miercuri, 20 martie 2024

                                          „Învățăm prin joc și mișcare la Ilva Mare 


 

  Ideea unui proiect de formare a pornit de la o analiză a nevoilor cadrelor didactice din școala noastră și s-a materializat prin parcurgerea programului de formare continuă  „EDUCAȚIE EXPERIENȚIALĂ OUTDOOR”furnizat de CCD BN.

 Acest curs a oferit cadrelor didactice încrederea să integreze metode specifice  educației outdoor în procesul de predare-învățare-evaluare la diverse discipline școlare, cu scopul de a promova incluziunea socială, dar și pentru multiplele beneficii pe care acest tip de educație îl aduce.

Elementul cheie al educației outdoor este acela că oferă preșcolarilor/elevilor posibilitatea de a  învăța prin experimentare, prin observare la fața locului, fiind mult mai motivați și pot să găsească cu mult mai multă ușurință răspunsuri la întrebările lor.

Activitățile preșcolarilor noștri au fost mai mult valorificate, recurgând la activități în aer liber desfășurate într-un mod cât se poate de atractiv și captivant. Prin intermediul acestora s-a dat frâu liber încercărilor și cercetării. Copiii au reușit să se descopere pe ei însiși, prin curajul de a explora, de a experimenta, de a face lucruri noi și de a găsi răspunsuri în urma descoperirilor dobândite.

 Activitățile matematice din cadrul DȘ s-au desfășurat sub formă de jocuri antrenante și atractive, de la sortare de materiale din natură: flori, frunze, pietre şi aranjarea lor în ordine crescătoare, descrescătoare, până la formare de grupe cu un număr dat de elemente, în funcţie de sarcina de lucru. Copiii au avut la dispoziţie cifre decupate, jetoane, iar în coșuri formau grupe de obiecte, pe zona de pavaj scriau cifrele cu ajutorul cretei, reprezentând grafic mulțimea, unde plasau pietricele, frunze, flori etc. A fost foarte antrenată și amuzantă activitatea, deoarece preșcolarii au mai putut analiza, compara, număra, adăuga după caz și obiectele considerate deșeuri distractive: dopuri cu zâmbete, capace colorate zâmbitoare, gheme din pungi de plastic colorate ce au devenit fețe hazlii, buburuze și omiduțe din cofraje de ouă, albinuțe din coji de nuci (confecționate în urma colectării selective). S-a putut observa că, preşcolarii îşi dezvoltă capacitatea de a opera cu materialul intuitiv, îşi dezvoltă limbajul matematic, gândirea, memoria, atenţia şi nu în ultimul rând spiritul autocritic. Dorința fiecăruia a fost de a termina repede, bine şi mai ales să vadă dacă răspunsul este corect sau unde s-a greşit şi de ce, să dea răspunsuri coerente, logice şi să argumenteze corect ceea ce au vrut să arate.

Activitatea de Cunoaştere a mediului, DȘ desfăşurată în natură, are aceeași compatibilitate ca și activitățile matematice, are acea valenţă de explorare şi observare a mediului viu, natural, dar se şi pliază cu activităţile ecologice și de protecţie a mediului. Actvitățile outdoor la cunoaşterea mediului, au adus informații indeite despre poziţia noastră pe pământ, reușind mai ușor să identifice punctele cardinale, având repere clare date: localitatea noastră Ilva Mare se află în nord-estul județului Bistrița-Năsăud, fiind situată pe cursul (superior al) râului Ilva, în partea centrală a Munților Bârgăului.

Vecinii localității noastre sunt:

· Șanț, spre nord-est,

· Rodna, spre nord-vest,

· Leșu, spre sud (este reședința comunei cu același nume)

· Lunca Ilvei, spre est,

· Măgura Ilvei, spre vest.

 Altudinea variază între 600 m și 1457 m (Vârful Miler din Muntele Cornii), iar temperatura medie anuală este de 4-6 °C.

  Au identificat punctele cardinale, le-au denumit, le-au sesizat caracteristicile, au făcut asocieri cu ceea ce au ei acasă şi cum sunt amplasate obiectivele din gospodăria lor.

 Domeniul limbă și comunicare, DLC a pregătit copiii pentru activitatea outdoor cu o zi înainte. Povestea „Casuța din oală” a fost prezentată în sala de grupă. Am solicitat copiilor să schimbe firul epic al acesteia. Punerea în scenă a avut loc în natură, în parcul Erasmus al școlii. Acest loc de desfășurare le-a creat o stare de spontaneitate, fiind încurajați să improvizeze. Am început o poveste având la noi o oală mare de lut. Am ales din natură pietricele și plante care au devenit personaje și am încurajat copiii să continue povestea. În cadrul explorărilor din părculeț au descoperit diverse obiecte: roțile colorate pline de plante care se pregătesc să înflorească, copăceii de tuie decorativă care au devenit prieteni ai copiilor. „Ce ne povestește…?” (iarba, floarea, tuia…) Copiii așezați lângă un copăcel ascultă în liniște sunetele din natură: „Ce sunet ați auzit? De unde vin sunetele?”, „Dacă tuia cea mică/mare ar putea vorbi, ce poveste ar spune?” Toate aceste activități contribuie la dezvoltarea imaginației, creativității, exprimării literare și artistice.

  Domeniul estetic-creativ DEC a oferit posibilitatea manifestării depline a creativității și sensibilității copiilor din toate grupele grădiniței. Desenele, colajele, lucrările colective, afișele cu mesaje ecologice, au constituit o îmbinare a esteticului cu informația științifică. Prin aceste activități outdoor obiectele din materiale refolosibile capătă valoare artistică. Capacele de sticle, capacele de borcane, pungile colorate, au dat nastere unor fețe zâmbitoare, cofrajele de ouă au devenit buburuze și omiduțe colorate, cojile de nuci s-au transformat în albinuțe, iar crenguțele găsite au devenit instrumente muzicale.  Toate aceste obiecte din materiale refolosibile sau din natură, au capătat valoare artistică și au putut fi folosite pe parcursul actvităților outdoor desfășurate.

Domeniul psiho-motric, DPM se pliază cel mai bine pe acest concept de educație outdoor. Această arie disciplinară contribuie la dezvoltarea fizică și psihică a copilului într-un mod armonios. Există multe beneficii pentru activitățile în aer liber. Afară, copiii se pot juca în mod energic, pot folosi vocile puternice și se eliberează excesul de energie. Pot experimenta mediul natural și se pot consolida abilități fizice, angajându-se în preocupări sociale, cognitive și creative. Copiii care se joacă în aer liber demonstrează o dezvoltare fizică și psihică armonioasă. Imaginația și abilitățile verbale și sociale sunt mai dezvoltate, față de copiii care se joacă în interior. Expunerea la soare este vitală și necesară pentru organism.

 Domeniul om și societate, DOS cu regulile de comportare corectă față de natură trebuie respectate de toți. Totul pornește de la deprinderi simple. Hârtiile, ambalajele alimentelor, sticlele și alte deșeuri nu se aruncă la întâmplare. Ele au nevoie de o colectare selectivă, așa cum deja se  cunoaște și se practică în localitatea noastră. Spațiile verzi, mica grădină ERASMUS cu flori și copăcei a școlii noastre, trebuie îngrijită și curățată prin grija micilor ecologiști ai grădiniței. În acest sens am organizat cu colegii mai mari de la școală, activități outdoor de ecologizare. Împreună cu toți colegii preșcolari, am realizat un calendar al evenimentelor religioase. Am oferit informații despre simbolurile religioase și am efectuat o vizită la biserica mare ortodoxă cu Hramul ,,Sfântul Dimitrie Izvorâtorul de Mir”.  

Concluzii

Mediul de învățare în aer liber nu este o alternativă a învățării, ci o aprofundare, o personalizare a procesului instructiv-educativ. Locurile alese de noi au devenit o sursă de cunoaștere. Spațiul verde al parcului Erasmus a fost stimulativ, confortabil, creativ, original și a favorizat dezvoltarea cognitivă și socioemoțională a preșcolarilor.

Învățarea nu înseamnă doar dobândirea de cunoștințe și abilități, ci formarea unor capacități și disponibilități de a fi eficient și productiv în diverse situații de viață.

Organizarea procesului instructiv educativ într-un cadru outdoor a fascinat copiii tuturor grupelor, știind să aprecieze lumea dinamică, vie, plină de culoare și miros, de mister și bogăție.

Natura, peisajul, locurile Ilvene, impresionează copii noștri încă din primii ani de viață.  Activitățile outdoor desfățurate au provocat copiii să se manifeste deosebit, fiind mai activi, cu o permanentă stare de bine și bună dispoziție. Am identificat mai multă disciplină, empatie, compasiune, abilități și deprinderi practice care pot dezvolta în continuare respect, responsabilitate și eficiență, cu oportunități pentru învățare.

Prof. învățământ preșcolar, Iordache Antoneta Rodica

Prof. învățământ preșcolar, Văsieș Anuța

Educatoare, Guzu Floarea

Prof. învățământ preșcolar, Opriș Florina

Niciun comentariu: