vineri, 20 martie 2020

Martie 2020


„La ieşirea din şcoală, copilul ar trebui să conştientizeze cât de multe lucruri nu ştie şi să-şi dorească să le afle.” (William Haley)

Reziliența – o abilitate necesară

Reziliența este abilitatea de a face față unei situații dificile și de a reveni la starea emoțională inițială, simțindu-te la fel de bine ca înainte ca evenimentul negativ să aibă loc. Este, de asemenea, capacitatea de a te adapta la contexte dificile pe care nu le poți schimba, menținând o stare emoțională pozitivă. Când ești rezilient, percepi situațiile dificile ca un context de învățare din care ieși mai puternic. Reziliența este mai mult decât capacitatea de a face față unei experiențe dificile. Când ești rezilient ești mai bine pregătit să cauți noi oportunități, să își asumi riscuri rezonabile pentru a-ți atinge scopurile. Asumarea de riscuri poate duce uneori la eșecuri, dar, în același timp, creează oportunități pentru a obține succes și, în acest fel, pentru a îmbunătăți imaginea de sine.
Respectul față de sine este o componentă importantă a rezilienței. O astfel de convingere ne va proteja de situații și comportamente de risc. Astfel, vom fi mai puțin vulnerabili în fața situațiilor dificile.
Empatia și respectul față de alții, generozitatea, onestitatea și cooperarea sunt de asemenea legate de reziliență. Astfel de valori presupun manifestarea de grijă față de cei care au nevoie de sprijin, o atitudine deschisă și prietenoasă față de ceilalți.
Abilitățile sociale reprezintă o altă componentă importantă pentru dezvoltarea rezilienței. Concret, este vorba de abilitatea individului de a-și face prieteni și de a menține relațiile de prietenie, de a rezolva un conflict, de a coopera și de a lucra în echipă.
Reziliența presupune o gândire realistă, rațională și optimistă în sensul că este centrată spre găsirea unor soluții care să permită depășirea unor dificultăți, chiar dacă lucrurile merg mai puțin bine. Alegerea unei valori, pe o scală de la 1 la 10, „Cât de rău este în realitate?”, unde 1 înseamnă „foarte rău” și 10 „foarte bine”, poate fi un indicator important a ceea ce simțim în momentul respectiv și cum percepem noi starea de criză sau dimpotrivă, starea de bine existentă. Simțul umorului, de asemenea, te poate ajuta să ai o perspectivă realistă și să rămâi calm.
Indiferent cât de optimist este un individ, vor exista momente în care se va simți îngrijorat, speriat sau furios. Dacă este rezilient, își va putea îmbunătăți dispoziția prin diferite mijloace:
- Activități plăcute;
- Timp petrecut cu prietenii;
- Ajutor oferit altor persoane;
- Activități fizice, sport;
- Filme sau emisiuni amuzante.
Încrederea în sine, sentimentul că ești capabil și pregătit să duci lucrurile la bun sfârșit face parte, de asemenea, din conceptul de reziliență. Pentru aceasta sunt importante deprinderile de a stabili scopuri, de a planifica, de a fi organizat și disciplinat.
Mesaje cheie pentru construirea rezilienței
Putem crea un mediu pozitiv, care crește reziliența, transmițând zilnic mesaje cheie:
- Viața este frumoasă, dar din când în când fiecare are o perioadă dificilă. Este o parte firească a vieții.
- Aproape întotdeauna lucrurile se îmbunătățesc, chiar dacă uneori durează mai mult decât ți-ai dori. Păstrează speranța și caută soluții pentru problemele tale.
- Dacă discuți cu cineva de încredere despre ceea ce te preocupă sau te supără, te vei simți mai bine și vei găsi mai multe soluții pentru problemele tale. Nimeni nu e perfect, cu toții facem greșeli. Cu toții vom afla că există anumite lucruri pe care nu le putem face suficient de bine.
- Dacă găsești ceva pozitiv sau chiar amuzant într-o situație dificilă, oricât de mic ar fi acest lucru, te ajută să faci mai bine față situației.
- Asumă-ți responsabilitatea pentru ceea ce ai făcut sau ce nu ai făcut ca să produci situația dificilă. Nu exagera cu învinovățirea, căci întotdeauna există circumstanțe sau anumite persoane care au o contribuție.
- Dacă ceva nu poate fi schimbat, acceptă și încearcă să te adaptezi la situație. Nu trebuie să te simți mizerabil imaginând cel mai rău scenariu și gândindu-te că acesta se va întâmpla.
- Când ceva nu merge cum trebuie, de obicei afectează doar o parte a vieții tale. Concentrează-te atunci pe acele lucruri care funcționează cum trebuie.
- Orice persoană simte frică uneori, dar nu toată lumea se sperie de aceleași lucruri. Devii mai puternic dacă îți confrunți fricile, în loc să le eviți.
- Nu te lăsa copleșit de emoții. Găsește o cale să te calmezi căci astfel poți găsi o soluție pentru a face față situațiilor și emoțiilor tale.
Acest material a fost realizat în urma participării la cursul de formare „Sinergii – Comunicare, Colaborare, Consiliere”, având ca locație de desfășurare, Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Bistrița și care s-a desfășurat pe parcursul a trei module, perioada de formare fiind: 12.11.2019 - 01.02.2020.
Au participat un număr însemnat de profesori și învățători, această experiență fiind una necesară, utilă, plăcută și nu în ultimul rând cu aplicabilitate la clasă, ceea ce a conferit cursului o eficiență sporită. Apreciez, de asemenea, profesionalismul formatorilor, informațiile fiind foarte bine alese și expuse sub forma unor exerciții și aplicații care se pot folosi oricând în activitatea didactică. Ceea ce a fost un plus pentru acest curs, a fost faptul că multe dintre noțiunile predate pot fi valorificate în cadrul activităților școlare atât în ciclul primar cât și în cel gimnazial.
De asemenea, au fost predate strategii de management al clasei, de obținerea performanței academice, de dezvoltare socio-emoțională a elevilor, de promovare a inițiativei, a responsabilității sociale și a celei civice. S-au predat metode, tehnici și alte instrumente pentru atingerea scopului și obiectivelor activităților educative din școală. Cunoașterea copilului presupune identificarea indicatorilor universali valabili pentru determinarea vulnerabilității copiilor, a factorilor de risc care conduc la această vulnerabilitate.
Pe lângă aceste vulnerabilități, trebuie luate în considerare necesitățile și nevoile copilului, cum ar fi: nevoia de dragoste, de satisfacere a necesităților de bază, nevoia de securitate, de încurajare, de stimulare, de apreciere, de asumarea responsabilităților și multe alte nevoi ale copiilor, care astăzi nu sunt pe deplin satisfăcute. Necesitățile copilului determină interesele, dorințele, aspirațiile, pe care acesta și le propune spre realizare, copiii având nevoie imperativă de asigurarea lor pentru atingerea performanței dorite atât de cadrul didactic, cât și de familie și alți factori. Copiii au nevoie de ghidare, de raportare la valorile esențiale ale lumii, de modele de urmat pentru a atinge performanțele dorite.
Pentru ca acestea să fie atinse este nevoie ca profesorul să demonstreze atât competențe de specialitate și competențe didactice cât și competențe personale sau atitudinale. Pentru a atinge performanța, de asemenea, profesorul trebuie să posede capacitați de reflecție critică asupra propriului domeniu.
Centrarea activității didactice pe dezvoltarea competențelor-cheie presupune, capacitatea de a utiliza abordări pedagogice specifice pentru dezvoltarea maximală a potențialului fiecărui copil, pentru progres în învățare, pentru un climat incluziv, pozitiv și inovativ. În plus, competențele personale ale cadrului didactic se vor baza pe un profil de personalitate caracterizat de un nivel înalt de autocunoaștere, autonomie, reflecție personală, echilibru emoțional, asertivitate și bune capacități de comunicare cu elevii, părinții, colegii și alți membri ai comunității. Modelul dezirabil pentru profesorul zilelor noastre este consolidarea unui profil al profesorului activ, implicat, capabil de lucru în echipă și actor asumat al dezvoltărilor inovative în școală și în afara acesteia.

Bibliografie
Howe, D. (2003) Child Abuse and Neglect: Attachment Development and Intervention. New York: Palgrave Macmillan.
Johnson, B. (2005) Emotional Heath. Ventnor: Trust Consent Publishing.
https://www.google.ro/search/rezilenta – accesat la data de 25.01.2020
www.google imagini – accesat la data de 25.01.2020
*** „Sinergii – Comunicare, Colaborare, Consiliere” – materiale curs de formare CCD BN

prof. înv. primar Leonel-Cristian ARAPU,
Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița

Împreună să spunem NU bullying-ului!

Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița coordonează un proiect Erasmus+ „I AM NOT A TARGET”, aflat în al doilea an al desfășurării, prin care se dorește responsabilizarea vis-a vis de agresiunea timpurie, prevenirea acesteia, promovarea unei culturi organizaționale de susținere a coexistenței în diversitate și asigurarea unui mediu de învățare sigur.
În cadrul mobilității doar pentru profesori organizată în intervalul 22-27septembrie 2019 de către partenerul Instituto Compresivo Statale „Silvio Pellico” din Vedano Olona, Italia, cadrele didactice au avut ocazia să participe la conferințe, prezentări și workshop-uri extrem de concentrate și riguros orchestrate, pe tema bullying-ului și mai ales cyberbullying-ului. Experiența vastă în ceea ce privește gestionarea acestui fenomen alarmant al societății contemporane a fost confirmată pe parcursul întregii mobilități prin prezența multor specialiști, dezbaterile pe diverse studii de caz și multitudinea atelierelor practice propuse.
Prezentarea cu titlul „Social Media Literacy and cultural environment of Social Media” a domnului Paolo Attivissimo, jurnalist și gazdă a unei emisiuni radio în Elveția, a atras atenția asupra vulnerabilității individului ancorat în dependența de rețelele sociale. Alarmantă este naivitatea cu care adulții, dar mai ales adolescenții și tinerii își pun la dispoziție datele personale, detalii ale vieții private și fragmente ale rutinei zilnice, fără a conștientiza că acestea sunt, fără acordul lor, predate, prelucrate și mai apoi vândute marilor companii de marketing ce transformă pe oricine în țintă a ofertei de produse. Ca urmare a celor expuse, s-a atras atenția asupra respectării reglementărilor în vigoare cu privire la vârsta minimă a utilizatorilor, s-a demonstrat necesitatea instalării unor sisteme anti-virus pentru dispozitivele implicate în comunicarea online și folosirea setărilor de siguranță în editarea profilurilor personale. Numărul mare de acte de cyberbullying la care tinerii sunt fie martori, fie participanți activi și ușurința cu care pot schimba în rău viața cuiva printr-o singură apăsare de tastă, conturează situații periculoase ce impun stabilirea unor strategii de responsabilizare a părinților cu privire la controlarea modurilor de utilizare a tehnologiilor de către copii și conștientizarea asupra consecințelor dramatice ale postării unor imagini în rețelele social-media care, odată virale, nu mai dispar, ci din contră, au efectul unui bumerang asupra victimei.
Expunerea bunelor practici ale proiectului „Nu bullying, Da empatie!” prin prezentarea metodei „Tri-Pax” de către autoarea acesteia, doamna Adriana Battaglia, a fost un prilej de concentrare asupra modalităților de comunicare și efectelor acestora asupra receptorilor, de exersare a abordărilor empatice în interrelaționare, în negocierea conflictului și gestionarea emoțiilor. Atelierul „Tribunalul pentru Pace” coordonat de domnul Tognola a completat pledoaria cu particularizarea pe un studiu de caz și implementarea teoriei în practică, exercițiul constituind un bun exemplu de strategie didactică în consilierea elevilor, în care două puncte de vedere diferite asupra unei situații devin convergente în orientarea spre valori ca dreptatea socială, toleranța, înțelegerea și respectul reciproc.
Specializat în probleme de cyberbullying, avocatul Giuliano De Luca, a prezentat un exemplu de educație realizată cu ajutorul aplicațiilor online, susținând ca acestea facilitează transmiterea mesajului către adolescenții mari consumatori de astfel de limbaje. Utilizarea unor metode dinamice, facile, interactive, constituie un avantaj în depistarea cazurilor și conștientizarea gravității acestui fenomen la nivel de statistici, feedback-ul conturându-se prompt sub protecția anonimatului în cazul implementării chestionarelor în format electronic. În sprijinul luptei cu agresiunea în mediul online, Italia este una dintre puținele țări din Europa care beneficiază de un cadru legislativ extrem de operativ, aplicat încă din anul 2017, ce intervine în apărarea victimelor și pedepsirea hărțuitorilor. Numărul în creștere al faptelor de cyberbullying raportate este alarmant, iar efectele acestora în rândul copiilor cu vârste tot mai fragede variază de la destabilizare emoțională până la suicid, manifestându-se într-un mediu extrem de vast, de la cadrul școlii, până la computerul de acasă și culminând cu imoralele rețele underground. Reprezentantul poliției ass. capo Brigatti și avocatul Maria Grazia Lani ne-au vorbit despre formele de agresiune, procedura de investigare a cazurilor și metode care vin în ajutorul celor vizați de fenomen și au prezentat câteva cazuri dramatice (Guadalupe Shaw – 14 ani, Katelyn Roman – 12 ani, Amanda Todd – 15 ani), conturându-se astfel reversul sumbru al libertății de exprimare cu ajutorul tehnologiilor și imperiozitatea luării de măsuri.
Paleta de experiențe utile a fost completată cu realizarea unor modele de chestionare în aplicația GoogleDocs Quiz și prezentarea obiectivului comun al obținerii Esafety Labels în școlile participante, sub organizarea domnului Carlucci și exersarea tehnicilor de relaxare și comunicare non verbală în atelierul de yoga și terapie prin râs condus de echipa Laughter Sisters. Strategiile naționale pentru integrarea și includerea diversității în mediul educațional au un lung istoric, începând cu anul 1977, când școlile speciale au fost interzise și astfel s-a demarat un amplu proiect de responsabilizare civică, de acceptare a multiculturalității și promovare a păcii și dreptului la egalitate de șanse cu particularizare pe grupul celor cu dizabilități. Drumul parcurs de la excludere la includere a fost arătat de doamna Lischetti într-un amplu exercițiu de toleranță și umanitate, în acest sens experiența partenerilor italieni constituindu-se într-un exemplu de bune practici.
Faptul că în țara noastră se înregistrează preponderant acte de bullying fizic în școli, acestea constituind o formă mai directă, cu consecințe imediate și totodată cu asumarea de riscuri mari pentru agresori, atrage atenția asupra tiparului de evoluție a fenomenului în viitor și ne situează în poziția anticipativă în care putem contura politici de diminuare și stopare a pericolului iminent adus de cyberbullying, forma mult mai gravă, cu efecte profunde și subtile ce se manifestă deja în alte societăți și răpește vieți înainte de vreme.

prof. Petra BACIU,
prof. Ana Maria BABA,
Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița

Promovarea învățării active la disciplina chimie

„Arta supremă a profesorului este de a trezi bucuria exprimării creatoare și bucuria cunoașterii”
Einstein

Fără îndoială, este adevărat că cel care învață trebuie să-și construiască cunoașterea prin intermediul propriei înțelegeri și că nimeni nu poate face acest lucru în locul său. Dar nu este mai puțin adevărat că această construcție personală este favorizată de interacțiunea cu alții, care, la rândul lor, învață. Altfel spus, dacă elevii își construiesc cunoașterea proprie, nu înseamnă însă că fac acest lucru singuri, în izolare. Să nu uităm că omul este fundamental social. Promovarea învățării active presupune și încurajarea parteneriatelor în învățare. În fapt, adevărata învățare, aceea care permite transferul achizițiilor în contexte noi este nu doar simplu activă, individual activă ci INTERACTIVĂ.
Gruparea elevilor și sarcinile prin care membrii grupului depind unul de celălalt pentru realizarea rezultatului urmărit arată că:
- elevii se implică mai mult în învățare decât în abordările frontale sau individuale;
- elevii odată implicați își manifestă dorința de a împărtăși celorlalți ceea ce experimentează, iar aceasta conduce la noi conexiuni în sprijinul înțelegerii;
- elevii acced la înțelegerea profundă atunci când au oportunități de a explica și chiar preda celorlalți colegi ceea ce au învățat.
Modalități pentru a forma grupuri:
- cărți de joc;
- cartoane cu numere;
- cartonașe cu diferite simboluri;
- puzzle;
- „serii” specifice;
- aniversarea;
- materiale de lucru.
Este de remarcat faptul că toate ideile de mai sus se aplică la gruparea aleatorie a elevilor. In funcție de nevoile elevilor și de obiectivele avute în vedere, gruparea se poate face și după criterii de diferențiere (stil de învățare, tip de inteligență etc.). Pentru gruparea optimă a elevilor este deosebit de util un mobilier modular. Aranjarea meselor se va face în funcție de nevoile de interacțiune anticipate de profesor și, evident de spațiul avut la dispoziție. Când nu există posibilitatea de a grupa elevii altfel decât în perechi (datorită mobilierului fix de exemplu), se pot totuși derula „activități interactive”.
Cei doi pot lucra împreună pentru:
- discutarea un text/ o imagine/ o sarcină de lucru/ o întrebare adresată de cadrul didactic;
- formularea de întrebări (de adresat profesorului/ învățătorului/ colegilor) referitoare la o temă de lucru în clasă, testarea reacțiilor la un text/ imagine/ document sonor etc.;
- realizarea unui dialog;
- evaluarea și sau corectarea temei fiecăruia (interevaluarea);
- rezumarea unei lecții la final;
- compararea notițelor;
- studierea unui caz, realizarea unui experiment/ unei cercetări.
ATENȚIE – pentru o activitate eficientă în grup, elevii trebuie să se poziționeze astfel încât să se poată vedea unii pe alții. Privitul în ochi facilitează comunicarea!

Metode interactive de învățare:
a) Brainstorming
Brainstorming-ul (sau asaltul de idei) reprezintă formularea a cât mai multor idei – oricât de fanteziste ar putea părea acestea - ca răspuns la o situație enunțată, după principiul cantitatea generează calitatea. Conform acestui principiu, pentru a ajunge la idei viabile și inedite este necesară o productivitate creativă cât mai mare.
O asemenea activitate presupune o serie de avantaje:
- participarea activă a tuturor participanților;
- dezvoltarea capacității de a trăi anumite situații, de a le analiza, de a lua decizii privind alegerea soluției optime;
- exprimarea personalității;
- eliberarea de prejudecăți;
- exersarea creativității și a unor atitudini deschise la nivelul grupului;
- dezvoltarea relațiilor interpersonale, prin valorizarea ideilor fiecăruia (și, în consecință, prin înțelegerea calităților celor din jur);
- realizarea unei ambianțe pline de prospețime și de emulație.
Pentru derularea optimă a unui brainstorming se pot parcurge următoarele etape:
- Alegerea temei și a sarcinii de lucru;
- Solicitarea exprimării într-un mod cât mai rapid, în fraze scurte și concrete, fără cenzură, a tuturor ideilor – chiar trăsnite, neobișnuite, absurd, fanteziste, așa cum vin ele în minte legate de rezolvarea unei situații-problemă conturate. Se pot face asociații în legătură cu afirmațiile celorlalți, se pot prelua, completa sau transforma ideile din grup, dar, sub nici un motiv, nu se vor admite referiri critice. Nimeni nu are voie să facă observații negative.
- Înregistrarea tuturor ideilor în scris (pe tablă, flipchart);
- Anunțarea unei pauze pentru așezarea ideilor (de la 15 minute până la o zi);
- Reluarea ideilor emise pe rând și gruparea lor pe categorii, simboluri, cuvinte cheie, imagini care reprezintă diferite criterii etc.;
- Analiza critică, evaluarea, argumentarea, contraargumentarea ideilor emise anterior, la nivelul clasei sau al unor grupuri mai mici;
- Selectarea ideilor originale sau a celor mai apropiate de soluții fezabile pentru problema supusă atenției. În această etapă se discută liber, spontan, riscurile și contradicțiile care apar;
- Afișarea ideilor rezultate în forme cât mai variate și originale: cuvinte, propoziții, colaje, imagini, desene, cântece, joc de rol etc.
Sfaturi practice
- Încurajați exprimarea ideilor;
- Nu permiteți intervenții inhibante;
- Stimulați explozia de idei;
- Motivați învățarea elevilor începând o lecție nouă cu un brainstorming;
- Puteți recurge la variante prescurtate amintindu-vă că obiectivul fundamental constă în exprimarea liberă a opiniilor prin eliberarea de orice prejudecăți.

b) Diagrama Venn
Diagrama Venn este o metodă de stimulare și de evaluare a creativității care poate fi aplicată cu eficiență maximă la sistematizarea cunoștințelor , la restructurarea ideilor unui conținut abordat.
Exemple:
Comparație între proprietățile fizice ale metalelor și cele ale nemetalelor:

Diagrama Venn este o metodă care dezvoltă abilitatea de a compara și de a analiza critic.
Dezavantajele metodei:
- Nu poate fi aplicată la toate temele studiate;
- Nu poate fi utilizată dacă nu există criterii de comparație între teme.

c) Tehnica Cubului
Tehnica cubului este o strategie de predare – învățare care urmărește un algoritm ce vizează: descrierea, comparația, asocierea, analizarea, aplicarea, argumentarea atunci când se dorește explorarea unui subiect nou sau unul cunoscut din mai multe perspective.
Descrierea sarcinilor de lucru de pe fețele cuburilor:
1. Descrie (albastru): enumerați legăturile chimice studiate, descrieți cele două etape în procesul formării legăturii ionice, descrieți cum se formează o legătură covalentă (polară, nepolară, coordinativă), enumerați cele mai importante legături intermoleculare.
2. Compară (roșu) legătura ionică cu legătura covalentă, legătura covalentă polară cu legătura covalentă nepolară, legăturile chimice cu legăturile intermoleculare.
3. Asociază (verde) tipului de legătură proprietăți fizice studiate (puncte de topire solubilitate, conductibilitatea electrică) substanțelor chimice tipul de legătură.
4. Analizează (galben) conductibilitatea electrică, solubilitatea în apă și în solvenți organici a substanțelor date.
5. Aplică cunoștințele dobândite (violet) la scrierea ecuațiilor reacțiilor chimice dintre compușii chimici, la determinarea clasei de substanță din care fac parte combinațiile chimice din schemă.
6. Explicați/Argumentați (portocaliu) proprietățile fizice ale substanțelor date prin prisma legăturilor chimice și/sau intermoleculare.
AVANTAJE
Aplicând această metodă în cadrul orelor de chimie se constată că:
- elevul participă activ în procesul de învățare;
- dezvoltă la elevi abilitatea de a prezenta și de a comunica informația;
- obișnuiește pe elevi de a avea atitudine tolerantă față de opiniile altora;
- contribuie la dezvoltarea creativității și gândirii critice.
DEZAVANTAJE
- Pregătirea activității necesită foarte mult timp;
- Urmărirea activității din cadrul grupelor este dificilă din cauza sarcinilor diferite;
d) Metoda CLUSTERING (ciorchinele)
Ciorchinele sau tehnica Clustering (din limba engleză: cluster – ciorchine) este o metodă de brainstorming neliniară care stimulează găsirea conexiunilor dintre idei care facilitează în mare măsură dezvoltarea cu succes a personalității. Poate fi utilizată atât în evocare prin inventarierea cunoștințelor elevilor, cât și în etapa de reflecție.
AVANTAJE
- practicarea diverselor forme de organizare (frontală, în perechi, în grupuri);
- dezvoltă numeroase capacități: de analiză, structurare, evaluare, sistematizare, clasificare, exemplificare etc.;
- formează abilitatea de trecere de la general la particular și de la particular la general;
- contribuie la dezvoltarea spiritului de echipă, toleranța față de părerea colegilor dar și a spiritului critic;
- elevii participă activ la procesul de învățare, sintetizând și însușind creativ noile cunoștințe.
DEZAVANTAJE
- tratarea temelor necesită mai mult timp;
- solicită profesorului un efort suplimentar în proiectarea instruirii;
- împărțirea temei în mai multe subteme sau sarcini de lucru, determină ca fiecare grupă să însușească numai conținutul care i-a revenit.

Exemple de bună practică utilizate în lecțiile de chimie:


Bibliografie:
1. Leahu, I. ș. a., Ghid metodologic de proiectare a activității didactice la Științe ale Naturii. Clasele a V-a – a VI-a, M.E.C., C.N.C., Ed. Aramis, București 2001.
2. Păcurari, O. (coord.) – Strategii didactice inovative, Ed. Sigma, 2003
3. Popenici, S., Pedagogie alternativă, Polirom, 2001

prof. Clarița RUS,
Școala Gimnazială nr. 7 Viișoara

Activități informativ-preventive în școlile bistrițene

În cadrul proiectului „Proces educațional optimizat prin activități de mentorat în școlile bistrițene” cu sprijinul Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane, Centrul Regional Cluj-Napoca și a doamnei inspector de specialitate Daniela Florea, la Școala Gimnazială Șieu-Măgheruș condusă de doamna director, profesor Turcu Marcela a avut loc o activitate informativ-preventivă, prin intermediul căreia mesajele și recomandările preventive au ajuns la circa 60 de elevi din clasele a VII-a și a VIII-a.
Agenția Națională Împotriva Traficului de Persoane, evaluează și monitorizează, la nivel național, aplicarea politicilor în domeniul traficului de persoane de către instituțiile publice, precum și a celor din domeniul protecției și asistenței acordate victimelor acestuia.
Traficul de persoane afectează în mod direct persoana, prin impactul pe care îl are asupra unuia dintre drepturile individual fundamentale și anume libertatea individului. Societatea suportă influențele negative generate de amplificarea fenomenului de corupție, faptele antisociale și violente, creându-se un mecanism criminal care obține profituri substanțiale din acest tip de activitate. În general, victimele traficului de persoane exploatate sunt persoane vulnerabile: minori, femei, persoane vârstnice sau cu dizabilități.
Elevilor le-au fost prezentate cele cinci forme de trafic: traficul de copii, exploatarea sexuală, traficul de forță de muncă, traficul de organe și traficul de droguri. Țara noastră interzice orice forme de trafic, sunt prevăzute sancțiuni și sunt condamnate orice fapte săvârșite împotriva minorilor, de natură să le pună în pericol viața, libertatea, sănătatea, integritatea fizică și mentală. Internetul reprezintă un factor cheie care facilitează traficul de ființe umane, cu impact semnificativ asupra întregului lanț de traficare, de la recrutare și transport la găzduirea victimelor și la exploatarea propriu-zisă a acestora. Recrutarea victimelor se face din ce în ce mai mult pe internet. Exemplele prezentate de doamna inspector de specialitate Daniela Florea, includ traficul de minori, recrutarea în scopul exploatării acestora pentru cerșit, constrângerea minorilor de a cerși, agresiunea sexuală, întreținerea de acte sexuale cu minori, precum și racolarea minorilor în scopuri sexuale, sau pentru traficarea organelor. Cea mai frecventă metodă, cunoscută și de către elevi, este metoda „loverboy” adică cea în care fetele sunt ademenite să se îndrăgostească de un băiat care în final poate să o răpească sau constrânge să săvârșească diferite infracțiuni. Loverboy-ul mizează pe vulnerabilitatea victimei, o manipulează, astfel încât fata ajunge să creadă că nu poate trăi fără el. Uneori aceste tinere reușesc să iasă din situația de trafic, însă de multe ori perioada de refacere psihică este lungă și fără ajutorul specialiștilor aproape imposibilă. Dintre toate formele de exploatare în cadrul traficului de persoane, obligarea la cerșetorie este cea mai vizibilă, desfășurându-se de obicei în locuri publice, aglomerate, cu trafic pietonal. Indirect populația ajută acest fenomen, din compasiune sau din jena de a nu părea nepăsători, fără a observa de fiecare dată dacă cel care cerșește este în situație limită, pur și simplu fiind exploatat. În timpul discuțiilor s-a sugerat folosirea unei parole de siguranță/ recunoaștere, stabilită în prealabil cu părinții, care să poată fi folosită în cazul în care se ajunge la o răpire sau o constrângere și nu se poate transmite acest lucru direct.
Elevii au fost informați și de existența unui număr unic de telefon de urgență cu apel gratuit privind combaterea traficului de persoane: 0800800678.
La finalul activității, doamna inspector Daniela Florea, a făcut o evaluare orală a prezentării realizate. Elevii s-au arătat încântați și interesați de activitate, au răspuns prompt și corect, iar cei mai curajoși au fost premiați cu ghiozdane, mingi și alte obiecte.
A fost o activitate bine venită, cu informații prețioase despre cruda realitate a lumii în care trăim azi.

consilier educativ,
prof. înv. preșcolar Cornelia CĂRHAȚ,
Școala Gimnazială Șieu-Măgheruș

Miniproiectele cursului „ACTOR”

Scrierea unui proiect cu finanțare europeană reprezintă o mare provocare pentru fiecare cadru didactic de la alegerea temei, identificarea nevoii reale la nivel de macrogrup, selectarea grupului țintă, la stabilirea obiectivelor și scopului proiectului, la planificarea activităților proiectului. Am răspuns acestei provocări, deoarece sunt conștientă de faptul că aceste tipuri de proiecte vin în sprijinul elevilor cu cerințe educaționale speciale, care pe lângă inerentele probleme legate de tulburările de care suferă, se confruntă și cu serioase probleme materiale, de marginalizare socială.
Proiectul meu de suflet este „Alimentația corectă – Sănătatea noastră!” și urmărește dezvoltarea autonomiei sociale și personale a elevilor cu cerințe educaționale speciale, creșterea calității vieții, dezvoltarea resorturilor pozitive ale personalității acestora în vederea dobândirii de comportamente alimentare sănătoase, evitarea îmbolnăvirii generate de o alimentație nesănătoasă, conștientizarea pericolelor și adaptarea la situații concrete de viață.
Alimentația nesănătoasă, creșterea alarmantă a cazurilor de obezitate și de tulburări generate de consumul zilnic de alimente care conțin foarte multe substanțe chimice este o mare problemă și în rândul copiilor cu dizabilități. Dobândirea resorturilor adaptative presupune un pattern de priceperi și deprinderi care au drept scop formarea acelor comportamente alimentare corecte, ca modalitate de păstrare și protejare a sănătății și prevenire a diverselor tulburări generate de alimentația nesănătoasă. Cu atât mai mult, pentru elevii cu cerințe educaționale speciale este nevoie de accentuarea acestei forme de educație pentru dobândirea autonomiei personale și sociale, pentru asigurarea întocmai, a igienei personale, cunoașterea și aplicarea regulilor de comportare civilizată în diferite contexte, asigurare securității alimentare și sanitare, dezvoltarea capacității de orientare spre scop și de luare a deciziei, stimularea interesului și a motivației pentru o viață sănătoasă, păstrarea unui mediu curat și sănătos în câmpul proxim, îmbunătățirea imaginei și a stimei de sine pentru a putea face față la provocările cotidiene. Alegerea acestui proiect nu este așadar întâmplătoare și răspunde nevoii de accentuare a educației alimentare a elevilor în unitate, având în vedere asaltul de produse nesănătoase pe piață și lipsa la nivel de curriculum a activităților specifice din domeniul „Educația pentru sănătate” și are ca finalitate obținerea conduite de alimentație corectă și formarea unui stil de viață sănătos, evitarea îmbolnăvirii și protejarea vieții.
Proiectul educațional „Alimentația corectă-Sănătatea noastră!” își propune și antrenarea specialiștilor în sănătate și nutriție care să ofere elevilor din grupul țintă, informații relevante despre alimentația corectă, despre securitatea alimentară și despre modalitatea cum să-și protejeze sănătatea pe tot parcursul vieții. În acest sens, la activitatea principală a proiectului reprezentanții Companiei Forever Living Products România- Filiala Bistrița vor oferi sprijin, în susținerea proiectului. De asemenea, în procesul de dezvoltare al proiectului vor fi implicați părinții elevilor, cuprinși în grupul țintă, iar în cel de diseminare a rezultatelor proiectului, ziariști din mass media locală.
Alături de acest proiect, am mai scris încă două proiecte adresate elevilor din CSEI Nr.2 Bistrița- este vorba de proiectul bazat pe un dialog intercultural – „Ferestre deschise spre lume”, precum și cel pe educația out-door și biodiversitate – „Excursiile din școală- bagajul meu cu amintiri”, proiecte ce au trecut de evaluare și urmează să fie coordonate de colegii mei, Ana Sângeorzan și Rus Ovidiu.
Mulțumesc pe această cale, tuturor formatorilor de la cursul ACTOR care mi-au oferit sprijin în scrierea proiectelor. Mult succes, tuturor!

prof. Viorica GREAB,
Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 2 Bistrița

Niciun comentariu: