joi, 21 martie 2019

Martie 2019


Baza oricărei formaţii intelectuale, civice, morale, trebuie pusă în anii şcolii primare. (Ştefan Augustin Doinaş)

Step-by-Step – alternativa democratică a copiilor și a părinților din societatea românească actuală

Conform permanentei dezvoltări a normelor educaționale mondiale, cadrele didactice ale societății actuale se confruntă cu provocări constante datorate restructurării sistemului de învățământ românesc. Marginalizarea unor domenii de formare necesare funcționării eficiente a omului secolului XXI devine o consecință a educației centrate pe competiție și achiziția de cunoștințe în dauna cooperării și a centrării pe formarea de abilități și competențe. Se poate deduce astfel că școlile au acționat după premisa că principalul aspect al educației ar fi fost conținutul informațional prin care se educă elevii, conținutul și metodele educaționale nefiind puse în concordanță cu noile informații referitoare la activitatea mentală și căile de învățare.
Alternativa Step-by-Step produce un model educațional care îl ajută pe copil să fie conștient, chiar din clasa pregătitoare de interdependența lucrurilor ce îl înconjoară. Acest sistem promovează un mediu favorabil învățării, centrat fiind pe elev, cu nevoile și interesele sale de formare și pe modele de învățare diferențiate de tipul centrelor de activitate care încurajează inițiativa personală și activismul elevilor.
La baza alternativei Step-by-Step stă credința fermă în principiile democrației, determinând copiii să devină cetățeni activi, care apreciază valorile modului de viață democratic, să pună în valoare respectul reciproc și responsabilitatea celor din jur, civismul și seriozitatea. Conform concepției lui J. Piaget: „educația trebuie orientată în direcția dezvoltării depline a personalității umane și a întăririi respectului pentru drepturile și libertățile fundamentale ale omului.”
Step-by-Step este o metodă alternativă de educație a copiilor de la naștere până la adolescență. Elaborarea ei aparține Organizației „Children Resource International” din Washington-SUA. În țara noastră, programul a debutat în anul 1994 la inițiativa Fundației Soros pentru o Societate Deschisă. Programul alternativei respectă programa școlară precum și ritmul propriu al fiecărui copil. Ea dorește să dezvolte oameni care știu colabora și relaționa în orice situație. Caracterul democratic al acestei metode este evidențiat chiar de principiile ce stau la baza ei precum: poziția centrală a copilului în abordarea demersului educațional, organizarea activității școlare pe centre de activități, posibilitatea de a face alegeri, de a se autoevalua și de a planifica activități, libertatea de mișcare și exprimare, posibilitatea de a face descoperiri, implicarea activă a familiei în viața copilului, învățarea prin explorare și experimente, situația de a lucra pe rând și de a împărți materiale, etc.
Evaluarea aduce un specific aparte, neexistând calificative care pot naște prejudecăți, etichetări sau ierarhizări. Copilul este comparat doar cu el însuși și evaluat în fiecare moment al zilei, având posibilitatea de a se corecta imediat. Acest procedeu combină tehnici precum: observarea, evaluarea la centrele de activitate, evaluarea la Scaunul Autorului, expunerea lucrărilor, turul galeriei, mapa de lucrări, caietul de evaluare, etc.
O zi în alternativa Step-by-Step începe la ora 8:00, cu întâlnirea de dimineață. Copiii au parte de momente de destindere sau de spargere a gheții. Într-o atmosferă prietenoasă se completează calendarul naturii și se citește mesajul zilei care li se adresează cu gingășie: „copii veseli, copii isteți, copii harnici” etc. Barierele dintre elevi și dascăl dispar, astfel, atmosfera devenind propice pentru învățare. După lecturarea mesajului se trece la rezolvarea sarcinilor înscrise pe el, sarcini care cuprind exerciții, jocuri, ghicitori, lucruri ce facilitează învățarea integrată a disciplinelor. Conținutul mesajului e menit să atingă obiectivele principalelor discipline din ziua respectivă. Ultimele minute ale întâlnirii sunt dedicate noutăților, unde copiii au șansa de a-și prezenta în fața colegilor momente importante din viața lor, răspunzând întrebărilor și curiozităților acestora, precum și alegerii centrelor de activitate cu care doresc să înceapă desfășurarea acestora.
După o binemeritată pauză pentru micul dejun se organizează începerea activității pe centre, unde elevii găsesc sarcinile de lucru, însă au posibilitatea să-și distribuie singuri manualele, caietele și celelalte materiale necesare. Pe durata desfășurării activității sunt ajutați și îndrumați de cei doi dascăli să-și caute singuri informații pentru îndeplinirea sarcinilor. Avantajul muncii pe centre este că învățătorul poate monitoriza cu ușurință mai ușor cei 5-6 elevi care lucrează. Activitatea se încheie cu evaluarea la Scaunul Autorului unde se fac aprecieri despre modul în care elevii au lucrat, iar ei au șansa să exprime păreri despre ce i-a atras sau unde au întâmpinat dificultăți. După pauza de prânz ziua continuă cu activități de consolidare, de recuperare, dar și activități recreative.
Programul Step-by-Step sprijină rolul părinților în educația copiilor, considerându-i pe aceștia parteneri în educația copiilor. Implicarea lor în viața școlii sporește încrederea elevilor în părinți și dascăli, iar motivația lor crește. Astfel parteneriatul școală-familie este un element important în alternativa Step-by-Step, de acest lucru beneficiind toți partenerii implicați. Când părinții se simt o parte importantă în procesul de învățare, vor aprecia pozitiv eforturile dascălului. Ei și învățătorii trebuie să lucreze ca o echipă pentru ca experiența creată să devină unică și stimulatoare pentru toată lumea, iar școala să fie transformată într-o comunitate adevărată.
Alternativa Step-by-Step a înregistrat succese de la debutul ei și până în prezent nu numai dorită principiilor democratice și strategiilor specifice, dar și grație susținerii pe care cadrele didactice și copiii au avut-o din partea părinților, a conducerii școlilor precum și a inspectoratelor școlare.

prof. învățământ primar Bogdan CUCIUREAN,
prof. învățământ primar: Mariana BOR,
Școala Gimnazială Nr. 4 Bistrița

The Influence of Books – Proiect Erasmus+, Verona – Școala Virgo Carmeli

În perioada 15-25 februarie, 6 elevi însoțiți de 3 cadre didactice de la Școala Gimnazială Nr. 1 Bistrița, Bistrița-Năsăud, s-au bucurat de o experiență transnațională – Italia, Letonia, Turcia, Germania, România. Proiectul se află la a doua întâlnire: Reading Novels and Writing Scenarios.
Toate activitățile propuse de prietenii italieni ne-au arătat că putem fi mai buni, prin respect, seriozitate, îngăduință unii față de ceilalți.
Verona, orașul în care trăiesc și muncesc peste 40000 de români, ne-a oferit poveștile românilor plecați de acasă pretutindeni în Europa.
Sperăm că ne-am întors mai buni și mai motivați. Verona, Milano, Veneția, Bergamo – alături de noi.
Proiectul european promovează influența pozitivă a lecturii care poate fi cea mai bună metodă de învățare a valorilor naționale. Copiii implicați trebuie să descopere frumusețea lecturii.
24 elevi însoțiți de 8 profesori, din 5 țări, au participat la această etapă. În noiembrie 2018 a avut loc prima întâlnire în Turcia, în februarie 2019 s-a derulat faza italiană, apoi va continua în celelalte țări.
Este de apreciat ospitalitatea familiilor care găzduiesc copiii celorlalte națiuni, un mod concret pentru a da viață acestui proiect european. Acest proiect este foarte important pentru comunicare, pentru ca elevii să înțeleagă obiectivele educaționale ale sistemului italian. Punem în practica acest proiect vorbind limba engleză și limba italiană, ceea ce ne apropie de gazdele noastre.
„Matilde, ce îți place ție la acest proiect?”
„Vorbim multă engleză și, apoi, copiii aceștia sunt simpatici!”
Copiii au prezentat în Italia povestea lui Pinocchio de Carlo Collodi, care aparent este o lectură pentru copii, dar în realitate are mesaje mult mai profunde, are interpretări foarte importante, puțin cunoscute, puțin explicate. În workshop-ul desfășurat în echipe mixte, elevii au pus în scenă jocuri de rol în limba engleză.
Televiziunea italiană a fost și ea implicată, iar participanții români au fost apreciați pentru inițiativă, seriozitate, muncă și talent.
https://youtu.be/j2aaOxpdJos
Acest proiect a câștigat popularitate. A cucerit imediat, pentru că pune în prim plan CARTEA, un instrument aparent simplu, modest, dar elementar pentru a fonda valori, a fonda motivație și curiozitate asupra cunoașterii. Un BUN deosebit de important!
Rebeca: „Mi-a plăcut mult școala lor, activitățile desfășurate împreună, familia grijulie care s-a ocupat cu multă atenție de mine... făcând tot posibilul să nu simt prea tare dorul de casă. Am legat noi prietenii, a trebuit să mă adaptez unor alte cerințe, să dau dovadă de maturitate și să mă integrez unui nou mediu. Au fost emoții unice și clipe de neuitat în programul organizat de școala noastră!”
Alessia: „Mi-a plăcut școala din Verona. Aici am prezentat o piesă de teatru și am participat la activitățile școlare cu elevi din Italia, Germania, Turcia și Letonia. Erasmus înseamnă o experiență unică, locuri noi, oameni deosebiți. Mulțumesc, doamna învățătoare și Erasmus!”
Irina: „Am vorbit engleza mai mult decât o făceam acasă și am învățat multe cuvinte în italiană. Am văzut locuri pline de istorie. Am cunoscut copii prietenoși, atenți și drăguți. Elisabeta, maestra, a fost foarte drăguță. Ea ne-a arătat învățătura poveștii Pinocchio.
Am învățat să fiu mai responsabilă. A fost o experiență de neuitat, mai ales că am zburat prima dată cu avionul!”
Lucas: „Mi-a plăcut Verona. Aici am auzit despre Romeo și Julieta. Am văzut cum elevii lucrează cu tableta la școală. Sunt veseli și cuminți. Mi-am făcut prieteni germani și turci.
Am vorbit mult limba engleză. Spaghetele sunt delicioase! Am servit pizza și paste în fiecare zi. Mulțumim pentru atenția și grija gazdelor noastre!”
Mulțumim Școlii Virgo Carmeli din Verona!
Sper că am devenit mai buni cunoscând valorile europene pe care Italia le promovează. Proiectul Erasmus+ The Influence of Books ne-a arătat că doar respectându-i pe ceilalți te respecți pe tine!

director, prof. Ancuța MIHAIU,
coordonator proiect, prof. Cristina HĂDĂRĂU,
prof. înv. primar Daniela SALANȚĂ,
Școala Gimnazială Nr.1 Bistrița

Apa – izvor de viață și sănătate

Planeta noastră, planeta Pământ suferă din neglijența unor oameni care poluează mediul. Ei nu sunt întotdeauna conștienți de răul pe care îl fac. Din dorința de a avea o viață comodă, oamenii au poluat, mai mult sau mai puțin grav, solul, apa și aerul, ducând la dispariția multor specii de plante și animale.
În localitatea Ocnița, comuna Teaca, apa este o problemă gravă; singura sursă de unde oamenii se alimentează cu apă bună de băut este fântâna „La Buna”, dar, cu toate acestea, oamenii nu îngrijesc și nu prețuiesc acest loc care le face mult bine și oferă de sute de ani locuitorilor satului apă bună de băut. Fiind o zonă de câmpie foarte secetoasă în timpul verii, fântânile satului seacă, iar fântâna „La Buna” este singurul loc de unde oamenii aduc apă pentru consum.
O educație și o gândire sănătoasă se formează de la cele mai fragede vârste, iar în acest sens Grădinița cu Program Normal Ocnița a derulat un proiect de ecologizare prin care copiii împreună cu educatoarele au adunat gunoaiele din jurul fântânii, au colorat desene cu Planeta Pământ și au transmis câteva mesaje scrise de cadrele didactice care au fost lipite în împrejurimile fântânii, în speranța că în viitor oamenii care iau apă de la fântâna „La Buna” vor proteja și vor prețui mai mult izvorul satului Ocnița – sursa de alimentare cu apă potabilă din sat și îi vor face pe oameni să se gândească la efectele activităților lor asupra vieții planetei și, bineînțeles, asupra vieții noastre, a tuturor.

prof. înv. preșcolar Gabriela ZINVELI,
Grădinița cu Program Normal Ocnița

Liceul de Muzică „Tudor Jarda”

– perspective –


În anul școlar 2018-2019, Liceul de Muzică „Tudor Jarda” celebrează împlinirea a 50 de ani de la înființare. Sunt 50 de ani de premii obținute anual la olimpiadele și concursurile naționale, 20 de ani de studenți care au fost admiși la Conservator sau la alte instituții de prestigiu și 50 de ani de muncă susținută. Desigur, în toți acești ani, publicul din Bistrița a putut să cunoască o parte din activitatea instituției de învățământ, participând la spectacolele organizate de LMTJ sau la cele în care au fost implicați numeroși elevi sau profesori ai acestei școli.
Pe lângă cei 50 de ani de liceu cu specializarea Muzică, ne bucurăm și de cei 5 ani de la înființarea profilului Pedagogic și, implicit, de prima generație de cadre didactice formate în liceul nostru. Profilul Pedagogic a fost primit cu căldură în lunga și prodigioasa istorie a școlii de muzică și s-a armonizat încă de la început cu specializarea inițială, părând o alegere firească pentru un liceu vocațional.
Pentru că „omul sfințește locul”, nu putem uita de oamenii sub îndrumarea cărora ne-am desfășurat activitatea, începând din 1969. Au condus destinele școlii și s-au ocupat de sarcinile administrative directorii Sfechiș Floarea, Baciu Silviu, Neculai Adriana, Făgărășan Niculae, Bărbier Alexandru, Cira Viorica, Biriș Octavian, Șular Igna Claudiu, Gherman Lucia, Bîca Liana, Karoli Carolina, Conț Ioan Cristian, Mărginean Raluca Roxana.
Activitatea școlii a debutat în 1969. În septembrie, 30 de elevi alcătuiau clasa I, școala având 3 profesori de vioară și 2 profesori de pian. Anul școlar 1976-1977 începe cu peste 200 de elevi ai școlii și elevi externi de la școlile maghiare și germane. Unitatea de învățământ are un număr de 36 de norme didactice și, tot acum, se inițiază concursul „Cel mai bun interpret de muzică românească” (Concursul de interpretare a muzicii culte românești – Sigismund Toduță). Este anul în care se poate vorbi de prima promoție de absolvenți (ciclu gimnazial).
În anul 1997, cu scopul formării unei generații de tineri muzicieni, s-a obținut prima cifră de școlarizare pentru clasa a IX-a și astfel se înființează LICEUL DE MUZICĂ din BISTRIȚA, cu 30 de elevi în clasa a IX-a.
Câțiva ani mai târziu, școala se mândrește cu înființarea unei orchestre a profesorilor, a unei orchestre formate din elevi, a unei orchestre populare și a grupului folcloric Datina, dar și cu un ansamblu coral mixt care obține locul I la faza națională a Olimpiadei de Muzică.
Cu ocazia aniversării a 40 de ani de învățământ muzical în Bistrița, în 2009, are loc schimbarea titulaturii școlii în LICEUL DE MUZICĂ TUDOR JARDA, iar ziua de 11 februarie va deveni o zi aniversară.
Începând cu anul școlar 2014-2015, a fost autorizată să funcționeze o nouă specializare, tot la filiera vocațională, respectiv învățător-educatoare, profil pedagogic.
Premiile și rezultatele la examenele naționale obținute de elevii și profesorii Liceului de Muzică „Tudor Jarda” fac cinste echipei care se asigură nu doar de transmiterea de cunoștințe necesare unui parcurs profesional de specialitate, ci și de formarea de caractere. Activitatea educativă, pedagogică și științifică desfășurată și performanțele profesionale înregistrate de elevii unității de învățământ se reflectă în rezultatele obținute la concursurile specifice naționale și/sau internaționale: au fost desfășurate 106 activități care atestă contribuția deosebită privind dezvoltarea învățământului, științei, culturii și sportului la nivel local, regional, național și/ sau internațional (o medie de 10 activități pe an), au fost obținute 140 de premii (o medie de 14 premii internaționale/an) la Concursurile internaționale și 362 de premii (o medie de 36 de premii naționale/an) la Olimpiadele și Concursurile naționale. În ultimii ani, cadrele didactice au publicat 30 de lucrări de specialitate (cărți sau articole cu ISSN/ISBN), au efectuat 6 cercetări științifice, dovedindu-se preocupați de propriul parcurs profesional, au încheiat parteneriate cu diverse instituții de cultură. Cu ajutorul lui Manfred Dachner (Asociația de prietenie Germano-Română Neubrandeburg – Bistrița) și al lui Thomas Hartig, școala a beneficiat în ultimii cinci ani de sponsorizări substanțiale (instrumente muzicale de 19.000 de euro) care dovedesc încrederea partenerilor în actul educațional oferit de LMTJ. De altfel, Primăria Municipiului Bistrița a oferit, în mod constant, sprijin financiar în organizarea Concursului Național de Interpretare a Muzicii Românești „Sigismund Toduță”, aflat acum la ediția nr. XXXV. Liceul de Muzică a reușit, prin toate acestea, să construiască o istorie a performanței, precum și o istorie a culturii naționale românești, prin personalitățile marcante care au învățat aici: Tudor Jarda, Ovidiu Purcel, Ștefan Pop, Anita Hartig ar fi doar câțiva dintre ei (ultimii doi au fost declarați cetățeni de onoare ai municipiului Bistrița).
Tinerii de astăzi tind să fie mai conectați cu ceea ce se întâmplă în jurul lor, mai empatici și mai receptivi, așa încât profesorii de la LMTJ încearcă mereu să țină pasul cu schimbările survenite și să-și adapteze discursul la necesitățile celor care se înscriu în această școală. Dorința de a reuși, de a fi, mai presus de a ști, este rodul colaborării părinților, profesorilor și elevilor. Succesul elevilor derivă și din starea de bine pe care o au la școală, din încrederea că pot oferi un act artistic de calitate sau că îi pot îndruma, la rândul lor, pe cei mai mici ca viitoare cadre didactice, din speranța într-un viitor mai bun și din încrederea pe care adulții o au în ei. Schimbarea de paradigmă îi implică activ în acest parteneriat educativ, iar profesorii de la Liceul de Muzică Tudor Jarda sunt conștienți de rolul lor de formatori de opinie, de modelatori de gândire, dar și de facilitatori ai unor provocări care să permită depășirea limitelor și alegerea unui drum în viață.
Calitatea actului educațional a fost și este percepută doar prin prisma notelor, de unde și reputația unei școli, în absența altor criterii obiective, pertinente și validate de evaluare. Sigur că orice instituție de învățământ se autoevaluează potrivit statisticilor în care este înscrisă – media de admitere, promovabilitatea, numărul de candidați, premiile obținute, deoarece rolul ei în transformarea individului este mai greu de cuantificat. O școală performantă este cea care, dincolo de rezultate, le formează tinerilor gândirea de perspectivă și îi determină să se raporteze la ei înșiși atunci când vine vorba de progres. Un liceu vocațional nu poate urmări omogenizarea copiilor și nici estomparea vocațiilor personale, deoarece tinerii își doresc să fie recunoscuți, să fie unici, iar artele devin… o cutie de rezonanță a sufletului.

director, prof. dr. Raluca MĂRGINEAN,
prof. Roxana KOVACS,
Liceul de Muzică „Tudor Jarda” Bistrița

Săptămâna TASIS la Lacrima

În săptămâna 18 – 22 februarie 2019, elevii de la Lacrima au primit în mijlocul lor prieteni noi și vechi ai Școlii americane din Anglia (TASIS). Aceștia, an de an, în luna februarie se întorc în România spre a derula activități de voluntariat, o parte dintre ele dedicate copiilor cu dizabilități ce frecventează Centrul Școlar Lacrima. Totul este posibil datorită parteneriatului pe care școala „Lacrima” l-a încheiat cu Fundația Inocenți Bistrița, parteneriat ce vizează derularea de activități în sprijinul copilului cu dizabilități.
Voluntariatul reprezintă activitatea de interes public desfășurată din proprie inițiativă, de orice persoană, în folosul altora, fără a primi recompense materiale. Implicarea în acțiunile de voluntariat oferă o importantă experiență în diferite domenii de activitate.
Voluntariatul contribuie la dezvoltarea personală. Ca orice alt tip de activitate, presupune timp, efort și stres. De asemenea e un mijloc puternic de autodezvoltare și, mult mai mult, un mod prin care poți arăta ca ești activ și îți pasă de ceea ce se întâmplă în jurul tău. Prin acțiunile de voluntariat se pot obține abilități și cunoștințe noi, dar și competențe sociale. Voluntariatul rămâne o activitate demnă de a fi practicată și sprijinită în școală, fiind un element însemnat în dezvoltarea educației și formării profesionale.
Astfel, în acest an, un grup format din 4 profesori și 19 elevi, organizați în grupuri de 7-8 persoane, au fost alături de copiii cu cerințe educative speciale, derulând cot la cot cu aceștia activități educative, într-un program pus la punct cu mult timp înainte. Activitățile desfășurate, de interes atât pentru școala noastră, cât și pentru inimoșii noștri musafiri au cuprins: ateliere de creație și meșteșugărit (unde au prins viață păpuși minunate, ce vor fi ulterior personaje în activitățile de teatru ale școlii), jocuri și activități socio-educative de cunoaștere și socializare, activități de lectură, pictură și jocuri cu instrumente de percuție la Biblioteca județeană „George Coșbuc” – activitate parte a proiectului nostru în parteneriat cu această instituție, activități culinare, ateliere de confecționare mărțișoare, activități de prezentare a istoriei locale, de promovare a tradițiilor și portului popular, dar și a principalelor puncte de atracție ale orașului și zonei.
Activitățile propuse, au fost coordonate de d-na director Cupșa Eniko și consilierul educativ Avram Emanuela, și au avut ca responsabili profesori inimoși și creativi: prof. Ardelean Aurelia și prof. Carnaru Cristina (activități de creare păpuși), maistru instructor Budecan Victoria și prof. Mureșan Anca (confecționare păpuși din pănușe), prof. Ciucaș Petra (prezentarea istoriei și tradiției locale), prof. Adina Podină și prof. Kis Iulia (atelier culinar), prof. Gordon Lazăr Anamaria și prof. Avram Emanuela (activități de lectură, pictură și meloterapie), prof. Vlașin Lidia și prof. colaborator Deac Călin (jocuri de animație socio-educativă); ateliere de creație mărțișoare alături de pedagog Mihai Maria și pedagog Carhaț Aurelia.
Activitățile s-au dorit a fi atractive și de interes, recreative și reconfortante și, în același timp, au vizat a dezvolta și a obține abilități și cunoștințe noi, dar și competențe sociale (încredere, solidaritate, toleranță compasiune, răbdare etc) în rândul participanților, aceștia devenind astfel mai conștienți de ceea ce se întâmplă în jurul lor.
Și-n acest an „Săptămâna TASIS” a fost una reușită, o săptămâna a prieteniei necondiționate, a zâmbetelor, a jocului, a responsabilității, a valorizării, a egalității de șanse, a emoțiilor,

consilier educativ Emanuela AVRAM,
director Eniko CUPȘA,
Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Lacrima” Unirea

Stilul de viață sănătos

În cadrul Școlii Profesionale Speciale „Sfânta Maria”, organizând o activitate de consiliere de grup cu tema amintită, am urmărit obiective educative și psihologice: consolidarea deprinderilor și a cunoștințelor pozitive privind stilul de viață, prin exercițiul verbal, fișa de lucru; combaterea obiceiurilor nesănătoase prin argumentări și exemplificări; informații cu conținut științific privind odihna, alimentația, petrecerea timpului liber, precum și exersarea interacțiunii.
În cadrul activității respective, organizată în colaborare cu Badiu Alina, pedagog și Deac Claudia, asistent medical, s-au utilizat diverse metode de lucru: expunere, dialog, exercițiu, fișă de lucru, explicația, exemplificarea, enumerarea, argumentarea, cooperarea în echipă, desenul.
După o scurtă expunere despre principiile unui mod de viață sănătos, se trece la completarea unei fișe de lucru. Elevii enumeră pe coloane specifice cât mai multe alimente sănătoase (salată de fructe, de legume, ou fiert, murături, paste, fasole, cartofi, varză, mazăre, morcovi, ridichi, ceapă, usturoi, ciuperci, spanac, salată, urzică, broccoli, conopidă, fructe etc); băuturi sănătoase (apă de izvor, apă plată, limonadă naturală, suc de fructe proaspăt, ceai din plante medicinale etc.); activități și obiceiuri sănătoase din timpul liber (grădinărit, pescuit, plimbare, excursie, citit, desenat, dans, cântat, teatru, sport, plajă, vizite, colecții, machiaj, modă, design, relaxare, somn, convorbiri, curățenie, cusut, brodat, țesut, tricotat, șah, învățat etc). Se argumentează științific toate categoriile menite să susțină un stil de viață echilibrat.
În etapa următoare se discută temele cu caracter opus, și se completează rubricile specifice cu cât mai multe exemple de: alimente nesănătoase și dăunătoare (cartofii prăjiți, ciupercile otrăvitoare, pizza în cantitate excesivă, prăjelile, mâncărurile grase, dulciurile etc.); băuturi nesănătoase (berea, țuica, vinul, cafeaua în cantități excesive, energizantele); activități și obiceiuri nesănătoase chiar vicioase (fumat, băut, consum de droguri, minciună, furt, escrocherie, înșelăciune, lene, spargere, tâlhărie, detenție, pierderea nopților, joc de cărți pe bani, dependență de telefon, de calculator, dependență de jocuri până la epuizare etc.).
Se dau argumente științifice împotriva tuturor categoriilor menite să dezechilibreze stilul de viață sănătos al omului. Se aprofundează următoarele teme: dependența de calculator, dependența de jocuri, consumul de droguri. Pentru finalizarea activității se colorează imaginile prezentate pe fișa de lucru ca suport de informații și modalitate de relaxare.
Rezultatele obținute se diferențiază în funcție de nivelul intelectual, experiența, motivația și implicarea fiecărui elev. În concluzie putem spune: elevii cunosc principiile de bază ale vieții sănătoase, sunt receptivi la argumentările științifice, dar și conștienți asupra consumului unor alimente sau energizante nesănătoase, dar care prezintă o mare doză de atractivitate pentru ei.

Psiholog școlar Suzana DEAC

Niciun comentariu: