luni, 20 august 2018

August 2018


„Înainte de a învăţa să ne jucăm de-a viaţa, învăţăm să ne jucăm de-a şcoala.” (Valeriu Butulescu)

Succesul școlar în viziunea celor 10 elevi de nota 10

Succesul este rezultatul autorealizării de sine și de cele mai multe ori presupune eforturi mari, sacrificii, muncă asiduă. Succesul şcolar este recunoaşterea capacităţii de exprimare, prin performanţele învăţării, valorificându-se la maximum capacităţile si disponibilităţile biopsihice. Acesta se manifestă prin rezultate maxime la examene, concursuri, olimpiade și presupune obligatoriu conduita scopului, cunoaşterea de sine, conştientizarea forţelor, mobilizarea în depăşirea obstacolelor, perseverenţa în depăşirea lor. Lupta cu sine, conflictele interioare, învingerea propriilor limite, trebuinţa de autoexprimare si autorealizare, trebuinţa de prestigiu fac parte din lupta pentru succes. Este cunoscut faptul că rezultatele școlare sunt în strânsă legătură cu șansele de reușită în viață ale indivizilor. Nivelul și calitatea conținutului învățării, calitatea pregătirii profesionale ale profesorilor, calitatea metodelor și mijloacelor de predare–învățare, modul de organizare a timpului liber al elevilor, motivația, calitatea relației profesor-elev, existența condițiilor de studiu (laboratoare, cabinete, biblioteci, material didactic), calitatea influenței educației, ale factorilor educatori (familie, mass-media, organizații de tineret,etc.), a sănătății elevilor, a calității evaluării cunoștințelor sunt condiții ale unui randament școlar bun.
Factorii interni au o pondere, deosebită în realizarea şcolară și în performanţele recunoscute ca, succes. Starea generală de sănătate condiţionează biologic reuşita în învăţare. Capacităţile intelectuale (perceptive, de memorie, gândire şi imaginaţie) şi abilitățile (deprinderi, aptitudini) sunt cele care determină în cea mai mare măsură înalta performanţă şcolară. Mediul social-cultural creează ambianța generală a politicii şcolare, fundamentul respectului pentru această instituţie. El creează oportunităţi realizării umane prin şcoală. Mediul familial pregăteşte şi întreţine spiritul de respect pentru şcoală, pregătește şi întreține efortul de învăţare. Grupul extrafamilial, de prieteni, cu aspiraţii prosociale, proşcolare, influenţează aspirațiile şcolare şi profesionale. Acestea ar fi câteva din concluziile mărturisirilor celor 10 elevi de nota 10 din județul Bistrița-Năsăud sau a dascălilor lor cu privire la succesul școlar. Este vorba de patru elevi care au obținut nota 10 la examenul de Evaluare Națională și 6 eleve de 10 la examenul de Bacalaureat în sesiunea de vară.
Felicitându-i atât pe ei cât și pe dascălii și familiile lor pentru această frumoasă reușită, le dorim să devină medici, ingineri, profesori, economiști de succes . În anul 2018, ei sunt elevii bistrițeni de nota 10!

prof. Ioan IOJA,
Director Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud

Un copil minunat de nota 10

Andrada Scurtu s-a făcut încă de la început cunoscută prin zâmbe­tul ei deschis și optimis­mul contagios. Veselă, onestă, respectuoasă, generoasă, extrover­tită, s-a integrat ușor în colectivul clasei, ajun­gând să își asume poziția de șef al clasei în ultimii doi ani de liceu. A fost mereu foarte deschisă și comunicativă atât cu colegii săi, cât și cu profesorii de la clasă.
Anii de liceu i-au plăcut foarte mult, consideră că sunt anii în care s-a format ca om, și-a descoperit pasiuni și talente, dar și în care a evoluat pe plan intelectual. Pentru Andrada, profesorii Colegiului Național „Liviu Rebreanu” au reprezentat persoanele care au făcut aceste lucruri posibile.
Clasa a XII-a a reprezentat un an complex, plin de provocări pentru ea: examenul de Delf, Olimpiada Națională de limba franceză, Bacalaureatul, admiterile la facultăți... peste toate a trecut cu zâmbetul pe buze, obținând rezultate excepționale. Este foarte mândră de faptul ca a obținut media 10 la Bacalaureat, deși nu a fost principalul ei obiectiv (s-a concentrat mai mult pe admitere). A reușit acest lucru prin muncă continuă de-a lungul anilor, acordând atenție la orele de curs și prin seriozitatea cu care a înfruntat orice provocare nouă.
Andrada a fost mereu atrasă de limbile străine (în special de limba franceză) și a obținut premii la olimpiadele naționale de limba franceză. A fost admisă cu 10 la Facultatea de Litere, specializarea Limbi Moderne Aplicate, însă acesta nu este visul ei. Visul ei este să devină ofițer de poliție. Andrada va susține probele de admitere la Academia de Poliție din București luna aceasta și speră că va reuși să devină student al Academiei.
Sunt fericită şi mândră că i-am fost dirigintă.

prof. Liana ŢIRĂU,
Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița

Corina Mirela Coman, absolventa de nota 10

2014, septembrie…. O fată abia ieșită din copilărie pășește cu teamă pe porțile larg deschise ca niște brațe materne deasupra cărora scrie cu litere mari de culoarea speranței – Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița, județul Bistrița-Năsăud. Reușise la profilul istorie – științe sociale.
Anii trec, iar fata timidă devine o luptătoare ambițioasă, motivată, perseverentă si perfecționistă.
Încă de la început , ca diriginte, dar mai ales ca profesor de limba și literatura română, am intuit potențialul uriaș al copilului venit de la țară cu multă încredere la „cel mai bun liceu din oraș” după afirmațiile ei înseși. Am muncit împreună și an de an a fost olimpică la limba și literatura română. Pentru tânăra ambițioasă și sârguincioasă n-a fost destul. Corina s-a aplecat cu seriozitate și profesionalism și asupra disciplinelor de profil: istorie și logică, devenind și aici în fiecare an olimpică.
Motivată și ambițioasă, n-a neglijat nici celelalte discipline de studiu. Munca asiduă și continuă a dat rezultate concrete – la sfârșitul clasei a XII-a – la BAC 2018 a obținut media 10 pe linie.
Profesorii care au predat la clasă: Ardelean Ioana, profesor de limba și literatura română și diriginte, Vălean Alexandru, profesor de istorie și Ciutan Brumărel, profesor de logică, au avut încredere în seriozitatea, perseverența și motivarea acesteia, iar așteptările nu le-au fost înșelate.
Academia de Poliție „Alexandru Ioan Cuza” București, pe care dorește s-o urmeze, va câștiga un om deosebit, de nădejde, serios, perfecționist și pragmatic în Corina-Mirela Coman, cred eu, viitor cadet și apoi polițist.

prof. Ioana ARDELEAN,
Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița

„O şcoală românească, într-un spaţiu european – pentru viitorul tău!”…

Cuvintele ce prezintă viziunea Liceului „Radu Petrescu” Prundu Bîrgăului, școala din mediul rural care s‑a remarcat prin rezultatele deosebite obținute la Examenul de Bacalaureat: locul 5 în topul liceelor din județul Bistrița-Năsăud, cu o rată de promovabilitate de 92,13%, dar și performanța ca, din cele 6 medii de 10, obținute la nivel județean, să fie două din acest liceu: elevele Maria Albu și Ana-Maria Bugnariu.
Maria Albu este șefa de promoție a liceului, finalizând clasa a XII-a cu media generală 10, după un parcurs școlar bogat în reușite la concursurile și olimpiadele școlare atât la limba română, cât și la matematică, științe, religie.
Ana-Maria Bugnariu este o elevă foarte talentată, iubește teatrul, iar munca și încrederea în propriile forțe au ajutat-o să valorizeze în mod deosebit traseul educațional de licean.

Aripi și vise de liceu

Anii de liceu…cei mai frumoși ani din viața unui tânăr. Anii în care copiii de altădată au devenit adulți, anii în care am început să conturăm vise, să prindem aripi, anii în care am reușit să ne cunoaștem cu adevărat... Pentru mine, liceul a fost o călătorie frumoasă, în care dedicarea, munca și ambiția s-au împletit frumos cu satisfacția reușitei – Nota 10 la examenul de BAC. Alături de profesori cu vocație, care au pus suflet în fiecare lecție, într-un cadru modern și cald oferit de Liceul Radu Petrescu, sub privirea distinsei domnișoare director Constanța Neuc, cei patru ani de liceu au reprezentat momentul de lansare spre un viitor, dar mai ales o introducere în tainele vieții; de la dragul de lectură pe care domnul profesor de limba și literatura română mi l-a insuflat, la orele dinamice de biologie, în care am descoperit perfecțiunea corpului uman, de la arta discursului pe care am dezvoltat-o în cadrul orelor de sociologie, la misterele matematicii sau chiar la descoperirea unor procese chimice uimitoare... Toate acestea au contribuit într-un mod aparte la dezvoltarea mea personală. Îmi voi aminti cu drag de colegii alături de care am copilărit, de profesorii care mi-au devenit în timp adevărați prieteni, de doamna dirigintă, de holurile luminoase ale liceului, de emoțiile dinaintea fiecărui test la matematică... După un drum dificil, pavat cu muncă și perseverență, am reușit să îmi îndeplinesc un vis drag... Din toamnă voi începe studiile la Universitatea de Medicină și Farmacie din Târgu-Mureș, cu sufletul plin de optimism și încredere, cunoscând acum rețeta succesului: ambiție, credință, muncă și perseverență!

Maria Albu
Liceul „Radu Petrescu” Prundu Bîrgăului

Eu sunt Bugnariu Ana-Maria, mai nou studentă la Universitatea Tehnică din Cluj Napoca, specializarea Automatică și Calculatoare și fostă elevă a liceului „Radu Petrescu”, una dintre cei 104 elevi care au obținut media 10 la BAC anul acesta.
Să nu vă gândiți că în spatele „elevei de 10” se află o fată extrem de muncitoare, foarte conștiincioasă sau cu temele la zi, pentru că veți fi dezamăgiți când veți afla că lucrurile stau altfel. Adevărata Ana-Maria Bugnariu este o visătoare în majoritatea timpului, are impresia că se află undeva pe un munte înalt unde nimic rău nu se poate întâmpla (excludem posibilitatea unei avalanșe sau apariția vreunei ursoaice cu pui). Dar, bineînțeles, există momente când este nevoită să coboare de pe muntele ei frumos și liniștit pentru a înfrunta adevărata viață și atunci își dă seama că are multă muncă de recuperat. Deci, probabil v-ați dat seama că Ana-Maria obișnuiește să lase lucrurile pe ultima sută de metri, pentru că ea iubește adrenalina. Dar, lăsând la o parte perspectiva obiectivă, pot să spun că fără profesorii mei mi-ar fi fost foarte greu să duc la capăt această muncă a mea, care a fost una oscilantă pe toată perioada liceului. Poate mai sunt elevi care au sentimentul acesta de adevărată recunoștință sau adevărată dragoste pentru profesorii lor, dar al meu simt că a luat proporții incomensurabile cu timpul. „Ca să fii de 10, ai nevoie de profesori de 10” și cu asta am spus tot.
Pe lângă profesori de excepție, am mai avut parte în anii de liceu și de un colectiv minunat, niște colegi de nota 10: frumoși, deștepți, cu simțul umorului majoritatea și bineînțeles, altruişti. Sunt sigură că peste câțiva ani mă voi mândri cu ei și realizările lor mărețe.

Ana-Maria Bugnariu,
Liceul „Radu Petrescu” Prundu Bîrgăului

Eliza Mureșan

Eliza este o fostă elevă a Colegiului Național Petru Rareș Beclean. Este o viitoare studentă cu un viitor strălucit și promițător. Este o fire prietenoasă și sociabilă. Este foarte ambițioasă și mereu reușește să realizeze ceea ce își dorește. Îi place să citească, să se piardă în rândurile de cuvinte…
A învățat din greu, rodul muncii și al seriozității ei în cadrul școlii a fost vizibil la Examenul de Bacalaureat, unde a obținut la toate trei probele susținute, anume română, matematică și informa­tică, nota 10. Calea ei spre această performanță a însemnat muncă, muncă și iar muncă: „Am încercat mereu să mă autodepă­șesc și să îmi ating obiectivele. De asemenea, am îmbinat relaxarea cu studiul pentru a avea rezultate care să mă mulțumească, dar în același timp să mă simt bine”, spune ea. A ales Facultatea de Matematică și Informatică din cadrul Universității Babeș-Bolyai deoarece i-ar plăcea să devină profesoară, dar să aibă și siguranța unei alternative în domeniul informaticii. Doispre­zece ani a studiat în cadrul acestei școli: „Este locul în care am fost susținută și am reușit să fac performanță. Cadrele didactice se implică în educarea fiecărui elev, ajutându-l să-și descopere calitățile și să le pună în valoare”.

prof. Nelia NICULA,
Colegiului Național „Petru Rareș” Beclean

Paula Georgescu

Eleva Georgescu Paula a absol­vit liceul la Colegiul Națio­nal George Coșbuc Năsăud, specializarea matematică-informatică cu media generala 10. Acest succes este încoronarea efortului constant al elevei de-a lungul anilor de studiu, ani marcați de frumoase reușite. „Faptul ca nu am obținut nicio distincție în urma partici­pării la Olimpiada Națională de Fizică, clasa a 9-a, m-a motivat să muncesc mai mult, iar în anul următor, în clasa a 10-a, sub îndrumarea domnului profesor Haitonic Ioan ,am reușit să obțin premiu special.”
Paula și-a dorit să urmeze Facultatea de Inginerie Meca­nică în cadrul Universității Tehnice Cluj Napoca, dar pe măsură ce lunile de studiu treceau, eleva a realizat că își dorește altceva. Astfel, clasa a 11-a a însemnat un succes în domeniul biologiei: Paula a obținut premiu special la etapa națională a Olimpiadei de Biologie sub îndrumarea doamnei profesor Catarig Simona: „Credeam că acest rezultat îmi va facilita admiterea la Facultatea de Medicină, Am realizat că din cauza faptului că nu am reușit să ocup un loc de olimpic în cadrul admiterii, sunt nevoită să învăț la un nivel mai ridicat o altă disciplină – chimia, deoarece aceasta a fost inclusă în bibliografia examenului de admitere.”
Rezultatul examenului de Bacalaureat a fost o surpriză plăcuta pentru Paula, susține proaspăta studentă, deoarece în acest an își concentrase eforturile pe examenul de admitere al Facultății de Medicină. „Mi-am dorit să obțin o notă onorabilă în cadrul examenului de Bacalaureat, succes datorat modului de predare al domnului profesor de limba română Bosbiciu Nicolae, care m-a ajutat să înțeleg materia, nu să o învăț mecanic al doamnei profesor de matema­tică Cârcu Anca datorită căreia am învățat pe parcursul celor patru ani fără a fi nevoie de un efort suplimentar în clasa a XII-a și al doamnei profesor de biologie Catarig Simona care a pus accentul pe pregătirea Bacalaureatului la clasa.”
Paula este acum admisă la Facultatea de Medicină Iuliu Hațeganu Cluj-Napoca.

prof. Anca CÂRCU,
director Colegiul Național George Coșbuc Năsăud

Alexandra Maria Chindriș – eleva de 10 de la Tîrlișua

Nimeni nu poate să definească perfecțiunea, însă pentru Liceul Tehnologic Tîrlișua, Alexandra Maria Chindriș reprezintă portretul elevului perfect. Și nu vorbim în van, vorbim despre un copil care a obținut media 10 la examenul de Evaluare Națională, fiind oglinda școlii, a familiei, dar și a comunității. În cazul ei, zicala cu cei șapte ani de acasă se adeverește din plin, căci de aici a pornit totul. Educația sănătoasă primită de mică, în familie, reflectă rezultatele Alexandrei de astăzi. Așadar, dacă cineva ar avea curiozitatea să o întrebe despre familia ei, va răspunde, fără ezitare, că aceasta i-a insuflat de timpuriu dragostea pentru învățătură, susținându-o în toate demersurile școlare.
Nu mai puțin importantă în dezvoltarea și devenirea Alexandrei a fost și contribuția școlii; am spune noi, cei implicați, locul ideal care a reușit să-i stârnească curiozitatea, ambiția entuziasmul și creativitatea. De altfel, realizările acesteia de pe tot parcursul formării școlare stau mărturie în acest sens. Și nu au fost puține; pe lângă premiile I luate cu regularitate în fiecare an, Alexandra a îmbogățit palmaresul școlii prin alte numeroase premii obținute la diferite concursuri de matematică.
Iată doar câteva crâmpeie din viața Alexandrei, copilul minune de la poalele Țibleșului, mândria familiei, mândria școlii, mândria comunității, căreia îi urăm succes în ceea ce va face de acum încolo în noua școală aleasă spre formare, Colegiul Național Liviu Rebreanu, profilul matematică-informatică.

dir. Mihael Simion FORAI,
prof. Valentina Monica HALES,
prof. Alexandru Ioan POP,
Liceul Tehnologic Tîrlișua

Ruxandra Georgiana Barna – eleva de nota 10 a Școlii Gimnaziale „Ștefan cel Mare” din Bistrița

În fiecare an, școala noastră, la fel ca alte instituții de învățământ obține rezultate foarte bune la probele examenului de Evaluare Națională. O reușită ce conjugă munca elevilor cu sprijinul părinților și dăruirea cadrelor didac­tice, notele de 10 sunt o bucurie și în același timp, o mare mândrie! Când aces­tea apar la ambele probe, vorbim însă de o performan­ță, de o elevă de nota 10, elevă care în acest an a marcat pe harta succesului, în județul nostru Școala Gimnazială „Ștefan ce Mare”.
Este vorba despre Barna Ruxandra Georgiana care se autocaracterizează ca o simplă fată de 14 ani, o persoană deschisă, ce adoră să asculte opiniile altora, dorind să se dezvolte prin discuții constructive. Chiar dacă pare extrem de „serioasă”, datorită rezultatelor obținute, pentru ea, distracția și prieteniile sunt unui dintre cei mai importanți factori care o determină să-și dezvolte personalitatea.
Nota de 10 i-a adus o satisfacție enormă, având în vedere toată munca depusă în acest an și i-a confirmat credința că toate eforturile sunt răsplătite.
Pentru Ruxi, cum îi spun prietenii, clasa a VIII-a a însemnat mult exercițiu care la un moment dat a devenit o satisfacție personală rezultată din aflarea soluțiilor la întrebările cu un grad mai mare de dificultate. Nu înseamnă că munca nu a fost însoțită și de momente de relaxare, când pianul o ajuta să se odihnească psihic și de ieșirile cu prietenii, de vizionatul filmelor alături de tatăl ei, activitate pe care pur și simplu o adoră. Motivată de o sete de cunoaștere extraordinară și de apreci­erile celor din jur, susținută de o familie implicată și grijulie, Ruxi a învățat că e foarte eficient să exersezi zilnic, fără suprasolicitare.
Își dorește să devină cea mai bună versiune a ei și să se bucure de liceu, menți­nându-se în top, să se distreze cât se poate de mult și să cunoască cât mai mulți oameni de calitate, să se bucure de orice moment oferit, deoarece crede că liceul este o perioadă dintre cele mai „pline de oportunități”!
Pentru elevii care vor participa la Examenul Național are un sfat: Să înceapă anul cu dreptul, să aibă încredere în ei și să participe la cât mai multe olimpiade!!! Olimpiadele sunt un antrenament foarte bun. Niciodată nu există prea mult exercițiu, sau prea multe probleme similare rezolvate, sau prea multe argumentări redactate, deoarece tot efortul depus va da roade... așa că să fie perseverenți în a-și atinge scopul și să nu trateze examenele cu superficialitate sau indiferență, deoarece experiența nu vine de la sine și e un factor foarte important. De asemenea, să încerce să elimine orice picătura de stres, deoarece, credeți-mă, nimeni nu minte când spune că nu e benefic deloc. Baftă și succes, sper să reușiți toți!

prof. Alexandra STOICA,
Școala Gimnazială „Ștefan ce Mare” Bistrița

Noemi Kulcsar

Bună, mă numesc Kulcsar Noemi. Sunt fostă absolventă a Școlii Gimnaziale „Grigore Silași” din Beclean și la toamnă îmi voi continua studiile la Liceul de Informatică „Tiberiu Popoviciu” din Cluj-Napoca. Am reușit să termin anii de gimnaziu cu media generală 9.96, iar Evaluarea Națională mi-a demonstrat că doar prin muncă poți obține ceea ce îți dorești, având în vedere că la ambele materii am atins nota maximă.
Le sunt recunoscă­toare în primul rând părinților mei, care m-au susținut necondiționat. De asemenea, țin să-i mulțumesc profesorului meu de matematică, Vasile Marc, care a fost totodată și dirigintele meu, pentru toate momentele frumoase din cadrul olimpiadelor și concursurilor școlare.
Cred că cel mai important lucru în clasa a VIII-a este găsirea echilibrului. Să te pregătești temeinic de examen, însă să nu uiți să te relaxezi periodic. Emoțiile Evaluării Naționale sunt greu de ținut sub control. Important e să nu renunți și să vrei întotdeauna să evoluezi. Să elimini treptat sursele care te distrag este o datorie a fiecărui elev care dorește a obține nota dorită la examen.
Pe lângă diplome și medalii, olimpiadele mi-au adus și prieteni noi. Cu unii dintre ei mai păstrez și acum legătura. Totuși, mă declar o fire introvertită. Prefer să citesc o carte în loc să merg la plimbare cu prietenii. Lectura este una din pasiunile mele, pe lângă matematică. Setea de citit a apărut în cazul meu abia în clasa a V-a datorită profesoarei mele de limba română Szasz Carmen, care m-a ajutat să găsesc cărțile pe gustul meu.
Școala este mai mult decât o instituție, iar profesorii sunt mai mult decât niște oameni obișnuiți. Dascălii sunt flăcări vii care mor luminând. A excela într-un domeniu înseamnă a-ți depăși limitele și a demonstra celor din jurul tău ești mai mult decât pari, fără să uiți de unde ai pornit și cine ți-au fost alături de tine nu doar la bine, cât și la greu.

Mario Robert Sima, elevul de 10 de la Gimnazială 1

Şcoala Gimnazială nr. 1 Bistriţa se poate mândri cu un elev de nota 10, nu doar în decursul celor patru ani de gimnaziu, de altfel şeful de promoţie al instituţiei şcolare, ci şi după susţinerea probelor de la examenul de Evaluare Naţională. Mario Robert Sima a obţinut media 10, după soluţionarea contestaţiilor, acesta adjudecându-şi un 10 plin şi la matematică, asta după ce obţinu-se, în prima etapă, nota 9,95.
Rezultatele deosebite vin în urma unei munci în echipă, a rodului parteneriatului între elev-dascăl – familie, Mario fiind olimpic naţional la română şi matematică, cel mai recent rezultat fiind obţinut la Concursul Naţional „Ionel Teodo­reanu” de la Iaşi, de unde a adus la Bistriţa un important premiu, care se adaugă premiilor obţinute anul acesta la Olimpiadele de română şi matematică, Olimpiada de Lingvistică şi Concursul Judeţean „Bistriţa civică”.
Şcoala, ca gest de recunoaştere pentru toate rezultatele obţinute, l-a premiat la finalul anului şcolar pe Robert Mario Sima, urându-i mult succes pe mai departe în cariera de licean, care se pare că va fi la Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu”, speciali­za­rea matematică-informatică.
Îl felicităm şi ne bucurăm că judeţul nostru are elevi care demonstrează că poţi avea rezultate maxime atunci când îţi doreşti acest lucru.

prof. Ancuţa MIHAIU,
director Şcoala Gimnazială nr. 1 Bistrița

Educație prin valorificarea tradițiilor locale la Căianu Mic

A doua zi de Rusalii din acest an a fost prilej de mare sărbătoare în comuna Căianu Mic. Întreaga comunitate a participat la organizarea și desfășurarea ritualurilor ancestrale Înstruțatul boului și Dracii, două tradiții cu un farmec aparte care au fuzionat de-a lungul timpului.
Mai întâi, trebuie să înțelegem câteva aspecte esențiale despre aceste tradiții, a căror punere în scenă e cu atât mai valoroasă cu cât are astăzi au un caracter preponderent muzeal, Atestat exclusiv în Transilvania (Cf.*** – Istoria literaturii române, Ed. Academiei RPR., Bucureşti, 1964, vol. I, p. 30), ritualul este prezent cu unele modificări şi în alte câteva localităţi transilvănene, dintre care menționăm : Figa, Şieu Cristur - purtând numele de Moştei, Tăure, Caila din judeţul Bistriţa-Năsăud, în localităţile: Mintiu Gherlii, Mănăstirea, Batin din judeţul Cluj, în zonele Sibiului şi a Albei-Iulia.
În Căianu Mic, Dracii sau Înstruţatul Boului a reuşit, în pofida trecerii timpului, să găsească resurse de a se adapta şi de a se reinventa continuu. Practicat cu regularitate, deşi nimeni nu mai ştie exact care este rostul acestui ritual, acesta a suferit o scurtă întrerupere în timpul celui de-al doilea război mondial, fiind reluat în 1944 și așezat la loc de cinste între manifestările folclorice ale Căianului. Ceremonialul înstruţării boului face parte dintre obiceiurile solstiţiare de vară care serbează reînvierea naturii şi germinaţia, fiind expresia unui cult al fecundităţii şi al fertilităţii, o manifestare spectaculoasă a reînvierii naturii în lupta cu forţele frigului şi ale întunericului. Acest cult a fost preluat în Transilvania pe filieră romană. Mixtura etnică a armatei romane de după secolul I e.n. o face să devină colportoare de credinţe religioase, mituri şi legende, cutume, superstiţii şi mode care ar putea uimi prin varietatea abundenţei lor , ca şi prin priza la public. Prezenţa castrului roman din imediata vecinătate a localităţii Căian, castrul de la Ilişua, prezenţa unui drum de strajă care făcea legătura cu depozitele de sare din această regiune care în mod sigur au fost exploatate de legiunile romane, descoperirile arheologice care atestă prezenţa influenţelor romane în această regiune sunt argumente suficiente pentru impactul cuceririi romane in zona . Obiceiul este menţionat pentru prima dată de Ioan Negruţiu (1852) în „Gramatica română” care povesteşte despre existenţa unui obicei care constă în „purtarea de Rusalii , pe la case, a unei vite împodobite cu frunză verde şi flori”.
Cum s-a desfășurat ritualul anul acesta la Căian?
Primarul localității, domnul Știr Dumitru-Paul, s-a ocupat de organizarea și popularizarea propriu-zisă a evenimentului integrat în manifestările mai ample dedicate zilelor comunei.
La fel ca în fiecare an, mai întâi s-a făcut pregătirea evenimentului. S-a stabilit numele fetelor care urmau să împletească tradiționala cunună cu care avea să fie înstruțat boul, toate fete nemăritate, cu un comportament moral în comunitate. S-a hotărât numele gazdei care avea să dea boul pentru procesiune și s-a stabilit numele băieților care aveau să se mascheze în draci, precum și a celor care urmau să poarte boul înstruțat prin localitate până la Primărie, unde urma să se încheie procesiunea și să fie pusă cununa de flori pe acoperiș, în semn de fertilitate agrară.
Un rol important în organizare l-au avut reprezentanții Liceului Tehnologic „Ion Căian Românul” din localitate. Anul acesta, ne-am bucurat de prezența unei echipe de televiziune TV5 Canada, care a fost interesată de eveniment. Am fost contactați cu câteva luni înainte de echipa lor de producție și filmare pentru a stabili detaliile de organizare. Producătorii ne-au cerut acordul de a filma ritualul și de a intervieva câțiva membri ai comunității în vederea realizării unui segment de documentar care urmează să facă parte dintr-o serie mai amplă de acest gen, scopul fiind explorarea riturilor de trecere (legate de naștere, nuntă, înmormântare) practicate insular în societățile tradiționale europene și nu numai. Directorii liceului, domnii Boca Ovidiu-Ionel și Dunca Grigore au mobilizat cadrele didactice, preșcolarii și elevii să facă parte din procesiune în număr cât mai mare, îmbrăcați în costumul popular specific zonei. De asemenea, școala a făcut selecția și îndrumarea celor zece fete, eleve în liceul nostru, care au împletit cununa ceremonială și au defilat în fruntea procesiunii alături de cei doi feciori, elevii noștri de asemenea, care au condus boul pe străzile localității.
Profesorii Cotuțiu Teodor, în calitate de expert local pe tema ritualului Înstruțatul boului, și Cotuțiu Maria-Gabriela, în calitate de profesor de limba engleză și consilier educativ al liceului, s-au întâlnit în Duminica Rusaliilor cu echipa de producție TV5 ajunsă în Căian pentru a li se lua interviuri cu privire la semnificația ritualului și la schimbările care au survenit în timp . Interviuri au dat și elevii Boca Maria-Ionuț, Moldovan Grigore și surorile Boca Alina-Maria și Boca Daniela Elisa, ultimele două fiind foarte simpatizate de echipa TV5. Punctul focal al interviurilor cu adolescenții l-a constituit sondarea semnificației participării la ritual în conștiința tinerilor din perspectiva antropologică a demonstrării maturității, virilității și fecundității.
Sub imperiul firesc al emoțiilor, a sosit și a doua zi de Rusalii, când toate pregătirile și-au arătat roadele, și putem spune că a fost cea mai amplă manifestare din ultimii ani din comună. Dimineața, fetele s-au adunat la izvorul de la intrarea în localitate și au împletit cununa, iar feciorii care aveau să stăpânească boul ceremonial și-au luat locul în primire în fruntea alaiului. Dracii și-au făcut apariția, îmbrăcați care mai de care mai original, și au început să sperie trecătorii și fetele din alai, după obiceiul pământului. Acompaniați de ceterașii angajați de primărie, actorii principali și-au început drumul prin localitate, antrenând din ce în ce mai mulți săteni îmbrăcați în port popular, totul în fața camerelor de luat vederi locale și internaționale. Dat fiind faptul că anul acesta serbăm centenarul Marii Uniri, copilașii claselor primare, de asemenea în port popular, au purtat un steag imens dedicat centenarului în fața procesiunii, pentru a marca continuitatea celebrării tradițiilor ca parte esențială din zestrea identitară românească.
O bătrână frumos îmbrăcată în strai popular, văzând mulțimea de oameni revărsându-se de pe toate ulițele pentru a defila în alai, a declarat cu încântare și uimire că „niciodată n-o fost așe de mândru și atâta de multă lume!” Copilași, tineri, adulți nostalgici întorși cu întreaga familie în satul natal cu prilejul zilelor localității și gospodari vârstnici de seamă, toți au ieșit pe stradă, în strai de sărbătoare, să se bucure de această zi și să joace hora. La primărie, procesiunea s-a oprit pentru a anina, simbolic, cununa de la gatul boului înstruțat pe acoperiș, în semn de prețuire a spiritului colectiv de bună gospodărire și prosperitate pe care-l reprezintă această instituție pentru săteni. Tot ritualul s-a încheiat cu discursurile primarului și ale invitaților săi , ziua continuându-se cu alte manifestări de tip aniversar și spectacole dedicate zilelor comunei.
De altfel, prețuirea zestrei folclorice și a frumuseților naturale ale localității este evidentă în Căianu mic. De curând, prin eforturile primarului comunei, în cadrul discuţiilor avute la Ministerul Turismului cu secretarul de stat Cristina Tărteaţă, a fost stabilit ca împreună cu Ministerul Culturii și Identităţii Naţionale să fie iniţiate demersurile necesare pentru includerea comunei Căianu Mic în circuitul naţional al turismului cultural. „Vechiul obicei agrar «Înstruţatul boului», Tăul Cetăţele, legendele vechi care s-au împământenit cu privire la Tăul Cetăţele, dar și alte obiceiuri sau elemente ale specificului local se constituie a fi un fundament solid pentru includerea comunei Căianu Mic în circuitul naţional al turismului cultural. În acest sens dorim atragerea unor fonduri pentru punerea în valoare a Tăului Cetăţele și dezvoltarea turismului pe plan local”, declară Paul Ştir. (http://rasunetul.ro/caienarii-s-au-imbracat-de-sarbatoare-s-filmat-un-documentar-despre-taul-caianului-si-legendele)
Deocamdată, nu ne rămâne decât să apreciem pozitiv organizarea și implicarea întregii comunități în Înstruțatul boului la Căian anul acesta, salutând interesul intelectual al străinilor pentru zestrea folclorică românească, nu doar fiindcă astfel de obiceiuri merită să fie înregistrate în tezaurul folcloric universal, ci, mai ales, fiindcă le-a oferit elevilor noștri ocazia de a se mândri că sunt români (un imbold binevenit pentru tinerii noștri de azi), de a găsi motive să respecte și să dorească să ducă tradițiile mai departe și, nu în ultimul rând, de a-și exersa deprinderile de socializare și comunicare cu parteneri străini. Organizarea mediatică a evenimentului și interviurile desfășurate au fost un prilej de reflecție asupra unor teme fundamentale pentru tinerii noștri, și ne bucurăm că ne-a fost acceptată propunerea de a colabora cu acești reprezentanți de televiziune într-un proiect educațional de conștientizare a rolului mass-media în societatea românească în anul școlar următor.

prof. Teodor COTUȚIU,
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud

Niciun comentariu: