„Cel care neglijează învăţătura în tinereţe, pierde trecutul şi este mort pentru viitor.” (Euripides)
Mentoratul didactic – Cum? Ce? Unde? Când? De ce?
Așadar:
Consider că nu există rețete universale care să
asigure perfecțiunea relației dintre mentor și profesor debutant, deoarece
natura umană este complexă, imprevizibilă și subiectivă. Ceea ce putem face
noi, ca aspiranți ai statutului de profesor mentor, este să fim deschiși spre
comunicare, sinceri atât cu noi înșine, cât și cu cel pe care trebuie să îl
ghidăm și înțelegători în ceea ce privește defectele umane, emoțiile
începutului și entuziasmul care pălește atunci când se lovește de obstacole.
Un lucru esențial pe care
foarte mulți profesori mentori l-ar putea scăpa din vedere este acela al
acordării de credit tânărului profesor, astfel încât personalitatea celui
dintâi să nu o sufoce pe cea a celui din urmă.
Rolul mentorului este de a
mentora, de a modela, nu de a critica și de a distruge. Găsind în mentor o
sursă de inspirație, debutantul va arăta interes crescut pentru a-i atinge
performanțele, de aceea se va arăta dispus să-și îmbogățească performanța
didactică prin participarea la activitățile indicate de mentor (cursuri de
formare, sesiuni de comunicări, conferințe, simpozioane etc.) și prin
intensificarea pregătirilor pentru examenul de definitivare în învățământ.
În urma asistențelor pe care
mentorul le realizează la clasele la care predă stagiarul, observând diferite
tipuri de lecții, livrate în moduri diverse în funcție de metodele didactice
aplicate, profesorul cu experiență poate recomanda debutantului un anumit curs
de formare, a cărui frecventare s-ar traduce printr-o optimizare a performanței
la catedră.
Dacă relația dintre cei doi
pornește de la premise de comunicare pozitive, atunci ar fi benefică frecventarea
aceleiași activități de formare profesională, astfel încât munca în echipă să
devină o oportunitate excelență de învățare pentru amândoi. Debutantul ar putea
observa modul în care mentorul gândește, deciziile pe care le ia, metodele pe
care le aplică, astfel încât să poată extrage din comportamentul profesional
acele calități/însușiri/abilități/competențe care se pliază pe propria viziune
asupra procesului instructiv-educativ sau care au potențial de fi utilizate
pentru optimizarea acestuia.
De cealaltă parte, mentorul
poate face cunoștință cu o perspectivă proaspătă asupra subiectului discutat,
perspectivă nepervertită de uzajul profesional cotidian.
Fiecare dintre noi la
începutul carierei noastre am avut modele, atât pozitive, cât și negative. Tinerii
absolvenți asta caută, modele prin care ei să-și desăvârșească ceea ce au
început deja. Noi trebuie să fim modelele lor prin tot ceea ce facem, spunem,
acționăm.
Pe scurt, 10 calități ale unui mentor de 10:
- Disponibilitatea de a împărtăși cunoștințe și
experiențe.
- Atitudine pozitivă – model pozitiv.
- Manifestă entuziasm în acest sens.
- Oferă îndrumări și feedback pozitiv.
- Atitudine flexibilă și o gândire deschisă.
- Abilitatea de a dezbate și de a discuta.
- Abilitatea de a oferi sugestii și recomandări
bazate pe propria experiență și expertiză.
- Capacitatea de a oferi noi perspective asupra
unei situații/ probleme.
- Are așteptări realiste de la sine și de la
ceilalți.
- Cunoaște si
respectă procedurile, politicile și valorile organizaționale.
prof. Alina
Maria PETRI,
Școala Gimnazială Nr.1, Bistrița
Mentoratul între elevi – de la licean la viitor licean
„Spune-mi
și voi uita. Învață-mă și îmi voi aminti. IMPLICĂ-MĂ și voi ÎNVĂȚA.”
Tu ESTI PROFESOR, vrei să ghidezi, să modelezi
personalități, să le insufli elevilor tăi valori ca bunătatea și frumusețea,
generozitatea și mărinimia, pentru a deveni creativi și liberi în gândire.
Mentoratul este un proces interactiv între doi
sau mai mulți elevi care:
- facilitează schimbul de bune practici în
cadrul unei colaborări sau al unui schimb de experiență;
- acționează ca un instrument de rezolvare a
problemelor;
- reduce izolarea în rândul elevilor;
- creează un cadru optim de discuții pentru
rezolvarea problemelor cu care se confruntă elevii.
Am invitat elevi de la Liceul Teoretic „Solomon
Haliță” Sângeorz-Băi să țină prezentări, la clasa a VIII-a, pe tema orientării
școlare și profesionale, cu accent pe provocările vieții de licean. Cei
prezenți au avut de susținut, la finalul întâlnirii, un scurt discurs pe
tematica abordată, lăsând la alegerea lor metoda de elaborare, tocmai pentru a
descoperi singuri aplicabilitatea în viața de zi cu zi a aspectelor discutate.
Nu mică mi-a fost uimirea când invitații de onoare au ținut discursuri foarte
frumos elaborate, iar cei de clasa a VIII-a au rămas înmărmuriți.
Elevii cei mici văd întotdeauna în cei mari
tipare de urmat, caută sfaturi sau sunt mult mai atrași spre a-i asculta, mai
mult decât față de un profesor. El este unul de-al lor, dar este dincolo de
bancă, dincolo de baricade și totuși le vorbește lor, din experiența recentă,
cunoscând cascadele de întrebări pe care nu demult și le-a pus și el. Astfel au
reușit să capteze ușor atenția viitorilor „boboci” și să îi îndrume corect.
Oricât de apropiat și prietenos s-ar purta un
dascăl și indiferent de tehnicile abordate în predare, elevul îl va privi cu o
anume distanță, pe când investirea unui elev cu calitatea de formator, va duce
la sporirea atenției, la creșterea gradului de interes. Elevul mai mare este un
exemplu de urmat, cei mici vor încerca să îl imite și să se apropie cât mai
mult de acesta.
Un program de mentorat în sprijinul elevilor va
avea beneficii în cascadă pentru întreaga școală. Cât contează pentru elevi?
Enorm! Le oferă încredere, pot vorbi în fața altor copii de vârsta lor, mult
mai stăpâni pe ei, devin liberi în exprimare, în susținerea părerilor.
Testimonialele elevilor au scos în evidență
relația deosebită pe care au stabilit-o elevii de clasa a VIII-a din școala
noastră cu liceeni și ce impact puternic au avut discursurile acestora asupra
deciziilor pe care le vor lua în viitor. Atunci când elevii de liceu au părăsit
băncile școlii gimnaziale cei de clasa a VIII-a erau în clasa a IV-a. Au
remarcat limbajul elevat, ținuta impecabilă și atitudinea de adolescenți
hotărâți să urmeze o facultate care să le ofere satisfacția unei meserii pe
care să o practice cu plăcere.
Rămânem fideli întâlnirilor dintre noi, cei din
Anieș cu cei din Sângeorz-Băi, mulțumim tuturor colegilor profesori care s-au
implicat, alături de noi, în acest mic proiect pe care vrem să îl derulăm în
fiecare an cu elevii claselor a VIII-a… este cadoul celor de la liceu, care au
plecat din Anieș (și nu numai), pentru elevi, educatoare, învățătoare,
profesori care îi întâmpină mereu cu drag și inima deschisă.
director,
prof. consilier școlar Ana-Maria URECHE,
prof. Aurelia Ana HĂDĂRĂU,
Școala
Gimnazială „Iustin Ilieșiu” Anieș
La mijloc de ianuarie….
La mijloc de ianuarie s-a născut marele nostru
poet național, Mihai Eminescu, prilej cu care elevii școlii noastre au pregătit
un moment de recital de poezii eminesciene.
Mihai Eminescu este numele la care mulți români
se gândesc atunci când sunt întrebați: „Care este cel mai mare poet al țării
noastre?”
Născut la 15 ianuarie 1850, la Botoșani, Mihai
Eminescu pe lângă poet a fost prozator și publicist, opera sa făcându-se
cunoscută și peste hotare, o figură remarcantă a culturii noastre numit
„Luceafărul poeziei românești”.
Anul acesta se împlinesc 172 de ani de la
nașterea marelui poet, iar data de 15 ianuarie a fost declarată „Ziua culturii
naționale”.
Mircea Eliade afirma: „Cât timp va exista
undeva prin lume un singur exemplar din poeziile lui Mihai Eminescu,
identitatea neamului nostru este salvată”.
Parafrazându-l pe Mircea Eliade putem afirma că
atâta timp cât tânăra generație, adică elevii noștri, promovează oameni
valoroși ai țării noastre prin activități culturale dedicate acestora, putem să
afirmăm că „identitatea neamului nostru este salvată”.
prof. Alina-Maria KOBLICSKA,
Liceul
Tehnologic Agricol Beclean
Unirea Principatelor Române – Mica Unire
Ecoul Unirii Principatelor în opinia publică românească
este bine cunoscut astăzi prin numeroase articole din spațiul presei, cărți,
dar și prin intermediul activităților școlare.
Dar ce
reprezintă Mica Unire? La data de 24 ianuarie 1859 nu s-au unit doar două țări, în
acel moment românii pornesc pe calea
unui drum de mult visat. Acela de a unifica toți românii sub un singur domnitor, sub un singur steag, sub o
singură patrie. Unirea Moldovei cu Țara Românească a fost un proiect politic al
elitei românești, elită care s-a zbătut în prima jumătate a secolului al
XIX-lea să facă cunoscută problema românească în spațiul public european.
Datorită unor factori favorabili unirea s-a realizat prin dubla alegere a
colonelului Alexandru Ioan Cuza.
Descrierea
activității.
Pentru a celebra acest eveniment elevii din cadrul Liceului Tehnologic Agricol
Beclean au participat la un concurs de tipul quizz game, organizat la nivel de
instituție. La această activitate au participat elevi din toate clasele
liceului. Au fost formate cinci echipe în care numărul membrilor a fluctuat
între trei și cinci persoane. Clasele care au participat cu echipe sunt: a IX-a
B (Alpha), a X-a A (Titanii și Orice nume, e tot acolo), a XII-a B (Istoricii)
și a XII-a C (Câștigătoarele). Din clasa a XI-a B o elevă a facilitat buna
desfășurare a jocului din funcția de moderator.
Jocul s-a derulat conform planificării,
echipele au venit pregătite și cu dorința de a câștiga. După trecerea primelor
două runde, cele două echipe din clasa a X-a A și echipa din clasa a XII-a B se
aflau la un număr asemănător de puncte. Ultima rundă, cea decisivă cu întrebări
mai dificile, a oferit și echipa câștigătoare. Astfel, Titanii au reușit să se
distanțeze de celelalte două echipe și să câștige cu un total de 205 puncte.
Însă, trebuie felicitate toate echipele care au participat pentru interesul și
pentru prestația excelentă din timpul jocului.
Scopul
activității. În
aceste timpuri în care suntem asaltați de informații în mediul online și în
viețile noastre, este ușor să ne
pierdem în prezent și să uităm trecutul. Mai ales că trăim într-o perioadă în care relațiile sociale
dintre oameni sunt puse la încercare de această pandemie, neam gândit că o
activitate care să promoveze munca în echipă și dezvoltarea unui spirit de competitivitate este binevenit. Mai
mult, s-a dorit ca elevii să experimenteze un mod interesant și amuzant de învățare și înțelegere a unui eveniment
istoric prin intermediul unui joc
simplu, dar atractiv.
prof. Darius Daniel MEȘTER,
Liceul
Tehnologic Agricol Beclean
Implicarea tinerilor – provocări psihosociale și educaționale pentru copii si adolescenți în perioada pandemiei de coronavirus
„Involving Youth – (Psychosocial and educational) Challenges for children and adolescents during the Coronavirus pandemic”
La Liceul cu Program Sportiv Bistrița suntem
permanent interesați nu doar de dezvoltarea competențelor elevilor noștri, ci
urmărim și dezvoltarea socio-emoțională, menținerea rezilienței și promovarea
stării de bine, răspunzând în felul acesta și inițiativei Inspectoratului
Școlar Județean Bistrița-Năsăud www.isjbn.ro prin proiectul Școli care
inspiră!, Inspire Club. Această sesiune de formare a fost dublată și de
participarea școlii noastre la proiectul inițiat de Casa Corpului Didactic
Bistrița-Năsăud www.ccdbn.ro #Leapșaîneducație.
Astfel, în perioada 13-15 decembrie 2021, un grup de zece profesori de la Liceul
cu Program Sportiv Bistrița împreună cu domnul director Guiu Octavian Vasile au
participat virtual, pe platforma Zoom, la un curs – stagiu multinațional de
formare intitulat IMPLICAREA TINERILOR – PROVOCĂRI PSIHOSOCIALE ȘI EDUCAȚIONALE
PENTRU COPII ȘI ADOLESCENȚI ÎN PERIOADA PANDEMIEI DE CORONAVIRUS „Involving
Youth – (Psychosocial and educational) Challenges for children and adolescents
during the Coronavirus pandemic”, alături de Germania, Polonia, Lituania,
Letonia și Ungaria, organizat de Sports-Youth din Sachsen-Anhalt, Germania.
Tabăra virtuală s-a desfășurat în 3 zile
diferite, după cum urmează:
13.12.2021 (16.00-18.00) Kick-off Meeting –
Întâlnirea de debut, în cadrul căreia a avut loc prezentarea temei, dorințele
și așteptările;
14.12.2021 (10.00-16.00) Bar Camp & Round
Table – Tabără, bar și masă rotundă, de scurtă durată, în 2 runde de câte 60 de
minute fiecare, participanții au avut ocazia să discute cu experți psihosociali
și educaționali în ceea ce privește provocările și oportunitățile care au avut
loc pe parcursul perioadei pandemiei de coronavirus, precum și să participe la
dezbateri și prezentări de exemple de bune practici. S-au folosit diverse
aplicații digitale inovative: https://www.mural.co/,
www.menti.ro.
15.12.2021 (16.00-18.30) Round-Up – Trecerea în
revistă – scopul acestei întâlniri a fost de a ne documenta în mod creativ și
de a asigura succesul conferinței, fiecare participant plecând după conferință
cu sugestii practice.
Așteptăm deschiderea întâlnirilor directe din
cadrul proiectelor Erasmus+ K2 pentru a putea continua susținerea conceptului
de „life long education”, ca resort motivațional și inspirațional pentru eficientizarea
activității didactice.
prof. Adriana Ramona SALAK,
prof. Brigitte Violeta POP,
prof. Ionela Carmina ILIIN,
Liceul cu
Program Sportiv Bistrița
Jurnalul emoțiilor
Ca dascăli și formatori de oameni suntem
permanent în căutarea unor activități care să le ofere elevilor noștri o stare
de bine. În acest sens, am fost interesați direct de proiectul inițiat de Casa
Corpului Didactic a județului Bistrița-Năsăud #Leapșaîneducație. www.ccdbn.ro
Astfel, am acceptat cu drag provocarea pe care ne-au lansat-o colegii noștri de
la Școala Gimnazială Sânmihaiu de Câmpie. Sperăm ca activitatea propusă de noi
să inspire și alți colegi. De asemenea, vom preda ștafeta colegilor de la
Grădinița cu Program Prelungit Nr. 1 Năsăud.
În zilele noastre, când masca ne-a făcut să
simțim tot mai puțin lumea din jurul nostru, ne-am oferit o săptămână în care
să readucem toate simțurile în viața noastră. Să fim atenți la ce vedem, ce
auzim, ce mirosim, ce gustăm și ce pipăim.
Am urmărit în felul acesta atât dezvoltarea
socio-emoțională a elevilor noștri, cât și reziliența și promovarea stării de
bine.
Etapele activității au constat în trasarea propriu-zisă a sarcinii,
astfel că timp de 5 zile aceștia trebuie să urmărească și să își noteze
sentimentele pentru fiecare simț ales în acea zi. La finalul celor 5 zile, vor
prezenta toate cele 5 aspecte urmărite, urmând a avea loc o discuție pe această
temă și oferirea feedback-ului. Materialul redactat a urmărit și dezvoltarea
creativității elevilor, neimpunându-se un formular standard, ci să surprindă
toate cele 5 simțuri: văzul, auzul, gustul, mirosul și simțul tactil, pipăitul,
prin prisma lor.
Pe parcursul activității, elevii au primit spre
completare și un chestionar axat pe evaluarea stării de bine la școală, urmând
a identifica, după analiza acestuia, și nevoile, în vederea susținerii unor
planuri de intervenție, acolo unde este cazul. S-a folosit în acest sens
platforma www.teleskop.ro, pe care noi o recomandăm. Este utilă, ușor de
accesat și gratuită la momentul acesta.
Activitatea noastră a urmărit să crească starea
de bine a elevilor, să le atragem atenția asupra mediului înconjurător și
dezvoltarea lor socio-emoțională.
Ce competențe am dobândit? Pe lângă
competențele de alfabetizare și de sensibilizare, considerăm că am urmărit, în
primul rând, dezvoltarea competențelor personale și sociale, capacitatea de a reflecta
asupra propriei persoane, gestionarea eficace a timpului și a informației,
dezvoltarea rezilienței și gestionarea propriului proces de învățare.
La finalul activității, am fost plăcut surprinși de libertatea cu care
elevii se exprimă, își dezvăluie sentimentele, sinceritatea cu care se
analizează atât pe ei, cât și pe cei din jurul lor. Datorită faptului că sunt
necesare astfel de momente în viața școlară și elevii au solicitat-o și prin
intermediul chestionarelor, vom avea în vederea realizarea lunară a unei astfel
de activități, solicitând în demersul nostru și ajutorul colegilor specialiști
de la Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bistrița-Năsăud. www.cjraebistrița.ro
prof. Adriana Ramona SALAK,
prof. Brigitte Violeta POP,
Liceul cu
Program Sportiv Bistrița
Workshop: Educație STEM – abordări creative
România, asemeni altor state europene, resimte
o acută lipsă de absolvenți în domeniul STEM (Științe, Tehnologie, Inginerie,
Matematică) care să aibă o educație globală, bazată pe gândirea critică și
rezolvarea situațiilor problemă prin abordări creative. De aceea este esențial
să avem profesori motivați care să-i implice și să-i încurajeze pe elevii de
toate vârstele în activități STEM.
În efortul de a aborda acest deziderat al
educației moderne, workshop-ul virtual „Educația STEM – abordări creative” a
adus în discuție tocmai modalitățile prin care cadrele didactice din Aria curriculară
„Matematică și Științe ale naturii” pot include în activitățile lor curente
metode STEM.
Pe lângă conștientizarea importanței educației
STEM prin discutarea caracteristicilor și avantajelor acesteia, sau facilitarea
descoperirii modului în care activitățile STEM pot fi aplicate în activitățile
zilnice, workshop-ul și-a dorit să furnizeze metode ușoare și accesibile pentru
aplicarea educației STEM în scopul îmbunătățirii modului de predare, dar și
crearea unui cadru interdisciplinar propice schimbului de idei între cadre
didactice în beneficiul educației STEM.
Participanții, deși având specializări diferite
(Biologie, Fizică, Chimie etc.) au fost provocați să construiască, dintr-o
foaie de hârtie, un cal care să se deplaseze singur. Și au reușit. Magie? Nu!
Este un simplu exemplu de activitate STEM în cadrul căreia cunoștințele de
fizică (principiul pendulului) pot fi constructiv împletite cu cunoștințele din
domeniul biologiei (Cal – Equus caballus) exploatând în același timp latura
artistică a participanților.
Cadrele didactice au fost încurajate să
participe la schimbul de idei, realizându-se astfel o veritabilă bază de date
cu activități STEM ce pot fi aplicate la clasă.
Moderatorii activității, profesorii Varvari
Marin, metodist ISJ, de la Școala Gimnazială „Artemiu Publiu Alexi” și Costea
Velea Andrei de la Clubul Copiilor Sângeorz Băi au prezentat o varietate de
abordări specifice Științelor reiterând avantajele abordării STEM.
Spre deosebire de abordarea clasică, abordarea
STEM a conținuturilor presupune și o schimbare de paradigmă didactică.
Proiectarea, desfășurarea și evaluarea acestor activități pot deveni o
provocare pentru profesorii zilelor noastre. Tocmai de aceea diagramele,
schemele și sfaturile oferite în cadrul activității au oferit perspective noi
cadrelor didactice participante.
Majoritatea cadrelor participante au răspuns
pozitiv la activitatea desfășurată în cadrul cercului pedagogic care a avut ca
temă principală anul acesta „Cadrul didactic-facilitator al învățării”, iar
teama cercului „profesorul STEM – educația STEM – abordări creative”. S-a dorit
o activitate cu implicarea tuturor cadrelor didactice și un mic atelier de
creativitate în care dascălii au avut un miniproiect de realizat – un căluț de
hârtie, ce trebuia să se miște pe un plan înclinat. Dascălii au oferit un
feedback pozitiv în urma chestionarului completat la finalul activității.
Activitatea ca workshoop a fost susținută de
Inspectoratul Școlar Bistrița Năsăud în colaborare cu Casa Corpului Didactic
Bistrița Năsăud pentru cei 100 de profesori din județ.
Sperăm ca pe viitor toți dascălii să utilizăm
aceste abordări creative ale educației STEM și să creăm mai multe modele de
învățare pentru viitorii noștri copii.
Mulțumim și susținerii platformei GSuite de pe
domeniul CCD-BN.
Vă prezentăm câteva activități STEM –
desfășurate de cadrele didactice de la cele trei discipline:
- Analizatorul vizual
- La partea de anatomie, modele de plămâni, de
circulația sângelui, de ecosisteme...
- Fotosinteza
- Circulația la plante
- Ecosisteme
- Tipuri de ecosisteme-clasa a V-a
- Fotosinteza
- Respirație aeroba și fermentație, sistem osos
- Medii de viață din alte zone ale planetei
- Sistemul circulator
- Proiecte interdisciplinare
- Ecosisteme clasa a 5, Respirația clasa 6
- Sistemul circulator la om, Studiul unui
ecosistem
- Ochiul
- Evidențierea fotosintezei la plante –
experimental
- Respirația anaerobă – fermentația la drojdia
de bere
- Piramida alimentației. Modele de ecosisteme.
- Sistem circulator
- Sistemul digestiv la om
- Cls. a V-a. Crearea unor machete 3D care să
redea biotopul/biocenoza diferitelor tipuri de ecosisteme
- Principiile realizării transfuziei de sânge,
simularea rolului diafragmei
- Relații între funcțiile de nutriție
- La clasa a V-a, la mamifere, elaborarea unui
cal!
- Rădăcina – funcții
- Sistem circulator
- Solul
- Activitate de proiect
- Materiale de construcții
- Amestecuri de substanțe. Metode de separare
- PH-ul
- Soluții
- Amestecuri omogene – Apa
- Aerul/apa/solul – clasa a VII-a
- Reacții chimice, Poluarea
- Oxizi
- Reacții cu transfer de electroni. Aplicații.
- Poluarea mediului înconjurător – VII /
Materiale de construcții – VIII
- Apa
- Atomul
- Metode de separare a substanțelor, soluții –
VII
- Soluții
- Modelare compuși organici – plastilină și bețe
de chibrituri
prof. Velea Andrei COSTEA,
Clubul
Elevilor Sângeorz-Băi,
prof. Marin VARVARI,
Școala
Gimnazială Artemiu Publiu Alexi Sângeorz-Băi
În atenția absolvenților de gimnaziu – clasa a VIII-a
Învățământul profesional și tehnic – opțiune pentru prezent și viitor
Pentru anul școlar
2022- 2023, ÎNVĂȚĂMÂNTUL PROFESIONAL ȘI
TEHNIC (ÎPT) este organizat prin Liceul
Tehnologic de 4 ani (IX-XII) cu trei profile: Tehnic, Servicii, Resurse
naturale și protecția mediului și Învățământ
profesional și învățământ dual, cu durata de 3 ani. ÎNVĂȚĂMÂNTUL
PROFESIONAL este organizat după clasa a VIII-a, cu frecvență, cursuri de
zi, finalizat cu examen de certificare a calificării profesionale nivel 3.
- clasa a IX a reprezintă pregătirea profesională de bază, cu 5 săptămâni
stagii de pregătire practică;
- clasa a X-a și clasa
a XI-a, pregătire
profesională generală și de specialitate, cu 9 săptămâni stagii de pregătire
practică respectiv 10 săptămâni stagii de pregătire practică.
Elevii beneficiază de
susținere financiară prin programul de protecție socială „Bursa profesională” / 200 lei lunar. Elevii de la învățământul dual primesc
suplimentar o bursă de la operatorul economic, cel puțin la nivelul celei
acordate din fonduri publice, precum și alte facilități.
ÎNVĂȚĂMÂNTUL
PROFESIONAL ȘI DUAL – se organizează în
unități de învățământ care au încheiate contracte-cadru cu operatorii
economici. Acestea sunt:
1. Liceul Tehnologic Grigore Moisil Bistrița: Operator la mașini
cu comandă numerică – 24 locuri; Învățământ
dual, Sudor – 17 locuri; Învățământ
dual, Lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic – 19 locuri; Învățământ dual, Mecanic auto,
Recepționer-distribuitor.
2. Liceul Tehnologic Bistrița: Comerciant-vânzător, Electrician
exploatare joasă tensiune.
3. Liceul Tehnologic Agricol Bistrița: Mecanic auto, Lucrător în agroturism.
4. Liceul Tehnologic de Servicii Bistrița: Ospătar (chelner)
vânzător în unități de alimentație; Frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist,
Bucătar, Cofetar-patiser.
5. Liceul Tehnologic Henri Coandă Beclean: Operator la mașini cu
comandă numerică, (d.c 20 locuri Învățământ
dual), Confecționer produse textile (10 locuri dual), Instalator instalații
tehnico-sanitare și de gaze (14 locuri)
6. Liceul Tehnologic Agricol Beclean: Mecanic auto,
Recepționer-distribuitor.
7. Școala Profesională Tîrlișua: Sudor (d.c. 20 locuri Învățământ dual)
8. Liceul Tehnologic Telciu: Lăcătuș mecanic prestări servicii.
9. Liceul Tehnologic Liviu Rebreanu Maieru: Mecanic auto, Lucrător
hotelier.
10. Liceul Tehnologic Florian Porcius Rodna: Mecanic auto.
11. Liceul Tehnologic Lechința: Lăcătuș construcții metalice și
utilaj tehnologic.
12. Liceul Tehnologic Feldru: Mecanic auto, Sudor (14 locuri Învățământ dual), Mecanic utilaje și
instalații în industrie (14 locuri
Învățământ dual),
13. Liceul Silvic Transilvania Năsăud: Pădurar, Operator
fabricarea și prelucrarea polimerilor.
14. Școala Profesională Tiberiu Morariu Salva: Cofetar-patiser.
15. Liceul Tehnologic ICR Căianu Mic: Mecanic auto.
16. Liceul Radu Petrescu Prundu Bârgăului: Sudor
17. Liceul Teoretic CRV Teaca: Comerciant-vânzător.
18. Școala Profesională Specială Sfânta Maria Bistrița: Lăcătuș
mecanic prestări servicii, Frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist, Bucătar,
Zugrav-ipsosar-vopsitor-tapetar.
Absolvenții de ÎNVĂȚĂMÂNT PROFESIONAL care
promovează examenul de certificare a calificării profesionale pot continua
studiile în clasa a XI-a la învățământului liceal, zi sau seral.
Așadar fiecărui elev i
se asigură șansele de continuare a studiilor în funcție de aspirațiile și
potențialul individual de învățare. Este bine ca absolvenții învățământului
gimnazial să aleagă cea mai bună variantă pentru viitorul ce le aparține.
Inspector școlar pentru ÎPT, prof. Speranța UNCIU,
Inspectoratul
Școlar Județean Bistrița-Năsăud
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu