„Învățat se cheamă un om care e bucuros să tot învețe.” (Nicolae Iorga)
Importanța educației la vârste timpurii
Devine tot mai evident că modul în
care copilul își începe viața este hotărâtor pentru evoluția sa socială și
individuală, iar educația acestuia începe de la naștere. Cele mai importante
descoperiri din domeniul educațional, al științelor sociale și al psihologiei
au identificat factorii care dau un start cât mai adecvat în viață ființei
umane. Pentru copil, nicio perioadă nu va conta mai mult în viață ca primii
ani!
Educația timpurie oferă copiilor de
la naștere până la 6-7 ani condiții specifice pentru dezvoltarea lor generală
în concordanță cu caracteristicile individuale și de vârstă.
Educația timpurie, ca primă etapă
de pregătire pentru educația formală, asigură intrarea copilului în învățământul
obligatoriu (în jurul vârstei de 6 ani), prin formarea capacității de a învăța.
În România, educația timpurie cuprinde educația copilului în intervalul de
vârstă de la naștere până la intrarea acestuia în școală.
Accentul pus pe educația timpurie și
anii preșcolarității este important deoarece aceasta este perioada în care
copiii se dezvoltă rapid. În cazul în care procesul de dezvoltare este neglijat
în acest stadiu, este mult mai dificil ca pierderile să fie compensate mai târziu.
Acțiunile întreprinse de părinți și societate în copilăria timpurie au o
influență puternică și de durată asupra progresului individual al copilului.
Luând în considerare unicitatea
fiecărui copil, conceptul de educație timpurie și îngrijire (Early Childhood
Education and Care) presupune o abordare holistică a copilului (comprehensivă
din toate punctele de vedere ale dezvoltării sale). O astfel de abordare,
pluridisciplinară, înseamnă preocuparea pentru sănătatea, nutriția, educația și
protecția copilului, din perioada prenatală până la începerea școlii.
Educația timpurie reprezintă
multitudinea experiențelor individuale și sociale existente sau organizate, de
care beneficiază copilul în primii ani de viață. Aceste experiențe sunt esențiale
în formarea copilului și in dezvoltarea lui în adultul de mai târziu.
Educația timpurie asigură
fundamentele dezvoltării fizice și psihice sănătoase și ale dezvoltării
sociale. Ceea ce învață copiii în primii ani de viață reprezintă mai mult de
jumătate decât vor învăța tot restul vieții. Focalizarea pe educația timpurie și
anii preșcolarității este importantă deoarece aceasta este perioada când copiii
se dezvoltă rapid și, dacă procesul de dezvoltare este neglijat în acest
stadiu, este mult mai dificil și mai costisitor să compensezi aceste pierderi
mai târziu. Pentru
că vârsta timpurie este cea mai importantă perioadă pentru dezvoltarea
personalității copilului, și perioada de la naștere până la intrarea în școală
cere stimulare, în dezvoltarea optimă a copilului este necesară parcurgerea de
către copil a unor trepte de școlaritate. Principala răspundere pentru protecția,
creșterea și dezvoltarea copiilor îi revine familiei, însă un proces educativ
sănătos are nevoie de informare, de o colaborare fructuoasă cu instituțiile de
învățământ și comunicare permanentă. Cele mai
relevante finalități ale educației timpurii în contextul sistemului nostru de
învățământ au în vedere o unitate de idei. In primul rând permite o dezvoltare
liberă și armonioasă a personalității copilului, în funcție de ritmul propriu și
de trebuințele sale. De asemenea, îi permite copilului o interacționare cu alți
copii, cu adulții și cu mediul pentru a dobândi cunoștințe, deprinderi,
atitudini și conduite noi. Educația este un proces care se desfășoară continuu.
Ea începe din primele momente ale vieții și se încheie odată cu ea. Fiecare
copil este unic, iar educația trebuie să țină cont de particularitățile
individuale ale fiecărui copil.
Educația
timpurie reprezintă totalitatea experiențelor individual realizate și social existente
sau organizate, de care beneficiază copilul în primii ani de viață, cu rol de a
proteja, crește și dezvolta ființa umană prin înzestrarea cu capacități și
achiziții fizice, psihice, culturale specifice care să-i ofere identitate și
demnitate proprie. Ea asigura fundamentele
dezvoltării fizice și psihice sănătoase, ale dezvoltării sociale, spirituale și
culturale complexe. Ceea ce învață copiii în primii ani reprezintă mai mult de
jumătate decât vor învăța tot restul vieții.
Scopul
strategiei în domeniul educației timpurii a copilului este de a-i asigura fiecărui copil dreptul la educație și la dezvoltare
deplină pentru a-i da posibilitatea să-și atingă potențialul maxim în
acord cu standardele europene și internaționale.
Focalizarea pe educația timpurie și
anii preșcolarității este importanta deoarece aceasta este perioada când copiii
se dezvolta rapid și, dacă procesul de dezvoltare este neglijat în acest stadiu, este mult mai dificil și mai costisitor să
compensezi aceste pierderi mai târziu. Este binecunoscut și evident faptul că
alegerile făcute acum și acțiunile întreprinse
de părinți și de societate în copilăria timpurie au o puternica și mai de durata influență asupra progresului
individual al copilului.
Un program
educativ eficient este un program care își propune să ia în seamă copilul de la
primele momente ale existenței sale și care implică toți agenții educaționali care
contribuie la creșterea și dezvoltarea lui.
Bibliografie
1. L. Ciolan,
Educație timpurie, Credis, 2013;
2. MECT, Curriculum pentru educația timpurie a copiilor de la 3 - 6/7 ani,
2008, București;
3. Glava, Potol, Tătaru, Educație Timpurie, Ghid metodic pentru
aplicarea curriculumului preșcolar, Ed. Paralela 45, 2009, Pitești;
4. C. Ulrich, Postmodernism și
educație, Ed. RA, 2007, București;
5. G. Chapman, R. Champbell, Cele cinci limbaje de iubire ale copilului,
2009;
6. C. M. Popa, O școală orientată spre elev. Elevul partener activ în procesul
propriei învățări, Ed. Aramis, 2009, București;
7. E. Kieram, Predarea ABC-ului învățării, Ed. CD Press, 2007, București.
prof. înv. preșcolar Emilia
Cristina CORUȚIU,
Grădinița cu Program Prelungit nr.1
Năsăud
Eroul și contextul
El este Ionuț.
Ionuț tocmai ce a absolvit facultatea și acum a
schimbat scaunul elevului cu cel al profesorului. Chiar dacă a petrecut
numeroase ore în amfiteatru ascultând și vorbind despre pedagogie, pus în față
elevilor acesta realizează că socoteala de la psihopedagogie nu se potrivește
cu cea din sala de clasă.
Cu toate acestea eroul nostru este favorizat de
zeița Fortuna și căile ISJ-ului îl poartă la o școală unde cultura lui „Cum pot
să te ajut” este bine înrădăcinată. Acesta este surprins de căldura cu care
este primit de profesori și de directoarea A care avea să devină mentorul/ajutorul
în aventura personajului nostru.
Provocarea
Dacă în poveștile Fraților Grimm personajul negativ
este reprezentat de lupul cel rău în cazul nostru marele „Bau-Bau” este
reprezentat de teama elevilor de a se exprima. Din frica omului de a nu fi
judecat, de multe ori preferăm să rămânem tăcuți și astfel ne privăm de șansa
de a evolua.
Provocarea eroului nostru este să crească în fiecare
clasă încrederea și siguranța că orice răspuns/opinie/întrebare este
binevenită.
Călătoria
eroului prin soluția noastră
Din afară se putea observa că jocul era cu
adevărat un succes când surprindeai râsetele, relaxarea, implicarea și
colaborarea tuturor care duceau o adevărată bătălie pentru a-și aduce echipa pe
podium. Atunci apare în mintea eroului nostru momentul de „Aha!” când realizează
cum poate înfrânge frica de judecată în sala de clasă. Arma supremă fusese
astfel descoperită iar la finalul jocului toți profesorii au fost de acord să
adapteze jocul la disciplina predată și să-l folosească ca instrument de
feedback.
Finalul
Ajuns înapoi la școală, Ionuț a avut surpriza
plăcută să constate că această metodă ludică avea să dea roade și chiar să fie cerută
de elevi tot mai des. Povestea eroului a avut un final fericit deoarece arma
descoperită avea puterea de a-i face pe jucători mai puțin timorați când
răspundeau, aducea zâmbete și promova colaborarea.
Morala poveștii este că în lumea educației
marile realizări nu sunt făcute de o singură persoană. Sunt făcute de un grup
de oameni. Dacă vă întrebați ce face acum Ionuț, tot ce vă pot spune este că după
3 ani școala a devenit a doua casă iar încrederea oferită de colegi și
directoarea A, fericirea din sala profesorală și sentimentul de apartenență îl
fac să devină un om și un profesor mai bun în fiecare zi.
Și-am încălecat pe-o roată și v-am spus povestea toată.
prof. Ana MOLDOVAN,
prof. Ionuț BUDĂCAN,
Școala
Gimnazială Sânmihaiu de Câmpie
Strategie nonformală
Pași de
urmat
1. „DE CE FAC ASTA? Libertatea nu înseamnă lene
și nepăsare. Libertatea este responsabilitate. Dacă tu nu-ți asumi
responsabilitatea, o face altcineva pentru tine. Așa devii sclav.”
OBIECTIV: Formarea/Dezvoltarea în rândul
elevilor al unor comportamente/atitudini bazate pe responsabilitate
2. EXPLICAREA OBIECTIVULUI. Ce înseamnă
responsabilitatea pentru mine ca elev?
- Sunt capabil să acționez fără îndrumare sau
supraveghere în cadrul activităților școlare cât și în viața personală
- Sunt conștient de comportamentul meu și îmi
asum consecințele posibile ale acestuia
- Conștientizez că acțiunile mele influențează și
alte persoane și acționez astfel încât să nu le îngrădesc drepturile și libertățile
- Să respect niște reguli/norme sociale
- Înțeleg că responsabilitatea este un proces
permanent de învățare
- Să îmi folosesc abilitățile și competențele
cu înțelepciune astfel încât să fiu apreciat și tratat ca un om demn de libertăți
și privilegii
3. CUM FAC ASTA? Se identifică modalitățile de
realizare în funcție de specificul școlii
- Prin activități extrașcolare. Ex: lună
tematică – Corpul meu este un templu
(noțiuni elementare de igienă); Supereroii
poartă mască (activități cu privire la importanța purtării măștii în școală
– invitați (cadre medicale, polițiști, elevi); Marele motor zgomotos al schimbării – tehnologia și internetul (utilizarea
responsabilă a internetului în procesul de educație – atelier de îndrumare prin
dimensiunea educativă a internetului); Părintele
meu – prietenul școlii (Exemple de bună practică oferite de părinți pe
domeniile lor de specialitate); Managementul
sentimentelor (sfaturi și activități pentru asigurarea siguranței emoționale
a elevului în timp de pandemie)
- Prin încurajarea proiectelor inițiate de
elevi și părinții acestora (la nivelul elevilor se aplică chestionare pe
domenii de interes, diriginții împreună cu elevii gândesc proiecte și în
colaborare cu părinții (prin intermediu Consiliului părinților) le pun în aplicare
- În cadrul orelor de curs (consiliere și
dezvoltare personală, dar nu numai)
- Prin campanii de informare, conștientizare
etc.
Evaluarea rezultatelor învățării și măsurarea impactului (De unde știu că ceea ce am propus/am desfășurat a avut efect asupra elevilor? Au devenit aceștia mai buni, mai responsabili, mai implicați?)
INSTRUMENTE DE EVALUARE: Chestionar aplicat la demararea proiectelor și sfârșitul semestrului I
prof. Ana MOLDOVAN,
prof. Ionuț BUDĂCAN,
Școala
Gimnazială Sânmihaiu de Câmpie
ARTfish – Înoată prin cărți!
„ARTfish – Înoată prin cărți” a presupus realizarea de activități dedicate promovării lecturii prin tehnica afișului. Ne-am oprit asupra acestei tehnici datorită popularității de care se bucură, fiind folosit mult și în mediul formal de învățare ca metodă de structurare și prezentare a diverselor proiecte de învățare. Dar, afișul este foarte prezent și în viața de zi cu zi promovând produse, evenimente, campanii, obiceiuri, acțiuni în mediul online sau fizic și este o ramură însemnată a artei având propriile reguli și criterii.
Importanța lecturii a
fost și este susținută și încurajată în sistemul de învățare formal dar, motivul
pentru care a fost creat acest concurs a fost pentru a arăta că lectura este
necesară și pentru elevii de la cercul de Pictură, că artiștii trebuie să
citească pentru a-și dezvolta imaginația, a-și dezvolta creativitatea și
îmbogăți aria de preocupări. Colegii de la cercul de Creație literară, mult mai
atenți la textul scris au participat și ei cu lucrări foarte bune, creându-se
astfel punți și mai directe de colaborare. Sloganul „Înoată prin cărți” a avut
o însemnătate mare pentru a întregi mesajul acestui concurs, invitându-i pe
elevi să se simtă într-o relație foarte naturală și strânsă cu lectura, asemeni
peștilor în apă.
Concluziile acestui
concurs se pot sintetiza prin multe aspecte precum evidența faptului că elevii
care frecventează cercurile de Pictură și Creație literară de la Palatul
Copiilor Bistrița citesc, că cei mai implicați sunt cei din ciclul primar și că
mulți dintre ei au permis la Biblioteca Județeană sau au o bibliotecă
personală. Lucrările realizate evocă preferințele în materie de lectură, arată
cum își petrec o parte din timpul liber, evocă un moment în timp, arată o parte
din universul lor interior. Redau de asemenea generozitatea de a împărtăși,
încrederea în sine de a susține ceea ce le place și dorința de a se strădui să
fie mai rafinați în realizarea lucrărilor lor.
Afișele realizate au
fost bune și foarte bune, realizate respectând tehnica afișului adică folosirea
imaginilor și a textului pentru a promova un produs, o chintesență greu de
atins mai ales că vorbim de mulți elevi din ciclul primar. Sigur că talentul
este un atu, dar munca sârguincioasă este de asemenea indispensabilă. Imaginile
pe care au ales să le folosească reprezintă esențializarea mesajului cărții sau
a impresiei pe care cartea le-a lăsat-o. De asemenea, e evidentă investiția
imaginativă pe care elevii au făcut-o când au citit prin transpunerea scrisului
în imagini mentale. În unele lucrări se observă că personajele sunt diferite
mult față de imaginile de pe coperta cărții sau din filmele care au fost turnate
pe baza respectivei cărți, elevii fiind încurajați să acorde o importanță
sporită imaginației în detrimentul reproducerii.
Un alt criteriu
important pentru tehnica afișului îl reprezintă textul, care trebuie să fie
lizibil, clar, interesant și în perfectă simbioză cu imaginea, să se compună
armonios cu aceasta. E o etapă definitorie pentru un afiș, deoarece împreună
acestea trebuie să atragă privitorul, să ofere mesajul cărții, a importanței
acesteia pentru sine și să fie și o propunere de lectură pentru ceilalți, o
împărtășire, o vulnerabilitate transformată în punct forte.
În plus față de afișele
obișnuite elevii au inclus și o scurtă părere personală în legătură cu cartea
sau o recomandare a acesteia, pentru a oferi un impuls posibililor viitori cititori,
ca de la cititor la viitor-cititor.
Concluziile legate de
acest concurs se pot sintetiza și în cifre: aproximativ 80 de cărți diferite
ilustrate, aproximativ 120 de elevi implicați, 2 cadre didactice, 3 parteneri,
5 voluntari, 22 de premii, o expoziție la Palatul Copiilor Bistrița, 2
video-uri promovate online care au strâns sute de vizualizări pe paginile de
Facebook pe care s-a diseminat concursul, 120 de elevi care au învățat ceva nou
cu bucurie, 2 cadre didactice mândre de realizările elevilor lor, părinți și
bunici care probabil vor fi rugați mai des să fie însoțitori spre Bibliotecă.
Concursul „ARTfish” a
arătat că acești elevi înscriși la Palatul Copiilor Bistrița, de la cercurile
de Pictură-Desen și Creație literară, citesc. Acest aspect este foarte
important, deoarece ei provin din multe școli din Bistrița și din localitățile
din apropiere. Unora le-a fost greu să aleagă o singură carte preferată pe care
să o promoveze, au stat pe gânduri, au schițat mai multe idei, apoi au ales.
Alții au găsit foarte ușor calea, semn că o carte sau o poveste a pus o
amprentă puternică asupra lor.
Concursul a avut patru secțiuni clasele 0 - a II-a, a III-a - a IV-a,
gimnaziu și liceu, au fost înscrise 117 lucrări și au fost premiați 22 de
elevi. Misiunea juriului a fost una dificilă datorită numărului mare de
lucrări, dar și de calitatea lucrărilor. Cea mai mare parte a acestora au fost
elaborate, lucrate în tehnica acuarelei, tehnici mixte sau strict grafice și cu
un grad mare de originalitate.
Elevii au fost premiați bineînțeles cu cărți și diplome de către
Biblioteca Județeană „George Coșbuc”, pe care le-au primit cu mare bucurie. Se
observă ușor și faptul că aceste competiții au fost foarte așteptate de copii.
Cu toate că au fost doar 22 de premianți, toți elevii participanți au avut de
câștigat, deoarece au învățat să promoveze un produs printr-un afiș, să
împărtășească într-un mod profesionist ceea ce le place și să găsească încă o
finalitate, pe lângă fișa de lectură, după parcurgerea unei cărți.
Ne dorim ca cei care au câștigat sau nu un premiu de această ediție a
concursului „ARTfish – Înoată prin cărți” să realizeze că nu premiul e miza, ci
învățarea!
Lucrările se pot vizualiza în continuare pe pagina de Facebook a cercului de Pictură-Desen: Pictura la Palat.
prof. dr.
Diana Cristina MORAR,
Palatul
Copiilor Bistrița
Dezvoltarea competenței de lectură la elevi
Școala Gimnazială Șieu derulează proiectul „PAUZA
DE LECTURĂ”, finanțat prin programul Start ONG, lansat de Kaufland Romania și
implementat de asociația Act for Tomorrow.
Lectura este una dintre activitățile cheie în
învățământul gimnazial, iar dezvoltarea competenței de lectură poate fi o
adevărată provocare pentru profesori. Ea reprezintă, în viața elevului,
activitatea intelectuală, dar și spirituală, prin care acesta reușește să-și
formeze și dezvolte personalitatea, lărgindu-și, în același timp, și orizontul
de cunoaștere.
„O carte bună de citire, în vârstă fragedă, este,
poate, una din împrejurările cele mai hotărâtoare ale vieții unui om. Multe
cariere intelectuale nu se datoresc altei împrejurări decât unei cărți căzute
la vreme bună în mâinile unui copil, tot așa precum umbrele multor stejari
seculari se datoresc căderii unei ghinde pe pământ prielnic”, afirma în urmă cu
un secol scriitorul I. L. Caragiale.
Pentru a deveni cititori competenți, elevii au
nevoie nu doar de o varietate de texte atractive care să-i determine să
citească cu bucurie în cât mai mult ocazii, ci și de asimilarea, integrarea în
lectură a unor strategii de abordare, de înțelegere a textelor, dar și de
monitorizare a propriului comportament. Acest demers îl vizează proiectul
„PAUZA DE LECTURĂ”, implementat la Școala Gimnazială Șieu , dorindu-se ca timpul
pauzelor elevilor noștri să fie utilizat într-o manieră constructivă și utilă
dezvoltării intelectuale ale acestora.
De altfel, un studiu din 2013 arată că lectura
ne face mai empatici. Asta pentru că ne punem în pielea personajelor, încercând
să le înțelegem, să le anticipăm acțiunile și să le descoperim motivația. În
plus, lectura ne ajută să ne concentrăm mai bine, dar doar atunci când ne
cufundăm printre cuvinte. Tocmai de aceea senzația de a ține cartea în mâini nu
se compară cu cititul de pe dispozitive, caz în care putem fi distrași mai ușor.
Este un alt argument, de altfel, pentru atragerea elevilor noștri în astfel de
activități educaționale.
Nu în ultimul rând, în actuala programă de
Limba și literatură română, lectura ocupă un loc central în paradigma învățării
și își propune dezvoltarea unor competențe specifice: receptarea, înțelegerea și
interpretarea textelor citite .Astfel, am considerat oportună implicarea
elevilor noștri într-un astfel de program vine în deplină concordanță cu
nevoile acestora sprijinindu-i și în perspectiva examenelor viitoare.
În concluzie, citim pentru noi , lectura fiind
un act esențial, care trebuie supravegheat și îndrumat atât la școală cât și în
familie.
Start ONG este un program lansat de Kaufland România și implementat de Asociația Act for Tomorrow. Domeniile vizate sunt: educație, sănătate, mediu, social și cultură. Valoarea totală a programului este 500.000 euro. Programul Start ONG este cel mai simplificat instrument de finanțare comunitară destinat ONG-urilor tinere, instituțiilor non-administrative și grupurilor informale/de inițiativă.
director,
prof. Simona Monica GERMAN,
prof. Ioana REMAN,
Școala
Gimnazială Șieu
Atelierele bucuriei
Am primit cu bucurie provocarea lansată de
către colegii de la Liceul cu Program Sportiv Bistrița, #leapșaîneducație, și
ne-am pus pe treabă. Pentru noi este importantă starea de bine a micuților la
grădiniță și confortul psihic al părinților, având în vedere că anul trecut
această perioadă s-a desfășurat online din cauza pandemiei. Astfel am gândit o
activitate cu tematică de sărbătoare și am desfășurat Atelierele bucuriei pe 3
secțiuni: atelierul de literatură, atelierul de confecționat ornamente de
Crăciun și atelierul de dulciuri.
Am pus accentul pe recomandările din Reperele
fundamentale în învățarea și dezvoltarea timpurie a copilului de la naștere la
7 ani, ghid coordonat: dr. Mihaela Ionescu, echipa de experți: Carmen Anghelescu,
Cristiana Boca, dr. Ioana Herseni, Cristina Popescu, Ecaterina Stativa, dr.
Cătălina Ulrich, Cornelia Novak.
Dezvoltarea emoțională și dezvoltarea socială a
copilului sunt aspecte esențiale în evoluția sa și în special în
procesualitatea învățării. Acest domeniu vizează abilitatea și dorința
copilului de a interacționa eficient cu cei din jur.
Curiozitatea și interesul se referă la dorința
copilului de investigare a realității din jur, a o cunoaște mai bine și la
interesul său de a afla lucruri noi, de a ști și a dori să învețe cât mai multe
despre cele ce-l înconjoară. Acestea sunt două motoare cognitive și
motivaționale care susțin procesul învățării.
Creativitatea vizează capacitatea copilului de
a-și extinde singur cunoașterea pe baza cunoștințelor/ experiențelor deja
acumulate, utilizând modalități noi de combinare a lor în forme noi, dincolo de
modurile convenționale, de găsire de soluții diverse pentru aceeași situație
problematică, de construcție a unor noi realități utilizând imaginea, cuvântul,
sunetul, mișcarea, dansul, obiectele și materialele din jurul său.
Dezvoltarea limbajului și a comunicării vizează
capacitatea copilului de a asculta și a înțelege semnificația limbajului
vorbit, capacitatea copilului de a vorbi și de a comunica eficient, dincolo de
vârsta acestuia, capacitatea sa de a se exprima corect gramatical.
Obiectivele urmărite au fost: crearea unui
climat educațional propice unei învățării active, cunoașterea propriile emoții
și exteriorizarea lor și cunoașterea valorilor creștine și semnificația
sărbătorii nașterii lui Iisus și pregătirea pentru această sărbătoare.
În cadrul atelierului de literatura am citit
povești despre nașterea lui Dumnezeu, despre tradițiile și obiceiurile
românești. Am discutat despre ce înseamnă pentru noi această sărbătoare și cum
ne pregătim și ce simțim. În cadrul celui de-al doilea atelier am confecționat
ornamente pentru împodobirea bradului și a casei: lampioane din borcane pe care
le-am pictat, coronițe din hârtie pe care am aplicat diverse elemente și
farfurii ornamentale și am pictat globuri confecționate din aluat. În cadrul
atelierului de dulciuri am ornat turtă dulce și apoi ne-am bucurat de gustul
minunat al ei alături de un pahar de ceai, acestea fiind savurate pe îndelete
și în acorduri de colinde.
Activitățile s-au încheiat cu un mini recital
de colinde, desfășurat în aer liber, unde cei mici au încântat auzul părinților
și al Moșului și pentru că așa îi stă bine acestuia din urmă, cei mici au fost
răsplătiți cu cadouri.
Bucuria vine din suflet și din lucruri mărunte! An cu bucurii tuturor!
prof.
înv. preșc. Emilia-Cristina CORUȚIU,
prof.
înv. preșc. Alexandrina Mirela POP,
Grădinița
cu Program Prelungit nr.1 Năsăud
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu