„Învăţătura fără gândire este munca pierdută, gândirea fără învăţătură este periculoasă.” (Confucius)
Să fim mereu prieteni
„Nu vă pot învăța violența, pentru că nu cred în ea” (Petre Țuțea)
Nu vreau să mă opresc asupra a
ceea ce înseamnă termenul violență; cred că știm fiecare destul din acest
concept. Gândurile mele zboară spre ceea ce am putea face pentru copii si
adolescenți, pentru a-i ajuta, pentru a le explica sentimentul acela că tu poți
fi următoarea victimă...
Titlul pe care l-am dat
acestui mic articol aș vrea să fie prezent în fiecare ființă de pe acest
pământ. De la cel mai mic, la cel mai mare... Trăim în prezent, într-o
realitate destul de cruntă în ceea ce privește termenul VIOLENȚĂ. De la mic la
mare...
Las în urmă vremurile generației
mele și privesc în viitor. Mă cuprinde un sentiment de teamă, de tristețe, de
respingere, întrebându-mă: unde vom ajunge? ce va fi de noi?... De la mic la
mare...
Da, repet aceste cuvinte
pentru că violența este prezentă la tot pasul, indiferent pe ce canal se
transmite, indiferent de vârstă.
Este adevărat că vedem elevi/e
de ciclul primar certându-se, plângând; elevi/e de ciclul gimnazial și liceal
adresându-și injurii și priviri amenințătoare, ajungând să își folosească forța
fizică în clase, pe holurile și în curtea școlii, etc., etc. Toate aceste
comportamente sunt vizibile de la mic, la mare...
Iar noi, dascălii, ce putem
face în acest context? Întotdeauna am spus că școala ÎNVAȚĂ, NU EDUCĂ.
Baza acestor acte de violență
fizică, verbală, socială are o rădăcină puternică la care putem ajunge greu dar
nu imposibil și vom face mereu eforturi pentru a aplana acest comportament.
Fiecare dascăl are o „armă” ascunsă pe care sunt convinsă că o folosește de
câte ori simte, de câte ori îl încearcă acel sentiment care îi șoptește: eu pot
ajuta acest copil...
Prin meseria mea, cea de
profesor de Educație Fizică si Sport, le inculc elevilor mei ideea de mișcare, ideea
de a practica un sport, oricare ar fi el, ideea că sportul înseamnă nu doar
medalii și succese, ci clădește comportamente pozitive, clădește OAMENI.
Sportul meu de suflet a fost și va rămâne handbalul, un sport care se joacă din
ce în ce mai dur, dar niciodată nu am auzit că ar stârni violență. În schimb,
un sport cum ar fi boxul, duce mai degrabă la ideea de VIOLENȚĂ, de pumni, fapt
pentru care mulți părinți nu vor ca și copiii lor să ajungă „bătuți”. O concepție
total greșită! NICIUN sport nu înseamnă VIOLENȚĂ. Contrar acestor afirmații (am
dat ca exemplu boxul, dar la fel de bine pot enumera si judo, taekwondo, etc.),
sportul te învață să îți formezi un caracter, să ai o disciplină, să înveți să
înveți, pentru că mișcarea este benefică asupra psihicului.
Activitățile s-au desfășurat
în condiții de maximă siguranță pentru elevi și cadre didactice, ținând cont de
deciziile oficiale ale guvernului și ale autorităților locale din județ în ceea
ce privește actuala situație epidemiologică.
Nu ne vom opri aici!!! Toți
vrem să minimizăm actele de violență și sunt convinsă că împreună cu părinții
vom reuși! De la mic la mare!!!
„Non-violența este cea mai mare forță aflată la dispoziția omenirii, mai puternică decât orice armă de distrugere.” (Mahatma Gandhi)
prof. Teodora SZAKACS-GRIGA,
Școala
Gimnazială „Ștefan cel Mare” Bistrița
La Zi de Mare Sărbătoare, Ștefan cel Mare și Sfânt pășește peste vremelnice granițe, în Ardeal
„Prutule, apă vioară/ Rupe tot ce ne
separă!
Că ne e dor de-o sfântă sărbătoare,/ în care toți să
ne-adunăm aici,
Și ne e dor de România Mare/ Chiar dacă suntem încă,
îngrozitor de mici.”
Pe 1
Decembrie 2021, Zi Simbol pentru România, la vama Sculeni, a avut loc un emoționant
eveniment, ce a reprezentat o nouă pagină de istorie, sub egida „CENTENAR -
Împreună pentru UNIRE”. Parteneriatul dintre Basarabia, Moldova și Ardeal
continuă prin proiectul transfrontalier „Cultură și civilizație pe cele două
maluri ale Prutului”. Instituțiile reprezentative din cadrul acestui
parteneriat de suflet sunt: 1. Liceul Teoretic „Elada” (director, Maria
Antoniuc, director adjunct, Natalia Ursu și prof. Mihail Ganga) în colaborare
cu Primăria Măcărești, Raion Ungheni (primar Sergiu Manciu) – Basarabia; 2.
Școala Gimnazială Prisăcani, jud. Iași (director, prof. Lemnaru Liliana,
coordonatori proiect: prof. Păduraru Sorina și prof. Niță Georgiana) în
colaborare cu Primăria Prisăcani (primar Stanciu Ghiorghi) – România; 3.
Palatul Copiilor Bistrița, jud. Bistrița-Năsăud (director, prof. Nicoară Dorel)
în colaborare cu Primăria Bistrița (primar Turc Ioan) – România. De Ziua Națională
a României, spiritul lui Ștefan cel Mare și Sfânt ne-a amintit și îndemnat și
de această dată spre Marea Unire cu sora noastră dintotdeauna – Basarabia.
Reprezentanți ai acestor instituții, cât și coordonatorii proiectului, s-au
întâlnit pe malul Prutului într-un context deosebit, în care dl. Primar al
comunei Măcărești, Sergiu Manciu, care este și președintele Asociației Obștești
„Baștina Frăsinești”, a donat al treilea bust al marelui domnitor Ștefan cel
Mare și Sfânt, bust ce a ajuns în Ardeal, la Palatul Copiilor Bistrița. Amintim
că primul bust a fost donat către Liceul Teoretic „Elada” – în anul
Centenarului – decembrie 2018, iar al doilea, către Școala Gimnazială Prisăcani,
anul trecut, în ziua Sfântului Arhidiacon Ștefan (27 decembrie 2020) . Acțiunea
plină de emoție și căldură sufletească, a debutat prin intonarea Imnului Național
al României „Deșteaptă-te române” și prinderea participanților în minunata „Hora
Unirii”, în jurul lui Ștefan cel Mare. Semnarea
oficială a contractului de donație a bustului, a fost urmată de un spectacol
deosebit, al cărui protagoniști au fost membrii Ansamblului
folcloric „Prutenii”, de la Liceul Teoretic „Elada”, precum și membri ai Cenaclului Literar-Artistic „IA’ȘI
SCRIE” din Iași.
Mulțumiri deosebite, se cuvin:
- Coordonatoarei proiectului transfrontalier „Cultură
și civilizație pe cele două maluri ale Prutului”, prof. Sorina Păduraru, pentru
încrederea acordată și invitația adresată Palatului Copiilor Bistrița de a
deveni partener cât și reprezentant al Ardealului, în acest minunat proiect.
- Sponsorilor: 1. Manciu Sergiu, primar comuna Măcărești, președinte
Asociația Obștească „Baștină Frăsinești”; 2. Leahu Vasile – antreprenor
individual; 3. Țîțu Ion – administrator SRL „Javelin”; 4. Oleg Spînu – avocat,
Membru fondator la Asociația „Dreptul Basarabiei”
și Președinte al Cenaclului Literar-Artistic „IA’ȘI SCRIE” din Iași.
- Totodată, Palatul Copiilor Bistrița, aduce mulțumiri speciale Primăriei municipiului Bistrița, domnului primar Ioan Turc, Centrului Cultural Municipal „George Coșbuc” Bistrița, domnului director Gavril Țărmure, fără ajutorul cărora transportul bustului, ar fi fost cu greu posibil.
director,
prof. Dorel NICOARĂ,
Palatul
Copiilor Bistrița
Consiliere și susținere pentru dezvoltarea carierei viitorilor absolvenți de liceu prin activități colaborative cu UTC-N
Consilierea privind
dezvoltarea carierei presupune o abordare complexă, vizând pregătirea tânărului
pentru obținerea succesului în plan personal, profesional și social. Ea
se bazează pe dobândirea de informații despre sine și despre domenii ocupaționale
care la rândul lor vor determina schimbări atitudinale și comportamentale la
nivel individual. Atitudinea față de muncă, profesie, familie, dezvoltare
profesională, competitivitate și relații în plan profesional se reflectă în
comportamentele profesionale ale viitorilor absolvenți și de multe ori aceste
aspecte nu se regăsesc în pregătirea profesională. Concomitent cu dezvoltarea
aptitudinilor este necesară și o orientare, o susținere, o îndrumare
profesionistă a atitudinilor, intereselor, a întregii personalități cu privire
la carieră.
Bibliografie / Webografie:
Roxana Axinte, Consilierea elevilor pentru carieră, Perspective constructiviste, Științele
Educației, Ed. „Univ. Alexandru Ioan Cuza” Iași;
https://www.utcluj.ro/ococ/
director,
prof. Sorina-Daniela CAZAC,
prof. Doina-Marilena BOGDAN,
Liceul
Tehnologic „Grigore Moisil” Bistrița
Experiența proiectelor europene
(Moldovan Petrică, clasa a XI-a, Liceul
Teoretic „Constantin Romanu Vivu”, rezident al Casei de tip familial, Teaca)
Așa începe o poveste Erasmus+, cu bucuria unor
tineri, care primesc șansa de a descoperi lumea și care, cu inocența lor, o
descriu ca pe un oraș SF, din Planeta celor doi sori. Dacă ne orientăm
spre documentele de specialitate, Erasmus+ reprezintă programul Uniunii
Europene în domeniile educației, formării, tineretului și sportului (...)
domenii-cheie care sprijină cetățenii în dezvoltarea lor personală și
profesională. Educația și formarea de înaltă calitate, favorabile incluziunii,
precum și învățarea informală și nonformală conferă (...) tinerilor și
participanților de toate vârstele calificările și competențele necesare pentru
participarea lor semnificativă la societatea democratică, pentru înțelegerea
interculturală și pentru tranziția de succes pe piața muncii. (Erasmus+, Ghidul programului,
Versiunea 1 (2022), 24.11.2021, p. 4)
A fost un moment de bucurie, dublat de colaborarea
tuturor colegilor, în scopul de a organiza prima mobilitate, în școala noastră.
Și ne-a reușit! Cu multă muncă, este adevărat! Mobilitatea intitulată Maths
and Arts s-a finalizat cu rezultate minunate și cu valorificarea
potențialului științific, lingvistic și creativ al elevilor și al colegilor
mei. Dar, dincolo de aceste rezultate, datorită programului Erasmus+,
profesorii și elevii noștri s-au bucurat de beneficiile tehnologiei, prin transformarea
digitală și prin accesul la diverse resurse de învățare, descoperite alături de
colegii din școlile partenere. În scurt timp, în contextul predării online,
experiența dobândită prin Erasmus+ a devenit mai mult decât valoroasă.
Următoarele două mobilități s-au desfășurat în
Italia, Roma, în februarie 2020 – Maths is fun, respectiv, în
Portugalia, Sao Joao da Madeira, în noiembrie, anul curent – Maths in
motion. Au fost două vizite care au promovat învățarea de calitate,
cooperarea, incluziunea și echitatea, creativitatea și inovarea la nivelul
instituțiilor implicate. Elevii și profesorii însoțitori au participat la
cursuri de matematică, de fizică, de programare sau de mecatronică, au
realizate diverse vizite de documentare și au descoperit implicațiile
matematicii în domenii precum arhitectura, turismul sau industria. Competențele
elevilor în domeniul științific, lingvistic sau cultural s-au îmbunătățit
vizibil, iar motivația colegilor de acasă pentru învățare a crescut
considerabil, în urma diseminării.
A urmat apoi un alt proiect, eTwinning, de data
aceasta, cu o tematică dragă mie, ca profesoară de limba română Celebrate
Your World și cu parteneri pe măsură, profesori din Turcia, Cehia,
Italia și Macedonia de Nord. O nouă bucurie pentru elevii noștri și o nouă
oportunitate de a învăța și a da mai departe.
De aceea, pentru mine și pentru elevii mei, experiența proiectelor europene înseamnă bucurie și o recomand tuturor!
prof. Corina-Adina GLIGAN,
Liceul
Teoretic „Constantin Romanu Vivu” Teaca
Super EROU în devenire – construim super puterile caracterului
Credeați că super eroii pot fi întâlniți doar
în filme?... Dar dacă v-am spune că „super erou” este chiar doamna învățătoare
care v-a călăuzit pașii în cunoaștere sau profesorul care v-a inspirat să învățați
cu drag la materia preferată? Despre ce înseamnă a fi super erou la catedră,
care sunt valorile dezvoltate și provocările întâlnite, am discutat în cadrul
workshopului „Super EROU în devenire – construim super puterile caracterului”.
Una dintre contribuțiile cheie pe care
psihologia pozitivă le-a adus este sprijinirea indivizilor să reflecteze asupra
propriei persoane, să-și identifice punctele forte de bază, dezvoltarea lor,
pentru a duce o viață înfloritoare (Boniwell, 2006).
În psihologia pozitivă, punctele forte
personale sunt definite ca fiind capacitățile noastre încorporate pentru
anumite moduri de gândire, simțire și comportament (Linley, 2008).
Explorarea și înțelegerea punctelor forte și slabe personale poate fi o experiență împlinitoare. Atunci când suntem mai atenți la acest aspect, se poate observa o îmbunătățire vizibilă a încrederii în propria persoană precum și a modurilor pozitive de autocaracterizare. Este esențial de reținut faptul că acest proces nu este deloc narcisist și poate duce la niște momente minunate de autodescoperire și creștere.
prof.
consilier Iulia CIHĂREAN,
prof.
consilier Bianca FLOREA,
Centrul
Județean de Resurse și Asistență Educațională Bistrița-Năsăud
Scurt popas la Hanu-Ancuței
Lectura unui text literar fascinează și
provoacă totodată, căci cartea este o comoară care așteaptă să fie descoperită și
redescoperită de fiecare lector în parte. Dincolo de bariera unui curriculum școlar,
activitățile didactice centrate pe dezvoltarea competențelor implică și
responsabilizează elevii, iar profesorului îi oferă ocazia de a dirija secvențe
didactice care sunt pe placul elevilor, sunt dinamice, atractive și
provocatoare. și mută accentul de pe transmiterea de cunoștințe înspre
dezvoltarea competențelor cheie definitorii în formarea profilului
absolventului. O metodă eficientă în atingerea acestui deziderat educațional este
metoda proiectului. Învățarea pe
bază de proiect reprezintă o nouă abordare a actului educațional, o
revalorizare a dimensiunii formative a educației, conferă elevului atribuții
manageriale și promovează independența în învățare, gândirea critică. Învățarea
bazată pe proiect presupune implicarea în activități individuale și colaborative,
elevii investighează, descoperă, prelucrează informații despre o temă de real
interes. Aceste activități dezvoltă spiritul de echipă, inițiativa, gândirea
critică, reprezintă expresia performanței individuale și a grupului,
constituind dovada implicării fiecărui elev. Rolul cadrului didactic este de
creator de sarcini de învățare stimulative, o resursă pentru elevi și,
ocazional, o soluție pentru problemele cu care se confruntă, un moderator care oferă
informații despre procesul de planificare, desfășurare a proiectului,
identifică punctele vulnerabile ale planurilor și îi ajută pe elevi să găsească
soluții.
prof. Cristina SUCIU,
Colegiul
Național „George Coșbuc” Năsăud
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu