„Trebuie să studiezi mult ca să ştii puţin.” (Montesquieu)
Proiect de parteneriat educațional cu părinții. Profesor pentru o zi – un trio funcțional
MOTTO: „Spune-mi și o să uit. Arată-mi și poate n-o să-mi amintesc.
Implică-mă și o să înțeleg.” (proverb american)
Una dintre nevoile fundamentale
ale copilului este de a-l avea alături pe părinte în activitățile sale
educative și recreative. Jocul și bucuria de-a se simți valorizați de către
părinți și educatori le conferă copiilor resurse nebănuite de adaptare, de
creștere și dezvoltare personală.
ARGUMENT
Orice părinte se întreabă: „Sunt
un părinte bun pentru copilul meu?” sau „Ce înseamnă să fii un părinte bun?”.
Din dorința de a încerca să găsesc răspunsuri la asemenea întrebări s-a născut
acest proiect educațional.
Întotdeauna am spus că familia
mea extinsă este școala, copiii și părinții. Mi-am dorit să implic cât mai mult
părinții în activitățile clasei și am încercat această nouă abordare. Să fie ei
în locul meu, pentru o oră, să desfășoare activități cu toți copiii din clasă.
Astfel, încrederea lor în ei și stima de sine a copiilor crește.
Acest proiect li se adresează în
egală măsura părinților, copiilor și învățătorilor. Consider că rata învățării
crește și se menține ridicată în situațiile în care părinții se implică în
sprijinirea copiilor prin diverse activități acasă și la școală. Părinții vor
aprecia mai bine abilitățile și aptitudinile copiilor, problemele și
posibilitățile de rezolvare a acestora în procesul învățării.
Prin activitatea de parteneriat
cu părinții ne asigurăm un sprijin în propria activitate. Învățându-i pe
părinți să se implice în dezvoltarea copiilor lor, întărim interacțiunile și
relațiile dintre părinți, școală și copii. Prin cooperarea reală și comunicarea
cu părinții, școala pune bazele unei unități de decizie și de acțiune între cei
trei factori. De asemenea, activitățile cu părinții duc la rezolvarea
situațiilor-problemă, a conflictelor posibile și a situațiilor de risc în
dezvoltarea copilului.
A fi părinte la începutul
mileniului trei, într-o perioadă marcată de profunde si rapide transformări
sociale, este o misiune din ce in ce mai dificilă. Familia are nevoie de
sprijin și susținere pentru a rezolva problemele ridicate de creșterea
generațiilor de astăzi.
Profesorii și părinții trebuie să
învețe unii de la alții, să discute și să aleagă împreună alternativele cele
mai potrivite pentru copil.
Parteneriatul cu părinții
reprezintă o strategie care se poate realiza atunci când:
- părinții sunt priviți de către
personalul didactic al școlii ca participanți activi la educarea copiilor, ei
aducând o contribuție reală și valoroasă în acest demers;
- părinții au un rol important în
luarea deciziilor referitoare la activitățile extrașcolare, propun sugestii
pentru alegerea unor teme, tip dezbateri, care să corespundă cu nevoile reale
ale copiilor, pliate pe necesitățile și particularitățile individuale ale
acestora;
- profesorul are un rol mediator
care încurajează părinții să răspundă la diverse întrebări, să schimbe și să
formeze opinii, experiențe.
În acest sens, în fiecare zi,
începând din data de 18.11.2019, părinții desfășoară activități cu copiii,
curriculare și extracurriculare, care vin să le ofere copiilor un mediu
călduros și securizant în care ei se pot exprima și își pot valorifica întreg
potențialul. În același timp părinții și bunicii vor avea prilejul nu doar de
a-și observa copiii și nepoții, dar și să participe activ alături de ei,
regăsind copilul interior și spiritul jocurilor de altădată.
Pe durata evenimentelor, cei mici
și cei mari vor avea ocazia de a-și da frâu liber imaginației în fata
șevaletelor, de a pune în scena povești îndrăgite, de a trece „probe de foc”
pentru a fi declarați „Căpitan al piraților” ori de a-și dovedi talentul
muzical pe scena din „Lumea Copiilor”. În plus, părinții și bunicii își pot
lămuri orice anumite neclarități și înlătură orice diverse temeri legate de
educarea copiilor, participând activ la educația și educarea copiilor.
SCRISOARE CĂTRE PĂRINȚI
Dragi părinți,
Vă invităm să veniți alături de
noi pentru a derula programul „Profesor pentru o oră - un trio funcțional”.
Împreună vom construi o relație mai bună între școală și familie, pentru binele
copilului dumneavoastră și de ce nu, pentru dumneavoastră. Astfel îi veți putea
vedea în mediul lor de lucru, la școală.
Acest program nu-și propune să
substituie clasicele lecții, dar pe lângă acestea este bine să se lucreze și
altfel cu cei care au calitatea de părinte, pentru dezvoltarea colaborării
școală-familie. În timpul întâlnirilor se vor aborda diverse teme, de larg
interes pentru dezvoltare și educarea copilului.
Temele vor fi abordate într-o
manieră interactiva, cu pronunțat caracter aplicativ.
Succesul copiilor noștri depinde
de noi.
Vă așteptăm!
Învățătoare,
Alina Maria Petri
DENUMIREA PROIECTULUI: „Profesor
pentru o oră-un trio funcțional"
DURATA: anul școlar 2019-2020,
începând cu data de 18.11.2019, cu posibilitatea de a continua și în anul
următor școlar.
COORDONATOR PROIECT: prof. Petri
Alina Maria
GRUP ȚINTĂ: părinții și elevii
clasei a II-a C
BENEFICIARI DIRECȚI: elevii
clasei a II-a C și părinții acestora
BENEFICIARI INDIRECȚI: elevii
școlii, părinți, cadre didactice
SCOPUL PROIECTULUI:
- Cultivarea și dezvoltarea
parteneriatului dintre familie și școală
- Implicarea părinților în viața
școlii, astfel încât să devină parteneri activi în educația copiilor;
- Informarea părinților cu
privire la strategiile de cunoaștere a copilului;
- Crearea de oportunități pentru
valorificarea experiențelor pozitive dobândite de părinți în educarea
copilului.
OBIECTIVE GENERALE:
- Dezvoltarea abilităților de a
interacționa și empatiza cu propriul copil și cu nevoile acestuia
- Stabilirea și identificarea
rolului familiei în relația părinte-copil; școală-familie
- Dezvoltarea capacității
decizionale în ceea ce privește creșterea, dezvoltarea, educarea și orientarea
școlară/ profesională a copilului.
- Crearea unui ambient nou și
plăcut în școală prin activități comune cu părinții, venit în sprijinul
relaționării cât mai eficiente cu propriul copil.
- Formarea și dezvoltarea unei
culturi organizaționale bazate pe încredere, deschidere și toleranță.
OBIECTIVE SPECIFICE:
- Dezvoltarea abilităților de
comunicare, optimizarea comunicării în triada părinte- elev- învățător;
- Consilierea părinților privind
problematica educării copiilor;
- Familiarizarea părinților cu
strategii specifice procesului de învățământ;
- Formarea părinților în
spiritual ideii de parteneri egali și responsabili în educația elevului.
DESCRIEREA PROIECTULUI
Rolul profesorilor și al
părinților în educația copiilor este complementar și esențial pentru o educație
completă, atât academică, cât și culturală, emoțională, socială și valorică. De
aceea este important să mergem în aceeași direcție pentru a consolida reciproc
ceea ce am învățat în două domenii: școală și familie. Cu toate acestea, uneori
ambii, în loc să colaboreze, contribuie la barierele în comunicarea și
înțelegerea în comunitatea educațională.
Prin urmare, școala trebuie să
accepte importanța participării și colaborării părinților la educația copiilor
și necesitatea unei relații cordiale între ele profesor și părinți, astfel
încât profesorii să își poată îndeplini funcția în mod eficient și complet.
Pentru a atinge același obiectiv, școala trebuie să favorizeze participarea
părinților și să le ofere mijloacele necesare pentru a consolida legăturile cu
profesorii unităților școlare. Cooperarea este esențială pentru ca dezvoltarea
academică a elevului să fie coerentă. Părinții trebuie să fie implicați în
funcționarea școlii și să participe la activitățile comune propuse. Părinții și
profesorii împărtășesc responsabilitatea pentru educația copiilor și
studenților. Cele două părți trebuie să coopereze și să se raporteze astfel
încât traiectoria academică a copilului să se dezvolte în mod coerent și în
aceeași direcție.
Școala este responsabilă pentru
dezvoltarea și implementarea canalelor de participare a familiei care
facilitează contactul dintre părinți, cadre didactice și conducere, dincolo de
îndrumări sau alte întâlniri formale obișnuite: ateliere, școală părinților,
partide școlare sau discuții de către profesioniști, printre altele.. Este
important ca aceste activități să fie planificate în momente și la o dată în
care un număr mai mare de părinți pot participa, fără a trebui să-și neglijeze
obligațiile de serviciu.
Familia și profesorii au roluri
diferite în educația elevilor. Elevii au cele mai mari beneficii atunci când
relația între părinți și profesori este bazată pe respect, încredere și
colaborare.
Nu este suficient pentru un
părinte să participe numai la întâlnirile lunare/ semestriale cu părinții
organizate în școală pentru a fi considerat implicat în educația elevilor.
Pentru a sprijini real procesul de învățare al elevului este nevoie să-i ofere
oportunități de învățare atât acasă, sprijinindu-l la teme, asigurându-i un
spațiu optim, cât și pe strada sau la magazin, ajutându-l să ia singur decizii
și să aplice în practică lucrurile învățate. Acesta este și scopul inițierii
acestui proiect, de a-i determina pe părinți să facă parte activ la demersurile
instructive-educative din școală, și cum pot face asta este să îi fac parte
direct la acțiunile întreprinse de mine, cadru didactic, și de școală, ca
instituție.
Implicarea părinților în sarcina
educațională a școlii facilitează procesele de adaptare și învățare a copilului
și are o contribuție pozitivă atât pentru părinți, cât și pentru profesori.
Pentru profesori este un ajutor, deoarece prin informațiile pe care le primesc
de la familie, ei pot cunoaște mai bine elevii și pot îmbunătăți performanțele
lor pedagogice. Pentru părinți este o experiență formativă, dezvoltând noi
abilități pentru a trata copiii. În acest fel, profesorii pot învăța atât de
mult din partea părinților, cât și din partea profesorilor.
Pe scurt, trebuie să încercăm să
încurajăm o colaborare mai strânsă între familie și școală, deoarece ambele
merg spre același scop, iar elevii îl apreciază.
PUNCTE TARI:
- Părinții își vor descoperi
copilul sub diferite aspecte pe care le implică colectivitatea;
- Va spori încrederea familiei în
școală;
- Va spori eficiența
activităților instructive-educative desfășurate în școală
- Părinții își vor împărtăși
experiențele și se vor împrieteni între ei;
- Relația familie-școală se va
întări.
PUNCTE SLABE:
- Posibil ca unii părinți să nu
trateze cu același interes acest proiect;
- Posibil ca unii părinți să se
manifeste în mod nedorit.
AMENINȚĂRI:
- Părinți care muncesc și nu pot
să își ia liber.
- Părinți care nu se implică în
activități.
OPORTUNITĂȚI:
- Transparența noastră ca unitate
școlară în ceea ce privește activitățile propuse și aplicarea metodelor și
tehnicilor prin care o activitate poate fi pusă în practică, scopul fiind
instruirea cât mai precisă a părinților în demersul educativ al copilului;
- Diversitatea activităților ce
pot fi cuprinse în prezentul proiect.
- Continuarea și implicarea mai
multor clase/ profesori în derularea acestui proiect, făcându-l un „brand” al
școlii noastre.
ETAPELE PROIECTULUI
- Realizarea unui studiu în vederea
identificării tipurilor de nevoi ale părinților și elevilor;
- Întocmirea proiectului
- Organizarea întâlnirilor cu
părinții
- Distribuirea materialelor de
informare a părinților
- Desfășurarea calendarului de
activități stabilit pentru proiect
- Întocmirea mapei părinților
- Crearea unei broșuri cu
rezultatele proiectului
EVALUARE:
Chestionare, expoziție foto,
portofoliul familiei, teste pentru copii și părinți.
PARTENERI:
- Direcțiunea
- Părinții
LOCUL DESFĂȘURĂRII: Școala
Gimnazială Nr.1 Bistrița
Activitățile se vor susține, în
fiecare zi, din data de 18.11.2019, oricând părinții au posibilitatea și
disponibilitatea. Acestea vor cuprinde atât teme legate de metodologia predării
și evaluării diverselor discipline, activități cu caracter practic-aplicativ
din domeniul artelor vizuale și abilități practice, muzică și mișcare, educație
fizică, dezvoltare personală, care vizează pregătirea elevilor pentru viață.
ACTIVITĂȚI PROPUSE:
Activitățile rămân la latitudinea
părinților. În urma discuțiilor cu părinți, au rezultat că vor să abordeze
lecții interactive, din domeniul în care ei muncesc. De exemplu, lecții de
fizică, geografie, biologie, arte, sport, artă fotografică, dramă, muzică,
lucru manual (bunicii), istorie. Voi face un calendar și îl voi atașa la
proiect, cu diferite teme și zile în care vin părinții.
MODALITATI DE MONITORIZARE SI
EVALUARE A REZULTATELOR:
- Panou
- Mapa părinților (vom încerca să
culegem poze, fișe etc. care vor fi stocate într-o mapă și afișate la loc
vizibil în clasă. Pe viitor vom scoate o broșură cu rezultatele acestui
experiment, schimb de experiență).
- Rapoarte de evaluare
- Chestionare
- Portofoliul proiectului
- Expoziții tematice
- Ateliere de lucru
IMPACTUL implementării
proiectului asupra grupului țintă, asupra școlii și comunității:
- Părinții vor ști „ce”, „cum” și
„când” să facă pentru a-și cunoaște și înțelege mai bine propriul copil
- Va spori încrederea în ceea ce
face școala pentru educația copiilor
- Va crește prestigiul școlii în
comunitate
STRUCTURA PORTOFOLIULUI DE
EVALUATRE A PROIECTULUI și DOVEZI
I. Descrierea modului în care
s-au derulat activitățile
II. Elemente de noutate, impact
și transferabilitate
1. Originalitatea și
creativitatea proiectului/ activităților/ bunelor practici din perspectiva
contextelor semnificative de învățare și al elementelor de inovare didactică;
LINK-URI:
https://youtu.be/NrsV9oEi6yg
2. Rezultatele/impactul
activității la nivelul elevilor;
a. TESTIMONIALE- Anexa 1 a
proiectului - părinți
b. https://youtu.be/pI2HzvaF16E -
copii
3. Relevanța
activității/proiectului/bunei practici pentru nevoile categoriilor de elevi
aflați în risc.
TESTIMONIALE S. P. ȘI P. A.-
Anexele proiectului, nr. 2 și nr. 3
4. Implicarea altor actori din
școală sau din comunitate în proiectarea/ derularea/ evaluarea activității/
proiectului/bunei practici;
CĂRȚI DIGITALE și FILMULEȚ
1. https://youtu.be/CpqRLNkF4Mk
-filmuleț
2.
https://issuu.com/alina-petri1/docs/exercitii__i_prob?fbclid=IwAR1Mn-rdIERorusM2yvVugb0lZrl5OLPOaC3ow1wNkQlRZaOat-hBV-dhTc - carte
digitală matematică
3.
https://issuu.com/alina-petri1/docs/vremea_povestilor_2_?fbclid=IwAR0ltow0Li2TvbsCnEEThFDb5Lxc5y1I4KgZLhGrKdqXlaKjwNbzlln0c34 - carte
digitală română- engleză
4. Posibilitatea de a transfera
proiectul/activitatea/ buna practică în alte contexte în care întâlnim aceleași
categorii de nevoi
TESTIMONIAL JESSICA ȘI BOGDAN –
Anexa proiectului, nr. 4
„Dovezi” ale activității
(fotografii, filme, documente etc.) și corelații cu criteriile de mai sus.
1. LINK:
https://youtu.be/NrsV9oEi6yg
2.a. TESTIMONIALE
b. https://youtu.be/pI2HzvaF16E
3. TESTIMONIALE STEFANO PARENTI
ȘI POP ADINA
4. CĂRȚI DIGITALE și FILMULEȚ
a. https://youtu.be/CpqRLNkF4Mk
5. TESTIMONIAL JESSICA ȘI BOGDAN
Observație: acordurile de
utilizare a imaginilor (fotografii și înregistrări audio-video de pe parcursul
activităților) au fost semnate de către părinți și s-au constituit parte
integrantă a proiectului
prof. înv. primar Alina-Maria
PETRI,
Școala Gimnazială nr. 1 Bistrița
Running Out Of Time – Start eco în Proiectul Erasmus
Proiectele strategice Erasmus
sunt puncte de plecare înspre dezbateri pe problematici stringente ale
educației viitorului, constituindu-se astfel în oportunități reconfortante de
învățare, de experimentare. Faptul de a te ști părtaș la efortul de însănătoșire
a unui sistem nu face altceva decât să îți consolideze încrederea că sârguința
nu e în van, că punctul de vedere propriu e ascultat și considerat. Credem că
reforma educativă de aici trebuie să înceapă: de la aprecierea implicării
directe și responsabile într-o problematică de învățare anumită. Proiectele
strategice Erasmus dovedesc faptul că orice demers conștiincios poate fi
constructiv și, step by step, fiecare gest schimbă mentalități, atitudini,
abordări.
La CIIMAR – Centrul
interdisciplinar de cercetări marine și de mediu al Universității din Porto, pe
lângă prezentarea generală a laboratoarelor și a proiectelor de amploare
derulate, profesorul José Teixeira a susținut o prelegere edificatoare legată
de poluarea oceanului, efectele dezastruoase ale materialelor plastice pentru
viața acvatică. Investițiile în cercetări specifice, educarea populației
constituie premise, șanse de revigorare și însănătoșire a mediului.
La Consiliul orășenesc din Rio
Tinto, președintele comisiei de învățământ și implementare a programelor
educaționale a expus date despre multiple proiecte legate de mediu, care sunt
în desfășurare în localitatea coordonată. Discursul său persuasiv vorbește
despre implicare reală în problematica cadrului natural înconjurător, despre
demersurile întreprinse pentru schimbarea mentalității concetățenilor înspre
protejarea și însănătoșirea mediului.
Pentru provocările ridicate în
cadrul experienței de învățare, pentru problemele expuse, se caută alternative
viabile de implementare și-n instituția noastră, orașul nostru, regiune, dar
mai ales în noi înșine.
Erasmus schimbă vieți, deschide
minți!
prof. Iulia ISTRATE,
coordonator,
prof. Ionela-Silvia NUȘFELEAN,
membru,
Palatul Copiilor Bistrița
Schimb de bune practici de „Ziua Europeană a limbilor moderne”
La inițiativa Consiliului Europei
din Strasbourg, „Ziua Europeană a limbilor moderne” este sărbătorită în fiecare
an pe data de 26 septembrie, începând cu 2001. Cadre didactice, elevi,
studenți, universități, școli, instituții, asociații, și nu numai, marchează
această zi prin diferite evenimente și activități.
Conform tradiției, „Ziua
Europeană a limbilor moderne” a fost sărbătorită și de către profesorii de
specialitate din județul Bistrița-Năsăud. Anul acesta, pe lângă frumoasele
activități derulate la clasă, cadrele didactice au luat parte și la un workshop
cu participare internațională cu titlul „Metode inovative și interactive de
predare a limbilor moderne”. Evenimentul s-a derulat online, la inițiativa
Casei Corpului Didactic a județului Bistrița-Năsăud în parteneriat cu
Inspectoratul Școlar Județean.
Pornind de la importanța
promovării diversității lingvistice, plurilingvismului și a învățării limbilor
moderne pe tot parcursul vieții, invitații noștri au prezentat metode și
instrumente variate de predare-învățare-evaluare, folosite atât fizic la clasă,
cât și online. Câteva dintre acestea includ: jocul didactic, brainstorming,
aplicații digitale, website-uri cu exerciții diferite în funcție de nivelul de
competență al elevilor. Au urmat apoi discuții și momente de reflecție
referitoare la viitorul limbilor moderne predate online și prezentări ale unor
resurse educaționale deschise care pot facilita procesul online de
predare-învățare-evaluare. De asemenea, a fost promovat proiectul ca modalitate
de învățare a limbilor moderne și de dezvoltare a unor competențe cheie. Nu în
ultimul rând, s-a discutat despre starea de bine a profesorului și a elevilor,
prezentându-se idei de materiale și activități specifice.
prof. metodist Cristina Maria
HANGEA,
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud
Formarea competențelor în etapa prenotației muzicale prin metode și activități creative
Miercuri, 06.10.2021, a avut loc
workshopul organizat de Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud, în
parteneriat cu Academia de Muzică „Gheorghe Dima” Cluj-Napoca și Inspectoratul
Școlar Județean Bistrița-Năsăud, cu tema „Formarea competențelor în etapa
prenotației muzicale prin metode și activități creative”.
Mulțumim invitaților și cadrelor
didactice care au participat!
Gânduri, la final de activitate...
- Foarte frumoase activități!
Mulțumim și felicitări!
- Minunate – toate prezentările!
Mulțumiri formatorilor, dascăli cu adevărat dedicați și cu vocație!
- Foarte frumos! Felicitări!
- Mulțumim pentru această
activitate reușită! Felicitări organizatorilor și celor care au prezentat
activități frumoase!
- Mulțumim frumos! A fost o
după-amiază frumoasă! Sper să repetăm experiența.
- Mulțumim!!!!!
- Vă mulțumim pentru activitățile
prezentate, ne sunt de un real folos.
prof. metodist Eniko PĂVĂLUC-GAL,
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu