„Acolo unde şcolile prosperă, totul prosperă.” (Martin Luther)
Participare bistrițeană la Conferința Națională a Asociației Bibliotecarilor din România
Programul conferinței, adresat participanților, a fost unul vast,
cuprinzând mesaje din străinătate și din țară, prelegeri susținute de
personalități de renume internațional (președinta IFLA, reprezentanți ai
asociaților din Franța, Ungaria, Irlanda, Norvegia), prezentări pe secțiuni și
diviziuni profesionale, cercetări realizate în domeniul biblioteconomic,
prezentări ale sponsorilor, actualizarea Tratatului de Biblioteconomie,
întâlniri ale școlilor de biblioteconomie cu reprezentanții asociației, lucrări
ale conferinței satelit „25 de ani de informatizare în 100 de ani de existență”,
Adunarea generală – raportul președintelui, premii și distincții ABR.
Tematica conferinței a fost consistentă, având ca punct comun
informarea și documentarea și instituția consacrată acesteia – biblioteca.
Continua schimbare tehnologică și informațională, precum și
evenimentele recente din istoria omenirii pe care le traversăm, determină
adaptarea serviciilor de bibliotecă în contextul noilor provocări și tendințe:
anticiparea nevoii utilizatorilor; digitalizarea colecțiilor; facilitarea accesului
la resursele electronice; dezvoltarea abilităților și cunoștințelor
personalului bibliotecar în materie de aparatură hardware și software.
Asociațiile profesionale asigură susținerea și dezvoltarea personalului
de specialitate pentru: coordonarea politicilor, strategiilor și orientarea
resurselor spre formare profesională de calitate; comunicarea și popularizarea
informațiilor despre oportunitățile de formare continuă; promovarea programelor
de formare continuă; încurajarea profesioniștilor domeniului de a participa ca
lectori la aceste activități.
Este imperios necesar ca bibliotecarii să aducă inovări în domeniu, să
fie informați în vederea adaptării soluțiilor și strategiilor privind misiunea
bibliotecii la noile provocări apărute.
Misiunea bibliotecii este aceea de a oferi utilizatorilor acces la
resursele și serviciile documentare necesare procesului de învățământ și
cercetare, folosind mijloace specifice moderne în scopul instruirii
profesionale și al desăvârșirii personalității umane.
bibl. Margareta POP,
Casa Corpului Didactic a
Județului Bistrița-Năsăud
Textul problemelor de matematică – un vector educațional
Pe lângă multele specificități ale matematicii – printre altele acela
de a judeca realitatea din punct de vedere cantitativ, putem spune că și orele
de matematică înseamnă în primul rând dialog și comunicare. Chiar dacă aici
propozițiile (definiții, axiome, teoreme) sunt mai succinte și folosesc termeni
foarte rigizi, există totuși libertate de exprimare, în care elevul să poată
înlocui un termen cu un altul pe care îl stăpânește mai bine.
Principala mea preocupare la lecții a fost să prezint activități vii,
interactive, iar pentru asta am ales cuvinte apropiate de universul lor, de
cultura locală. De pildă, predând într-un liceu de muzică am ales probleme de
tipul următor: „Într-un cor muzical pe două voci sunt 60 de copii. Dacă elevii
de la vocea întâia sunt 75% din efectivul corului, aflați câți elevi sunt la
vocea a doua?”. De asemenea, la sugestia colegilor mei de muzică, am insistat
pe problemele cu fracții ordinare având numitorul o putere a lui doi, pe
amplificări, simplificări, adunări și scăderi cu fracții ordinare. Spre
exemplificare: 1/4+1/4=2/4=1/2 (ultimul rezultat se obține prin simplificare cu
2).
Potrivit principiului transdisciplinarității, am asociat sistemul de
coordonate carteziene cu harta fizică a lumii. Mai precis abscisa(Ox) poate
reprezenta Ecuatorul, iar ordonata(Oy) – meridianul zero, care trece prin
observatorul Greenwich din Londra. Fiecare dintre cele patru cadrane își găsesc
corespondent pe un mapamond imaginar: punctul A(2,5) este asociat cu „nord-est”,
B(-3,4) cu „nord-vest”, C(-2,-8) cu „sud-vest” iar C(5,-4) cu „sud-est”. Astfel
Algebra și Geografia au putut intra într-un așa-zis izomorfism(la fel cu este
metafora în literatură).
Nu pot uita o problemă dintr-un manual de clasa a VI-a, astăzi
considerat desuet, și care aborda un criteriu pedagogic: pentru copilul mai mic
trebuie avută grijă mai mare. Am să citez din memorie principiul acelei
probleme: Se împart 65 de bomboane la doi frați cu vârstele de 5 și respectiv 8
ani, invers proporțional cu vârstele lor. În urma aplicării algoritmului de
rezolvare, copilul de 5 ani a primit 40 de bomboane iar cel de 8 ani doar 25 de
bomboane.
Chiar în textul unei probleme de Evaluare Națională se încerca o
abordare ușor „feministă”, căci se spunea, în text, că Ana făcea o economie mai
mare de bani decât Bogdan. Deci, în subliminal, se făcea o imagine mai bună
Anei (Bogdan era mai risipitor!)
La clase de adolescenți am abordat și texte de mai mare actualitate:
Cardinalul intersecției = card(M) + card(I) – card(M U I) = 300+900-1000
= 200 prieteni comuni.
prof. Florin NECHITI,
Liceul de muzică „Tudor Jarda”
Bistrița
Proiectul eTwinning „Youth has the Midas touch!”
În cadrul acestui proiect se derulează o serie de activități ce vizează
educația pentru cetățenie democratică și drepturile universale ale omului, iar
dintre obiectivele propuse amintim:
- Înțelegerea conceptului de cetățean european, cu toate valorile
etice, morale, civice, sociale ce i se atribuie;
- Cunoașterea, înțelegerea drepturilor omului, drepturilor femeilor,
drepturilor copiilor, drepturilor animalelor etc;
- Cunoașterea, înțelegerea dreptului la educație;
- Cunoașterea și respectarea unor elemente tradiționale, de identitate
culturală a țărilor participante în proiect;
- Atitudine de respect, toleranță, îngăduință față de semeni, protecție
față de mediul și natura care ne înconjoară;
- Crearea unor medii de viață și comunicare tolerante, pașnice și democratice;
- Utilizarea tehnologiei și a instrumentelor digitale în mod eficient,
corect și sigur;
- Îmbunătățirea competențelor de comunicare în limba engleză;
- Îmbunătățirea competențelor de lucru în echipe mixte, internaționale.
În primă etapă a proiectului, în luna decembrie 2020, elevii și
profesorii din toate școlile implicate în proiect s-au prezentat, au realizat
video-uri de prezentare a propriilor școli, am realizat și votat sigla
proiectului.
Luna ianuarie a fost alocată lucrului în grupuri internaționale. Activitatea s-a numit European Union through the eyes of Midas students. Au fost create 12 grupuri de lucru mixte din profesori și elevi din țările implicate în proiect. Fiecare grup a avut câte un profesor coordonator și a trebuit să dezbată o anumită temă importantă pentru un cetățean european, să realizeze un produs final (video, poster, PPT-uri etc). În cadrul acestei activități profesorii de la LPS Bistrița au coordonat grupul 8 unde s-a dezbătut tema „Foreign and Security Policy” în cadrul căreia s-au prezentat pe larg drepturile migranților. Am fost mai multe întâlniri cu elevii, iar la final s-a realizat un poster, un PPT și un video pe tema dezbătută. Detalii despre produs se regăsesc aici: https://www.youtube.com/watch?v=oYMV8ar75N4
Activitățile din luna februarie au fost dedicate atât iubirii, cât și tehnologiei: Pictures of Love Poems in you Native Language și Technology Literacy Presentations
1. În cadrul primei activități elevii și-au ales un poem de dragoste scris
de un poet național, l-au tradus în engleză și au realizat desene care să
reprezinte poezia aleasă. După încheierea acestei activități, fiecare profesor a
ales câte un vers din poezia elevilor săi, care a fost integrat într-o poezie comună
a întregii echipe de proiect, poezie pentru care s-a ales un nume și s-a
realizat o prezentare Canva. https://www.canva.com/design/DAEeBHraGW4/pHjCTT-0Mo7U178wSHJe0A/watch?utm_content=DAEeBHraGW4&utm_campaign=designshare&utm_medium=link&utm_source=publishsharelink
Luna martie a fost dedicată activităților desfășurate de Ziua Internațională
a Femeii. În cadrul activității numite Universal
Women's Day @8th of March elevii și- au ales o personalitate feminină din țara
lor și au realizat, utilizând SpeakPic, materiale prin care personalitatea
aleasă se prezenta și amintea câteva lucruri importante din viața sa.
Materialele realizate de toți elevii au fost încărcate pe un Padlet în
TwinSpace-ul proiectului. Fiind la LPS, elevele noastre au promovat internațional
patru sportive românce, una dintre ele, elevă a școlii noastre.
Provocarea proiectului a fost ultima activitate MIDAS STUDENTS' DECLARATION, activitate desfășurată în cadrul a 5
grupuri internaționale, fiecare cu 2-3 profesori coordonatori și elevi din
toate școlile. Au fost votate activitățile care sunt dezbătute de fiecare grup,
activități pe tema drepturilor copilului. Grupul nr. 4 pe care l-am coordonat a
dezbătut aspecte legare de libertatea de gândire și religie, accesul și dreptul
la educație, la odihnă, joacă, cultură, arte, accesul la informație. În cadrul
acestei activități, fiecare elev și profesor implicat în proiect a avut opinii
cu privire la temele abordate, opinii care au fost preluate de pe forum și
trecute în „Declarația Midas” în aplicația Genial.ly. Am obținut astfel un
produs colaborativ final al acestui proiect numit MIDAS STUDENTS' DECLARATION:
https://view.genial.ly/60831e96506a150d250504e8/presentation-midas-students-declaration2
Elevii noștri care au participat la acest eTwinning consideră că a fost
cea mai motivantă și plăcută modalitate de a învăța. Experiențele de care au
avut parte în universul eTwinning i-au ajutat să-și perfecționeze competențele
lingvistice și TIC (deoarece au învățat sa folosească numeroase aplicații:
Canva, Speak Pic, Bookcreator, PPT, Genialy) și să fie mai deschiși față de
culturi diferite, dar i-a ajutat să-și clădească încrederea în sine și să-și
formeze o atitudine pozitivă față de schimbare, să-și dezvolte gândirea
critică, să fie creativi, să lucreze în echipe mixte, să-și asume
responsabilități, să răspundă provocărilor, să concureze cu alți elevi în întreceri
de tip Quizziz, cu alte cuvinte, să se autodepășească.
A fost un proiect solicitant, cu multe activități, discuții pe Forum, utilizarea
multor instrumente web și aplicații colaborative, în care am învățat împreună,
am împărtășit fiecare din ceea ce știam, dar am și învățat unii de la alții.
Pentru diseminare s-a creat și pagina de facebook a proiectului: https://www.facebook.com/groups/692108081670805/
Webografie:
https://twinspace.etwinning.net/140795/home
prof. Mihaela BERARU,
Liceul cu Program Sportiv
Bistrița
Petrecem recreația cu folos
Școala și familia urmăresc același scop educativ – formarea copiilor
spre a deveni oameni multilateral dezvoltați. Pentru realizarea acestui scop
este necesară unitatea de acțiune, concordanța dintre mijloacele specifice de influențare
folosite de aceste două instituții. Școala este interesată să colaboreze cu
familia, să-și facă din ea un aliat, pentru ca acțiunea sa educativă să fie mai
profundă și de durată. Colaborarea școlii cu familia este necesară și în
vederea unei informări reciproce cu privire la dezvoltarea copilului, la
comportarea lui.
Solicitând părinții să ne comunice nevoile elevilor, am aflat că una
dintre așteptările lor este de a-și petrece recreația altfel. Având parteneriatul
școală-familie, prin Asociația Șieuana s-a depus, anul acesta, în cadrul
Programului anual pentru acordarea finanțărilor nerambursabile din bugetul
județului Bistrița-Năsăud pe anul 2021, Proiectul „Petrecem recreația cu
folos”, acesta fiind declarat eligibil de către evaluatori. Prin urmare, Școala
Gimnazială Șieu a primit băncuțe, arbuști ornamentali, pubelă de colectare
selectivă a deșeurilor, un șotron și alte jocuri, beneficiarii direcți fiind
elevii din ciclul primar al școlii din localitatea Șieu.
Pentru a duce la bun sfârșit acest proiect, înainte de începerea anului
școlar 2021-2022 s-a mobilizat o echipă formată din cadre didactice, părinți, elevi
și membri ai comunității. Astfel s-a realizat amenajarea spațiului dorit prin
plantarea arbuștilor și poziționarea băncilor și a jocurilor.
Mulțumim Consiliului Județean și Asociației Șieuana pentru această
colaborare care a făcut posibilă realizarea acestui proiect și ne dorim ca pe
viitor să răspundă cu aceeași deschidere înspre dezvoltarea elevilor.
director, prof. Simona Monica GERMAN,
Școala Gimnazială Șieu
Noi provocări Erasmus+
Experiențele noi ne provoacă, ne aduc multe bucurii, prietenii și lecții
de viață. Acest lucru s-a dovedit în perioada 5-7 septembrie 2021 când Școala
Gimnazială Ștefan cel Mare și Școala Gimnazială Avram Iancu, în colaborare cu
Liceul cu Program Sportiv și Asociația Tineri pentru Comunitate Bistrița au
desfășurat evenimentul Fun Days Erasmus. Conceput ca o serie de ateliere
interesante și distractive, evenimentul a provocat elevii celor două instituții
să rezolve diferite sarcini, să descopere concepte noi, să învețe lecții de viață,
să afle cum se jucau bunicii lor, să râdă și să se joace în parc, să se bucure
de toamnă, să se revadă cu prietenii și colegii lor cu puțin timp înainte de
începerea anului școlar.
Vă așteptăm și anul viitor!
prof. Anca LAZARIC,
Școala Gimnazială „Ștefan cel
Mare” Bistrița
Proiectul PROVIS 2021. Școala de vară ONSITE în Zootehnie și Biotehnologii
În perioada 30.08-12.09.2021 un grup de elevi de la Liceul Tehnologic
Agricol Beclean va participa la Programul de vară pentru orientarea elevilor
din Regiunea de Nord- Vest ca viitori studenți ai Universității de Științe
Agricole și Medicină Veterinară Cluj-Napoca. Elevii au fost selectați și din
liceul nostru deoarece Liceul Tehnologic Agricol Beclean derulează timp de 2
ani Proiectul ROSE (Romania Secondary Education Project).
Grupul țintă este constituit din 10 elevi absolvenți ai clasei a XI-a de la unitatea noastră
școlară.
Scopul proiectului este de a crește nivelului motivațional al
elevilor de a finaliza studiile liceale, de a promova bacalaureatul, precum și orientarea
acestora în învățământul universitar.
Obiectivele proiectului sunt dezvoltarea oportunităților de carieră
pentru viitorii absolvenți de liceu, familiarizarea elevilor cu viața de
student, participarea la cursuri interactive și seminarii de consiliere profesională
și de orientare în carieră, participarea la numeroase activități recreative.
Sperăm că elevii noștri s-au bucurat de această experiență inedită și ne
dorim să își motiveze ulterior colegii pentru a participa la astfel de
proiecte, bucurându-se, la rândul lor, de aceste oportunități și în viitor.
prof. Gabriela SÂNGEORZAN,
Liceul Tehnologic Agricol
Beclean
Trecutul bistrițenilor – bază pentru viitor
Prin opționalul „Cultură și civilizație în timp și spațiu” se urmărește
adaptarea cunoștințelor dobândite prin studiul disciplinelor din cadrul ariilor
curriculare „Om și societate”, „Arte și tehnologii”, „Științe”, „Limbă și
comunicare” de către elevii claselor a III-a și a IV-a, pentru formarea lor în
respect față de valorile locale, culturale și civice, precum și promovarea
acestor valori.
Opționalul este redactat ca o călătorie în timpul trecut și viitor în localitatea
Bistrița. Fiind aici casa noastră, trebuie să cunoaștem ce avem, de unde venim și
încotro ne ducem, care ne sunt valorile istorice, frumusețile meleagurilor,
cultura, tradițiile și obiceiurile natale, oamenii de seamă care au trăit aici,
evoluția vieții sociale, oportunitățile și amenințările.
Toate activitățile și temele propuse se vor desfășura în așa fel încât
elevii vor munci și vor putea colabora, folosind metode active și variate,
având sarcini precise de lucru, pentru a-și descoperi disponibilitățile și a le
valorifica la maxim. Prin intermediul activităților desfășurate se facilitează
transferul de informații și de competențe de la o disciplină la alta și se
leagă activitatea școlară de cea cotidiană.
Scopul acestuia are în vedere dezvoltarea de competențe – cunoștințe,
abilități, atitudini- cu aplicabilitate practică, specifice geografiei,
istoriei, lb. române, ed. civice, artelor, la elevii claselor a III-a și a
IV-a.
Competențele cheie propuse:
1. Comunicare în limba română
- Activitățile de învățare asociate programei implică elevul la nivel
participativ, încurajând exprimarea propriilor opinii, într-un mod asertiv,
critic și însoțit de argumente;
- Dezvoltarea competențelor de comunicare prin activități de colectare,
selectare și interpretare a informației;
- Implicarea în activitățile de echipă facilitează dezvoltarea abilităților
de comunicare interpersonală și interrelațională.
2. Competențe în științe
istorice, geografice, naturale și tehnologii
- Implicarea elevilor în activități de investigare a împrejurimilor
localității;
- Dezvoltarea capacității de cercetare, interpretare a izvoarelor
istorice scrise și nescrise, cu preponderență prin activități de grup desfășurate
în teren;
- Temele propuse dezvoltă competențe științifice șo tehnologice și
competențe de învățare atât teoretice cât și practice.
3. Competențe metacognitive
- Utilizarea activităților de învățare activ-participative, bazate pe
abordarea sistematizată, conștientă și practică a conținuturilor, care va
facilita dobândirea de către elevi a competențelor de învățare „learn to
learn”, „learn to do”.
4. Competențe interpersonal
interculturale, sociale și civice
- Activitățile de învățare vor favoriza munca în pereche, urmărind
comunicarea și colaborarea bazată pe respect, toleranță, ajutor reciproc,
responsabilitate, recunoașterea meritelor coechipierilor și a propriilor nereușite;
- Elevul participă în mod eficient și constructiv la viața socială,
interacționând eficient, fie vorba de viața personală sau cea publică;
- Activitățile culturale prin intermediul diferitelor medii (muzică,
teatru, literatură, arte plastice) dezvoltă aprecierea importanței exprimării
creative a ideilor;
- Identificarea unor aspecte problematice existente în viața socială,
economică, culturală a localității și propunerea unor soluții proprii de
ameliorare sau înlăturare a acestora.
5. Competențe antreprenoriale
- Dezvoltarea unor personalități independente, adaptabile la nou, va fi
realizată prin alegerea unor activități de învățare diverse, incitante,
provocatoare, atractive, care vor ieși din tiparul lecțiilor desfășurate la
celelalte arii curriculare.
6. Sensibilizare și exprimare
cultural
- Prin studiul acestui opțional, elevii vor fi puși față în față cu
realizările deosebite ale unor personalități marcante ale orașului (poeți,
pictori, sculptori, istorici, etc) fiind încurajați astfel să își pună în
valoare propriile abilități.
Competențe generale urmărite pe parcursul anului se referă la cunoașterea
trecutului istoric al localității, familiarizarea elevilor cu operele,
lucrările și activitățile remarcabile ale marilor personalități locale, cultivarea
sentimentelor de prețuire și dragoste pentru folclorul bistrițean prin
proiectarea, confecționarea, evaluarea și conservarea unor produse specifice localității
natale (trecut – prezent).
Activitățile de învățare au fost interesante și atractive, au stimulat
colaborarea, încrederea în propriile forțe și creativitatea elevilor: Iată câteva
exemple:
- activități de observare a naturii;
- realizarea unor creații (scrisori, povestiri, reclame, afișe), a
formelor de relief ale orașului șI împrejurimilor);
- completarea unor fișe, tabele, jurnale;
- proiecte;
- întreținerea spațiilor de joacă, parcuri, păduri, grădini;
- excursii, drumeții;
- jocuri pe echipe „Cercetașii”, „În labirint”, desfășurate în teren;
- joc de rol „Ghidul”, „Reporterul”;
- descifrarea unui mesaj „criptat”;
- realizarea de articole, postere, reclame, afișe, în reviste sau apariții
în presa locală;
- însoțirea grupurilor de elevi pe un itinerar istoric în localitate,
cu preluarea responsabilităților unui ghid;
- șezători literare;
- întâlniri cu personalități;
- Târg de Crăciun, Târg de Paști, Lada de zestre a bunicii;
- consemnarea unor obiceiuri cu arie restrânsă de răspândire.
Micii avramiști au participat cu entuziasm la o serie de activități
referitoare la trecutul istoric al orașului nostru:
- așezarea daco-celtică din vecinătatea Fabricii de sticlă;
- Bistrița – oraș de origine slavă;
- sec. IX-XII – Bistrița, oraș înfloritor al Transilvaniei;
- stema orașului, pecetea, bresle, turnuri;
- Bistrița, susținătoarea unirii din 1600;
- arhitectura;
- regimentele grănicerești din sec. al XVIII-lea;
- flora și fauna;
- 1848 – „Un răsunet” – Andrei Mureșanu;
- memorandiștii bistrițeni;
- învățământul în perioada 1717-1848;
- învățământul în perioada 1917-1918;
- participarea la război 1914-1918;
- participarea la Marea Unire din 1918;
- perioada interbelică;
- al doilea război mondial;
- perioada comunistă;
- istoria Școlii Gimnaziale ,,Avram Iancu”;
Au fost amintite, de asemenea, personalitățile județului: Andrei Mureșanu,
Liviu Rebreanu, George Coșbuc, Victor Moldovan, Grigore Bălan, Paul Tanco, Artemiu
Publiu Alexi, Viorel Moldovan, Gabriela Szabo, Tudor Jarda.
Bibliografie
1. Curriculum național,
E.D.P., București, 2005;
2. Mandrescu Gheorghe, Arhitectura
în stil Renaștere la Bistrița, Cluj, 1999;
3. Pascu Ștefan, Meșteșugurile
din Transilvania până în sec. al XVI lea, București, 1954;
4. Rădulescu GABRIELA, Bistrița,
o istorie urbană, Cluj Napoca, 2004;
5. Bătrânu M. Ghid turistic al
județului Bistrița-Năsăud, Fundația „Izvorul Lunca” Bistrița, 2006;
6. Chintăuan I. Bistrița –
Năsăud, ape minerale și stațiuni, Bistrița, 1998;
7. Chintăuan I., Ștefan V., Marquier Ioana, Coldea G. Arii protejate din Bistrița Năsăud, Ed.
Supergraph, Cluj Napoca;
8. Gaiu C. , Duda V Biserica
Evanghelică Bistrița, Ed. Accent, 2005;
9. Goja P., Andreescu F. Bistrița – Năsăud – ghid turistic, Ed. Ad
Libri, 2006;
10. Posea Grigore Geomorfologia
României. Editura Fundației România de Mâine, București 2002;
11.Agenția de Protecția Mediului Bistrița Năsăud, Raportul privind starea factorilor de mediu în județul Bistrița Năsăud;
12. Skrabel Oscar, Bistrița,
nostalgii citadine, Bistrița, 2001;
13. Onofreiu Adrian, Bolovan Ioan, Contribuții
documentare privind istoria regimului grăniceresc năsăudean, Cluj Napoca,
2012;
14. Gaiu Corneliu, Duda Vasile, Topografia
monumentelor din municipiul Bistrița. Centrul istoric, Cluj Napoca, 2008.
prof. înv. primar Margareta Adela LAZĂR,
prof. înv. primar Diana SARCA-GRIGA,
prof. înv. primar Laura Maria NECHITI,
Școala Gimnazială „Avram Iancu”
Bistrița
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu