„Şcoala trebuie adaptată la copii şi nu copiii adaptaţi şcolilor.” (Alexander Sutherland)
Legătura dintre Inteligența emoțională, Extraversie și Fericire. Fericirea ca stabilitate a extraversiei
Literatura psihologică găsește mai multe moduri de a defini emoția ca
fapt crucial al vieții psihice a individului. Emoția este definită ca un
răspuns mental organizat la un eveniment care include, în principal, aspecte
fiziologice, experiențiale și cognitive (Mayer, Salovey, Caruso &
Sitarenios, 2001). De asemenea, emoțiile sunt considerate trăiri subiective ce
rezultă din acordul sau discrepanța dintre trebuințele sau expectanțele unei
persoane și realități. Emoțiile sunt stări interne caracterizate prin: reacții
fiziologice, gânduri specifice și expresii comportamentale (Băban, Mih, 2003).
E limpede pentru oricine că, de obicei, emoția apare în contextul relațiilor
interumane. Emoțiile, prin urmare, conțin informații despre relația unei
persoane cu mediul său. În cazul în care relația unei persoane cu obiectele sau
cu alte persoane se schimbă, atunci se vor schimba și emoțiile față de obiectul
sau de persoana respectivă. E de subliniat aici faptul că emoția devine
expresivă și poate fi identificată în activitatea de relație. Viața, cu al său
orizont afectiv-relațional poate fi actual, amintit sau imaginat pentru ca
emoția să fie prezentă și să devină expresivă (Mayer, Salovey, Caruso &
Sitarenios, 2001). În timpul interacțiunilor sociale, expresiile emoționale
verbale și nonverbale transmit informații despre gândurile, dorințele,
intențiile, comportamentele proprii sau ale altora (Buck,1984; Ekman,1973;
Keltner & Haidt, 2001; Radu, 1991).
Ca proprietăți ale emoțiilor, cercetările recente vorbesc despre intensitatea
trăirii emoționale (raportat la nivelul fiziologic al trăirii) precum și de
tipul și calitatea emoției (raportat la complexul cognitiv-operațional al
individului). În funcție de calitatea/tipul emoției se pot observa forme de
afectivitate pozitivă și afectivitate negativă la fel cum în funcție de
criteriul stabilității în timp a emoției putem vorbi despre emoția ca stare
(generată de un stimul, o situație) sau de emoția ca trăsătură (înregistrând o
tendință generală de a activa o anume categorie de emoții, emoțiile de o
anume/constantă, calitate). De la emoția ca stare și trăsătură la felul în care
emoțiile influențează inteligența umană, nu a mai fost decât un pas.
Investigațiile psihologice care și-au propus să elucideze Inteligența
Emoțională au atras rapid atenția comunității științifice a cercetătorilor
realității psihismului uman în toată complexitatea lui (Roberts, Zeidner &
Mattews, 2001).
Noțiunea de inteligență emoțională a obținut cu ușurință prim-planul
interesului științific, după ce a apărut prima dată în anul 1985, într-o teză
de doctorat a lui Wane Leon Payne. Ulterior a fost intens studiată (Goldenberg,
Matheson & Matheson, Mantler, 2006) în relație cu diverse variabile, cum ar
fi:
- dizabilitățile de învățare, inteligența epistemică, creativitatea
(Reiff, Hatzes, Bramel & Gibbon, 2001; Pellitteri, Dealy,Fasano&
Kugler, 2006),
- inteligența generală (Lam & Kirby, 2002; Van der Zee,Thijs &
Schakel, 2002; Ptrides, Furnham & Martin, 2004; Chad, 2005; Nettelbeck
& Wilson, 2005; Cote & Miners, 2006),
- fericirea (Furnham & Petrides, 2003),
- performanțele profesionale la locul de muncă (Zeidner, Matthews &
Roberts, 2004; Van der Zee & Wabeke,2004; Lenaghan, Buda & Eisner,
2007),
- starea de sănătate ( Tsaousis & Nikolaou, 2005; Shulman &
Hemenover, 2006), starea de bine (Ciarrochi & Scott, 2006),
- calitatea relațiilor interpersonale ( Brackett, Warner & Bosco,
2005),
- procesul aculturației (Trinidad, Unger, Chou & Johnson, 2005),
- personalitatea (Lopes, Salovey, Straus, 2002) etc.
Un alt punct de vedere este cel din studiul amplu al lui Daniel
Goleman, intitulat Inteligența Emoțională (1995). Studiul subsumează
rezultatele unor cercetări care arată că dezvoltarea emoțională a
adolescenților este decisivă pentru succesul lor în viață și nu doar pentru
rezultatele în activitatea imediată.
Cercetătorii au reușit să demonstreze că preșcolarii care manifestă
atribute ale inteligenței emoționale (îi consolează pe ceilalți, înțeleg
emoțiile prin care ceilalți trec, manifestă un comportament empatic), vor avea
rezultate mai bune la diferitele examinări ulterioare. Capacitatea de a
discerne, de a recunoaște și de a face față emoțiilor, duce la performanțe mai
mari în procesul educațional și de învățare, în muncă și în relațiile
interumane. Plecându-se de la rolul adaptiv al afectivității, cercetările
constată că subiecții cu dezvoltare intelectuală și cu inteligență academică
normală pot avea rezultate deosebite în majoritatea situațiilor practice în
care sunt puse. Această abilitate este raportată, de obicei, la inteligența
socială care desemnează, în general, capacitatea de a înțelege și de a stabili
relații cu ceilalți oameni. Mai mulți autori sugerează că Inteligența
Emoțională derivă din constructul mai larg al inteligenței sociale (BarOn,
2000; Goleman, 1995).
Perspectivele contemporane diferite asupra constructului inteligenței
emoționale își au originile în taxonomia inteligenței propusă de Thorndike
(1920): Thorndike definea inteligența socială ca fiind capacitatea de a-i
înțelege pe ceilalți, de a cunoaște ceea ce-i motivează pe oameni, de a acționa
inteligent în cadrul relațiilor interumane.
Termenul inteligență emoțională a fost formulat pentru prima dată în
anul 1985 în SUA, în cadrul unei teze de doctorat. Wayne Leon Payne consideră
că Inteligența Emoțională este o abilitate care implică o relaționare creativă
cu stările de teamă, durere și dorință.
În ciuda faptului că studiile laborioase privind Inteligența Emoțională
au debutat, de fapt, în jurul anilor `90, există deja numeroase definiții ale
acestui concept. În literatura psihologică s-au conturat deja trei mari
direcții în definirea inteligenței emoționale și ai căror exponenți principali
sunt: John Mayer și Peter Salovey, Reuven BarOn, Daniel Goleman.
La început Inteligența Emoțională a fost definită ca fiind “o formă de
inteligență socială care implică abilitatea de a monitoriza sentimentele și
emoțiile proprii sau ale altora, de a disemina și de a utiliza această
informație pentru ghidarea gândirii și acțiunii “ (Mayer & Salovey, 1990, p.5).
Această definiție privilegiază cu precădere aspectele noncognitive ale
comportamentului mai mult decât factorii cognitivi sugerând o netă distincție
între Inteligența Emoțională și competența emoțională. Această relație va fi
ulterior clarificată de cei doi autori, care vor considera că Inteligența
Emoțională constă în abilitatea de a percepe emoții pentru a asista, accesa și
genera gândirea și emoțiile, de a cunoaște și înțelege emoțiile și
afectivitatea și de a regla în așa fel emoțiile încât acestea să promoveze
dezvoltarea emoțională și intelectuală (1977 p.5; apud Wakeman, 2003).
Definiția aceasta are menirea de a-i pune pe cei doi autori în situația de a
evidenția în mod excepțional intercondiționările pozitive între emoție și
gândire.
Cel de-al doilea punct de vedere ne dezvăluie versiunile de tratare a
inteligenței emoționale prin studiile realizate de-a lungul a douăzeci și cinci
de ani de Reuven BarOn. Definind Inteligența Emoțională, BarOn subliniaza că
aceasta reprezintă “o serie de abilități, capacități și deprinderi
non-cognitive care influențează abilitatea unei persoane de a avea succes în
ceea ce privește copingul cu solicitările și presiunile de mediu”.
În sfârșit, Daniel Goleman consideră că Inteligența Emoțională este mai
degrabă alcătuită de niște variabile care ar putea fi bine numite trăsături de
personalitate sau de caracter și nu doar abilități. Această abordare a
inteligenței emoționale, deși pseudoștiințifică, cunoaște o mare popularitate.
Mulți autori acceptă necondiționat și rapid definiția inteligenței emoționale
elaborată de Daniel Goleman. Majoritatea autorilor au încercat să ofere
propriile lor definiții ale acestui concept pornind de la cercetarea și
abordarea analitică a domeniului. În anul 1996, Hein a oferit următoarele
definiții alternative ale inteligenței emoționale. Astfel din punctul lui de
vedere, Inteligența Emoțională îți cere:
1. să fii conștient de ceea ce simți tu și de ceea ce simt alții și să
știi ce să faci în legătură cu aceasta.
2. să știi să deosebești ce-ți face bine și ce-ți face rău și cum să
treci de la rău la bine.
3. să ai conștiință emoțională, sensibilitate și capacitate de
conducere care să te ajute să maximizezi pe termen lung fericirea și
supraviețuirea (Roco, 2004).
S-a spus că Inteligența Emoțională este de două ori mai importantă
decât inteligența generală (Goleman, 1998) și, cu toate acestea, conceptul de
„inteligență emoțională” a fost acuzat a fi unul vag, „mai mult mit decât
știință” (Davies, Stankov& Roberts, 1998), ba chiar că „demonstrează
rezistență la o măsurare adecvată” (Becker 2003). Cu toate acestea, Mayer,
Salovey& Caroso susțin că este un concept serios care desemnează
capacitatea de a gândi asupra emoțiilor și prin emoții, de a îmbunătăți
gândirea (1997), o cooperare între inteligență și emoții (Roberts, Zeidner,
Matthews, 2001). La fel, și fericirea este de multe ori tratată ca un subiect
mercantil, superfluu, un ideal... mai mult un mit decât o realitate. Cu toate
acestea, Bar-On a inclus fericirea în dimensiunile inteligenței emoționale
(dispoziția generală), ca și abilitate de a te simți satisfăcut de propria
viață, de a te distra singur și împreună cu alții, de a te simți bine, de trăi
o stare hedonică generalizată, alături de optimism (abilitatea de a vedea
partea strălucitoare a vieții, de a menține o atitudine pozitivă în pofida
adversităților).
Alte studii empirice privind Inteligența Emoțională au arătat că acei
copii care provin din familii dezorganizate, au coeficientul emoțional cu
aproape 40 de centile inferior copiilor din familii nucleare, devenind
impulsivi și extrem de anxioși (Salovey, 1990).
Deși sunt puține concepte mai valorizate decât cel de „fericire”,
psihologii s-au centrat mai mult pe nefericire, prin studiul depresiei,
anxietății, tulburărilor emoționale (Argyle, 2001; Seligman&
Csikszentmihalyi, 2000). Cu toate acestea, aceeași cercetători, Argyle (1990),
Seligman, Csikszentmihalyi, Diener (2001) au fost în prim planul cercetărilor
și asupra satisfacției asupra propriei vieți resimțite de-a lungul timpului de
către oameni, frecvența experențierii unor emoții pozitive, absența afectelor
negative. Argyle și Lu (1990) au descoperit că extraverții participă la mai
multe activități de socializare și că fericirea este mediată în mare parte, de
activitățile sociale. În alt studiu, cei doi au descoperit chiar că fericirea
este mediată de competențele sociale, care au ca principală fațetă competențele
emoționale. Lucas și Diener (2001) au completat cercetările ulterioare,
sugerând că extraverții se bucură mai mult decât introverții de activitățile
sociale doar atunci când situațiile de socializare le aduc plăcere, deci
diferența dintre extraverți și introverți nu stă în natura socializantă sau nu
a celor două categorii de indvizi, ci în pozitivismul situațiilor sociale și
felul în care acesta este trăit.
Un studiu realizat încă din 1998 de către DeNeve & Coopers
demonstra că un scor ridicat al stabilității emoționale, conștiinciozității,
extraversiei și agreabilității, în această ordine, predispun individul către
fericire. Mai mult, stabilitatea emoțională și extraversia, puternic legate de
temperament ca latură înnăscută a personalității, construiesc baza biologică
pentru fericire, agreabilitatea accesează relațiile sociale satisfăcătoare iar
conștiinciozitatea permite îndeplinirea scopurilor propuse (Carver&
Scheier, 2004). Au urmat apoi studiile asupra inteligenței emoționale, care
subliniindu-i rolul în managerierea propriilor emoții dar și ale emoțiilor
celorlalți, este și ea legată de conceptul de fericire (Palmer, 2002). Alte
studii au demonstrat că predicțiile pe care un scor ridicat al EQ le realizează
asupra satisfacției asupra vieții și depresiei sunt deasupra celor realizate de
Big-Five (Saklofske, Austin, Minski, 2003). S-a mers și mai departe, descoperindu-se
că relația dintre Big-Five și fericire este pe deplin mediată de Inteligența
Emoțională (Furnham& Petrides, 2003; Chamorro, 2007). Alți autori au
insistat asupra faptului că fericirea este legată și de educație, dar atunci
când o confundăm cu statusul ocupațional sau veniturile, relația dispare
(Argyle, 2001). În această mediere pe care Inteligența Emoțională o realizează
între extraversie și fericire, duce la diferențiere a două tipuri de
inteligență emoțională:
1. Inteligența Emoțională ca trăsătură de personalitate sau
autoeficacitate, persoanele se simt în controlul propriilor emoții și în
contact cu ele, astfel încât să ajungă la experențierea unor niveluri înalte
ale fericirii (Petrides& Furnham, 2001).
2. Inteligența Emoțională ca abilitate sau rezultate bune la testele de
inteligență emoțională.
Lam, Abisamra, Petrides, Frederikson, Furnham și Jaeger au descoperit
separat că există corelații între Inteligența Emoțională și performanța
academică. Factorul de personalitate din modelul Big-Five corelat cu
performanțele academice este, așa cum scriam mai sus, deschiderea spre nou. Ca
urmare a descoperirilor, ultimii trei au cerut chiar ca Inteligența Emoțională
să fie introdusă în curricula școlară ca disciplină de studiu. Sprijinirea
activității educative cu programe de dezvoltare a inteligenței emoționale
relaționată cu receptivitatea copilului, asigură o dezvoltare armonioasă a
personalității. Studiile lui Petrides și Furnham (2001) a demonstrat că o mare
parte a fericirii este legată de percepțiile oamenilor asupra propriilor
emoții, reglarea emoțională și abilitățile de socializare. Cei doi autori
consideră însă că această legătură depinde de factorii culturali și că
cercetările viitoare se vor centra pe relația dintre Inteligența Emoțională și
creativitate, productivitatea la locul de muncă, sănătate (criterii legate tot
de fericire).
În concluzie, deși fericirea pare a depinde în principal de factori
situaționali, faptul că unele persoane sunt mai fericite decât ceilalți, ne
atrage atenția și asupra perseverenței cu care caută și „urmăresc” fericirea.
Or, acest lucru pare a ține de factorii de personalitate, așa cum Eysenck
(1983) sublinia: „fericirea este un lucru numit stabilitatea extraversiei”.
prof. dr. Raluca MĂRGINEAN,
Liceul de Muzică „Tudor Jarda”
Bistrița
Educația multiculturală
Eram în clasa a IV-a, când doamna învățătoare ne-a vorbit pentru prima
dată despre etnia romă. Pe atunci, eram în perioada comunistă, li se spunea
„țigani”. Dacă până atunci auzisem tot felul de ziceri, de proverbe cu
conotație negativă la adresa lor, doamna învățătoare ne-a vorbit într-un fel
laudativ la adresa lor. Ne-a adus albume de fotografii în care am descoperit,
alb-negru sau color, o nouă lume, un nou stil de viață și de existență. Mi-au
rămas întipărite în minte, căruțele cu coviltir, corturile lângă care ardea
focul, rochiile ample și înflorate, tamburinele , toba și vioara, caii de un
negru strălucitor, chipurile bronzate, măslinii cu ochii adânci, mari și
întunecați. Apoi ne-a citit un fragment dintr-o carte: „Țiganiada” de Ion
Budai-Deleanu. Ne-a citit din George Coșbuc poezia „Țiganii”. Eram fascinați!
Ne-a învățat un cântec și ne-a spus că vom face un spectacol cu obiceiurile
acestor oameni.
Fiecare dintre noi am avut un rol important. Mie mi-a revenit partea cu
cântatul: „O țigancă nu-i țigancă, haide blu,/ E o floare-ncântătoare, haide
blu/ Hai, mai repede te prinde!/ Învârtește-te în joc!/ Dansu-acesta acum
te-mbată!/ Hai, nu sta pe loc!”. M-am rugat de părinții mei să îmi cumpere o
tamburină ca să pot intra mai bine în rol! Spectacolul a fost un succes, am
fost îndelung aplaudați! Atunci, pentru prima dată „am gustat” din modul
original și liber de a trăi al acestei etnii. Îi sunt recunoscătoarei doamnei
învățătoare Găurean Raveca pentru că a semănat în sufletele noastre semințele
unei culturi incluzive, deși trăiam într-o perioadă de totalitarism.
În calitate de profesor de Religie și Limba Franceză, încerc să dezvolt
în sufletele și mințile elevilor latura religios-morală, iubirea aproapelui
indiferent de condițiile fizice, intelectuale, sociale, emoționale,
lingvistice, etnice sau culturale ale acestuia. Deseori, în cadrul
activităților didactice formale , dar și nonformale, mă străduiesc să includ
problematica incluziunii sociale și să găsesc metode de învățare aplicată
printr-o abordare transdisciplinară: istorie, religie, cultura minorităților
etnice în context european, elemente de istorie a limbilor indoeuropene,
geografie, multiculturalism, educație pentru o cetățenie democratică,
drepturile omului și ale copilului.
În sensul celor amintite anterior, încerc, pe de o parte, să folosesc
într-o manieră optimă resursele informaționale din mediul on-line și să
stabilesc, să întrețin parteneriate cu ceilalți membri ai societății care au în
vedere formarea de atitudini, valori, competențe specifice unei educații
incluzive. Astfel, în acest an școlar , cu ajutorul Fundațiilor Agenția de
Dezvoltare Comunitară „Împreună” și Quality Inclusive Education, în săptămâna
15-19 februarie 2021 am derulat la câteva din clasele la care predau activități
dedicate culturii romani, prilejuite de împlinirea a 165 de ani de la
dezrobirea romilor, precum și contribuția acestora, ca foarte buni meșteri, în
dezvoltarea meșteșugurilor și artelor în România, dar și în spațiul european.
La această activitate au participat peste 100 de elevi din școala noastră.
Aceste două fundații au pus la dispoziția elevilor fișe de lucru
despre: istoria acestei etnii, cum a ajuns pe teritoriul României, în ce fel de
condiții, cum erau tratați membrii comunității rome, care erau modalitățile lor
de întreținere, care era statutul lor în societate, legile care s-au promulgat
între 1843-1856 prin care romii au fost eliberați din situația juridică,
socială și economică de robi, texte care descriu robia acestora: Dimitrie
Cantemir – Descrierea Moldovei, Viorel Achim – Țiganii în istoria României,
Neagu Giuvara – Între Orient și Occident, Ed. Humanitas, 2005. De asemenea a
fost prezentată broșura (R)Omul de lângă tine și filmul Lunga robiei a
(r)omului oferite ca suport educațional de QIE.
Iată câteva imagini din timpul activităților (on-line):
Fragment dintr-o fișă de lucru:
I. Citiți textele:
A. Țiganii sunt împrăștiați ici și colo în toată Moldova și nu afli
boier care să nu aibă în stăpânirea sa câteva sălașe de-ale lor. De unde și
când a venit acest neam în Moldova? Nu știu nici ei înșiși și nici nu se
găsește nimic despre dânșii în cronicile noastre. Toți țiganii, din toate
ținuturile, au același grai, care este amestecat cu multe cuvinte grecești și,
pesemne, și persienești. Ei nu au altă îndeletnicire afară de fierărie și
zlătărie. Dimitrie Cantemir, Descrierea Moldovei, Cap. XVI – Despre ceilalți
locuitori ai Moldovei, p. 3.
B. Istoricul Al. I. Gonța explică apariția robiei în țările române prin
luptele băștinașilor cu diferite popoare, inclusiv cu tătarii, luptă în care
prizonierii capturați împreună cu servitorii lor (printre care un grup masiv îl
constituiau romii fierari și potcovari) erau transformați în robi. Viorel
Achim, Țiganii în istoria României, 1998, p. 31.
C. În secolul al XIV-lea, țiganii începuseră să treacă Dunărea, în
grupuri mici; pe măsură ce soseau erau reduși la robie de către domnitorii și
marii proprietari din Țara Românească. Neagu Djuvara, Între Orient și Occident,
Ed. Humanitas, 2000.
Alte comunicări făcute elevilor și supuse dezbaterii:
Meșteșugurile tradiționale ale populației de etnie romă încurajează
confecționarea de produse manufacturiere unicat ceea ce poate conduce la
îmbunătățirea situației populației de etnie romă (prin învățarea unui
meșteșug);practicarea meșteșugurilor tradiționale contribuie la protecția și
valorificarea patrimoniului cultural al romilor. Astfel elevii au descoperit
câteva dintre aceste meșteșuguri ce pot constitui bazele unor viitor
antreprenori care să valorifice potențialul acestei comunități: împletitori de nuiele,
lucrători în prelucrarea lutului, lemnului, metalului(cuprului, aluminiului,
argintului, aurului) – căldărari, aurari, pietrari (zidari), potcovari, ursari,
florari, își confecționează veșmintele tradiționale, lăutari.
Filme documentare (din care am prezentat scurte fragmente în acord cu
ideile dezbătute):
O scurtă istorie a țiganilor –
https://www.youtube.com/watch?v=P1IxsomP1qE
Istoria țiganilor (începuturile) –
https://www.youtube.com/watch?v=ZANGibZU0rc
Tot ce trebuie să știi despre sclavia romilor în Țara Românească și
Moldova (sec. 14-19) –https://www.youtube.com/watch?v=hVR60vKgOIs
Cum au scăpat romii de sclavie în Moldova și Țara Românească (sec. 19)
– https://www.youtube.com/watch?v=wd4QsZEpS40
Sclavia romilor: lungul drum spre libertate – https://www.youtube.com/watch?v=XAmR1NDNIfE
Cărți prezentate: Angus Fraser, Țiganii – originile, migrația și
prezența lor în Europa, Țiganii din Europa și din România – studii imagologie,
Bafta, Devla și Haramul – studii despre cultura și religia romilor.
Site-uri informative despre suferința acestei etnii:
https://ro.wikipedia.org/wiki/Genocidul_romilor_(Poraimos)
https://ro.wikipedia.org/wiki/Deportarea_romilor_%C3%AEn_Transnistria
https://www.youtube.com/watch?v=WuDOkoFPFIs – În numele Statului.
Holocaustul Romilor. Potrivit acestor surse, din România, în perioada celui de
al II-lea Război Mondial, au fost deportați și exterminați între 19000 și 36000
romi.
Români celebri de etnie romă:
Bănel Nicoliță:
„Sunt rom și mă mândresc. Joc pentru etnia mea și pentru imaginea României.
Totuși, mă simt mai mult român decât rom.”
Connect-R,
artistul care a rupt topurile cu melodia Vara
nu dorm, și-a recunoscut și el originile într-un concert. „Sunt țigan și mă
mândresc cu asta!”
Adrian Copilul Minune: „Eu
trebuie să mă mândresc că sunt țigan și trebuie să le dau o educație bună
copiilor mei.”
Mădălin Voicu,
violonist și dirijor, fiul lui Ion Voicu a luat apărarea etniei romilor de
multe ori și este văzut ca un apărător public al acestora. „Românii sunt lași
și trădători. Ceea ce țiganii nu sunt.”
Dorel și Marian Simion, doi
dintre cei mai cunoscuți pugiliști din România, sunt romi. Dorel a cucerit
medalia de bronz la Jocurile Olimpice de la Sydney din anul 2000, în timp ce
Marian a câștigat medalia de bronz la Jocurile Olimpice de la Atlanta în 1996
și argint la Jocurile Olimpice de la Sydney în 2000. (sursa:
https://www.libertatea.ro/entertainment/top-5-cei-mai-faimosi-romi-din-romania-care-crezi-ca-este-cel-mai-cunoscut-915316)
Nicole Cherry, pe numele său real Nicoleta Janina Ghinea (n. 5 decembrie 1998, București, România), este o cântăreață română de muzică reggae și pop de etnie romă. A devenit cunoscută în anul 2013 cu single-ul Memories, lansat la vârsta de 14 ani, cu care a intrat în rotație pe posturile de radio din România.
Damian Drăghici, compozitor și muzician român, de etnie romă, artist de talie internațională, se inspiră în proiectele lui muzicale, în compozițiile lui din muzica tradițională țigănească, din folclorul autentic românesc, cărora le imprimă, trecându-le prin filtrul vastei sale culturii muzicale, o coloristică aparte în limbajul muzical internațional. „Eu m-am născut și sunt țigan. cel mai important este să simți pasiune pentru un lucru, să-l faci din dragoste, altfel nu poți să-l faci”. „Nu vreau să mă duc la Bruxelles pentru nimic altceva, nu mă pricep la agricultură, nu mă pricep la economie, singurul motiv pentru care mă duc la Bruxelles este pentru promovarea politicilor de incluziune socială, să promovez multidimensionalitatea politicilor de incluziune socială, cei lipsiți de șansă, cei defavorizați și în primul rând pe romi. N-aș putea să spun că doar romii sunt cei defavorizați și lipsiți de șansă, avem și noi aproape 30% din populația României care sunt sub pragul de sărăcie.” (sursa: https://www.youtube.com/watch?v=XhMUG_Vv_gA, https://www.youtube.com/watch?v=e_5-cid_w-M, https://ro.wikipedia.org/wiki/Categorie:Rom%C3%A2ni_de_origine_rom%C4%83)
Această activitate a fost distribuită pe pagina de Facebook a Liceului Teoretic Sanitar Bistrița în data de 19 februarie 2021 cu scopul de a sensibiliza și de a conștientiza societatea cu privire la problematica și complexitatea acestei etnii.
Sunt conștientă că educația incluzivă este un proces complex, care
necesită analize, schimbări și construcții continue. Acestea, la rândul lor,
pot determina practici incluzive și pot pune bazele unei culturi incluzive în
care educația de calitate este o educație pentru toți. Prin activitățile pe
care le desfășoară, școala se cuvine să aibă o atitudine nediscriminatorie,
creând comunități primitoare care să construiască o societate în care fiecare
individ să fie apreciat.
Avelo bahtalo!
prof.
Laura-Mariana VULTUR,
Liceul
Teoretic Sanitar Bistrița
A deveni un Eu, prin muzică
Secolul al XXI-lea aduce în prim plan o redistribuire a valorilor și a
responsabilității individuale, reconsiderând creativitatea. Educația artistică
are, în secolul nostru, rol în formarea competențelor tinerilor pentru viață și
o valoare considerabilă în dezvoltarea creativității. Acest lucru determină
nevoia de îmbunătățire continuă a calității educației artistice în vederea
sporirii creativității tinerilor, de asemenea identificarea metodelor de bune
practici, care să conducă la dezvoltarea educației artistice.
Conduita membrilor oricărei societăți este determinată de un sistem de
norme despre deziderabil, conturând un anumit profil al personalității
individului. Contextul sociocultural propune un model de personalitate tipică,
reprezentativă pentru o anumită cultură.
Personalitatea este o structură bio-psiho-socială stabilă în timp,
non-repetitivă (unică) și unitară (îmbinare armonioasă a trăsăturilor). Cel mai
important aspect este cel social, deoarece îl dobândim în interacțiune cu
ceilalți, inclusiv prin orele de educație muzicală.
În sistemul de personalitate, factorul de emergență este reprezentat de
creativitate. În limbaj cotidian, termenul de personalitate are, de regulă, o
conotație valorizantă (ceva în plus, ceva ce iese din comun și se manifestă în
relațiile interpersonale), dar într-un sens mai larg, personalitatea este
totalitatea însușirilor ce definesc individualitatea unei persoane deosebind-o
astfel de celelalte existențe umane. Personalitatea elevului reprezintă
ansamblul însușirilor psihofizice, cognitive, afective, motivaționale, care
treptat, devin dominante, determină comportamentul, îl caracterizează pe elev
și îl diferențiază de ceilalți.
Caracterul prospectiv al educației plasează educația muzicală, ca
dimensiune a dezvoltării, pe toate treptele ontogenetice ale omului, în
virtutea adevărului că educația este o acțiune ce se exercită asupra
personalității umane, indiferent de vârstă. Din moment ce societatea este în
continuă schimbare, înseamnă că omul, la rândul său, se află continuu în
calitate de receptor al acțiunii educative.
Aptitudinile sunt însușiri care, în ansamblul lor, asigură
posibilitatea învățării anumitor cunoștințe, priceperi și deprinderi,
reprezentând potențialul unei persoane de a obține performanță într-un anumit
domeniu. „Reușita oricărei activități, fie ea sarcină izolată, conduită
complexă, învățare sau exercitare a unei profesiuni, necesită din partea
subiectului capacități și motivații adecvate. Capacitatea este ea însăși
condiționată de prezența unei aptitudini care poate fi dezvoltată prin
experiență și formare.” (Roland, Doron; Françoise Parot, 2006).
Orice comportament privit sub unghiul eficienței devine aptitudine.
Astfel, percepția detaliilor, memorarea, spiritul de observație pot fi
considerate aptitudini care constituie premise pentru realizarea cu succes a
unor sarcini (ex. analiza unui proiect, intonarea unui solfegiu etc.).
Cercetări recente au demonstrat rolul hotărâtor al învățării și
educației în formarea aptitudinilor. Aptitudinea se formează și se dezvoltă în
procesul învățării și educației, sub influențele acestora. Premisa naturală a
aptitudinii o constituie înzestrarea însă doar prezența acesteia nu reprezintă
o garanție a dezvoltării aptitudinii. Se consideră că aptitudinile sunt relativ
stabile referitor la relația cu o anumită performanță pe o anumită sarcină.
Aptitudinile cognitive apar în contextul în care oamenii sunt antrenați în
sarcini care cer manipularea de informații.
Muzica are o mare influență asupra afectivității, în sensul diminuării
sau chiar înlăturării stărilor emoționale negative, precum stresul, anxietatea,
frica etc, provocând – prin capacitatea sa de realizare a stării de relaxare
sau stimulare a activismului, de diminuare a oboselii fizice și psihice –
reacții emoționale pozitive. Acestea din urmă, evident, își lasă amprenta și
asupra celorlalte funcții și procese psihice, în cazul de față asupra
proceselor cognitive și reglatore, adică a memoriei, gândirii și atenției, în
direcția îmbunătățirii nivelului de funcționare a acestora, fapt ce va
contribui, ulterior, la sporirea eficienței activității școlare și, respectiv,
la realizarea cu succes a demersului didactic.
Ca dimensiune principală a personalității omului contemporan,
creativitatea reprezintă, de asemenea, una dintre problemele principale ale școlii
de azi. Pentru a cultiva elevilor capacitățile creatoare, profesorul trebuie să
cunoască trăsăturile comportamentului creator caracterizat prin: nivelul de
inteligență generală, gândirea divergentă, fluența gândirii.
Creativitatea face parte din procesul de inovație. Ea poate fi definită
ca arta de a găsi soluții originale și eficace, unor probleme ce-și caută
noutatea. Se poate afirma că toate inovațiile pornesc de la o idee. De fapt
totul pornește de la o întrebare, de la o necesitate, trebuință, de la o
dorință, de la o problemă.
Cele mai importante procedee care trebuie avute în vedere pentru a le
dezvolta elevilor imaginația creatoare pot fi: exercițiile de creativitate;
recunoașterea și aprecierea valorilor create de elevi existența unor relații de
colaborare cu profesorii; receptivitatea față de probleme; curiozitatea;
originalitatea; ingeniozitatea; independența gândirii.
Chiar dacă actul creator este unul inteligent cel puțin până la
coeficientul IQ 120, în urma cercetărilor s-a constatat că randamentul școlar
nu reflectă în totalitate nivelul de creativitate al unui elev. Pentru
aprecierea acestuia, se pot folosi alte forme de apreciere: realizările
obținute de elevi la olimpiade, concursuri, competiții, probe școlare cu
caracter creativ specifice diferitelor discipline de învățământ pentru
identificarea corectă a aptitudinilor.
În școala de astăzi nu se poate vorbi de creații de mare originalitate
decât la elevii excepționali, la ceilalți fiind vorba doar de un potențial
creativ, ce poate fi dezvoltat atât pe parcursul procesului de învățământ cât
și în cadrul activităților extrașcolare.
O altă soluție pentru stimularea creativității ar fi disciplinele
opționale, care să folosească metode specifice, logice și procedee euristice.
Copiilor nu trebuie să li se impună nimic în aprobarea unor lucrări
preexistente și cel mai important lucru este acționarea în sensul dezvoltării
gândirii divergente și a imaginației, prin metode discrete, sugerând nu
impunând, încât disciplina artistică să se nască din activitatea însăși, din
munca cu materialul sonor.
Isabelle Lamorthe consideră că „a face pe copii să creeze cântece în
școală nu este o practică obișnuită” (1998), fiind cunoscut faptul că
stagnările creativității sunt determinate de atitudinile de conformism și
ascultare disciplinată impusă de școală. În realitate cultivarea creativității
poate urma unele trasee accesibile copiilor: potrivirea unor formule ritmice
pentru anumite versuri cunoscute elevilor; alcătuirea unor formule ritmice
prezentate oral, apoi în scris; inventarea de melodii simple pe texte
recomandate; completarea răspunsului la o întrebare muzicală formulată de
profesor; improvizații ritmice, melodice și ritmico-melodice realizate în etapa
oral-intuitivă; găsirea tonicii unui fragment sau motiv muzical; realizarea
unor variațiuni ale unei teme date și învățate; modificarea conștientă a unor
teme muzicale; inventarea unor jocuri în care să se integreze anumite cântece;
pregătirea unui spectacol artistic etc.
Ora de educație muzicală este o oră de exersare pentru toți copiii,
chiar dacă nu au auz muzical sau sunt „afoni”. Practica arată că, până la clasa
a IV-a sau chiar mai târziu, copiii cu deficiențe în acest sens reușesc să
atingă un nivel de exprimare acceptabil urechii. Ei au depășit astfel limitele
prin exercițiu și ora de educație muzicală a fost mai presus de cea de limbă și
comunicare, tocmai prin stimularea sensibilității aparatului auditiv și
fonator.
Universitatea din Sudul Californiei în colaborare cu Institutul
Creierului și al Creativității din California (2016) a demonstrat că
experiențele muzicale din copilărie pot accelera dezvoltarea creierului, în
particular în arii precum limbajul și cititul. A învăța să cânți la un
instrument poate îmbunătăți învățarea matematicii și să crească notele la
testele și evaluările naționale.
Conceptul de educație, ca activitate, reflectă angajarea elevului într-un produs și într-un proces permanent de formare/dezvoltare, proiectat și realizat conform unor finalități. Educația poate fi simultan produs și proces. În această accepție, în calitate de produs educația artistică marchează finalitatea activității de formare – cultura muzicală; iar în calitate de proces – calea personalității în umanizarea, formarea/dezvoltarea continuă spre o cultură muzicală. Muzica ajută ca mintea și corpul să lucreze împreună. Muzica ne ajută să fim un întreg, un Eu.
prof. metodist Eniko PĂVĂLUC-GAL,
Casa Corpului Didactic a
Județului Bistrița-Năsăud
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu