„Şcoala îţi dă uneori numai învăţătura cum se clădeşte temelia unei case.” (Nicolae Iorga)
BASARABIA azi (27 martie 2021)
Adevărul este că neamul românesc
(olteni, munteni, moldoveni, basarabeni, dobrogeni, ardeleni, bănățeni,
maramureșeni, bucovineni etc., etc.) viețuiește plenar prin limba sa, limba
română. Pentru moștenitorii și vorbitorii acestei limbi, ea este opera cea mai
de preț căci le demonstrează tuturor identitatea de neam și le relevă faptul că
sunt un popor creator. De aceea „avem o datorie sfântă, firească”, după cum
afirma Alecu Russo, „ostașul propășirii” multpătimitului popor român
basarabean: „să fim străjerii ei curajoși și s-o slujim cu devotament și cu
credință, ca pe unica „stăpână” existentă ce ne asigură libertatea gândirii și
simțirii”.
Pentru a ne convinge de acest
adevăr, este suficient să cuprindem cu ochii minții travaliul poporului român
basarabean pe parcursul rezistenței și apărării valorilor sale în fața istoriei
nefaste. După ce Imperiul rus și-a fixat interesul politic în zona Mării Negre,
a început planul criminal de deznaționalizare a populației din această parte
istorică de țară, trecută prin trei războaie de cotropire (1788-1789;
1806-1812; 1941–1945). În toate cazurile, autoritățile străine au atacat, în
primul rând, forța de rezistență care asigura dăinuirea neamului: limba,
atacând, astfel, substanța spirituală dătătoare de viață și condiția
perpetuării lui în timp. Evident că, odată lipsit de acest „testemoniu” – limba
(Mihai Eminescu), poporul își pierde identitatea, iar fără identitate ești ca
și inexistent. Așadar, nici nu se compară robia socială cu cea politică și
spirituală, căci, dacă ai permis străinului să-ți distrugă coloana vertebrală,
- dăinuirea spirituală prin limbă, ai pierdut șansele de a-ți recăpăta
demnitatea și dreptul la lumina vieții în adevăr.
Limba română, în perimetrul
Basarabiei a fost și rămâne, pe parcursul secolelor de după ocupația rusă, până
la început de mileniu trei, pe lângă testemoniul de noblețe, și pilonul de
rezistență al conștiinței naționale. Evenimentele anilor 1940-1945 și
1989-1992, au reluat, ca trase la indigo, politica imperială țaristă în raport
cu Basarabia, pământ românesc transformat din pașalâc turcesc în scenă de
desfășurare a acțiunilor politico-militare a Rusiei sovietice.
După al doilea război mondial
(1945), profitând de biruința tuturor popoarelor care au făcut front comun
împotriva nazismului, și însușindu-și acest final ca o „mare victorie a Rusiei
sovietice asupra capitalismului mondial”, acest sistem politic a pornit într-o
„ofensivă” totală, impunând așa-zisa democrație proletară a puterii mai ales în
sud-estul Europei. În baza acestui fapt se devaloriza tot ceea ce a creat
omenirea, iar națiunile ocupate de regimul sovietic promovau forțat falsa idee
de creare a unui viitor strălucit, „vestitul comunism”, al cărui scop era
„nivelarea” tuturor culturilor naționale și formarea unui singur popor și a
unei singure culturi hegemonice, cea ruso-sovietică. Aceasta însemna de fapt,
spălarea memoriei istorice a reprezentanților minorităților naționale din
imperiul sovietic. În cazul basarabenilor se truca adevărul științific cu
privire la originea și devenirea națiunii române și a limbii sale, iar la
nivelul României a decis uciderea prin regimul de pușcării a liderilor Marii
Uniri (ardeleni, basarabeni).
În manualele școlare și în
falsele tratate scrise la comanda imperială, istoria poporului din Basarabia
începea cu secolul al XVIII-lea, odată cu războaiele ruso-turce, chipurile
eliberatoare, dar, de fapt erau războaie pentru dominație, în zona de influență
a Mării Negre, urmate de instaurarea așa-zisului protectorat al Rusiei
(protectorat de ocupație), și nu cu istoria strămoșilor noștri daci, popor
vrednic și liber, din care ne tragem toți românii. Acest fapt inocula ideea de
„frate mai mic”, neputincios și incapabil, sortit pentru totdeauna să-l urmeze
și să-l asculte pe „fratele mai mare” care i-a adus „libertatea” și-i asigură
„bunăstarea vieții”. Apoi, basarabenilor li se imputau mizeria și regresul,
aducându-li-se pe tavă progresul și recunoașterea de națiune intrusă și fără
identitate în sistemul sovietic, căci așa era mai lesne de-i supus și de-i
manipulat. Limba vorbită trebuia să fie „cea moldovenească” și trebuia să nu se
identifice istoric și spiritual cu cea română, ci să fie cu totul alta,
artificială, în care dominante să fie cuvintele de origine slavă! Astfel de
nerozii erau promovate în manualele școlare și în cursurile universitare!
Fără îndoială că în asemenea
condiții de seră, lesne îți pierzi verticalitatea și demnitatea, iar fără
aceste două trăsături definitorii ale spiritului activ, gânditor și creator un
popor nu poate să-și hotărască soarta, să-și proiecteze ferm acțiunile
eficiente în scopul prosperării economice și cultural-spirituale. Acest aspect
al mancurtizării, al golirii de identitate, a fost urmat de devastarea
proprietăților individuale și crearea așa-numitelor gospodării colective, unde
se putea promova orice politică, camuflându-se adevărul. A fost declanșată
artificial foametea ce a dus la decimarea locuitorilor băștinași ai acestui
pământ (fapt mărturisit de basarabenii supraviețuitori) și erau aduse „ajutoare”
umane și alimentare rusești în scopul așa-numitei „salvări sovietice”. În
realitate, recoltele basarabenilor erau aprinse și arse, în timp ce bieții
oameni se prăpădeau.
Mulți n-au înțeles politica de
mutilare a conștiinței basarabenilor, urmările ei ideologice făcându-se
vizibile și astăzi, când ei au o societate divizată artificial, după o sumă
anarhică de criterii ce n-au nimic în comun cu fenomenul obiectiv al
legităților. Astăzi, mai ales tinerii au posibilități nelimitate să se
documenteze, să cunoască adevărul științific netrucat și foarte dureros. Dar,
în foarte multe cazuri, tinerii care trebuie să construiască societatea de
mâine, întemeiată pe adevăr, nu pe minciună și fals, fac o alegere voit
greșită, fie mai comodă, fie mai profitabilă (obținerea cetățeniei române, a
numeroase burse școlare sau studențești, a diferite ajutoare din partea Țării
Mame). Tânăra generație se lasă manipulată în scopuri politice murdare și, în
felul acesta, capătă deprinderi de a trișa, fără remușcări de conștiință, chiar
dacă tinerii își dau seama că astfel de practici nu-s corecte, nici cinstite.
Implementarea programelor de
prosperare a poporului basarabean se produce la nivel de conștiință și de
identitate de neam, destul de greu. În acest complicat proces de evoluție s-a
putut observa oferta generoasă și dezinteresată a membrilor Societății Limba
Noastră cea Română, având ca lider pe doamna Valentina Butnaru, filolog și
ziarist consacrat, cu o viziune foarte clară, care, cunoscând situația din țară
la nivelul de cultură și de informare a populației (atât a celei minore, cât și
a celei mature), i-a mobilizat pe membrii fondatori ai Societății, în
majoritate savanți și profesori din diverse domenii, care au avut
perspicacitatea să înțeleagă prioritățile stringente ale românilor basarabeni
în emanciparea și evoluția lor. Fondatorii erau membri ai uniunilor de creație
(Valentin Mândâcanu, Ion Dumeniuk, Nicolae Mătcaș, Anatol Ciobanu, Alexandru
Gromov, Anatol Eremia, Ion Holban, Argentina Cupcea-Josu, Vasile Nedelciuc,
Nicolae Negru, Emil Mândâcanu, Vladimir Beșleagă ș.a.), erau oameni de știință,
profesori universitari, de liceu sau gimnaziu, personalități culturale și
studenți (Nicolae Mătcaș, Silviu Berejan, Ion Ungureanu, Grigore Vieru, Anatol
Ciobanu, Ion Dumeniuk, Anatol Eremia, Albina Dumbrăveanu, Gheorghe Pruteanu,
Tamara Cristei ș.m.m.a.).
Astăzi, însă, sub semnul mirării,
se mai aud bâiguieli intelectuale de tipul: „nu-i atât de important cum o
numim, limbă română sau limbă moldovenească, pentru noi este important s-o
vorbim „corect”, ori: „din punct de vedere politic avem o limbă...
moldovenească, iar din punct de vedere științific, o altă limbă, „română”!
Acesta-i paradoxul! Nu în zadar, însuși Mateevici a subliniat decisiv: „N-avem
două limbi și două literaturi în Basarabia, ci numai una: limba și literatura
română”. Grav este faptul că unii manageri ai instituțiilor școlare mențin și
astăzi în ignoranță pe basarabeni și-i inspiră în continuare în divizarea
ostilă a societății. Absolvenții școlilor cu predare în limba rusă nici „nu
știu” ce limbă a statului învață, iar unii dintre elevii școlilor naționale nu
cunosc adevărul științific despre valoarea limbii strămoșilor lor.
Membrii Societății Limba Noastră
cea Română și numeroșii ei susținătorii au luat în calcul moștenirea tristă și
au pornit cu mult elan să răspândească lumina limbii române. Animatorul ei
neobosit, Valentina Butnaru, elaborând, pe parcursul celor 30 de ani de când
este liderul Societății, planuri de perspectivă și proiecte anuale, care să ia forme
cât mai accesibile. Așa se explică numărul mare de conferințe, simpozioane,
colocvii științifice, cu participarea savanților și a oamenilor de cultură
consacrați de pe ambele maluri ale Prutului. Fenomenul s-a intensificat odată
cu înființarea în Basarabia a zeci de cercuri și despărțăminte ASTRA.
Toate eforturile acestui
voluntariat au rămas însă zadarnice din cauza indiferenței autorităților de a
lumina poporul în privința limbii și istoriei adevărate a neamului românesc
basarabean. Una susține Academia, alta susțin politicienii în ceea ce privește
denumirea corectă a limbii de stat, a țării și a națiunii ce o reprezintă
poporul ei. Ba mai mult, politicienii au permis ca falsurile să se înghesuie în
multe manuale școlare și să fie promovate prin mass-media, ceea ce i-a
descurajat profund pe mulți profesori și învățători, dar mai ales pe tinerii
studioși. Sprijinul Societății Limba Noastră cea Română, prin acțiunile ei de
culturalizare nu era suficient.
Președinta Valentina Butnaru a
încercat și reușit să construiască o rețea de colaborări cu alte societăți de
cultură și civilizație din România, în special cu despărțămintele ASTREI, căci
ASTRA era Asociațiunea Transilvană pentru Literatura Română și Cultura
Poporului Român, ceea ce căuta Domnia Sa, aproape în disperare. Stau mărturie
în acest sens numeroasele acțiuni comune organizate în localitățile din
Basarabia, în scopul conștientizării identității de neam, îndemnând la
înfrățirea satelor de pe ambele maluri ale Prutului, la organizarea de dialoguri
intelectuale și schimburi de experiență la Chișinău prin membrii Societății și
oameni de cultură de bună credință din România (București, Cluj, Sibiu, Năsăud,
Bistrița, Săcele, Brașov, Dej, Făgăraș, Beclean, Orăștie, Iași, Ipotești),
pentru renașterea spiritualității românești în Basarabia.
În multe din aceste orașe ale
Țării Mame, în ultimii 25-30 de ani au sosit și și-au petrecut în lunile de
vară, iulie și august, câte șapte zile de Tabără „Acasă la noi”, sute chiar
câteva mii de copii din Basarabia, în cele peste 24 de ediții de tabără pe care
le-a găzduit județul nostru. În primele 15 ediții, acești copii au intrat în
contact direct cu copii din Valea Someșului – Năsăud, Rebrișoara, Rebra, Nepos,
Feldru Ilva Mică, Ilva Mare și celelalte Ilve, Sângeorz-Băi, Maieru, Rodna,
Salva, Coșbuc, Telciu, Romuli, Dumitra, Gledin..., fiind cazați în familii cu
copii cam de aceeași vârstă, cu care au schimbat opinii privind limba vorbită,
istoria trăită și istoria neamului, personalitățile reprezentative ale spațiului
românesc din care proveneau copiii. Așa aflau și se convingeau copiii
basarabeni de realitatea în care trăiesc la ei acasă, de felul cum sunt educați
în spiritul adevărului sau sunt mințiți de autorități. Ultimele nouă ediții au
fost susținute de către CJ BN prin președintele Emil Radu Moldovan și
vicepreședinții Alexandru Pugna, Ioan Țintean sau Vasile Puica care au alocat
fonduri nerambursabile în acest sens, prin proiectele alcătuite de profesorul
Ioan Neagoș, lider al consorțiului „Pentru o Românie Durabilă”. Valoroase sunt
eforturile multor primari (Maieru, Năsăud, Beclean, Runcu Salvei, Dumitra...),
ale dascălilor de limba română și istorie, ale preoților și astriștilor din
Ilva Mare, Ilva Mică și celelalte Ilve, Maieru, Salva, Telciu, Coșbuc, Gledin,
Feldru, Bistrița (Școala Sf. Maria), Beclean. De văzut cât bine au făcut aceste
mobilizări de forțe, ce consecințe benefice se pot culege după cele 24 de
ediții ale Taberei „Acasă la noi”, ediții inițiate de ASTRA Iași – președinte
prof. Areta Moșu și asumate-n țară prin celelalte despărțăminte conduse de
președinți responsabili și inimoși. Au fost întrerupte în anul 2020 doar de
pandemia Covid și vor continua doar dacă adevărații patrioți vor dori.
A crescut numărul de unioniști
deoparte și de alta a Prutului sau nu? Președinta Societății Limba Noastră cea
Română din Chișinău dă un răspuns uluitor: „Suntem mai vechi cu 25-30 de ani,
am reușit să trăim, în acești ani, deziluzii peste deziluzii. Ne-am consumat
entuziasmul, optimismul, energia și tinerețea, fiind aruncați, periodic, în
urmă, mai în urmă decât punctul din care pornisem inițial.” Poeții contemporani
martiri, Ion Vatamanu și Dumitru Matcovschi dezvăluie „impostorii” acestei
neîmpliniri, despre care ostașul adevăratei propășiri a neamului românesc,
basarabeanul Alecu Russo, afirma că „anume ei se îndeasă la putere” atunci când
„poporul plânge” și „nu pun umărul pentru a ușura greutățile acestuia”, „nu pun
la dobândă”, ci se „înghesuie ca la paradă să culeagă dobânda”.
Societatea Limba Noastră cea Română din Chișinău, ca de altfel și Asociațiunea ASTRA română, cu toate despărțămintele ei din țară au devenit adevărate familii de voluntari culturali, de „oameni-lumină” care știu să ardă pentru alții fără a aștepta vreo recompensă, care lucrează cât pot, dăruiesc peste poate și cred în veșnicia limbii române, pentru a cărei dăinuire se consacră total. Aici se pot contabiliza și donațiile de carte ale ISJ BN, ale școlilor din județul nostru și din țară, atâtea câte au fost în ultimii 30 de ani pentru copiii din Basarabia. Ce bine ar fi ca aceste semințe ale unității de neam să nu cadă pe piatră seacă, ci în solul fertil al sufletelor pline de credință și de demnitate. Membrii ASTREI înțeleg și se consacră unei astfel de idei mărețe, sublime, știind de bună seamă că „Răul acolo se extinde unde oamenii buni nu fac nimic”.
prof. Ioanela Alis SENI,
Liceul Economic Năsăud,
prof. Ioan SENI,
Colegiul Național „George Coșbuc” Năsăud,
Președinte onorific ASTRA
Proiectele ERASMUS+ se mută în spațiul virtual
Comunicarea virtuală este singura
posibilitate de a continua proiectele începute în cadrul parteneriatelor
strategice Erasmus+. În acest sens, Școala Gimnazială Nr.1 Bistrița a pornit în
ultima întâlnire transnațională de proiect spre Germania, la școala Leonardo da
Vinci Gesamtschule Huckelhoven. Proiectul, care a fost prelungit până la
finalul lunii februarie 2021, s-a încheiat cu o întâlnire transnațională
virtuală. Ultima întâlnire, pregătită până la cele mai mici detalii pentru
perioada martie 2020, a fost contramandată, pe fondul izbucnirii epidemiei.
Așadar, în acest an școlar, ultima întâlnire de proiect a avut loc în format virtual și s-a desfășurat de-a lungul a trei zile. Din școala bistrițeană au participat 10 profesori și peste 60 de elevi. Tema întâlnirii a fost biografiile literare. Elevii s-au raportat la studiul biografiilor literare, având acces la materialele propuse de colegii din cinci țări: România, Germania, Turcia, Letonia, Italia. De asemenea, au fost realizate filme care să surprindă viața scriitorilor selectați. Elevii din fiecare școală s-au documentat, au conceput scenarii de filme, au regizat și au interpretat personajele.
Prima zi a mobilității s-a
deschis cu un cuvânt de bun venit rostit de directorul școlii Leonardo da
Vinci. Ghidați de colegii germani, elevii și profesorii au pornit într-un tur
virtual al școlii din Germania. După această vizită a spațiilor școlare, a
terenurilor de sport, a spațiilor de relaxare, a fost rândul elevilor din
celelalte țări să își prezinte școala, orașul, țara, prin intermediul filmelor
realizate pe plan local. Cu acest prilej, elevii au demonstrat reale calități
în utilizarea aplicațiilor digitale și folosirea corectă și eficientă a
resurselor digitale.
Pentru că una din prioritățile proiectului este diversitatea culturală, elevii din Germania au oferit oaspeților un concert, un atelier culinar, o prezentare de tradiții și obiceiuri. Cunoștințele culturale au fost testate mai apoi printr-un concurs pentru care s-a folosit o aplicație digitală. Elevii au primit întrebări pe tema Tipically German. Concursul a evidențiat importanța dimensiunii multiculturale în educația elevilor.
A doua zi a mobilității a fost
dedicată unui workshop având ca temă viața, opera unor personalități literare,
artistice, culturale sau de știință. Pentru a se prezenta în context
internațional, elevii din școală au avut activități pregătitoare realizate cu
profesori din școală sau de la instituții de profil. Aceștia s-au documentat la
biblioteca școlară, au luat legătura cu specialiști din diferite instituții
județene, precum Direcția Județeana pentru Cultură Bistrița, Biblioteca
Județeană. După prezentarea și discutarea filmelor, a fost lansat un
brainstorming pe tema libertății, How can BOOKS make us FREE, dezbătându-se mai
apoi concepte precum libertatea intelectuală, libertatea opiniei, a exprimării,
dreptul la educație, capcanele dezinformării și ale manipulării.
Partenerii din proiectul KA 229 The Influence of Books au demonstrat că, într-un moment când activitățile internaționale păreau să intre în impas, comunicarea virtuală face posibilă îndeplinirea tuturor obiectivelor unui proiect de parteneriat strategic. Școlile partenere au reușit astfel să își formeze o viziune nouă și asupra felului în care sistemele educaționale din țările partenere se adaptează pe timpul pandemiei.
Sperăm ca acest proiect să fie calea de a ne urmări în continuare realizările, proiectele de viitor, de a ne păstra comunitățile școlare în cooperare pe parcursul următorilor ani școlari. Proiectele strategice își dovedesc rolul de a conecta mediul școlar, indiferent de piedicile impuse de actualul context pandemic. Dialogul, comunicarea, toleranța, respectul pentru celelalte culturi sunt valorile pe care elevii școlii noastre le deprind prin participarea la proiectele Erasmus+.
coordonator proiect, prof. Cristina
HĂDĂRĂU,
Școala Gimnazială Nr.1 Bistrița
Liceul Tehnologic Agricol Beclean – beneficiar al unui grant ROSE
„Educația este pașaportul nostru pentru viitor,
ziua de mâine aparține celor care se pregătesc pentru ea de astăzi!”
(Malcolm X)
Din data de 13.10.2020, Liceul
Tehnologic Agricol Beclean este beneficiar al unui grant în valoare de 332.619
lei, în cadrul Proiectului pentru Învățământul Secundar (ROSE), Schema de
Granturi pentru Licee, cu subproiectul intitulat „Dezvoltare prin educație”,
prin Acordul de grant nr. 881/13.10.2020.
Proiectul va fi implementat pentru o perioadă de 2 ani, de la data semnării acordului de grant, având ca obiectiv general „Creșterea calității educației în unitatea școlară”.
Principalele activități care vor
fi desfășurate în cadrul liceului nostru, conform proiectului aprobat, vizează
următoarele aspecte:
- Activități de pregătire a
elevilor din clasele a XI-a și a XII-a pentru examenul de bacalaureat;
- Activități remediale și de
pregătire pe termen scurt a elevilor din clasele a X-a, a XI-a și a XII-a;
- Activități de tutorat și
consiliere;
- Cercul aplicativ al elevilor
tehnologici;
- Redactarea revistei școlare
„Gotika”;
- Excursii de informare și
documentare;
- Activități de dotare a liceului
cu echipamente specifice necesare desfășurării în bune condiții a activităților
din cadrul proiectului.
Mulțumim pentru implicare și le
dorim succes și putere de muncă tuturor celor care fac posibilă implementarea
și desfășurarea activităților: elevi, cadre didactice, părinți, comunitatea
locală, membrii echipei de proiect.
Proiectul a fost implementat în timpul mandatului domnului director prof. Magdea Mircea-Florin.
Coordonator de grant:
director, prof. Gabriela SÂNGEORZAN,
Liceul Tehnologic Agricol Beclean
Valori feminine în Astronomia/STE(A)M din Romania
La 22 Decembrie 2015, Adunarea
Generală a ONU a proclamat ziua de 11 februarie ca Zi internațională a fetelor și
femeilor cu activități în domeniul științei, venind astfel în
întâmpinarea eforturilor Națiunilor Unite pentru Educație, Știință și Cultură
(UNESCO), Departamentului ONU pentru Egalitatea de Gen și Emanciparea Femeilor
(UN-Women), Uniunii Internaționale a Telecomunicațiilor (UIT) și a altor
organizații, de a încuraja și sprijini accesul și participarea fetelor și
femeilor la educația în științe, tehnologie, inginerie, artă și matematică
(STEM), la activități de formare și cercetare la toate nivelurile.
În perioada 11 Februarie - 8 Martie 2021, la nivel național, s-a desfășurat proiectul „Valori feminine în Astronomia/ STE(A)M din Romania”, proiect coordonat de Asociația Ucenicul astronom, Miercurea Ciuc, jud. Harghita, președinte Cosmin Micloș, sub egida Comitetului National Roman pentru Astronomie (CNRA) și la inițiativa profesorului de matematică, Naghi Elisabeta Ana, consilier la Ministerul Educației și Cercetării, membru CNRA și Coordonator Național pentru Educația în Astronomie la nivelul Uniunii Astronomice Internaționale.
Grupul de inițiativă coordonat de
Cosmin Micloș, președinte Asociația Ucenicul astronom, Miercurea Ciuc, jud.
Harghita și de doamna Naghi Elisabeta Ana, membru CNRA și NAEC-IAU, a fost
completat de doamne profesoare care predau discipline STE(A)M din țara: Capșa
Doina – profesor de fizică la Colegiul Pedagogic Ștefan cel Mare Bacău,
Coordonator Cercul de astronomie Meteor și Consul ESERO, Sacarelis Daniela
Ioana-profesor de fizică-chimie la Colegiul National Pedagogic „A. Șaguna”
Sibiu și Membru în echipa de proiect din cadrul proiectul internațional STEAM
MaST Networking, Ujică Luminița profesor de geografie la Liceul cu Program
Sportiv Bistrița, jud. Bistrița-Năsăud, Crișan Loredana Dorica- prof.
învățamânt primar Școala Gimnazială Târnova, județ Arad, Pantea Lucia
Georgiana- prof. învățamânt primar Școala Gimnazială Nr.97, Sector 4,
București, Călmuc Felicia- profesor coordonator al Cercului de Cultură și
civilizație engleză Palatul Copiilor Craiova, Neta Camelia- profesor de
matematică Școala Gimnazială Nr.2 Piatra Neamț, Sinca Maria – Inginer
autovehicule rutiere, profesor discipline tehnice Liceul Tehnologic Mârșa jud.
Sibiu și Președinte Asociația Generală a Inginerilor din România – sucursala
Avrig.
Proiectul a avut ca obiective
principale:
- promovarea participării
femeilor/ fetelor în astronomie și disciplinele STE(A)M din România;
- a reuni femeile/fetele care
lucrează în domeniul astronomiei/ STE(A)M în România și în afara ei;
- consolidarea legăturilor dintre
cercetătoarele din domeniul astronomiei/ STE(A)M în România și în afara ei și
de a schimba bune practici împreună;
- consolidarea sprijinului și
colaborării între astronomii tineri și seniori, de a explora modalitățile prin
care femeile pot să aibă o carieră în domeniul astronomiei/ STE(A)M;
- promovarea astronomiei/ STE(A)M
în rândul fetelor tinere, pentru a-și alege o viitoare carieră în domeniul
astronomiei/ STE(A)M.
- oferirea de mai multă
vizibilitate muncii pe care o depun femeile care lucreză sau vor lucra în
domeniul astronomiei/ STE(A)M.
Proiectul a susținut evenimentele
care recunosc rolul femeilor în progresul științei și a promovat fete și femei
din România care au carierele în astronomie/ STE(A)M și au reușit în această
carieră. Uniunea Internațională Astronomică (IAU) încurajează activ
activitățile pe tot parcursul anului, cu un accent deosebit între două Zile
Internaționale adoptate de Națiunile Unite: Ziua Internațională a Femeilor și
Fetelor în Știință din 11 februarie și Ziua Internațională a Femeii din 8
martie. Programul IAU este o moștenire a centenarului IAU acesta fiind și
motivul derulării proiectului în această perioadă.
Proiectul și-a propus să răspundă
întrebărilor ce? cine? și cum? te-a inspirat în cariera de astronomie/ STE(A)M
și în același timp să fie o sursă de inspirație pentru tineri (în special
adolescente) în alegerea unei cariere în aceste domenii. Activitățile
proiectului s-au derulat exclusiv online și au constat în realizarea în
perioada 11 februarie - 2 martie de interviuri/video scurte cu adolescente și
doamne care iubesc astronomie/STE(A)M au ales și au reușit în carieră.
La nivel național am avut
plăcerea să facem cunoscută și sa promovăm activitatea unor comori naționale:
Ioana Stelea – studentă Astrofizică Universitatea Columbia din New York,
Ruxandra Toma – cercetător, astronom profesionist la Institutul Astronomic al
Academiei Române, Olivia Cioboiu - muzeograf la Muzeul Oteniei din Craiova,
Giulia Maria Bulugean –studentă la Universitatea Minessota, Ioana Ghiță –
asistent universitar la Universitatea tehnică din Cluj-Napoca, Valeria Roxana
Ionela Șimon – topograf la Graphein în București, Maria și Ioana Georgiana
Andreca – studente la Școala Militară din Sibiu, Ioana Zelea – cercetător la
Universitatea Harvard SUA, Diamandi Constanța – muzeograf la Planetariu din
Constanța, Elisabeta Petrescu – astronom la Agenția Spațială Europeană,
Cristescu Carmen-profesor de fizică la Școala Gimnazială nr, 112 din București,
elevele Anastasiu Andreea-Valentina, Vlad Elena Diana, Matei Ioana și Dudu
Alexandra, studentele Cășuneanu Alexandra Ștefania, Elena Maria Purcil și Ioana
Ghiță.
Ne mândrim cu faptul că Valeria
Roxana Ionela Șimon, Elena Maria Purcil, Maria și Ioana Georgiana Andreca sunt
absolvente ale Liceului cu Program Sportiv, Bistrița.
Evenimentul se încheie în luna
aprilie 2021, cu un schimb de bune practici între profesorii voluntari, elevi,
autorii clipurilor video, când va fi lansat și filmulețul Valori feminine în astronomia/ STE(A)M din Romania, filmulețul
motivațional care ne dorim a fi prezentat în școlile din România. Câteva din
videoclipurile noastre le găsiți la aceste adrese:
https://fb.watch/4zaEb4rZ33/; https://fb.watch/4zaGOQywSP/;
https://fb.watch/4zaIHvJl7n/; https://fb.watch/4zaKXHwsHF/
Toată arhiva o găsiți la adresa: https://www.facebook.com/uceniculastronom.
prof. Luminița UJICĂ,
Liceul cu Program Sportiv Bistrița
Proiectele Erasmus+, oportunitate de învățare pentru profesorii de la Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Târgoviște
Diseminare Proiect de parteneriat strategic pentru susținerea schimbului de bune practici în domeniul școlar, proiect doar între școli
Grădinița cu P.P. nr. 1
Târgoviște implementează în perioada 2020-2022 proiectul cu titlul „INCLUSION
THROUGH SENSORY INTEGRATION” cu numărul de referință
2020-1-IS01-KA229-065808_3, proiect finanțat de Comisia Europeană, prin
programul Erasmus+, Acțiunea KA2, parteneriate strategice pentru susținerea
schimbului de bune practici în domeniul școlar doar între școli. Partenerii
acestui proiect sunt:
1. Leikskólinn Gefnarborg,
Icelanda – coordonator,
2. Nipiagogeio Karterou,
Heraklion, Grecia,
3. Dječji vrtić Vrbovec, Vrbovec,
Croația,
4. Katarina Barnstugeförening,
Stockholm, Suedia,
5. Grădinița cu PP nr. 1
Târgoviște, România
Obiectivul proiectului este acela
de a sprijini incluziunea prin integrarea senzorială a tuturor copiilor prin
sesiuni educaționale, inclusiv alfabetizare, educație în aer liber, luând în
considerare capacitatea de creativitate și un mediu de învățare bine organizat.
Acest proiect își propune
implicarea profesorilor, copiilor din grupul țintă, părinților în crearea unui
mediu și a unor metode de predare care să susțină integrarea senzorială pe tot
parcursul vieții de zi cu zi în instituțiile participante.
Scopul proiectului este acela de
a înțelege și dezvolta metode de lucru cu privire la modul de explorare și
dezvoltare a diferitelor simțuri. Deoarece lucrul cu simțurile este atât de
important pentru întreaga dezvoltare a copilului, acest proiect le oferă
profesorilor din învățământul preșcolar sarcina unică de a organiza educația și
mediul, astfel încât copilul să poată experimenta diverse simțuri pe parcursul
zilei.
În joc, indiferent dacă copilul
lucrează individual sau într-un grup de copii, în timpul activităților în
interior sau în aer liber – fiecare situație creată are potențialul unor
oportunități importante de învățare.
Pentru cei doi ani de proiect, în
Formularul de aplicație au fost stabilite următoarele activități:
- Stabilirea echipei de lucru la
nivel instituțional
- Stabilirea sarcinilor,
rolurilor și responsabilităților fiecărui membru al echipei de proiect și al
fiecărei țări partenere
- Elaborarea unui plan detaliat
de implementare
- Promovarea permanentă a
proiectului
- Comunicarea permanentă cu
partenerii europeni pe eTwinning, Facebook, email, la reuniunile de proiect
- Asigurarea vizibilității
proiectului în instituția de învățământ prin panourile Erasmus+, banner, în
mass-media, în comunitate
- Organizarea reuniunilor
transnaționale
- Stabilirea logisticii și
coordonarea activităților derulate în parteneriat
- Organizarea ședințelor
transnaționale de proiect cu următoarele subiecte de discuție în concordanță cu
conținuturile si cu obiectivele proiectului:
a) managementul și implementarea
proiectului, analiza și evaluarea demersului și calității activităților din proiect,
importanța monitorizării si diseminării in scopul atingerii obiectivelor si
producerii de rezultate, implementarea activităților planificate;
b) strategii de evaluare și
autoevaluare la nivelul parteneriatului;
c) metode și instrumente de
monitorizare a progresului proiectului;
d) raport intermediar,
chestionare;
e) impactul proiectului asupra
grupului țintă, succesul, progresul sau eventuale probleme;
- Organizarea și coordonarea unor
activități pentru diseminare: reuniuni, activități, materiale elaborate,
comunicare informații și prezentare de rezultate pentru cadre didactice;
Proiectul este împărțit în trei
perioade de timp, trei subteme și se concentrează pe următoarele aspecte:
- În prima perioadă de timp,
accentul va fi pus pe integrarea senzorială și alfabetizare.
- În cea de-a doua perioadă de
timp, accentul va fi pus pe integrarea senzorială, prin educație outdoor.
- În cea de-a treia perioadă de
timp, accentul va fi pus pe integrarea senzorială prin creativitate și un mediu
bine organizat.
Pe toată perioada derulării
proiectului vor fi 5 activități de predare-învățare-formare, care se vor derula
în fiecare dintre cele 5 țări partenere. Fiecare perioadă de timp include una
sau două activități de învățare, predare și instruire, care oferă activități
legate de zona de concentrare specifică a perioadei de timp. Scopul
activităților este acela de a împărtăși idei și practici de lucru care urmează
să fie introduse și dezvoltate în continuare în instituțiile partenere.
Din cauza restricțiilor impuse de
pandemie, partenerii au inițiat un proiect eTwinning, acesta constituind
spațiul de derulare a activităților desfășurate la nivel național de copii și
cadre didactice.
Partenerii și-au propus să
abordeze un basm cunoscut de toți, „Scufița Roșie”. Activitățile care vor fi
derulate vor pune accent pe cele 5 simțuri, pe integrarea senzorială . Pe
măsură ce se va lucra cu copiii, se vor folosi întrebări deschise și
preșcolarii vor discuta, vor descoperi, vor găsi soluții și vor crea
răspunsuri. Având la bază basmul și explorând diferite simțuri, vom discuta și
vom găsi oportunități în care copiii să folosească diferite elemente de
alfabetizare în cel mai larg sens al acestuia, precum și elemente de bază.
Pentru luna februarie, tema
propusă pentru a fi desfășurată este „Explorăm lumea prin simțul vederii” iar
partenerii au convenit ca activitatea să se desfășoare astfel:
1. Realizarea unui poster cu tema
diferențelor în ceea ce privește simțul vederii;
2. Avem cu toții aceeași vedere?
Cum arată camera când folosim ochelari diferiți? Lupul din poveste vede lumea
ca noi?
3. Prelucrarea poveștii din
perspectivele diferitelor personaje – Ce vede bunica (tavanul, gura lupului și
stomacul)? Ce vede lupul? Ce vede Scufița Roșie? Ce vede Vânătorul?
4. Experimentăm capturi de
perspectivă diferite și folosim materiale variate pentru a ne exprima
răspunsurile, creând o poveste comună în Storyjumper care redă povestea din
ceea ce văd diferitele personaje. Fiecare țară poate prezenta un personaj în
poveste (Mama, Scufița Roșie, lupul, bunica, vânătorul, o pasăre care se uită
la toate).
Pe măsură ce se vor derula
activitățile, se vor posta fotografii din timpul activităților desfășurate cu
copiii pe platforma eTwinning.
Proiectul se va încheia având ca
rezultat un film ce va fi utilizat pentru diseminare în școli și în afara
acestora. Vom folosi diferite platforme pentru a ajunge la un public mai larg,
un site web public, un film final despre proiect, scrierea unor articole în
ziare locale și educaționale, vom răspunde la solicitările cadrelor didactice
pentru vizite de studiu, vom prezenta proiectul ori de câte ori ni se va
solicita acest lucru, prin intermediul platformei eTwinning, unde putem crea
evenimente on-site sau online pentru a ne împărtăși concluziile și rezultatele
finale.
Dimensiunea europeană a tuturor reuniunilor de proiect desfășurate în țările partenere va oferi oportunități în context European cu vizarea următoarelor obiective specifice: compararea sistemelor de învățământ, dezvoltarea competențelor TIC, progres în comunicarea în limba engleză, schimb de bune practici manageriale și pedagogice și dezvoltarea tehnicilor de predare și a metodelor centrate pe elev pentru îmbunătățirea calității educației, implicarea unui număr mare de copii în toate activitățile proiectului, promovarea respectului reciproc dintre parteneri, cât și descoperirea tradițiilor si a diversității culturale.
Responsabili cu diseminarea:
prof. înv. preșcolar Diana Maria
RUSU,
prof. înv. preșcolar Mădălina
ÎMPĂRĂȚEL,
Grădinița cu Program Prelungit nr. 1 Târgoviște, Dâmbovița
„Material realizat cu sprijinul
financiar al Comisiei Europene. Conținutul prezentului material reprezintă
responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenția Națională și Comisia
Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care conținutul informației va
fi folosit.”
Orientare școlară și profesională
Orientarea școlară și
profesională este una dintre cele mai discutate probleme actuale, unde sunt
chemați să contribuie diriginții, profesorii, părinții și nu în ultimul rând
societățile comerciale din județ.
Prin orientare școlară se
înțelege îndrumarea elevului către acea meserie pentru care are aptitudini și
pe care ar putea-o exercita cu maxim de randament social și individual.
Orientarea profesională își
propune să aleagă meseria cea mai bună pentru fiecare elev. Pentru o bună
orientare școlară și profesională trebuie găsită o modalitate de a pune în
acord trei factori elevul-profesia-societatea.
Orientarea școlară și
profesională reclamă cunoașterea elevului, aptitudinilor lui, încât să fie
îndrumat spre acea școală și profesie care îi poate permite să-și dezvolte
personalitatea pe linia particularităților lui și să atingă un nivel
profesional maxim.
Preocuparea centrală în
cunoașterea elevilor de clasa a VIII-a de la Școala Gimnazială Bistrița
Bârgăului în vederea orientării spre o profesie a fost depistarea aptitudinilor
fiecăruia. Rezultatele pe care le obțin oamenii în muncă sunt diferite atât
calitativ cât și cantitativ, în funcție de aptitudinile lor. Este necesar să
fie cunoscute acele particularități fizice și psihice care condiționează
obținerea unor rezultate bune într-o profesie. Cunoașterea elevului, a
aptitudinilor lui generale și speciale, au fost aspecte urmărite de către
conducerea școlii pe întreg parcursul celor patru ani de gimnaziu. Este bine ca
în orientarea școlară și profesională să se țină seama nu numai de aptitudini,
ci de toate aspectele personalității.
Este necesar ca școala, familia,
să cunoască pe elev sub toate aspectele spre a-l îndruma spre școala și
profesia potrivită. Tot atât de necesar este ca elevul însuși, să se cunoască
spre a ști ce vrea să devină și ce trebuie să devină.
Orientarea școlară și
profesională implică necesar cunoașterea școlilor, a profesiilor spre care pot
fi îndrumați elevii absolvenți de clasa a VIII-a. Informații în legătură cu
viitoarele lor profesii, primesc la orele de dirigenție, prin intermediul
diferitelor pliante distribuite în școală. Un mare neajuns este lipsa
posibilității de a se organiza vizite în întreprinderi, din cauza situației
pandemice actuale.
Ca și o concluzie putem spune că
orientarea școlară și profesională ar fi bine să nu fie o activitate de
campanie mărginită la o perioadă restrânsă, ci să se efectueze pe tot parcursul
școlii generale. Pe parcursul întregii perioade de școlarizare atât elevul, cât
și dirigintele, cadrul didactic și părinții se documentează și își precizează
poziția față de opțiunile școlare și profesionale.
Contextul socio-economic actual solicită o tipologie a formării profesionale care să permită trecerea cu ușurință de la o meserie la alta conform fluctuației societății umane.
director, prof. Viorel POPANDRON,
Școala Gimnazială Bistrița Bârgăului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu