„Scopul educației este de a înlocui o minte goală cu o minte deschisă.” (Malcolm Forbes)
Știu să îmi aleg meseria? – În atenția absolvenților de gimnaziu – clasa a VIII-a
Învățământul profesional și dual – opțiune pentru prezent și viitor
Pentru anul școlar 2021-2022,
ÎNVĂȚĂMÂNTUL PROFESIONAL ȘI TEHNIC (ÎPT) este organizat prin Liceu Tehnologic
de 4 ani (IX-XII) cu trei profile: Tehnic, Servicii, Resurse naturale și
protecția mediului și Învățământ profesional și Învățământ dual cu durata de 3
ani
ÎNVĂȚĂMÂNTUL PROFESIONAL și
ÎNVĂȚĂMÂNTUL DUAL – este organizat după clasa a VIII-a, cu frecvență, cursuri
de zi, finalizat cu examen de certificare a calificării profesionale nivel 3.
- clasa a IX-a – reprezintă
pregătirea profesională de bază, cu 5 săptămâni stagii de pregătire practică;
- clasa a X-a și clasa a XI-a –
pregătire profesională generală și de specialitate, cu 9 săptămâni stagii de
pregătire practică, respectiv 10 săptămâni stagii de pregătire practică.
- Elevii beneficiază de susținere
financiară prin programul de protecție socială „Bursa profesională”/ 200 lei
lunar. Elevii din învățământul dual primesc suplimentar o bursă de la
operatorul economic, cel puțin la nivelul celei acordate din fonduri publice,
precum și alte facilități.
Învățământul profesional se
organizează în unități de învățământ care au încheiate contracte-cadru cu
operatorii economici. Acestea sunt:
1. Liceul Tehnologic Grigore
Moisil Bistrița: Operator la mașini cu comandă numerică – (28 locuri învățământ
dual), Sudor (13 locuri Învățământ dual), Lăcătuș construcții metalice și
utilaj tehnologic (15 locuri Învățământ dual), Mecanic auto.
2. Liceul Tehnologic de Servicii
Bistrița: Ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație, Frizer – coafor
– manichiurist – pedichiurist, Bucătar.
3. Liceul Tehnologic Bistrița:
Electrician exploatare joasă tensiune, Tâmplar universal.
4. Liceul Tehnologic Agricol
Bistrița: Mecanic auto.
5. Liceul Tehnologic Henri Coandă
Beclean: Operator la mașini cu comandă numerică, (15 locuri Învățământ dual),
Confecționer produse textile (10 locuri Învățământ dual)
6. Liceul Tehnologic Agricol
Beclean: Mecanic auto, Comerciant – vânzător.
7. Liceul Silvic Transilvania
Năsăud: Pădurar, Operator fabricarea și prelucrarea polimerilor.
8. Liceul Tehnologic Feldru:
Mecanic auto (14 locuri Învățământ dual), Mecanic utilaje și instalații în
industrie (14 locuri Învățământ dual).
9. Liceul Teoretic Radu Petrescu
Prundu Bârgăului: Sudor
10. Liceul Tehnologic Liviu
Rebreanu Maieru: Mecanic auto.
11. Liceul Tehnologic Florian
Porcius Rodna: Mecanic auto.
12. Școala Profesională Tîrlișua:
Sudor.
13. Școala Profesională Tiberiu
Morariu Salva: Ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație;
14. Școala Profesională Specială
Sfânta Maria Bistrița: Lăcătuș mecanic prestări servicii, Frizer - coafor -
manichiurist - pedichiurist, Bucătar, Zugrav, ipsosar, vopsitor, tapetar.
Absolvenții de ÎNVĂȚĂMÂNT PROFESIONAL care promovează examenul de certificare a calificării profesionale pot continua studiile în clasa a XI-a la învățământului liceal, zi sau seral.
Inspector școlar
pentru învățământul profesional și tehnic,
prof. Speranța UNCIU
Provocări în predarea on-line
Activitățile organizate clasic,
în școală, sunt foarte diferite de cele realizate on-line. Șerban Iosifescu
definește mediul educațional ca fiind „ecosistemul” persoanelor, lucrurilor,
informațiilor și stărilor afective care determină și influențează un anumit
proces, o anumită relație educațională. Școala, ca mediu educațional, oferă
următorii indicatori:
- Fizici, reprezentați de spațiul
de lucru, lumina, căldura, mobilier ș.a.;
- Informaționali – nivelul de
pregătire științifică și metodică a cadrului didactic, manuale, auxiliare
curriculare;
- Umani – stări afective care
influențează procesul educațional, organizarea grupului de elevi, relațiile de
comunicare dintre aceștia, influența directă a cadrului didactic, limbajul
nonverbal, atitudinea față de grupul de elevi, capacitatea de a-i antrena și
motiva să participe la activitate.
Deși elevii beneficiază de
căldura și sprijinul familiei în timpul lecțiilor on-line, nivelul lor de
participare și implicare nu sunt maxime. Modificarea spațiului educațional prin
participarea la activități didactice de acasă îi poate afecta și chiar obstrucționa
procesul de învățare.
E o provocare pentru cadrul
didactic să reușească să stârnească interesul elevilor, să-i mențină focusați
până la sfârșitul activității și să obțină un feedback pozitiv atât din partea
copiilor, dar și a părinților.
Fiecare elev simte nevoia
apartenenței la un grup în care să ocupe un anumit rol, să fie apreciat,
respectat și încurajat, să fie folositor altora. Distanțarea socială este acut
percepută de elevi.
Pentru menținerea grupului în
condițiile date de situația dificilă pe care o traversăm, elevii trebuie să se
simtă respectați, valorizați și înțeleși, să primească sprijinul de care au
nevoie, să respecte un cod de reguli noi. Intervenția pedagogică a cadrului
didactic se poate manifesta în moduri diferite, determinate de abilitățile și
măiestria fiecăruia.
În sensul optimizării activității
didactice se pot face următoarele:
- imprimarea unei atmosfere
vioaie, entuziastă, prietenoasă;
- stabilirea unor reguli de
comportament în timpul activității (ținuta, spațiul destinat activității);
- oferirea unui feedback pozitiv
din care să rezulte mulțumirea cadrului didactic referitoare la nivelul de
implicare în activitate;
- acordarea unor „premii” sau
stabilirea unor responsabilități permanente sau temporare;
- schimbarea ritmului de predare
atunci când se constată pierderea interesului elevilor;
- îmbinarea metodelor didactice
clasice cu cele moderne, activ-participative;
- prezentarea produselor
realizate de elevi sub forma unor expoziții on line.
În etapa de reactualizare a cunoștințelor
dobândite anterior se pot utiliza tehnici prin care elevii să-și amintească
conținuturi, să prezinte cunoștințele în formă scrisă sau verbal în
următoarele:
1. Tehnica „Hârtia de un minut” –
One-Minute Paper (Kagan, 1992) – determină elevii să se focuseze pentru a
răspunde la o întrebare sau pentru a evoca anumite cunoștințe învățate
anterior.
Sarcina de lucru: Timp de un
minut notați răspunsul la următoarea întrebare…
Această tehnică de brain-storming
obligă elevii să caute repede un răspuns scurt la o întrebare și să-l scrie
într-o formă concisă. În acest mod elevii se confruntă cu problema ce va fi
abordată ulterior, îi incită în formularea unor opinii personale care vor fi
comparate cu ale celorlalți și astfel îi motivează pentru învățare.
2. „Lanțul ideilor” (Dulamă,
2002) este o tehnică orală frontală. Profesorul solicită ca fiecare elev, în
ordine alfabetică, să enunțe câte o informație despre subiectul propus care se
notează în caiete. Avantajul este că elevii trebuie să fie atenți la termenii
spuși anterior pentru a evita repetarea.
3. „Termeni-cheie în avans”
(Dumitru, 2000, Temple, 2001) are ca scop stabilirea unor conexiuni între
termenii însușiți anterior și motivarea elevilor pentru activitate.
Sarcina de lucru: notați în
caiete următorii cinci termeni... Timp de 2 minute stabiliți ce relație există
între acești termeni. Reprezentați grafic această relație.
4. „Predicția cu termeni dați”
(Temple, 2001) favorizează dezvoltarea creativității. Se oferă elevilor câteva
cuvinte pe baza cărora elevii trebuie să imagineze o descriere cât mai
interesantă a unui proces/ fenomen. Prin rezolvarea acestor sarcini, elevii
trebuie să reflecteze la conținuturile studiate anterior, să anticipeze
fenomene, procese și le permite compararea ideilor personale cu cele ce se
produc în realitate.
Avantajele rezidă din alocarea unor resurse mici de timp și reorganizarea cunoștințelor anterioare într-o schema nouă și antrenarea în etapele ulterioare ale demersului didactic.
prof. Romelia-Valeria COSMA,
Liceul Silvic „Transilvania” Năsăud
Educația patriotică – piatră la temelia întregii vieți
Una dintre cele mai importante
componente ale educației moral-civice este educația patriotică, menită să
formeze, în rândul copiilor și tinerilor, sentimente de dragoste față de țară
și de respect față de valorile materiale și spirituale moștenite de la
înaintașii noștri. Patriotismul este o trăsătură a personalității care apare de
la cele mai fragede vârste și se sedimentează în timp, rolul școlii și al
asociațiilor de profil fiind unul deosebit de important în educarea patriotică
a tinerei generații.
Pentru a promova acest tip de
educație în rândul elevilor de la școlile din județul Bistrița-Năsăud,
Asociația Națională Cultul Eroilor ,,Regina Maria” (ANCERM) filiala județeană ,,Colonel
Liviu Rusu”, a desfășurat, în anul școlar 2019-2020, activități de cinstire a
eroilor neamului, cu scopul de a sădi, în sufletele elevilor, dragostea față de
strămoșii care s-au jertfit pentru neam și țară.
Astfel, în perioada aprilie-mai 2020, filiala județeană a ANCE a desfășurat concursul județean ,,Eroul din familia/ localitatea mea” la care au participat un număr de 23 de elevi, ierarhia stabilită în urma evaluării lucrărilor trimise de participanți fiind următoarea:
SECȚIUNEA GIMNAZIU:
Premiul I
- Badale Luca, Colegiul Național
,,Petru Rareș” Beclean
Premiul II:
- Rus Cătălin-Stelian, Școala
Gimnazială ,,Grigore Silași” Beclean
- Mureșan Lara, Colegiul Național
,,Petru Rareș” Beclean
Premiul III:
- Bachiș Ovidiu, Colegiul
Național ,,George Coșbuc” Năsăud,
- Țuțuruga Amalia, Școala
Profesională ,,Tiberiu Morariu” Salva
Mențiuni:
- Bota Sofia, Școala Gimnazială
,,Avram Iancu” Bistrița
- Gâvan Ioana, Școala Gimnazială
Mureșenii Bârgăului
- Hiticaș Patricia, Școala
Gimnazială ,,Grigore Silași” Beclean
- Mureșan Ionela-Cristina, Școala
Gimnazială ,,Mureșenii Bârgăului”
- Mureșan Alexandra, Colegiul
Național ,,Petru Rareș” Beclean
SECȚIUNEA LICEU
Premiul I
- Feti Sofia-Maria, Colegiul
Național ,,George Coșbuc” Năsăud
- Budăcan Ionuța-Maria, Colegiul
Tehnic Infoel Bistrița
Premiul II
- Ilișiu Elisa, Colegiul Național
,,Petru Rareș” Beclean
Premiul III
- Nu s-a acordat
Mențiune
- Linul Onița Victorița, Liceul
Silvic ,,Transilvania” Năsăud
Cu ocazia Zilei Eroilor (28 mai),
la invitația ANCERM, filiala județeană, elevi, studenți și profesori au depus
buchete de flori și au aprins candele la monumente ale eroilor din
localitățile: Bistrița, Beclean, Bârla (comuna Mărișelu), Mureșenii Bârgăului,
Prundu Bârgăului, Rebrișoara, Șieu-Măgheruș, Șieuț și Tiha Bârgăului.
De asemenea, elevii Colegiului Tehnic Infoel au depus, în preajma Zilei Armatei României, panglici tricolore și flori la mormintele eroilor din Primul Război Mondial, iar cu ocazia Zilei Veteranilor din Teatrele de Operații (11 noiembrie) au onorat memoria eroilor Batalionului 812 Infanterie Bistrița prin depunerea de flori la monumentul din incinta unității militare.
Totodată, elevi și profesori de la școlile bistrițene au participat la ceremonialele militare și religioase desfășurate în municipiul Bistrița cu ocazia sărbătorilor naționale de peste an.
În anul școlar 2020-2021, odată cu reluarea școlii după suspendarea cursurilor din timpul pandemiei, vom crea, la nivel județean, rețeaua de cercuri ,,Cultul Eroilor” pentru organizarea și desfășurarea activităților de comemorare și cinstire a eroilor neamului, a personalităților și momentelor importante din istoria României și, implicit, cultivarea sentimentului de cinstire a eroilor neamului în rândul elevilor din județul Bistrița-Năsăud.
prof. Cristina RUSU,
Colegiul Tehnic Infoel Bistrița,
vicepreședinte al Asociației Naționale Cultul Eroilor ,,Regina Maria”, filiala
județului Bistrița-Năsăud
Programul de formare CCDPEI – o poartă spre o educație incluzivă aplicată
Problematica educației incluzive
rămâne una de actualitate, în contextul în care, reforma învățământului a creat
noi oportunități pentru elevii cu profil atipic de dezvoltare sau pentru elevii
cu cerințe educative speciale. Din momentul creării Centrelor Județene de
Resurse și Asistență Psihopedagogică (CJRAE) lucrurile au luat o turnură mai concretă,
mai ancorată în realitate. Au fost create sub „umbrela” CJRAE mecanisme și
organisme care evaluează și orientează școlar și profesional copii cu profil
atipic de dezvoltare sau cu CES încercând să selecteze opțiunile de sprijin
adecvate fiecărui elev în parte. Este un efort real, semnificativ, acest demers
de evaluare complexă a copiilor atipici, iar găsirea unui traseu educațional
optim este o provocare și mai mare.
Este salutară această nouă
abordare a elevului atipic în sensul că s-au creat mecanismele prin care elevul
este depistat, evaluat, orientat iar la nivelul școlii se produc ajustările
necesare reușitei școlare pentru acesta. A curs multă cerneală legat de
„integrarea copilului cu profil atipic”, în condițiile în care chiar termenul
de „normalitate” este considerat iluzoriu, dar în realitate la nivelul școlii
nu se întâmpla mare lucru... deși cadrele didactice au participat la numeroase
cursuri de formare având această tematică... totuși, puțini colegi au reușit să
„transfere” aceste cunoștințe la nivelul clasei, la nivelul elevului. Practic,
nu eram pregătiți pentru menținerea elevului atipic în școală.
În ultima perioadă, s-au
întâmplat multe lucruri favorabile elevului atipic, au apărut alternative de
abordare a problematicii care nu vizează segregarea, izolarea elevului atipic
(decât în cazuri extreme), urmărindu-se cu perseverență menținerea elevului în
școala și clasa lui. Astfel el poate primi servicii de sprijin la nivelul
școlii, sau poate beneficia de curriculă adaptată, în ambele cazuri beneficiind
și de predare-învățare-evaluare diferențiată.
Programul de formare „Consolidarea Competentelor Didactice Pentru Promovarea Educației Incluzive” (CCDPEI) livrat de Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud în cadrul proiectului „Proces educațional optimizat prin activități de mentorat în școlile bistrițene” (cod MySMIS 106557) reprezintă o „gură de oxigen” din acest punct de vedere, abordând din perspectivă teoretică și praxiologică problematica traseelor de dezvoltare tipică/atipică, a metodelor interactive de învățare, a instruirii diferențiate, a strategiilor de lucru, eficiente în cazul copiilor hiperactivi sau cu tulburări de conduită. În general principala problemă a profesorilor care lucrează cu elevi atipici este acel „de ce?” există diferențe între elevii tipici/atipici și acel „cum?” să fiu mai eficient, cum să mă raportez la elevul atipic sau cu ritm diferit de învățare, astfel încât abordarea mea să conteze?
„Fiind un cadru didactic nou,
m-am bătut de crunta realitate că fiecare copil este diferit. Bineînțeles, la
clasă această realitate se manifestă prin stilul de învățare și ritmul diferit
de învățare al fiecărui elev. Acest lucru însă m-a forțat să îmi pun unele
întrebări pe care cred că fiecare profesor ar trebui să și le pună: ce înseamnă
o activitate didactică eficientă? cum pot să realizez o astfel de activitate?
Care sunt strategiile cele mai eficiente? CU CE SĂ ÎNCEP? Această ultimă
întrebare cred că este cea mai importantă. Din perspectiva cadrului didactic
debutant sau cu puțină experiență, prioritizarea sarcinilor este un prim pas
important pentru a defini un proces didactic eficient, în care suntem parteneri
în procesul de învățare al elevului, în care ghidăm elevul în descoperirea
lumii, în care îi facilităm cunoașterea, nu o impunem așteptând rezultate care
nu sunt realiste.” (Jula Marinela, cursant CCDPEI).
Astfel de reflecții sunt necesare
nu doar la debut de carieră, ci și pentru a deveni/rămâne un cadru didactic
eficient care vizează dezvoltarea în limitele potențialului a fiecărui elev din
clasă.
„Cred că o activitate didactică
eficientă pornește de la cunoașterea temeinică a copilului, nu numai ca
receptor al cunoștințelor pe care încercăm să le transmitem, ci ca un individ
care funcționează în cadrul unui grup, care are caracteristici definitorii și
personalitate proprie, care simte și participă la propriul proces de învățare,
chiar dacă nu face acest lucru în mod conștient.” (Jula Marinela, cursant
CCDPEI), aspect dezbătut pe larg în primul modul al cursului CCDPEI „Trasee
tipice și atipice de dezvoltare la preșcolarul și școlarul mic” și care
încearcă să dea răspuns la acel „de ce?”. Într-adevăr o intervenție eficientă
se bazează pe o bună cunoaștere a copilului cu profil atipic de dezvoltare, iar
dacă acceptăm ideea că elevii pot să se dezvolte în ritm propriu, sau urmând
trasee alternative în cadrul școlii atunci avem deja premisele unei reușite
educaționale.
„În acest sens, putem utiliza
metode care s-au dovedit a fi eficiente: observarea sistematică a comportamentului,
analiza funcțională a comportamentelor elevilor în situații de învățare,
itemizând participarea activă la lecții prin numărul de răspunsuri date,
calitatea acestora, modul de exprimare preferat, mijloacele de învățare
preferate, activitățile de învățare care au fost receptate pozitiv și tipul de
învățare al situațiilor propuse (învățare prin cooperare, învățare prin
descoperire, învățare prin încercare-eșec etc.)” (Jula Marinela, cursant
CCDPEI).
Următoarea întrebare lansată anterior... „cum?”, cu ce instrumente cu ce strategii intervenim în sprijinul elevului cu profil atipic de dezvoltare/CES? Cum valorificăm răspunsurile la întrebarea „de ce?” astfel încât elevul cu dificultăți să atingă maximul potențialului său de dezvoltare. Ne răspunde plastic aceeași colegă citată anterior... „Partea dificilă este adaptarea propriului stil de predare la nevoile elevilor, pentru că acest lucru nu presupune doar schimbarea dificultății unor itemi de evaluare sau a unor sarcini de învățare, ci și realizarea punții între experiența copiilor și cea a cadrului didactic și transmiterea cunoștințelor într-un mod aplicat, relevant pentru elevi și pentru existența lor cotidiană. Strategiile didactice folosite își pierd din valoare atunci când conținuturile explorate nu au legătură cu viața elevilor sau când nu utilizează experiența întreagă a elevilor ca punct de pornire în procesul de predare-învățare.” (Jula Marinela, cursant CCDPEI). Cât adevăr există în aceste cuvinte, cea mai dificilă parte a educației incluzivă este cea a adaptării propriului stil de predare-învățare-evaluare la nevoile fiecărui elev atipic și foarte importantă selectarea unor conținuturi relevante pentru viața acestuia.
Concluzia finală a colegei
noastre evidențiază impactul cursului de formare CCDPEI la nivel
relațional-valoric, aspect care demonstrează practic schimbarea perspectivelor,
a atitudinilor față de elevul atipic... „În concluzie, cred că educația
incluzivă nu presupune doar egalitatea șanselor, ci și redimensionarea
procesului didactic – făcută de fiecare profesor în parte – pentru a răspunde
pozitiv realității individului, care trebuie cunoscută, acceptată și exploatată
în procesul didactic prin valorificarea experiențelor personale a le elevilor,
prin acceptarea și valorificarea diversității elevilor și prin stimularea
dorinței lor de a cunoaște folosind ca punct de plecare relaționarea pozitivă
și respectul față de copil, construind un raport pozitiv care să fie baza
învățării și a succesului școlar în cel mai mare grad posibil pentru fiecare.”
(Jula Marinela, cursant CCDPEI).
Care sunt reflecțiile proprii,
ale mentorului formator? În primul rând menționez faptul că suportul de curs
CCDPEI este extrem de consistent, din punctul meu de vedere, pornind de la
răspunsurile la întrebările „de ce?” (trasee atipice) continuând cu „cu ce?”
(metode interactive) și finalizând cu întrebarea „cum?” (instruire
diferențiată, strategii de lucru cu copii hiperactivi și probleme de conduită).
Suportul de curs pune la dispoziția cursanților și formatorilor informații
actualizate din literatura de specialitate dar și numeroase exerciții practice
relevante pentru activizarea cursanților.
În al doilea rând, aș vrea să
evidențiez o particularitate a grupei CCDPE de la CSEI Beclean și anume
caracterul mixt al acesteia în sensul că aproape în proporții egale au fost
colegi din învățământul de masă și din învățământul special aspect care a
condus la valoroase schimburi de experiență între cele două categorii de
cursanți. Au profitat poate cel mai mult colegii din învățământul de masă care
au plecat de la fiecare sesiune cu multe exemple de bună practică evidențiate
de colegii din învățământul special, aspect relevat de foarte mulți cursanți.
Deseori acele modalități de intervenție (modus operandi) au devenit sursă de
inspirație sau momente „aha” pentru colegii noștri. Sigur s-a evidențiat în
cadrul cursului faptul că nu întotdeauna există „rețete infailibile” că,
deseori o intervenție, o strategie se poate recalibra, redimensiona,
replanifica sau schimba în funcție de „răspunsul” elevului atipic.
„Când m-am înscris la acest curs,
speram că voi primi o „rețetă” miraculoasă, o strategie de lucru infailibilă
care îmi va ușura munca și interacțiunea cu acești elevi. Însă tot ce am primit
în cadrul sesiunilor de formare s-a concretizat în direcții de acțiune,
deoarece principiul de bază al culturii incluzive este individualizarea.
Astfel, discuțiile purtate cu aceste ocazii, elaborarea sarcinilor de grup,
experiențele celorlalți cursanți, precum și calitatea conținuturilor transmise
mi-au dat convingerea elevii atipici nu sunt o cauză pierdută, având și ei la
rândul lor șansa de a se bucura de educație și instruire. E menirea noastră, a
tuturor, de a le crea oportunități și un mediu în care să se simtă înțeleși și acceptați.”
(Pop Oana, cursant CCDPEI).
„Sesiunile de formare la care am
luat parte au subliniat ideea că elevii sunt diferiți, dar toți pot să învețe,
iar noi, cadrele didactice, avem responsabilitatea de a ne schimba atitudinea,
comportamentele și de a adapta conținuturile educaționale pentru a răspunde
diversității copiilor. De fapt, cultura incluzivă presupune îndepărtarea
tiparelor, renunțarea la Patul lui Procust care îi încorsetează adesea pe elevi
și îi integrează în categorii – buni sau slabi, normali sau cu CES –
valorificând diversitatea și diferențele, nu cu resemnare, ci cu gratitudine,
căci acestea pot genera perspective noi asupra vieții.” Pop Oana, cursant
CCDPEI)
În al treilea rând, pentru mine
ca formator, a fost o experiență pozitivă, constructivă participarea la acest
curs CCDPEI, context în care am profitat și eu de vasta experiență a colegilor
cursanți din ambele medii școlare, ceea ce mi-a lărgit semnificativ „orizontul”
metodologic/praxiologic. Sunt recunoscător pentru că am putut beneficia de
aceste activități de învățare biunivocă și sunt sigur că experiența didactică a
colegilor cursanți este terenul propice de cultivare a noilor cunoștințe în
vederea îmbunătățirii educației incluzive din județul nostru. Sigur că mai sunt
lucruri de făcut, situația nu este perfectă, și aici ne referim la o dezbatere
destul de intensă la activitățile de formare și anume la faptul că educația
diferențiată nu are o continuare logică la nivelul evaluărilor naționale. Dacă
predai diferențiat, dacă respecți ritmul de dezvoltare a elevilor atipici
atunci și evaluarea trebuie să fie diferențiată. Deși mai sunt lucruri de
„reglat” totuși s-au făcut pași enormi în direcția incluziunii elevilor cu
profil atipic iar cursul CCDPEI reprezintă un adevărat „catalizator” al
schimbării, al progresului.
prof. Ioan Ștefan ORBAN,
Mentor-formator
Managementul conflictelor în clasa de elevi
1. Definirea conflictului
„Conflictul a fost descris ca o
stare tensională care apare atunci când două sau mai multe părți ale
organizației/ instituției intra în interacțiune pentru a lua o decizie, a
realiza un obiectiv sau a soluționa o problemă și:
- interesele părților sunt
diferite
- acțiunile unei părți determină
reacții negative
- părțile incapabile să
soluționeze controversa se critica reciproc.”[1]
Stephen P. Robbinns definește
conflictul ca fiind „un proces care începe când o parte a afectat negativ sau
este pe cale să afecteze negativ ceva care are o anumită valoare pentru prima
parte.”[2]
2. Descriere. Funcționare. Dezamorsare
În ceea ce privește rolul pe care
îl au conflictele în viața școlară, există mai multe puncte de vedere. Pe de o
parte, conflictele sunt stări anormale în activitate, având un profund caracter
disfuncțional. Pe de altă parte, conflictele sunt aspecte firești de existență
și evoluție a afacerilor, funcțional având un rezultat pozitiv.
De-a lungul timpului practica
managerială a dezvoltat două viziuni asupra conflictelor. „Conform conceptelor
promovate în viziunea veche:
- conflictul poate fi evitat;
- conflictul e cauzat de erori în
proiectarea și conducerea clasei de elevi;
- conflictele dezbină și
împiedică obținerea performanței optime;
- obiectivul educațional este de
a elimina conflictul;
- performanța optimă necesită
îndepărtarea conflictului.
În prezent, lumea specialiștilor
prezintă o viziune nouă asupra conflictelor, care poate fi rezumată astfel:
- conflictul este inevitabil;
- conflictul este cauzat de:
structura organizatorică, diferențe în scopuri, în percepții, evaluarea
resurselor umane etc.;
- conflictele contribuie la
defăimarea performanței educaționale în diferite grade;
- performanța optimă necesită
reducerea nivelului conflictului.”[3]
Perspectiva clasicilor științei
prezintă conflictul ca un lucru „rău” determinat de lipsa înțelegerii dintre
oameni și de relațiile interpersonale deficitare. Caracteristicile mediului
social, principalul modelator al comportamentului uman, sunt considerate
„vinovate” de apariția conflictelor. Pentru evitarea coordonatelor conflictuale
cadrele didactice se vor centra pe cultivarea unei cooperări armonioase între
actorii implicați (elevi/ profesori/ personal auxiliar). Echipa unită nu va
accepta imixtiunile nedorite care să tulbure viața școlară. O altă concepție în
opoziție cu cea tradițională, numită comportamentală, acceptă existența
conflictului ca pe un fapt inevitabil, chiar dezirabil. Apariția conflictului
nu este cauzată de mediul organizațional educațional, ci de interese, scopuri
și obiective personale diferite. Pluralitatea și divergența intereselor poate
avea efecte pozitive cât și negative, fiind văzute ca o modalitate de
revitalizare a interesului pentru educare. Acceptarea conflictului atunci când
se urmărește realizarea propriilor interese în scopuri neproductive nu este
benefică. Lipsa conflictelor însă, poate cauza apatia, imobilismul și
inadaptarea educabililor la provocările schimbării. Astfel, sistemul
educațional va avea ca sarcină identificarea exactă a nivelului conflictului
care afectează obținerea performanțelor, respectiv momentul în care stimularea
conflictului poate avea efecte benefice asupra educabililor. De altfel, adepții
acestui curent insistă asupra aspectului pozitiv al confruntării și
dezacordului, mai ales în ceea ce privește posibilitatea introducerii pe
această cale a inovației și a schimbării. Susținătorii acestui punct de vedere
arată că între performanțele școlare și conflict există o legătură directă –
până la un anumit nivel „optim” al conflictului performanța școlară
înregistrează o creștere continuă; după ce starea conflictuală depășește
punctul optim, performanțele scad o dată cu amplificarea stării conflictuale.
În concluzie, această concepție subliniază caracterul pozitiv care poate fi
atribuit situației conflictuale în perspectiva obținerii unor performanțe
ridicate.
Fig. 1. Relațiile dintre intensitatea conflictelor și rezultate
Concepția radicală asupra
conflictului a fost inspirată în principal din teoriile lui K. Marx și M.
Weber, având un cadru de referință mult mai larg.
3. Implicații psihologice și sociologice
Conflictul cuprinde o serie de
stări afective ale indivizilor cum ar fi: neliniștea, ostilitatea, rezistența,
agresiunea deschisă, precum și toate tipurile de opoziție și interacțiune
antagonistă, inclusiv competiția.
Concepțiile diferite asupra
conflictului sugerează puncte de vedere diferite asupra surselor conflictului.
Cauzele care generează stările conflictuale pot fi căutate atât în elementele
de ordin psiho-sociologic, cât și în elementele structurale ce caracterizează
mediul școlar. Astfel, stările conflictuale pot fi determinate de: nepriceperea
unui membru al grupului de a-și îndeplini sarcinile ce i-au fost atribuite,
nemulțumirea față de modul de repartizare a sarcinilor, percepții și
interpretări greșite, lipsa unei comunicări deschise și oneste, relațiile
interpersonale dificile, existența unui climat de neîncredere între oameni,
agresivitatea, teama de a lăsa pe alții să se afirme, competiția, etc. Aceste
cauze țin mai mult de psiho-sociologia grupului.
Un prim exemplu pe care îl putem
oferi este legat de percepțiile diferite pe care le împărtășesc membrii unui
grup față de alt grup. Imaginea grupului din oglindă este o formă de
manifestare a percepțiilor greșite prin care părțile aflate într-o situație
conflictuală tind să împărtășească aceleași percepții eronate una despre
cealaltă. În măsura în care un grup de elevi tinde să creadă despre un alt grup
că este „rău”, acesta din urmă va manifesta la rândul lui aceleași percepții,
comportamentul fiind singurul indiciu asupra sistemului de valori împărtășit de
membrii grupului. În consecință, reacția părții adverse va fi pe măsura
comportamentului manifestat.
Diferențele între profesori/
elevi rezultă în mod natural când sarcina generală a unei organizații este
împărțită pe specialități. Ei folosesc alte mijloace de învățare diferite , au
legături cu alți oameni, primesc altă instruire, gândesc și acționează diferit.
Aceste diferențe sunt normale, intenționate și necesare pentru succesul
educațional. Totuși diferențele creează dificultăți ca intoleranță și antipatie
între indivizi. Diferențierea îngreunează comunicarea prin individualizarea
unui grup față de altul.
Interdependența este o cauză
importantă a conflictelor deoarece dă posibilitatea de amestec și
obstrucționare care altfel nu ar exista. Această interdependență poate apărea
sub mai multe forme: un contact minim, când fiecare disciplină își aduce o mică
contribuție la întreg și fiecare este sprijinit de întreg; o interdependență
secvențială care acționează ca o linie de asamblare în care există o dependență
reciprocă de la un capăt al liniei la celălalt; o interdependență reciprocă în
care cadrele didactice si elevii își dau unii altora sarcini. Evident, cu cât
interdependența este mai mare cu atât potențialul unui conflict este mai
ridicat.
Folosirea resurselor în comun
este o altă cauză structurală ce poate conduce la conflict. Resurse ca bani,
timp, spațiu, personal, echipament produc deseori conflicte legate de cine le
va folosi, unde, cât și când. Izbucnesc conflicte distructive mai ales atunci
când resursele sunt foarte limitate iar nevoile mari.
Un model mai simplu de explicare
a conflictelor surprinde într-o variantă instrumentală contradicțiile,
atitudinile și comportamentul părților implicate. Din punctul nostru de vedere,
cauzele conflictelor trebuie privite pe toate cele trei laturi, deoarece conflictul
este un proces dinamic în care contradicțiile, atitudinile și comportamentele
se schimbă continuu și se influențează reciproc.
Contradicția se referă la
incompatibilitatea, percepută sau reală, de scopuri între părțile care intră în
conflict, generată de interese, norme, valori, structuri diferite. Atitudinile
includ elemente emoționale, cognitive și de voință, în timp ce comportamentele
sunt rezultatele unor dezechilibre, tensiuni, nevoi, lipsuri, dorințe și
așteptări nesatisfăcute.
Orice acțiune întreprinsă este
justificată de un ansamblu de factori care energizează, activează și susțin
comportamentul. Insistăm asupra rolului pe care îl îndeplinesc nevoile pentru
că starea de necesitate nu numai că stimulează dar și orientează organismul
uman spre anumite moduri de satisfacere adecvată a dorințelor. Deci
comportamentul motivat nu este o simplă cauză, ci și un mijloc prin care se
poate ajunge la realizarea scopului, intensitatea acestuia fiind determinată de
trebuințele specifice dar și de particularitățile stimulilor. O astfel de
abordare are avantajul că propune soluționarea conflictelor prin dezamorsarea
comportamentului conflictual, o schimbare în atitudini și o transformare a
relațiilor și intereselor care se află în centrul structurii conflictuale.
4. Rolul profesorului în managementul conflictelor
Prevenirea conflictelor se poate
realiza prin dialog social de calitate în cadrul clasei de elevi, a școlii ca
entitate educațională. Aceasta necesită o participare activă a tuturor
actorilor implicați (profesori, elevi, personal auxiliar) într-o comunicare
atât pe orizontală cât și pe verticală, care presupune mai multe niveluri:
- participarea la ore;
- participarea în relațiile umane
propriu-zise;
- cointeresarea.
În vederea prevenirii unui conflict
distructiv, profesorul trebuie:
- să ceară părerile elevilor/
cadrelor didactice și să-i asculte cu atenție;
- să adreseze criticile într-o
manieră constructivă;
- să nu pornească de la premisa
că știe ce gândesc sau ce simt ceilalți cu privire la anumite subiecte
importante;
- înainte de a adopta decizii
care ar putea afecta activitatea celorlalți să-l consulte sau să-l stimuleze să
participe la elaborarea lor;
- să încurajeze persoanele și
grupurile care se angajează în dispute constructive;
- să încerce să găsească căi care
să le permită ambelor părți dintr-un conflict să părăsească terenul cu o
oarecare demnitate.
Concluzii
- conflictul trebuie considerat
un aspect inevitabil al vieții;
- cei mai mulți oameni consideră
conflictele ca fiind ciocniri distructive, ireconciliabile, în urma cărora unii
câștigă în defavoarea altora;
- un conflict de nivel mediu este
necesar pentru a permite evoluția proceselor educaționale și a pregăti terenul pentru
schimbare;
- conflictul poate da naștere
motivației de a rezolva problemele care altfel trec neobservate, putând duce la
un comportament creator;
- în viitor este necesar ca
profesorii să posede mai multe cunoștințe despre posibilitățile de rezolvare
constructivă a situațiilor conflictuale.
Note:
1. Tiberiu Zorțelan, Burduș
Eugen, Căprărescu Gheorghiță – Managementul
organizației, Ed. Economică, București, 1998, p. 531
2. Stephen Robbins – Organizational Behavior; McGow Hill;
Boston; 1998, p. 921
3. J. A. Stoner, R. Freeman – Management, Prentice hall, 1989, p. 121
prof. Iuliana MATEAN,
Colegiul Tehnic Infoel Bistrița
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu