„Fără şcoală să nu aştepte nimeni nici părinţi buni, nici fii buni, nici stat bun.” (Ion Heliade Rădulescu)
Europe Code Week – Săptămâna Europeană a Programării
Ce este codarea?
În era noastră digitală,
alfabetizarea nu se referă doar la citire sau scriere; trebuie să includă, de
asemenea, o varietate de abilități digitale. Prin urmare, este important atât
pentru copii, cât și pentru adulți să poată înțelege tehnologia. Învățarea
codificării la o vârstă fragedă ajută la dezvoltarea abilităților cruciale
precum rezolvarea problemelor, gândirea analitică și colaborarea, care se
dovedesc a fi foarte importante pe termen lung.
Deci, ce este codarea?
Codificarea se referă la scrierea
unui set precis de instrucțiuni pe care un computer le poate înțelege pentru a
executa o acțiune – crearea unui cod de programare a computerului. Prin urmare,
codificarea este principala metodă pentru a permite intercomunicarea între
oameni și mașini. La fel ca în comunicarea interpersonală, în codificare,
există și mai multe limbaje, așa-numitele limbaje de programare. Cu toate
acestea, principiile principale din spatele tuturor limbajelor de programare
sunt foarte asemănătoare.
Gândirea computațională descrie
un mod de a privi problemele și sistemele, astfel încât un computer să poată fi
folosit pentru a ne ajuta să le rezolvăm sau să le înțelegem. Gândirea
computațională nu este doar esențială pentru dezvoltarea programelor de
calculator și înțelegerea limbajelor de programare, ci poate fi folosită și
pentru a sprijini rezolvarea problemelor în toate disciplinele și sectoarele.
Ce este Code Week?
EU Code Week este o inițiativă
care a fost lansată în 2013 de un grup de voluntari ambițioși, programatori,
programatori, profesori și antreprenori – persoane care au considerat necesar
ca publicul european să aibă o înțelegere de bază a codificării. Până în 2017,
inițiativa s-a răspândit pe tot continentul, iar în 2018, Comisia Europeană a
sprijinit inițiativa ca parte a Planului de acțiune pentru educația digitală,
încurajând toate școlile din Europa să participe. Anul trecut, mișcarea a atins
4,2 milioane de participanți în peste 80 de țări din întreaga lume, ceea ce ne
aduce până în prezent. Anul acesta, Săptămâna Codului s-a desfășurat în
perioada 10-25 octombrie, iar obiectivul este de a ajunge la jumătate din toate
școlile din Europa!
Europe Code Week – Săptămâna
Europeană a Programării
Inițiativa Comisiei Europene
pentru promovarea abilităților digitale: Europe Code Week – Săptămâna Europeană
a Programării ajunge la cea de-a 7-a ediție!
Săptămâna UE a programării este o
inițiativă de bază care își propune să aducă programarea și competențele
digitale la îndemâna tuturor într-un mod distractiv și antrenant. Învățarea
programării ne ajută să înțelegem lumea care se schimbă rapid în jurul nostru,
să ne extindem înțelegerea cu privire la modul în care funcționează tehnologia
și să dezvoltăm competențe și abilități pentru a explora noi idei și pentru a
inova.
În perioada 10 – 25 octombrie
2020, milioane de copii, tineri și adulți s-au reunit din nou pentru a învăța
mai multe despre programare și alte competențe digitale. Activitatea s-a
prelungit pe tot parcursul acestui an școlar, dat fiind interesul mare din
partea elevilor și cadrelor didactice. Pentru a participa accesați https://codeweek.eu/.
La ediția din acest an am înscris
pe harta europeana a codării patru evenimente la care au participat elevii de
la Liceul Tehnologic „Ion Căian Românul” Căianu Mic:
https://www.facebook.com/hashtag/eucodeweek2020?__gid__=774720866253044
14 Oct. 2020 12:00
Elevii clasei a VI-a au
descoperit diferite, imagini prin colorarea unor șabloane Pixel Art care conțin
diferite operați matematice – adunare, scădere, înmulțire și împărțire,
rezultatele acestora indicând culorile care trebuie utilizate.
22 Oct. 2020 8:00
Elevii participă la dezbateri
privind educația pentru mediu și educația ecologică.
25 Oct. 2020 12:00
Utilizând trusa de chimie pentru
a modela, coda simboluri chimice.
23 Oct. 2020 13:00
Elevii au copiat pe hârtie de
pătrățele un model cusut de pe ia sau costumul național personal, sau al mamei/
bunicii, de asemenea vor fotografia ia/ costumul național. Ulterior asociază
cifre culorilor, și realizează o legenda (Pixel Art). Toate costumele naționale
din România conțin coduri si simboluri transmise din generație in generație.
Noi facem o colecție de simboluri si coduri pentru viitor. La finalul
activității vom realiza o colecție de modele pe care le vom publica într-un
ebook.
Alessandro Bogliolo, ambasador al Săptămânii Codului UE în Italia
prof. Ana-Mirela GORON,
Liceul Tehnologic „Ion Căian Românul” Căianu Mic
„Hai cu noi la vânătoare!!! Dacă iubești eclipsele...”
Eclipsele totale de Soare
constituie unele dintre cele mai grandioase spectacole pe care natura și cerul
le oferă, care au fost însoțite de-a lungul timpului de numeroase mituri și
opere literare, stârnind emoții și fantezii în rândul oamenilor aparținând unor
popoare și culturi diverse.
Pe parcursul producerii
fenomenului, în timp ce Luna acoperă tot mai mult discul Soarelui, cerul începe
să se întunece, vântul începe să adie iar temperatura aerului scade cu câteva
grade. Atât omul cât și natura răspund imediat acestor modificări, păsările
sălbatice își încetează zborul, cele de curte se duc la somn iar florile mai
sensibile își închid petalele, precum în cazul înserării.
Evenimentul a constituit o ocazie specială pentru:
- Elevi – de a învăța mai multe
despre știința eclipselor;
- Profesori – să-și dezvolte
competențele de proiectare prin înserarea a noi concepte despre STE(A)M în
cadrul procesului educațional și utilizarea metodei CLIL ca strategie de
predare;
- Elevi și profesori în ceea ce
privește perfecționarea procesului de învățarea la distanță.
Din agenda evenimentului, se pot
menționa:
- 10-14 decembrie 2020 –
desfășurarea activităților înscrise pe site-ul internațional:
https://iau-dc-c1.org/eclipse-2020/#register-event, în fiecare unitate de
învățământ;
- 14 decembrie 2020 – urmărirea
eclipsei on line și participarea la activitatea internațională „Eclipse Party”,
evenimente coordonate de Iranian Teachers Astronomy Union și Student's
International Network for Astronomy, SINA, www.itaubu.com, alături de elevi și
profesori din Japonia, Afganistan, România, S.U.A., Chile, Rusia, Bulgaria ș.a.
- 16 decembrie 2020, ora 12. 00 –
activitate CLIL outdoor națională online, în limba engleză, pentru nivel
gimnazial coordonată de Școala Gimnazială nr. 168 din București, instrumentele
de lucru online fiind realizate de profesorii din unitățile școlare partenere.
Profesorii au fost încurajați să promoveze în rândul elevilor lecțiile, modalitățile și activitățile de promovare a științelor, precum și metoda CLIL.
Bibliografie și webografie:
XXX – L'eclisse di Sole in miniature,
Esperienze didattiche, Edizione Nuova Cultura, Roma, 2007
https://www.befreebezen.com/urmeaza-ma-in-inima-soarelui-eclipsa-totala-de-soare-in-leu-21-august
prof. Alina GÎMBUȚĂ,
Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița
prof. Luminița UJICĂ,
Liceul cu Program Sportiv Bistrița
Cercul de etnografie și folclor de la Liceul Tehnologic „Grigore Moisil” Bistrița – proiect interdisciplinar
Cercul etnografic și grupul
folcloric Zestrea satului, produsele îndelungatei colaborări dintre catedrele
de limba și literatura română și istorie, își desfășoară activitatea de mai
bine de zece ani la Liceul Tehnologic „Grigore Moisil” Bistrița, în spațiul
muzeal amenajat într-o sala de clasă din inițiativa și implicarea prof. de
istorie Dănuț Archiudean. Convingerea că un muzeu etnografic în cadrul școlii
este mai eficient dacă devine spațiul de desfășurare a unui cerc de folclor al
elevilor, la care să participe și profesorii interesați de tradiția românească,
a fost punctul de pornire al activităților noastre care s-au perfecționat și
diversificat de la un an la altul. Aici au fost adunate de-a lungul timpului
obiecte ce reprezintă istoria satului românesc, iar elevii de la cerc regăsesc
în acest mediu atmosfera din satul bunicilor, lumea poveștilor și gustul copilăriei
de altădată. Cercetarea etnologică înseamnă studiu etnografic, vizite în
teritoriu, culegerea de folclor autentic, supunerea materialelor documentare
unei analize pertinente din perspectivă etnologică, istorică și literară,
pregătirea unor portofolii științifice, participarea la concursuri, simpozioane
și manifestări artistice. Rezultatele obținute la concursurile naționale sunt o
dovadă a muncii susținute, a pasiunii pentru cercetare și artă populară
autentică.
prof. Sorina CAZAC,
Liceul Tehnologic „Grigore Moisil” Bistrița
Învățarea colaborativă cu instrumentul digital Jamboard prin aplicații practice
Jamboard este o aplicație care
face parte din suita de aplicații G Suite for Education de la Google.
Jamboard este o tablă digitală
interactivă care se poate utiliza în desfășurarea activităților didactice
online, pe care o pot edita atât profesorul cât și elevii (dacă le este dat
dreptul la editare de către profesor).
Prin intermediul uneltelor de
care dispune Jamboard: stilou cu mai multe penițe și culori, radieră,
evidențiator, figuri geometrice cu o paletă de culori de umplere, casetă text,
notă fixă, adăugare de imagine, dar și posibilitatea alegerii/selectării aspectului
paginii, fonturile, puteți beneficia de următoarele posibilități ale
instrumentului:
- crearea și editarea de articole
Jam pe care să le partajați cu elevii/colegii dvs.;
- colaborarea în timp real –
puteți răsfoi, vedea și trimite articole Jam colegilor de echipă sau elevilor –
elevii în grupuri de lucru – pe care îi coordonați;
- scrierea și desenarea folosind
stiloul inclus;
- efectuări o căutare pe Google
și introducerea de imagini sau pagini web;
- adăugarea de documente Google
și diapozitive;
- salvarea automată a materialele
pe care le creați.
Jamboard se poate utiliza în
desfășurarea activităților online în funcție de creativitatea dascălilor: tablă
pentru schița lecției, efectuarea de exerciții, fișă de documentare, fișă de
lucru, test, participarea elevilor în grupe de lucru/ echipe în proiecte etc.
Câțiva pași de utilizare a
aplicației Jamboard:
Vă logaţi pe contul de gmail.com
preferat;
Din gmail.com pentru a accesa
Jamboard mergeți în colțul din dreapta sus, unde vedeți o grilă cu 9 puncte –
Aplicațiile Google;
Cu un click pe Aplicații Google, selectați, din multitudinea de aplicații oferite, Jamboard;
Pentru crearea unui Jam nou, click pe rotița galbenă cu + și se deschide pagina tabla nouă!
În partea stângă, găsiți bara de instrumente care conține o serie de butoane/ opțiuni.
Selectați opțiunile dorite cu click și începeți să conturați Jamboardul dorit... din câțiva pași!
Dacă doriți să deschideți un Jam
în timpul unei prezentări pe Meet, selectați din Mai multe opțiuni Tabla albă.
Bibliografie/Webografie:
Ion Neagu, Mariana Constantin,
Aurel Ciocărlea Vasilescu, Măsurări Tehnice, Manual pentru clasa a X-a,
domeniul Mecanică, Ed. CD PRESS, 2019
https://chrome.google.com/webstore/detail/jamboard/ihacalceahhliihnhclmjjghadnhhnoc?hl=ro
https://support.google.com/jamboard/answer/7424836?hl=fr
https://www.youtube.com/watch?v=y9YGSX_T0vo
https://en.wikipedia.org/wiki/Jamboard
prof. Doina-Marilena BOGDAN,
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud/
Liceul Tehnologic Grigore Moisil Bistrița
Profesoara Zina Morar – o Zână bună a Palatului Copiilor Bistrița
După o carieră strălucită, de
peste 30 de ani doar la Palatul Copiilor Bistrița, doamna profesoară Zina Morar
s-a pensionat, rămânând însă mult mai tânără decât mulți dintre noi, care încă
mai slujim efectiv în câmpul muncii. Un spirit cuprinzător și empatic, de o
sinceritate debordantă. Alături de dânsa te simțeai în siguranță. Nu ezitam să
ne împărtășim, pe lângă probleme profesionale, și vreun of de natură
colaterală.
Am învățat alături de la Domnia
Sa, antrenându-ne, cu generozitate, în diverse colaje muzical-literare. Gândea
coregrafii de la A la Zet, avea viziune, inspirație, stoicism, eleganță, dar,
mai presus de toate, prospețime. În preajma dânsei am crescut, împrumutând
strategii de învățare creativă, abordări surprinzătoare.
Se crede că elogiile în avalanșă
reduc credibilitatea celor spuse, dar nu mi-am propus să elaborez materialul de
față (floral, bineînțeles) încorsetată de șabloane jurnalistice. Cele scrise
aici se pot constitui într-o simplă pagină de jurnal și, astfel, să estompeze
carențele unui text mai puțin academic.
Era iubită. Enorm. Deși avea
reguli stricte, forma caractere... responsabile. Bine știind faptul că
performanța ține de exigență. De la fetițele de-o șchioapă până la liceene,
toate trebuiau să fie dârze, prompte, punctuale, pe fază. Aceste calități, pe
lângă emoție și gingășie! De la copilul care avea muzica și mișcarea artistică
în sânge, până la cel care avea nevoie de îndelungă răbdare pentru a se
sincroniza cu echipa – nu a neglijat pe nimeni.
Redau măcar două aprecieri ale
unor dansatoare din Ansamblul Meteor:
„Doamna Zina este cea mai bună
profesoară de dans pe care o știu. Cu ajutorul ei am câștigat concursuri și am
făcut o grămadă de spectacole. Îi mulțumesc pentru efortul depus pentru a ne
învăța atâtea lucruri pentru care, acum, pot să spun, că sunt o gimnastă. O
iubesc și o respect pe doamna Zina și îi doresc multă sănătate, liniște și
bucurii în viață! – Diana Cîrceie, clasa a VI-a;
„Dragă doamna Zina, aș fi vrut să
nu vă pensionați pentru că vreau să mai învăț de la dumneavoastră gimnastica.
Ați fost o persoană minunată în cariera dumneavoastră. Ați vrut ca fiecare să
devină o sportivă. Meritați mai mult decât o floare, meritați cele mai frumoase
flori de pe Pământ! – Daria Cîrceie, clasa a III-a.
„Cercul” dânsei era unul
efervescent, colorat, viu. Gândea coregrafii interesante, cu elemente de
gimnastică ritmică, aerobică, stilizări, euritmii pe ritmuri de jazz, fragmente
lirice, dar și numere antrenante, colaje dansante diverse. Era și designer
vestimentar, imaginând, croind costume, adăuga te miri ce element șic la
ținutele vestimentare ale dansatoarelor. Nopți de nesomn, cu șabloane,
foarfeci, ac și ață, ca totul să fie cât mai bine conceput, mai curat, mai
impresionant. Toate acestea dovedesc multă pasiune și dăruire.
Performanțele artistice au fost
nenumărate. Pe lângă spectacole aniversare expresive, dedicate Iernii, Mamei,
Copilăriei …, an de an, Ansamblul de dans modern Meteor a fost pe podium la
concursurile de profil, prin diverse colțuri de țară, la mai multe ediții. A
obținut zeci de locuri I la competiții județene, regionale, naționale de dans,
dintre care amintim doar Concursul Național „Ritm, dans, fantezie”, Târgu
Mureș, Festivalul Național „Flori în Orașul Florilor”, Timișoara.
Nu a neglijat nici atelierele
suplimentare, voluntare, cu elevi, profesori din țară și din străinătate. În
Școala Altfel, în Proiectele Comenius, Erasmus ale Palatului, coordonate de
profesoara Iulia Istrate, era mereu prima care se implica în spectacole de
întâmpinare sau de încununare binemeritată. În toate aceste
evenimente-orhestră, toate ca toate, dar dansul fascina fără doar și poate.
Îi mulțumim pentru lecțiile de dans și de viață! Pentru toate cele împărtășite cu distincție și omenie, îi oferim un mare buchet de flori clipitoare, sute de perechi de ochișori luminoși, sute de flori sufletești și… Marele Premiu de a o purta mereu în inimi cu drag și recunoștință. Rămâne la fel de iubită de tot Palatul Copiilor Bistrița, în care doamna Zina Morar va fi mereu o Zână bună!
prof. Ionela-Silvia NUȘFELEAN,
Palatul Copiilor Bistrița
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu