„La ieşirea din şcoală, copilul ar trebui să
conştientizeze cât de multe lucruri nu ştie şi să-şi dorească să le afle.”
(William Haley)
Reziliența – o abilitate necesară
Reziliența este abilitatea de a
face față unei situații dificile și de a reveni la starea emoțională inițială,
simțindu-te la fel de bine ca înainte ca evenimentul negativ să aibă loc. Este,
de asemenea, capacitatea de a te adapta la contexte dificile pe care nu le poți
schimba, menținând o stare emoțională pozitivă. Când ești rezilient, percepi
situațiile dificile ca un context de învățare din care ieși mai puternic.
Reziliența este mai mult decât capacitatea de a face față unei experiențe
dificile. Când ești rezilient ești mai bine pregătit să cauți noi oportunități,
să își asumi riscuri rezonabile pentru a-ți atinge scopurile. Asumarea de
riscuri poate duce uneori la eșecuri, dar, în același timp, creează
oportunități pentru a obține succes și, în acest fel, pentru a îmbunătăți
imaginea de sine.
Respectul față de sine este o
componentă importantă a rezilienței. O astfel de convingere ne va proteja de
situații și comportamente de risc. Astfel, vom fi mai puțin vulnerabili în fața
situațiilor dificile.
Empatia și respectul față de
alții, generozitatea, onestitatea și cooperarea sunt de asemenea legate de
reziliență. Astfel de valori presupun manifestarea de grijă față de cei care au
nevoie de sprijin, o atitudine deschisă și prietenoasă față de ceilalți.
Abilitățile sociale reprezintă o
altă componentă importantă pentru dezvoltarea rezilienței. Concret, este vorba
de abilitatea individului de a-și face prieteni și de a menține relațiile de
prietenie, de a rezolva un conflict, de a coopera și de a lucra în echipă.
Reziliența presupune o gândire
realistă, rațională și optimistă în sensul că este centrată spre găsirea unor
soluții care să permită depășirea unor dificultăți, chiar dacă lucrurile merg
mai puțin bine. Alegerea unei valori, pe o scală de la 1 la 10, „Cât de rău
este în realitate?”, unde 1 înseamnă „foarte rău” și 10 „foarte bine”, poate fi
un indicator important a ceea ce simțim în momentul respectiv și cum percepem
noi starea de criză sau dimpotrivă, starea de bine existentă. Simțul umorului,
de asemenea, te poate ajuta să ai o perspectivă realistă și să rămâi calm.
Indiferent cât de optimist este
un individ, vor exista momente în care se va simți îngrijorat, speriat sau
furios. Dacă este rezilient, își va putea îmbunătăți dispoziția prin diferite
mijloace:
- Activități plăcute;
- Timp petrecut cu prietenii;
- Ajutor oferit altor persoane;
- Activități fizice, sport;
- Filme sau emisiuni amuzante.
Încrederea în sine, sentimentul
că ești capabil și pregătit să duci lucrurile la bun sfârșit face parte, de
asemenea, din conceptul de reziliență. Pentru aceasta sunt importante
deprinderile de a stabili scopuri, de a planifica, de a fi organizat și
disciplinat.
Mesaje cheie pentru construirea
rezilienței
Putem crea un mediu pozitiv, care
crește reziliența, transmițând zilnic mesaje cheie:
- Viața este frumoasă, dar din
când în când fiecare are o perioadă dificilă. Este o parte firească a vieții.
- Aproape întotdeauna lucrurile
se îmbunătățesc, chiar dacă uneori durează mai mult decât ți-ai dori. Păstrează
speranța și caută soluții pentru problemele tale.
- Dacă discuți cu cineva de
încredere despre ceea ce te preocupă sau te supără, te vei simți mai bine și
vei găsi mai multe soluții pentru problemele tale. Nimeni nu e perfect, cu
toții facem greșeli. Cu toții vom afla că există anumite lucruri pe care nu le
putem face suficient de bine.
- Dacă găsești ceva pozitiv sau
chiar amuzant într-o situație dificilă, oricât de mic ar fi acest lucru, te
ajută să faci mai bine față situației.
- Asumă-ți responsabilitatea
pentru ceea ce ai făcut sau ce nu ai făcut ca să produci situația dificilă. Nu
exagera cu învinovățirea, căci întotdeauna există circumstanțe sau anumite
persoane care au o contribuție.
- Dacă ceva nu poate fi schimbat,
acceptă și încearcă să te adaptezi la situație. Nu trebuie să te simți
mizerabil imaginând cel mai rău scenariu și gândindu-te că acesta se va
întâmpla.
- Când ceva nu merge cum trebuie,
de obicei afectează doar o parte a vieții tale. Concentrează-te atunci pe acele
lucruri care funcționează cum trebuie.
- Orice persoană simte frică uneori,
dar nu toată lumea se sperie de aceleași lucruri. Devii mai puternic dacă îți
confrunți fricile, în loc să le eviți.
- Nu te lăsa copleșit de emoții.
Găsește o cale să te calmezi căci astfel poți găsi o soluție pentru a face față
situațiilor și emoțiilor tale.
Acest material a fost realizat în
urma participării la cursul de formare „Sinergii – Comunicare, Colaborare,
Consiliere”, având ca locație de desfășurare, Școala Gimnazială „Avram Iancu”
din Bistrița și care s-a desfășurat pe parcursul a trei module, perioada de
formare fiind: 12.11.2019 - 01.02.2020.
Au participat un număr însemnat
de profesori și învățători, această experiență fiind una necesară, utilă,
plăcută și nu în ultimul rând cu aplicabilitate la clasă, ceea ce a conferit
cursului o eficiență sporită. Apreciez, de asemenea, profesionalismul
formatorilor, informațiile fiind foarte bine alese și expuse sub forma unor
exerciții și aplicații care se pot folosi oricând în activitatea didactică.
Ceea ce a fost un plus pentru acest curs, a fost faptul că multe dintre
noțiunile predate pot fi valorificate în cadrul activităților școlare atât în
ciclul primar cât și în cel gimnazial.
De asemenea, au fost predate
strategii de management al clasei, de obținerea performanței academice, de
dezvoltare socio-emoțională a elevilor, de promovare a inițiativei, a
responsabilității sociale și a celei civice. S-au predat metode, tehnici și
alte instrumente pentru atingerea scopului și obiectivelor activităților
educative din școală. Cunoașterea copilului presupune identificarea
indicatorilor universali valabili pentru determinarea vulnerabilității
copiilor, a factorilor de risc care conduc la această vulnerabilitate.
Pe lângă aceste vulnerabilități,
trebuie luate în considerare necesitățile și nevoile copilului, cum ar fi:
nevoia de dragoste, de satisfacere a necesităților de bază, nevoia de
securitate, de încurajare, de stimulare, de apreciere, de asumarea
responsabilităților și multe alte nevoi ale copiilor, care astăzi nu sunt pe
deplin satisfăcute. Necesitățile copilului determină interesele, dorințele,
aspirațiile, pe care acesta și le propune spre realizare, copiii având nevoie
imperativă de asigurarea lor pentru atingerea performanței dorite atât de
cadrul didactic, cât și de familie și alți factori. Copiii au nevoie de
ghidare, de raportare la valorile esențiale ale lumii, de modele de urmat
pentru a atinge performanțele dorite.
Pentru ca acestea să fie atinse
este nevoie ca profesorul să demonstreze atât competențe de specialitate și
competențe didactice cât și competențe personale sau atitudinale. Pentru a
atinge performanța, de asemenea, profesorul trebuie să posede capacitați de
reflecție critică asupra propriului domeniu.
Centrarea activității didactice
pe dezvoltarea competențelor-cheie presupune, capacitatea de a utiliza abordări
pedagogice specifice pentru dezvoltarea maximală a potențialului fiecărui
copil, pentru progres în învățare, pentru un climat incluziv, pozitiv și
inovativ. În plus, competențele personale ale cadrului didactic se vor baza pe
un profil de personalitate caracterizat de un nivel înalt de autocunoaștere,
autonomie, reflecție personală, echilibru emoțional, asertivitate și bune
capacități de comunicare cu elevii, părinții, colegii și alți membri ai
comunității. Modelul dezirabil pentru profesorul zilelor noastre este
consolidarea unui profil al profesorului activ, implicat, capabil de lucru în
echipă și actor asumat al dezvoltărilor inovative în școală și în afara
acesteia.
Bibliografie
Howe, D. (2003) Child Abuse and
Neglect: Attachment Development and Intervention. New York: Palgrave Macmillan.
Johnson, B. (2005) Emotional
Heath. Ventnor: Trust Consent Publishing.
https://www.google.ro/search/rezilenta
– accesat la data de 25.01.2020
www.google imagini – accesat la
data de 25.01.2020
*** „Sinergii – Comunicare,
Colaborare, Consiliere” – materiale curs de formare CCD BN
prof. înv. primar Leonel-Cristian
ARAPU,
Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița
Împreună să spunem NU bullying-ului!
Colegiul Național „Liviu
Rebreanu” Bistrița coordonează un proiect Erasmus+ „I AM NOT A TARGET”, aflat
în al doilea an al desfășurării, prin care se dorește responsabilizarea vis-a
vis de agresiunea timpurie, prevenirea acesteia, promovarea unei culturi
organizaționale de susținere a coexistenței în diversitate și asigurarea unui
mediu de învățare sigur.
În cadrul mobilității doar pentru
profesori organizată în intervalul 22-27septembrie 2019 de către partenerul
Instituto Compresivo Statale „Silvio Pellico” din Vedano Olona, Italia, cadrele
didactice au avut ocazia să participe la conferințe, prezentări și workshop-uri
extrem de concentrate și riguros orchestrate, pe tema bullying-ului și mai ales
cyberbullying-ului. Experiența vastă în ceea ce privește gestionarea acestui
fenomen alarmant al societății contemporane a fost confirmată pe parcursul
întregii mobilități prin prezența multor specialiști, dezbaterile pe diverse
studii de caz și multitudinea atelierelor practice propuse.
Prezentarea cu titlul „Social
Media Literacy and cultural environment of Social Media” a domnului Paolo
Attivissimo, jurnalist și gazdă a unei emisiuni radio în Elveția, a atras
atenția asupra vulnerabilității individului ancorat în dependența de rețelele
sociale. Alarmantă este naivitatea cu care adulții, dar mai ales adolescenții
și tinerii își pun la dispoziție datele personale, detalii ale vieții private
și fragmente ale rutinei zilnice, fără a conștientiza că acestea sunt, fără
acordul lor, predate, prelucrate și mai apoi vândute marilor companii de
marketing ce transformă pe oricine în țintă a ofertei de produse. Ca urmare a
celor expuse, s-a atras atenția asupra respectării reglementărilor în vigoare
cu privire la vârsta minimă a utilizatorilor, s-a demonstrat necesitatea
instalării unor sisteme anti-virus pentru dispozitivele implicate în
comunicarea online și folosirea setărilor de siguranță în editarea profilurilor
personale. Numărul mare de acte de cyberbullying la care tinerii sunt fie martori,
fie participanți activi și ușurința cu care pot schimba în rău viața cuiva
printr-o singură apăsare de tastă, conturează situații periculoase ce impun
stabilirea unor strategii de responsabilizare a părinților cu privire la
controlarea modurilor de utilizare a tehnologiilor de către copii și
conștientizarea asupra consecințelor dramatice ale postării unor imagini în
rețelele social-media care, odată virale, nu mai dispar, ci din contră, au
efectul unui bumerang asupra victimei.
Expunerea bunelor practici ale
proiectului „Nu bullying, Da empatie!” prin prezentarea metodei „Tri-Pax” de
către autoarea acesteia, doamna Adriana Battaglia, a fost un prilej de
concentrare asupra modalităților de comunicare și efectelor acestora asupra
receptorilor, de exersare a abordărilor empatice în interrelaționare, în
negocierea conflictului și gestionarea emoțiilor. Atelierul „Tribunalul pentru
Pace” coordonat de domnul Tognola a completat pledoaria cu particularizarea pe
un studiu de caz și implementarea teoriei în practică, exercițiul constituind
un bun exemplu de strategie didactică în consilierea elevilor, în care două
puncte de vedere diferite asupra unei situații devin convergente în orientarea
spre valori ca dreptatea socială, toleranța, înțelegerea și respectul reciproc.
Specializat în probleme de
cyberbullying, avocatul Giuliano De Luca, a prezentat un exemplu de educație
realizată cu ajutorul aplicațiilor online, susținând ca acestea facilitează
transmiterea mesajului către adolescenții mari consumatori de astfel de
limbaje. Utilizarea unor metode dinamice, facile, interactive, constituie un
avantaj în depistarea cazurilor și conștientizarea gravității acestui fenomen
la nivel de statistici, feedback-ul conturându-se prompt sub protecția
anonimatului în cazul implementării chestionarelor în format electronic. În
sprijinul luptei cu agresiunea în mediul online, Italia este una dintre
puținele țări din Europa care beneficiază de un cadru legislativ extrem de
operativ, aplicat încă din anul 2017, ce intervine în apărarea victimelor și
pedepsirea hărțuitorilor. Numărul în creștere al faptelor de cyberbullying
raportate este alarmant, iar efectele acestora în rândul copiilor cu vârste tot
mai fragede variază de la destabilizare emoțională până la suicid,
manifestându-se într-un mediu extrem de vast, de la cadrul școlii, până la
computerul de acasă și culminând cu imoralele rețele underground.
Reprezentantul poliției ass. capo Brigatti și avocatul Maria Grazia Lani ne-au
vorbit despre formele de agresiune, procedura de investigare a cazurilor și
metode care vin în ajutorul celor vizați de fenomen și au prezentat câteva
cazuri dramatice (Guadalupe Shaw – 14 ani, Katelyn Roman – 12 ani, Amanda Todd
– 15 ani), conturându-se astfel reversul sumbru al libertății de exprimare cu ajutorul
tehnologiilor și imperiozitatea luării de măsuri.
Paleta de experiențe utile a fost
completată cu realizarea unor modele de chestionare în aplicația GoogleDocs
Quiz și prezentarea obiectivului comun al obținerii Esafety Labels în școlile
participante, sub organizarea domnului Carlucci și exersarea tehnicilor de
relaxare și comunicare non verbală în atelierul de yoga și terapie prin râs
condus de echipa Laughter Sisters. Strategiile naționale pentru integrarea și
includerea diversității în mediul educațional au un lung istoric, începând cu
anul 1977, când școlile speciale au fost interzise și astfel s-a demarat un
amplu proiect de responsabilizare civică, de acceptare a multiculturalității și
promovare a păcii și dreptului la egalitate de șanse cu particularizare pe
grupul celor cu dizabilități. Drumul parcurs de la excludere la includere a
fost arătat de doamna Lischetti într-un amplu exercițiu de toleranță și
umanitate, în acest sens experiența partenerilor italieni constituindu-se
într-un exemplu de bune practici.
Faptul că în țara noastră se
înregistrează preponderant acte de bullying fizic în școli, acestea constituind
o formă mai directă, cu consecințe imediate și totodată cu asumarea de riscuri
mari pentru agresori, atrage atenția asupra tiparului de evoluție a fenomenului
în viitor și ne situează în poziția anticipativă în care putem contura politici
de diminuare și stopare a pericolului iminent adus de cyberbullying, forma mult
mai gravă, cu efecte profunde și subtile ce se manifestă deja în alte societăți
și răpește vieți înainte de vreme.
prof. Petra BACIU,
prof. Ana Maria BABA,
Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița
Promovarea învățării active la disciplina chimie
„Arta supremă a profesorului este
de a trezi bucuria exprimării creatoare și bucuria cunoașterii”
Einstein
Fără îndoială, este adevărat că cel care învață trebuie să-și construiască cunoașterea prin intermediul propriei înțelegeri și că nimeni nu poate face acest lucru în locul său. Dar nu este mai puțin adevărat că această construcție personală este favorizată de interacțiunea cu alții, care, la rândul lor, învață. Altfel spus, dacă elevii își construiesc cunoașterea proprie, nu înseamnă însă că fac acest lucru singuri, în izolare. Să nu uităm că omul este fundamental social. Promovarea învățării active presupune și încurajarea parteneriatelor în învățare. În fapt, adevărata învățare, aceea care permite transferul achizițiilor în contexte noi este nu doar simplu activă, individual activă ci INTERACTIVĂ.
Gruparea elevilor și sarcinile
prin care membrii grupului depind unul de celălalt pentru realizarea
rezultatului urmărit arată că:
- elevii se implică mai mult în
învățare decât în abordările frontale sau individuale;
- elevii odată implicați își
manifestă dorința de a împărtăși celorlalți ceea ce experimentează, iar aceasta
conduce la noi conexiuni în sprijinul înțelegerii;
- elevii acced la înțelegerea
profundă atunci când au oportunități de a explica și chiar preda celorlalți
colegi ceea ce au învățat.
Modalități pentru a forma grupuri:
- cărți de joc;
- cartoane cu numere;
- cartonașe cu diferite
simboluri;
- puzzle;
- „serii” specifice;
- aniversarea;
- materiale de lucru.
Este de remarcat faptul că toate
ideile de mai sus se aplică la gruparea aleatorie a elevilor. In funcție de
nevoile elevilor și de obiectivele avute în vedere, gruparea se poate face și
după criterii de diferențiere (stil de învățare, tip de inteligență etc.).
Pentru gruparea optimă a elevilor este deosebit de util un mobilier modular.
Aranjarea meselor se va face în funcție de nevoile de interacțiune anticipate
de profesor și, evident de spațiul avut la dispoziție. Când nu există
posibilitatea de a grupa elevii altfel decât în perechi (datorită mobilierului
fix de exemplu), se pot totuși derula „activități interactive”.
Cei doi pot lucra împreună
pentru:
- discutarea un text/ o imagine/
o sarcină de lucru/ o întrebare adresată de cadrul didactic;
- formularea de întrebări (de
adresat profesorului/ învățătorului/ colegilor) referitoare la o temă de lucru
în clasă, testarea reacțiilor la un text/ imagine/ document sonor etc.;
- realizarea unui dialog;
- evaluarea și sau corectarea
temei fiecăruia (interevaluarea);
- rezumarea unei lecții la final;
- compararea notițelor;
- studierea unui caz, realizarea
unui experiment/ unei cercetări.
ATENȚIE – pentru o activitate
eficientă în grup, elevii trebuie să se poziționeze astfel încât să se poată
vedea unii pe alții. Privitul în ochi facilitează comunicarea!
Metode interactive de învățare:
a) Brainstorming
Brainstorming-ul (sau asaltul de
idei) reprezintă formularea a cât mai multor idei – oricât de fanteziste ar
putea părea acestea - ca răspuns la o situație enunțată, după principiul
cantitatea generează calitatea. Conform acestui principiu, pentru a ajunge la
idei viabile și inedite este necesară o productivitate creativă cât mai mare.
O asemenea activitate presupune o
serie de avantaje:
- participarea activă a tuturor
participanților;
- dezvoltarea capacității de a
trăi anumite situații, de a le analiza, de a lua decizii privind alegerea
soluției optime;
- exprimarea personalității;
- eliberarea de prejudecăți;
- exersarea creativității și a
unor atitudini deschise la nivelul grupului;
- dezvoltarea relațiilor
interpersonale, prin valorizarea ideilor fiecăruia (și, în consecință, prin
înțelegerea calităților celor din jur);
- realizarea unei ambianțe pline
de prospețime și de emulație.
Pentru derularea optimă a unui
brainstorming se pot parcurge următoarele etape:
- Alegerea temei și a sarcinii de
lucru;
- Solicitarea exprimării într-un
mod cât mai rapid, în fraze scurte și concrete, fără cenzură, a tuturor ideilor
– chiar trăsnite, neobișnuite, absurd, fanteziste, așa cum vin ele în minte
legate de rezolvarea unei situații-problemă conturate. Se pot face asociații în
legătură cu afirmațiile celorlalți, se pot prelua, completa sau transforma
ideile din grup, dar, sub nici un motiv, nu se vor admite referiri critice.
Nimeni nu are voie să facă observații negative.
- Înregistrarea tuturor ideilor
în scris (pe tablă, flipchart);
- Anunțarea unei pauze pentru
așezarea ideilor (de la 15 minute până la o zi);
- Reluarea ideilor emise pe rând
și gruparea lor pe categorii, simboluri, cuvinte cheie, imagini care reprezintă
diferite criterii etc.;
- Analiza critică, evaluarea,
argumentarea, contraargumentarea ideilor emise anterior, la nivelul clasei sau
al unor grupuri mai mici;
- Selectarea ideilor originale
sau a celor mai apropiate de soluții fezabile pentru problema supusă atenției.
În această etapă se discută liber, spontan, riscurile și contradicțiile care
apar;
- Afișarea ideilor rezultate în
forme cât mai variate și originale: cuvinte, propoziții, colaje, imagini,
desene, cântece, joc de rol etc.
Sfaturi practice
- Încurajați exprimarea ideilor;
- Nu permiteți intervenții
inhibante;
- Stimulați explozia de idei;
- Motivați învățarea elevilor
începând o lecție nouă cu un brainstorming;
- Puteți recurge la variante
prescurtate amintindu-vă că obiectivul fundamental constă în exprimarea liberă
a opiniilor prin eliberarea de orice prejudecăți.
b) Diagrama Venn
Diagrama Venn este o metodă de
stimulare și de evaluare a creativității care poate fi aplicată cu eficiență
maximă la sistematizarea cunoștințelor , la restructurarea ideilor unui
conținut abordat.
Exemple:
Comparație între proprietățile
fizice ale metalelor și cele ale nemetalelor:
Diagrama Venn este o metodă care
dezvoltă abilitatea de a compara și de a analiza critic.
Dezavantajele metodei:
- Nu poate fi aplicată la toate
temele studiate;
- Nu poate fi utilizată dacă nu
există criterii de comparație între teme.
c) Tehnica Cubului
Tehnica cubului este o strategie
de predare – învățare care urmărește un algoritm ce vizează: descrierea,
comparația, asocierea, analizarea, aplicarea, argumentarea atunci când se
dorește explorarea unui subiect nou sau unul cunoscut din mai multe
perspective.
Descrierea sarcinilor de lucru de
pe fețele cuburilor:
1. Descrie (albastru): enumerați
legăturile chimice studiate, descrieți cele două etape în procesul formării
legăturii ionice, descrieți cum se formează o legătură covalentă (polară,
nepolară, coordinativă), enumerați cele mai importante legături
intermoleculare.
2. Compară (roșu) legătura ionică
cu legătura covalentă, legătura covalentă polară cu legătura covalentă
nepolară, legăturile chimice cu legăturile intermoleculare.
3. Asociază (verde) tipului de
legătură proprietăți fizice studiate (puncte de topire solubilitate,
conductibilitatea electrică) substanțelor chimice tipul de legătură.
4. Analizează (galben)
conductibilitatea electrică, solubilitatea în apă și în solvenți organici a
substanțelor date.
5. Aplică cunoștințele dobândite
(violet) la scrierea ecuațiilor reacțiilor chimice dintre compușii chimici, la
determinarea clasei de substanță din care fac parte combinațiile chimice din
schemă.
6. Explicați/Argumentați
(portocaliu) proprietățile fizice ale substanțelor date prin prisma legăturilor
chimice și/sau intermoleculare.
AVANTAJE
Aplicând această metodă în cadrul
orelor de chimie se constată că:
- elevul participă activ în
procesul de învățare;
- dezvoltă la elevi abilitatea de
a prezenta și de a comunica informația;
- obișnuiește pe elevi de a avea
atitudine tolerantă față de opiniile altora;
- contribuie la dezvoltarea
creativității și gândirii critice.
DEZAVANTAJE
- Pregătirea activității necesită
foarte mult timp;
- Urmărirea activității din
cadrul grupelor este dificilă din cauza sarcinilor diferite;
d) Metoda CLUSTERING
(ciorchinele)
Ciorchinele sau tehnica
Clustering (din limba engleză: cluster – ciorchine) este o metodă de
brainstorming neliniară care stimulează găsirea conexiunilor dintre idei care
facilitează în mare măsură dezvoltarea cu succes a personalității. Poate fi
utilizată atât în evocare prin inventarierea cunoștințelor elevilor, cât și în
etapa de reflecție.
AVANTAJE
- practicarea diverselor forme de
organizare (frontală, în perechi, în grupuri);
- dezvoltă numeroase capacități:
de analiză, structurare, evaluare, sistematizare, clasificare, exemplificare
etc.;
- formează abilitatea de trecere
de la general la particular și de la particular la general;
- contribuie la dezvoltarea
spiritului de echipă, toleranța față de părerea colegilor dar și a spiritului
critic;
- elevii participă activ la
procesul de învățare, sintetizând și însușind creativ noile cunoștințe.
DEZAVANTAJE
- tratarea temelor necesită mai
mult timp;
- solicită profesorului un efort
suplimentar în proiectarea instruirii;
- împărțirea temei în mai multe
subteme sau sarcini de lucru, determină ca fiecare grupă să însușească numai
conținutul care i-a revenit.
Exemple de bună practică
utilizate în lecțiile de chimie:
Bibliografie:
1. Leahu, I. ș. a., Ghid
metodologic de proiectare a activității didactice la Științe ale Naturii.
Clasele a V-a – a VI-a, M.E.C., C.N.C., Ed. Aramis, București 2001.
2. Păcurari, O. (coord.) –
Strategii didactice inovative, Ed. Sigma, 2003
3. Popenici, S., Pedagogie
alternativă, Polirom, 2001
prof. Clarița RUS,
Școala Gimnazială nr. 7 Viișoara
Activități informativ-preventive în școlile bistrițene
În cadrul proiectului „Proces
educațional optimizat prin activități de mentorat în școlile bistrițene” cu
sprijinul Agenției Naționale Împotriva Traficului de Persoane, Centrul Regional
Cluj-Napoca și a doamnei inspector de specialitate Daniela Florea, la Școala
Gimnazială Șieu-Măgheruș condusă de doamna director, profesor Turcu Marcela a
avut loc o activitate informativ-preventivă, prin intermediul căreia mesajele
și recomandările preventive au ajuns la circa 60 de elevi din clasele a VII-a
și a VIII-a.
Agenția Națională Împotriva
Traficului de Persoane, evaluează și monitorizează, la nivel național,
aplicarea politicilor în domeniul traficului de persoane de către instituțiile
publice, precum și a celor din domeniul protecției și asistenței acordate
victimelor acestuia.
Traficul de persoane afectează în
mod direct persoana, prin impactul pe care îl are asupra unuia dintre
drepturile individual fundamentale și anume libertatea individului. Societatea
suportă influențele negative generate de amplificarea fenomenului de corupție,
faptele antisociale și violente, creându-se un mecanism criminal care obține
profituri substanțiale din acest tip de activitate. În general, victimele
traficului de persoane exploatate sunt persoane vulnerabile: minori, femei,
persoane vârstnice sau cu dizabilități.
Elevilor le-au fost prezentate
cele cinci forme de trafic: traficul de copii, exploatarea sexuală, traficul de
forță de muncă, traficul de organe și traficul de droguri. Țara noastră
interzice orice forme de trafic, sunt prevăzute sancțiuni și sunt condamnate
orice fapte săvârșite împotriva minorilor, de natură să le pună în pericol
viața, libertatea, sănătatea, integritatea fizică și mentală. Internetul
reprezintă un factor cheie care facilitează traficul de ființe umane, cu impact
semnificativ asupra întregului lanț de traficare, de la recrutare și transport
la găzduirea victimelor și la exploatarea propriu-zisă a acestora. Recrutarea
victimelor se face din ce în ce mai mult pe internet. Exemplele prezentate de
doamna inspector de specialitate Daniela Florea, includ traficul de minori,
recrutarea în scopul exploatării acestora pentru cerșit, constrângerea
minorilor de a cerși, agresiunea sexuală, întreținerea de acte sexuale cu
minori, precum și racolarea minorilor în scopuri sexuale, sau pentru traficarea
organelor. Cea mai frecventă metodă, cunoscută și de către elevi, este metoda
„loverboy” adică cea în care fetele sunt ademenite să se îndrăgostească de un
băiat care în final poate să o răpească sau constrânge să săvârșească diferite
infracțiuni. Loverboy-ul mizează pe vulnerabilitatea victimei, o manipulează,
astfel încât fata ajunge să creadă că nu poate trăi fără el. Uneori aceste
tinere reușesc să iasă din situația de trafic, însă de multe ori perioada de
refacere psihică este lungă și fără ajutorul specialiștilor aproape imposibilă.
Dintre toate formele de exploatare în cadrul traficului de persoane, obligarea
la cerșetorie este cea mai vizibilă, desfășurându-se de obicei în locuri
publice, aglomerate, cu trafic pietonal. Indirect populația ajută acest
fenomen, din compasiune sau din jena de a nu părea nepăsători, fără a observa
de fiecare dată dacă cel care cerșește este în situație limită, pur și simplu
fiind exploatat. În timpul discuțiilor s-a sugerat folosirea unei parole de
siguranță/ recunoaștere, stabilită în prealabil cu părinții, care să poată fi
folosită în cazul în care se ajunge la o răpire sau o constrângere și nu se
poate transmite acest lucru direct.
Elevii au fost informați și de
existența unui număr unic de telefon de urgență cu apel gratuit privind
combaterea traficului de persoane: 0800800678.
La finalul activității, doamna
inspector Daniela Florea, a făcut o evaluare orală a prezentării realizate.
Elevii s-au arătat încântați și interesați de activitate, au răspuns prompt și
corect, iar cei mai curajoși au fost premiați cu ghiozdane, mingi și alte
obiecte.
A fost o activitate bine venită,
cu informații prețioase despre cruda realitate a lumii în care trăim azi.
consilier educativ,
prof. înv. preșcolar Cornelia
CĂRHAȚ,
Școala Gimnazială Șieu-Măgheruș
Miniproiectele cursului „ACTOR”
Scrierea unui proiect cu
finanțare europeană reprezintă o mare provocare pentru fiecare cadru didactic
de la alegerea temei, identificarea nevoii reale la nivel de macrogrup,
selectarea grupului țintă, la stabilirea obiectivelor și scopului proiectului,
la planificarea activităților proiectului. Am răspuns acestei provocări,
deoarece sunt conștientă de faptul că aceste tipuri de proiecte vin în
sprijinul elevilor cu cerințe educaționale speciale, care pe lângă inerentele
probleme legate de tulburările de care suferă, se confruntă și cu serioase
probleme materiale, de marginalizare socială.
Proiectul meu de suflet este
„Alimentația corectă – Sănătatea noastră!” și urmărește dezvoltarea autonomiei
sociale și personale a elevilor cu cerințe educaționale speciale, creșterea
calității vieții, dezvoltarea resorturilor pozitive ale personalității acestora
în vederea dobândirii de comportamente alimentare sănătoase, evitarea
îmbolnăvirii generate de o alimentație nesănătoasă, conștientizarea pericolelor
și adaptarea la situații concrete de viață.
Alimentația nesănătoasă,
creșterea alarmantă a cazurilor de obezitate și de tulburări generate de
consumul zilnic de alimente care conțin foarte multe substanțe chimice este o
mare problemă și în rândul copiilor cu dizabilități. Dobândirea resorturilor
adaptative presupune un pattern de priceperi și deprinderi care au drept scop
formarea acelor comportamente alimentare corecte, ca modalitate de păstrare și
protejare a sănătății și prevenire a diverselor tulburări generate de
alimentația nesănătoasă. Cu atât mai mult, pentru elevii cu cerințe
educaționale speciale este nevoie de accentuarea acestei forme de educație
pentru dobândirea autonomiei personale și sociale, pentru asigurarea întocmai,
a igienei personale, cunoașterea și aplicarea regulilor de comportare
civilizată în diferite contexte, asigurare securității alimentare și sanitare,
dezvoltarea capacității de orientare spre scop și de luare a deciziei,
stimularea interesului și a motivației pentru o viață sănătoasă, păstrarea unui
mediu curat și sănătos în câmpul proxim, îmbunătățirea imaginei și a stimei de
sine pentru a putea face față la provocările cotidiene. Alegerea acestui
proiect nu este așadar întâmplătoare și răspunde nevoii de accentuare a
educației alimentare a elevilor în unitate, având în vedere asaltul de produse
nesănătoase pe piață și lipsa la nivel de curriculum a activităților specifice
din domeniul „Educația pentru sănătate” și are ca finalitate obținerea conduite
de alimentație corectă și formarea unui stil de viață sănătos, evitarea
îmbolnăvirii și protejarea vieții.
Proiectul educațional
„Alimentația corectă-Sănătatea noastră!” își propune și antrenarea specialiștilor
în sănătate și nutriție care să ofere elevilor din grupul țintă, informații
relevante despre alimentația corectă, despre securitatea alimentară și despre
modalitatea cum să-și protejeze sănătatea pe tot parcursul vieții. În acest
sens, la activitatea principală a proiectului reprezentanții Companiei Forever
Living Products România- Filiala Bistrița vor oferi sprijin, în susținerea
proiectului. De asemenea, în procesul de dezvoltare al proiectului vor fi
implicați părinții elevilor, cuprinși în grupul țintă, iar în cel de diseminare
a rezultatelor proiectului, ziariști din mass media locală.
Alături de acest proiect, am mai
scris încă două proiecte adresate elevilor din CSEI Nr.2 Bistrița- este vorba
de proiectul bazat pe un dialog intercultural – „Ferestre deschise spre lume”,
precum și cel pe educația out-door și biodiversitate – „Excursiile din școală-
bagajul meu cu amintiri”, proiecte ce au trecut de evaluare și urmează să fie
coordonate de colegii mei, Ana Sângeorzan și Rus Ovidiu.
Mulțumesc pe această cale,
tuturor formatorilor de la cursul ACTOR care mi-au oferit sprijin în scrierea
proiectelor. Mult succes, tuturor!
prof. Viorica GREAB,
Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr. 2 Bistrița
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu