Un profesor îşi pune amprenta asupra
eternităţii. (Henry Brooks Adams)
Câteva impresii despre cursul CRED...
„Un învățător bun este cel
care-și pune întrebări despre orice învață. Ideile vechi nu pot înrobi un om,
întrucât se schimbă și iau forme noi. Să folosim așadar bogățiile filosofice
ale trecutului fără să uităm însă provocările pe care lumea prezentă le așază.”
Confucius
Societatea este într-o permanentă
schimbare, fapt care își pune amprenta și asupra educației. În general aceste
schimbări pun în centrul atenției elevul, promovează idei care vizează reușita
școlară, valori cum sunt: gândirea critică, cooperarea, creativitatea,
întrajutorarea între elevi. Omul de astăzi nu-și mai poate asigura o
„învățătură pentru o viață”, oferită odată pentru totdeauna, de care apoi să se
poată folosi permanent. Astfel, investiția în inteligența, creativitatea și
capacitatea de inovare a indivizilor, a grupurilor devine extrem de importantă
pentru viitor. Tocmai de aceea, cadrele didactice sunt primele care trebuie să
cunoască tendințele și politicile educaționale actuale și, în același timp, să
depășească cadrul tradițional al conceperii activităților, să-l activizeze pe
copil în propria formare și educare, urmărind formarea la acesta a unui profil
care să răspundă nevoilor sociale, aspirațiilor personale și culturale
contemporane.
În domeniul învățământului,
formarea profesională a cadrelor didactice este o necesitate, în scopul
asigurării unui nivel cât mai înalt de educație și formare care să conducă la
creșterea spirituală a națiunii și dezvoltarea capacității persoanelor de a lua
decizii în mod independent. Școala are un rol important ca fundație pentru
viitor și ca factor principal responsabil cu dezvoltarea competențelor
profesionale. În consecință, perfecționarea continuă a cadrelor didactice
devine o investiție superioară în creșterea calității muncii formativ-educative
pentru viață.
În acest context, cursul de
formare „Curriculum relevant, educație deschisă pentru toți” vine în
întâmpinarea acestor necesități. Programul își propune să dezvolte competențele
cadrelor didactice din învățământul primar de a promova practici didactice integrate
eficiente la clasă, în contextul aplicării noului curriculum național.
Am făcut parte din prima serie de
cursanți din județul Bistrița-Năsăud și anume din grupa 4, care a desfășurat
acest curs la Colegiul Național „Petru Rareș” Beclean, în perioada 2
septembrie- 31 octombrie 2019. Acum, la absolvirea cursului, m-am hotărât să
scriu câteva rânduri despre cursul CRED, pentru a trage unele concluzii, cât și
pentru a oferi un feedback formatorilor noștri.
Chiar dacă, la început, cursul a
fost privit cu oarecare reticență cauzată de întârzierea cu care am considerat
noi că se desfășoară, în foarte scurt timp, ne-a captat atenția tuturor și ne-a
conștientizat asupra importanței acestuia. Trebuie să amintim și de faptul că
programul cursului a fost puțin obositor, deoarece toți cursanții am fost
persoane cu familie, copii și serviciu, iar alocarea timpului și energiei
pentru achitarea tuturor sarcinilor, ne-a solicitat într-o oarecare măsură.
Dar, trecând peste toate acestea,
cursul ne-a adus multe beneficii. În primul rând, vreau să amintesc faptul că
am avut parte de formatori deosebiți, persoane bine pregătite, care prin
naturalețea lor, dar și prin competențele deținute, au reușit să ne atragă
atenția, să ne implice cu plăcere în rezolvarea sarcinilor și provocărilor și
nu în ultimul rând, să facă din noi o grupă unită, motivată, activă, închegată.
Apreciem faptul că pe lângă parcurgerea temelor obligatorii, ne-au împărtășit
din experiența domniilor lor, ne-au dat exemple de suflet, ne-au vorbit cu
blândețe și bunătate.
Structurat pe 3 module, în care
am studiat Curriculumul Național, fiecare disciplină de studiu din învățământul
primar din perspectiva didacticii specialității, cât și aspectele transversale
în abordarea și implementarea Curriculumului național, cursul s-a dovedit a fi
unul util în activitatea noastră la clasă, făcându-ne să punem accent pe unele
elemente oarecum neglijate până la acel moment. Structurat pe două tipuri de
activitate, formare față în față și formare on-line, cursul a adus și un
element important de noutate pentru noi – webinarul, adică o videoconferință,
un instrument modern, deosebit de util în activitățile prezentului.
Acest curs ne-a format o nouă
viziune asupra activității didactice. În cadrul acestuia, am învățat despre cele
8 competențe cheie, recomandate de Comisia Europeană (2007), fiind adaptat în
învățământul românesc pentru „profilul de formare al absolventului”.
Competențele cheie sunt prezentate ca rezultate ale învățării, fiind ansambluri
de cunoștințe, abilități și atitudini care urmează să fie formate tuturor
tinerilor, ca instrumente sociale și culturale pentru învățarea pe parcursul
vieții.
Marele avantaj al cursului l-a
constituit activitatea practică. În cele 88 de ore alocate aplicațiilor
practice, ne-am prezentat ideile, am ascultat propunerile colegilor, am venit
cu completări, opinii și propuneri, am schimbat idei și experiențe, atât în
activitățile cu participare directă, cât și în cadrul celor on-line. Am abordat
teme de mare interes, ca de exemplu: studierea planurilor cadru și lectura
personalizată a noilor programe școlare în relație cu profilul de formare al
absolventului, modul de realizare a proiectării integrate în vederea obținerii
unor experiențe semnificative de învățare. Un aspect foarte important ce am
studia, au fost clișeele didactice care pot apărea la fiecare disciplină,
conștientizând efectele negative ale rutinei și căutând să evităm aceste clișee
în activitatea noastră la clasă. Tot aici, am abordat și teme de consiliere și
dezvoltare personală și am învățat despre rolul cadrului didactic în crearea și
dezvoltarea unor medii de învățare incluzive. Am învățat, de asemenea, despre
diverse dizabilități la elevi și am realizat planuri de acțiune pentru
integrarea cât mai reușită a copiilor cu CES.
Activitățile s-au desfășurat pe
grupe, provocările formulate de formatorii noștri au condus la interactivitate,
cooperare, multă implicare, dezbateri și discuții constructive. Toate
informațiile asimilate la acest curs sunt importante pentru activitatea
didactică, fiindu-ne de mare ajutor în munca noastră de zi cu zi.
Pe lângă toate aceste aspecte
formativ-educative, trebuie să amintim și beneficiile părții sociale, la acest
curs am cunoscut oameni minunați, deschiși, activi, cu suflet mare. Fiecare dintre
noi ne-am bucurat de reîntâlnirile oferite de programul cursului, am uitat
repede de oboseală, am legat prietenii, am simțit că ne cunoșteam parcă de
multă vreme. La ultima întâlnire, se putea observa tristețea de pe fețele
noastre, părerea de rău că am ajuns la finalul cursului și că nu ne vom mai
revedea, probabil, niciodată în această formație, cu toate că ne-am promis că
vom păstra legătura...
Pe această cale, mulțumim
formatorilor noștri, le dorim multă sănătate și putere de muncă pentru a forma
în continuare multe competențe, iar colegilor le dorim să obțină multe
rezultate bune în activitatea didactică, folosind ceea ce au învățat la acest
curs.
prof. învățământ primar Tünde
Emese ȘTERȚA,
Liceul Tehnologic „Ion Căianu Românul” Căianu Mic
Unirea – la Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița
„...Marea Unire din 1918 a fost și rămâne pagina cea mai sublimă a
istoriei românești. Măreția ei stă în faptul că desăvârșirea unității naționale
nu este opera nici unui om politic, a nici unui guvern, a nici unui partid;
este fapta istorică a întregii națiuni române, realizată într-un elan țâșnit cu
putere din străfundurile conștiinței unității neamului, un elan controlat de
fruntașii politici, pentru a-l călăuzi cu inteligență politică remarcabilă spre
țelul dorit. [...]
Marea Unire nu a fost rezultatul participării României la război. Nici
partizani Antantei, nici cei ai Puterilor Centrale nu au avut în vedere
revoluția din Rusia și destrămarea monarhiei austro-ungare. Raționamentul lor
s-a înscris formulei tradiționale a raportului de putere interstate: victoria
Antantei ne va da Bucovina, Transilvania și Banatul, victoria Puterilor
Centrale ne va da Basarabia; o biruință o excludea pe cealaltă, astfel că
nimeni nu vedea cum ar fi cu putință ca toate aceste provincii să intre aproape
simultan în frontierele Vechiului Regat.[...]
Nu o victorie militară a stat la temelia României Mari, ci actul de
voință al națiunii române de a-și da armătura teritorial-instituțională care
este statul național.[...]
O necesitate istorică – națiunea trebuie să trăiască într-un stat
național – s-a dovedit mai puternică decât orice guvern sau partid, culpabil de
egoisme sau incompetență, și, punând în mișcare națiunea, i-a dat acea forță
uriașă ca peste toate adversitățile să dea viață aspirației sale: statul
național.”
Florin Constantiniu, O istorie sinceră a poporului român
Românismul este definit de cinci
piloni: limba română, credința, pământul, cultura tradițională și jertfa.
Irlandezul Peter Hurley, cunoscut promotor al satului românesc și al valorilor
autentice țărănești, afirma că „Rețeta voastră, a românilor, ceea ce vă face pe
voi să fiți diferiți, unici și prețioși, este foarte simplă, sunt cinci
cuvinte:
Primul cuvânt este limba română.
Limba română este o limbă latină, dar nu numai o limbă latină. Ea este cea mai
aproape de limba latină în Europa. Putem să ne imaginăm un munte al limbilor,
și pe acest munte este un râu care se numește «râul limbilor latine». Româna
este acolo unde izvorăște limba latină, mai sus. Este o limbă atât de frumoasă!
Eminescu o folosește cel mai tare. În cuvintele din limba română, sunetul și
sensul profund sunt foarte, foarte aproape.
Al doilea cuvânt este credința.
Credința în Dumnezeu este foarte puternică. Suntem singurul popor ortodox latin
din lume. Această credință ne pune într-o poziție de legătură între tot ce este
în Est și tot ce este în Vest.
Al treilea este pământul. Limba,
credința și pământul, mai ales Carpații. Carpații sunt coloana vertebrală a
poporului român. Stăm la fel de confortabil pe partea estică și sudică precum
pe partea vestică. Carpații nu au fost niciodată un zid de apărare, ci un copac
în care am urcat în orice moment de primejdie. Pământ cum găsești în România,
nu există în Europa. Din acest pământ atât de fertil și de roditor a izvorât o
cultură tradițională, autentică bineînțeles. A izvorât și a crescut o cultură
tradițională atât de complexă și de frumoasă, atât de plină de valori! Prof.
dr. Ion Bucur, fostul director al Muzeului Astra din Sibiu, vorbește despre
țăranii din România ca despre o aristocrație a țăranilor Europei.
Cultura tradițională este al
patrulea cuvânt, Este vorba despre această tradiție vie, această cultură
tradițională vie, care încă se găsește în această parte a Europei. Cum a zis
Lucian Blaga, această cultură tradițională, pe care o găsim astăzi în România,
este o verigă actuală a unui lanț continuu.
A cincea trăsătură care ne
definește, care, probabil, este și cea mai dureroasă, este jertfa acestui
popor. Această jertfă este continuă, aparent interminabilă. A fi român nu este
un buletin sau un loc, ci seamănă mai mult cu o vocație, a fi român înseamnă a
avea o vocație. A fi român nu înseamnă drepturi. Aproape niciodată nu a
însemnat drepturi, din păcate, dar înseamnă responsabilitate. A fi român înseamnă
o responsabilitate asumată, o cruce pe care să o iei, dar nu în sensul negativ,
ci în sensul pozitiv al conceptului.
Acestea sunt cele 5 trăsături pe
care cred că le-am cristalizat foarte pe scurt. Pot fi pentru noi un fel de
busolă când ne gândim ce înseamnă a fi român. Nu înseamnă o clădire, un imn
național, un război sau o victorie și nici un templu, ci este această
construcție spirituală, o combinație între limbă, credință, locul (pământul),
tradițiile vii și această cămașă albă a jertfei pe care ați purtat-o pe
parcursul a sute de ani”.
Ziua Națională a României este o
bună ocazie să vorbim sincer despre toate trăsăturile acestea, despre ce
înseamnă să fi român, despre eroi, despre noi. Astfel, Casa Corpului Didactic a
Județului Bistrița-Năsăud, reprezentată de doamna profesor metodist
Doina-Marilena BOGDAN în calitate de responsabil de activitate, în parteneriat
cu Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița reprezentată de doamna profesor
Alina Silvia LUCA – responsabil de activitate, a marcat această zi specială
printr-o activitate intitulată „1 Decembrie 1918 – împlinirea visului unei
națiuni”, activitate inclusă în oferta de formare continuă, proiecte și
activități a CCD BN pentru anul școlar 2019-2020. Au participat profesori de la
Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița, Liceul Tehnologic „Grigore
Moisil” Bistrița, Școala Gimnazială „Lucian Blaga”, Școala Gimnazială Nușeni,
Școala Gimnazială Ilva Mică, Școala Gimnazială „Grigore Silași” Beclean și de
la Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița.
Activitatea a debutat cu două
melodii – Imn pentru Basarabia și Transilvanie frumoasă interpretate de grupul
vocal al Colegiului Național „Andrei Mureșanu” Bistrița coordonat de doamna
profesor Veronica Filipaș.
Doamna profesor Precup Cecilia a
realizat o prezentare intitulată Arc peste timp, care a cuprins momente
dedicate Zilei Naționale de-a lungul timpului organizate în Școala Gimnazială
„Avram Iancu” din Bistrița.
Am provocat la dezbatere
invitații din alte școli să ne împărtășească din exemplele de bună practică
referitoare la activitățile desfășurate de Ziua Națională în școlile de unde
provin.
Invitat special la această
activitate a fost Vlad Andrei POP, elev în clasa a XI –a E de la Colegiul
Național „Liviu Rebreanu” din Bistrița care a prezentat în fața auditoriului
cartea sa intitulată Am fost un vânător de munte, dedicată străbunicului său plutonier
major Gheorghe Mărgineanu.
Am fost bucuroasă că am reușit să
aduc la această activitate un tânăr pasionat de istorie, de aflarea faptelor de
arme, de obiecte militare. Dovedind un simț oratoric deosebit, Vlad a reușit să
contureze, să creioneze portretul străbunicului său pentru a-l scoate din
anonimat și a-l așeza în cartea nemuritoare a istoriei. Intervenția lui Vlad a
fost foarte apreciată de toți profesorii care au afirmat că astfel de elevi vor
duce mai departe faptele de aur ale poporului român.
Activitatea s-a încheiat cu două
jocuri didactice de istorie: Ghicește personalitatea și Piramida povestirii.
Profesorii, chiar dacă nu erau
numai de istorie s-au angrenat în aceste jocuri și au descoperit informații
despre personalități precum Regina Maria, Ecaterina Teodoroiu, Măriuca Zaharie,
Regele Ferdinand, card. Iuliu Hossu, Alexandru Averescu.
Mulțumim participanților și la
cât mai multe astfel de activități. SĂRBĂTORI FERICITE CU PACE ȘI LINIȘTE ÎN
SUFLET!
dir. adj. prof. Alina Silvia
LUCA,
Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița
1 Decembrie – Ziua Națională a României
În data de 29 noiembrie 2019, în
școala noastră a fost organizată o activitate pentru a marca Ziua Națională a
României, 1 Decembrie.
Activitatea s-a desfășurat în
sala Multimedia a școlii, începând cu ora 11,00.
Pentru început, profesorul Balla
Gheorghe-Mirel a făcut o scurtă introducere, punctând câteva aspecte generale
referitoare la semnificația zilei de 1 Decembrie. Apoi a fost intonat imnul
național.
În continuare, eleva Bucșa Eliza,
din clasa a X-a C a făcut o prezentare power-point despre semnificația Zilei
Naționale a României. Un grup de elevi – Găurean Roxana Daiana (X B), Ropotin
Florin Gabriel (X B), Silaș Roxana Felicia (X C), Oprea Georgeta (X C), Mureșan
Rebeca (X C), Motogna Valentin (XI A), Nagy Olivia Daciana (XI C), Zadic
Andreea (XI C) și Tiniș Adrian-Marian (IX D) – au recitat poezii pe tema
sărbătorii, sub conducerea bibliotecarului școlii, doamna Horga Silvia.
În încheiere, domnul director,
prof. Magdea Mircea-Florin, a mulțumit elevilor și cadrelor didactice pentru
implicare și a făcut urări tuturor cu ocazia zilei naționale.
prof. Gheorghe-Mirel BALLA
Liceul Tehnologic Agricol Beclean
„ICT Olimpic Games” – de la Palat, prin Erasmus, via Italia
Speranțe europene
Palatul Copiilor Bistrița este
colaborator, din acest an școlar, în Parteneriatul Strategic Interșcolar
Erasmus + KA2 „ICT Olimpic Games”, coordonat de doamna profesoară Iulia
Istrate, de la cercul de informatică al Palatului. O parte dintre elevii
informaticieni ai grupei de performanță: Alexandra Bălan, Mihai Apopi, Lari
Filipoiu, Mario Sima, Mihai Pop, și eu, reprezentantă a cercului de creație
literară, am avut ocazia de a pleca într-o mobilitate în cadrul proiectului
Erasmus amintit, desfășurată la I.I.S.S Archimede Talsano/ Taranto, regiunea
Apulia din Italia, între 24-30 noiembrie a.c.
Astfel că, duminică dimineața,
însoțiți de doamna profesoară Iulia Istrate, doamna profesoară Ionela-Silvia
Nușfelean, coordonatoarea cercului de creație literară, domnul profesor de
tenis de masă, Călin Deac, și înzestrați cu convingerea că această experiență
va fi cu adevărat una memorabilă, în pofida trecerii ireversibile a timpului,
am pornit către Aeroportul Avram Iancu din Cluj-Napoca. Iar, după mai puțin de
două ore de zbor, am pășit, în final, pe plaiuri italiene, unde ploaia ne-a
sărit prima în întâmpinare.
Ambasadori
În prima zi oficială a proiectului
am fost preluați de gazdele italiene, cu adevărat drăguțe și ospitaliere, și
duși la „I.I.S.S. Archimede” din Talsano, școala în care urmau să se desfășoare
activitățile educative. Ajunși acolo, am fost primiți cu mult entuziasm de
celelalte echipe implicate în proiect, reprezentanți ai Italiei, Turciei și
Bulgariei. Fiind prima zi, activitățile au fost de socializare, de cunoaștere a
participanților în sine și a locurilor din care provin. Astfel că, pentru
început, prin supunere la vot, a fost ales logo-ul câștigător, unde Turcia a
acumulat cel mai mare număr de „mâini ridicate”. Mai apoi, fiecare echipă a
avut ocazia să-și prezinte țara și frumusețile ei, orașul și instituția din
care provin, printr-un proiect Power Point, moment în care participanții și-au
putut demonstra dezinvoltura, modul de exprimare a ideilor în fața publicului,
dar mai ales empatia față de valorile zonei proprii. Coordonatorii fiecărei
țări, cu precădere, au prezentat sistemul de educație reprezentativ țării din
care proveneau. Ultima activitate a zilei a ținut de comunicare și a pus accent
pe cunoașterea celor din jur – a persoanelor cu care urma să ne petrecem timpul
o săptămână întreagă și cu care nu credeam din start că o să ajungem să legăm o
prietenie așa de strânsă, într-un timp așa de scurt. Jocul a constat în
descoperirea colegilor noștri, în încercarea de a-i identifica pe baza unor
descrieri.
Competiția care unește
Deja, în a doua zi, activitățile
au ajuns la un nivel mai mare de dificultate, în sensul în care trebuia să ne
folosim cunoștințele în domeniul IT, pentru a duce la bun sfârșit cele două
etape ale competiției ITC: una practică, cealaltă teoretică.
La finalul programului, pentru a
ne limpezi puțin mințile, am plănuit o ieșire cu colegii italieni, dornici și
ei să ne prezinte frumusețile Taranto-ului. „Ce mi-a plăcut cel mai mult la
participanții români a fost seriozitatea de care dădeau dovadă. A fost o
plăcere să le prezint orașul și să petrec împreună cu ei!” a exclamat un coleg
italian, Mattia Maffei.
La pas, prin Taranto
În a treia zi a proiectului,
scopul principal a fost vizitarea orașului: a primăriei, a centrului vechi, cu
clădirile în stilul bine-cunoscut al orașelor din sud, cu străduțe înguste și
întunecoase, cu tuneluri subterane care te conduc până la malurile Mării
Ionice, a Castelului Aragonez, care datează încă de la sfârșitul secolului al
X-lea, și al Muzeului Arheologic Național Marta, o scufundare în istorie a
orașului Taranto, obiectivul care a realizat încheierea turului. „Orașul
conferă o atmosferă istorică, datorită cetății impunătoare, dar și una modernă,
datorită pietonalului zilnic plin de locuitori…”, a remarcat Mario-Robert Sima.
Prin orașul de stâncă
Ziua de joi ne-a dat ocazia de a
vizita unul dintre cele mai spectaculoase orașe din sudul Italiei, Matera.
Ajunși acolo la orele amiezii, am fost uimiți de vestigiile culturale din zona
peșterilor, numite „Sassi di Matera”, înscrise pe lista patrimoniului cultural
mondial UNESCO, a treia cea mai veche așezare din lume. Iar, după o vizită
lungă prin capitala culturală europeană, am fugit înapoi spre Taranto, pentru a
ne putea pregăti pentru cina festivă, unde avea să aibă loc și decernarea
premiilor.
România a cucerit laurii italieni
Și, cum „după faptă vine și
răsplată”, România a avut motiv major de bucurie, fiind în fruntea
clasamentului, datorită elevilor conștiincioși care au constituit echipa, și
care au obținut cel mai mare punctaj. Totodată, premiul I al competiției a fost
obținut de bistrițeanul Mihai Pop, elev în clasa a XI-a al cercului de
informatică de la Palatul Copiilor Bistrița. Toate acestea au dovedit
seriozitatea informaticienilor noștri, efortul lor susținut, Mihai Pop, fiind
membru al cercului de informatică de la Palat, de nouă ani.
Dialogul cultural al prieteniei
Și, trecând prin programul bine
pus la punct al proiectului, am ajuns la activitățile noastre non-formale,
printre care se numără și work-shopuri zilei de vineri, după care am avut
ocazia să participăm la un protest împotriva poluării și să ne petrecem ultimele
momente cu gazdele italiene. Sâmbătă am vizitat orașului Lecce, supranumit și
„Florența sudului”. Pășind prin locurile în care s-a scris istorie, nu am putut
decât să fim uimiți de toate monumentele arhitecturale construite, inclusiv de
ruinele Amfiteatrului roman din centrul orașului.
Dar, știți cum se spune, tot ce e
frumos se termină repede... Ajunși seara la camera de hotel nu puteam decât să
regretăm că timpul se scurge prin fața noastră și noi nu putem schimba cu nimic
asta. Ne părea rău în primul rând că toată această experiență a luat sfârșit,
și venea momentul să ne luăm arrivederci de la Taranto și de la ceilalți colegi
ai proiectului, din Bulgaria, Turcia și Italia, cu care am reușit să legăm o
prietenie frumoasă, care, sunt sigură, că va fi durabilă. Într-adevăr,
despărțirile sunt dureroase, de aceea Marco Moretti, reprezentant al Italiei în
cadrul proiectului Erasmus, spune: „Am împărtășit ceva cu fiecare dintre voi.
Am legat mai presus de toate prietenii cu participanții din România, cu adevărat
drăguți și prietenoși, fără nici o teamă să se confrunte cu obiceiurile
italiene, mai ales cu limba tarantină. Sper să ne mai revedem într-o bună zi și
să păstrăm legătura!”. De aceiași părere este și Chirulli Samuele, care
susține: „A fost minunat să particip în acest proiect, mai ales pentru că am
avut ocazia să cunosc atâtea persoane, dintre care m-am apropiat cel mai mult
de cei din România. A fost o plăcere să vă cunosc și sper să ținem legătura în
continuare!”
Într-adevăr, pe lângă mulți
prieteni noi, aceasta săptămână ne-a adus și foarte multe cunoștințe în
diferite domenii și ne-a îmbogățit cultura generală. În acest sens, Loris
Zingarello afirmă: „A fost o plăcere să împărtășesc săptămâna aceasta cu
participanții din România, care au fost foarte implicați și dispuși să învețe
limba și obiceiurile italiene. Au profitat din plin de aceasta oportunitate,
pentru a-și îmbogăți, fără îndoială, cultura.” De asemenea, Alessio Sannino ne
împărtășește: „A fost minunat și pentru mine să aflu despre culturi noi și
obiceiuri ale diferitelor țări. Dar ce m-a bucurat mai presus de toate a fost
prietenia pe care am reușit să o leg cu grupul din România, care a fost cel mai
deschis să afle lucruri noi. A fost o experiență frumoasă și sunt recunoscător
că am avut această șansă!”.
În dimineața următoare a venit
momentul în care, cu un gol un suflet, am părăsit locul care ne-a servit drept
casă timp de o întreagă săptămână... La ieșirea din hotel, am privit pentru
ultima dată în jurul meu la peisajul care deja devenise cotidian. Era momentul
în care trebuia să părăsim „Orașul cu două mări”, cu palmieri înalți și cu o
vegetație mediteraneeană, și să ne-ndreptăm spre aeroportul din Bari.
Cu toate că eram triști datorită
acestei parcă bruște despărțiri, Bari nu a încetat să ne uimească, în ciuda
oboselii care ni se putea citi pe fețe. Am rămas fascinați mai ales de imaginea
unor spații care aproape că nu s-au schimbat în ultimele decenii sau chiar
secole, și de atmosfera arhaică desprinsă. Primul nostru contact cu orașul a
fost Piazza Aldo Moro, situată chiar în fața gării. Am continuat plimbarea prin
Bari Vecchia, o adevărată încântare pentru iubitorii autenticului, unde ne-au
întâmpinat mult mai multe obiective și atracții: Bazilica Sfântului Nicolae,
Catedrala Sfântului Sabin, portul din Bari, centrul orașului... La sfârșitul
zilei, nu ne-a mai rămas decât să pornim către aeroport, deoarece, după o bine
meritată săptămână, cineva ne aștepta acasă... Astfel că, pentru ultima dată,
ne-am luat la revedere de la capitala regiunii Puglia, și de la temperaturile
ridicate ale unei zile de decembrie, și am pornit către România, dezamăgiți că
această experiență a luat sfârșit, dar totodată fericiți ca am avut șansa să
participăm.
Ecouri memorabile
Și colegii mei de la Palat, implicați
în această mobilitate, au fost marcați de experiența trăită. Redau aici doar
câteva fragmente din impresiile lor:
„A fost genial! Mi-am depășit
atât de multe frici și am învățat multe despre mine. Am descoperit că nu îmi
plac fructele de mare, că sunt așa de prea over-protective încât și italienii
la prima impresie mi-au spus asta. De asemenea, am învățat că oamenii pot să te
surprindă plăcut și că cele mai frumoase componente pot să vină de la oameni
care la prima impresie nu ar avea nimic de spus.” – Alexandra Bălan
„Ceea ce m-a fascinat a fost
rapiditatea cu care ne-am împrietenit cu elevii din această școală și faptul că
aceștia au fost interesați să ne cunoască și să ne arate minunatul lor oraș,
care are o multitudine de lucruri frumoase, cum ar fi mările care înconjoară
orașul, clădirile pe care locuitorii acestui oraș le pun în valoare, dar și
localurile din zonă, care au avut cea mai bună mâncare.” – Mihai Apopi
„Cu ajutorul acestui proiect
Erasmus am reușit să îmi fac prieteni noi din diferite țări ale lumii, să
descopăr cultura și obiceiurile lor și – de ce nu? – să învăț puțin din limba
lor. Cel mai bine m-am înțeles cu persoanele din Italia, am creat amintiri
frumoase de care o să îmi aduc cu plăcere aminte și sper să ținem legătura în
continuare.” – Lari Filipoiu
„Cel mai mult mi-a plăcut
activitatea din prima zi, în care am completat chestionare cu întrebări;
acestea erau amestecate... Apoi, fiecare participant primea unul dintre
chestionarele completate și trebuia să ghicească persona. Această activitate
ne-a apropiat ca grup și am descoperit lucruri noi despre fiecare.” – Mario
Sima
„Acest proiect Erasmus+ mi-a dat
posibilitatea să leg prietenii noi cu participanții din celelalte țări, să
descopăr diferențele culturale dintre acestea, dar și similarități între limbi.
Gazdele mi-au demonstrat faptul că limba română și cea italiană sunt două limbi
cu o asemănare izbitoare, reușind să traduc aproximativ 65% din ce ziceau
aceștia. Totodată am putut observa cu ajutorul concursului desfășurat la școala
din Talsano diferențele de abordare a sistemelor de educație din țările
partenere. A fost o plăcere și o onoare să-mi reprezint țara la acest nivel și
sper să repet aceasta experiență.” – Mihai Pop
La finalul acestui periplu
european pot afirma cu tărie că proiectul Erasmus + este capabil să îți schimbe
viziunea asupra lucrurilor și să te facă să vezi cu alți ochi realitatea din
jurul tău. Datorită cunoștințelor pe care le-am acumulat, locurilor pe care
le-am văzut și persoanelor pe care le-am cunoscut, am realizat de fapt ce mult
contează cunoașterea de sine, și a propriei culturi, și cât de mult te poate
forma o săptămână petrecută cu persoane din afara sferei tale cotidiene.
Antonia CHICIUDEAN, clasa a IX-a
Palatul Copiilor Bistrița
Primiți cu poezia?
Înainte de Crăciun, căutăm Poezia
mai mult ca oricând. Se naște Speranța și Bucuria! Copiii vestesc în gura mare
sau în taină că tandrețea e cea pentru care merită să așteptăm. Mă înminunez de
fiecare dată când văd cum ei își iau sufletul în palmă și-l oferă lumii.
Sensibili și la răspunsul nostru, sorcovesc în tindele inimilor câte trei
poezii fiecare. Bradul e pregătit, sufletul primenit, Poezia colindă.
Bucurați-vă și de gingășia a doi dintre elevii clasei I A, de la Colegiul
Național Andrei Mureșanu, Bistrița, îngrijiți de învățătoarea de vocație Aurora
Rad, înscriși de două luni bune și la atelierele de creație ale Palatului
Copiilor Bistrița. M-au surprins cu agendele lor literare! Colăceii
dumneavoastră, pe care-i pregătiți și pentru ei, în Ajun, să le fie de bun
augur!
Prof. Ionela-Silvia NUȘFELEAN
Palatul Copiilor Bistrița
Miruna HORDOAN
Târgul
Uite un târg!
Acol' ce-o fi preasfânt?
O icoană, o cruce?
Oare acol' Dumnezeu ce ne-aduce?
Da!
O icoană, o cruce…
Asta Dumnezeu ne aduce!
Să ne bucurăm de ele
căci sunt atât de frumoase și
ele!
Să fim creștini căci bine o să
fim,
Ortodocși, catolici, căci
credincioși o să fim!
Doamna învățătoare
Nume de prințesă are!
Este foarte răbdătoare
și-atât de-nțelegătoare!
Are-un suflet blând, frumos
și atât de valoros!
Bradul
Nu își pierde frunzele iarna!
Este împodobit o dată pe an
cu globulețe, o stea și luminițe!
Sub el cineva va lăsa niște
cadouri…
Cine este acela:
Poate fi Moș Crăciun sau Sfântul
Nicolae!
Ei, copilașilor cuminți, le vor
pune cadouri
sub marele brad
iar copiii se vor bucura mult de
ele!
Luca MUREȘAN
Senzația inimii
Atunci când ești supărat
aceasta nu înseamnă că în inima
ta
piatră este peste tot.
Asta nu înseamnă
că nu vei da de capătul cu
lumină.
Atunci vei da de fericire.
Poate o să mai dai de o supărare,
dar asta nu înseamnă că
n-o să mai fii fericit.
Apa în oraș
Într-o zi marea era liniștită
și oamenii la fel.
Într-o vază stătea apa.
Acolo se plictisea.
Nimeni nu se uita la ea…
Dar, într-o zi, s-a transformat
în cel mai uimitor nor
și toată lumea se uita la el.
Și vântul îl purta peste tot în
lume.
Halterele înțelepciunii
Halterele înțelepciunii
nu sunt oare ce sunt rotițele
Creierului care face
Scânteia înțelepciunii?
Creierul minții își dezvoltă
mușchii,
dar, dacă nu afli de Carte,
n-o să se știe de Înțelepciune.
CRED
Ion Creangă în Povățuitoriu la
citire, prin scriere, după sistema fonetică spunea: „Eu când fac lecția, mă
gândesc la mine când eram școlar, mă gândesc la mine pe unde nu înțelegeam și
caut să lămuresc copiilor așa, ca să înțeleagă”.
Vestea apariției unui nou curs pe
linia perfecționării cadrelor didactice, a cursului CRED („Curriculum relevant,
educație deschisă pentru toți”) – în județul nostru, s-a răspândit repede.
De la titlu începând, îți puneai
semne de întrebare despre înscriere, aprobare, constituirea grupelor, perioada
din an, timpul alocat, desfășurare, implicare, naveta spre centre, evaluare,
etc.
De ce? Cu toții știm ce înseamnă
să fii la curent cu ultimele noutăți în domeniu. Cum? Cunoscând în profunzime
valențele noului curriculum național și să le putem folosi la adevărata valoare
– ca un dascăl adevărat.
Desigur, într-o eră a tehnologiei
ce a invadat viața elevilor, nu poți preda ca în urmă cu 20 de ani. Toată lumea
este conștientă de asta și încearcă să țină pasul, chiar dacă pentru unii,
vârsta nu este un atu. Vine ca argument la această nevoie de formare
curriculară și sârguința, implicarea, căutarea și acceptarea motivată a
cadrelor didactice de peste tot.
Abordarea metodologică centrată
pe competențe cheie, în acord cu noul curriculum pune accent pe înțelegere, pe
a ști să faci, nu pe memorarea informațiilor.
Plierea pe nevoile învățământului
modern s-a realizat, cursurile au început. Cu bucuria revederii într-un cadru
al învățării, cei 25 de învățători, ne-am întâlnit la Colegiul Național Petru
Rareș din Beclean.
CRED-ul, da, a început cu
motivație, încredere, respect și dorința de cunoaștere. Toate motivate,
argumentate, susținute și prezentate de către cel care se află în fața noastră,
mereu cu zâmbetul pe buze, reușind să creeze o atmosferă antrenantă de lucru.
Uneori nu simțeam că cele patru ore de curs trec repede, rămâneam apoi să mai
schimbăm păreri, opinii, experiențe, în sala de curs sau pe coridoare, până la
ieșire, pe poarta școlii.
Ușor nu este! Nu are cum.
Noutățile vin în valuri înalte și trebuie să înoți ca să le stăpânești.
Imaginația și creativitatea
trebuie lăsate să lucreze, să le dai frâu liber, să încerci să le transmiți elevilor
că orice lucru are rezolvare, că trebuie doar să găsești soluția și calea.
Metodele moderne care se impun a
fi folosite, au tendința de a se apropia tot mai mult de metodele cercetării
științifice, antrenând elevii în activități de investigare și cercetare directă
a fenomenelor. Utilizarea metodelor interactive în activitatea didactică are ca
rezultat creșterea motivației pentru învățare și a încrederii în sine,
contribuie la formarea atitudinii pozitive față de obiectele de studiu în
școală și asigură condițiile formării capacității copiilor de a interacționa și
de a comunica, pregătindu-i mai bine pentru activitatea socială.
Trebuie să fii model prin tot
ceea ce faci, să fii mereu sursă de informații, să-i înveți pe cei mici să
caute răspunsuri, dar mai ales, să pună întrebări, să încerce să facă! Să
cucerească lumea, dar întâi să o cunoască, să o cerceteze, să-i descopere
valorile morale – etern valabile, să trăiască în respect, respectând și
înțelegând că este loc sub soare, pentru fiecare. Să-și aleagă profesia de
dascăl, doar dacă au tragere de inimă spre ea. Să fie convinși că până spre
pensionare, dascălii învață și caută, că pot să rămână modele de muncă și
valoare, să aprecieze munca și să fie apreciați, să se desprindă ușor de teorie
pentru a aplica modern, nou și atractiv, ceea ce vremurile aduc prin vântul
schimbării permanente.
Regândirea muncii de dascăl și
decorsetarea de vechile metode, să personalizeze proiectarea didactică, sunt
provocări ce vin prin intermediul acestui curs. Metodele moderne transformă
elevul din obiect în subiect al învățării, elevii devin încrezători în forțele
proprii și se exprimă mai ușor oral și în scris, angajează intens forțele
psihice de cunoaștere, asigură condiții de lucru individual și în echipă,
dezvoltă gândirea critică și limbajul, activizează și îmbogățește vocabularul
elevilor.
Suntem abia la jumătate. Mai
durează. Îți dă curaj să creezi, depășind conturul sau forma, intersectându-le
uneori pe foaia gândului, așa precum și predarea se face integrat, inter și
transdisciplinar. Să știi să scoți din tot, modele unice, frumoase, adevărate
valori. Să înveți să le admiri dar și să le critici. Să înțelegi ce strop de
nuanțe mai trebuie să adaugi, din ceea ce ai pe paletă, dar în culori calde și
pline de sens, de la exprimarea scrisă sau orală, la calcul matematic, la
reproducere și imitare, la creare și măsurare, la melodie, vers sau formă.
Forma interesului pentru învățătură.
Acestea sunt schimbările pozitive
preconizate pe termen lung, prin acest proiect.
Ca dovadă a acceptării
problemelor de noutate, stau căutările soluțiilor pentru înlăturarea
abandonului școlar și analfabetismului funcțional și înțelegerea nevoilor de
dezvoltare a competențelor elevilor.
Sigur, că le vom aplica la clasă
cu aceeași bucurie și cu zâmbetul pe buze, așa cum l-am purtat în orele de
curs, creând, răspunzând și colaborând, susținându-ne reciproc, subliniind ceea
ce, în activitățile didactice, încă mai păstrează semnele de încurajare și
argumentele profesionale aduse de către domnul formator.
Suntem în asentimentul
formatorului că trebuie să ținem pasul cu noul, spre binele copiilor. Aducem în
plus, un cuvânt de mulțumire, respect și prețuire, pentru OMUL, DASCĂLUL
EXIGENT, și MODELUL de OM!, care ne-a ajutat să CRED-em în noi, în elevii
noștri, în metodele noastre și în schimbarea vremurilor ca și în speranța că
tot ceea ce dăruim lumii, prin profesia noastră, ni se va întoarce înzecit.
prof. învățământ primar Nadia
URIAN,
prof. învățământ primar Cornel
URIAN
Școala Gimnazială Uriu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu