„Profesorii buni sunt
costisitori, însă profesorii răi ne costă şi mai mult.” (Bob Talbert)
Autoevaluarea în lecția de fizică
Autoevaluarea este definită prin capacitatea elevului de a elabora și
emite aprecieri valorizatoare referitoare la competențele și performanțele
școlare proprii, la propria sa persoană în general.
Autoevaluarea este o metodă complementară de evaluare a elevilor care
le permite acestora să devină din evaluați proprii lor evaluatori.
Autoevaluarea este un demers care îndeplinește o funcție de reglare/
autoreglare a oricărui sistem, iar experiența ne demonstrează faptul că atunci
când demersurile evaluatoare și/ sau autoevaluatoare nu se produc, activitatea
în cauză se dereglează până la starea în care ea încetează de a mai fi utilă.
Prin autoevaluare se induce elevilor idea că sunt maturi și că participă
la evaluare și notare efectiv.
Cultivarea capacității autoevaluative devine necesară din considerente
care privesc organizarea activității școlare.
În scopul educării aptitudinii de autoapreciere se folosesc mai multe
tehnici:
- „notarea în colaborare cu alții” prin care profesorul dobândește
confirmarea aprecierilor sale în opinia elevilor referitoare la rezultatele
constatate;
- „autocorectarea sau corectarea reciprocă” prin schimb de lucrări,
oferă elevilor repere concludente pentru aprecierea performanțelor obținute și
pentru perceperea distanței la care se află de nivelul așteptat;
- „notarea reciprocă” este aprecierea făcută de un grup de elevi,
stabilit pentru o perioadă limitată, sub îndrumarea profesorului.
Pentru a forma capacități autoevaluative cel mai frecvent eu folosesc
la clasa fișa de autoevaluare cu notarea reciprocă.
Astfel sunt solicitați elevii să acorde note, reciproc cu motivarea
notei acordate.
Determinanții autoevaluării didactice care dezvoltă capacității de
autoevaluare la elevi:
Fig. 1. Determinanți interni ai autoevaluării didactice (după C. Stan)
Fig. 2. Determinanți externi ai autoevaluării didactice (după C. Stan)
Utilizarea strategiilor de dezvoltare a capacității de autoevaluare a
elevilor are ca efect conștientizarea nivelului real de achiziții cognitive și
comportamentale, optimizarea eforului de învățare și formarea unei atitudini
corecte, obiective față de aprecierea școlară, pentru elev, dar și creșterea
gradului de obiectivitate în notare, prin confruntarea aprecierilor formulate
de profesor cu cele ale elevilor.
Modele de bune practice – fișe
de autoevaluare la clasele VI-X:
Autoevaluarea de la finalul lecției
Nume și prenume elevi:
Clasa a VII-a; Grupa:
Desenați fasciculul reflectat de oglinda din fig. 1 Desenați raza care
plecând din A ajunge în B după ce se reflectă pe oglindă în fig. 2.
Fișa de autoevaluare
Clasa a IX-a; Numele și prenumele elevului:
Subiectul: Lucru mecanic. Energia mecanică
Citește următoarele descrieri de acțiune a unor forte și indicați dacă
se pierde sau se câștigă energie mecanică și care fel este afectată: cinetica,
potențiala sau amândouă.
Fișa de autoevaluare
Clasa a VIII-a; Nume și prenume elev:
Subiectul: Transformări de stări de agregare
Răspundeți la următoarele întrebări:
1. Care stări de agregare au volum propriu?
2. Temperatura de topire este:
a. mai mare; b. mai mică; c. egală cu temperatura de solidificare
3. Conductele de apă rece sunt învelite în material izolator și sunt
îngropate în pământ. De ce crezi că se procedează așa?
4. Starea de agregare a unei substanțe se poate schimba?
5. Cum se numește fenomenul prin care vaporii se transformă în lichid?
Dați un exemplu
6. Explicați pe scurt circuitul apei în natură
7. Ce fenomen produce secarea lacurilor în Sahara?
a. solidificarea; b. vaporizarea; c. condensarea
8. Cum se numește fenomenul prin care un solid se transformă în vapori?
9. Ce fenomen produce apariția florilor de gheață pe geamuri iarna?
a. solidificarea; b. vaporizarea; c. sublimarea; d. desublimarea; e.
condensarea
10. Ce fenomen produce dispariția naftalinei din dulapurile cu haine?
a. solidificarea; b. vaporizarea; c. sublimarea; d. desublimarea; e.
condensarea
11. Cum se calculează căldura latentă? Ce unitate de măsura are căldura
latenta?
12. La presiunea atmosferică foarte mică, pe munți foarte înalți, apa
poate fierbe la temperatura...
13. Florile de gheață pe geamuri, chiciura pe copaci, sunt exemple
specifice fenomenului de...
Fișa de autoevaluare
Clasa a VI-a; Grupa:
Subiectul: Deplasare. Poziție
A. Răspundeți la următoarele întrebări:
1. Un biciclist aflat într-o cursă ciclistă este în mișcare fată de:
a) bicicleta sa; b) linia de start; c) ceasul de la mână.
2. Urma lăsată de o sanie pe zăpadă reprezintă:
a) durata mișcării; b) traiectoria; c) distanța parcursă.
3. Distanța parcursă reprezintă:
a) poziția finală ocupată de mobil; b)linia descrisă de mobil în
mișcare; c) lungimea drumului străbătut de mobil.
4. Durata mișcării reprezintă:
a) momentul final în care se termină mișcarea; b) mărimea intervalului de
timp în care se realizează mișcarea; c) momentul inițial în care începe
mișcarea.
5. Sunteți în repaus față de Pământ. Precizați care dintre elementele
corpului vostru se pot afla în mișcare față de Pământ?
B. Un elev mai scund încearcă să privească un meci de fotbal. Din cauza
celor mai înalți din fața lui, trebuie să schimbe locul ca să poată vedea.
Elevul se mișcă conform desenului de mai jos în pozițiile: A → B → C → D. Ce
distanta parcurge și care este deplasarea?
Fișa de autoevaluare
Nume și prenume elev:
Clasa a X-a
Subiectul: Legea lui Ohm. Legea I a lui Kirchhoff
A. Stabilește care răspunsuri sunt corecte, încercuindu‑le:
1. Expresia legii lui Ohm pentru întreg circuitul, cu rezistor și
sursă, este:
2. Rolul generatorului electric într-un circuit electric este
următorul:
a) creează sarcini electrice; b) transformă orice formă de energie în
energie electrică; c) transformă energia electrică în energie mecanică; d) de a
închide circuitul; e) de a menține constantă diferența de potențial dintre
bornele circuitului;
3. În circuitul electric simplu, tensiunea la borne este:
a) mai mică decât t.e.m., dacă circuitul electric este închis; b) mai
mică decât t.e.m., dacă circuitul electric este deschis; c) egală cu t.e.m.,
dacă circuitul electric este închis; d) nu este egală cu t.e.m., dacă circuitul
electric este deschis.
4. Un generator este scurtcircuitat când:
a) intensitatea curentului electric din circuit devine minimă;
b)rezistența electrică pe circuitul exterior devine nulă; c) rezistenta
electrică pe circuitul interior devine nulă; d) intensitatea curentului
electric din circuit devine minimă.
B. Analizați schema din figură, trasați sensul curenților electrici de
intensități diferite și completați tabelul de mai jos:
Bibliografie:
Cerghit, I., - Sisteme de
instruire alternative și complementare, Ed. Aramis, București, 2002;
Cucoș, C., - Pedagogie, Ed.
Polirom, Iași, 1996;
Doicescu, R. (coord.) - Ghid de
evaluare la istorie, SNEE, ProGnosis, 2001;
Nicola, I., - Pedagogie,
E.D.P., București, 1994;
Salalde, D., - Diactica,
E.D.P., București, 1982;
Stan, C., - Autoevaluarea și
evaluarea didactică, Presa universitară clujeană, Cluj-Napoca, 2000.
prof. Violeta CRISTUREAN
Liceul cu Program Sportiv
Bistrița
Grădinița cu Program Prelungit Nr. 3 Bistrița a sărbătorit Ziua Mondială a Educației prin experimente științifice și activități de robotică
Cadrele didactice de la Grădinița cu Program Prelungit Nr. 3 Bistrița
au participat sâmbătă, 5 octombrie 2019, la evenimentul intitulat „Ce ȘTIM/
STEM despre profesiile mileniului III?”, găzduit de Complexul Muzeal
Bistrița-Năsăud, organizat de Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud și
Centrul Județean de Excelență cu ocazia Zilei Mondiale a Educației.
Grădinița noastră a fost invitată să prezinte experimente științifice
și activități de robotică specifice învățământului preșcolar derulate în cadrul
proiectului Erasmus+ KA2 „Small Scientists Across Europe”.
Educatoarele Chiorean Paula, Ganea Georgeta, Giurca Dana, Lazea Ionela,
Mihăese Andra, Morar Roxana, Scuturici Maria și Telcean Ana Maria au realizat
următoarele experimente științifice: Forța Newtoniană, Cum să umfli un balon,
Colorarea sării, Pictură cu cretă, Artificii în borcan, Apa plimbăreață,
Lumânarea din borcan, Desene în mișcare, Presiunea aerului asupra apei,
Greutatea aerului, Capacul de hârtie și Curcubeul din farfurie. Folosindu-se de
materiale simple și la îndemâna oricui: apă, ulei, amidon alimentar, sare,
oțet, cretă colorată, coloranți alimentari, bicarbonat de sodiu, pahare,
recipiente diferite, pâlnii, pipete sau fructe, doamnele educatoare au reușit
să atragă publicul prezent, provocându-l să exploreze mediul înconjurător, să
învețe într-o manieră interactivă despre fenomene ale naturii sau despre legi
ale chimiei sau fizicii.
Participanții la eveniment au avut ocazia să interacționeze și cu 2
tipuri de roboți, utilizați cu succes în activitățile cu preșcolarii din
grădiniță, pe parcursul derulării proiectului menționat anterior. Roboții
inductivi, cu ajutorul unor senzori optici, urmează linia marcată de copii pe o
hârtie albă, stimulându-le astfel creativitatea și imaginația.
Roboții interactivi DOC (Clementoni) îi ajută pe copii să-și dezvolte
gândirea logică și să rezolve probleme, inițiindu-se în programarea acestora,
învățând comenzile pe care trebuie să le dea roboților. Folosind jetoanele și
comenzile roboților, copiii îl programează pe Roboțelul Doc să urmeze diferite
trasee printr-un orășel sau într-un labirint la capătul căruia se vor întâlni cu
animale, litere sau culori, rezolvând astfel anumite sarcini.
Atât experimentele științifice, cât și „joaca” cu roboții au oferit
ocazia participanților de a interacționa, i-a determinat să învețe prin
descoperire și a facilitat dobândirea de informații noi într-un mod interactiv,
ușor și la îndemână tuturor.
Dir. prof. înv. preșcolar Carmen MUSCARI-SALVAN
Grădinița cu Program Prelungit
Nr. 3 Bistrița
La Școala Gimnazială Nr. 1 elevii devin profesori de lectură
Unul dintre cele mai utile proiecte în promovarea lecturii din Școala
Gimnazială Nr. 1 este proiectul internațional ERASMUS+
2018-1-IT02-KA229-047966_2 THE INFLUENCE OF BOOKS. Acesta promovează o lectură
critică a textelor literare și beneficiază de colaborarea țărilor partenere
pentru o bună înțelegere a specificului național al fiecărei literaturi din
proiect: literatura turcă, letonă, italiană, germană, română. Elevii
participanți la proiecte ajung să fie ghizi de lectură pentru colegii lor din
celelalte țări. Fiecare țară participant la proiect pregătește pentru celelalte
țări participante un autor din literatura națională.
În cadrul evenimentelor
din școală se desfășoară ateliere care abordează opera unui autor pe care
elevii îl abordează ghidați de colegii lor din străinătate. Deoarece tema
mobilității din Romania a fost citirea textelor filosofice, elevii au selectat
pasaje care să reflecte câteva teme esențiale: iubirea, prietenia, familia,
natura. Aceste teme au fost abordate transdisciplinar: muzică, pictură, dans,
teatru. Școlile participante în proiect au petrecut la Bistrița o săptămână
plină de evenimente culturale. Schimbul internațional s-a desfășurat în
perioada 27 mai- 1 iunie 2019 în România, la Bistrița. Gazde au fost elevii
Școlii Gimnaziale Nr. 1.
Împreună cu elevii de la 75 Yil Mesut Yilmaz Ilkolu Istanbul Turcia, de
la Olaines 2 Vidusskola, Letonia, Leonardo da Vinci Gesamtschule, școala din
Huckelhoven Germania și IP Virgo Carmeli – Cooperativa Sociale Cultura e Valori
din Verona, cunoștințele lor au fost testate prin aplicații interactive precum
Kahoot sau au fost regizate prin Moviemaker. În timpul săptămânii bistrițene au
avut loc diverse activități: la Biblioteca Județeană George Coșbuc din oraș, la
Muzeul din Bistrița. Elevii au participat și la excursii tematice în județ și
în afara acestuia.
Proiectul a beneficiat de o largă implicare a profesorilor
din școala gazdă care au organizat ateliere tematice pentru partenerii externi.
Elevii din țara gazdă au reușit să fie o a doua familie pentru colegii lor din
străinătate. Fiecare școală și-a luat angajamentul să ducă mai departe
sentimental de prețuire pentru carte, de aceea elevii vor marca în fiecare
școală zilele Erasmus prin colectarea de cărți pentru a împrospăta biblioteci
și pentru a aduce bucuria lecturii și altor copii.
prof. Anamaria TOFAN
Școala Gimnazială Nr. 1
Bistrița
Câteva pagini din jurnalul Palatului Copiilor Bistrița
Haide!
Vino!
Nu mai sta!
Încearcă și tu ceva!
Că-i pictură sau teatru!
Dansuri, go sau jurnalism.
Multe cercuri te așteaptă
Să pășești în lumea lor,
Pe tărâmul minunățiilor,
La Palatul Copiilor!
Alexia Dohotari,
pe când avea 9 ani
Aproape 70 de ani în slujba
copiilor
În toamna acestui an, în 1 octombrie 2019, Palatul Copiilor Bistrița a
sărbătorit 69 de ani de la înființare. Este mult? Este puțin? Nu știm. De fapt
acest lucru nici nu are prea mare importanță, pentru că vârsta nu este un merit ci ceea ce s-a făcut în cursul anilor care o
compun.
Activitatea educativă extrașcolară organizată în Palatul Copiilor Bistrița
a avut și are un rol important în identificarea și valorificarea talentelor și disponibilităților
creative ale copiilor, contribuind, adesea decisiv, la trasarea unei direcții
de realizare profesională și umană.
Temeliile Palatului Copiilor Bistrița au fost puse la 1 octombrie 1950
de un grup de dascăli inimoși, care la început au activat ca voluntari sau cu
jumătăți și sferturi de normă didactică. Numit inițial, în spiritul vremii,
Casa Pionierilor, apoi, când obsesia înregimentării a coborât până la cei de
vârsta preșcolară, Casa Pionierilor și Șoimilor Patriei, Palatul Copiilor nu a
încetat să ofere oportunități nonformale, alternative utile și plăcute de
petrecere a timpului liber al copiilor. Înființarea „Casei” era un privilegiu,
dacă avem în vedere faptul că atunci asemenea instituții mai existau doar la București,
Vălenii de Munte, Zalău și Dej. În toți acești ani, Palatul Copiilor de azi,
Casa Pionierilor de ieri, a suferit influența sistemelor educative și nu numai,
a personalităților și a oamenilor implicați, fiecare doritor de a contribui la
o acțiune fastă, prin activitatea copiilor bistrițeni, menită să facă cunoscut
în țară și străinătate burgul nostru săsesc. Lăsată liberă, dar îndrumată atent de profesorii coordonatori, fantezia
copiilor a cutreierat nestingherită căile creativității și a găsit fructul
dorit al oricărei căutări: Performanța. (paragrafele precedente reprezintă o sinteză realizată pe
baza articolului „60 de ani în slujba copiilor”, profesor Sever Şuteu, publicat
în revista Palatului ,„Poarta stelară”, nr. 4/ ianuarie 2011);
Pe parcursul anilor de funcționare, Palatul Copiilor Bistrița a fost
implicat în numeroase competiții județene, regionale, naționale și internaționale,
obținând nenumărate rezultate foarte bune. Dintre competițiile organizate de
Palat, menționăm doar câteva concursuri naționale, cu foarte multe ediții și
impact deosebit: „Universul Einstein” „Concursul Național de Ecologie Ovidiu
Bojor”, „Concursul Național de Go” și interjudețene: „Generația Info”,
„Scrisori de mai”.
De asemenea, s-au stabilit parteneriate de colaborare cu instituții
educative din multe țări europene. Amintim aici proiectele Comenius „Eco Tour
2.0” și „Să unim Europa printr-un fir muzical”, coordonate de profesoara Iulia
Istrate, proiecte în care au fost implicate 14 școli europene și în care s-au
realizat activități/ mobilități esențiale pentru cunoașterea sistemelor
educative europene, pentru lărgirea orizontului cultural, pentru aprofundarea cunoștințelor
lingvistice, dezvoltarea muncii în echipă etc. Din acest an școlar, 2019-2020,
Palatul Copiilor a câștigat un Proiect Erasmus+ KA2 „ICT OLYMPIC GAMES”,
coordonat de aceeași profesoară Iulia Istrate, Palatul fiind partener cu școli
din Italia, Bulgaria, Turcia. La mobilitatea din România, unde să-i poftim
Acasă pe colaboratorii noștri europeni? În toamna
anului 2020 Palatul Copiilor va împlini 70 de ani. Poate vom reuși, măcar
atunci, să avem un acoperiș propriu, o mai vizibilă identitate.
Performanțele elevilor/ profesorilor sunt notabile. Pentru toate
acestea, considerăm că Palatul Copiilor este o alternativă deosebită de aprofundare/
completare de cunoștințe, de dezvoltare a unor aptitudini potrivit vocației și opțiunilor
elevilor, de petrecere a timpului prin activități educative, dar și o
oportunitate de a atinge standarde înalte de performanță.
Porți deschise pe
la vecini buni
În 1 octombrie a.c., mulți copii
bistrițeni și de prin județ, însoțiți de părinți și bunici, și-au arătat
interesul de a relua cursurile la Palat sau de a se înscrie ca boboci! Doamna
director Maria Miheștian a susținut un cald cuvânt de întâmpinare. Doamna
inspector general Camelia Tabără a întărit nevoia de activități educative
extrașcolare, având încredere în echipa Palatului, constituită din profesori,
elevi și familiile acestora.
Datorită lucrărilor de reabilitare a
Școlii Gimnaziale Nr. 4, unde, până mai ieri, Palatul funcționa amiabil (de
peste 10 ani), Școala Gimnazială Avram Iancu și-a deschis larg porțile pentru a
găzdui aceste ateliere extrașcolare. Dar nu numai această instituție școlară.
Astfel, cercul de dans modern va funcționa la Școala Gimnazială Nr. 1,
Cercurile de Informatică și Electronică – la Centrul Comunitar pentru Tineret
iar Dansurile populare – la Liceul cu Program Sportiv, toate instituțiile gazde
fiind din municipiul Bistrița.
Paleta educațională e atractivă și
variată, colectivul didactic determinat și bine pregătit. Vi-i prezentăm pe
profesori și cercurile/ grupele coordonate: Adriana
Toderic – Engleza interactivă; Antonia Orban Sima – Teatru/ Pantomimă; Călin
Deiac – Tenis de masă/ Activități fizice adaptate CES; dr. Diana Morar/ Teofil
Petrean – Pictură pe sticlă/ Pictură pe lemn/ Pictură/ Desen; Dorel Nicoară –
Electronică/ Robotică/ Fizică aplicată; Ioan Făgărășan – Robotică/ Aeromodele/
LEGO; Ionela-Silvia Nuşfelean – Arta scenei mici/ Creație literară/ Poezia Credinței/
Jurnalism; Iulia Istrate – Informatică, Grafică & Multimedia/ Web design/
Programare; Octavian Guiu – Agrobiologie; Teodor Puşcaş – Dansuri populare/
Formații de dansuri/ Tradiții și obiceiuri la români; Teodor Vîrtic –
Go, LEGO; Zina Morar – Dans modern/ Gimnastică
ritmică/ Gimnastică aerobică. Palatul are și doi profesori voluntari: Brigitte
Pop – ABC-ul limbii germane și Ioan Sabin Mureșan – Italiană creativă.
Ar fi minunat ca Palatul să
aibă propriul sediu. Cei peste 1200 de elevi înscriși anual și cei peste 12
apostoli nonformali credem că merită o atenție specială din partea celor
abilitați. Promisiuni sunt. Speranțe, de asemenea. Palatul Copiilor a fost,
frecvent, pe podiumurile de profil. Mai ales acum, că Palatul Copiilor a
câștigat Proiectul Erasmus amintit, cu atât mai mult ar merita o Casă!
Poftiți la Palatul Copiilor
Bistrița oriunde s-ar afla! Până la urmă, Palatul e o stare de spirit, de
efervescență, profesionalism și dezinvoltură. Exersați-vă creativitatea în
varii contexte educative! Și, nu uitați: Cursurile sunt gratuite!
Palatul Copiilor
din vis
Lucrez de peste 10 ani în acest sistem nonformal. De mulți ani
încercăm să construim Palatul. Îmi amintesc ziua când le-am pus în mână
zidarilor creativi de la Palat câte un jeton-cărămidă, pe care erau imprimate
cuvinte, bune de pus temelii. În alți ani, am inițiat mici anchete creative în
rândul copiilor, cum văd ei Palatul din vis. Acum îi văd perplecși, derutați și
pe ei. „De ce să nu avem un Palat al nostru? Ne-ar fi util. Ni-l dorim!” Poate
vom reveni cu o anchetă în acest sens. E o problemă care ne frământă de mult.
Proiectanții, investitorii pot să se consulte cu copiii. Pe acești copii nimeni
nu-i obligă să vină, participă din pasiune, se dăruiesc, se descoperă, fac
performanțe notabile, poate-și decid drumul în carieră. Rostul Palatului este
fără doar și poate unul major. Am lucrat 12 ani în învățământul tradițional,
dar, sinceră să fiu, nicicând nu mi-a fost mai dificil decât în sistemul
nonformal. E greu, dar e fascinant să te dai peste cap pentru a găsi formule
viabile, eficiente și atractive de educație. E o artă care, dintr-o
perspectivă, pare din ce în ce mai mult pusă sub obroc. Dar, să încheiem într-o
notă mai tonică!
Poftiți
în balon!
Cu mic, cu mare, toată lumea e pusă
la-ncercare. Unii mătură, alții scutură praful de pe cărți rare. Unii
proiectează! Alții pași de dans exersează. Încet, dar sigur, se creează cadru
propice, desigur. Un Palat al Copilăriei face piruete. Poate, la prima vedere –
discrete. Aveți de unde alege cu toți, nu trebuie să trageți la sorți. Sunt
ateliere pentru realiști și pentru visători, pentru exersați sau pentru
începători. Bineînțeles că ne așteptăm să facem performanță, de la electronică
la dans modern, creație și tot mai departe. De la teatru la informatică, drumul
e pavat cu platină. De la pictură la go, se dansează tango. Pe la floricultură
și turism, se exersează un twist. Se joacă și românește, fiți pe pace! Sau
poate că sportul vă place. Și pentru ping pong se dă în curând gong! Și Abc-ul
germanei complicate face Palatul de multe carate. Ori engleza interactivă, ori
italiana re-creativă. E un furnicar de zile mari – se fac înscrieri pentru
elevi și preșcolari. Nu că n-am avea loc și pentru părinți/ bunici, ba chiar
pentru alte neamuri și pentru pisici. Să nu care cumva să credeți că la Palat e
harababură. Intrați și vedeți că rânduiala e bună! Suntem preocupați și de
ecologie. Pentru plante minune, poftiți la agrobiologie! Poate vreți un zbor cu
un aeromodel sau poate preferați un „submarin galben”. Multe atracții sunt pe rol.
Nu vă rămâne decât să bateți la poarta Palatului Copiilor. În 1 octombrie, la
orele 17 fix, s-a deschis Palatul de vis! Se fac înscrieri pe-o fișă de carte.
Grăbiți-vă să nu rămâneți deoparte! Nu uitați un lucru important financiar:
pentru orice activitate nu vă trebuie nici măcar un ban! Haideți să construim
la Palat noi etaje, cu talent și pasiune. Alternativele sunt cred foarte bune!
Să fie totul și mai și…! Idei știm că aveți – mii și mii! Palatul Copiilor
Bistrița se pregătește de zbor! Veniți, urcați în balon! Zbor ușor!
Ioneluș din Palatul de pluș
prof.
Ionela-Silvia NUȘFELEAN
Palatul
Copiilor Bistrița
Magia lecturii
Începând din anul 2000, performanțele foarte scăzute la citire ale
copiilor din familii defavorizate din punct de vedere cultural au fost
evidențiate de o serie de studii internaționale (PIRLS 2011, 2016, PISA 2000,
2009). Aceste studii au demonstrat că acei copii care provin din familii care
încurajează practicile de literație (părinții citesc frecvent cu voce tare
pentru copiii lor) devin cititori mai buni. Legătura dintre abilitățile de
înțelegere a unui text și expunerea la text tipărit este, de obicei, descrisă
în termeni de cauzalitate în spirală: „copiii care sunt mai competenți în a
înțelege și stăpânesc tehnica citit-scrisului citesc mai mult; din cauza unei
expuneri mai mari la texte tipărite, iar abilitățile lor de înțelegere și
citit-scris se dezvoltă mai bine cu fiecare an trecut în școală” (Mol &
Bus, 2011).
În familiile mai puține favorizate din punct de vedere cultural,
părinții tind să citească mai puțin, să aibă mai puține cărți și este mai puțin
probabil ca ei să considere lectura o activitate plăcută. Acest decalaj
socio-cultural în practica timpurie a literației afectează rezultatele școlare.
Grădinițele nu reușesc să surmonteze acest decalaj între copiii din familiile
mai puțin favorizate din punct de vedere cultural și cele mai avantajate.
Dimpotrivă, potrivit unor sociologi francezi (Joigneaux, 2009; Bautier &
Goigoux, 2004), grădinițele tind să întărească eșecul școlar, fiind insensibile
față de diferențele individuale dintre copii în ceea ce privește cantitatea de
expunere la texte tipărite și la experiențe timpurii cu limbajul scris. Dat
fiind că aceste inegalități sociale conduc la inegalități în școală (Bourdieu
& Passeron, 1970), este important să se ia măsuri cu mult înainte ca un
copil să înceapă învățământul obligatoriu.
Contrar unor idei preconcepute, copiii intră în lumea limbajului scris
cu mult înainte de clasa 1, când încep să învețe în mod organizat să citească
și să scrie. Cu toate acestea, investițiile în programele de lectură pentru
copiii de vârstă mică sunt destul de limitate în ansamblu, iar în România,
problema nici măcar nu apare pe agenda factorilor de decizie.
„Problemele de citire sunt dificil de rezolvat, dar foarte ușor de
prevenit. Prevenția are loc cu mult înainte ca un copil să înceapă școala. Deși
poate părea uimitor, conexiunile cruciale care determină cât de inteligent,
creativ și imaginativ va fi un copil sunt deja stabilite în momentul în care
copilul atinge vârsta de 1 an. Copiii cu care nu se vorbește în mod regulat,
cărora nu li se cântă sau citește cu voce tare încă din primele luni de viață
găsesc viața de școlar mult mai împovărătoare decât ar putea dacă li s-ar
întâmpla toate cele înșirate mai sus. Învățarea cititului devine o greutate
majoră și nu o plăcere împlinitoare pentru acești copii. Deoarece cuvintele
sunt esențiale pentru construirea conexiunilor în creier, cu cât mai bogată e
experiența limbajului – prin medierea cărților și prin conversație cu alții, nu
în mod pasiv de la televizor – cu atât mai avantajat va fi copilul din punct de
vedere social, educațional și în orice alt fel, pentru restul vieții sale.
Dimpotrivă, cu cât mai puține cuvinte experimentează, învață și folosește
înainte de școală, cu atât creierul său va fi mai blocat. Televizorul nu
vorbește cu copiii – vorbește către ei și ei nu îi pot răspunde, or învățarea
unei limbi presupune dialogare.” (Fox, 2008)
Pe când copiii încep școala, decalajul dintre cei cărora li s-a fost
citit și cei cărora nu li s-a citit este mare și greu de surmontat – dacă nu
chiar imposibil – chiar și de către educatori foarte dedicați. Prin urmare,
intervențiile timpurii pentru îmbunătățirea mediului educațional al copiilor
sunt esențiale pentru a împiedica rămânerile în urmă ale copiilor din cauza
practicilor de literație ale părinților/ tutorilor lor.
Citirea cu voce tare a unor cărți de calitate (cărți pe care copiii le
iubesc datorită ilustrațiilor bogate și atractive și povestirilor captivante
care se combină într-o experiență minunată dobândită din ascultarea unei povesti,
chiar dacă tinerii ascultători nu înțeleg complet povestea însăși) are un
impact emoțional și intelectual (vocabular, abilități lingvistice, cultură,
familiaritate cu structura textelor narative etc.). Cu toate acestea, pentru ca
o astfel de lectură cu voce tare să se întâmple, adulții trebuie să afle cum să
selecteze cărți de înaltă calitate și cum să citească cu voce tare într-un mod
atractiv și captivant, astfel încât copiii lor să asocieze plăcerea și căldura
adulților dragi cu plăcerea lecturii.
Citirea cu voce tare într-un mod care oferă plăcere copiilor mici este,
din nefericire, o practică foarte limitată în multe familii europene și, în
unele țări, chiar și în instituțiile de educație și îngrijire timpurie (cum ar
fi centrele de îngrijire a copiilor, creșele etc.), deși beneficiile citirii cu
bebelușii și copiii mici sunt bine cercetate și documentate în literatura de
specialitate (a se vedea, de exemplu, rapoartele ELINET).
Pornind de la aceste nevoi identificate, Casa Corpului Didactic a Județului
Bistrița-Năsăud, a cuprins în Oferta de formare pentru anul școlar 2019-2020,
programul de formare Magia Lecturii.
O primă grupă a parcurs acest program în luna septembrie, participanții
fiind coordonatorii centrelor din proiectul Alege cartea! Un curs deosebit,
care te mobilizează. Am învățat multe lucruri frumoase și sperăm că prin aceste
inițiative, se poate face ceva pentru a schimba mentalități și a forma
deprinderi pentru a le putea oferi cititorilor de mici, un început bun în
dezvoltarea competențelor de literație. Ce putem face noi bibliotecarii în
acest sens? Putem să citim cu voce tare pentru elevii din clasele pregătitoare.
Putem realiza demonstrații de acest gen la ședințele cu părinții. Se pot
realiza voluntariate cu elevii din clasele gimnaziale/ liceale, formați „să
citească cu voce tare”, din cărți special gândite, de o calitate deosebită,
pentru colegii lor din clasele mici, grădinițe, creșe, centre de plasament etc
– ședințe realizate o dată pe săptămână. Cluburi de lectură, având aliat
biblioteca publică pentru tineri părinți/ bunici. Bibliotecarii pot realiza
activități de citit pentru grupuri de copii mai mari: lectură anticipativă;
lansarea unor întrebări prin care să se demareze o dezbatere. Se pot iniția
polemici vis-a-vis de fragmente citite din carte și fragmente din film: de
tipul preferi cartea sau filmul, argumente. Se pot dezbate teme care nu
neapărat presupun cititul ci confruntări de idei. Ideea emergentă, sloganul de
urmat, de către noi bibliotecarii, trebuie să fie acesta: vrem să-i facem să
citească! Pentru aceasta trebuie alese teme de dezbateri de interes pentru
cititori, raportate la doleanțele și preocupările lor. Este important acest
detaliu: vrem să-i facem să citească sau vrem să citească ce vrem noi? Alegerea
temelor, să se facă astfel încât să-i atragă, să fie generale și alese prin
întrebări adresate lor. Doar apoi pornim o dezbatere. De exemplu: colegul de la
biblioteca Liceului cu Program Sportiv a subliniat că elevii vin și solicită
cărți și sunt interesați să afle cum au reușit Hagi sau Halep. Atunci tematica
pentru dezbatere o alegem pe coordonatele: Relația dintre muncă și succes/
talent și succes. Talentul sau munca este mai importantă pentru succes? Cum te
ajută un anumit bagaj genetic să ai succes? etc.
Este esențial ca aceste practici să se realizeze în școli, grădinițe,
creșe și în familie, astfel încât copiii să asocieze plăcerea apropierii și
căldura adulților dragi cu plăcerea lecturii.
prof. Ariana-Stanca VĂCĂREȚU,
președinte ALSDGC
bibl. Margareta POP,
Casa Corpului Didactic a
Județului Bistrița-Năsăud
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu