Baza oricărei formaţii intelectuale, civice,
morale, trebuie pusă în anii şcolii primare. (Ştefan Augustin Doinaş)
Step-by-Step – alternativa democratică a copiilor și a părinților din societatea românească actuală
Conform permanentei dezvoltări a
normelor educaționale mondiale, cadrele didactice ale societății actuale se
confruntă cu provocări constante datorate restructurării sistemului de
învățământ românesc. Marginalizarea unor domenii de formare necesare funcționării
eficiente a omului secolului XXI devine o consecință a educației centrate pe
competiție și achiziția de cunoștințe în dauna cooperării și a centrării pe
formarea de abilități și competențe. Se poate deduce astfel că școlile au
acționat după premisa că principalul aspect al educației ar fi fost conținutul
informațional prin care se educă elevii, conținutul și metodele educaționale
nefiind puse în concordanță cu noile informații referitoare la activitatea
mentală și căile de învățare.
Alternativa Step-by-Step produce
un model educațional care îl ajută pe copil să fie conștient, chiar din clasa
pregătitoare de interdependența lucrurilor ce îl înconjoară. Acest sistem
promovează un mediu favorabil învățării, centrat fiind pe elev, cu nevoile și
interesele sale de formare și pe modele de învățare diferențiate de tipul
centrelor de activitate care încurajează inițiativa personală și activismul
elevilor.
La baza alternativei Step-by-Step
stă credința fermă în principiile democrației, determinând copiii să devină
cetățeni activi, care apreciază valorile modului de viață democratic, să pună
în valoare respectul reciproc și responsabilitatea celor din jur, civismul și
seriozitatea. Conform concepției lui J. Piaget: „educația trebuie orientată în
direcția dezvoltării depline a personalității umane și a întăririi respectului
pentru drepturile și libertățile fundamentale ale omului.”
Step-by-Step este o metodă
alternativă de educație a copiilor de la naștere până la adolescență.
Elaborarea ei aparține Organizației „Children Resource International” din
Washington-SUA. În țara noastră, programul a debutat în anul 1994 la inițiativa
Fundației Soros pentru o Societate Deschisă. Programul alternativei respectă
programa școlară precum și ritmul propriu al fiecărui copil. Ea dorește să
dezvolte oameni care știu colabora și relaționa în orice situație. Caracterul
democratic al acestei metode este evidențiat chiar de principiile ce stau la
baza ei precum: poziția centrală a copilului în abordarea demersului
educațional, organizarea activității școlare pe centre de activități,
posibilitatea de a face alegeri, de a se autoevalua și de a planifica
activități, libertatea de mișcare și exprimare, posibilitatea de a face
descoperiri, implicarea activă a familiei în viața copilului, învățarea prin
explorare și experimente, situația de a lucra pe rând și de a împărți
materiale, etc.
Evaluarea aduce un specific
aparte, neexistând calificative care pot naște prejudecăți, etichetări sau
ierarhizări. Copilul este comparat doar cu el însuși și evaluat în fiecare
moment al zilei, având posibilitatea de a se corecta imediat. Acest procedeu
combină tehnici precum: observarea, evaluarea la centrele de activitate,
evaluarea la Scaunul Autorului, expunerea lucrărilor, turul galeriei, mapa de
lucrări, caietul de evaluare, etc.
O zi în alternativa Step-by-Step
începe la ora 8:00, cu întâlnirea de dimineață. Copiii au parte de momente de
destindere sau de spargere a gheții. Într-o atmosferă prietenoasă se
completează calendarul naturii și se citește mesajul zilei care li se adresează
cu gingășie: „copii veseli, copii isteți, copii harnici” etc. Barierele dintre
elevi și dascăl dispar, astfel, atmosfera devenind propice pentru învățare.
După lecturarea mesajului se trece la rezolvarea sarcinilor înscrise pe el,
sarcini care cuprind exerciții, jocuri, ghicitori, lucruri ce facilitează
învățarea integrată a disciplinelor. Conținutul mesajului e menit să atingă
obiectivele principalelor discipline din ziua respectivă. Ultimele minute ale
întâlnirii sunt dedicate noutăților, unde copiii au șansa de a-și prezenta în
fața colegilor momente importante din viața lor, răspunzând întrebărilor și
curiozităților acestora, precum și alegerii centrelor de activitate cu care
doresc să înceapă desfășurarea acestora.
După o binemeritată pauză pentru
micul dejun se organizează începerea activității pe centre, unde elevii găsesc
sarcinile de lucru, însă au posibilitatea să-și distribuie singuri manualele,
caietele și celelalte materiale necesare. Pe durata desfășurării activității
sunt ajutați și îndrumați de cei doi dascăli să-și caute singuri informații
pentru îndeplinirea sarcinilor. Avantajul muncii pe centre este că învățătorul
poate monitoriza cu ușurință mai ușor cei 5-6 elevi care lucrează. Activitatea
se încheie cu evaluarea la Scaunul Autorului unde se fac aprecieri despre modul
în care elevii au lucrat, iar ei au șansa să exprime păreri despre ce i-a atras
sau unde au întâmpinat dificultăți. După pauza de prânz ziua continuă cu
activități de consolidare, de recuperare, dar și activități recreative.
Programul Step-by-Step sprijină
rolul părinților în educația copiilor, considerându-i pe aceștia parteneri în
educația copiilor. Implicarea lor în viața școlii sporește încrederea elevilor
în părinți și dascăli, iar motivația lor crește. Astfel parteneriatul
școală-familie este un element important în alternativa Step-by-Step, de acest
lucru beneficiind toți partenerii implicați. Când părinții se simt o parte
importantă în procesul de învățare, vor aprecia pozitiv eforturile dascălului.
Ei și învățătorii trebuie să lucreze ca o echipă pentru ca experiența creată să
devină unică și stimulatoare pentru toată lumea, iar școala să fie transformată
într-o comunitate adevărată.
Alternativa Step-by-Step a
înregistrat succese de la debutul ei și până în prezent nu numai dorită
principiilor democratice și strategiilor specifice, dar și grație susținerii pe
care cadrele didactice și copiii au avut-o din partea părinților, a conducerii
școlilor precum și a inspectoratelor școlare.
prof. învățământ primar Bogdan
CUCIUREAN,
prof. învățământ primar: Mariana
BOR,
Școala Gimnazială Nr. 4 Bistrița
The Influence of Books – Proiect Erasmus+, Verona – Școala Virgo Carmeli
În perioada 15-25 februarie, 6
elevi însoțiți de 3 cadre didactice de la Școala Gimnazială Nr. 1 Bistrița,
Bistrița-Năsăud, s-au bucurat de o experiență transnațională – Italia, Letonia,
Turcia, Germania, România. Proiectul se află la a doua întâlnire: Reading
Novels and Writing Scenarios.
Toate activitățile propuse de
prietenii italieni ne-au arătat că putem fi mai buni, prin respect,
seriozitate, îngăduință unii față de ceilalți.
Verona, orașul în care trăiesc și
muncesc peste 40000 de români, ne-a oferit poveștile românilor plecați de acasă
pretutindeni în Europa.
Sperăm că ne-am întors mai buni
și mai motivați. Verona, Milano, Veneția, Bergamo – alături de noi.
Proiectul european promovează
influența pozitivă a lecturii care poate fi cea mai bună metodă de învățare a
valorilor naționale. Copiii implicați trebuie să descopere frumusețea lecturii.
24 elevi însoțiți de 8 profesori,
din 5 țări, au participat la această etapă. În noiembrie 2018 a avut loc prima
întâlnire în Turcia, în februarie 2019 s-a derulat faza italiană, apoi va
continua în celelalte țări.
Este de apreciat ospitalitatea
familiilor care găzduiesc copiii celorlalte națiuni, un mod concret pentru a da
viață acestui proiect european. Acest proiect este foarte important pentru
comunicare, pentru ca elevii să înțeleagă obiectivele educaționale ale
sistemului italian. Punem în practica acest proiect vorbind limba engleză și
limba italiană, ceea ce ne apropie de gazdele noastre.
„Matilde, ce îți place ție la
acest proiect?”
„Vorbim multă engleză și, apoi,
copiii aceștia sunt simpatici!”
Copiii au prezentat în Italia
povestea lui Pinocchio de Carlo Collodi, care aparent este o lectură pentru
copii, dar în realitate are mesaje mult mai profunde, are interpretări foarte
importante, puțin cunoscute, puțin explicate. În workshop-ul desfășurat în
echipe mixte, elevii au pus în scenă jocuri de rol în limba engleză.
Televiziunea italiană a fost și
ea implicată, iar participanții români au fost apreciați pentru inițiativă,
seriozitate, muncă și talent.
https://youtu.be/j2aaOxpdJos
Acest proiect a câștigat
popularitate. A cucerit imediat, pentru că pune în prim plan CARTEA, un
instrument aparent simplu, modest, dar elementar pentru a fonda valori, a fonda
motivație și curiozitate asupra cunoașterii. Un BUN deosebit de important!
Rebeca: „Mi-a plăcut mult școala
lor, activitățile desfășurate împreună, familia grijulie care s-a ocupat cu
multă atenție de mine... făcând tot posibilul să nu simt prea tare dorul de
casă. Am legat noi prietenii, a trebuit să mă adaptez unor alte cerințe, să dau
dovadă de maturitate și să mă integrez unui nou mediu. Au fost emoții unice și
clipe de neuitat în programul organizat de școala noastră!”
Alessia: „Mi-a plăcut școala din
Verona. Aici am prezentat o piesă de teatru și am participat la activitățile
școlare cu elevi din Italia, Germania, Turcia și Letonia. Erasmus înseamnă o
experiență unică, locuri noi, oameni deosebiți. Mulțumesc, doamna învățătoare
și Erasmus!”
Irina: „Am vorbit engleza mai
mult decât o făceam acasă și am învățat multe cuvinte în italiană. Am văzut
locuri pline de istorie. Am cunoscut copii prietenoși, atenți și drăguți.
Elisabeta, maestra, a fost foarte drăguță. Ea ne-a arătat învățătura poveștii
Pinocchio.
Am învățat să fiu mai
responsabilă. A fost o experiență de neuitat, mai ales că am zburat prima dată
cu avionul!”
Lucas: „Mi-a plăcut Verona. Aici
am auzit despre Romeo și Julieta. Am văzut cum elevii lucrează cu tableta la
școală. Sunt veseli și cuminți. Mi-am făcut prieteni germani și turci.
Am vorbit mult limba engleză.
Spaghetele sunt delicioase! Am servit pizza și paste în fiecare zi. Mulțumim
pentru atenția și grija gazdelor noastre!”
Mulțumim Școlii Virgo Carmeli din
Verona!
Sper că am devenit mai buni
cunoscând valorile europene pe care Italia le promovează. Proiectul Erasmus+
The Influence of Books ne-a arătat că doar respectându-i pe ceilalți te
respecți pe tine!
director, prof. Ancuța MIHAIU,
coordonator proiect, prof. Cristina
HĂDĂRĂU,
prof. înv. primar Daniela
SALANȚĂ,
Școala Gimnazială Nr.1 Bistrița
Apa – izvor de viață și sănătate
Planeta noastră, planeta Pământ
suferă din neglijența unor oameni care poluează mediul. Ei nu sunt întotdeauna
conștienți de răul pe care îl fac. Din dorința de a avea o viață comodă,
oamenii au poluat, mai mult sau mai puțin grav, solul, apa și aerul, ducând la
dispariția multor specii de plante și animale.
În localitatea Ocnița, comuna
Teaca, apa este o problemă gravă; singura sursă de unde oamenii se alimentează
cu apă bună de băut este fântâna „La Buna”, dar, cu toate acestea, oamenii nu
îngrijesc și nu prețuiesc acest loc care le face mult bine și oferă de sute de
ani locuitorilor satului apă bună de băut. Fiind o zonă de câmpie foarte
secetoasă în timpul verii, fântânile satului seacă, iar fântâna „La Buna” este
singurul loc de unde oamenii aduc apă pentru consum.
O educație și o gândire sănătoasă
se formează de la cele mai fragede vârste, iar în acest sens Grădinița cu
Program Normal Ocnița a derulat un proiect de ecologizare prin care copiii
împreună cu educatoarele au adunat gunoaiele din jurul fântânii, au colorat
desene cu Planeta Pământ și au transmis câteva mesaje scrise de cadrele
didactice care au fost lipite în împrejurimile fântânii, în speranța că în
viitor oamenii care iau apă de la fântâna „La Buna” vor proteja și vor prețui
mai mult izvorul satului Ocnița – sursa de alimentare cu apă potabilă din sat
și îi vor face pe oameni să se gândească la efectele activităților lor asupra
vieții planetei și, bineînțeles, asupra vieții noastre, a tuturor.
prof. înv. preșcolar Gabriela
ZINVELI,
Grădinița cu Program Normal Ocnița
Liceul de Muzică „Tudor Jarda”
– perspective –
În anul școlar 2018-2019, Liceul
de Muzică „Tudor Jarda” celebrează împlinirea a 50 de ani de la înființare.
Sunt 50 de ani de premii obținute anual la olimpiadele și concursurile
naționale, 20 de ani de studenți care au fost admiși la Conservator sau la alte
instituții de prestigiu și 50 de ani de muncă susținută. Desigur, în toți
acești ani, publicul din Bistrița a putut să cunoască o parte din activitatea instituției
de învățământ, participând la spectacolele organizate de LMTJ sau la cele în
care au fost implicați numeroși elevi sau profesori ai acestei școli.
Pe lângă cei 50 de ani de liceu
cu specializarea Muzică, ne bucurăm și de cei 5 ani de la înființarea
profilului Pedagogic și, implicit, de prima generație de cadre didactice
formate în liceul nostru. Profilul Pedagogic a fost primit cu căldură în lunga
și prodigioasa istorie a școlii de muzică și s-a armonizat încă de la început
cu specializarea inițială, părând o alegere firească pentru un liceu
vocațional.
Pentru că „omul sfințește locul”,
nu putem uita de oamenii sub îndrumarea cărora ne-am desfășurat activitatea,
începând din 1969. Au condus destinele școlii și s-au ocupat de sarcinile
administrative directorii Sfechiș Floarea, Baciu Silviu, Neculai Adriana,
Făgărășan Niculae, Bărbier Alexandru, Cira Viorica, Biriș Octavian, Șular Igna
Claudiu, Gherman Lucia, Bîca Liana, Karoli Carolina, Conț Ioan Cristian,
Mărginean Raluca Roxana.
Activitatea școlii a debutat în
1969. În septembrie, 30 de elevi alcătuiau clasa I, școala având 3 profesori de
vioară și 2 profesori de pian. Anul școlar 1976-1977 începe cu peste 200 de
elevi ai școlii și elevi externi de la școlile maghiare și germane. Unitatea de
învățământ are un număr de 36 de norme didactice și, tot acum, se inițiază
concursul „Cel mai bun interpret de muzică românească” (Concursul de
interpretare a muzicii culte românești – Sigismund Toduță). Este anul în care
se poate vorbi de prima promoție de absolvenți (ciclu gimnazial).
În anul 1997, cu scopul formării
unei generații de tineri muzicieni, s-a obținut prima cifră de școlarizare
pentru clasa a IX-a și astfel se înființează LICEUL DE MUZICĂ din BISTRIȚA, cu
30 de elevi în clasa a IX-a.
Câțiva ani mai târziu, școala se
mândrește cu înființarea unei orchestre a profesorilor, a unei orchestre
formate din elevi, a unei orchestre populare și a grupului folcloric Datina,
dar și cu un ansamblu coral mixt care obține locul I la faza națională a
Olimpiadei de Muzică.
Cu ocazia aniversării a 40 de ani
de învățământ muzical în Bistrița, în 2009, are loc schimbarea titulaturii
școlii în LICEUL DE MUZICĂ TUDOR JARDA, iar ziua de 11 februarie va deveni o zi
aniversară.
Începând cu anul școlar
2014-2015, a fost autorizată să funcționeze o nouă specializare, tot la filiera
vocațională, respectiv învățător-educatoare, profil pedagogic.
Premiile și rezultatele la
examenele naționale obținute de elevii și profesorii Liceului de Muzică „Tudor
Jarda” fac cinste echipei care se asigură nu doar de transmiterea de cunoștințe
necesare unui parcurs profesional de specialitate, ci și de formarea de
caractere. Activitatea educativă, pedagogică și științifică desfășurată și
performanțele profesionale înregistrate de elevii unității de învățământ se
reflectă în rezultatele obținute la concursurile specifice naționale și/sau
internaționale: au fost desfășurate 106 activități care atestă contribuția
deosebită privind dezvoltarea învățământului, științei, culturii și sportului
la nivel local, regional, național și/ sau internațional (o medie de 10
activități pe an), au fost obținute 140 de premii (o medie de 14 premii
internaționale/an) la Concursurile internaționale și 362 de premii (o medie de
36 de premii naționale/an) la Olimpiadele și Concursurile naționale. În ultimii
ani, cadrele didactice au publicat 30 de lucrări de specialitate (cărți sau
articole cu ISSN/ISBN), au efectuat 6 cercetări științifice, dovedindu-se
preocupați de propriul parcurs profesional, au încheiat parteneriate cu diverse
instituții de cultură. Cu ajutorul lui Manfred Dachner (Asociația de prietenie
Germano-Română Neubrandeburg – Bistrița) și al lui Thomas Hartig, școala a
beneficiat în ultimii cinci ani de sponsorizări substanțiale (instrumente
muzicale de 19.000 de euro) care dovedesc încrederea partenerilor în actul
educațional oferit de LMTJ. De altfel, Primăria Municipiului Bistrița a oferit,
în mod constant, sprijin financiar în organizarea Concursului Național de
Interpretare a Muzicii Românești „Sigismund Toduță”, aflat acum la ediția nr.
XXXV. Liceul de Muzică a reușit, prin toate acestea, să construiască o istorie
a performanței, precum și o istorie a culturii naționale românești, prin
personalitățile marcante care au învățat aici: Tudor Jarda, Ovidiu Purcel,
Ștefan Pop, Anita Hartig ar fi doar câțiva dintre ei (ultimii doi au fost
declarați cetățeni de onoare ai municipiului Bistrița).
Tinerii de astăzi tind să fie mai
conectați cu ceea ce se întâmplă în jurul lor, mai empatici și mai receptivi,
așa încât profesorii de la LMTJ încearcă mereu să țină pasul cu schimbările
survenite și să-și adapteze discursul la necesitățile celor care se înscriu în
această școală. Dorința de a reuși, de a fi, mai presus de a ști, este rodul
colaborării părinților, profesorilor și elevilor. Succesul elevilor derivă și
din starea de bine pe care o au la școală, din încrederea că pot oferi un act
artistic de calitate sau că îi pot îndruma, la rândul lor, pe cei mai mici ca
viitoare cadre didactice, din speranța într-un viitor mai bun și din încrederea
pe care adulții o au în ei. Schimbarea de paradigmă îi implică activ în acest
parteneriat educativ, iar profesorii de la Liceul de Muzică Tudor Jarda sunt
conștienți de rolul lor de formatori de opinie, de modelatori de gândire, dar
și de facilitatori ai unor provocări care să permită depășirea limitelor și
alegerea unui drum în viață.
Calitatea actului educațional a
fost și este percepută doar prin prisma notelor, de unde și reputația unei
școli, în absența altor criterii obiective, pertinente și validate de evaluare.
Sigur că orice instituție de învățământ se autoevaluează potrivit statisticilor
în care este înscrisă – media de admitere, promovabilitatea, numărul de
candidați, premiile obținute, deoarece rolul ei în transformarea individului
este mai greu de cuantificat. O școală performantă este cea care, dincolo de
rezultate, le formează tinerilor gândirea de perspectivă și îi determină să se
raporteze la ei înșiși atunci când vine vorba de progres. Un liceu vocațional
nu poate urmări omogenizarea copiilor și nici estomparea vocațiilor personale,
deoarece tinerii își doresc să fie recunoscuți, să fie unici, iar artele devin…
o cutie de rezonanță a sufletului.
director, prof. dr. Raluca
MĂRGINEAN,
prof. Roxana KOVACS,
Liceul de Muzică „Tudor Jarda” Bistrița
Săptămâna TASIS la Lacrima
În săptămâna 18 – 22 februarie
2019, elevii de la Lacrima au primit în mijlocul lor prieteni noi și vechi ai
Școlii americane din Anglia (TASIS). Aceștia, an de an, în luna februarie se
întorc în România spre a derula activități de voluntariat, o parte dintre ele
dedicate copiilor cu dizabilități ce frecventează Centrul Școlar Lacrima. Totul
este posibil datorită parteneriatului pe care școala „Lacrima” l-a încheiat cu
Fundația Inocenți Bistrița, parteneriat ce vizează derularea de activități în
sprijinul copilului cu dizabilități.
Voluntariatul reprezintă
activitatea de interes public desfășurată din proprie inițiativă, de orice
persoană, în folosul altora, fără a primi recompense materiale. Implicarea în
acțiunile de voluntariat oferă o importantă experiență în diferite domenii de
activitate.
Voluntariatul contribuie la dezvoltarea
personală. Ca orice alt tip de activitate, presupune timp, efort și stres. De
asemenea e un mijloc puternic de autodezvoltare și, mult mai mult, un mod prin
care poți arăta ca ești activ și îți pasă de ceea ce se întâmplă în jurul tău.
Prin acțiunile de voluntariat se pot obține abilități și cunoștințe noi, dar și
competențe sociale. Voluntariatul rămâne o activitate demnă de a fi practicată
și sprijinită în școală, fiind un element însemnat în dezvoltarea educației și
formării profesionale.
Astfel, în acest an, un grup
format din 4 profesori și 19 elevi, organizați în grupuri de 7-8 persoane, au
fost alături de copiii cu cerințe educative speciale, derulând cot la cot cu
aceștia activități educative, într-un program pus la punct cu mult timp înainte.
Activitățile desfășurate, de interes atât pentru școala noastră, cât și pentru
inimoșii noștri musafiri au cuprins: ateliere de creație și meșteșugărit (unde
au prins viață păpuși minunate, ce vor fi ulterior personaje în activitățile de
teatru ale școlii), jocuri și activități socio-educative de cunoaștere și
socializare, activități de lectură, pictură și jocuri cu instrumente de
percuție la Biblioteca județeană „George Coșbuc” – activitate parte a
proiectului nostru în parteneriat cu această instituție, activități culinare,
ateliere de confecționare mărțișoare, activități de prezentare a istoriei
locale, de promovare a tradițiilor și portului popular, dar și a principalelor
puncte de atracție ale orașului și zonei.
Activitățile propuse, au fost
coordonate de d-na director Cupșa Eniko și consilierul educativ Avram Emanuela,
și au avut ca responsabili profesori inimoși și creativi: prof. Ardelean
Aurelia și prof. Carnaru Cristina (activități de creare păpuși), maistru
instructor Budecan Victoria și prof. Mureșan Anca (confecționare păpuși din
pănușe), prof. Ciucaș Petra (prezentarea istoriei și tradiției locale), prof.
Adina Podină și prof. Kis Iulia (atelier culinar), prof. Gordon Lazăr Anamaria
și prof. Avram Emanuela (activități de lectură, pictură și meloterapie), prof.
Vlașin Lidia și prof. colaborator Deac Călin (jocuri de animație
socio-educativă); ateliere de creație mărțișoare alături de pedagog Mihai Maria
și pedagog Carhaț Aurelia.
Activitățile s-au dorit a fi
atractive și de interes, recreative și reconfortante și, în același timp, au
vizat a dezvolta și a obține abilități și cunoștințe noi, dar și competențe
sociale (încredere, solidaritate, toleranță compasiune, răbdare etc) în rândul
participanților, aceștia devenind astfel mai conștienți de ceea ce se întâmplă
în jurul lor.
Și-n acest an „Săptămâna TASIS” a
fost una reușită, o săptămâna a prieteniei necondiționate, a zâmbetelor, a
jocului, a responsabilității, a valorizării, a egalității de șanse, a
emoțiilor,
consilier educativ Emanuela AVRAM,
director Eniko CUPȘA,
Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Lacrima” Unirea
Stilul de viață sănătos
În cadrul Școlii Profesionale
Speciale „Sfânta Maria”, organizând o activitate de consiliere de grup cu tema
amintită, am urmărit obiective educative și psihologice: consolidarea
deprinderilor și a cunoștințelor pozitive privind stilul de viață, prin
exercițiul verbal, fișa de lucru; combaterea obiceiurilor nesănătoase prin
argumentări și exemplificări; informații cu conținut științific privind odihna,
alimentația, petrecerea timpului liber, precum și exersarea interacțiunii.
În cadrul activității respective,
organizată în colaborare cu Badiu Alina, pedagog și Deac Claudia, asistent
medical, s-au utilizat diverse metode de lucru: expunere, dialog, exercițiu,
fișă de lucru, explicația, exemplificarea, enumerarea, argumentarea, cooperarea
în echipă, desenul.
După o scurtă expunere despre
principiile unui mod de viață sănătos, se trece la completarea unei fișe de
lucru. Elevii enumeră pe coloane specifice cât mai multe alimente sănătoase
(salată de fructe, de legume, ou fiert, murături, paste, fasole, cartofi,
varză, mazăre, morcovi, ridichi, ceapă, usturoi, ciuperci, spanac, salată,
urzică, broccoli, conopidă, fructe etc); băuturi sănătoase (apă de izvor, apă plată,
limonadă naturală, suc de fructe proaspăt, ceai din plante medicinale etc.);
activități și obiceiuri sănătoase din timpul liber (grădinărit, pescuit,
plimbare, excursie, citit, desenat, dans, cântat, teatru, sport, plajă, vizite,
colecții, machiaj, modă, design, relaxare, somn, convorbiri, curățenie, cusut,
brodat, țesut, tricotat, șah, învățat etc). Se argumentează științific toate
categoriile menite să susțină un stil de viață echilibrat.
În etapa următoare se discută
temele cu caracter opus, și se completează rubricile specifice cu cât mai multe
exemple de: alimente nesănătoase și dăunătoare (cartofii prăjiți, ciupercile
otrăvitoare, pizza în cantitate excesivă, prăjelile, mâncărurile grase,
dulciurile etc.); băuturi nesănătoase (berea, țuica, vinul, cafeaua în
cantități excesive, energizantele); activități și obiceiuri nesănătoase chiar
vicioase (fumat, băut, consum de droguri, minciună, furt, escrocherie,
înșelăciune, lene, spargere, tâlhărie, detenție, pierderea nopților, joc de
cărți pe bani, dependență de telefon, de calculator, dependență de jocuri până
la epuizare etc.).
Se dau argumente științifice
împotriva tuturor categoriilor menite să dezechilibreze stilul de viață sănătos
al omului. Se aprofundează următoarele teme: dependența de calculator,
dependența de jocuri, consumul de droguri. Pentru finalizarea activității se
colorează imaginile prezentate pe fișa de lucru ca suport de informații și
modalitate de relaxare.
Rezultatele obținute se
diferențiază în funcție de nivelul intelectual, experiența, motivația și
implicarea fiecărui elev. În concluzie putem spune: elevii cunosc principiile
de bază ale vieții sănătoase, sunt receptivi la argumentările științifice, dar
și conștienți asupra consumului unor alimente sau energizante nesănătoase, dar care
prezintă o mare doză de atractivitate pentru ei.
Psiholog școlar Suzana DEAC
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu