Întrucât statul întreg are unul şi acelaşi scop, educaţia trebuie să
fie una şi aceeaşi pentru toţi membrii săi. (Aristotel)
Alegerea traseului profesional – viitoare carieră în inginerie
Motto: „Dacă nu știi în ce port vrei să ajungi, niciun curent nu este
favorabil.” Seneca
Vorbim despre progres, susținem
tehnologia modernă, ne bucurăm de noile instrumente performante ce se lansează
pe piață; de ce nu ne-am bucura și de noile noastre persoane? Împlinite, mereu
altele, mereu eficiente, mereu competitive!
Planul de carieră este un
instrument util atât pentru elevi, studenți, masteranzi și proaspăt absolvenți,
cât și pentru persoanele care au experiență profesională. Importanța acestuia
constă în conferirea de claritate și direcție cu privire la traseul
educațional, respectiv profesional, prioritate având setarea obiectivelor
concrete în plan educațional și profesional care să includă etapele
educaționale, cele profesionale, dar și dezideratele în raport cu statutul
socio-profesional și financiar.
De ce o carieră în inginerie? Ingineria
este aplicarea cunoașterii științifice, economice, sociale, practice asupra
realității materiale și/ sau sociale în vederea proiectării, executării,
întreținerii, modificării unor structuri și/sau ansamble care să fie capabile
să furnizeze/ genereze rezultate, produse, procese și/ sau efecte predefinite
și/sau conforme unor așteptări predictibile și/ sau controlabile.
Odată ce îți cunoști destinația, împarte în pași mărunți acțiunile pe
care le poți face pentru ca să îți îmbunătățești punctele slabe identificate!
Calitatea de profesor inginer în
învățământul preuniversitar, m-a determinat de-a lungul anilor petrecuți la
catedră, să promovez această profesie în rândul elevilor prin antrenarea lor în
diferite concursuri și olimpiade școlare care să le aducă un grad mai mare de
motivare prin rezultatele obținute, încrederea în forțele proprii, o mai bună
orientare în alegerea profesiei/carierei viitoare, competențe în domeniile
inginerești în corelare cu cerințele pieții muncii și facilitarea tranziției
către viața activă.
În acest context, împreună cu
colegele mele de la Colegiul Tehnic INFOEL Bistrița (unde mi-am desfășurat
activitatea didactică în ultimii patru ani) Folfă Adriana și Oltean Lucia,
domnii maiștrii Jimborean Grigore și Precup Teodor, am pregătit elevii în
vederea participării la olimpiadele școlare de la disciplinele din aria
curriculară „Tehnologii”, domeniul Mecanică.
Rezultatele elevilor au venit în
fiecare an. O retrospectivă a ultimilor doi ani arată astfel: în anul școlar
2016-2017, cei doi elevi participanți la olimpiada județeană, la clasa a XI-a,
au fost recompensați cu premiul I și mențiune iar în anul școlar 2017-2018, la
clasa a XI-a, am obținut la olimpiada județeană, premiul II și premiul III și
mențiune la clasa a XII-a. Nefiind acordat premiul I la clasa a XI-a, am
reprezentat județul la olimpiada națională la disciplinele din aria curriculară
„Tehnologii”, domeniul Mecanică, care s-a desfășurat la Mioveni, în județul
Argeș, obținând premiul I! (am savurat momentul și în calitate de profesor
însoțitor al lotului de elevi olimpici ai județului!)
Colaborarea mea de-a lungul
anilor cu Centrul de Consiliere și Orientare în Cariera (OCOC), director prof.
dr. ing. Diana Ioana Popescu, Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca, a condus
la semnarea unui Acord de parteneriat, la începutul anului școlar, între doamna
director a OCOC și domnul director prof. IOJA Ioan – Casa Corpului Didactic a
Județului Bistrița-Năsăud, unde lucrez ca profesor metodist. Oportunitatea
participării la evenimentul inițiat de Facultatea de Construcții de Mașini și
Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră, Sesiunea științifică națională
pentru studenți și elevi „O CARIERĂ ÎN INGINERIE” – Ediția a IV-a 26 aprilie
2018, Cluj-Napoca, eveniment care recompensa premianții locurilor I, II și III
cu admiterea la facultate fără examen, cu condiția obținerii mediei la
bacalaureat peste șapte, a fost o nouă provocare.
Astfel, trei dintre elevii
olimpici, au format o echipă condusă de doamna profesor Oltean Lucia, la activitatea:
Concurs pe teme inginerești (îndemânare, creativitate, aptitudini tehnice,
informatică, desen) între echipe, formate din câte trei elevi de liceu, cu
următoarele grupuri de lucru: a) AutoCAD – primul pas spre inginerie, obținând
premiul I, https://cm.utcluj.ro/anunturi/o-cariera-in-inginerie-26-aprilie-2018.html.
La activitatea 1. Sesiune de comunicări științifice pentru studenți și elevi,
SECȚIUNEA 1 – Știință și inginerie, am coordonat un alt elev olimpic (din cei
patru), în elaborarea și prezentarea unei lucrări științifice, pentru care a
obținut premiul III; programarea prezentării lucrărilor (II) se poate vedea la
adresa
https://cm.utcluj.ro/files/anunturi/180424_Programare%20sustinere%20lucrari_26_Aprilie_2018.pdf.
Activitățile s-au desfășurat la Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca.
Programul complet al zilei de joi, 26 aprilie a fost postat la adresa:
https://cm.utcluj.ro/files/anunturi/180422_Progam%20OCI_26_Aprilie-2018.pdf.
Implicarea celor patru elevi în
desfășurarea olimpiadelor județene și naționale, participarea la evenimentul
organizat de OCOC, UTC-N, dorința lor de obținerea unor rezultate de „podium”,
au condus la valorificarea practică a competențelor dobândite, obținerea unui
feedback favorabil, constituind pași în ALEGEREA TRASEULUI PROFESIONAL și, de
ce nu, VIITOARE CARIERĂ ÎN INGINERIE!
Aceste rezultate confirmă
preocuparea elevilor pentru asimilarea de cunoștințe prin implicarea activă în
diferite activități, proiecte, toate fiind benefice facilitării inserției cât
mai rapide pe piața muncii.
Un îndemn pentru elevi: Fii
consecvent! Nu te opri din dezvoltare! Păstrează-ți motivația, întoarce-te în
mod constant la notițe, vezi unde te afli, sărbătorește cât ai realizat și vei
fi entuziasmat să mergi mai departe. Consecvența în ceea ce faci are rezultate
de care te bucuri, pe care le vezi, le simți, le percepi, le măsori. Disciplina
îți formează un obicei, acela de a avea succes.
Continuați-vă formarea, căci
formarea continuă este o datorie și o condiție esențială a reușitei pe termen
lung!
Bibliografie
prof. metodist Doina-Marilena
BOGDAN,
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud
prof. Lucia-Maria OLTEAN,
Colegiul Tehnic INFOEL Bistrița
Spații de învățare virtuale cu Go-Lab
Go-Lab este o platformă complexă
cu licență gratuită de tip Open Source ce permite administrarea unui
subdomeniu, crearea și gestionarea de aplicații pe domenii de interes este
accesibilă tuturor și contribuie la elaborarea sau îmbunătățirea de „ILS”
(Inquiry Learning Spaces) cunoscută ca un spațiu virtual de învățare ce oferă
un mediu constructiv, interactiv și integrat, centrat pe învățare, predare,
evaluare.
Go-Lab deschide laboratoare
virtuale, laboratoare la distanță și seturi de date din experimente de
laborator pentru diverse discipline, utilizate pe scară largă în educație. De
asemenea permite accesul la surse de informare, cunoaștere mai extinsă și mai
variată, promovează munca independentă, inventivitatea și creativitatea
elevilor, iar aplicațiile și laboratoarele postate pe platformă, se pot integra
în activitățile de predare, învățare și evaluare.
Pentru că Go-Lab include o paletă
foarte largă de aplicații și servicii care folosesc Web-ul, fiind o platformă
unitară, organizată pe comunicare este foarte important ca elevii să le
cunoască, să le utilizeze și să le integreze în diverse planuri de lecții.
Această platformă constituie o
provocare și orice cadru didactic se simte motivat atunci când lucrează pentru
îndeplinirea unui obiectiv personal, profesional, sau când își creează
propriile aplicații pe care le poate publica pentru a fi puse la dispoziția
altor profesori și elevi.
Utilizarea platformei GO-LAB la
clasă oferă o multitudine de instrumente utile în predare-învățare-evaluare și
însăși modalitatea de definire a aplicațiilor permite o adaptare la nevoile
educabililor – elevi, sau alte categorii care trec printr-un proces de formare,
fie inițială, fie continuă.
Aceasta platformă constituie o
punte de legătură între foarte mulți profesori din Europa, din afara UE, este o
resursă importantă de idei pentru activități de învățare și va contribui la
dezvoltarea unei comunități puternice în domeniul educativ online.
Portalul Go-Lab oferă
posibilitatea de a utiliza experimente științifice personalizate cu ajutorul
numeroaselor instrumente și resurse de predare inovatoare ce sunt structurate
în funcție de nivelul de învățare al elevilor.
Datorită structurii ILS și a
aplicațiilor de susținere, elevii sunt orientați către un proces de cercetare,
investigare, fiind asistați în:
- pregătirea experimentelor,
- formularea de întrebări și
ipoteze de cercetare,
- efectuarea de experimente,
- analizarea rezultatelor și
- tragerea concluziilor, care îi
va ajuta în dezvoltarea gândirii critice, în luarea deciziilor, un lucru foarte
important pentru ei de a se integra pe piața muncii după finalizarea liceului.
Toate „ILS”-urile create nu sunt
doar niște activități în sine, ci produsele lor sunt integrate și valorificate
mai departe de către alți profesori pentru îmbunătățirea sau crearea unui nou
ILS, pentru a le integra în curriculum, în proiectele colaborative online, ce
constituie un motiv în plus de a crește numărul de aplicații create.
Din punctul meu de vedere,
învățarea devine eficientă când profesorul construiește un material de
învățare, pentru ca elevii să interacționeze cu acest material de învățare și
să experimenteze, pentru a înțelege.
În acest context, elevul este
parte a unei comunități de învățare, în care este pus în situația de a înțelege
ce are de făcut, de a explica celorlalți și de a lucra împreună, de a se
informa, documenta și extrage informații utile dezvoltării lui profesionale,
prin utilizarea resurselor disponibile de pe platformă.
Implicarea în cadrul proiectului
Go-Lab, a constat în popularizarea acestuia în școală, dar și în afara
școlii(la nivel județean, național și internațional) prin crearea de materiale
promoționale (flyere, broșură de prezentare, afișe, prezentări multimedia,
filme documentare dar și planuri de lecții pe care le-am distribuit colegilor
din școală și din țară, postate pe pagina de socializare a proiectului, pe
site-ul școlii dar și în diverse publicații online și reviste de specialitate.
Prezentarea elevilor la clasă a
unor aplicații și laboratoare în scopul efectuării unor experiențe științifice
dar și cu scopul realizării de produse finale pe care le-au personalizat, în
funcție de domeniul de calificare.
Platforma Go-Lab se bazează pe
învățarea prin descoperire, pentru că permite accesul online la laboratoare
științifice din întreaga lume și facilitează munca profesorilor dar si a
elevilor prin realizarea de produse finale cu aplicabilitate practică.
Go-Lab / Next Lab este o
comunitate care va câștiga din ce în ce mai mulți membri în următorii ani
datorită politicii de promovare aplicate, prin dezvoltarea de legături de
comunicare, colaborare și cooperare între elevi și cadre didactice din țară,
prin organizarea de sesiuni de formare online, cursuri de învățare combinată ce
vor avea ca scop dezvoltarea personală și profesională, dar și îmbunătățirea
competențelor de utilizare a tehnologiei (TIC), prin atașarea, integrarea
activităților de proiect la unele arii curriculare.
Învățarea bazată pe laboratoare
online reprezintă o abordare care presupune un stil de învățare activ prin
integrarea în programele de învățare a platformelor online în funcție de
stilurile de învățare ale elevilor și de tipurile de inteligență ale acestora.
Elevul trebuie să fie implicat în
procesul propriei educații și trebuie să devină responsabil pentru progresele
pe care le face.
Integrarea platformelor online în
lecție , poate conduce la realizarea unor produse utilizabile făcând conexiune
cu alte discipline.
Există posibilitatea de a grupa
activitățile de colaborare, învățare în mediul online ceea ce constituie un
instrument puternic pentru implementarea metodologiilor moderne de învățare,
concentrându-se pe individul instruit.
Cu laboratoarele virtuale, elevii
dobândesc un instrument cu care să experimenteze fără limitări de spațiu sau de
timp și care sunt disponibile pe tot parcursul anului și de asemenea pot
dobândi abilități computerizate mai bune prin utilizarea mediilor virtuale ce
pot fi considerate abilități pentru învățarea pe tot parcursul vieții și
orientarea către domeniul STEM.
Știința este un subiect care
cuprinde totul în viață, ajută elevii să facă conexiuni cu viața reală, îi
ajută la explicare și apreciere în diverse moduri spre înțelegerea lumii
noastre.
Prin utilizarea eficientă a
noilor tehnologii se pot pregăti elevii și profesorii spre dobândirea de
aptitudini necesare în scopul realizării unor activități bazate pe societatea
cunoașterii.
Avantajele acestei platforme sunt
multiple, dar cele mai importante sunt:
- accesibilitate și
flexibilitate,
- sunt disponibile pentru toți
profesorii în orice moment și permit împărtășirea unei experiențe comune cu
persoane aflate la distanță unele față de altele și discuții pe baza acestei
experiențe, facilitând practic transferul de know-how între cadrele didactice.
prof. Lidia RISTEA,
Liceul Tehnologic „Teodor Diamant”, Boldești-Scăeni, Prahova
„Clasa mea, a doua casă” – atelier de creație
La Școala Gimnazială „Lucian
Blaga” din Bistrița s-a desfășurat în data de 4 iunie 2018 Concursul județean
„Clasa mea, a doua casă!” – ediția I, activitate cuprinsă în Calendarul
Activităților Educative Județene 2018 – Secțiunea 4, poziția 2, coordonată de
doamna profesor de educație tehnologică Trișcaș Ionica.
Concursul s-a desfășurat pe 2
secțiuni, la secțiunea I au fost înscrise 6 echipaje, iar la secțiunea II au
fost înscrise 9 echipaje acestea fiind de la 11 școli participante din județ:
Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, Școala Gimnazială „Lucian Blaga”, Școala
Gimnazială „Ștefan cel Mare”, Școala Gimnazială nr. 4 Bistrița, Școala
Gimnazială nr. 7 Bistrița, Liceul Creștin Logos, Școala Gimnazială Josenii
Bîrgăului, Liceul de Muzică „Tudor Jarda”, Școala Gimnazială nr. 1 Rebra,
Școala Gimnazială „Iacob și Ioachim Mureșanu” Rebrișoara, Școala Gimnazială
Budacu de Jos.
La secțiunea I elevii au avut de
creat o mascotă a clasei din diferite materiale reciclabile reprezentând o
valoare fiind însoțită de un mesaj sugestiv, iar la secțiunea II echipajele au
confecționat tot o mascotă din materiale reciclabile reprezentând o valoare a
centenarului și utilizând culorile acestuia, însoțită de un mesaj sugestiv
mascotei alese.
Premiul I la secțiunea I a fost câștigat de echipajul de la Școala
Gimnazială nr. 1 Rebra coordonat de doamna profesor Nati Onița, mascota lor a
reprezentat „Iubirea”.
La secțiunea II, Premiul I a mers la Liceul de Muzică „Tudor Jarda”
echipajul fiind coordonat de doamna profesor Ani Iulia Cristina; ei au ales
mascota reprezentând „Libertatea”.
Celelalte echipaje au primit premii, mențiuni și premii speciale constând în
diplome, rechizite școlare și dulciuri.
Coordonatoarea activității
mulțumește domnilor directori ai școlii gazdă pentru sprijinul acordat în
desfășurarea concursului, partenerului de proiect Colegiul Național „Andrei
Mureșanu” Bistrița, sponsorilor, tuturor profesorilor coordonatori și
însoțitori, Comisiei de jurizare și, nu în ultimul rând, celor 45 de elevi care
și-au pus în practică ideile creative, iar produsele finite „mascotele” au dat
dovadă de un simț creativ, original și estetic dezvoltat. FELICITĂRI TUTUROR!
prof. Ionica TRIȘCAȘ,
Școala Gimnazială „Lucian Blaga” Bistrița
Centrul Județean de Excelență Bistrița-Năsăud (CJEx-BN) – 1 an de activitate – 1 an de performanțe – 1 an de speranțe
„Nu putem prezice viitorul, dar putem ajuta la formarea acestuia.”
(K. R. – Revoluția creativă a educației)
Anul școlar 2017 – 2018 propune o
nouă unitate de învățământ cu personalitate juridică în rețeaua școlară a
județului Bistrița -Năsăud. Aceasta se adresează elevilor capabili de mare
performanță și care au nevoie de mediul propice pentru dezvoltare. Ordinul nr.
5169/2015 din 08 septembrie 2015, al ministrului Educației și Cercetării
Științifice publicat în MO nr. 692 din 14 septembrie 2015 stă la baza
înființării CJEx BN. Urmează aprobarea cuprinderii în rețeaua școlară a jud.
BN, de către CL Bistrița și mai apoi aprobarea organigramei centrului de către
ISJ BN și încadrarea strictă în numărul de posturi finanțate din bugetele
consiliilor locale.
În urma concursului organizat de
ISJ BN, în luna august 2017, postul de director este ocupat, prin detașare în
interesul învățământului, de prof. Constantin Rus, prof. de fizică titular la
CNLR Bistrița. Organigrama CJEx BN mai cuprinde: 0,5 post informatician, 0,25
post secretar, 0,25 post contabil și 87 profesori-lectori pentru 14 discipline.
Aceste posturi s-au ocupat prin concurs în lunile septembrie – octombrie: inf.
Dorin Berbecariu, secr. Adriana Crăciun și cont. Doina Sbârcea – personal
didactic auxiliar și profesorii după analiza și aprobarea dosarelor cu
recomandări din partea inspectorilor de specialitate ai ISJ BN.
Activitatea centrului începe
de-abia la 1 noiembrie 2017, după rezolvarea tuturor problemelor legate de
finanțare și de structurare a grupelor de studiu. Admiterea elevilor în CJEx BN
se face prin testarea cunoștințelor după Programa olimpiadelor școlare, cu mult
peste nivelul mediu al programelor de la clasă. Au susținut testare 1832 elevi
la 14 discipline. Au fost admiși 1364 elevi, la 14 discipline școlare, formând
63 grupe de studiu la nivelul județului BN repartizate astfel: 40 (873 elevi)
Bistrița, 10 (219 elevi) Năsăud, 8 (158 elevi) Beclean și 5 (114 elevi)
Sângeorz-Băi. Au fost selecționați prin testare și cei 102 elevi din clasa a
IV-a la matematică, formându-se 4 grupe de studiu (câte 1 în fiecare oraș).
Viziunea CJEx-BN
Promovăm și sprijinim dezvoltarea
elevilor capabili de mare performanță în domenii diverse, formăm un centru
educațional în care creativitatea și inovația contribuie la dezvoltarea
capacităților individuale la nivel maxim.
Misiunea CJEx-BN
- Să creeze un mediu adecvat
dezvoltării inteligențelor multiple;
- Să propună și să dezvolte
programe de studiu de înaltă calitate pentru a educa elevii să gândească creativ,
să comunice eficient și să lucreze în echipă;
- Să educe elevii supradotați
înspre folosirea potențialului lor creativ pentru dezvoltare personală într-un
mediu echilibrat de viață;
- Să asigure elevilor capabili de
mare performanță un înalt nivel intelectual, moral și civic.
Structura CJEx – BN pe discipline și localități
Se observă că ponderea cea mai
mare este alocată disciplinelor din aria curriculară Științele naturii și
Informatică: 45 grupe (918 elevi). Noutatea este formarea grupelor de matematică
la clasa a IV-a unde concurența a fost foarte mare pentru toate cele 4 puncte
de lucru: Bistrița, Beclean, Năsăud și Sângeorz-Băi formându-se 4 grupe.
Ținte strategice
T1. Încadrarea CJEx BN cu resurse
umane de înaltă calitate și bine motivate pentru desfășurare de activități de
excelență;
T2. Realizarea de programe și
activități de înaltă calitate bazate pe creativitate și investigație
științifică și obținerea de performanțe la nivel național și internațional;
T3. Promovarea centrului de
excelență și creșterea vizibilității activităților și rezultatelor obținute, la
nivelul comunității locale, naționale și internaționale.
Rezultate care ne onorează...
Având în vedere obiectivele
stabilite pentru CJEx BN și nevoile elevilor capabili de mare performanță,
programele de pregătire au avut ca țintă finală participarea cu succes la
concursurile și olimpiadele școlare prevăzute în calendarul MEN. Iată care a fost
participarea și rezultatele obținute:
Rezultate faza județeană:
Participanți: 772
Premiul I: 53
Premiul II: 54
Premiul III: 49
Mențiuni: 215
Rezultate faza națională:
Participanți: 93
Premii și mențiuni: 41
Selecție lot lărgit pentru
Olimpiada Internațională: 2
Felicitări pentru aceste
rezultate se cuvin deopotrivă elevilor premianți și profesorilor care i-au
pregătit. Totodată ele reprezintă un angajament că anul viitor trebuie să fie
unul mai bogat în premii la faza națională și calificare la olimpiadele
internaționale.
În loc de final... din Augusto Cury
...pentru elevii premianți
„Visele nu determină locul unde veți ajunge, dar generează forța
necesară pentru a vă scoate din locul unde vă aflați. Visați la stele, ca să
puteți păși pe Lună. Visați la Lună, ca să puteți păși cel puțin pe munții cei
înalți. Visați la munții cei înalți, ca să puteți avea demnitate, atunci când
traversați văile eșecurilor și ale frustrărilor.”
...și pentru profesorii
excelenți,
„Profesorii nu primesc, din partea societății, aprecierea pe care o
merită (...) ei trăiesc în anonimatul sălii de clasă, dar sunt singurii care au
puterea să provoace o revoluție socială. Cu o mână ei scriu pe tablă, cu
cealaltă mișcă lumea din loc, căci ei lucrează cu cea mai mare bogăție a societății:
tineretul. Fiecare elev e un diamant care, bine șlefuit, va străluci pentru
totdeauna.”
Director CJEx-BN
Prof. Constantin RUS
Experiența eTwinning – o colaborare interșcolară de succes –
„Școlile să fie nimic altceva,
decât ateliere pline de activitate. Numai astfel vor putea să probeze toți, în
propria lor practică, adevărul că: învățând pe alții ne învățăm pe noi înșine”,
afirma Jan Amos Comenius.
Propunându-și drept scop
facilitarea comunicării și colaborării între școli din statele membre ale Uniunii
Europene, Programul eTwinning se adresează celor din învățământul
preuniversitar, fie ei elevi, învățători, profesori, bibliotecari, consilieri
educativi, directori sau inspectori, colaborând cu Programul Sectorial
Comenius, platforma eTwinning fiind de altfel baza de date recomandată de
Comisia Europeană pentru căutarea de parteneri pentru proiecte Comenius,
bilaterale sau multilaterale.
Platforma eTwinning nu oferă doar
o satisfacție profesională și personală, ci oferă o schimbare reală în cadrul
dezvoltării profesionale a cadrelor didactice, întărește sentimentul de
apartenență la o comunitate profesională (europeană) a cadrelor didactice și
crește motivația copiilor pentru cunoaștere și învățare. Etwinning oferă
posibilitatea cunoașterii și a comparării altor sisteme de învățământ și
transpunerea curriculumului formal în activități educaționale interesante.
Parteneriatul educațional tinde
să devină un concept central pentru abordarea de tip curricular flexibilă și
deschisă a problemelor educative. În abordarea curriculară a educației se
identifică nevoia cunoașterii, respectării și valorizării diversității. Este
vorba de o diversitate care presupune unicitatea fiecărei ființe umane și
multiculturalitatea. Amprenta culturală este importantă pentru că determină
bogăția diversității la nivelul grupului social.
Platforma europeană eTwinning
oferă posibilitatea cadrelor didactice de a crea parteneriate de colaborare
interșcolară între elevi. Pe această platformă, cadrele didactice pot
implementa proiecte educaționale în parteneriat cu colegi din țări europene,
proiecte care vizează obiective de formare și de dezvoltare a competențelor
elevilor în diverse domenii. Prin intermediul platformei, eTwinnerii au acces
la o rețea europeană și oportunități pentru dezvoltare profesională, prin
colaborarea în proiecte internaționale și prin participarea la seminarii
internaționale de formare/ schimburi de experiență.
În cadrul Liceului Tehnologic
„Liviu Rebreanu” Maieru, unde profesez, particip la patru proiecte pe platforma
eTwinning, alături de parteneri europeni. Unul dintre proiecte, active din
acest an (2018), se numește „Exchanging easy informal letters”, la care
participă 6 membri din: Spania (țara fondatoare), România, Polonia, Cehia,
Grecia și Portugalia.
Este un proiect mic pentru a
dezvolta abilități certe în elevii noștri într-un mod motivant.
Ideea proiectului se bazează pe
două etape:
La început, elevii vor scrie o
scrisoare informală de bază, urmând structura acestui tip de text. În acest
prim moment, ei se vor prezenta cu o descriere fizică; ei vor scrie despre
felul în care aceștia sunt dispuși și despre locul unde se află, adăugând un
desen al drapelului țărilor lor.
Scrisoarea adresată va localiza
locul în care prietenul este de pe o hartă și va răspunde cu conținut similar.
La a doua etapă, prietenii vor
colabora într-un PADLET cu informații, descrieri de bază și fotografii despre
orașul/ regiunea/ țara lor.
Obiectivele acestui proiect sunt:
- Motivarea studenților pentru
a-și îmbunătăți abilitățile lingvistice pentru a comunica cu alți elevi.
- Învățarea structurii unei
scrisori informale.
- Localizarea țărilor în care se
află prietenul și cunoașterea regiunilor prin descrierea și schimbul de
informații.
- Cunoașterea modului de
trimitere a unei scrisori tradiționale prin postul unui poștaș.
- Colaborarea cu
prietenii-creatori pentru a crea un PADLET cu informațiile țărilor noastre.
Procesul acestui proiect este
împărțit în două etape.
Prima etapă: Schimb de scrisori
informale.
În primul rând, expeditorii de
scrisori vor trimite scrisoarea la adresa școlilor care doresc să colaboreze.
În al doilea rând, acești elevi
trebuie să le răspundă înapoi.
A doua etapă: Efectuarea
PADLETULUI.
În acest moment, elevii din
diferite țări vor colabora pentru a crea un padlet unde vor încărca fotografii
din propria țară și vor descrie cele mai interesante sau celebre locuri.
PADLET-ul se numește „LOCUL ÎN
CARE LOCUIESC!” Ei vor evalua cea mai frumoasă imagine a fiecărei țări.
Pentru realizarea activităților
acestui proiect, sunt utilizate: scrisori, e-mail, Padlet, alte aplicații
(video, fotografii, desene, movie maker), Twinspace, Videoconferințe.
Toate produsele utilizării
acestora sunt disponibile în TwinSpace-ul proiectului:
https://twinspace.etwinning.net/65096/home.
Participarea la acest proiect
le-a permis copiilor de a participa la alt gen de activitate, diferit de cel
tradițional, care le-a solicitat implicare, cercetare, colaborare între ei și
comunicare într-o altă limbă.
Beneficiile derulării
parteneriatelor internaționale prin proiecte eTwinning sunt multiple. Acestea
completează și întregesc strategiile naționale privind asigurarea calității
educației; oferă o modalitate eficientă de abordare a educației în secolul XXI;
permit creșterea calității activităților de învățare desfășurate cu
preșcolarii; cresc motivația elevilor pentru învățare/ cunoaștere; permit
cunoașterea altor sisteme de învățământ și sporesc formarea competențelor de
comunicare într-o limbă străină.
Implicarea în parteneriate
școlare prin intermediul platformei eTwinning demonstrează că proiectele
realizate se bazează pe stabilirea de relații academice și personale între
cadre didactice și elevi aparținând unor diferite culturi, fiind desfășurate de
către toate echipele de proiect prin intermediul comunicării, interacțiunii și
dialogului intercultural cu scopul de a atinge obiective comune. Prin
comunicarea cu elevi care aparțin altor culturi, elevii noștri își îmbunătățesc
competențele sociale și se formează ca cetățeni responsabili, devin mai
încrezători în forțele proprii, învățând valoarea reală a muncii în echipă.
Proiectele eTwinning extind
orizontul elevilor, punându-i în contact cu lumea și diversele domenii de
cunoaștere, ceea ce le oferă o mai largă informare și capacitate de a
interpreta lumea și analiza critic realitatea cu argumente științifice, prin
intermediul noilor tehnologii.
Bibliografie:
1. Istrate, Olimpius, 2013, Rolul
proiectelor educaționale realizate prin parteneriate școlare internaționale.
Raport preliminar eTwinning RO12, TEHNE – Centrul pentru Inovare în Educație,
București, p. 98-102;
2. Cucoș, Constantin, 2000,
Educația, dimensiuni culturale și interculturale, Polirom, Iași, p.147.
Prof. Adriana DUMITRU
Prof. Viorica BORȘ
Liceul Tehnologic „Liviu Rebreanu” Maieru
Ziua Coșbuc la Liceul Tehnologic Agricol Beclean
9 Mai are pentru România o
multitudine de semnificații: Ziua Independenței proclamată în 1877, pe 9 mai
1945 are loc semnarea actului de capitulare necondiționată a Germaniei la
cartierul general sovietic din Berlin prin care ia sfârșit cel de-al doilea Război
Mondial pe continentul european. Pe 9 mai este serbată și Ziua Europei, numită
și Ziua Schuman, pentru că Robert Schuman este considerat părintele Uniunii
Europene, iar data de 9 mai a fost aleasă ca Zi a Europei de Consiliul European
de la Milano în anul 1985.
La 9 mai 1895 la Lancrăm, jud.
Alba, se naște poetul Lucian Blaga. Și tot pe 9 mai, dar 1918, exact acum 100
de ani, moare la București poetul George Coșbuc. Astfel „țara pierde un mare
poet, în sufletul căruia s-au reflectat toate aspirațiile neamului nostru...”
spunea istoricul și criticul literar român Gheorghe Bogdan-Duică la
înmormântarea poetului George Coșbuc.
Cu prilejul împlinirii a 100 de
ani de la moartea Poetului, elevii de la Liceul Tehnologic Agricol Beclean au
organizat un moment cultural artistic, într-un careu festiv din pauza mare, în
intervalul orar 10,50-11,10.
Desfășurătorul Zilei Coșbuc a
fost următorul:
1. George Coșbuc – prezentare
generală
2. Lansarea broșurii „Sunt suflet
în sufletul neamului meu”, editată de CJBN, prin Biblioteca Județeană
Bistrița-Năsăud
3. Coșbuc către poporul studios –
îndemnuri ale publicistului
4. Poetul și copiii
5. Moment artistic
6. Microrecital multilingv
7. Concluzii/„Odă bucuriei”
Elevii noștri au recitat poezii
în limbile română, franceză, engleză și maghiară. La final, elevii implicați în
realizarea momentului cultural artistic au distribuit broșurile primite de la
ISJ BN. Momentul cultural artistic a fost minuțios pregătit de doamnele
profesor: Pop Luminița, Kobliscka Alina Maria (profesoare de limba și
literatura română), Horoba Daniela (profesor de limba franceză) și Udrea Ligia
Ionela (profesor de limba engleză). De asemenea, în realizarea acestui medalion
și-a adus contribuția domnul profesor de istorie, Balla Gheorghe Mirel, și
domnul Fodor Raul Ștefan, fotograful și sunetistul nostru.
prof. Gabriela SÂNGEORZAN,
consilier educativ,
Liceul Tehnologic Agricol Beclean
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu