„Scopul educaţiei este înaintarea în cunoaştere
şi distingerea adevărului.” (John F. Kennedy)
Învățarea prin proiecte educaționale Erasmus+
„TERRA COMMUNITY AND ETHICS OF
THE FUTURE” sau altfel spus „COMUNITATEA TERREI ȘI ETICA VIITORULUI” este un
proiect european Erasmus+ implementat timp de doi ani (2016-2018) de către
Liceul cu Program Sportiv-Bistrița în parteneriat cu alte trei școli din
Polonia, Croația și Slovenia, având ca tematică centrală dezvoltarea durabilă.
Obiectivele majore ale acestuia au vizat dezvoltarea spiritului de apartenență
la o Comunitate Vie a Terrei, configurarea unei etici a Viitorului Viu,
alfabetizarea în domeniul ecologiei prin identificarea unui set de valori și
norme etice în ceea ce privește Viitorul Viu, creșterea gradului de
responsabilitate/ responsabilizare individuală și la nivelul comunității atunci
când este reperat Celălalt Viu, dezvoltarea unor competențe și abilități de
cercetare, analiză și punere în formă a datelor colectate, dezvoltarea gândirii
critice, sistemice, globale și globalizatoare.
În cadrul ultimei mobilități
prevăzute în proiect și desfășurate la Liceul cu Program Sportiv-Bistrița, în
perioada 21-25 mai 2018, au avut loc o serie de activități interactive și
captivante la care au participat atât profesorii, cât și elevii din toate cele
patru țări implicate în proiect.
În prima zi, după ceremonia
oficială de deschidere a sesiunii de învățare pe termen scurt din Bistrița,
Romania, membrii celor trei țări partenere au asistat la o prezentare
Powerpoint a județului Bistrița-Năsăud și a Liceului cu Program Sportiv, au
participat la o reprezentație sportivă realizată de elevii liceului gazdă, după
care au vizitat școala și baza sportivă aferentă. Au primit primele indicii cu
privire la activitatea de Vânătoarea de comori prin fotografie (Photo Hunting
Activity) desfășurată pe parcursul celor patru zile ale sesiunii de învățare,
activitate prin care membrii fiecărei țări au fost invitați să descopere și să
surprindă prin prismă proprie câteva „mărci” ale autenticității spațiului
românesc specific județului Bistrița-Năsăud, elemente reper ale spațiului
cultural, dar și ale spațiului natural.
Primul workshop cu elevii a avut
rolul de trezire a conștiinței morale, aceștia fiind provocați să identifice
mesajele etice dintr-o poveste terapeutică exemplificată prin Povestea celor
trei uși („Discovering Ethical Messages of Stories: The Story of the Three
Doors” ). După ce au citit povestea, participanții, împărțiți pe grupe
colaborative, au avut de rezolvat câteva sarcini de lucru, pentru ca la final,
fiecare echipă să-și prezinte produsul finit ți să ofere un feedback prin
expunerea lui în turul galeriei.
Un alt workshop interesant, cu
tematică ecologică a fost cel de Reciclare Verde („Green Recycling”) prin care
s-au evidențiat creativitatea și abilitățile manuale ale copiilor, care au
confecționat genți folosind tehnica Eco-Furoshiki și au realizat manual hârtie
reciclată. Prima zi de învățare s-a încheiat cu vizitarea Bistriței medievale,
cu accent pe porțile tradiționale existente în zonă.
Ziua a doua a debutat cu o lecție
deschisă interdisciplinară în limba engleză intitulată, Parcurile Naționale
Protejate din zona Bistriței: Rodnei și Călimani, urmată de un workshop în
cadrul căruia elevii au avut de construit manual, din hârtie reciclată, hărți ale
zonelor pe care urmau să le exploreze după amiaza și în următoarele zile. Ziua
de învățare s-a încheiat cu o vizită în zona Rodnei, a Poienii Narciselor și a
Văii Vinului, participanții fiind informați despre influența și consecințele
mineritului în zonă.
Ziua a treia a fost dedicată
„ieșirii” din gîndirea de tip linear, dezvoltării gândirii globale prin jocul
de GO realizat în cadrul unui workshop cu același nume („Development of Global
Thinking”), prin jocurile de rol de la sesiunea de pedagogie dramatică, Ce se
întâmplă? („What is happening?”) unde participanții au interpretat un dialog
comun, dar în maniere variate, corespunzătoare unor stiluri de viață sau epoci
diferite. Un alt workshop unde elevii și-au putut dovedi talentul și
ingeniozitatea a fost cel de Reciclare Verde („Green recycling”) la care elevii
au avut ocazia să confecționeze genți din reviste și ziare reciclate. Ziua
aceasta s-a încheiat cu o vizită la Muzeul Județean Bistrița, secțiunea
Etnologie, cu scopul de a marca Anul European al Patrimoniului Cultural.
Ziua a patra de învățare a
debutat cu o sesiune de dezbateri intitulată Etica în Acțiune! („Ethics in
action!”) în cadrul căreia elevii au avut ocazia să utilizeze Metoda Busolei de
Aur (The Golden Compass method) ca și instrument în luarea unor decizii bazate
pe trăsăturile de caracter, în cazul unor diverse dileme etice exemplificate;
ulterior, printr-o vizită și o sesiune de învățare experimentală la Colibița,
elevii și profesorii lor au aflat despre blestemul Lacului Artificial de la
Colibița, dar și despre Vipera Berus L, una dintre speciile de șerpi protejate
din zonă.
O altă vizită tematică a fost cea
de la pădurea pedagogică de la Tășuleasa unde s-au prezentat diverse modalități
de utilizare a elementelor naturale pentru obținerea de energie alternativă și
protejarea pădurii printr-o atitudine etică, utilizând inclusive noile
tehnologii și instrumente informaționale. Ziua de învățare s-a finalizat cu un
eveniment intercultural la Piatra Fântânele unde toți participanții au purtat
elemente din costumul popular tradițional specific fiecărei țări în cadrul unei
parade a costumelor.
Ultima zi a sesiunii de învățare
pe termen scurt din Bistrița, Romania a debutat cu prezentarea colajelor de
fotografii realizate în urma activității de Photohunting, în cadrul
workshop-ului final, „Photo Hunting Country Journal as message for Terra
Community”.
Mesajul central proiectului,
„Solidaritate cu viața!” a fost reprezentat non-verbal pe unul din zidurile
școlii, printr-o activitate comună de pictură și desen mural la care au
participat toți profesorii și elevii din toate țările implicate în proiect.
Legăturile strânse de colaborare
și prietenie atât dintre profesorii și elevii noștri, cât și cei din țările
partenere implicate în proiect, schimburile de experiență, impresiile,
emoțiile, experiențele trăite pe parcursul acestei săptămâni și ale întregului
proiect au fost extraordinare, fapt ce reiese din jurnalul de feedback al
proiectului, dar și din postările de proiect ce pot fi vizualizate pe pagina
oficială a proiectului http://www.terracommunity.eu/.
prof. metodist Alina GÎMBUȚĂ,
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud
prof. Ionela-Carmina ILIIN,
Liceul cu Program Sportiv, Bistrița
Noi provocări, noi proiecte în școlile din județul Bistrița-Năsăud
Provocările societății
contemporane impun o reevaluare și reconsiderare permanentă a sistemului de
învățământ, proces complex ce implică acțiune congruentă a tuturor factorilor
implicați în actul educațional. Implementarea noilor direcții de acțiune a
strategiilor educaționale europene și naționale se realizează prin configurarea
și reconfigurarea idealului educațional și îmbogățirea profilului absolventului
cu setul de competențe cheie necesare inserției active în societate și pe piața
muncii. De regulă, materializarea unor deziderate educaționale este direct
proporțională cu realitatea specifică a școlii și cu particularismul
beneficiarilor învățării. Din această perspectivă este necesară elaborarea unor
mecanisme de intervenție inovatoare care să faciliteze tranziția și să asigure
accesul egal la educație pentru toți beneficiarii sistemului. Oportunitatea
oferită de finanțarea externă, expertiza și experiența profesională a unor
organizații de profil s-a reflectat, la nivelul județului Bistrița Năsăud, în
accesarea comună a fondurilor necesare pentru inițierea și dezvoltarea unor
servicii educaționale complementare, inovatoare, menite să crească calitatea
actului educațional în zonele dezavantajate.
Mentoratul o investiție pentru elevi, părinți și profesori
Rolul mentoratului este de a
sprijini și de a încuraja oamenii să își gestioneze propriul proces de
învățare, în sensul în care acesta poate maximiza potențialul lor, poate să îi
ajute să-și dezvolte competențe și să-și îmbunătățească performanțele.
Necesitatea menținerii mentoratului la toate nivelurile și formele de realizare
a educației prin școală – tradițională/modernă, de stat/particulară,
piramidală/ descentralizată, etc. – este stringentă la momentul actual, dată
fiind lipsa de atractivitate a domeniului educațional și tendința tinerilor
profesori de a-și abandona, din varii rațiuni, meseria.
Plecând de la această nevoie, în
luna aprilie 2018, Inspectoratul Școlar Județean Bistrița Năsăud a semnat un
nou contract de finanțare pentru proiectul „Proces educațional optimizat prin
activități mentorat în școlile bistrițene”, proiect finanțat din FONDUL SOCIAL
EUROPEAN, prin Programul Operațional Capital Uman 2014-2020 , axa prioritară:
6.Educație și competențe. Valoarea contractului de finanțare este de
6.420.716,74 lei, din care 5.386.801,29 lei reprezintă finanțare
nerambursabilă. În parteneriat cu C & T Strategic Partners S.R.L.
București, proiectul va fi implementat în perioada aprilie 2018 – ianuarie
2021, în 7 școli din județul Bistrița-Năsăud, școli care poartă amprenta zonei
dezavantajate, cu cel puțin una dintre caracteristicile acesteia, respectiv:
zonă cu o populație semnificativă aparținând etniei rome, zonă care
școlarizează copii ce provin din familii cu un grad redus de educație și/sau cu
părinți plecați la muncă în alte țări, sau zonă cu un grad mare de sărăcie.
Dincolo de specificul zonei,
școlile din învățământul de masă se confruntă și cu o lipsă acută de personal
de sprijin sau auxiliar, având nevoie de o serie de servicii/activități
complementare, potrivit realității școlare evidențiată de analiza de nevoi. Din
aceste motive proiectul propune dezvoltarea și derularea unui program complex
de dezvoltare profesională pentru creșterea capacității profesionale a
personalului didactic și de sprijin cuprinzând 2 componente principale ce
vizează crearea de competențe didactice și transversale, cu scopul reducerii
fenomenului de părăsire timpurie a școlii dar și organizarea competiției de
mini-proiecte pentru promovarea specificului educațional și crearea exemplelor
de bună practică.
Grupul țintă al proiectului este
format din 200 preșcolari, 480 elevi, 260 personal didactic și de
sprijin/auxiliar, provenind din 7 școli din județul Bistrița-Năsăud, respectiv:
4 Centre Școlare de Educație Incluzivă din Bistrița și Beclean și 3 sunt
unități de învățământ de masă din Șieu Măgheruș, Sîngeorz-Băi și Nimigea de
Jos.
Obiectivul general al proiectului
este creșterea calității serviciilor educaționale în școlile bistrițene prin
îmbunătățirea de competențe cheie actorilor implicați în activități
educaționale cu scopul de a reduce și elimina riscul părăsirii timpurii a
scolii. Corelat cu acest deziderat, proiectul vizează și 6 obiective specifice,
în acord cu nevoile identificate și cu direcțiile de acțiune specifice axei de
finanțare:
1. Dezvoltarea și implementarea
ofertei educaționale pentru învățământul preșcolar, primar și gimnazial cu
scopul reducerii părăsirii timpurii a sistemului de învățământ;
2. Dezvoltarea și implementarea
ofertei specifice de educație parentală cu scopul creșterii gradului de
implicare a părinților în viața școlii;
3. Dezvoltarea și implementarea
ofertei de dezvoltare profesională pentru creșterea capacității profesionale a
personalului didactic și de sprijin, printr-un program de formare de competențe
transversale cuprinzând 4 module și un program de mentorat cuprinzând 4 module
pentru competențe didactice;
4. Dezvoltarea capacității de
livrare a programelor destinate dezvoltării ofertei educaționale în școlile
beneficiare, prin planificarea și livrarea celor 4 tipuri de programe
dezvoltate în cele 7 școli și formarea echipelor care vor implementa: 7 mentori
locali, 7 consilieri, 7 mentori locali;
5. Asigurarea bazei materiale
necesare pentru dezvoltarea propice a activităților educaționale și creșterea
frecvenței școlare, prin livrarea echipamentelor în cele 7 școli beneficiare și
a materialelor suport pentru programele dezvoltate;
6. Creșterea intervențiilor de
conștientizare pentru importanța educației și participarea la proiect prin
dezvoltarea și implementarea unei campanii de conștientizare în cele 7
comunități beneficiare, cu cele 2 componente: campania de conștientizare pentru
comunitățile locale, campania de recrutare și de retenție a membrilor grupului
țintă.
Pentru îndeplinirea acestor
obiective, proiectul propune următoarele activități principale:
- Elaborarea unui program complex
de intervenție și sprijin pentru preșcolari, elevi și părinți, „Școala
Familiei”.
- Elaborarea programului complex
de dezvoltare profesională pentru creșterea capacității profesionale a
personalului didactic și de sprijin.
- Organizarea programelor
destinate dezvoltării ofertei educaționale a școlilor beneficiare.
- Asigurarea campaniei de
conștientizare în comunitățile țintă, de implicare și menținere a grupului
țintă în proiect.
- Derularea de mini-proiecte de
practică la nivelul școlilor beneficiare.
Îmbogățirea conceptuală și
instrumentală creată în proiect prin programele complexe de sprijin și
dezvoltare profesională va genera reorientarea resurselor organizațiilor
participante pentru inovare, învățarea colaborării, crearea de experiențe
relevante. Programele de dezvoltare profesională, instrumentele specifice,
bunele practici vor fi puse la dispoziția organizațiilor participante care le
pot utiliza și disemina în contexte educaționale variate.
Școala creionează profilul
absolventului capabil să se integreze activ într-o societate dinamică, cu provocări
complexe. Comunitatea oferă beneficiarilor învățării oportunități reale de
dezvoltare personală și profesională. Societatea modelează conduite, formează
atitudini și generează valori: colective, naționale, individuale. Fiecare
dintre aceste componente amprentează destine: destinele unor generații care își
caută identitatea. Una dintre caracteristicile identității o reprezintă
apartenența la comunitate. Manifestarea unei atitudinii pro-comunitare este
rezultatul conjugării demersurilor comune ale școlii, familiei și mediului
social, de proveniență a membrilor unei colectivități. De aceea, este important
ca cei trei factori să se susțină reciproc și să ofere absolventului oricărei
instituții de învățământ acel profil care să-i asigure șansele reale de
afirmare, valorizare și integrare socială.
prof. Aurelia DAN
inspector școlar ISJ Bistrița-Năsăud
prof. Zoltan DEAK
inspector școlar general adjunct ISJ Bistrița-Năsăud
Alege școala pentru un viitor mai bun
Sistemul de învățământ are
obligația de a se adapta permanent la realitățile din societate. Prin
documentele și normativele europene și naționale sunt trasate liniile de
interes major iar activitatea managerială va fi centrată spre implementarea
lor. Sunt necesare precizări și clarificări pentru a asigura calitatea
educației în toate școlile județului și pentru toți copiii.
Dacă tradițional școală și lecție
înseamnă triada predare–învățare–evaluare, în prezent accentul și interesul
tuturor dascălilor trebuie să fie activitățile de învățare. Acestea se referă
la activitățile desfășurate de preșcolari și elevi în timpul orelor de curs, în
cadrul activităților practice, activităților extra-curriculare, extra-clasă și
în afara școlii prin proiecte personale sau de grup. Într-o lume tot mai
tehnologizată, aparent tot mai mult interconectată zona socio-emoțională pentru
elevi și preșcolari devine tot mai vulnerabilă. Standardele de calitate
definesc starea de bine a educabililor care poate fi „măsurată” prin
sentimentele de apartenență la comunitate, participarea la educație și
rezultatele obținute, inclusiv rezultatele care dovedesc creativitatea,
atitudinea față de învățare, angajarea în viața școlară, participarea la
activitățile extra-curriculare. Sunt importante de asemenea: conștiința de
sine, percepția personală asupra performanței școlare și asupra propriilor
abilități și competențe precum și satisfacția pentru propria viață:
autodeterminare, autocunoaștere – inițiativă, încredere și optimism.
Pentru a asigura egalitate de
șanse o preocupare deosebită revine școlii în identificarea grupurilor
dezavantajate/ vulnerabile adică elevi și preșcolari de etnie romă sau
proveniți din familii aflate sub pragul de sărăcie. Din aceeași categorie fac
parte și copiii cu tulburări specifice de învățare, cu cerințe educaționale
speciale sau a celor proveniți din familii monoparentale și cu părinți plecați
în străinătate.
Activitățile de consiliere,
inclusiv cele care vizează dezvoltarea personală a elevilor au fost și rămân o
obligație și necesitate pentru toți dascălii. După caz, aceste activități
trebuie să vizeze: comunicarea și relațiile interpersonale, adaptarea elevilor
la mediul școlar și adaptarea școlii la nevoile elevilor, prevenirea și
combaterea abandonului școlar, optimizarea relațiilor școală-elevi-părinți, igiena
școlară, organizarea activităților de timp liber, prevenirea delicvenței
juvenile, consilierea copiilor talentați, educație privind diversitatea umană
și dreptul la șanse egale, consilierea privind cariera precum și prevenirea și
combaterea discriminării pe baza tuturor criteriilor stipulate conform legii
(inclusiv a segregării școlare).
Abordarea integrată se referă la
stabilirea, în cadrul activităților de învățare, a unor relații clare și
explicite între cunoștințele, capacitățile, competențele, atitudinile și
valorile care aparțin unor discipline școlare și unor arii curriculare
distincte – abordare multi-/ inter-/ trans-disciplinară. Este singura soluție
prin care cunoașterea și învățarea capătă sens și va genera competențele cerute
de piața muncii și societate.
Proiectele finanțate prin
Programul Operațional Capital Uman pe axa prioritară Educație și competențe
prin arhitectura lor practic răspund tuturor acestor deziderate. Ele au ca
obiectiv general diversificarea măsurilor de prevenire/ intervenție împotriva
părăsirii timpurii a școlii și se adresează cu prioritate copiilor/elevilor cu
risc educațional crescut. Activitățile propuse prin proiect pot genera efecte
pozitive pe termen lung la nivel sistemic, la nivel instituțional școlar precum
și la nivelul resursei umane reușind să implementeze susținut noi abordări
eficiente în a atrage și menține copilul într-un sistem educațional calitativ
și incluziv. Pentru școlile gimnaziale din comunele Budești, Reteag și
Ciceu-Mihăiești cu un total de 349 copii și 65 cadre didactice proiectul Alege
școala pentru un viitor mai bun va fi implementat în perioada 2018-2021 cu o
finanțare totală de 3248704,63 lei, din care 88,39% finanțare nerambursabilă.
Planurile educaționale individualizate vor fi realizate pentru toți copiii din
grupul țintă de către 4 consilierii școlari în parteneriat cu cadrele didactice
după o cunoaștere și înțelegere a mediului familial. În cele 5 semestre cu
program de tip Școală după școală va fi dezvoltat un pachet integrat de
servicii educaționale diversificate pentru acești elevi iar cele 2 vacanțe de
vară cu program de tip Grădinița estivală vor îmbogăți cunoașterea și
experiențele copiilor din mediul rural. Cursurile destinate cadrelor didactice
și Școala părinților vin cu o abordare complementară pentru reușita
provocărilor propuse prin țintele strategice naționale și locale. Nu în ultimul
rând, efectul pe termen lung urmărit în implementarea proiectului presupune și
crearea unui nucleu școală–familie–comunitate care să susțină transformarea
mediului social într-unul prietenos și de calitate.
Plecând de la obiectivele
identificate de strategia Europa 2020, respectiv creștere inteligentă prin
îmbunătățirea nivelurilor de educație și formare precum și creștere incluzivă
asemenea proiecte pot contribui la atingerea dezideratelor naționale
referitoare la părăsirea timpurie a școlii.
prof. Camelia TABĂRĂ
inspector școlar general ISJ Bistrița-Năsăud
Prima tabără națională de robotică în inima Transilvaniei, de centenar
2 iulie, FIRST day
Ziua mult așteptată de echipele
de robotică a sosit. A început Tabăra Națională de Robotică. Fiecare echipă a
ajuns în decursul zilei de azi în minunatul oraș Beclean, în incita Colegiului
Național „Petru Rareș”, în inima echipei și a familiei Esentza Robotics. Nouă
ne place să spunem că în Anul Centenarului am reușit să aducem toate echipele
de robotică ale țării, chiar în inima ei, în Inima României, în Transilvania.
Fiecare echipă a fost primită de un voluntar, care a avut grijă ca fiecare
participant să simtă că a ajuns într-un loc plin de căldură și liniște, unde
pot învăța niște lucruri importante, într-un mod inedit, și folositoare pentru
viitorul roboticii pe care îl reprezintă.
Deschiderea oficiala a taberei
s-a desfășurat în Parcul Central al orașului. Am ajuns acolo printr-un marș
sincronizat pornit din campusul școlii, în care fiecare echipă a îmbrăcat
tricoul personalizat al acesteia și a dat dovadă de unitate, seriozitate și
unicitate. Ajunși în Parcul Central, am avut ocazia să ascultăm cuvintele prețioase
rostite de personalitățile orașului și nu numai, iar echipele au avut ocazia să
se prezinte în fața tuturor când le-au fost înmânate mapele taberei.
3 iulie, Competition day
A new day, a new challenge. Prima
încercare prin care au trecut echipele de robotică sunt meciurile amicale pe
tema de anul acesta a FTC, RELIC RECOVERY, primul loc fiind deținut de echipa
cu numărul RO 038, ROBOTIX HD și cel de-al doilea de echipa KRONBOT. CONGRATS!
Toate echipele au fost puternice, iscusite și ingenioase, lucru observat în
robotul fiecărei echipe, în modul în care s-a comportat pe „câmpul de luptă”.
Echipele câștigătoare și-au ales alianțele, iar după 3 meciuri pline de suspans
și emoție, câștigătorii au fost ROBOTX HD ȘI ALIANȚELE SALE.
4 IULIE, Independece day
Echipele de robotică au
participat la cursuri despre Construcția Robotului, CREO ȘI COACH MOTIVAȚIE.
Elevii au putut asimila informații importante care le vor fi de folos în
construcția roboților pentru competițiile viitoare. Dorința a fost să urăm
prietenilor noștri din Statele Unite ale Americii un călduros „La mulți ani de
4 Iulie!”, astăzi celebrându-se Ziua Independenței. Câștigătorii concursului de
reclame au avut onoarea să aprindă focul de tabără. După aceea fiecare echipă,
din diferite părți ale țării, a prezentat dansurile populare din regiunea de
unde venea.
5 iulie, Aqua day
Participanții taberei au avut
ocazia să viziteze Stațiunea Băile Figa în decursul zilei de joi. De asemenea,
seara echipele câștigătoare care au mers în America ne-au împărtășit
experiențe, idei și sfaturi.
6 iulie, Theatre day
Participanții taberei de robotică
au participat la deschiderea oficială a Zilelor Orașului, unde o mulțime de
personalități ne-au adresat niște cuvinte impresionante. De asemenea, mai
târziu au participat la un atelier de teatru.
7 iulie, Webex day
Sâmbătă s-a ținut un webinar la
care au participant toate echipele, iar mai târziu un grup de elevi polonezi au
vizitat școala ca să vadă designul celor de la Esentza Robotics la noul sistem
de colectare a cuburilor. După amiază, echipele din tabără au prezentat sistemul
ales de ele, cel pe care l-au realizat în tabără, și modificările pe care le-au
făcut robotului lor în urma cursului de Inginerie robotică. Apoi a avut loc un
atelier de teatru, unde elevii au învățat să se exprime dezinvolt și să își
lase creativitatea liberă, dincolo de limite.
8 iulie, FINAL day
Festivitatea de încheiere a
taberei a început, după ultimele cursuri de Creo și de Construcție robot,
(începând cu 4 iulie, în fiecare zi au avut loc cursuri de CREO, Inginerie
robotică și Coach Motivation sau Teatru) toate echipele, toți voluntarii, toți
mentorii, toți participanții s-au adunat pentru a ține concursul de Creo și a
premia câștigătorii acestuia, dar și pentru a înmâna fiecărui participant
diploma care i se cuvine pentru participarea inedită la PRIMA TABĂRĂ DE
ROBOTICĂ DIN ROMÂNIA!
Echipa Esentza Robotics nu poate
decât să le mulțumească tuturor pentru această săptămână minunată, pentru
prilejul de a organiza această viitoare tradiție și pentru surprinzătoarele
prietenii legate. Unul dintre membrii echipei a mărturisit: „Ne bucurăm pentru
feedbackurile pline de mulțumire și de fericire ale participanților și sperăm
ca și în continuare tabăra să aibă același farmec și același succes. Echipele
participante și-au lăsat amprenta în sufletele și în orașul nostru, acum făcând
cu toții parte din marea FAMILIE ESENTZA ROBOTICS.” Închiderea propriu-zisă a
taberei a fost la focul de artificii din această seară, când, după concertul
Carla's Dreams, am făcut o poză de grup ca să imortalizăm cât a însemnat
această tabără și cât de fericiți suntem că am avut ocazia să o organizăm
pentru niște persoane atât de uimitoare.
IT'S ROBOT O'CLOCK!
(Rusu Raluca, cls. a X-a I, Colegiul
Național „Petru Rareș” Beclean)
Grupul EcoTeamCom
La inițiativa Primăriei
Municipiului Bistrița, a luat naștere în urmă cu 3 ani, la Școala Gimnazială
„Lucian Blaga”, Bistrița, grupul „EcoTeamCom” – „o echipă eco a comunității”
care a primit în „adopție” un părculeț din zona „Casa Albă”, cu misiunea de a-l
întreține prin lucrări de îngrijire și ecologizare și de a-l transforma în
„Comoara verde de lângă noi”. „Adopția” a inclus și necesitatea de a desfășura
activități ecologice în aer liber.
În relația cu parcul „adoptat”,
elevii au avut o atitudine activă, implicându-se în acțiuni specifice, de
îngrijire, dar și în activități de educație ecologică, corelate cu evenimentele
marcante din calendarul ecologic. În scurt timp, spațiul adoptat a prins repede
culoare (culoarea verde) și viață, datorită implicării periodice a elevilor,
dar și sensibilizării cetățenilor care locuiesc în proximitatea parcului, dar
nu numai.
Grupul EcoTeamCom este coordonat
de 4 profesori ai școlii, respectiv: d-na Ionica Trișcaș, prof. de educație
tehnologică; d-na Lolici Simona, prof. de limba engleză; d-na Szabo Ana, prof.
de educație fizică și dl. Pop Marius, prof. de istorie/educație civică. Fiecare
dintre ei manifestă o preocupare constantă pentru dezvoltarea unor abilități,
deprinderi și competențe transversale care să asigure elevilor o relaționare
corectă cu viața socială și cea comunitară.
Grupul cuprinde 15 elevi, cu
vârsta între 10-14 ani, care s-au alăturat acestui grup din dorința de a face
și experimenta lucruri noi, in afara orelor de curs, de a arăta și celorlalți
colegi ai lor, dar și părinților sau profesorilor că le pasă de natură și de
viața plantelor (pentru un mediu sănătos, nepoluat, toți trebuie să fim
solidari și responsabili).
Principala motivație a echipei
este în primul rând caracterul mixt al acesteia. Pentru profesori și elevi este
o ocazie de a lucra împreună, ca membri ai aceleiași echipe, în cadrul unui
proiect inovativ, de impact. Pe de o parte, profesorii voluntari sunt animați
de dorința de a fi alături de elevi, pentru a-i sensibiliza și responsabiliza
asupra nevoii de implicare în viața comunității. De asemenea, voluntarii „mari”
își doresc să atragă atenția comunității educaționale din școala noastră, prin
implicarea membrilor ei în activități educative, inovative și de impact.
Pe de altă parte, motivația
voluntarilor „mici” este dată de oportunitatea de face și învăța lucruri noi,
alături de alți colegi, de părinți, dar mai ales alături de profesorii lor, pe
care îi pot percepe ca și parteneri și prieteni.
Echipa noastră poate aduce natura
în școală prin următoarele acțiuni:
- realizarea unui miniparc
tematic, cu plante locale, folosit ulterior la orele de biologie, dirigenție,
educație tehnologică, desen, etc;
- activități de ecologizarea
malului Bistriței, școala noastră fiind situată în apropierea acestui râu;
- plantarea florilor în
jardiniere, după absolvirea unui minicurs de amenajare grădini.
Activitatea a avut un impact
deosebit asupra elevilor, mai ales că aceasta a fost inclusă într-un proiect
numit Green Service Learning, iar Școala Gimnazială „Lucian Blaga” Bistrița a
ajuns în primele 50 din țară, elevii fiind foarte mândri de ceea ce au
realizat.
prof. Ionica TRIȘCAȘ
Școala Gimnazială „Lucian Blaga” Bistrița
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu