„Vrei să înveţi
ştiinţele cu uşurinţă? Începe prin a-ţi învăţa limba.” (Condillac)
Învățământul profesional – o meserie pentru viitor
Intervalul 23 martie – 04 mai 2018, a fost plin de evenimente care au
scos în evidență bunele practici din învățământul profesional. Scopul principal
al activităților a fost creșterea nivelului de conștientizare în rândul
elevilor, părinților, antreprenorilor și cadrelor didactice cu privire la
importanța solidarității și colaborării în atingerea obiectivelor comune, de a
asigura dezvoltarea economică sustenabilă și echitabilă.
Elementul principal al acțiunii Săptămâna meseriilor, reprezentat de
concursul pe meserii, a debutat cu o dezbatere învățământul profesional,
încotro? care a creat un cadru optim pentru dezvoltarea unui dialog între
mediul de afaceri și autoritățile publice, având ca scop sincronizarea
competențelor elevilor cu nevoile existente pe piața muncii.
Concursul pe meserii a adus față în față 60 de elevi (clasa a X și a XI
– învățământ profesional), organizați în echipaje, din cadrul a 14 unități de
învățământ. Aceștia și-au demonstrat competențele și abilitățile practice în
cadrul a 6 calificări profesionale: ospătar, mecanic, frizer – coafor,
electrician, sudor și lăcătuș.
Dezvoltarea identității profesionale, oportunități de angajare,
facilitarea tranziției dinspre școală spre piața muncii, au fost
caracteristicile săptămânii meseriilor.
Elevii participanți au avut posibilitatea de a-și pune în valoare
deprinderile practice, munca în echipă, comunicarea toate într-o competiție
organizată de către Camera de Comerț și Industrie Bistrița-Năsăud,
Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud și cu sprijinul agenților
economici.
Câștigătorii competiției au fost:
Secțiunea Ospătar – profesioniștii ospitalității/ 17.04.2018:
- Premiul I (Sponsorizat de Centrul Europe Direct Bistrița/ echipamente
personalizate): Chiș Paul Gheorghiță, Tahiș Ioan, Lăcătuș Paul Alexandru –
Liceul Tehnologic de Servicii Bistrița
- Premiul II (Sponsorizat de Comautosport SRL/ vouchere de cumpărături):
Odorhelian Beneamin, Roș Dumitru, Baba Cosmina – Liceul Tehnologic Agricol
Bistrița
Secțiunea Mecanică – mecanicul viitorului/ 18.04.2018:
- Premiul I: Ustini Dănuț-Simion – Colegiului Tehnic „Grigore Moisil”
Bistrița
- Premiul II: Sălăgean Gabriel – Liceul Tehnologic Agricol Bistrița
- Premiul III: Hiruță Ionuț- Florin – Liceului Tehnologic „Liviu
Rebreanu” Maieru
Secțiunea Frizerie – coafură/ creativ în frizerie și coafură/
19.04.2018 (Sponsorizat de BES Romania/ produse și ustensile specifice
meseriei):
Frizerie:
- Premiul I: Macrai Cristian – Liceul Tehnologic de Servicii Bistrița
- Premiul II: Moldovan Emanuel – Liceul Tehnologic de Servicii Bistrița
- Premiul III: Habor Rareș – Liceul Tehnologic de Servicii Bistrița
Coafură:
- Premiul I: Kertesz Robert – Liceul Tehnologic de Servicii Bistrița
- Premiul II: Tanca Nicoleta – Liceul Tehnologic de Servicii Bistrița
- Premiul III: Plic Iuliana – Liceul Tehnologic de Servicii Bistrița
Secțiunea Electric – electricianul îndemânatic/ 20.04.2018 (Sponsorizat
de Leoni Bistrița / unelte și echipamente specifice):
- Premiul I: Pop Daniel – Liceul Tehnologic Forestier Bistrița
- Premiul II: Alexa Laurențiu, Oșorhean Ștefan – Liceul Tehnologic
Forestier Bistrița
- Premiul III: Pall Adrian – Liceul Tehnologic Forestier Bistrița
Secțiunea Sudor – sudorul european/ 23.04.2018 (Sponsorizat de RAAL
Prundu Bîrgăului/ echipamente de lucru):
- Premiul I: Cioancă Gavril – Liceul Radu Petrescu Prundu Bîrgăului
- Premiul II: Mureșan Bogdan – Colegiului Tehnic Grigore Moisil
Bistrița
- Premiul III: Andreica Marian – Liceul Radu Petrescu Prundu Bîrgăului
Secțiunea Lăcătușărie – Lăcătușul priceput/ 24.04.2018 (Sponsorizat de
HP Kaysser International SRL/ unelte și echipamente):
- Premiul I: Monda Radu Mihai – Colegiului Tehnic Grigore Moisil
Bistrița
- Premiul II: Devai Eduard – Liceul Tehnologic Lechința
- Premiul III: Drăgoi Cristian Vasile – Liceul Tehnologic Telciu
Săptămâna meseriilor s-a încheiat cu premierea concurenților eveniment
organizat la Hotel Diana Bistrița, sala de conferințe, cu promisiunea că
activitățile destinate promovării ofertei educaționale corelată cu cerințele de
pe piața muncii vor fi dezvoltate în anii următori.
Prezentăm oferta educațională aprobată pentru anul școlar 2018-2019:
ÎNVĂȚĂMÂNTUL PROFESIONAL are o durata de 3 ani și se organizează în
unități de învățământ care au încheiate contracte – cadru cu operatorii
economici. Acestea sunt:
1. Colegiul Tehnic Gr. Moisil Bistrița: Lăcătuș construcții metalice și
utilaj tehnologic, Tinichigiu vopsitor auto, Sudor, Operator la mașini cu
comandă numerică.
2. Liceul Tehnologic Forestier Bistrița: Tâmplar universal, Electrician
exploatare joasă tensiune.
3. Liceul Tehnologic Agricol Bistrița: Mecanic auto, Lucrător în
agroturism.
4. Liceul Tehnologic de Servicii Bistrița: Ospătar (chelner) vânzător
în unități de alimentație; Frizer - coafor – manichiurist - pedichiurist;
Bucătar; Cofetar – patiser.
5. Liceul Tehnologic H. Coandă Beclean: Operator la mașini cu comandă
numerică, Confecționer produse textile, Instalator instalații tehnico-sanitare
și de gaze, Comerciant – vânzător.
6. Liceul Tehnologic Agricol Beclean: Mecanic auto, Zootehnist.
7. Liceul Tehnologic Telciu: Lăcătuș mecanic prestări servicii.
8. Liceul Tehnologic Liviu Rebreanu Maieru: Mecanic auto.
9. Liceul Tehnologic Lechința: Lăcătuș construcții metalice și utilaj
tehnologic.
10. Liceul Tehnologic Feldru: Sudor, Confecționer produse textile.
11. Colegiul Silvic Transilvania Năsăud: Pădurar, Operator fabricarea
și prelucrarea polimerilor.
12. Liceul Tehnologic ICR Căianu Mic: Mecanic auto.
13. Liceul Radu Petrescu Prundu Bîrgăului: Sudor
14. Liceul Teoretic CRV Teaca: Comerciant – vânzător
15. Liceul Tehnologic F. Porcius Rodna – ÎP: Mecanic auto.
15. Școala Profesională Tîrlișua: Sudor.
16. Școala Profesională T. Morariu Salva: Cofetar – patiser.
Absolvenții de ÎNVĂȚĂMÂNT PROFESIONAL care promovează examenul de
certificare a calificării profesionale pot continua studiile în clasa a XI a
învățământ liceal, zi sau seral.
Așadar fiecărui elev i se asigură șansele de continuare a studiilor în
funcție de aspirațiile și potențialul individual de învățare. În timpul celor 3
ani de studii fiecare elev primește bursă profesională 200 lei lunar. Este bine
ca absolvenții învățământului gimnazial să aleagă cea mai bună variantă pentru
viitorul ce le aparține.
Inspector școlar pentru
învățământ profesional și tehnic
Prof. Speranța UNCIU
Interferențe didactice
Principala dimensiune a Centenarului Marii Uniri este una educativă,
iar prin educație, copiii pot duce mai departe spiritul generației de la 1918.
Pentru România, anul 2018 este un an al unității de neam și de
credință. Școala are misiunea de a face, prin educație, un recurs la memoria
istoriei neamului românesc, iar Centenarul să devină un moment de reflecție
profundă, concretizat în interferențe educaționale la nivelul cadrelor
didactice de dincoace și de dincolo de Prut. Principala dimensiune a
centenarului este, așadar, cea educativă, pentru ca generațiile actuale de
elevi să-și însușească valorile, atitudinile și convingerile patriotice și să
înțeleagă mesajul și sacrificiile generației Marii Uniri. În acest context,
consider că, prin inițierea unui acord de parteneriat educațional, precum cel
inițiat de noi, Interferențe didactice, pentru cadrele didactice din Colegiul
Național „Andrei Mureșanu”, Bistrița și Liceul Teoretic „Ion Creangă” din
Chișinău este o oportunitate să promoveze valori comune, practici în domeniul
educațional, dar și o șansă de a putea sărbători împreună Centenarul, de a
simți și trăi evenimentul ca fiind unul marcant pentru istoria noastră comună.
În perioada 3-6 mai 2018 a avut loc la Chișinău întâlnirea
reprezentanților celor două unități de învățământ, prilej cu care s-a așezat prima
cărămidă la temelia unei colaborări ce se dorește de ambele părți a fi una de
lungă durată, în spiritul valorilor comune și a unității.
Vizita a avut valențe complexe. S-au împărtășit experiențe didactice și
manageriale, s-a făcut schimb de bune practici în ceea ce privește aplicarea
curriculei școlare, a metodelor și tehnicilor de predare, dar s-au evidențiat
și aspecte care pot fi armonizate în vederea realizării unui scop comun.
Totodată, s-au purtat discuții la Direcția de Educație, Tineret și Sport,
precum și la Institutul de Științe ale Educației în vederea creării unor
oportunități de formare și dezvoltare profesională pentru cadrele didactice din
Republica Moldova, prin instituții abilitate, dar și a unor oportunități de
comunicare, conlucrare, cooperare, consultare în vederea cunoașterii
diferitelor aspecte ale spațiului cultural și educațional din cele două țări.
Schimbul de experiență a fost inițiat de Colegiul Național „Andrei
Mureșanu” din Bistrița, coordonator, profesor Aurora Rad, iar din echipă au
făcut parte: directorul adjunct, profesor Irina Matei, profesor Dorina Podină,
inspectorul școlar, profesor Smaranda Florean (reprezentant ISJBN) și
directorul CCDBN, profesor Ioan Ioja. Din partea Liceului Teoretic „Ion
Creangă” din Chișinău, schimbul de experiență a fost coordonat de profesor Ala
Bârlădeanu- director adjunct, din echipă făcând parte: profesor Corneliu
Solomon – director, profesor Mădălina Ganea – director adjunct, profesor Olga
Lupu – director adjunct, profesor Alec Miron – director adjunct, profesor
Tatiana Munteanu – director adjunct și profesor Carolina Negru – director
adjunct.
Dimensiunea didactică a demersului nostru a fost puternic susținută
emoțional pe tot parcursul derulării activităților, iar la final, invitația
lansată fraților noștri de peste Prut a fost făcută prin versurile unui Prim-
Ministru al României Mari, Octavian Goga:
„Acolo în hora vijeliei crunte
E clocotul visării sfinte.
Veniți români! Porniți-vă spre munte!
V-arată drumul morții din morminte.
Să nu uitați a veacurilor carte!
Veniți! Veniți! Că adevăr zic vouă:
Ori vă mutați hotarul mai departe,
Ori veți muri cu trupul rupt în două.”
(Latinitatea strigă din tranșee)
Profesor Aurora RAD
Colegiul Național „Andrei
Mureșanu”, Bistrița
Primii pași în etwinning pentru liceul nostru – Proiectul CHRISTMAS DECORATIONS AND TRADITIONS
În lunile noiembrie și decembrie ale anului 2017, elevii clasei a V-a
din Căianu Mic, îndrumați de d-l profesor coordonator Teodor Cotuțiu și ajutați
de d-na profesoară de lb. engleză Maria-Gabriela Cotuțiu au fost implicați în
proiectul etwinning CHRISTMAS DECORATIONS AND TRADITIONS.
Proiectul a fost inițiat de prof. de limbi străine și literatură Zuzana
Blahová din Slovacia, iar partenerii au reprezentat treisprezece școli din
Italia, Republica Moldova, Spania, Lituania, România, Ucraina, Polonia, Cehia,
Turcia, Grecia, Croația, Slovacia și Portugalia.
Activitățile desfășurate pe parcursul a două luni au avut drept scop
împărtășirea de informații și valori privind tradițiile de Crăciun în diferite
țări din spațiul european. Un scop implicit a fost, desigur, exersarea limbii
engleze ca limbă de circulație internațională. Pe durata implementării
activităților propuse, toate școlile au intrat pe twinspace-ul propriu pentru
a-și înregistra dovezile muncii depuse în proiect (fotografii, jurnal de
activități, videoclipuri). De asemenea, s–au discutat și apreciat activitățile
fiecărui membru din proiect în timp real. Proiectul a avut două activități
principale. Prima a presupus confecționarea de decorațiuni de Crăciun împreună
cu elevii și scrierea unei scrisori în limba engleză din partea fiecărui elev
unui alt coleg din celelalte țări; scrisorile trebuiau să reflecte aspect
curente din viețile personale și de familie ale copiilor și, mai ales, să
descrie câteva obiceiuri tradiționale românești (naționale și locale) de
Crăciun. Aceste scrisori au fost scrise de cei doisprezece elevi ai clasei a
V-a, verificate cu profesorul de lb. engleză, și, însoțite de decorațiuni, au
fost expediate prin poștă către toți partenerii, după care s-a intrat în cea
de-a doua etapă a proiectului.
În continuare, s-au primit scrisorile din partea tuturor școlilor ,
însoțite de decorațiuni. Scrisorile s-au citit și discutat la clasă în vederea
îmbogățirii bagajului cultural al elevilor și consolidării deprinderilor de
limbă. Fiecare clasă participantă la proiect și-a împodobit un brăduț cu
decorațiunile primite din celelalte țări. Putem spune că am avut într-adevăr un
brăduț european, simbol al prieteniei și acceptării diferențelor! Copiii au
fost încântați să-și facă noi prieteni și să confecționeze decorațiuni…însă
parcă au fost mai bucuroși când au primit feed-back-ul din celelalte țări.
Atunci au simțit într-adevăr că „exercițiile” de exprimare lingvistică și a
personalității pe care le-au făcut au fost deosebite de altele pe care le fac
la clasă în fiecare zi, în sensul că în etwinning totul este real, și sunt
oameni în carne și oase care-ți răspund în moduri noi și surprinzătoare.
Astfel, și motivația de învățare și curiozitatea culturală sunt stimulate în
mod real, cum nu o pot face uneori aridele lecții la diferitele discipline.
Proiectul s-a încheiat prin realizarea unui videoclip cu elevii clasei
a V-a, filmat în cabinetul de limba engleză. În prima parte a videoclipului,
elevii, îmbrăcați în port popular, au cântat două colinzi vechi românești, iar
în cea de-a doua, îmbrăcați în hainele lor preferate, în spiritul Crăciunului,
au cântat două colinzi în limba engleză. Copiii s-au simțit foarte bine făcând
această activitate de grup și au fost mândri să-și reprezinte școala și țara.
La începutul filmulețului, ei au citit un mesaj introductiv în limba engleză,
iar la final au făcut urări de Crăciun într-un mod original, cu deosebită
prezență scenică. Munca elevilor și comentariile partenerilor pot fi văzute pe
pagina de etwinning a proiectului și, parțial, pe youtube. A fost o deosebită
plăcere pentru noi, profesorii, să lucrăm cu acești copii, și ne dorim să-i
implicăm, pe ei și pe alții în viitor în astfel de activități.
După finalizarea proiectului, școala a primit o diploma de participare,
un acord de parteneriat și un certificat de calitate (etwinning quality label).
De asemenea, toți elevii implicați au primit diplome de participare. Bravo,
copii!
Prof. Teodor COTUȚIU,
Prof. Maria-Gabriela COTUȚIU
Liceul Tehnologic „Ion Caian
Românul” Căianu Mic
Greetings from Europe! – Postcard Exchange
În acest an, Europa își sărbătorește patrimoniul cultural. O bună
modalitate de a învăța despre țările noastre europene este aceea de a schimba
cărți poștale colorate, arătând tuturor patrimoniul cultural al țării noastre
(monumente, festivități, tradiții, personalități, produse etc.), cu scurte note
explicative cu privire la ceea ce sunt și înseamnă ele pentru noi.
Scopul proiectului la care noi am aderat, Greetings from Europe! –
Postcard Exchange, celebrating 2018 European Year of Cultural Heritage, a fost
de a trimite și de a primi cât mai multe cărți poștale posibile pentru a crea o
hartă europeană colorată, cu toate cărțile poștale primite, într-un colț
special al școlii noastre.
Profesorii participanți la proiect, după ce au prezentat proiectul
elevilor și, de asemenea, au informat părinții despre acesta, au făcut
activități de brainstorming în clasă: „Ce este patrimoniul cultural? Care sunt
unele dintre elementele patrimoniului nostru cultural?”. Școlile înscrise în
proiect au alcătuit hărți cu diferitele aspecte ale patrimoniului cultural și
le-au împărtășit între ele, apoi a fost creat un perete de padlet în care fiecare
partener și-a putut prezenta elemente ale patrimoniului cultural al țării sale
– un padlet accesibil profesorilor-elevilor-părinților care au fost liberi să
comenteze – și așa au făcut.
Profesorii au ghidat și au ajutat elevii să colecteze materiale despre
elementele culturii pe care au dorit să le prezinte partenerilor (imprimarea de
imagini, tăierea fotografiilor din reviste și broșuri, aducerea vederilor gata
la clasă, realizarea propriilor desene, căutarea informațiilor pe internet). În
echipe sau perechi elevii au pregătit și au scris cărțile poștale, folosindu-se
de limba engleză. Profesorii au încărcat o mulțime de fotografii și
videoclipuri ale întregii proceduri în jurnalul de proiect.
Între timp, diferitele școli au creat pagini în spațiul virtual pentru
a se prezenta și care au fost utilizate pentru ca toată lumea să demonstreze
unde este situată școala de proveniență. A fost o pagină de adrese unde
profesorii au împărtășit informații despre câte școli au putut trimite cărți
poștale și cui. De asemenea, au aranjat să trimită cărțile poștale prin e-mail
școlilor care nu și-au putut permite să le trimită cărți poștale. Prin urmare,
adresele școlare, precum și adresele de e-mail au fost partajate în spațiul
virtual.
Înainte de postarea cărților poștale, a avut loc o expoziție a acestora
în unele școli, pentru ca ceilalți elevi, profesori și părinți să le poată
vedea. Unii elevi și-au publicat cărțile poștale cu ajutorul cadrelor
didactice. În fiecare școală a fost amenajat un colț special, unde a fost
expusă o hartă colorată a Europei cu toate cărțile poștale primite. Acesta a
fost produsul final al proiectului nostru. Astfel și ceilalți elevi, profesori
din școală au avut șansa de a le admira și de a învăța din aceste cărți
poștale.
Pe parcursul proiectului au fost utilizate următoarele instrumente web:
Padlet a fost folosit atât de către profesori, cât și de către unii elevi.
Canva a fost folosită de mulți parteneri pentru a-și realiza cărțile poștale
digitale. S-a folosit, de asemenea, Google Docs și formularele Google, hărți
google, skype, instrumente de joc cum ar fi kahoot, proprofs, quizlet,
learningapps, h5p, jigsawplanet. De asemenea, Powerpoint, Word și Excel ne-au
ajutat să prezentăm și să organizăm proiectul. Nu în ultimul rând, am folosit
instrumentele din spațiul nostru virtual (Twinspace) pentru a organiza și
evalua proiectul, pentru a comunica, pentru a ne prezenta munca și a comenta
reciproc (jurnalul de proiect și buletinul profesoral, paginile și materialele,
twinmailul și forumurile). De asemenea, ar trebui să menționăm utilizarea
e-mailului ca mijloc de schimb de cărți poștale și informații culturale.
Pe parcursul proiectului, profesorii au folosit jurnalul de proiect
pentru a-și încărca munca și a-și exprima observațiile asupra muncii celuilalt.
Au fost create mai multe jocuri, de către diferite școli, pe baza cărților
poștale primate, care au fost jucate de elevi în clasă. În felul acesta, elevii
au fost mai implicați în învățarea din cărțile poștale într-un mod distractiv.
Jocurile au inclus perechi de potrivire, ghicitori, teste și cuvinte
încrucișate, puzzle-uri, jocuri kahoot etc. Fiecare profesor și-a ghidat elevii
săi în învățare în funcție de nivelul lor (fiecare școală a jucat acele jocuri
potrivite pentru nivelul și nevoile elevilor lor).
Participarea la acest proiect ne-a adus o mulțime de beneficii și
satisfacții. Toți participanții s-au mobilizat responsabil și creativ,
desfășurând activități în timp ce cooperează cu ceilalți în sarcini și proiecte
comune. Fiecare a găsit modalitatea de exprimare astfel încât să fie înțeles de
către ceilalți. Au fost utilizate diferite tipuri de limbaj: de la limba
engleză (scrisă sau vorbită) până la exprimarea prin utilizarea de imagini,
gesturi, sunete, ilustrații sau diagrame. Participanții la proiect au căutat
informații, le-au structurat, le-au conștientizat, le-au împărtășit, le-au
asimilat, au concluzionat, au învățat.
Rezultatul final al acestui proiect este o hartă care sărbătorește Anul
european al patrimoniului cultural 2018, ce conține toate cărțile poștale
primite de la toți partenerii. Cu aceste cărți poștale, elevii, profesorii,
părinții pot vedea diferitele aspecte ale patrimoniului cultural dintr-un număr
variat de țări, învățând despre ele, utilizând limba engleză ca mijloc de
comunicare a informațiilor în sensul și situațiile prezentate.
Prof. înv. special primar Emanuela Ioana AVRAM,
Prof. psihopedagog Eniko CUPȘA,
Centrul Școlar de Educație
Incluzivă „Lacrima” Unirea
Proiectul eTwinning „Be Digital!”
Comunitatea școlilor din Europa – eTwinning – oferă personalului
didactic ce activează în școlile din țările europene participante o platformă
de comunicare, colaborare, demarare proiecte și schimb de informații, un spațiu
în care să simtă că fac parte din cea mai palpitantă comunitate educațională
din Europa, fiind disponibilă în 25 de limbi europene. Școlile au ocazia de a
stabili contacte cu organizații reprezentative, de a contribui la planul de
dezvoltare școlară și a de a dobândi vizibilitate pe plan local, național și
european.
Partenerii proiectelor eTwinning distribuie materiale valoroase legate
de sfera lor de activitate, materiale care se pot dovedi utile în cadrul
activităților de colaborare desfășurate la ore. La rândul lor, cadrele
didactice au oportunitatea de a-și consolida competențele și cunoștințele,
grație interacțiunii cu prietenii în cadrul activităților de dezvoltare
profesională. Pot participa la evenimente, seminarii, cursuri, conferințe
online. În acest an școlar am participat la cursul „Participarea elevilor în
proiectele eTwinning” – acțiune a Programului European Erasmus + în colaborare
cu Programul iTeach de dezvoltare profesională continuă și la mai multe
evenimente online, acțiuni care m-au ajutat în activitatea mea cu elevii.
Exemplific: în urma participării la evenimentul online „The importance of
emotional intelligence in school” (30.11.2017) am învățat să urmăresc mai mult
elevii și să valorific inteligența emoțională a lor. Am fost surprinsă să aflu
că, de fapt, inteligența cognitivă (IQ) nu este responsabilă decât în proporție
de 20% de succesul nostru și că restul de 80% se datorează inteligenței
emoționale.
În anul școlar 2016-2017 am fost parteneri în cadrul proiectului „The
swallow is a refugee or an immigrant?”. Astfel, ne-am împrietenit cu elevi din
Grecia, am participat la două acțiuni comune video, realizând puzzle cu
steagurile celor două țări. Elevii au vorbit în limba engleză. Am trimis și am
primit felicitări de sărbătorile de iarnă elevilor din Grecia și Italia, am
ajutat comunitatea de imigranți din Serbia trimițând pachete cu haine și
jucării. Le-am vorbit elevilor și le-am arătat fotografii cu cei care au fost
nevoiți să-și lase casele lor, tot ce aveau și să plece în locuri necunoscute,
din cauza războiului. Elevii au fost foarte emoționați și hotărâți să-i ajute.
Am reușit să obținem certificatul de calitate datorită participării active la
activitățile proiectului.
Proiectul eTwinning „Be Digital!” la care ne-am înscris în acest an
școlar își propune să dezvolte și să îmbunătățească abilitățile elevilor în
materie de limbă și abilități digitale prin activități interesante, inclusiv
desene, colaje, postere, lucrări realizate din materiale reciclate, carduri,
măști, proiecte 3D, utilizând cele mai recente platforme virtuale și resurse
moderne din domeniul TIC. Copiii s-au jucat, s-au distrat, au învățat să
lucreze mai bine la calculator, au folosit ochelari 3D uimitori, observând și
analizând, participând activ la inițiative ale partenerilor proiectului.
În cadrul proiectului sunt înscriși 35 de membri din opt țări: Turcia,
Grecia, Italia, Bulgaria, Ucraina, Letonia, Georgia și România, membru fondator
fiind Renete Raicheva din Bulgaria. Am urmărit dezvoltarea și îmbogățirea
competențelor lingvistice, comunicative și digitale prin implicarea activă în
învățarea bazată pe proiecte și pe inițiativele internaționale referitoare la
acest subiect. Colaborăm mai mult cu o clasă de elevi din Maltepe – Turcia,
profesor Kadriye Guven. Le-am trimis felicitări de sărbătorile de iarnă, iar ei
ne-au trimis scrisori în care au scris despre școală, activitățile pe care le
desfășoară, hobby-uri ș.a.
Activitatea „Jocul meu preferat la calculator” i-a captivat pe toți.
S-au jucat , apoi au desenat cu drag jocul preferat. Desenele au fost apreciate
de ceilalți colaboratori pe padletul proiectului. Am realizat o expoziție cu
cele mai reușite desene.
Așa cum sugerează titlul proiectului – „Vrem să fim digitali!” și de
aceea am urmărit dezvoltarea competențelor digitale realizând activități
integrate. Astfel, elevii au scris la calculatoare probleme și le-au rezolvat,
au scris poezia „Primăvara” de Vasile Alecsandri și au învățat-o mai repede pe
de rost, și-au îmbogățit vocabularul cu noi cunoștințe despre păsări și rolul
lor în natură. Am folosit ochelari speciali pentru vizionarea videoclipurilor
și filmelor VR.
În luna martie ne-au preocupat roboții, tematica fiind „Desenează
roboți”. Am avut șansa de a vedea robotul „Helen” construit de echipa „Esentza
Robotics” a școlii noastre, robot care se deplasează, se rotește, poate să
apuce obiecte și să le arunce, să le aranjeze într-un anume loc, dirijat prin
telecomandă. Au fost foarte încântați și entuziaști, doritori de a construi și
ei un robot când vor crește. Deocamdată au așternut pe hârtie ideile și culorile
la care visează.
Pe lângă competențele digitale dobândite, elevii și-au dezvoltat
abilitățile de muncă în echipă, au comunicat și au devenit prieteni cu alți
copii de aceeași vârstă, din Turcia, și-au dezvoltat competențe cheie utilizând
tehnici moderne care-i motivează foarte bine, și-au îmbogățit cunoștințele. Ar
fi necesară introducerea unei ore de TIC – informatică, la ciclul primar, având
în vedere locul pe care îl ocupă tehnologia în zilele noastre.
Am promovat imaginea școlii noastre în țară, în comunitatea europeană,
contribuind la o mai bună calitate a învățării și la obținerea titlului de
„Școală eTwinning”.
Prof. învățământ primar Ioana DOROȘ
Colegiul Național „Petru Rareș”
Beclean
eTwinning – o comunitate de învățare
Educația de calitate reprezintă fundația oportunității și a inovării. O
economie globală, a inovațiilor are nevoie de tineri capabili să analizeze
informații, să colaboreze cu ceilalți și să-și comunice ideile cu ajutorul
tehnologiei. Elevii de astăzi cresc într-o lume în care instrumentele digitale
existau atunci când s-au născut, iar limitele fizice se pierd; în care
tehnologia le dă posibilitatea de a se conecta instantaneu cu oameni de pe tot
globul. Elevii din ziua de astăzi sunt diferiți de generația părinților și a
bunicilor lor. Majoritatea acestora, mai ales în mediul urban, au deja ca
rutină folosirea internetului și a email-ului, a sms-urilor sau a rețelelor de
socializare de tip Yahoo sau Facebook. Acest mod de comunicare se face simțit
și în modul lor de a învăța. Viitorul învățământului aparține unui sistem
educațional informatizat, astfel, tânăra generație trebuie să pășească în
viitor cunoscând utilizarea calculatorului, la fel cum generațiile trecute au
știut să folosească instrumentele intelectuale ale timpului lor: hârtia,
creionul.
ETwinning a fost creat pentru a oferi oportunități școlilor, cadrelor
didactice și elevilor din Europa, de a colabora în siguranță, într-o manieră
informală, dar fiabilă, de a învăța împreună, de a-și împărtăși cunoștințele,
de a face schimb de opinii și de a-și face prieteni. Platforma eTwinning este o
comunitate de excepție. Este o lume nouă atât pentru elevi, cât și pentru
cadrele didactice. Elevi și profesori din școlile europene se întâlnesc
virtual, se cunosc, discută, colaborează, își planifică proiectele
educaționale, fac schimb de bune practici, își cunosc reciproc țările,
culturile, valorile, obiceiurile, limbile de comunicare, experiențele
didactice, desfășoară activități împreună extinzându-și orizontul cultural și
competențele sociale, lingvistice, competențele și abilitățile digitale. Prin
intermediul platformei, eTwinnerii au acces la o rețea europeană și
oportunități pentru dezvoltare profesională, prin colaborarea în proiecte
internaționale și prin participarea la seminarii internaționale de formare/
schimburi de experiență, pot lua parte la un cadru activ de învățare, la
instrumente pedagogice care integrează noile tehnologii în procesul didactic.
Programul eTwinning răspunde obiectivelor majore europene în domeniul
promovării și valorificării TIC în educație, contribuind la formarea continuă a
cadrelor didactice, prin ateliere de dezvoltare profesională, cursuri online,
materiale didactice și exemple de utilizare pedagogică a TIC. De asemenea, facilitează
și stimulează cooperarea dintre școli din întreaga Europă, schimbul de practici
și de resurse educaționale.
Învățarea interactivă, colaborarea cu elevi din alte școli similare
europene, exersarea limbilor străine, dezvoltarea gândirii critice, a abilităților
TIC și a lucrului în echipă sunt doar câteva din avantajele pe care le are un
elev. „Celebrating Europe Day”, „Flower in a child's hand”, „My world, my life,
my passions”, „May children's friendship and games thrive in Europe!”,
reprezintă proiectele derulate alături de elevii mei în ultimii ani de elevii
și recunoscute la nivel național sau european prin certificate de calitate.
Participarea la aceste proiecte a însemnat o mare provocare, o experiență de
învățare, dar și o nouă practică educativă menită să stimuleze creativitatea
copiilor și motivația acestora. Rezultatele și beneficiile la nivel individual
au fost multiple: cunoașterea și compararea sistemelor de învățământ și a
practicilor didactice, schimb de idei, transfer de practici creative,
diversificarea situațiilor de învățare, acces la noi materiale didactice
(prezentări Powerpoint, blog, pagini wiki, pagini web, alte aplicații),
exersarea și perfecționarea limbilor străine în contexte reale, dezvoltarea
competențelor și diversificarea activităților educaționale cu suport tehnologic
modern etc. Schimbul de idei și bune practici cu colegii din țările partenere
și-a demonstrat pe deplin eficacitatea, creativitatea și motivația.
Activitățile de lucru în echipă, responsabilitățile asumate și schimbul de idei
au reprezentat o modalitate foarte bună de a învăța si de a crește atât pe plan
personal, cât și atitudinal.
În general, toate proiectele în care m-am implicat au avut aceleași
curs. Odată stabilite obiectivele și activitățile, s-a trecut la organizarea
spațiului virtual al proiectului. Fiecare școală participantă putea să
gestioneze spațiul propriu, fiecare cadru didactic având drept de
administrator. De asemenea, fiecare avea posibilitatea să posteze, pe lângă
creațiile copiilor, aspecte din timpul desfășurării activităților de proiect,
prezentări proprii, păreri, sugestii, materiale. Camera profesorilor, spațiu
special amenajat pentru colaborarea cadrelor didactice, unde elevii nu au
acces, ne-a dat posibilitatea să discutăm, să ne punem de acord, să ne
organizăm, să ne împărtășim din experiențele proprii. „Voki” și „wiki” au fost
utilizate ca resurse de proiect și au fost foarte bine primite de copii (deci,
deosebit de motivante). Au fost folosite și alte instrumente de colaborare
digitală atât în derularea proiectelor, cât și în realizarea produselor finale,
precum: chat-ul, email-ul, jurnalul de proiect, twinspace, fișiere video, blog,
PowerPoint, Animoto, ImageChef, Glogster, PhotoStory, broșură, pagină Web,
expoziție, e-book etc. Mare parte din interrelaționarea socială s-a axat pe
publicarea de conținut precum fotografii și videoclipuri. Cel mai popular site
de profil, YouTube, găzduiește în acest moment sute de videoclipuri ce conțin
eticheta „eTwinning”. Multe dintre acestea reprezintă rezultatele proiectelor,
în timp ce altele sunt înregistrări realizate la activitățile de implementare,
la atelierele de formare profesională, la alte manifestări.
Avantajele pedagogice ale colaborării online pot fi percepute din mai
multe perspective. În primul rând, comentariile primite de la cadrele didactice
și elevii implicați în activități eTwinning atestă existența unui factor extrem
de motivant în rândul elevilor. Elevii vor să folosească tehnologia, iar în
contextul eTwinning au ocazia să-și dezvolte competențele digitale, precum și
să învețe să-și exprime gândurile într-un mod clar și concis. Apoi se remarcă o
dezvoltare a altor competențe precum soluționarea de probleme prin colaborare,
munca în echipă, respectul față de opiniile altora și conștientizarea
avantajelor învățării unei limbi străine și a aprecierii altor culturi.
Certificatul de Școală eTwinning este o nouă distincție care a fost
lansată în 2017, cu intenția de a recunoaște și recompensa implicarea,
angajamentul și devotamentul eTwinner-ilor, precum și a echipelor de profesori
și directori din aceeași școală. Procesul de înscriere a început în decembrie
2017 și s-a încheiat în martie 2018. În acest context, peste 1200 de școli din
Europa au fost premiate cu „Certificatul de Școală eTwinning” 2018-2019, iar
Școala Gimnazială „Grigore Silași” din Beclean se află între cele peste 60 de
școli din România care au obținut acest titlu european. Obținerea „Certificatul
de Școală eTwinning” 2018-2019 ne bucură și ne onorează – munca celor implicați
în astfel de activități a fost apreciată, iar școlii i s-a conferit
recunoaștere și prestigiu în cadrul comunităților educaționale regionale,
naționale și chiar europene.
În concluzie, portalul eTwinning contribuie la formarea și consolidarea
competențelor sociale și civice, se constituie într-o fereastră deschisă spre
Europa, spre comunicare, colaborare și învățare reciprocă, spre învățământ de
calitate
Consider că o școală implicată într-o activitate de colaborare online
precum eTwinning beneficiază de avantaje numeroase. În primul rând, se constată
o creștere a gradului de utilizare a competențelor digitale, nu doar în rândul
elevilor, ci și al cadrelor didactice- eTwinning devine un instrument eficient
de formare profesională, cu atât mai mult cu cât încorporează caracteristicile
de rețea socială, specifice Web 2.0, foarte populare pe Internet. Prin
intermediul instrumentelor de colaborarea online cadrele didactice au ocazia să
prezinte lucrările elevilor nu doar partenerilor de proiect, ci și colegilor,
părinților și comunității.
Participarea la aceste proiecte a însemnat atât pentru mine, cât și
pentru elevii mei o mare provocare, o mare experiență de învățare dar și o nouă
practică educativă menită să stimuleze creativitatea copiilor și motivația
acestora. Schimbul de idei și bune practici cu colegii din țările partenere
și-a demonstrat pe deplin eficacitatea, creativitatea și motivația.
Consider că implicarea în proiectele internaționale desfășurate pe
platforma eTwinning au drept scop educarea elevilor, astfel încât ei să se
poată integra mai bine în viața socială. Voi continua activitatea pe platforma
eTwinning, deoarece pentru mine și elevii mei, eTwinning înseamnă: cooperare,
entuziasm, competență, implicare, noutate, diversitate, calitate, optimism.
Prof. înv. primar Veturia SESERMAN,
Școala Gimnazială „Grigore
Silași” Beclean
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu