Ceea ce avem de
învăţat să facem, învăţăm făcând. (Aristotel)
„Dezvoltarea inteligenței emoționale la elevi – metode, practici”
Complexitatea mereu crescândă a societății contemporane face ca
inteligența cognitivă, să fie insuficientă pentru mulți dintre copiii
generației actuale, pentru a soluționa într-o manieră adaptativă problemele cu
care se confruntă în viața de zi cu zi. Inteligența cognitivă (IQ) se referă la
abilitatea de a învăța și înțelege situațiile noi, de a gândi cum să rezolvi o
anumită problemă și de a aplica cunoștințele avute la o problemă curentă.
Pentru a depăși acest aparent paradox, cercetătorii au introdus sintagma de
inteligență emoțională.
Ne dorim să lecturăm acest articol, plecând de la vorbele lui Albert
Einstein care afirma că „Logica te va duce din punctul A în punctul B.
Imaginația te va duce oriunde...” Am vrea să înlocuim cuvântul Imaginație cu
sintagma Dezvoltare socio-emoțională. De ce? Citind articolul, credem că veți
afla.
În vederea identificării factorilor care contribuie la procesul
adaptării și atingerea succesului în viață, începând din anii 90 s-a accentuat
foarte mult investigarea rolului jucat de trăirile afective. S-a observat că
utilizarea eficientă a informațiilor cu încărcătură emoțională are un rol
deosebit în procesul adaptării și în atingerea confortului emoțional personal.
Emoția este de fapt combinația mai multor modificări survenite la nivel
subiectiv, cognitiv (de gândire), biologic și comportamental. Emoțiile ne
modulează comportamentele noastre direcționate spre noi înșine (intrapersonal)
cât și comportamentele noastre direcționate spre ceilalți (interpersonal).
Aceste abilități au fost numite inteligență emoțională (EQ) care este
abilitatea de a recunoaște și înțelege propriile emoții și ale celorlalți și de
a folosi această cunoaștere pentru a controla propriul comportament și
relațiile cu ceilalți (Goleman & Boyatzis).
IQ plus EQ reprezintă un set de abilități în baza cărora un individ
poate discrimina și monitoriza emoțiile proprii și ale celorlalți, precum și
capacitatea acestuia de a utiliza informațiile deținute pentru a-și ghida
propria gândire și comportament. EQ are rol catalizator al acestor abilități în
diverse domenii ale vieții. Putem spune că abilitatea unei persoane de a se
adapta cerințelor vieții și de a face față situațiilor problematice depinde de
funcționarea integrată a abilităților sale emoționale, sociale și
raționament/funcțiile cognitive. Warren Bennis, autorul cărții, On Becoming a
Leader, spunea că „În domeniile pe care le-am studiat, inteligența emoțională
este mult mai puternică decât IQ-ul pentru a determina cine devine lider. IQ
este o competență de bază. Ai nevoie de ea, dar nu te face o stea. Inteligența
emoțională poate să te facă să devii o stea.” Privind reușita școlară din
perspectiva EQ, cercetările curente relevă faptul că există o relație critică
între sănătatea mentală și succesul școlar (Owens & Murphy, 2004). Funcționarea
optimă emoțională, socială și comportamentală a elevilor este relaționată:
pozitiv – cu reușita școlară, cu succesul în relațiile cu alții copii și
negativ – cu comportamentele antisociale și problemele de sănătate mentală.
În trecut oamenii au considerat cogniția și emoția ca fiind opuse. Dar,
de fapt, cel mai nou val de cercetări din neuroștiințe ne arată contrariul.
Creierele noastre sunt atât raționale, cât și emoționale – deodată. Ideea de
„EQ” sau de „inteligență emoțională” este că le combină pe cele două. Este
vorba despre capul + inima care lucrează împreună... vrem ca copiii noștri să
învețe să ia cea mai eficientă decizie cu datele pe care le au la dispoziție.
EQ este abilitatea de a integra gândirea și emoțiile pentru a lua decizii
optime (Six Seconds).
O organizație non-profit, numită Six Seconds, a realizat o cercetare pe
un număr de 13.000 de elevi, din 5 țări, pentru a identifica principalele
ingrediente pe care tinerii trebuie să le dezvolte pentru a fi inteligenți
emoțional. În acest studiu la nivel mondial, Six Seconds a constatat că peste
53% din variația acestor rezultate sunt prezise de scorurile inteligenței
emoționale, altfel spus scorurile de la inteligența emoțională prezic peste 53%
din variația scorurilor rezultatelor de la: performanță personală, calitatea
relațiilor cu ceilalți, sănătate, auto-eficacitate, satisfacția vieții.
Cercetarea confirmă, de asemenea, că abilitățile inteligenței emoționale pot fi
învățate. Deci, dacă vrem ca elevii să obțină acele rezultate importante... poate
că inteligența emoțională va ajuta.
Atunci când școlile implementează o abordare sistematică a învățării
sociale și emoționale, indicatorii pozitivi cresc... indicatorii negativi scad;
nu numai că elevii din aceste școli se simt mai bine și se comportă mai bine –
ei se comportă mai bine și din punct de vedere academic… Care sunt competențele
socio-emoționale ce descriu inteligența emoțională? Conștiința de sine: cât de
bine ne cunoaștem propriile emoții, să știm care ne sunt punctele forte și
slăbiciunile, să avem un simț al valorii personale; Stăpânirea de sine: să fim
capabili să ne controlăm emoțiile și impulsurile, să fim credibili prin
respectarea anumitor standarde universal acceptate, să ne asumăm răspunderea
pentru faptele noastre, să fim flexibili și deschiși la nou; Automotivația: să
ne dorim să fim cei mai buni, să reușim, să putem să ne implicăm în obiectivele
comune ale unui grup, să avem inițiativa când e nevoie, să fim optimiști și
perseverenți în ciuda obstacolelor; Empatia: să simțim sentimentele celorlalți
și să participăm activ la îngrijorările celorlalți; să îi ajutăm pe ceilalți să
se dezvolte; să percepi corect relațiile de putere; Sociabilitatea: să fim
capabili să exercităm influență, să știm să ascultăm, să negociem, să organizăm
etc.; Acceptarea necondiționată a celorlalți.
Pornind de la aceste date, este evidentă nevoia schimbării opticii și
abordarea problematicii inteligentei emoționale într-o manieră nouă, în special
de către cadrele didactice, ei putând fi facilitatori ai învățării
socio-emoționale. Bazat pe această viziune este și workshopul pe care l-a
propus CCD BN (Casa Corpului Didactic a județului Bistrița-Năsăud) în
parteneriat cu CJRAE BN (Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională
Bistrița-Năsăud). Workshopul intitulat „Dezvoltarea inteligenței emoționale la
elevi – metode, practici” a avut drept scop familiarizarea cadrelor didactice
cu conceptul de inteligență emoțională. Pe parcursul întâlnirii am încercat să
identificăm unele caracteristici specifice inteligenței emoționale și a
standardelor învățării socio-emoționale, să cunoaștem structurile creierului ce
promovează învățarea socio-emoțională și funcționarea acestora, să exersăm
unele strategii didactice de predare a modului în care funcționează creierul și
a competențelor socio-emoționale.
Un exercițiu pe care l-am făcut împreună cu cadrele didactice este
următorul: Cum îi învățăm pe copii despre creier? Simplu: folosind modelul
creierului propus de Daniel Siegel, neuropsiholog și autor al cărții de succes
Mindsight (Observarea minții), unde CREIERUL este văzut ca o CASĂ, cu parter si
etaj. Când copiii înțeleg ce se întâmplă în creier, poate fi primul pas în a
avea puterea de a face alegeri. Cunoștințele pot fi la fel de puternice și
pentru profesori sau pentru părinți. Știind cum funcționează creierul, putem
înțelege și cum să răspundem atunci când copiii noștri au nevoie de ajutorul
nostru.
Uneori, creierul nostru poate deveni copleșit de emoții precum teamă,
tristețe sau furie, iar când se întâmplă acest lucru, este confuz – mai ales
pentru copii. A da copiilor modalități de a înțelege ce se întâmplă în creierul
lor este important. De asemenea, este util ca copiii să aibă un vocabular
pentru experiențele lor emoționale pe care ceilalți le pot înțelege. Gândiți-vă
la aceasta ca la o limbă străină, iar dacă ceilalți oameni din familie sau din
clasă vorbesc și acel limbaj, atunci este mai ușor să comunicați cu ei. Deci,
cum începeți aceste conversații cu elevii, astfel încât să îi mențineți
angajați în activitate și discuția să fie suficient de simplu pentru ca ei să
înțeleagă? Iată cum putem să îi învățăm pe copii cum să înțeleagă creierul.
Le cerem copiilor să își imagineze creierul lor ca fiind o casă, cu un
etaj și un parter. Această idee vine de la Dr. Dan Siegel și cartea lui scrisă
cu Tina Payne Bryson și este un mod foarte simplu de a ajuta copiii să se
gândească la ceea ce se întâmplă în interiorul lor. Hazel Harrison a luat
această analogie și a mers cu un pas mai departe vorbind despre cine locuiește
în casă. Le spunem copiilor povești despre personajele care locuiesc la etaj și
despre cei care locuiesc la parter. De fapt, despre ce vorbim sunt funcțiile
neocortexului (creierul ce gândește: etajul) și sistemul limbic (creierul
emoțional: parterul).
Cine locuiește la etaj? Cei care gândesc, rezolvă probleme, planifică,
cei care controlează emoțiile, sunt creativi, flexibili și empatici, de
exemplu, Carla cea calmă, Petre ce rezolvă probleme, Cristina cea creativă,
Felix cel flexibil... Cine locuiește la parter? Cei care simt... de exemplu,
Alina care dă alerta, Flaviu cel fricos, Fane cel furios... Nu contează exact
cum le numiți (funcțiile creierului), atâta timp cât tu și elevii dvs. știți
despre cine (și despre ce) vorbiți. Ați putea folosi nume proprii: încercați
nume de băieți/fete, nume de animale, nume de desene animate sau nume
inventate. Ați putea dori să găsiți personaje din filme sau cărți pe care
elevii le iubesc, pentru a vă găsi limba unică pentru aceste funcții ale
creierului.
Ce se întâmplă când ne pierdem controlul? Parterul preia controlul și
atunci… scara mentală, care permitea comunicarea dintre parter și etaj
dispare... și cele două nu mai lucrează împreună, integrat. Creierul nostru
funcționează cel mai bine atunci când etajul și parterul lucrează împreună.
Imaginați-vă că scara care leagă etajul de parter este foarte ocupată cu
personaje care transportă mesaje în sus și în jos unii pentru alții. Aceasta
este cea care ne ajută să facem alegeri bune, să ne facem prieteni și să ne
implicăm împreună cu alți oameni, să propunem jocuri interesante pentru a ne
juca, pentru a ne liniști și pentru a ne scoate din situații dificile. Uneori,
în creierul de la parter, Alina care dă alerta semnalează un pericol, Flaviu
cel fricos se panichează și, înainte să știm unde suntem, Fane cel furios dă
alarmă spunând corpului să fie pregătit pentru pericol. Fane cel furios este un
băiețel ce deține controlul și strigă: „Creierul de la parter preia acum
controlul. Echipa de la etaj poate funcționa din nou în mod corespunzător
atunci când nu mai suntem în pericol.” Creierul de la parter preia controlul,
atunci când noi ne pierdem controlul, ne supărăm, ne înfuriem etc. Acest lucru
înseamnă că scările care permit în mod normal ca cei de la etaj și parter să
lucreze împreună nu mai sunt conectate.
În cele din urmă, este vorba despre a permite copiilor să învețe
modalități funcționale de a gestiona emoțiile intense, iar asta se va întâmpla
din conversații despre lucrurile care au mers prost. Odată ce ați descris toate
personajele din casa creierului, aveți un limbaj comun pe care îl puteți folosi
pentru a ajuta copilul să învețe cum să își regleze (gestioneze) emoțiile. De
exemplu, „se pare că Fane cel furios ar putea să se pregătească să sune alarma,
ce ar fi să vezi dacă Carla cea calmă poate trimite un mesaj spunând „respiră
adânc de 3 ori”. Limbajul creierului văzut ca o casă permite, de asemenea,
copiilor să vorbească mai liber despre propriile lor greșeli, fără a se simți
judecați; e o manieră distractivă și amuzantă.
Participanții și-au putut exprima opiniile referitoare la workshop și
la utilitatea acestuia. Pentru a sublinia eficiența atelierului de lucru
implementat, redăm câteva dintre impresiile cadrelor didactice participante:
„am înțeles importanța emoțiilor și a inteligenței emoționale”, „voi implementa
la clasă ceea ce a fost prezentat”, „interesant, mi-a trezit interesul pentru
temă”, „un curs foarte interesant, m-am simțit extraordinar”, „de ajutor în
viața personală și profesională”, „aplicabilitate în domeniul didactic și
personal”, „extrem de necesar, bine prezentat” etc.
Prin atelierul realizat am încercat să oferim o serie de activități
interactive care să faciliteze accesul profesorilor la o serie de informații
care îi pot abilita cu instrumente necesare pentru a promova învățarea
socio-emoțională la clasele la care predau. Sperăm ca tot mai mulți profesori
să folosească învățarea de acest fel, indiferent de materia predată. Faceți-o
distractivă, faceți-o plină de viață și copiii nu își vor da seama că învață
fundamentele inteligenței emoționale.
Bibliografie:
Ștefan, C. A. & Kallay E. (2010). Dezvoltarea competențelor
emoționale și sociale la preșcolari. Editura ASCR.
Siegel, D. & Pryne Bryson, T. (2014). Creierul copilului tău.
Douăsprezece strategii revoluționare de dezvoltare unitară a creierului
copilului tău. Editura for you.
https://www.mindful.org/how-to-teach-your-kids-about-the-brain/
http://www.6seconds.org/
Prof. consilier școlar Bianca FLOREA,
Centrul Județean de Asistență
Psihopedagogică Bistrița-Năsăud
Director, prof. Ioan IOJA,
Casa Corpului Didactic a
Județului Bistrița-Năsăud
Grădinița cu Program Prelungit Nr. 3 Bistrița a primit titlul de Școală eTwinning
În 10 aprilie 2018 eTwinning a anunțat unitățile școlare cărora le-au
fost acordate Certificatul de Școală eTwinning în urma parcurgerii celor două
etape a procesului de înscriere. Grădinița noastră, singura instituție de nivel
preșcolar din județ care a obținut acest titlu, se bucură astfel de
recunoașterea europeană a reușitei personale a profesorilor, cât și de
confirmarea rezultatelor deosebite obținute de întreaga echipă eTwinning din
unitate. Certificatul de Școală eTwinning a fost acordat doar instituțiilor
care au făcut dovadă că au o contribuție semnificativă în domenii precum:
- promovarea siguranței online în școală prin practicile digitale și de
siguranță online,
- abordări inovatoare și creative ale pedagogiei prin practicile de
predare-învățare, predare interdisciplinară și activitatea de proiect,
- promovarea practicilor de învățare în colaborare în rândul
personalului și elevilor
- promovarea dezvoltării profesionale continue a cadrelor didactice
- dezvoltarea strategică a școlii.
Grădinița Nr. 3 Bistrița este activă pe platforma eTwinning încă din
anul 2009, când dna prof. Crina Clapou, actualmente inspector școlar pentru
educație timpurie la ISJ BN, a creat profilul instituției și a început, cu pași
mici, activitatea în comunitatea cadrelor didactice din Europa. Din anul 2010,
m-am alăturat colegei mele și, împreună, am participat la parteneriate
eTwinning, activități de dezvoltare profesională și evenimente de formare. În
prezent, după aproape 10 ani de deschidere spre comunitatea europeană, am
reușit împreună să confirmăm participarea la 31 de parteneriate școlare
încheiate, 6 parteneriate școlare în derulare, circa 100 de evenimente
frecventate (cursuri de formare, evenimente de învățare, seminarii online,
întâlniri de lucru online).
Cu ajutorul funcției de căutare de parteneri în proiectele finanțate de
Uniunea Europeană disponibile pe platforma eTwinning, în 2010, dna Clapou
Crina, a identificat parteneri pentru un proiect Comenius. Alături de parteneri
din alte 6 țări europene au dezvoltat proiectul multilateral Comenius „Du
bestiaire européen a l'écriture collective des contes” care s-a derulat în
perioada 1 august 2011 – 31 iulie 2013, fiind atunci prima instituție de nivel
preșcolar din județ care a implementat un proiect cu finanțare europeană.
Prin participarea la proiectele școlare eTwinning, în anul 2016, am
obținut Certificate de Calitate Naționale, Certificate de Calitate Europene și
pentru preșcolari în două proiecte eTwinning: „Welcome to my Magic
Kindergarten!” și „Small Scientists, discovering the sky”.
De asemenea, în anul 2016, s-au organizat Premii eTwinning la nivel
național pentru școlile din Europa. În urma depunerii candidaturilor la
Premiile naționale eTwinning, alături de ceilalți parteneri ai proiectului „Small
Scientists, discovering the sky” am obținut rezultate surprinzătoare: în
România, Portugalia și Polonia proiectul a fost recompensat cu premiul I la
categoria de învățământ preșcolar, în Croația ne-am situat pe locul II, iar
partenerii din Bosnia și Herțegovina și Turcia au fost invitați să prezinte
proiectul la Conferințele anuale eTwinning din țara lor natală.
Încurajați de acest succes, alături de câțiva parteneri din proiectul
inițial, am depus și câștigat candidatura pentru un proiect Erasmus+. Astfel,
în perioada 1 septembrie 2017 – 31 august 2019, proiectul Erasmus+ KA219 „Small
Scientists Across Europe” (Micii oameni de știință din toată Europa) se
desfășoară în grădinița noastră și în alte 6 instituții de nivel preșcolar din
Europa. Cu această ocazie, numărul membrilor echipei eTwinning din instituția
noastră a crescut și, în momentul de față, cuprinde tot colectivul instituției
(18 membri). Activitățile proiectului Erasmus+ se desfășoară pe platforma
eTwinning în Twinspace-ul dedicat acestui proiect „Small Scientists Across
Europe” care oferă un mediul virtual dedicat, sigur și interactiv pentru
proiecte de acest tip.
Pentru cadrele didactice cu experiență în eTwinning, această acțiune
oferă ocazia dezvoltării profesionale și personale. În urma apelului de
înscriere din mai 2017, am participat în perioada septembrie – decembrie la
cursul european „Ambasadori eTwinning 2017” și, după 80 de ore de formare, am
obținut titlul de Ambasador eTwinning, astfel, în luna iunie 2018 voi participa
la Atelierul de dezvoltare profesională pentru ambasadorii eTwinning care va
avea loc în Belgrad, Serbia.
În calitate de ambasador, am participat în decembrie 2017 la premiile
eTwinning România, de această dată în calitate de membru al juriului.
Pe tot parcursul acestui an școlar, am organizat pentru colegele din
unitate workshop-uri despre utilizarea platformei eTwinning, a instrumentelor
web 2.0, precum și dezvoltarea și aplicarea acestor proiecte în grădiniță. De
asemenea, am diseminat această acțiune prin prezentări în comisii metodice,
schimburi de experiență, articole în literatura de specialitate sau concursuri
și simpozioane, dar și prin aprofundarea beneficiilor utilizării acestei
platforme și proiectele eTwinning la grupa de preșcolari în lucrarea științifică
pentru obținerea gradului I pe care am susținut-o în ianuarie 2018 intitulată
„Dezvoltarea cognitivă a preșcolarilor prin utilizarea platformelor
educaționale specifice vârstei”.
Obținerea de către Grădinița cu Program Prelungit Nr. 3 Bistrița a
titlului de Școală eTwinning, încununează eforturile depuse de către cadrele
didactice în cadrul proiectelor europene și, de asemenea, ne motivează să
continuăm în viitor activitatea la nivel european în cadrul acțiuni eTwinning
și Erasmus+.
Prof. înv. preșcolar Ionela LAZEA,
Ambasador eTwinning,
Grădinița cu Program Prelungit
Nr. 3 Bistrița
Certificare europeană pentru „Grigore Silași” Beclean
Certificatul de Școală eTwinning este o nouă distincție care a fost
lansată în 2017, cu intenția de a recunoaște și recompensa implicarea,
angajamentul și devotamentul eTwinner-ilor, precum și a echipelor de profesori
și directori din aceeași școală. Procesul de înscriere a început în decembrie
2017 și s-a încheiat în martie 2018. În acest context, peste 1200 de școli din
Europa au fost premiate cu „Certificatul de Școală eTwinning” 2018-2019, iar
Școala Gimnazială „Grigore Silași” din Beclean se află între cele peste 60 de
școli din România care au obținut acest titlu european.
Certificatul de Școală eTwinning se acordă în urma unui proces de
evaluare derulat în două etape distincte. Prima etapă a presupus verificarea
automată a trei aspecte: școala să fie înscrisă pe platforma eTwinning de peste
doi ani, în momentul depunerii candidaturii; în școală lucrează cel puțin doi
profesori eTwinning activi; un proiect eTwinning european implementat a
câștigat Certificatul Național de Calitate (cu cel mult doi ani înainte de data
depunerii candidaturii). Aceste condiții au fost depășite cu brio de echipa
eTwinning din școală. De altfel, implicarea Școlii Gimnaziale „Grigore Silași”
Beclean în proiecte eTwinning a început încă din anul 2010, numărul proiectelor
fiind de peste 30, abordând teme din diverse arii curriculare. Aceste proiecte
au primit de-a lungul anilor recunoaștere națională și europeană prin
certificate de calitate.
„Celebrating Europe Day”, „Flower in a child's hand”, „My world, my
life, my passions”, „May children's friendship and games thrive in Europe!”,
„My town at Christmas”, „Joy of Snow” reprezintă proiectele derulate în ultimii
ani de elevii din școală, coordonate de Ileana Cristea, Carmen Szasz și Veturia
Seserman, recunoscute la nivel național sau european. Participarea la aceste
proiecte a însemnat o mare provocare, o experiență de învățare, dar și o nouă
practică educativă menită să stimuleze creativitatea copiilor și motivația
acestora. Rezultatele și beneficiile la nivel individual au fost multiple:
cunoașterea și compararea sistemelor de învățământ și a practicilor didactice,
schimb de idei, transfer de practici creative, diversificarea situațiilor de
învățare, acces la noi materiale didactice (prezentări PowerPoint, blog, pagini
wiki, pagini web, alte aplicații), exersarea și perfecționarea limbilor străine
în contexte reale, dezvoltarea competențelor și diversificarea activităților
educaționale cu suport tehnologic modern etc. Schimbul de idei și bune practici
cu colegii din țările partenere și-a demonstrat pe deplin eficacitatea,
creativitatea și motivația. Activitățile de lucru în echipă, responsabilitățile
asumate și schimbul de idei au reprezentat o modalitate foarte bună de a învăța
si de a crește atât pe plan personal, cât și atitudinal.
A doua etapă, concretizată prin completarea formularului de candidatură
a vizat alte aspecte practice ale eTwinner-ilor din școală și anume: siguranță
online, competențe digitale, activități de dezvoltare profesională continuă a
cadrelor didactice pe platforma eTwinning, promovarea practicilor de învățare
în colaborare în rândul personalului și elevilor, modalitățile de diseminare a
activităților eTwinning implementate în școală, participarea la ateliere de
lucru sau evenimente de învățare.
Obținerea „Certificatul de Școală eTwinning” 2018-2019 ne bucură și ne
onorează - munca celor implicați în astfel de activități a fost apreciată, iar
școlii i s-a conferit recunoaștere și prestigiu în cadrul comunităților
educaționale regionale, naționale și chiar europene.
Prof. înv. primar Veturia SESERMAN
Școala Gimnazială „Grigore
Silași” Beclean
Voluntariat și armonie – Spectacol caritabil „Suflet pentru suflet”
Câte talente n-au stat ascunse în lumea muncitoare, pentru că n-au avut
prilej să se manifeste? Povestea de viață a oricăruia dintre noi se-nvârte în
jurul acestei permanente căutări.
Fiecare în parte este sămânța prin care Divinitatea mai dă o șansă
lumii să fie mai bună!
Cei 4 tineri talentați din județ strălucesc și a meritat să le fim
aproape. O ușă deschisă! O oportunitate! Despre oamenii frumoși din jurul
nostru a fost vorba în cadrul evenimentului caritabil „Suflet pentru Suflet”,
aflat la a III-a ediție.
Spectacolul „Suflet pentru suflet” a fost organizat de echipa
managerială a Școlii Gimnaziale Nr. 1 Bistrița și echipa S.N.A.C. (Strategie
Națională de Acțiune Comunitară) coordonată de profesor învățământ primar
Florina Narcisa Vlașin, în colaborare cu Palatul Culturii Bistrița, Centrul
Județean pentru Cultură Bistrița-Năsăud, Asociația Culturală Sfântul Pahomie
Gledin și Alexandrina Graphic Design.
Urmează cursul de pictură la Palatul Copiilor Bistrița și este elevă în
clasa a XII-a la Liceul de Arte „Corneliu Baba” Bistrița. Vorbim de Ștefania
Bodescu, o tânără autentică, dedicată și concentrată actului său artistic. Avem
de-a face cu o persoană creativă, inovatoare, implicată, cu bune abilități de
aplicare a proiectelor în cadrul grupului, care reușește să se exprime artistic
urmând diferitele activități de creație literară, teatru creativ sau pictură.
Dau dovadă de dorință, pasiune și sunt foarte buni în ceea ce fac! Este
cazul și Alexiei Dohotari, elevă în clasa a V-a la Școala Gimnazială Nr. 1
Bistrița. O elevă sclipitoare, foarte pricepută la desen. Muncitoare, modestă,
plină de sensibilitate, Alexia a dat dovadă, de-a lungul întregilor ani de
genialitate.
Oameni talentați cu prospețime, ce îmbină perfect delicatețea cu forța.
Coptil Sebastian Cadmiel, elev în clasa a XII-a la Liceul de Arte „Corneliu
Baba” Bistrița, iar premiile sale obținute demonstrează de fiecare dată
talentul său care emană: muncă, imaginație, încredere, talent, seriozitate,
naturalețe, hotărâre și modestie. Asta înseamnă evoluție, creștere.
Cu multă energie și creativitate orice moment petrecut în compania sa
este de senzație. Este vorba de Măican Alexandra, elevă în clasa a VII-a, la
Școala Gimnazială Nr. 1 Bistrița. Măiestria de-a așterne cuvintele pe hârtie au
confirmat-o specialiști în domeniu, dovadă stând diferitele diplome obținute
de-a lungul anilor școlari. Căldura din suflet și inocența din privire te
farmecă și te conduc într-o lume magică creată de mâini dibace. Fragmente din
textele sale te sensibilizează și te poartă pe cărări nebănuite.
Putem să alegem cu ce fel de oameni să ne-nconjurăm… în jur de 200 de
bistrițeni i-au cunoscut pe acești patru tineri înzestrați cu aptitudini
speciale. Vineri, 13 aprilie, 2018, la Palatul Culturii, de la ora 17:00 pentru
a-i sprijini.
Pe toată durata spectacolului, în holul Palatului Culturii a fost
organizat un târg cu vânzare la care au participat Centrul Școlar de Educație
Incluzivă Lacrima Bistrița, Liceul de Arte „Corneliu Baba” Bistrița, Școala
Gimnazială Nr. 1 Bistrița, Colegiu Național „Liviu Rebreanu” Bistrița, Centrul
Școlar de Educație Incluzivă Nr. 1 Bistrița, Palatul Copiilor Bistrița și
meșterii populari Elfiarmaroc, Ilona Szilagyi și Silvia Țogorean.
A fost o seară plină de magie în care am reușit să valorificăm
tradițiile și obiceiurile românești. Spectacolul a debutat cu discursul
profesorului Vasile Duda care a subliniat importanța strânsei legături a
României cu Basarabia și Republica Moldova.
Seara a continuat în compania Danielei Pleșa din Strășeni, Republica
Moldova, care a emoționat publicul cu poeziile și melodiile interpretate la
chitară. Pe scenă au urcat apoi copiii și coordonatorii formației Moștenitorii
din Bălți și Direcția Învățământ, Tineret și Sport din Raionul „Rîșcani”,
Republica Moldova. Formația vocal folclorică „Perla” de la Centrul Bucovinean
de Artă pentru Conservarea și Promovarea Culturii Tradiționale românești
Cernăuți, Ucraina, a smuls de asemenea aplauzele celor prezenți cu piesele
interpretate.
Evenimentul s-a încheiat cu recitalul susținut de Grupul Valeria Peter
Predescu și îndrăgita solistă Anuța Motofelea, acompaniată de Grupul
Instrumental din cadrul Ansamblului Folcloric Profesionist „Dor Românesc”.
Sunt mândră că avem așa bistrițeni talentați. Sunt o bucurie la casa
omului! Vibrația se transmite! Oamenii sunt lumină, sunt candele aprinse care
strălucesc pe drumul lor.
Un nou trend: se poartă și se etalează talentul!
Acest spectacol reprezintă o activitate a proiectului „Voluntariat și
armonie”, din cadrul Strategiei Naționale de Acțiune Comunitară, aplicată cu
succes la nivelul întregii comunități.
Mulțumim tuturor celor care ne-au fost alături!
Prof. înv. primar Florina Narcisa VLASIN,
Coordonator S.N.A.C. al Școlii
Gimnaziale Nr. 1 Bistrița
Colegiul Național „Petru Rareș” – Școală eTwinning
Colegiul Național „Petru Rareș” Beclean este școala unde activitățile
de promovare a portalului eTwinning s-au derulat, fără întrerupere, încă din
anul 2009. Activități de foarte bună calitate, atât la nivel național, cât și
european; recunoscute cu certificate europene de calitate. Suntem o școală
eTwinning prin munca elevilor și profesorilor, prin implicarea comunității,
prin valorile europene pe care le promovăm.
Și în acest an școlar, participăm la 9 proiecte eTwinning, dintre care,
„Let`s
mind our own business” a obținut deja certificatul național de
calitate, pentru activitățile realizate.
Prin
proiectele pe care le derulăm, ne-am propus dezvoltarea competențelor digitale
ale elevilor noștri (proiectul „Be
digital!”); dorim să sensibilizăm comunitatea în care trăim referitor la
importanța respectării drepturilor omului și a patrimoniului cultural European
(proiectul „Herit@ge matters”);
promovăm cele 17 obiective de dezvoltare durabilă stabilite prin Agenda 2030
(proiectele „Be the change, take the
challenge!” și „SDGs Kids Avengers”);
îi educăm pe elevi în spiritual acceptării și multiculturalității („Building a community without Prejudice,
Discrimination and Stereotypes”); descoperim tainele e-learningului și ale
antreprenoriatului („Let`s mind our own
business!”; „Un senor Melon (La vida
de un producto)” și „Development of
tourism and its importance”). De asemenea, sărbătorim alături de colegii
din alte școli europene (proiectul „ Easter
Cards exchange 2018”) și promovăm instituțiile și
valorile Uniunii Europene (tematicile eTwinning abordate în acest an sunt
incluse în cadrul proiectului „Școli-ambasador ale Parlamentului European”,
pe care îl implementăm în perioada 2017-2018.)
Activitățile eTwinning sunt
parte integrantă din curriculumul claselor implicate în proiecte, iar munca
profesorilor este una interdisciplinară. Am învățat să muncim în echipe, nu
doar în cadrul grupurilor noastre, ci și în echipe multiculturale, utilizând
diverse aplicații Web 2.0, care înlesnesc colaborarea între echipele de
proiect.
Certificatul de școală
eTwinning atestă munca de calitate a elevilor și profesorilor școlii noastre în
activitățile eTwinning. Au fost patru secțiuni pe baza cărora ni s-a evaluat
activitatea pentru obținerea acestui prestigios certificat: a. eTwinning și contribuția sa la promovarea
siguranței online în școală; b. eTwinning
și contribuția sa la practicile de predare-învățare, predare interdisciplinară
și activitatea de proiect; c. eTwinning
și contribuția sa, în calitate de instrument activ și strategic, la dezvoltarea
profesională a profesorilor și celorlalte categorii de personal; d. eTwinning și contribuția sa la dezvoltarea
strategică a școlii.
Școala noastră consideră
siguranța online o parte importantă a activităților și politicilor sale și
promovăm, nu doar prin „Ziua siguranței online”, ci prin activități continue de
prevenire și informare, atât în cadrul orelor de consiliere și orientare, cât
și în proiectele la care participăm (de exemplu, în luna martie 2018, am
participat la Campania „Hai pe net 2018”, organizată de Fundația Eos România,
în cadrul căreia, 40 de elevi au urmat cursul online „Introduction to
cybersecurity”, pe Cisco Networking Academy). Proiectele noastre eTwinning au
reglementări clare privitoare la netichetă, iar anul acesta, elevii din ciclul
primar și gimnazial își îmbogățesc competențele digitale, învățând să codeze și
să utilizeze Internetul responsabil, alături de colegii din proiectul „Be digital!”
În ceea ce privește calitatea
proiectelor derulate de instituția noastră, ne mândrim cu faptul că proiectul
nostru de educație incluzivă, „The swallow is a refugee or an immigrant?”
a obținut Premiul I pentru Incluziune
la Gala Premiilor eTwinning din România, în 2017 (de asemenea, Premiul I la
Gala Premiilor eTwinning în Tunisia, dar și 11 certificate naționale și
europene de calitate). Eleva Săsărman Raluca a obținut Premiul I la etapa națională a concursului „Made for Europe” 2018, prezentând broșura proiectului „The swallow
is a refugee or an immigrant?”. Dar nu e vorba de recunoașteri și certificate,
în cadrul proiectelor noastre eTwinning e vorba de creativitate, de gândire
critică, de muncă bazată pe proiect, de activități inter și transdisciplinare,
axate pe dezvoltarea de competențe (sociale, emoționale, digitale, lingvistice,
a învăța să înveți etc.).
Profesorii noștri învață
online, pe platforma eTwinning (sunt cursuri de formare gratuite, seminarii
online și evenimente de formare la care participăm în mod constant – atât în
calitate de cursanți, cât și ca formatori). De asemenea, noi am învățat în
eTwinning să fim generoși cu informația, astfel că, școala noastră organizează
în fiecare an ateliere practice pentru profesorii care vor să afle noutăți
despre eTwinning, dar și conferințe și sesiuni științifice pe această temă
(Simpozionul „eTwinning – creativity and innovation”, care se va desfășura în
9 mai 2018, se află la ediția a II-a și promovează proiectele eTwinning,
Scientix și Erasmus+). eTwinning este parte integrantă din politicile școlii
noastre și a contribuit enorm la dezvoltarea strategică a unității noastre
școlare.
eTwinning reprezintă comunitatea
de bună practică din care suntem mândri și onorați că facem parte, atât noi, ca
dascăli, cât și elevii noștri, care consideră că „experiența implicării într-un
proiect eTwinning a însemnat, în primul rând, responsabilitate... Fiecare efort
depus de noi e un pas în plus spre formarea noastră ca oameni responsabili,
implicați și empatici. Acesta este scopul proiectelor eTwinning” (Raluca Săsărman, clasa a XI-a F,
laureată cu Premiul I, la Concursul Național „Made for Europe” 2018, pentru
proiectul eTwinning „The swallow is a refugee or an immigrant?”).
prof. Marika Emese CÎMPEAN
Ambasador eTwinning
Colegiul Național „Petru Rareș”
Beclean
Activități noi în Centrele de Documentare și Informare și bibliotecile școlare
Festivalul-concurs „CDIdei în cărți”
Începând cu acest an școlar, Casa Corpului Didactic a Județului
Bistrița-Năsăud și rețeaua de CDI/biblioteci din județul Bistrița-Năsăud au
fost cooptate în proiectul „CDIdei în cărți”. Ideea echipei Casei Corpului
Didactic din Sibiu de a organiza un festival în care să fie implicate, în
primul rând, Centrele de Documentare și Informare (CDI) și bibliotecile
școlare, a izvorât din dorința de a pune în valoare pasiunea pentru lectură în
special, pentru cultură, în general cât și pentru a oferi un cadru de
demonstrare a deprinderilor, abilităților și cunoștințelor elevilor dobândite
în contexte nonformale.
Ajuns la ediția a IV-a, festivalul-concurs „CDIdei în cărți” este
cuprins în Calendarul Activităților Educative de la nivel Regional (Anexa nr.7
la OMEN 3076/17.01.2018, Olimpiade și concursuri școlare – 2018 – poziția 698)
și are ca obiectiv, dezvoltarea abilităților de lectură, a competențelor
infodocumentare, a competențelor TIC și de comunicare a cel puțin 1980 elevi
din unitățile de învățământ din județele Sibiu, Alba, Bacău, Bistrița-Năsăud,
Botoșani, Cluj, Gorj, Iași, Mureș, Suceava, și Municipiul București,
valorificând informații din domeniul culturii și civilizației.
Festivalul a preluat ideea unei activități cu caracter nonformal, aceea
a Muzeului literar. Muzeul literar este o activitate de animație de lectură în
cadrul căreia elevii, în urma lecturii unei cărți/lucrări documentare,
realizează un obiect reprezentativ din acea lucrare pe care apoi îl prezintă.
Obiectul este realizat în mare parte din materiale reciclabile, doar prin
contribuția elevilor, nu conține piese realizate de terți și este relevant
pentru lucrarea aleasă.
Festivalul se desfășoară pe trei niveluri/ categorii de vârstă: clasele
III-IV; clasele V-VI; clasele VII-VIII. Pentru fiecare categorie de vârstă sunt
definite următoarele secțiuni: secțiunea „Centenarul Marii Uniri”, lucrări în
limba română, lucrări în limba franceză și o secțiune pentru elevii cu cerințe
educaționale speciale.
Pentru secțiunea „Centenarul Marii Uniri”, obiectele realizate de elevi
vor reprezenta fie un eveniment/ o secvență derulat (ă) în perioada 1918-2018,
personalități române care au trăit în perioada 1918-2018 (oameni de cultură,
scriitori, lideri, sportivi ș.a), realizări ale românilor, invenții,
contribuții ș.a. din perioada 1918-2018.
Pentru secțiunea „lucrări în limba română”, lucrările pot avea autori
români sau străini, dar lucrarea citită, documentul ales pentru lectură să fie
în limba română.
Pentru secțiunea „lucrări în limba franceză” lucrările pot avea orice
autori, dar lucrarea citită, documentul ales pentru lectură să fie în limba
franceză.
Lucrările vor fi alese din următoarele domenii ale cunoașterii, în
conformitate cu Clasificarea Zecimală Universală. (2, 5, 8, respectiv 9):
Religie. Mitologie; Științe naturale; Limbi. Lingvistică. Literatura;
Geografie. Biografie. Istorie.
În cadrul festivalului, elevii, vor alege o lucrare (roman, nuvelă,
poveste, povestire, poezie, lucrare documentară ș.a.) pe care o vor citi și vor
realiza următoarele produse: fișa lucrării citite; fișa obiectului
reprezentativ ales; obiectul realizat; jurnalul de activități.
Tema propusă pentru lectură este „cultură și civilizație”.
Cerințele minime pentru fiecare produs sunt cuprinse în Metodologia
festivalului- concurs și în anexele acesteia, care se găsesc la adresa de
e-mail: https://cdidei.wordpress.com.
Festivalul-concurs „CDIdei în cărți” se desfășoară în trei etape: la
nivelul unității de învățământ, etapa județeană și etapa regională.
Echipele care vor participa la etapa regională a Festivalului-concurs
„CDIdei în cărți” vor fi cele care au participat și la etapa județeană și au
obținut premii sau mențiuni.
Festivalul-concurs „CDIdei în cărți” la nivelul unității de învățământ
se desfășoară în perioada 27 martie -14 mai 2018. La nivel județean, etapa se
va desfășura în perioada 15 – 25 mai 2018 în fiecare județ participant, iar
etapa regională, va avea loc la Sibiu , în data de 8 iunie 2018, la Casa Corpului
Didactic Sibiu / Biblioteca Județeană Astra Sibiu.
Din județul Bistrița-Năsăud au completat formularul de înscriere la
festivalul-concurs un număr de 84 de echipe, a câte trei elevi fiecare,
coordonați de un cadru didactic, bibliotecar sau responsabil CDI.
Pentru a veni în sprijinul colegilor care urmează să se implică în
această activitate, în data de 30 martie 2018, la Colegiul Național „Andrei
Mureșanu”, Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud a organizat, o
sesiune de informare, care a avut în prim plan structurile infodocumentare și
implicarea acestora în deschiderea universului de cunoaștere al elevilor,
astfel încât serviciile lor să răspundă nevoilor și cererilor actuale ale
utilizatorilor. Activitatea a fost organizată și susținută cu sprijinul
coordonatorului de proiect, doamna Mihaela Seușan, profesor metodist la Casa
Corpului Didactic Sibiu. Pe parcursul activității s-a accentuat faptul că
beneficiarii direcți ai festivalului-concurs „CDIdei în cărți” sunt elevii,
valorile promovate fiind munca în echipă, încrederea în sine și în ceilalți,
pasiunea, talentul, răbdarea, comunicarea, creativitatea.
Despre Eminescu și Dante cu Victoria Fătu Nalațiu
Partea a doua a întâlnirii organizate în luna martie cu reprezentanții
structurilor infodocumentare a avut ca promotoare, poezia. Invitata noastră,
doamna Victoria Fătu Nalațiu, cunoscut bibliotecar și om de cultură al
județului Bistrița-Năsăud și al țării, a prezentat două studii, despre Eminescu
și Dante și a recitat poezii dedicate acestora, din creația proprie. Premiată
recent la București, în luna martie, cu ocazia ediției a cincea a Festivalului
Național „Alexandru Macedonski”, și la Paris, premii UNICEF, cu expoziții de
pictură și carte pe simeze, la galerii culturale cunoscute, colega noastră
participă cu drag la activitățile bibliotecarilor școlari. În cadrul Galeriei
Arturo Maccagni, în perioada 1-18 martie anul curent, a fost prezentă cu poezia
românească în traducere în limba franceză.
Spicuim din prezentarea doamnei Victoria Fătu Nalațiu, câteva gânduri
despre Eminescu:
„Mihai Eminescu a venit din noaptea viitorului, reînviind noi formule
ale mișcării profunde ale spiritului.
Dacă ne apropiem numai de cugetarea: „Citește! Numai citind creierul
tău va deveni un laborator nesfârșit de idei și de imagini”, vom simți cum se
nasc în noi forțe clocotitoare, care, ne răscolesc toate amintirile, pentru că
acest text este proiectat în perspectiva eternității.
Marile focuri dezvelesc frumusețea – lumină-n stele
„Gândiți-vă ce sprinteneală măiastră se produce când citim: ne
frământăm, ne însuflețim, ne apropiem de orizonturi noi ale nemărginirii. Când
citim, putem transforma „universul ideilor” din carte în sfera vieții noastre,
îl putem experimenta, înălțându-ne, uneori, atât de sus, până-n lumea zeilor
(dacă n-am citi, ne-am trezi într-un deșert fără sfârșit).”
Reprezentând o formă de comunicare, care face apel la simțuri,
sentimente și la intelect, poezia și arta, răspund necesității profunde ale
umanității, că nu se poate trăi fără frumos iar prin bibliotecă se mijlocește
această comunicare.
Bibliotecar Margareta POP,
Casa Corpului Didactic a
Județului Bistrița-Năsăud
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu