Trebuie pe de o parte să înveţi, pe de alta să
întăreşti prin practică ce ai învăţat. (Seneca)
Tendințe în orientarea școlară a elevilor claselor a VIII-a
Orientarea școlară a elevilor
claselor a VIII-a reprezintă o temă de interes pentru Centrul Județean de
Asistență Psihopedagogică Bistrița-Năsăud, ce își dorește să contureze
principalele tendințe în acest domeniu și să surprindă modalitățile prin care contribuția
școlii în orientarea și consilierea educațională a elevilor poate fi
îmbunătățită. În acest sens, în perioada noiembrie – decembrie 2017, a fost
demarat un studiu ce și-a propus următoarele obiective:
1. Determinarea nivelului de
cristalizare a opțiunilor școlare ale elevilor din clasa a VIII-a;
2. Identificarea gradului de
informare asupra ofertei de școlarizare a unităților școlare post-gimnaziale;
3. Realizarea unei ierarhii a
celor mai atractive profile pentru elevii din clasa a VIII-a;
4. Identificarea modalităților
prin care școala poate sprijini elevul în conturarea traseului educațional.
Au fost chestionați un număr de
2379 elevi (77,39% din elevii claselor a VIII-a din județ).
Prelucrarea statistică a relevat
faptul că peste 83% dintre absolvenți intenționează să-și continue studiile
într-o formă de învățământ liceal, fie în județ, fie într-o specializare
restrânsă din afara județului (liceele militare, teologice, servicii).
Procentul celor care aleg unități de învățământ din afara județului (2,39%)
este în creștere față de anii precedenți. Unele unități școlare din afara
județului sunt alese de către elevii cu domiciliu în localitățile de la granița
județului, ei având posibilitatea de a face naveta sau de a se caza la rude sau
cunoștințe. Un alt motiv sunt facilitățile pe care unele licee le oferă
absolvenților claselor a VIII-a, suficient de atractive încât criteriul
apropierii de casă să fie surclasat.
Învățământul profesional este
atractiv pentru 13,40% dintre absolvenți, procent în ușoară scădere față de
anul trecut. Evoluția opțiunilor pentru învățământul profesional depinde de
calitatea măsurilor legislative implementate sau în curs de implementare, de
sprijinul oferit învățământului profesional și dual de a se alinia la
standardele contemporane.
Procentul elevilor care NU au
luat o decizie în ceea ce privește continuarea studiilor este scăzut – 3.27%.
Acestor elevi cu prioritate li se adresează activitățile de consiliere și
orientare din școli. În semestrul al II-lea din fiecare an școlar sunt
organizate diverse campanii tematice de către consilierii școlari din
CJAP/CJRAE BN („Tu la ce visezi?”, „Aleg ceea ce-mi place sa fiu”, „Caravana
Meseriilor”), menite să-i ajute pe elevi să cunoască și să înțeleagă specificul
fiecărei forme de învățământ (liceal/profesional) și implicit, nevoile pe care
acestea le pot acoperi. Astfel, vor reuși mai ușor să ia o decizie în ceea ce
privește traseul educațional viitor.
Peste 54% dintre respondenți se
consideră bine informați în ceea ce privește oferta unităților școlare
post-gimnaziale. Procentul celor care au ales variantele „nu știu” sau „deloc
informat” reprezintă mai puțin de 5%.
Elevii au nevoie, din partea
școlii, în primul rând, de informații despre licee (47%), dar și de activități
care să îi ajute să își descopere aptitudinile și interesele (11%) și de ore de
pregătire suplimentară în școală (27%). Aceste nevoi pot fi acoperite de
profesorii diriginții și de profesorul consilier al școlii (acolo unde acesta
există) sau de profesorii consilieri din CJAP BN, mai ales că 10% dintre
opțiunile exprimate reclamă nevoia de orientare școlară și profesională. O
contribuție semnificativă în acest sens poate avea orice profesor din școală,
prin felul în care realizează activitățile formale și non-formale.
Centralizarea opțiunilor elevilor
a dus la cristalizarea unei ierarhii a liceelor, bazată exclusiv pe numărul de
elevi care și-au exprimat dorința de a-și continua studiile la un anumit liceu.
Ca urmare, cele mai multe alegeri
merg spre Colegiul Național A. Mureșanu, secondat de Colegiul Național L.
Rebreanu. În top 5 se mai regăsesc, în ordine, Liceul cu Program Sportiv,
Bistrița, Colegiul Național „P. Rareș”, Beclean și Colegiul Tehnic „G. Moisil”,
Bistrița.
Astfel, pe primele cinci locuri
sunt specializări din filiera teoretică: economic 16,92%, științe ale naturii
(16,14%), urmată de specializările: filologie (13,81%), matematică-informatică
(12,92%), respectiv științe sociale (7,99%).
Și în învățământul profesional,
ca și în învățământul tehnic de nivel liceal, cele mai multe opțiuni se
îndreaptă către specializarea mecanică – aproape 50% dintre elevi dorind să
învețe această meserie. Următoarele opțiuni sunt pentru specializări din
domeniul esteticii și igienei corpului omenesc – frizer/ coafor/ manichiurist/
pedichiurist (7,86%) și din domeniul turism și alimentație- ospătar/vânzător în
unități de alimentație (6,91%), respectiv bucătar (5,66%). Categoria „alte
profile” include specializări ca: operator la mașini cu comandă numerică,
mecanic agricol, tâmplar universal, categorii care nu au prezentat interes
pentru absolvenții claselor a VIII-a.
Ca urmare a datelor colectate,
pentru a răspunde nevoilor elevilor claselor a VIII-a, este necesară:
- Elaborarea unor programe de
consiliere și orientare coerente, destinate pregătirii elevilor din clasele a
VIII-a în vederea realizării unor opțiuni. Aceste programe trebuie să aibă în
vedere etapele luării unei decizii, identificarea caracteristicilor personale
relevante pentru carieră, implicarea elevilor în acțiuni de explorare a
posibilităților de carieră. Pentru ca acest tip de programe, propuse cu
prioritate de consilierii școlari, să fie eficiente și să cuprindă un grup
țintă cât mai numeros, este necesară sprijinirea accesului consilierului școlar
la clasă;
- Extinderea programelor de
consiliere și orientare și la celelalte categorii de vârstă, ținând cont de
faptul că acest proces este unul permanent care însoțește elevul pe tot
parcursul experienței sale școlare. Identitatea vocațională se construiește în
timp și înseamnă introspecție, alegeri, decizii și reevaluare;
- Includerea a cât mai multor
activități de consiliere și orientare în oferta școlară, cu accent pe
familiarizarea elevilor, dar și a părinților, cu oferta educațională a liceelor
și a școlilor profesionale. Recent, aceste activități au fost integrate cu
succes și în cadrul săptămânii Școala Altfel. Se recomandă aici colaborarea
între consilierii educativi și cei școlari;
- O altă variantă ar fi completarea
ofertei tradiționale cu materii opționale pe această tematică: educație
antreprenorială, educație pentru carieră, etc. Începând cu anul școlar
2017-2018, elevii studiază elemente de educație antreprenorială în cadrul
disciplinelor Educație Tehnologică (cls. V-VIII) și Educație Economică (cls. a
VIII-a). Există și o serie de organizații specializate care oferă cursuri
gratuite pe aceste teme, în parteneriat cu MEN;
- Stimularea învățământului
profesional și dual;
- Dezvoltarea resurselor
utilizate în orientarea școlară și profesională a elevilor. Asigurarea
accesului la teste de aptitudini și interese standardizate, la platforme
specializate de orientare școlară și profesională. Până în acest moment accesul
la aceste resurse este limitat, costurile acestor teste fiind suportate de
bugetul CJRAE sau, în cazuri fericite, de proiecte europene.
Prof. consilier școlar Cristina
HARAP
Prof. consilier școlar Bianca
FLOREA
Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională
Săptămâna TASIS 2018 la Lacrima
Programul SĂPTĂMÂNA TASIS se
derulează la Centrul școlar de educație incluzivă „Lacrima” din Unirea de
câțiva ani buni, în luna februarie, si a luat naștere în virtutea
parteneriatului pe care școala „Lacrima” îl are cu Fundația Inocenți și care
vizează activități în vederea recuperării copiilor cu dizabilități.
În luna februarie, timp de o
săptămână, elevi ai Școlii americane din Anglia (TASIS = The American School in
England) vin în România și desfășoară activități de voluntariat dedicate
copiilor din categorii dezavantajate.
Unul dintre programe se derulează alături de copiii cu dizabilități din școala
„Lacrima”. La nivelul școlii programul se derulează sub coordonarea
directorului Cupșa Eniko și a consilierului educativ Avram Emanuela, în program
fiind implicate și cadrele didactice. În acest an, implicați în program au
fost: prof. Vlașin Lidia, prof. Podină Adina, prof. Otviș Monica, prof. Vălean
Aurelia, prof. Voicu Daniela, prof. Gordon Lazăr Anamaria, maistru instructor
Budecan Victoria, prof. Rusu Vasilica, instructor de educație Carhaț Aurelia,
prof. Clem Florentina, prof. colaborator Deac Călin.
Obiectivele programului au vizat:
promovarea în rândul voluntarilor a unei atitudini pozitive față de copiii cu
cerințe educaționale special (CES); dezvoltarea personalității voluntarilor
prin cultivarea unor trăsături pozitive de caracter: respect, acceptare
necondiționată, toleranță, întrajutorare; împărtășirea experienței și a bunelor
practice; creșterea gradului de implicare a voluntarilor prin asumarea responsabilităților
care îi revin; crearea unor noi șanse de integrare emoțională, socială,
educațională a copiilor cu CES; încurajarea relațiilor de prietenie și
comunicarea între copiii cu CES și elevii voluntari; educarea elevilor în
vederea înțelegerii și acceptării diferențelor dintre ei.
Rezultate așteptate: creșterea
stimei de sine a elevilor din cadrul CSEI Lacrima; responsabilizarea
voluntarilor, elevilor cu CES și cadrelor didactice prin implicarea în acțiuni
comunitare; promovarea imaginii școlii în comunitate; întărirea parteneriatului
cu alte instituții; reducerea marginalizării copiilor
cu CES, cu dificultăți de învățare, precum și schimbarea mentalităților și
atitudinii față de aceștia; acceptarea copiilor cu CES în cadrul societății/
comunității din care fac parte, fiindu-le asigurate aceleași drepturi,
responsabilități și posibilități de acces la serviciile comunitare ca si
celorlalți membrii ai societății.
Modalități de monitorizare și
evaluare: Jurnalul proiectului publicat pe pagina de facebook a școlii,
Impresii participanților culese zilnic, Produse hand-made realizate în cadrul
proiectului expuse spre vânzare în cadrul Târgului de Dragobete și Mărțișor în
centrul Bistriței.
Timp de o săptămână, zi de zi,
după un program bine stabilit anterior, grupuri mici de voluntari (3-4 elevi
TASIS însoțiți de câte un profesor) au participat la activitățile școlii. Între
activitățile derulate în comun au fost:
- realizarea de lumânări în
Atelierul de lumânări din școală. Fiecare dintre elevii voluntari a realizat o
lumânare sub atenta supraveghere a unui tânăr cu Sindrom Down, care cunoaște
întregul procedeu tehnologic. Aparatura e una protejată, special create pentru
a fi utilizată de persoane cu dizabilități;
- participarea la activități de
realizare a țesăturilor pe războaie verticale, dar și pe gherghefe de mici
dimensiuni;
- realizarea de mărțișoare în
cadrul unor ateliere hand made, unde au învățat despre câteva dintre tradițiile
românești;
- participarea la Carnavalul
dedicat Dragobetelui, sărbătoarea similară Sfântului Valentin occidental;
- participarea la activități de
animație socio-educațională, unde au avut ocazia să se cunoască și să
interacționeze direct;
- participarea la activități de
pictură și modelaj, în care au realizat portrete haioase, afișe cu mesaje
comune;
- vizionarea unor filme de prezentare
a județului, activității școlii, dar și a unor piese pentru copii puse în scenă
prin tehnica teatrului de umbre;
- participarea la Târgul de
Mărțișor realizat în Centrul Bistriței, unde au fost expuse spre vânzare
produse realizate cu ocazia acestei colaborări.
Săptămâna 19 – 23 februarie 2018
derulată la Centrul Școlar „Lacrima” a fost una în care dascăli și elevi au
împărtășit experiențe prin activități utile și plăcute, într-un cadru
nonformal, relaxant și colorat.
Consilier educativ prof. Emanuela
AVRAM,
Director prof. Eniko CUPȘA,
Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Lacrima” Unirea
Proiectul ROSE-o șansă în plus pentru elevii liceelor tehnologice
Învățământul românesc a suferit
schimbări majore în ultimii treizeci de ani, în încercarea de a fi modernizat
și aliniat standardelor europene. S-au construit școli și s-au reabilitat și
dotat un număr semnificativ de unități. Calitatea actului educațional nu ține
însă doar de resursele materiale, ci mai ales de eficiența metodelor de
predare-învățare aplicate la clasă, de atitudinea elevilor față de valorile
educației și de programele propuse, de parteneriatul real cu familia și, mai
ales, de măsura în care se poate stimula pe termen lung motivația extrinsecă și
intrinsecă a educabililor. În rapoartele sale către Comisia Europeană, MEN
recunoaște că învățământul românesc este încă grav subfinanțat în raport cu
celelalte state membre UE, în ciuda celor câteva programe de sprijinire a
elevilor pe durata școlarității (Bani de liceu, Bursă profesionala, Euro 200,
Programul lapte si corn, programul O masa caldă aplicat sporadic).
În acest sens, MEN subliniază
oportunitatea demarării proiectului ROSE (Romanian Secondary Education
Project), finanțat de BIRD. Conform site-ului oficial proiecte.pmu/ro, ROSE
„este un proiect care își propune să contribuie la reducerea abandonului în
învățământul secundar și terțiar și la creșterea ratei de promovare a
examenului de bacalaureat.”
Proiectul, finanțat printr-un
împrumut de 200 de milioane de euro acordat de BIRD, va fi implementat de către
MEN prin UMPFE pe o perioadă de 7 ani, între 2015 și 2022. ROSE este structurat
în trei componente, primele două fiind concepute pentru a aborda aspecte de
natură academică și socială care conduc la performanța scăzută a elevilor în învățământul
secundar superior, precum și în primii ani din învățământul terțiar. A treia
componentă include atât managementul de proiect, monitorizarea și evaluarea
impactului acestuia, cât și activitatea de evaluare a intervențiilor existente,
care abordează constrângerile financiare ale elevilor din învățământul secundar
superior provenind din grupuri dezavantajate.”
Liceele care au fost considerate
eligibile pentru finanțare în cadrul Componentei 1 Intervenții la nivelul
liceelor și intervenții sistemice a acestui proiect au depus scrisori de
intenție și, ulterior, propuneri de proiecte înspre evaluare. Dintre cele 300
de licee care au depus proiecte cerând finanțarea în prima rundă a proiectului,
271 beneficiază de granturi pentru perioada 2017-2021.” În funcție de numărul
de elevi înmatriculați la liceu și de rezultatele obținute la examenul de
bacalaureat, liceele primesc granturi a căror valoare este cuprinsă între
70.000 Euro și 152.500 Euro. Finanțarea totală pentru Runda 1 de granturi a
Schemei de Granturi pentru Licee este de 18.350.303 Euro. (www.edu.ro)
Prima rundă de acordare a
granturilor – deși a durat (din cauze procedurale și de documentație) cu
aproximativ șase luni mai mult decât era programat inițial – s-a încheiat deja,
iar liceele au intrat în etapa de implementare începând cu luna iulie a acestui
an. În județul Bistrița-Năsăud, trei unități de învățământ au aplicat cu succes
pentru un grant ROSE: Liceul Tehnologic Feldru, Colegiul „Transilvania” Năsăud
și Liceul Tehnologic „Ion Căian Românul” din Căianu Mic. La cel din urmă,
grantul primit este în valoare de 70.000 euro (315.035 RON), prima tranșă de
bani fiind virată în luna august.
Care este conținutul proiectului
ROSE al Liceului Tehnologic „Ion Căian Românul” din Căianu Mic și ce avantaje a
adus el comunității școlare? Intitulat „Reușita la bac, reușita în viață”,
proiectul conține o gamă largă de activități menite să sporească șansele
elevilor la bacalaureat, să le îmbunătățească atitudinea față de sine și să le
ofere instrumente și oportunități privind orientarea profesională.
O primă categorie de activități
sunt cele pedagogice și de sprijin, în cadrul cărora elevii din clasele a IX-a,
a X-a și a XI-a din următorii patru ani vor desfășura după-amiaza activități
remediale la limba și literatura romană, matematică și limba engleză (câte o
oră pe săptămână, timp de șaisprezece săptămâni pe an). În zilele cu ore
suplimentare, elevii primesc o masă caldă și li se asigură transportul până în
localitățile de domiciliu. Elevii de clasa a XII-a beneficiază de câte două ore
de limba și literatura română, matematică și geografie, o oră de limba engleză
și una de TIC, însă timp de două săptămâni. Programul remedial a început în 2
noiembrie 2017 la Căian , în cadrul orelor fiind aprofundate cunoștințele
esențiale cerute de programele școlare. De asemenea, s-au achiziționat prin
proiect culegeri și alte materiale suport necesare desfășurării activităților.
Elevii din Căian au avantajul unor spații și resurse tehnice și educaționale
moderne, liceul fiind complet reabilitat si fiecare sală fiind dotată cu
laptop, acces la internet și videoproiector.
Pe lângă componenta pur
didactică, proiectul Liceului Tehnologic „Ion Căian Românul” are și o
importantă componentă de consiliere psihopedagogică, vizând consilierea
elevilor și a părinților prin serii de intervenții de grup directe și crearea
unui grup de consiliere online. Orele de consiliere vor viza dezvoltarea
autocunoașterii, îmbunătățirea capacității de învățare, dezvoltarea emoțională,
integrarea socială și orientarea profesională în funcție de aptitudini. Toți
elevii care participă la activitățile de consiliere vor primi câte o masă caldă
în zilele cu activități și vor avea transportul asigurat după terminarea
activităților. De asemenea, s-au achiziționat materiale didactice de uz comun
și individuale pentru aceste activități incluzând un soft specializat pe
identificarea aptitudinilor personale.
O altă componentă a proiectului
vizează activitățile extrașcolare, reprezentate de excursii de culturalizare și
vizite de lucru și de documentare la facultățile și firmele de profil relevante
pentru elevii noștri și pentru părinții acestora, care vor participa selectiv
la fiecare deplasare de acest tip. Costurile de transport, de intrare la
diferite obiective, de cazare și de masă vor fi acoperite prin proiect. Un
aspect important este că s-au prevăzut concursuri anuale la disciplinele cu
activități remediale finanțate prin proiect, pentru a urmări și premia constant
progresul înregistrat de elevi pe parcursul derulării activităților.
Așteptările echipei de proiect sunt ca toate aceste acțiuni să crească
motivația elevilor, să-i apropie și mai mult de școală și de profesorii lor,
să-i ajute să devină absolvenți în număr mult mai mare, cu rezultate mai bune
la BAC și să ofere cadrelor didactice posibilitatea de a face materia mult mai
accesibilă. In plus, se preconizează că, pe termen lung, acest sprijin
suplimentar imens acordat de școală liceenilor din mediul rural din zonă va
face ca imaginea școlii să capete un plus de valoare.
Proiectul ROSE la nivel național
este foarte complex, propunându-și să sprijine aproximativ 1.160 de licee de
stat cu performanțe scăzute. În cadrul componentei 1, liceele mai pot să
desfășoare activități de renovare și dotare – lucrări civile minore de
renovare, amenajare a interioarelor clădirilor școlare (de exemplu:
laboratoare), fără impact negativ asupra mediului, și achiziții de bunuri (până
la 20% din costurile directe) (http://proiecte.pmu.ro/) Mai există și
Componenta 2. Intervenții la nivelul universităților din sistemul public de
învățământ, care presupune acordarea de granturi studenților aflați în situații
de risc educațional. Per total, proiectul este un sprijin real în asigurarea
îmbunătățirii ratelor de retenție a elevilor și studenților la nivel liceal și
universitar și asigurării tranziției liceenilor în învățământul superior.
Profesor metodist Teodor COTUȚIU
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud
Prevenirea Bullying-ului și Cyberbullying-ului în mediul școlar prin parteneriate educaționale eTwinning
O prioritate a educației
contemporane o constituie dezvoltarea competențelor cheie pentru toți elevii,
astfel încât oricare dintre aceștia să-și atingă potențialul maxim, să posede
cunoștințe, capacități și aptitudini care să-i permită să trăiască și să-și
desfășoare activitatea în mod eficient și creativ într-o lume aflată într-o
permanentă și rapidă transformare. În virtutea acestui deziderat, mulți
specialiști în educație consideră că educația non-formală poate reprezenta,
dacă nu soluția, cel puțin un sprijin complementar pentru educația formală.
Este cunoscut și recunoscut deja de mulți actori educaționali, dar din păcate
aplicat de puțini, că prin educația non-formală se permite dezvoltarea
personală și profesională a participaților pornind de la nevoile, de la
interesele reale și particulare de învățare ale acestora, că se ating mai multe
aspecte mai puțin sau deloc abordate de subiectele lecțiilor formale, dar
extrem de importante în prezent precum: incluziunea socială, antidiscriminarea,
violența în mediul real de viață și în cel digital, cetățenia activă de tip
digital etc.
De asemenea, prin gradul de
flexibilitate ridicat în raport cu o curriculă negociată între educator și
educat (și nicidecum impusă), educația non-formală permite sinergii și
strategii de integrare a unor activități educative de tip non-formal în
contextul orelor de predare-învățare-evaluare din sistemul de educație formală
și facilitează o învățare interdisciplinară eficientă, bazată pe munca în
echipe colaborative, de tip rețea.
Pornind de la aceste premise,
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud, împreună cu Colegiul
Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița, 12th primary school of Drama, GRECIA,
Agrupamento de Escolas Emídio Navarro, Almada, PORTUGALIA, CEIP LA GAVIOTA, SPANIA,
Gymnasium Apostolou Pavlou, CIPRU și CS „S. Pellico” di Vedano Olona-Plesso
Secondaria di I Grado, ITALIA au inițiat un proiect educațional eTwinning la
data de 17.10.2017, având ca temă centrală prevenirea Bullying-ului și
Cyberbullying-ului în mediul școlar.
Prin activitățile proiectului
cadrele didactice din școlile partenere încearcă să producă schimbări pozitive
a comportamentului elevului în școală și, asemeni efectului fluturelui lui
Lorenz, să influențeze în timp, nu uraganic, conturarea unui un mediu de
învățare inovativ, creativ și pașnic. Și nu întâmplător logo-ul proiectului a
fost ales în primă fază un fluture în alb și negru, de fapt, lucrarea artistei
Sarah Garzoni care a imprimat cu cerneală pe aripile unor fluturi reali
diferite simboluri, în cazul de față simbolul sugerându-ne și sloganul
proiectului nostru „EU NU SUNT O ȚINTĂ!”
Logo inițial al proiectului |
De asemenea, prin acest proiect
eTwinning se dorește valorizarea unor exemple pozitive de înțelegere și
conviețuire pașnică în societatea actuală multi-etnică și multi-confesională,
dar și prevenirea deteriorării comportamentului elevului sub influența unor
medii de viață si de învățare marcate de violență, umilință si lezarea
demnității personale. Practica școlară de zi cu zi ne-a arătat că orice formă
de agresiune asupra elevului are în mod involuntar multe efecte negative asupra
dezvoltării personalității si, de asemenea, este generatoare de violență, atât
în stare latentă, cât și manifestă. De cele mai multe ori, copiii care sunt agresați
si discriminați pentru diferite aspecte – culoarea pielii, origine, religie,
abilități, greutate corporală – pot manifesta depresie serioasă și chiar
tentativă de sinucidere. Mai mult, statisticile demonstrează că există o
legătură directă între agresiune și o stimă de sine scăzută sau chiar lipsa
stimei de sine, între nivelul scăzut al acesteia și nivelul scăzut al
performanțelor școlare și gradul scăzut de acomodare, mai târziu, la locul de
muncă.
Toate instituțiile partenere în
proiect și au propus identificarea unor indicatori ai formelor de violență,
hărțuire si umilire în mediul școlar, a unor strategii de confruntare a
situațiilor de violență, hărțuire si umilire în comunitatea școlară și
dezvoltarea unui set de abilități psiho-emoționale care să permită elevilor o
mai bună gestionare emoțională a unor astfel de situații care pot să apară în
scoală sau chiar în familie. Astfel, a fost creat și aplicat un chestionar
pentru identificarea cauzelor și efectelor bullyingului în mediu școlar unui număr
de 600 de elevi cu vârste cuprinse între 10-16 ani în toate cele 6 școli
implicate în proiect. În urma interpretării datelor culese prin chestionar,
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud a organizat un work-shop
unde au participat 20 de cadrele didactice din județul Bistrița-Năsăud, cadre
didactice interesate să își dezvolte cunoștințele și capacitățile de gestionare
a unor situații posibil similare în școlile de proveniență. La această
activitate s-au prezentat rezultatele aplicării chestionarului în țările
partenere, s-au clarificat termenii de Bullying, Mobbying și Cyberbullying,
s-au identificat caracteristicile, cauzele și efectele bullying-ului și
tipurile de participanți la actul propriu-zis de bullying.
De asemenea, cadrele didactice de
la Colegiul Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița, dorind să atragă atenția
părinților și colegilor de muncă asupra fragilității elevilor în fața
pericolelor și agresiunilor din lumea reală și virtuală, au inițiat o acțiune
de conștientizare cu titlul: Fiecare copil este frumos, fragil, unic și
irepetabil asemeni unui fluture.
În acest sens, profesorii din
Spania, Portugalia, Grecia, Cipru, Italia și România au trimis o scrisoare
părinților prin care i-au invitat să coloreze împreună cu copiii lor un fluture,
iar mai apoi, fluturii realizați în cele 6 țări participante „și-au luat
zborul” prin intermediul poștei, ajungând la elevii din școlile implicate în
proiect sub forma unor Friend Request/ Cereri de Prietenie.
Cei mai interesanți fluturi
realizați de elevii din cele șase școli participante au concurat pentru
desemnarea logo-ului proiectului pe platforma tricider.com, competiția fiind
câștigată de Spania, cu lucrarea de mai jos:
Logo câștigător |
Activitățile acestui proiect vor
continua și pe parcursul semestrului al II-lea al anului școlar 2017-2018 și
pot fi urmărite pe platforma eTwinning în spațiul dedicat proiectului, dar și
pe pagina de web a Colegiului Național „Liviu Rebreanu”, Bistrița, la adresa
http://cnlr.ro/?pagina=1099.
prof. metodist Alina GÎMBUȚĂ,
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud
prof. Dalia CHIRA,
Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița
Consilierea școlară din perspectiva profesorului diriginte
Motto: „Oamenii nu se deosebesc
atât prin ceea ce zic, cât pin ceea ce fac.” (Mihai Eminescu)
Schimbările care s-au produs la
nivelul societății, în general, au determinat apariția unor tendințe noi în
orientarea școlară și profesională. Întrucât în procesul orientării elevii
trebuie pregătiți pentru adoptarea unor decizii în plan școlar și profesional,
este evident că această activitate are o bază psihopedagogică. Astfel în
perioada actuală, orientarea nu mai este o simplă activitate de psihodiagnostic
și de selecție profesională, ea presupune structurarea ca proces educativ îndelungat
care urmărește dezvoltarea personalității tinerilor în vederea opțiunilor
școlare și profesionale și a viitoarei lor integrări școlare și profesionale.
Metodologia consilierii și
orientării elevilor constituie o variabilă cauzală deosebit de importantă, care
este răspunzătoare, într-o mare măsură, de rezultatele concrete ale acestei
activități. De aceea, cunoașterea și utilizarea ei corespunzătoare de către
consilier, diriginte sau alte cadre didactice, reprezintă o condiție
fundamentală pentru desfășurarea unei activități de consiliere și orientare
științifice și eficiente.
Consilierea școlară, ca proces
intensiv de acordare a asistenței psihopedagogice elevilor, are la bază
legătura dintre familie – copil – școală. Pentru desfășurarea unei educații
eficiente și pentru optimizarea personalității copilului, această legătură
trebuie să fie constantă și armonioasă. Consilierea se inițiază în scopul
observării, analizării și prevenirii diferitelor situații/probleme pe care le
traversează elevul la vârsta adolescenței sau în scopul rezolvării unor
probleme.
Disciplina Consiliere și
Orientare are la bază și promovează, prin dezvoltarea competențelor generale și
specifice, următoarele valori și atitudini:
- Respectul de sine și promovarea
propriei persoane
- Responsabilitate socială și
relaționare pozitivă cu ceilalți
- Stare de bine fizică și mentală
- Managementul procesului de
învățare și dezvoltare personală
- Implicare activă în
planificarea vieții și carierei.
Divizarea conținutului procesului
de consiliere și orientare în cele patru componente structurale sau direcții de
acțiune (cunoașterea, educarea, informarea și îndrumarea elevilor) este
convențională, ea fiind făcută de necesitatea metodică a unei analize
sistematice. În practica consilierii și orientării, cunoașterea, informarea și
educarea elevilor se întrepătrund și se intercondiționează, iar consilierea sau
îndrumarea se constituie ca un corolar, ca o rezultantă a întregului proces.
Într-o asemenea perspectivă, diversele categorii de metode și tehnici ale
consilierii și orientării se conturează ca subsisteme polifuncționale care, la
rândul lor, se intercondiționează și se completează reciproc.
Principalele direcții de acțiune
ale profesorului diriginte sunt:
1. Activitățile de suport
educațional, consiliere și orientare profesională pentru elevii clasei pe care
o coordonează (stabilite de către diriginte pe baza programelor școlare pentru
aria curriculară „Consiliere și orientare” în vigoare și în concordanță cu
specificul vârstei și cu interesele/solicitările elevilor).
2. Activitățile educative
extrașcolare. Acestea se stabilesc după consultarea elevilor și în concordanță
cu specificul vârstei și nevoilor identificate pentru colectivul clasei.
3. Activitățile de suport
educațional și consiliere pentru părinți (intervalul orar, pentru activitățile
de consiliere individuală curentă, ședințe lunare/ocazionale cu părinții,
lectorate.
Profesorul diriginte sprijină
procesul de învățare și formare profesională a tinerilor, este implicat activ
în elaborarea și derularea planului individualizat de formare și dezvoltare
profesională a tinerilor, susține motivațional implicarea tinerilor în procesul
de învățare, atât teoretică, cât și practică, în vederea creșterii performanței,
facilitează procesul de comunicare în cadrul echipei și gestionează corect si
eficient situațiile conflictuale, asigură relaționarea optimă și buna cooperare
între componentele: social-educațional, tehnic-productiv și strategic și de
dezvoltare. Tot el, monitorizează: comportamentul elevilor în timpul
activităților școlare și extrașcolare; participarea elevilor la programe și
proiecte, precum și implicarea acestora în activități de voluntariat; nivelul
de satisfacție a elevilor și a părinților acestora în legătură cu calitatea
actului instructiv-educativ.
Începând cu acest an școlar, ca
noutate curriculară în învățământul gimnazial, la clasa a V-a, în aria
curriculară Consiliere și Orientare, se regăsește, în trunchiul comun,
disciplina Consiliere și dezvoltare personală, căreia îi este alocată o oră pe
săptămână pe tot parcursul gimnaziului. Proiectarea programei școlare de
Consiliere și dezvoltare personală este fundamentată pe noua concepție
curriculară pentru învățământul preuniversitar, care operează cu noțiunea de
competență definită ca ansamblu de cunoștințe, abilități și atitudini; ea
asigură continuitatea cu problematica abordată la disciplina Consiliere și
dezvoltare personală, în clasa pregătitoare și în clasele I și a II-a. Programa
școlară aferentă disciplinei, promovează evaluarea pe competențe, ca parte a
procesului de reformă curriculară în învățământul preuniversitar, asigură
valorificarea contextelor formale, nonformale și informale de învățare și
promovează oportunitățile oferite de resursele educaționale deschise, accesate
prin intermediul noilor tehnologii. Disciplina Consiliere și dezvoltare
personală contribuie semnificativ la starea de bine și la consolidarea
încrederii în sine a elevilor, ca persoane unice și valoroase, care își cunosc
potențialul individual, interacționează armonios cu ceilalți, învață cu
eficacitate și iau decizii școlare, personale, de carieră și stil de viață
sănătos. La ora de Consiliere și dezvoltare personală, o atenție deosebită va
fi acordată constituirii portofoliului personal de învățare, înțeles atât ca
proces de învățare, dar și ca produs al învățării elevilor.
Noi, profesorii diriginți, oferim
cadrul exprimării emoțiilor și a atitudinii elevilor față de progresul în
învățare, contribuim la modelarea caracterului lor, la valorizarea intereselor
și abilităților personale, la conturarea perspectivei pozitive asupra
resurselor personale ale fiecărui elev, canalizându-i spre o evoluție în
domeniul în care demonstrează aptitudini, dându-le astfel, încredere în
potențialul lor și mai multă motivație, potrivit citatelor următoare:
„Visul începe cu un profesor care
crede în tine, trage de tine și te împinge la un nivel superior, înțepându-te
uneori cu un băț ascuțit numit adevăr.” – Dan Rather
„Sarcina unui profesor este să
stimuleze oameni „aparent obișnuiți” să facă un efort neobișnuit. Marea
problemă nu constă în a identifica învingători, ci a îi transforma pe oamenii
obișnuiți în învingători.” – K. Patricia Cross
Bibliografie:
Bălan A., Consiliere educațională
– Ghid metodologic pentru orele de dirigenție și consiliere, Editura „Ardealul”
Cluj, 2001;
Cosma T., Ora de dirigenție în
gimnaziu, Editura „PLUMB” Bacău, 1994;
https://sites.google.com/site/dirigentiecshp/atributii/atributiile-profesorului-diriginte
http://consilieresiorientare.ro/consilierea-in-cariera-la-varsta-adolescentei/
http://ismb.edu.ro/documente/proiecte/Educatie_permanenta/2017/Precizari_disciplina_Consiliere_si_dezvoltare_personala_clasa%20a%20V-a_2017.pdf
http://www.asociatia-profesorilor.ro/consilierea-activitate-de-formare-a-elevului.html
http://educativ-neamt.ro/index/p300300/dirigentie.html
http://www.upm.ro/facultati_departamente/depPregatirePersonal/docs/carti/curs_Consiliere_si_orientare_Nivelul_II.pdf
http://www.academia.edu/8942151/MOTTO
prof. metodist Doina-Marilena
BOGDAN,
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud
Cum să creștem sănătoși
În perioada 21.02.2018-12.06.2018
se desfășoară proiectul național intitulat „Cum să creștem sănătoși”, proiect
inclus în oferta Casei Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud. Cursul de
formare din cadrul proiectului a fost organizat de către Centrul de Prevenire,
Evaluare și Consiliere Antidrog Bistrița Năsăud, structura teritorială a
Agenției Naționale Antidrog în parteneriat cu Casa Corpului Didactic a
Județului Bistrița-Năsăud.
Proiectul național ,,Cum să
creștem sănătoși” se adresează cadrelor didactice din unitățile de învățământ
din județul Bistrița-Năsăud având ca scop promovarea unui stil de viață sănătos
la copiii din grupa mare și clasa pregătitoare pentru prevenirea
comportamentelor adictive la vârste mari.
Obiectivul general al sesiunii de
formare a fost îmbunătățirea competențelor cadrelor didactice, în vederea
implementării proiectului „Cum să creștem sănătoși” în rândul elevilor din
clasa pregătitoare și a copiilor preșcolari – un program de formare de
deprinderi de viață sănătoasă în rândul copiilor de vârstă preșcolară ce pune
accent pe importanța adoptării unui stil de viață sănătos (alimentație, igienă,
mișcare), a comportamentelor sănătoase (fără fum de țigară, alcool și
medicamente fără prescripție medicală) și a modalităților adecvate de rezolvare
a conflictelor fără violență și luare de decizii.
Metodele de lucru folosite în
cadrul acestei sesiuni de formare au fost: brainstorming, discuția dirijată,
prezentarea, expunerea, explicația, grupuri de lucru și studii de caz.
Cursul a fost unul deosebit de
interesant, formatorul folosind diverse activități la începutul, pe parcursul
și la finalul acestuia.
Principalele teme dezbătute au
fost:
- De ce prevenim consumul de
droguri la vârste mai mari prin promovarea unui stil de viață sănătos la vârste
mai mici;
- Cum prevenim consumul de
droguri la vârste mai mari prin promovarea unui stil de viață sănătos la vârste
mai mici;
- Chestiuni practice privind
aplicarea proiectului la grupă;
- Prezentarea programului.
Dintre activități amintim: joc de
cunoaștere – ,,Desenează un copac care te reprezintă”, joc de motivare –
,,Povestea lui 333”, materiale PowerPoint și materiale video pentru susținerea
temelor, exerciții de energizare – „Fără 3” sau „Pizza”, exerciții de evaluare
a sesiunii- „Treptele încrederii” sau „Cartoful fierbinte”.
La finalul sesiunii de formare,
cadrele didactice au dobândit cunoștințe teoretice și abilități practice, care
să faciliteze promovarea comportamentelor și abilităților de viață sănătoasă în
rândul copiilor din grupa mare și a elevilor din clasa pregătitoare.
Finalitatea formării a adus
participanților:
- cunoașterea aspectelor legate
de importanța prevenirii, de la vârste cât mai mici;
- cunoașterea modalităților de a
promova și dezvolta abilitățile și resursele personale ale copiilor;
- cunoștințe despre cum să
promoveze stiluri și obiceiuri de viață sănătoase care să acționeze ca elemente
de protecție față de alternative nocive;
- cunoașterea strategiilor care
îi ajută pe copii să se dezvolte sănătoși și cum să se ferească de comportamentele
periculoase;
- identificarea principalelor
etape în planificarea, implementarea și evaluarea programului.
Cursul de formare teoretică a
fost susținut de către asistent social Acul Veronica din cadrul Centrului de
Prevenire, Evaluare și Consiliere Antidrog, Bistrița-Năsăud, formator autorizat
ANC (Autoritatea Națională pentru Calificări). La cursul de formare teoretică
au participat 14 profesori pentru învățământul preșcolar.
Implementarea proiectului se
desfășoară pe parcursul a 20 ore dintre care: 4 ore curs de formare teoretică,
14 ore activități practice și 2 ore evaluarea programului.
Sursă: (Centrul de Prevenire,
Evaluare și Consiliere Antidrog, Bistrița Năsăud, structura teritorială a
Agenției Naționale Antidrog în parteneriat cu Casa Corpului Didactic a
Județului Bistrița-Năsăud.)
Inspector de specialitate asistent social Veronica ACUL,
Agenția Națională Antidrog – CPECA Bistrița-Năsăud
Profesor metodist Iulia-Cristina
ANI,
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu