„Dacă vrei să te înveți,
învață pe alții!” (Cicero)
„Mai întâi caracterul”, o nouă disciplină pentru curriculumul la decizia școlii
(un demers educațional generos, complex și provocator pentru profesia didactică)
Veghează-ți gândurile. Ele
devin cuvinte.
Veghează-ți cuvintele. Ele
devin acțiune.
Veghează-ți acțiunile. Ele
devin obiceiuri.
Veghează-ți obiceiurile. Ele
devin caracter.
Veghează-ți caracterul. El
devine destinul tău.
Lao Tzu
Prin ordinul ministrului educației naționale nr. 5864/28.12.2017, publicat
în Monitorul Oficial al României nr. 79 din 26 ianuarie 2018, au fost aprobate
programele școlare pentru disciplina opțională Mai întâi caracterul, destinată
învățământului primar respectiv celui gimnazial. Programele școlare sunt
publicate și pe site-ul Institutului de Științe ale Educației, în secțiunea
programe și planuri-cadru.
De ce „mai întâi caracterul”?
„Formarea de copii și adolescenți sociabili, fericiți, liberi și
întreprinzători este o mare provocare în ziua de azi. (...) Tinerii evită studiul
și munca, refugiindu-se în atitudini și comportamente perdante pentru întreaga
societate. Părinții și profesorii se simt depășiți. Educația trece printr-o
criză fără precedent – la nivel mondial. Există vreo soluție? Există speranță?”
întreabă reflexiv Augusto Cury în cartea sa de succes Părinți străluciți. Profesori fascinanți.
Se spune că „temperamentul dă culoare, caracterul dă valoare”.
Formarea, dezvoltarea, educarea caracterului – privit ca ansamblu de atitudini
și valori, ca latură relațional-valorică a personalității – reprezintă un
demers educațional necesar și benefic, complex, consecvent și gradual, care
trebuie început timpuriu și continuat progresiv, în care sunt implicate
familia, școala, societatea, individul însuși. „În ce perioadă este mai ușor de
învățat? În copilărie.” răspunde Augusto Cury, în consens cu mulți alți
specialiști. Educarea timpurie favorizează oportunitățile de învățare de mai
târziu, investiția în educația timpurie și în primii ani ai școlarității fiind
considerată, pe termen lung, cea mai rentabilă investiție. Deprinderile și
cunoștințele dobândite devreme, inclusiv în domeniul valorilor și atitudinilor
caracteriale, favorizează ulterior dezvoltarea altora și contribuie la construcția
personalității fiecăruia. Acest demers este cu atât mai necesar astăzi, într-o
perioadă în care asistăm la o alterare a setului de valori morale, la
manifestări comportamentale aflate în conflict cu normele sociale de conduită,
cu obiceiurile și tradițiile valoroase, la un stil de viață ce nu pune corect
bazele unei existențe împlinite, succesului profesional ori leadershipului.
Propunătorii celor două programe – un prestigios grup de lucru format
din prof. univ. dr. Adrian Opre – Facultatea de Psihologie și Științele Educației
din Universitatea „Babeș-Bolyai” Cluj-Napoca, prof. univ. dr. Alin Gavreliuc –
Facultatea de Psihologie și Sociologie din Universitatea de Vest Timișoara,
conf. univ. dr. Anca Doina Ciobotaru – Facultatea de Compoziție, Muzicologie,
Pedagogie Muzicală și Teatru din Universitatea de Arte ,,George Enescu'' Iași,
lector univ. dr. Oana Moșoiu - Facultatea de Psihologie și Științele Educației
din Universitatea București, Cornel Celmare, psihoterapeut principal ICF Iași,
cadru didactic asociat al Universității „Al. I. Cuza” Iași, Paul Copu,
coordonator al programului Character first România, prof. Gabriela-Fulvia
Horobeț, Școala Gimnazială „Elena Cuza” din Iași și prof. Angela Livia Șteopan,
coordonator al grupului de lucru – pornesc de la premisa că valorile și
atitudinile caracteriale dețin un loc important în structura de personalitate a
fiecărui om exprimând portretul psihic al acestuia, fizionomia spirituală prin
care fiecare se prezintă ca individualitate, se raportează la evenimentele
existenței sale în lume, se diferențiază de ceilalți, se realizează uman și
profesional. „Seamănă un gând, vei culege o faptă./ Seamănă o faptă, vei culege
un obicei./ Seamănă un obicei, vei culege un caracter./ Seamănă un caracter,
vei culege un destin”. Asemeni versurilor lui Samuel Smiles, suntem conștienți,
în calitate de educatori, că avem responsabilitatea asupra a ceea ce se
întâmplă cu generațiile prezente și cu cele viitoare și că demersul educațional
este necesar să includă, alături de alte aspecte importante, o cultură a
caracterului prin postularea importanței acestuia pentru dezvoltarea personală,
profesională și de leadership, prin accentuarea preocupărilor de formare
pozitivă a trăsăturilor de caracter.
Considerăm propunerea noastră în acord cu idealul educațional al școlii
românești care vizează dezvoltarea liberă, integrală și armonioasă a
individualității umane, formarea personalității autonome și asumarea unui
sistem de valori necesare pentru împlinirea și dezvoltarea personală, pentru
participarea cetățenească activă în societate, pentru incluziune socială și
pentru angajare pe piața muncii. Cadrul educațional legiferat este ghidat de
promovarea unui învățământ orientat pe valori, creativitate, capacități
cognitive, volitive și acționale, cunoștințe și deprinderi de utilitate directă,
în viață, în profesie și în societate.
Care sunt elementele de
noutate?
Programele școlare pentru disciplina opțională se subsumează
preocupărilor centrate pe educarea caracterului oferind repere alternative și
modele de bună practică pentru formarea și dezvoltarea în rândul copiilor și
tinerilor a unui caracter pozitiv, armonios. Ideea de bază a curriculumului
propus o reprezintă sensibilizarea elevilor asupra rolului și importanței
formării și dezvoltării caracterului propriu precum și interiorizarea și
asumarea trăsăturilor relațional-valorice pozitive – ca parte a dezvoltării
generale – prin orientarea finalităților educației către dimensiunile
fundamentale ale existenței umane: a ști, a face, a fi, a conviețui, a deveni.
Concret, apreciem că disciplina Mai întâi caracterul contribuie la realizarea
profilului de formare al elevului din perspectiva unor aspecte considerate esențiale:
autocunoaștere, competențe socio-emoționale, competențe psiho-relaționale,
managementul conduitei personale, calitatea vieții individuale în raport cu
sine, cu ceilalți și cu mediul înconjurător.
Disciplina opțională Mai întâi caracterul asigură focalizarea spre
dezvoltarea dimensiunilor atitudinale și valorice ale personalității și are ca
finalitate educarea pozitivă a caracterului elevilor din învățământul
preuniversitar. Ca urmare, domeniile de conținut și tematica acestora converg
prioritar către formarea și dezvoltarea acestei componente esențiale a
sistemului de personalitate. Ceea ce configurează specificitatea disciplinei opționale
este reprezentat de:
- construirea demersului educațional pe o problematică de interes
major, care răspunde unor nevoi educative și sociale de actualitate;
- racordarea la preocupări, experiențe și reușite internaționale prin
transferul de motivație, cunoștințe și bună practică din alte sisteme educaționale;
- propunerea unei noi paradigme instrucționale bazată pe educarea
pozitivă, menită să contribuie la modelarea personalității elevilor, la
pregătirea lor pentru viața activă și instituirea unei noi atitudini în relația
profesor - elev;
- abordarea unitară a unei probleme relevante pentru dezvoltarea
personală – educarea pentru o cultură pozitivă a caracterului – și care face
doar tangențial obiectul altor programe școlare;
- centrarea activităților educaționale pe promovarea setului de valori,
atitudini și comportamente caracteriale pozitiv-adaptative;
- propunerea și consolidarea unui set de trăsături de caracter ce
contribuie la construcția profilului de personalitate a elevilor ca și a
profilului de formare prevăzut ca finalitate pentru învățământul obligatoriu;
- realizarea și/sau valorizarea unor situații de învățare care fac
transferul achizițiilor teoretice în viața reală; se oferă oportunități de învățare
ce permit elevului să își valorifice experiența de viață, să își descopere și
să experimenteze propriile abilități și atitudini caracteriale, rolul cadrului
didactic fiind acela de a le consolida, de a le particulariza și de a facilita
transferul lor în viața reală;
- crearea oportunităților de exersare de către elevi a deprinderilor
esențiale pentru formarea pozitivă a caracterului propriu; demersul didactic nu
se concentrează pe „transmitere de cunoștințe” ci pe formarea și exersarea de
valori și atitudini pozitive;
- responsabilizarea elevilor față de comportamentul propriu, de
valorile și atitudinile asumate;
- contribuție la formarea profilului moral și civic, la construcția
capacității de alegere și decizie a elevilor, la structurarea pozitivă a
personalității acestora;
- promovarea unui accentuat caracter practic-aplicativ. Prin
metodologie și impact Mai întâi caracterul! nu se dorește să constituie „o altă
disciplină” ci să devină, treptat, modul în care ne comportăm în fiecare zi;
- propune și valorifică activități de învățare interactive, în context
formal, nonformal și informal;
- asigură respectarea unor exigențe ale învățării active și durabile;
- stimulează creativitatea didactică și adecvarea demersurilor
didactice la sistemul de nevoi și interese ale elevilor, la particularitățile
acestora ca și ale comunității educaționale;
- încurajează cadrele didactice/ adulții să aplice exemplul personal ca
model de conduită socială și profesională în demersul educativ despre, prin și
pentru caracter;
- realizează conexiuni între competențele specifice diferitelor
discipline din curriculumul nucleu și cele propuse în cadrul disciplinei opționale
Mai întâi caracterul.
Finalitățile educației pentru formarea și dezvoltarea pozitivă a
caracterului nu se pot realiza de la sine ci se construiesc în planul
personalității prin demersuri educaționale sistematice. Curriculumul
disciplinei opționale Mai întâi caracterul vizează ariile curriculare Om și
societate și Consiliere și orientare, este structurat modular, pe câte doi ani
de studiu, fiind adaptat învățământului primar respectiv celui gimnazial, cu un
buget de timp alocat de 1 oră/ săptămână.
Programele, elaborate cu respectarea structurii de bază a unei programe
școlare (Notă de prezentare; Competențe generale; Competențe specifice și
exemple de activități de învățare; Conținuturi; Sugestii metodologice), sunt
fundamentate pe elemente ale psihologiei vârstelor, pe concepții moderne cu
privire la dezvoltarea personalității precum și pe o metodologie didactică de
actualitate. De asemenea, în structurarea conținuturilor și activităților de
învățare, autorii au avut în vedere o serie de principii educaționale:
- principiul luării în considerare a particularităților de vârstă și
individuale ale elevilor;
- principiul centrării educației pe beneficiarii acesteia;
- principiul respectării depline a drepturilor și a personalității
copilului;
- principiul diversificării tematice, a contextelor și situațiilor de
învățare;
- principiul caracterului aplicativ al învățării;
- principiul relevanței (corelarea competențelor și conținuturilor cu
nevoile reale de dezvoltare ale elevilor și cu cerințele sociale);
- principiul învățării active și experiențiale, centrat pe construirea
cunoașterii pornind de la experiența trăită/dobândită de elevi;
- principiul îmbinării conducerii de către adulți cu autoconducerea
(îndrumare pedagogică mijlocită de inițiativa elevilor; colaborare și cooperare
profesor-elev, sprijinirea elevilor pentru a dobândi autonomia în învățare și
dezvoltare personală);
- principiul parteneriatului cu familia și cu comunitatea.
Sintetic, principiile generoase pe care este fundamentat actul didactic
au în vedere mesajul pozitiv, cu accent pe ceea ce este permis și nu pe
interdicții, reconfirmarea pozitivă prin întărirea/ susținerea elevilor cu
ajutorul laudei, aprecierilor și încurajărilor precum și promovarea unor
trăsături perene, universal-valabile, cu efect de durată, ce pot fi adecvate
oricărei vârste, personalități, profesii sau culturi și care vor ajuta copiii
nu numai să fie elevi mai buni azi ci și angajați, angajatori, părinți, cetățeni
și lideri mai buni în viitor. Evidențiem astfel un demers educațional generos,
complex și provocator pentru profesia didactică!
În conținut, programele școlare pun accent pe educarea unui număr de
trăsături de caracter, proporționale cu nevoile educative și în acord cu
acestea. Din lista de trăsături propuse, cercetări recente au demonstrat că
șapte trăsături de caracter au capacitate înalt predictivă pentru succesul la
școală și în viață al copiilor: perseverența, autocontrolul, entuziasmul,
inteligența socială, recunoștința, optimismul și curiozitatea și, ca urmare
firească, sunt recomandate a fi avute în vedere în activitatea școlară. La
acestea, am adăugat alte câteva trăsături de caracter, dintre numeroasele
posibile (diferențiate pentru învățământul primar și pentru cel gimnazial),
considerându-le necesare și benefice pentru formarea sistemului de
personalitate, a profilului moral, atitudinal-comportamental și caracterial al
copilului și care pot fi incluse, în manieră adecvată, în educația timpurie a
elevului. Trăsăturile de caracter și elementele de conținut propuse de autorii
programelor școlare trebuie privite în interconexiunea și interacțiunea lor
reciprocă. Însușirile de caracter recomandate a fi abordate sunt selectate
dintr-o listă mult mai largă și repartizate pe ani de studiu doar din rațiuni
de sistematizare, altfel acestea fiind implicate în oricare dintre etapele de
dezvoltare personală și în aspectele referitoare: la propria persoană, la
ceilalți, la activitate, la cunoaștere sau la protecția mediului înconjurător.
Demersul didactic este gândit de la cunoașterea de sine la educarea pozitivă a
caracterului cu accent pe dezvoltarea inteligenței emoționale și nu doar a
celei cognitive, pe formarea și exersarea de valori și atitudini pozitive.
În același timp, conținuturile disciplinei opționale Mai întâi
caracterul sunt fundamentate pe o educație prin, pentru și despre valori, unele
dintre ele perene: Adevărul, Frumosul, Binele, Dreptatea, Libertatea, Sacrul.
Accentuând rolul valorilor în educație, curriculumul pentru disciplina opțională
Mai întâi caracterul ajută elevul să găsească repere pentru a distinge între
bine și rău, între dezirabil și indezirabil, pozitiv și negativ, între valori
și falsele valori, pentru a găsi răspunsuri plauzibile la întrebări existențiale
curente, utile formării sistemului său de personalitate.
Oportunități
În perspectivă, autorii programelor școlare pentru disciplina opțională
Mai întâi caracterul au în vedere elaborarea de manuale, ghiduri metodologice
(un ghid al profesorului și un ghid al elevului), unele instrumente
practic-aplicative precum și programe de formare continuă a cadrelor didactice
interesate în implementarea acestui curriculum la decizia școlii, oferta de
colaborare și de creație fiind deschisă către toți cei preocupați de acest tip
de demersuri.
Potrivit ordinului de ministru, Direcția generală educație timpurie,
învățământ primar și gimnazial, Institutul de Științe ale Educației,
inspectoratele școlare județene, respectiv Inspectoratul Școlar al Municipiului
București și unitățile de învățământ duc la îndeplinire prevederile acestuia,
cele două programe școlare aplicându-se începând cu anul școlar 2018-2019.
Exprimăm speranța că multe dintre cadrele didactice din învățământul
preuniversitar, dar și elevi și părinți, vor fi interesate de promovarea,
alegerea și aplicarea acestei discipline opționale ca și de programele de
formare continuă a adulților pentru abilitarea curriculară. Ca argument motivațional,
parafrazăm gândul lui Marin Preda „unde caracter nu e, nimic nu e!”, așa cum
împărtășim, deopotrivă, afirmațiile lui Albert Einstein „Încearcă să fii un om
de valoare și nu neapărat un om de succes” și a lui John Naisbitt „cele mai
fascinante schimbări ale secolului XXI nu vor avea loc datorită tehnologiei, ci
datorită extinderii conceptului a ceea ce înseamnă să fii OM”. Și, ca
încununare a unei implementări de succes a programelor școlare pentru
disciplina opțională Mai întâi caracterul, ne-am dori ca elevii beneficiari să
exclame, chiar și în gând, confirmând mesajul lui Augusto Cury, doamnelor și
domnilor profesori, vă mulțumim foarte mult! Dumneavoastră sunteți maeștrii vieții.
prof. Angela Livia ȘTEOPAN,
Bistrița
ÎN ATENȚIA ABSOLVENȚILOR DE GIMNAZIU – CLASA A VIII-A
Învățământul profesional și tehnic – opțiune pentru prezent și viitor
Pentru anul școlar 2018 – 2019, învățământul profesional și tehnic
(ÎPT) este organizat prin Liceul tehnologic de 4 ani (IX-XII) cu trei profile:
tehnic, servicii, resurse naturale și protecția mediului și Învățământ
profesional.
ÎNVĂȚĂMÂNTUL PROFESIONAL – este organizat după clasa a VIII-a, cu
frecvență, cursuri de zi, finalizat cu examen de certificare a calificării
profesionale – nivelul 3.
ÎNVĂȚĂMÂNTUL PROFESIONAL are o durata de 3 ani și se organizează în
unități de învățământ care au încheiate contracte-cadru cu operatorii
economici. Acestea sunt:
1. Colegiul Tehnic „Grigore
Moisil” Bistrița: Lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic,
Tinichigiu vopsitor auto, Sudor, Operator la mașini cu comandă numerică.
2. Liceul Tehnologic Forestier
Bistrița: Tâmplar universal, Electrician exploatare joasă tensiune.
3. Liceul Tehnologic Agricol
Bistrița: Mecanic auto, Lucrător în agroturism.
4. Liceul Tehnologic de Servicii
Bistrița: Ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație; Frizer –
coafor – manichiurist – pedichiurist; Bucătar; Cofetar – patiser.
5. Liceul Tehnologic „Henri
Coandă” Beclean: Operator la mașini cu comandă numerică, Confecționer
produse textile, Instalator instalații tehnico-sanitare și de gaze, Comerciant
– vânzător.
6. Liceul Tehnologic Agricol
Beclean: Mecanic auto, Zootehnist.
7. Liceul Tehnologic Telciu:
Lăcătuș mecanic prestări servicii.
8. Liceul Tehnologic „Liviu
Rebreanu” Maieru: Mecanic auto.
9. Liceul Tehnologic Lechința:
Lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic.
10. Liceul Tehnologic Feldru:
Sudor, Confecționer produse textile.
11. Colegiul Silvic Transilvania
Năsăud: Pădurar, Operator fabricarea și prelucrarea polimerilor.
12. Liceul Tehnologic „Ion Căian
Românul” Căianu Mic: Mecanic auto.
13. Liceul „Radu Petrescu”
Prundu Bîrgăului: Sudor.
14. Liceul Teoretic „Constantin
Romanu Vivu” Teaca: Comerciant – vânzător.
15. Școala Profesională Tîrlișua:
Sudor.
16. Școala Profesională „Florian
Porcius” Rodna: Mecanic auto.
17. Școala Profesională „Tiberiu
Morariu” Salva: Cofetar – patiser.
Absolvenții de ÎNVĂȚĂMÂNT
PROFESIONAL care promovează examenul de certificare a calificării profesionale
pot continua studiile în clasa a XI a învățământ liceal, zi sau seral.
Așadar fiecărui elev i se asigură șansele de continuare a studiilor în
funcție de aspirațiile și potențialul individual de învățare. Este bine ca
absolvenții învățământului gimnazial să aleagă cea mai bună variantă pentru
viitorul ce le aparține.
Prof. Speranța UNCIU,
Inspector școlar pentru învățământ
profesional și tehnic
Elevi beclenari în excursie la Bistrița
„Să plecăm în excursie!” își dorește orice elev, fie ea și doar în județ.
Astfel, împreună cu prof. diriginte Șolderea Camelia am organizat pentru elevii
săi – clasa a V-a a Colegiului Național Petru Rareș Beclean (32 de elevi) în
cadrul săptămânii Școala Altfel (23-27.10.2017) o vizită în orașul Bistrița cu
scopul de a-i cunoaște istoria și frumusețile.
Sosiți de dimineață cu trenul Vatra Dornei – Bistrița, am început
circuitul de la Casa Argintarului. Una dintre cele mai frumoase clădiri din
oraș a fost construită în secolul XVI în stilul Renașterii și a aparținut unui
bijutier renumit. Aici elevii au fost impresionați de arhitectura clădirii, de
lucrările de artă expuse și nu în ultimul rând de explicațiile domnului
muzeograf. Au aflat despre organizarea în bresle a Bistriței medievale, detalii
despre construcția casei și despre istoria cetății Bistrița, denumită după râul
ce o străjuiește (denumire de origine slavonă, „apă repede”).
Următorul popas a fost la Centrul de Informare Turistică de lângă
Primăria Bistrița. Expunerea modernă a dezvoltării Bistriței a uimit unanim
publicul: iluminarea machetei orașului în funcție de perioada descrisă în
paralel cu prezentarea video a principalelor clădiri și monumente istorice,
imagini comparative ale Bisericii Evanghelice în diferite etape ale construcției
și struțul – emblema Bistriței.
Plimbarea pe străduțele vechi ale orașului, parcurgerea unor pasaje,
vizitarea monumentului dedicat exodului sașilor bistrițeni și a Turnului
Dogarilor, relaxarea pe aleile parcului în acea zi însorită sunt alte amintiri
plăcute ale elevilor beclenari.
În Parcul Municipal le-am prezentat și descris arbori ornamentali
(arborele pagodelor – Gingko biloba, arborele de lalea – Liriodendron
tulipifera, zada – Larix decidua), precum și ecologia crapului și carasului
auriu din bazinul aflat lângă foișor.
Nu puteam rata expunerea tehnicii militare și a dotărilor Armatei
Române de pe pietonal într-o zi aniversară. Mulți elevi au intrat în cabina
tancului, au fost interesați de relatările militarilor de pe câmpurile de luptă
sau au probat o serie de arme, dispozitive de emisie-recepție.
A urmat vizitarea Bisericii Evanghelice și ascensiunea în turnul
acesteia. Ce priveliște! Câte poze s-au realizat... Stări de uimire și de
neliniște se completau.
Un prânz frugal de la patiserie, căci ne aștepta ultimul obiectiv –
Complexul Muzeal unde era amplasat un planetariu mobil, o cupolă cu diametrul
de 8 metri și înălțimea de 5 metri ce ne va proiecta bolta cerească. A fost o
expunere interactivă, cu momente de recunoaștere a unor planete sau astronauți,
dar și informații noi, interesante. Elevii culcați „în iarbă” au putut admira
galaxii, constelații, Soarele, planetele sistemului solar și sateliți ai
acestora, asteroizii. Apoi ne-au fost prezentate explicații despre exploratori
ai spațiului cosmic – Galileo Galilei, cățelușa Laika (primul călător în spațiu),
astronautul Yuri Gagarin, robotul Curiosity aflat pe planeta Marte. Cu gândul
la următoarea vizită la planetariu, la proiecția promisă despre formarea
eclipselor și ciclul anotimpurilor, ne-am regrupat și am pornit spre gară.
A fost o zi plină, elevii aveau ce povesti celor de acasă!
De altfel, rezultatele unui chestionar aplicat în următoarea săptămână
relevă următoarele: majoritatea elevilor au fost încântați de excursie, dintre
obiectivele vizate, turnul Bisericii Evanghelice fiind pe locul întâi. Urmează
apoi planetariul, călătoria cu trenul și plimbarea prin Bistrița. Iar printre
informațiile și beneficiile aduse de această excursie înregistrăm, în ordine:
detaliile interesante despre orașul reședință de județ; informațiile noi
primite la planetariu; o apreciere sporită a dirigintei și profesorilor;
îmbunătățirea relației cu colegii de clasă.
Prof. Nicoleta CHICIUDEAN
Colegiul Național „Petru Rareș”
Beclean/
Colegiul Național „Liviu
Rebreanu” Bistrița
De ziua lor, a animalelor
În fiecare an, la 4 octombrie sărbătorim Ziua Internațională a
Animalelor pentru a le promova drepturile și a semnala speciile pe cale de
dispariție ce necesită o protecție sporită. Și asta, doar datorită unor militanți
inimoși din Germania, Austria, Elveția și Cehoslovacia care în anii '20 au
organizat expoziții și discursuri în sprijinul animalelor. Abia în anul 1931 la
Congresul Internațional pentru Protecția Animalelor de la Florența această zi a
devenit oficial Ziua Mondială a Animalelor, marcată în majoritatea statelor
lumii.
La 4 octombrie, creștinii catolici îl sărbătoresc pe Sfântul Francisc
de Assisi, patronul spiritual al animalelor, iar motivul alegerii acestei date
pentru Ziua Animalelor a fost ca un omagiu adus acestuia.
Într-o astfel de zi, am organizat cu elevii claselor a VI-a din cele
două școli acțiuni de informare și educare, arătându-ne respectul nostru pentru
animalele de companie, pentru cele fără stăpân, pentru cele sălbatice sau cele
periclitate de acțiunile omenirii.
Elevii au realizat planșe cu mesaje și fotografii pentru susținerea
animalelor, în semn de recunoștință pentru cele ce îi așteaptă acasă și
deopotrivă pentru cele sălbatice. De la rase de câini la papagali, urși panda,
rechini, arici, păianjeni, caracatițe, cai, lei, țestoase, pisici, girafe,
pinguini, toate au încăput în desenele sau decupajele lor. A fost o explozie de
culoare, numeroase mesaje înțelepte și multă emoție pe chipurile lor.
Purtând ecusoane pentru celebrarea acestei zile, elevii au pornit
într-un marș pe holurile școlilor cu „pancarte” și mesaje sincere, dorindu-și
creșterea gradului de conștientizare în rândul colegilor față de riscul dispariției
a numeroase specii de animale. Micii ecologiști au semnalat efectele extinderii
habitatului uman, a industrializării și încălzirii globale, a vânătorii și
pescuitului excesiv asupra diminuării efectivelor de animale.
Am avut un iepuraș și o pisicuță printre noi, în varianta unor eleve
iubitoare a necuvântătoarelor.
Elevii au conștientizat astfel câtă nevoie avem de animale în jurul
nostru, beneficiile și bucuriile ce ni le oferă. Că orice ființă are dreptul la
viață, că nu trebuie să abuzăm de animalele domestice, că putem proteja fauna
terestră și acvatică sunt deziderate ce le vom împlini pe parcursul orelor la
disciplina Biologie.
Sper la o generație cât mai activă pentru a susține cauza animalelor!
Prof. Nicoleta CHICIUDEAN,
Colegiul Național „Petru Rareș”
Beclean/
Colegiul Național „Liviu
Rebreanu” Bistrița
Voluntariatul – cheia succesului spre o dezvoltare armonioasă
Asociația Tineri pentru Comunitate Bistrița în baza parteneriatelor cu
instituțiile de învățământ de la nivel județean reușește să ofere sprijinul
complementar educației de tip formal, prin derularea unor proiecte de educație non-formală
având drept țintă realizarea coeziunii dintre educația formală, non-formală și
cea informală. În anul 2017 s-au implementat 4 proiecte ce vizează domeniul
educației, cu finanțare de la bugetul local, județean și național.
1. Vacanță pentru toți copiii în
comunitatea bistrițeană – ediția a-II-a 2017
Proiectul a fost cofinanțat din bugetul local al municipiului Bistrița
pe anul 2017, domeniul interdisciplinar și implementat în perioada 15 mai-15
noiembrie 2017 de către Asociația Tineri pentru Comunitate Bistrița în
parteneriat cu Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă nr. 1 și Liceul cu
Program Sportiv
Scopul proiectului a fost de a facilita accesul la activități creative,
recreative și de loisir pentru toate categoriile de elevi din comunitatea
bistrițeană. Astfel, 3 activități principale au fost stabilite pentru a
îndeplini scopul propus:
27 IUNIE 2017: Etno dance și ateliere artistico-plastice la Pădurea
Schullerwald
20 IULIE 2017: Dans modern și ateliere artistico-plastice la Pădurea
Schullerwald
19 AUGUST 2017: Animație stradală/ acțiuni de conștientizare în cadrul
Târgului Mare al Bistriței – Parcul Municipal
2. Festivalul de teatru
româno-polonez
Proiectul a fost cofinanțat din bugetul local al municipiului Bistrița
pe anul 2017, domeniul internațional și implementat în perioada 15 mai-15
noiembrie 2017 de către Asociația Tineri pentru Comunitate Bistrița în
parteneriat cu Fundația Europeană pentru Educație și Cultură din Zielona Gora.
Scopul principal al proiectului a fost de a consolida relațiile de
colaborare dintre orașele înfrățite, Bistrița și Zielona Gora, prin activități
de promovare a culturii (teatru, dans), tradițiilor, obiceiurilor, stilului de
viață, în rândul tinerilor participanți.
Activitatea principală a constat în organizarea unui schimb de experiență
în Zielona Gora, Polonia, în perioada 8 – 15 octombrie 2017. Timp de 5 zile, 5
tineri români și 12 tineri polonezi și-au dezvoltat creativitatea, abilitățile
de muncă în echipă, dans și comunicare în limba engleză, cu scopul de a produce
un spectacol de neuitat pe scena Centrului Cultural ZOK.
3. Campania „Îndrăznește să
zâmbești fără să lovești”
Proiectul a fost cofinanțat din bugetul județului Bistrița-Năsăud pe
anul 2017, domeniul tineret/interdisciplinar și implementat în perioada
August-Noiembrie 2017 de către Asociația Tineri pentru Comunitate Bistrița în
parteneriat cu Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bistrița-Năsăud.
Campania s-a derulat cu scopul de a reduce fenomenul violenței în
rândul tinerilor promovând un comportament social adecvat, prin activități
derulate de persoane cu expertiză în domeniul educațional, respectiv
consilierii școlari și persoane care provin din mediul de educație nonformală –
lucrători de tineret și voluntari.
Atelierele de educație non formală au pus la dispoziția tinerilor
broșuri informative, clipuri video care promovează comportamente prosociale, de
asemenea au fost prezentate modalități eficiente de rezolvare a conflictelor,
iar voluntari din cadrul asociației au impactul activităților de voluntariat
asupra dezvoltării personale și asupra gestionării emoțiilor.
Beneficiari au fost 257 tineri din mediul rural, unii dintre ei dorind
să distribuie informațiile primite colegilor din școli care nu au fost prevăzute
în proiect. Astfel elevii de la Liceul Teoretic Solomon Haliță din Sângeorz-Băi
au desfășurat o activitate de mentorat pentru colegii lor mai mici de la Școala
Gimnazială Anieș – în cadrul căreia au sprijin elevii să realizeze afișe care
să încurajeze adoptarea unui comportament prosocial.
4. „Dezvoltarea potențialului
vocațional al tinerilor din mediul rural pentru o carieră de succes”
Proiectul a fost cofinanțat de Ministerul Tineretului și Sportului pe
anul 2017 și implementat în perioada August-Noiembrie 2017 de către Asociația
Tineri pentru Comunitate Bistrița în parteneriat cu Centrul Județean de Resurse
și Asistență Educațională Bistrița-Năsăud, Centrul Județean de Resurse și
Asistență Educațională Sălaj, Liceul Teoretic Radu Petrescu Prundul Bârgăului,
Școala Gimnazială Livezile și Colegiul Național Silvania Zalău.
Scopul proiectului a fost facilitarea accesului tinerilor la un loc de
muncă în concordanță cu profilul lor vocațional. Formatorii au utilizat
platformă online de specialitate ca instrument în realizarea profilului vocațional
a celor 124 de tineri, beneficiari direcți ai acestui proiect. Aceștia au fost
implicați într-un program de consiliere și orientare în carieră. Tematica
programului a cuprins aspecte legate de autocunoaștere, explorare și
structurare a imaginii de sine; acceptare de sine și autovalorizare,
identificare a profilului vocațional, competențe pentru creșterea șanselor de
succes în carieră, capacitate decizională.
Prof. consilier școlar Ioana Iulia CIHĂREAN,
Centrul Județean de Asistență
Psihopedagogică Bistrița-Năsăud
Prof. Cristina Maria HANGEA,
Școala Gimnazială Budacu de
Jos/ Președinte Asociația Tineri pentru Comunitate Bistrița
ZICI 2018 la biblioteca Liceului „Constantin Romanu Vivu” Teaca
Uneori, „citirea” și „citirea împreună” se confundă. Ambele sunt
importante. Dar nu sunt același lucru.
Despre copiii care citesc în aceeași încăpere, dar fiecare își citește
propria carte, chiar dacă citesc același titlu, spunem că citesc. (Abordarea
este cunoscută și ca citirea în gând.)
Când unui grup de copii adunați într-o încăpere li se citește cu voce
tare dintr-o carte de către un cititor, vorbim despre citire împreună, abordare
cunoscută și sub numele de citire cu voce tare.
Ambele sunt exerciții de dezvoltare a competențelor de literație foarte
importante, dar ele sunt diferite. Și unul îl precede pe celălalt. Un profesor,
un bibliotecar sau un părinte poate capta un copil sau un grup de copii (la
niveluri diferite de înțelegere și de citire și de toate vârstele, începând cu bebelușii)
prin citirea unei cărți împreună cu ei, cu voce tare, cu ilustrațiile, dacă e
cazul, îndreptate spre grupul care ascultă. Și citirea împreună, în acest fel,
este o modalitate dovedită de dezvoltare a competențelor de literație, atrăgând
în același timp copiii în lumea cărților și a lecturii.
Iată de ce: „Când citim împreună cu copiii în acest fel, profităm de
faptul că, până în jurul clasei a opta, copiii au un nivel de înțelegere a
textului audiat care depășește semnificativ nivelul lor de înțelegere a
textului citit pentru sine. Când citim împreună în acest fel cu copiii, îi
implicăm în texte pe care nu le pot citi singuri. În acest proces, le îmbogățim
imaginația, le oferim noi cunoștințe, sprijinim îmbogățirea vocabularul și
promovăm lectura ca o activitate valoroasă și plăcută. Toți copiii, de la
preșcolar până la liceeni, pot beneficia de avantajele acestui tip de citire.
Ascultarea unui cititor fluent și expresiv îi poate ajuta pe elevi să facă
legături între limbajul scris și cel vorbit.”
Am încercat și noi azi împreună cu d-na Cotoi Mirela absolventă a
Institutului de Artă Teatrală să marcăm Ziua Internațională a Cititului
Împreună, ZICI, cu elevi și preșcolari din școala noastră.
Bibliotecar Anna MIHALCI
Liceul Teoretic „Constantin
Romanu Vivu” Teaca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu