Ignoranța este
noaptea minții, o noapte fără lună și stele. (Confucius)
Rolul și importanța activității pe domenii experiențiale văzute din prisma activităților integrate
Pornind de la acest îndemn, trebuie să-i învățăm pe copii să învingă
dificultățile prin intervenții reale, posibile, să-i facem să-și exerseze
capacitatea de a opta și de a decide. Așadar stă în puterea noastră, doamnelor
învățătoare să participăm la plăsmuirea unor caractere deschise, comunicative și
puternice cu ajutorul dialogului și prin exersarea capacității copiilor de a
opta și de a decide.
La clasele pregătitoare, prin activitățile experiențiale, se creează un
mediu prielnic jocului, dar totodată și asimilării de informații specifice
vârstei și ritmului propriu de dezvoltare al fiecărui copil. Prin abordarea
integrată a activităților în școală, facem ca granițele dintre tipurile și
categoriile de activități să dispară si să studiem tema aleasă cu ajutorul
mijloacelor de investigare a mai multor discipline. Foarte important este
faptul că învățarea se realizează prin efortul propriu al copiilor. Activitățile
integrate sunt iubite de copii, deoarece implică folosirea jocului sub toate
aspectele lui, alegerea partenerilor de joc și a momentului când îl desfășoară.
Ei nu se mai plictisesc, descoperă lucruri noi prin efortul propriu de
cercetare, nu obosesc, ci participă activ și depun efort comun în căutarea
răspunsurilor.
Ne vom opri puțin pentru a vedea cât de frumos se îmbină cunoștințele
de matematică cu cele de limba română, de muzică, de mișcare sau de educație
ecologică, într-o oră de matematică și explorarea mediului, la clasa
pregătitoare.
Iată una dintre ghicitorile cu care a demarat activitatea:
În acvariul lui Ionel,
Sunt cinci peștișori gălbiori,
Și încă patru roșiori,
Câți peștișori are el.
Fiecare elev a descoperit numărul cu ajutorul boabelor mari de fasole,
iar apoi l-a marcat printr-un cerc colorat, pe o bandă de hârtie, cu numere
până la 10.
S-a apelat la cunoștințele de educație ecologică pentru a răspunde la
întrebarea: „De ce sunt supărați peștii din râul Someșul Mare, care trece pe
lângă școala noastră?”
Prin interpretarea cântecului „Degețica” s-a apelat la cunoștințele
însușite la muzică și mișcare (memorarea versurilor, linia melodică).
Pentru a răspunde la întrebarea rândunicii: „Cu câte personaje s-a
întâlnit Degețica?”, apelează la cunoștințele dobândite la comunicare în limba
română. Elevul din fața clasei adaugă câte o bilă pentru fiecare personaj
enumerat de colegi. Pe când lista părea epuizată, o fetiță și-a amintit de mama
Degețicăi.
După jocul de mișcare, fiecare a aflat numărul necunoscut (câți nasturi
i-au căzut omului de zăpadă) prin numărare. Sub fiecare cifră adăugată au
colorat câte o bulină, în final numărându-le.
Pe tot parcursul activității li s-a cerut să argumenteze răspunsurile.
La sfârșit, drept recompensă, fiecare „elev-albinuță” a primit câte o
„albinuță”.
Cadrele didactice ale claselor pregătitoare: Birta Stefania, Burnar
Maria, Ometita Monica, Rauca Silvia.
Înv. Stefania BIRTA,
Liceul Tehnologic „Liviu
Rebreanu” Maieru
Creativitate în cercurile de lectură – Împreună creștem cititori –
Școala românească se află într-un efort continuu de schimbare și
adaptare la cerințele europene. Pornind de la o cugetare care arăta că „munca
învățătorului are efect asupra eternității și nu se poate spune niciodată unde
se oprește influența sa”,deducem sarcina importantă pe care o avem în calitate
de educatori, atunci când străbatem drumul lung și nu lipsit de obstacole al
formării și stimulării creativității.
Acest lucru îl încercăm și noi, dascălii de la Maieru, dorindu-ne din
tot sufletul ca marele Rebreanu să fie mândru de urmașii lui. La nivelul
ciclului primar al Liceului Tehnologic „Liviu Rebreanu” Maieru, se desfășoară
cinci cercuri de lectură, urmărindu-se motivarea elevilor pentru citit, creație
și păstrarea cu sfințenie a valorilor care ne reprezintă ca popor.
Maieru este o comună întinsă, împletită cu firul Someșului Mare și cu
drumul ce duce la Ilva Mică și Sângeorz - Băi, spre Rodna, spre Șanț, spre
culmile munților. Maieru este un fel de expresie a satului românesc, o
chintesență, un mit, un simbol. Este un limpede loc știut de toată țara prin
tradiția lui țărănească, extraordinară, frumoasă și imperturbabilă, printr-un
anume fel al oamenilor locului de-a se purta, de a-și purta hainele și
obiceiurile de-a fi.
La Maieru mai găsești încă, așezată la loc de cinste, lada de zestre,
costănele (dulapurile), croite de tâmplarii satelor, în care stau cuminți așezate,
orânduite cămeși cu pui, pănzături, poale, brâie și chimire, fețe de pernă cu
capetele cusute cu pui deși, cearșafuri mărginite cu cipcă (dantelă) lată,
ferhanguri (perdele), cingee (prosoape). Măierenii poartă și azi straiele lor
tradiționale, încă nepoluate, mai cântă pe ogor când e vremea seceratului.
La Maieru sunt, înainte de toate foarte mulți copii și, fiind că sunt
foarte mulți copii sunt și multe școli și mulți profesori și învățători. Din
dorința de a păstra vii, nealterate obiceiurile și tradițiile măierenilor a
luat ființă Cercul de folclor „Lada de zestre” și ansamblul folcloric „Flori
măierene”, coordonatori fiind doamnele profesoare Pop Mariuta și Pui Lenuta. Am
considerat că obiceiurile și tradițiile populare locale, atât de frumoase,
trebuie să fie cunoscute, învățate și apreciate de către cei mici, deoarece
numai așa ei vor putea deveni păstrătorii „de mâine” ai valorilor locale
măierene.
Având la bază o vastă experiență cultural-artistică, preluată de
ansamblul folcloric al localității „Cununa someșană” care a obținut numeroase
premii remarcabile, cadrele didactice ale școlii noastre au continuat tradiția
strămoșească evidențiindu-se prin prestațiile avute la diverse spectacole
folclorice unde au obținut rezultate deosebite – premiul I – Festivalul
prieteniei – Iași, Premiul II – Festivalul „La porțile dorului” – Bistrița,
„Someș pe marginea ta” – Beclean – Premiul I, „Maialul elevilor năsăudeni” – 2
premii I, Festivalul colindelor – Arcalia, „Târgul meșteșugarilor” – Năsăud,
Festivalul de folclor „SOAROM” – Sângeorz-Băi, „Festivalul porților deschise” –
Rotunda etc.
Plecând de la interesul copiilor de a participa la astfel de acțiuni
culturale, școala, prin intermediul Muzeului „Cuibul visurilor”, le oferă încă
de timpuriu posibilitatea de a se evidenția ca și ghizi ai muzeului, acțiunile
întreprinse reprezentând astfel o rampă de lansare a acestora în domeniul
cultural.
Potențialul cultural al zonei măierene face ca tradițiile și
obiceiurile moștenite din strămoși să fie păstrate cu sfințenie, astfel că
obiceiuri precum udatul fetelor în cea de-a doua zi de Paști, săritul peste foc
cu o coroniță de sânziene pe cap în ziua de Sânziene, secerișul holdei însoțit
de cununa de grâu pe cap, împărțitul oilor urmat de un întreg spectacol de
folclor, sau activitățile ca împănatul curelelor bărbătești, cusutul cu
mărgele, țesutul la stative (război) să fie încă practicate de localnici.
O mâna de copii a făcut cunoscut obiceiul secerișului holdelor de grâu,
al bătutului talgerilor, obiceiul sânzienelor, al desfășurării nunților
măierene cu colăcari și druște, frumoasele obiceiuri de iarnă cu nelipsita
capră, plugușorul și multe, multe altele. Cântecul, jocul și voia bună au fost
un prilej prin care strămoșii noștri își alinau sufletul atât la tristețe cât și
la veselie. Noi românii, știm să râdem, să ne bucurăm, să glumim numărându-ne
printre popoarele care știu să savureze umorul. Nimeni nu știe să cânte și să
joace ca românul nostru și români suntem cu toții. Concursurile la care au
participat au constituit momente de bucurie pentru „micii artiști”, spectatorii
aplaudând măiestria acestora,juriul răsplătindu-le talentul cu multe locuri
fruntașe.
Trăind și lucrând într-o zonă geografică deosebit de frumoasă, cu
locuri pitorești, cu obiceiuri și îndeletniciri din cele mai variate, cu cântec
și port tradițional autentic, prin tot ce au întreprins cu copiii, au valorificat
tradiția, realizând astfel un important act cultural și educativ.
În Împărăția Lecturii se spune: „Nu e învățat cel care citește cărți,
ci cel care știe ce citește”.Lectura înzestrează inima cu zbor, cu fantezie, îi
dăruiește culori vii, plăcute.
Cercul „GÂNDURI LITERARE”, coordonat de doamnele profesoare Crăciun
Ancuța, Buia Elisabeta, Bîrta Ștefania, Hădărău Dorina, Motofelea Luciana,
urmărește „instigarea la lectură”, trezirea interesului pentru carte prin
intermediul lecturii de plăcere. Pătruns în acest labirint, elevul își va lăsa
pașii conduși de cartea însăși, căci ea va deveni acel musafir poftit care se
va așeza pe scaun și se va povesti: cu copilăria sa, cu familia sa, cu
aventurile sale. Lectura va deveni o provocare.
Pornind de la sloganul „Citind, vei dobândi!”, am organizat activități
de popularizare a cărții în rândul elevilor: „De ce iubim cărțile?”, „Noi,
prietenii cărții”, „Cartea, prieten de suflet”, „Magia cuvintelor”, „Gânduri
pentru oameni dragi”, „O carte citită, o comoară deschisă”, „Adevăratele comori
ale vieții”, „Un dar de suflet pentru prieteni”… Cu sprijinul Editurii Arthur,
București, am realizat o prezentare inedită a cărților, într-un spațiu generos și
cu elevi curioși. Prin mijloacele folosite elevii au conștientizat că
cititul,dar mai ales înțelegerea și redarea a ceea ce au citit este foarte
importantă. Scriitorii editurii le-au împărtășit elevilor din vasta lor
experiență artistică, stimulându-le astfel interesul pentru lectură și creație.
Acțiunea s-a dovedit a fi un real succes atât prin atmosfera de delectare a
sufletului, de inspirație și cunoaștere, cât și prin interacțiunea elevi –
scriitori. Activitatea a cuprins mai multe momente: Prezentarea cărților „Și
v-am spus povestea așa” de către scriitorul FLORIN BICAN, ce a lecturat din
creația personală și „Istoria lui Răzvan” prezentată de scriitorul Floria
Corcheș. În dialog deschis: elevi–scriitori (elevii, în ipostază de reporteri,
au adresat invitaților întrebări legate de activitatea lor artistică și
publicistică). Momentul final: atelierul de creație s-a finalizat cu realizarea
și prezentarea revistei cercului. În paginile revistei am încercat să cuprindem
creațiile elevilor, momente din activitățile pe care le-am desfășurat în cadrul
proiectelor „PERFORMER EXPRESS – Creativitate și inovație fără frontiere”, „Coșbuc
– poetul sentimentului românesc al ființei”. Știm că o creație a copilului,
oricât de simplă ar fi ea, este un ECRAN al eului său interior. E bine ca
„pasărea măiastră” a sufletului său să-și ia zborul, s-ajungă acolo unde
cuvintele sunt joaca de fiecare zi. Noi nu ne-am jucat, am încercat să
pătrundem într-o lume fermecată și apoi să oferim această revistă ca dar pentru
serile liniștite, din suflet, pentru suflet.
Un alt cerc care se desfășoară în școala noastră este cercul „Micii
artiști”, coordonat de către doamnele profesoare Pirlea Lucretia și Lorintiu
Ana-Maria, și cuprinde 30 de elevi cu aptitudini pentru literatură și
interpretare, selectați din clasele I–IV. Cercurile au ca scop dezvoltarea orizontului
de cultură generală, stimularea interesului pentru cultură și artă,
descoperirea și stimularea talentelor și aptitudinilor elevilor, dezvoltarea
imaginației și sensibilității artistice, organizarea și folosirea rațională,
utilă și plăcută, a timpului liber. Avantajele educației prin teatru vizează
trei aspecte ale personalității elevilor: social, individual și lingvistic. Ea
urmărește transformarea elevului nu neapărat într-un mic actor, ci într-un bun
spectator, insuflându-i dragoste pentru scenă, pentru ceea ce se întâmplă în
spatele scenei, respectul pentru actor, dragostea pentru teatru.
Activitatea cercului în școală are ca forma de bază ședința de lucru,
desfășurată lunar, pe baza unei tematici stabilite la începutul anului școlar.
Modalitățile și formele de activitate pe care le abordăm sunt diverse și s-au
desfășurat atât în școală, cât și în afara școlii, în colaborare cu instituții
de cultură și educație – Biblioteca școlii, Muzeul „Cuibul visurilor” Maieru.
În cadrul acestor ședințe activitățile concrete realizate sunt: lectura unor
poezii, povești, schițe la biblioteca școlară; vizionarea unor piese de teatru,
filme scurte; lecturi și interpretări din opera autorului ales; comentarii pe
text pentru a evidenția succesiunea replicilor și indicațiilor de regie, secvențe
dramatice inspirate de preocupările copiilor (acasă, la școală, la aniversarea
unui coleg), textele acestora fiind create de elevi. Este necesar să abordăm
teme apropiate de interesele vârstei acestora și să le oferim șansa de a cunoaște
lumea, de a se cunoaște pe sine și de a se face cunoscuți.
O formă importantă a activității cercului este punerea în scenă a unor
obiceiuri, tradiții locale, precum și a unor scenete despre anotimpuri sau viața
necuvântătorilor (în special cu micii școlari). Cu școlarii clasei a IV-a s-au
realizat dramatizări după opere literare citite/studiate (secvență din
„Povestea lui Harap-Alb” de Ion Creangă – întâlnirea lui Harap-Alb cu
personajele Setilă, Flămânzilă, Ochilă, Păsărilă; dramatizarea schițelor „D-l
Goe” și „Vizită” de I. L. Caragiale; dramatizarea secvenței care prezintă
întâlnirea dintre Mircea și Baiazid din „Scrisoarea III” de Mihai Eminescu).
Prin astfel de activități se dezvoltă creativitatea și tot ce presupune
ea (gândire, imaginație, aptitudini, talent), se educă îndrăzneala, curajul, se
exersează capacitatea de memorare a unui text, se exersează relațiile de
comunicare între profesor – elev, elev – elev, elev – părinte, obținându-se
progrese pe linie instructivă și educativă. Elevii se familiarizează cu
problemele specifice ale artei spectacolului teatral: regie, joc actoricesc,
scenografie, sonorizare. Exercițiile de mișcare scenică, sugerate de muzică sau
de versuri, compunerea de expresii faciale sau comportamentale duc la dezvoltarea
capacității de exprimare nonverbală a sentimentelor. Aceste exerciții, însoțite
de repetarea rolului până la memorare, stimulează memoria de lungă durată, dar și
volumul acesteia.
În concluzie, acest cerc literar este o formă de activitate prin care elevii
își dezvoltă cultura generală și interesul pentru cultură și artă, își
manifestă creativitatea, își desăvârșesc educația și își ocupă timpul liber. În
lucrarea „Teatrul, izvor de fantezie creatoare”, autoarea Ruth Byers afirma:
„Dramaturgia creatoare contribuie în nenumărate feluri la dezvoltarea și îmbogățirea
cunoștințelor elevului. Începe prin a-i descătușa imaginația, a-i lărgi
orizontul și a-i stimula simțul de observație. Îl învață să fructifice în mod
practic cunoștințele teoretice și întâmplările prin care a trecut. Văzându-se
capabil să dea idei care sunt și pline de fantezie și folositoare, copilul
capătă încredere în el însuși. În felul acesta devine conștient de forța lui
creatoare.”
Cercul de lectură-creație „Arta conversației”,este o tradiție în școală.
CALENDARUL ACȚIUNILOR 2016– 2017: Procurarea unui dicționar personal și
a unor importante volume de carte pentru biblioteca personală a elevilor; Acțiunea
„Un cuvânt pe zi” – deprinderea elevilor cu utilizarea dicționarului; „Ștafeta
greșelilor” – lectură la prima vedere; Le citim celor mici – ateliere de lucru,
dezbateri, joc și mișcare. Muzeul „Cuibul Visurilor” ne așteaptă să scriem o
pagină de poveste…!; Editarea Revistei „Sânziene măierene” – numărul 5; Clubul
de lectură – colaborare cu CDI.
„L'arc en ciel” (Curcubeul) – acest cerc a luat ființă în anul 1999, ca
etapă de proiect, în colaborare cu Școala Jeanne d'Arc, Nort sur Erdre, Franța.
Activitățile propuse se desfășoară în locații diferite în funcție de
temă și tehnicile alese (sală de clasă, atelierul unui artist plastic, muzeu,
sală de proiecții CDI, expoziții).
Valorificând prin expoziții tematice produsele obținute se dorește conștientizarea
părinților și a altor factori educaționali din cadrul comunității privind
necesitatea formării și dezvoltării interesului pentru artele plastice.
Modalitățile de valorizare a produselor sunt diverse: expoziții școlare
colective și individuale,portofolii personale, participarea cu lucrări la
diverse concursuri școlare,etc.
Proiect – Arta decorativă – colaborare cu Clubul elevilor din
Sîngeorz-Băi.
Coordonatori cerc prof. Berende Elena, Bindea Rodovica, Burnar Maria.
Efectele benefice ale educării creativității copilului se vor reflecta
în flexibilitatea cu care se va adapta la situații noi, în originalitatea cu
care va găsi soluții, în expresivitatea ideilor sale, în împlinirea sinelui și
în calitatea relațiilor stabilite cu semenii săi. Școala modernă trebuie să fie
o școală a calității, cu educatori inteligenți, flexibili și inventivi, dispuși
să dezvolte creativitatea elevilor. Numai dovedind inventivitate, creativitate,
elevii noștri vor putea deveni adaptabili, funcționali și competitivi. Am
convingerea fermă că activitățile de cerc vin în susținerea acestui deziderat.
Prof. Elisabeta BUIA,
Liceul Tehnologic „Liviu
Rebreanu” Maieru
Micii voluntari
Generozitatea se învață, copiii trebuie învățați de mici să fie
darnici, să împartă cu semenii lor jucăriile, hăinuțele, mâncarea, să învețe să
ofere un zâmbet, o vorbă bună .Copiii nu știu că există copii nevoiași, copii
care nu se bucură de același confort ca ei, copii care se bucură să primească o
jucărie chiar dacă ea nu mai este nouă sau hăinuțe care au mai fost purtate, ei
trebuie sensibilizați prin exemple concrete, prin povești, vizite la orfelinate
și centre pentru vârstnici.
În fiecare an elevii din ciclul primar de la Liceul Tehnologic „Liviu
Rebreanu” Maieru îndrumați de doamnele învățătoare desfășoară activități de
voluntariat. Prin aceste activități încurajează copiii să fie toleranți, să prețuiască
ceea ce au, să ofere sprijin celor care se află în nevoie, să protejeze natura și
mediul în care trăiesc.
De la începutul acestui an școlar toți elevii celor 17 clase de învățământ
primar, coordonate de cadrele didactice s-au implicat în numeroase activități
care au avut ca scop înfrumusețarea și păstrarea curățeniei în parcul localității
și în curtea școlii, colectarea de fructe și legume și donarea acestora
familiilor nevoiașe și bătrânilor de la Centrul Rezidențial pentru Vârstnici
Sfinții Zaharia și Elisabeta din localitate.
Elevii au fost implicați și în alte activități prin care și-au arătat
sprijinul față de semenii lor. În perioada sărbătorilor da iarnă elevii au susținut
diferite concerte caritabile, iar banii au fost donați celor nevoiași. Elevii
au vizitat și colindat bătrânii de la Centrul Rezidențial pentru Vârstnici Sfinții
Zaharia și Elisabeta din localitate și le-au oferit felicitări și daruri confecționate
de ei.
Trebuie să-i învățăm pe copii să dăruiască, ei nu pot face neapărat
daruri oamenilor mari, dar pot face daruri celor care nu au. Pot scotoci
printre rafturile cu jucării și pot alege ceva ce le este de prisos, pot alege
împreună cu părintele haine sau cărți care nu i se mai potrivesc, în stare
bună.
Este minunat dacă reușim să îi învățăm pe copii să dăruiască celor
nevoiași, dar trebuie să-i învățăm să nu fie generoși doar la ocazii. Nu
trebuie să fim buni, toleranți și mărinimoși doar de sărbători, ci pe întreg
parcursul anului.
Să fim generoși, toleranți, buni, iar atunci când nu avem nimic altceva
de oferit, zâmbetul nostru poate fi cel mai minunat dar!
Prof. Rodovica BINDEA,
Liceul Tehnologic „Liviu
Rebreanu” Maieru
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu