A învăţa şi a nu gândi este fără folos. A gândi şi a nu învăţa este
periculos. (Confucius)
2017 – Anul învățământului profesional și tehnic în România
Inițiativa de a concentra și
conjuga eforturile pentru susținerea și dezvoltarea unei părți importante a sistemului
de învățământ preuniversitar liceal aparține Ministerului Educației Naționale.
Acesta ne propune desfășurarea unei ample campanii de informare și
conștientizare privind rolul învățământului profesional și tehnic, a
învățământului profesional dar și a învățământului dual, prin diverse tipuri de
activități, de-a lungul întregului an 2017.
Miza esențială a campaniei este
schimbarea percepției în legătură cu acest traseu de educație și formare
profesională, întrucât educația și formarea profesională inițială au un rol
esențial pentru dobândirea de abilități, cunoștințe și atitudini necesare integrării
pe o piață a muncii dinamică și competitivă. De asemenea, se urmărește
atragerea unui număr semnificativ de elevi și companii în învățământul
profesional și tehnic prin evenimente de diseminare a beneficiilor pe care
părțile implicate le pot obține.
Inspectoratul Școlar Județean
Bistrița-Năsăud în parteneriat cu Camera de Comerț și Industrie Bistrița-Năsăud
își propun o serie de acțiuni, campanii de informare, întâlniri de lucru,
dezbateri, work-shopuri, proiecte comune în dorința de a identifica soluțiile
optime pentru asigurarea unei sinergii între sistemul de învățământ și mediul
economic specific județului nostru.
Unul dintre primele proiecte
derulate în parteneriat este cel denumit generic: Săptămâna meseriilor
realizat cu sprijinul și implicarea liceelor tehnologice precum și a agenților
economici din județ, desfășurat în perioada 3-7 aprilie 2017 în Beclean și
Bistrița. Activitatea principală este un concurs între echipajele diverselor
școli care testează abilitățile și deprinderile specifice unora dintre
meseriile propuse prin oferta noului an școlar 2017-2018: horticultor, bucătar, sudor și electrician.
A educa alături de a instrui este
fundamentul muncii profesorilor și a școlii dar într-o lume tot mai dinamică,
tot mai complexă, într-un vârtej de oportunități și opțiuni din care fiecare
elev ar putea să aleagă, a orienta
devine un imperativ, o obligație a celor care i-au format pe elevi și i-au
ajutat să-și dezvolte virtuți sociale. E tot mai important să-i susținem pe
elevi să-și dezvolte încrederea în sine, să-și găsească identitatea analizând
critic propriile prejudecăți.
Finalul ciclului gimnazial e un
moment de cotitură în viața fiecărui elev. „Traseul” pe care îl alege îl va
duce mai devreme sau mai târziu spre viitoarea profesie. După o perioadă în
care în sistemul nostru școala profesională era considerată „Cenușăreasa”
sistemului de învățământ, noile abordări o plasează ca drumul cel mai simplu și
direct spre o meserie, cu posibilități multiple de a continua școlarizarea și
cu o integrare rapidă și sigură în piața muncii.
E tot mai important pentru școală
și societate ca dincolo de conținuturile disciplinelor din programele școlare,
pentru fiecare elev, să transcende mereu întrebarea:
Ce vreau să fiu?
Ce vreau să știu?
Ce vreau să fac?
Ce vreau să pot să fac?
Cât de util și relevant este în
societatea ceea ce vreau eu?
Profesorul, dirigintele,
consilierul școlar alături de părinte trebuie să-l ajute pe elev să-și poată
răspunde la toate aceste întrebări și să opteze în cunoștință de cauză.
Inspector Școlar General
Prof. Camelia TABĂRĂ
Învățământul profesional – o provocare mult așteptată!
Dezvoltarea economică sustenabilă
la nivel local, regional și național se bazează pe existența unor competențe
profesionale specifice locurilor de muncă profesionale, manageriale și tehnice,
în meserii tradiționale: sudori sau electricieni, în domenii de interes –
turismul sau agricultura, sau în domenii aflate în ascensiune. Prosperitatea și
competitivitatea industriei locale depinde, în cea mai mare măsură, de legătura
indisolubilă cu educația și formarea profesională.
Globalizarea, mobilitatea
crescută a forței de muncă, schimbările structurale din industrie, progresul
tehnologic și modificările demografice sunt tot atâtea provocări cărora
învățământul profesional trebuie să le facă față pentru a furniza companiilor
forța de muncă de care acestea au nevoie. La rândul lor, companiile au înțeles
că trebuie să se implice activ în procesul de educație și încet, dar sigur,
responsabilitatea dezvoltării abilităților și competențelor profesionale se
partajează între școală și companie. Experiența Germaniei arată însă că nu este
suficient să fie implicați doar cei doi actori ci, în proces, trebuie implicați
și alți actori sociali, precum autoritățile locale.
Iată de ce, CCI BN și ISJ au
decis sa organizeze, la nivel local, Săptămâna
meseriilor, eveniment care va găzdui concursul pe meserii – O meserie
pentru viitor ce va celebra beneficiile pe care formarea profesională le aduce
persoanelor, afacerilor și economiei locale în ansamblul său. Cele patru
meserii care au fost alese sunt: sudor, electrician, bucătar și horticultor,
acestea răspunzând unei cereri majore a angajatorilor locali din industrie,
servicii și agricultură. Camerei de Comerț și Industrie Bistrița-Năsăud se
alătură companii locale, membre ale CCIBN: COMELF SA, FLACĂRA IMPEX SRL, HOTEL
METROPOLIS și POMBIS SA, care participă la organizarea concursurilor, evaluarea
concurenților și premierea câștigătorilor.
Viitorul este al
profesioniștilor, a celor care „învață activ” în cadrul unei companii, cunosc
compania și cerințele ei și se integrează foarte repede, ajungând să-și
securizeze un loc de muncă bine plătit. Cariera devine astfel deschisă și
flexibilă, iar tinerii, care au o meserie, devin independenți și pot alege
orice domeniu în care doresc să se dezvolte, fără a fi dependenți de veniturile
familiei.
Încurajarea tinerilor și a
familiilor lor să aleagă învățământul profesional și tehnic este parte a
strategiei celor două organizații implicate și susține viziunea de a găsi noi
modalități de sprijinire a pătrunderii tinerilor pe piața muncii.
Vasile BAR
Președinte CCI BN
TEMATICA CONCURSULUI „Săptămâna meseriilor” – „O meserie pentru viitor”
1. Grădinarul creativ
- Lucrări de formare și
întreținere a coroanei la pomii fructiferi;
- Altoirea la pomii fructiferi în
ochi crescând;
2. Voi fi „CHEF”
- Utilizarea ingredientelor;
- Abilitățile;
- Gradul de inovare;
- Frumusețea prezentării;
- Mesajul;
3. Sudorul european
- Sudarea și tăierea cu flacără
de gaze;
- Sudarea manuală cu electrozi
înveliți;
- Sudarea în mediu de gaz
protector;
- Sudarea prin procedee speciale;
- Sudarea oțelurilor, fontelor și
neferoaselor.
4. Electricianul îndemânatic
- Tablou electric pentru consumator
casnic;
- Instalație electrică pentru
pornirea directă a motorului asincron trifazat;
- Instalație electrică pentru
pornirea reversibilă a motorului asincron trifazat;
- Instalație electrică de
iluminat pentru casa scării cu întreruptoare manuale;
- Instalație electrică de
iluminat pentru casa scării cu automat de scară;
- Instalație electrică de
iluminat exterior cu lampă cu vapori de sodiu la înaltă presiune.
ATRIBUȚIILE CADRULUI DIDACTIC ÎNSOȚITOR
- Organizează grupa/grupele de
elevi;
- Întocmește documentele necesare
pentru desfășurarea mobilității;
- Va urmări respectarea de către
participanți dar și de către organizatori, a programului zilnic de desfășurare
a concursului si a condițiilor de lucru;
- Vor informa elevii cu privire
la regulamentul de organizare și desfășurare a concursului.
REGULAMENTUL de organizare şi desfăşurare a concursului „Săptămâna meseriilor” – „O meserie pentru viitor”
I. CADRUL GENERAL
Art. 1. Camera de Comerț și
Industrie a Județului Bistrița-Năsăud în colaborare cu Inspectoratul Școlar al
Județului Bistrița-Năsăud și partenerii din mediul economic organizează în
perioada 30 martie 2017 – 7 aprilie 2017 prima ediție a concursului „O meserie
pentru viitor”.
II. SCOPURI ŞI TEME
Art. 2. Concursul are ca obiectiv
general promovarea ideilor de competiţie şi performanţă a studiului la
disciplinele prevăzute în curriculumul profesional și tehnic.
Art. 3. Miza esenţială a
concursului este schimbarea percepţiei în legătură cu acest traseu educaţional
şi formarea profesională, întrucât educaţia şi formarea profesională iniţială
au un rol esenţial pentru dobândirea abilităţilor, cunoştinţelor şi atitudinii
necesare integrării pe o piaţă a muncii dinamică şi competitivă.
Art. 4. De asemenea, se urmăreşte
atragerea unui număr semnificativ de elevi şi companii în învăţământul
profesional şi tehnic prin evenimente de diseminare a beneficiilor pe care
părţile implicate le pot obţine.
Art. 5. Programul activităţilor
din cadrul acestei campanii vizează specialiştii din domeniul educaţiei şi
formării profesionale (inspectori şcolari, cadre didactice din unităţile de
învăţământ profesional şi tehnic), elevii din clasele terminale şi părinţii
acestora, reprezentanţii structurilor parteneriale consultative al mediului de
afaceri şi operatorii economici cu rol de evaluare a competențelor în raport cu
cerințele lor.
III. ÎNSCRIEREA CANDIDAȚILOR
Art. 6. - (1) Concursurile pe
meserii se adresează elevilor din învăţământul profesional cu înclinaţii
deosebite, capabili de performanțe în domeniile studiate. Acestea urmăresc să
stimuleze elevii care au interes, aptitudini și competențe deosebite în
domeniul ştiinţific şi tehnico-aplicativ.
(2) La această competiție pot
participa elevii care studiază în învăţământul profesional și tehnic din
județul Bistrița-Năsăud.
Art. 7. La concurs se pot înscrie
maximum 2 echipe din fiecare unitate de învățământ cu profil profesional și
tehnic, cu condiția ca membrii echipei să dețină abilități și competențe
conforme cu specificul meseriilor propuse în regulament.
Art. 8. Echipele vor fi formate
din 3 elevi participanți și un însoțitor, cadru didactic.
Art. 9. Dacă în ziua concursului
un membru al echipei nu este apt pentru a participa, acesta va fi înlocuit, cu
acordul ISJ si CCI BN. Înlocuirea se va face cu elevul nominalizat ca rezervă.
Echipele incomplete vor fi excluse din concurs.
Art. 10. Înscrierea la concurs se
va face prin completarea Formularului de înscriere, (accesibil pe pagina web
www.cciabn.ro) și trimiterea acestuia către Camera de Comerț și Industrie
Bistrița-Năsăud pe adresa de mail office@cciabn.ro. Informațiile necesare și
asistență vor putea fi obținute contactând Camera de Comerț și Industrie
Bistrița-Năsăud – persoană de contact: Ovidiu Puiu – tel: 0733900207,
0263230640.
IV. CALENDARUL DE DESFĂȘURARE A CONCURSULUI
Art. 11. Ediția I a concursului
de meserii „O meserie pentru viitor” se adresează calificărilor profesionale:
horticultor, bucătar, electrician, sudor și se va desfășura conform următorului
program:
15 martie - 29 martie 2017
– Non Stop
Înscrierea participanților:
Camera de Comerț și Industrie Bistrița-Năsăud, Ovidiu Puiu, office@cciabn.ro,
tel: 0733-900207, 0263-230640
30 martie 2017 –
12:00-14:00
Deschiderea oficială a
concursului: Camera de Comerț și Industrie Bistrița-Năsăud, Str. Petre
Ispirescu, nr.15A
3 aprilie 2017 –
9:30-14:00
Grădinarul creativ: Liceul
Tehnologic Agricol Beclean, Str. Piața Libertății, nr.1 Beclean
4 aprilie 2017 –
9:30-14:00
Voi fi „CHEF”: Hotel Metropolis,
Str. Parcului, nr,19, Bistrița
5 aprilie 2017 –
9:30-14:00
Sudor european: S.C. Comelf S.A.,
Str. Industriei, nr.4, Bistrița
6 aprilie 2017 –
9:30-14:00
Electricianul îndemânatic: Camera
de Comerț și Industrie Bistrița-Năsăud, Str. Petre Ispirescu, nr.15A
7 aprilie 2017 –
14:00-16:00
Festivitatea de încheiere a
concursului: Hotel Metropolis, Str. Parcului, nr. 19, Bistrița
V. DESFĂȘURAREA PROBELOR
Art. 12. Echipele se vor deplasa
la concurs pe cont propriu respectând data, ora și locația afișată în regulament.
Art. 13. Concursul constă în
probă practică și va avea o durată de maximum 2 ore/probă.
Art. 14. Candidații vor avea
obligația de a avea asupra lor echipamentul de lucru și de protecție necesar
desfășurării concursului în condiții de siguranță.
Art. 15. Organizatorii vor pune
la dispoziția candidaților materialele necesare pentru buna desfășurare a
probei.
Art. 16. Organizatorii vor
asigura serviciul de prim ajutor pe durata desfășurării probelor.
Art. 17. Înaintea probelor,
persoane desemnate de organizatori vor realiza instructajul de protecția muncii
a candidaților.
Art. 18. Programul final de
desfășurare pentru fiecare probă va fi făcut cunoscut participanților la data
de 30 martie 2017.
VI. ELABORAREA SUBIECTELOR
Art. 19. Responsabilitatea
elaborării subiectelor și modalitatea de desfășurare a probelor concursurilor
revine comisiilor de organizare și evaluare, conform Metodologiei-cadru de
organizare și desfășurare a competițiilor școlare.
Art. 20. Subiectele şi baremele
de corectare şi notare sunt elaborate în conformitate cu formatele şi
precizările anexate. Se elaborează o singură variantă pentru proba practică,
căreia i se va asigura securitatea corespunzătoare.
Art. 21. Proba se organizează
conform calendarului de desfășurare a concursului.
Art. 22. Subiectele pentru proba
practică vor fi elaborate în colaborare cu reprezentanți partenerilor operatori
economici.
Art. 23. La proba practică
comisia poate decide, în funcţie de condiţiile concrete ale probei şi de baza
materială existentă, elaborarea mai multor variante de subiecte, dintre care,
în dimineaţa probei, se va alege prin tragere la sorţi varianta probei de
concurs.
VII. EVALUAREA PROBELOR
Art. 24. Organizarea şi
desfăşurarea probelor de evaluare se realizează cu respectarea prevederilor cuprinse
în secţiunea V. Desfăşurarea probelor, din Metodologia-cadru de organizare şi
desfăşurare a competiţiilor şcolare.
Art. 25. Evaluarea probelor
practice este realizată de către reprezentanții partenerilor-operatori
economici.
Art. 26. Evaluarea probelor
practice se va realiza de către comisia de evaluare după fiecare probă, conform
grilei de evaluare aferente.
Art. 27. Comisia de evaluare este
alcătuită din 3 reprezentanți ai agenților economici.
Art. 28. Rezultatele probelor
sunt apreciate, prin punctaje de la 0 la 100, conform baremelor de corectare şi
notare.
Art. 29. Evaluarea pe baza
baremului de corectare şi notare se înregistrează în borderourile de evaluare,
separat pentru fiecare evaluator. La final se realizează media evaluărilor.
Art. 30. Candidații nu pot
contesta rezultatul obținut la proba practică.
VIII. PREMIEREA
Art. 31. Premierea câștigătorilor
va avea loc în data de 7 aprilie 2017 în cadrul Festivității de încheiere a
concursului.
Art. 32. Ierarhia concurenţilor,
în vederea premierii, se stabileşte în ordinea descrescătoare a punctajelor
obţinute calculate conform fișelor de evaluare a probelor practice.
Art. 33. Se vor premia locurile
I, II și III.
Art. 34. Se vor acorda premii și
diplome pentru fiecare membru al echipei clasate pe unul din locurile I, II și
III.
Art. 35. Concurenții care au
obținut mențiuni vor fi recompensați cu diplome de participare.
IX. DISPOZIŢII FINALE
Art. 36. Toate informaţiile
referitoare la organizarea şi desfăşurarea fiecărei probe a Concursului pe
meserii vor fi făcute publice numai de către organizatorii concursului.
Art. 37. (1) Fiecare echipă de
elevi participanți va fi însoțită de câte un profesor.
Profesorul delegat pentru a
însoţi elevii participanţi răspunde în privinţa supravegherii elevilor pe toată
perioada deplasării acestora şi în timpul desfăşurării acesteia.
Art. 38. (1) Materialele
consumabile, incluse în logistica concursului pe meserii şi necesare pentru
probele practice, precum și materialele didactice necesare desfășurării
probelor practice, se asigură de către organizatori.
(2) Premiile concursului vor fi
asigurate de către partenerii operatori economici.
Art. 39. Toate documentele
aferente desfășurării concursului se predau organizatorilor la final.
Art. 40. Prezentul regulament
intră în vigoare de la data publicării lui.
PARTENERI CONCURS
Camera de Comerț și Industrie
Bistrița-Năsăud
Inspectoratul Școlar Județean
Bistrița-Năsăud
Comelf SA
Flacăra Impex SRL
Hotel Metropolis Bistrița
Pombis SA
Oferta învățământului profesional și tehnic în județul Bistrița-Năsăud
Ministerul Educației Naționale și Centrul Național pentru Dezvoltarea
Învățământului Profesional și Tehnic (CNIDPT) derulează programul național „2017
– anul învățământului profesional și tehnic în România”
Educația se va orienta, începând
cu acest an, către învățământul profesional și tehnic. Miza esențială a
campaniei este schimbarea percepției în legătură cu acest traseu de educație și
formare profesională, întrucât educația și formarea profesională inițială au un
rol esențial pentru dobândirea de abilități, cunoștințe și atitudini necesare
integrării pe o piață a muncii dinamică și competitivă. De asemenea, se
urmărește atragerea unui număr semnificativ de elevi și companii în
învățământul profesional și tehnic prin evenimente de diseminare a beneficiilor
pe care părțile implicate le pot obține".
Se vor organiza în lunile martie
– aprilie 2017 conform Ordinului nr. 6155/22.12.2016 activități destinate
promovării învățământului profesional și tehnic.
Va fi organizată, la nivelul
fiecărei unități de învățământ gimnazial, „Săptămâna
meseriilor”, informări în cadrul întâlnirilor cu elevii și părinții
acestora, vizite organizate pentru elevii claselor a VIII a la operatorii
economici parteneri pentru prezentarea locurilor de practică în cadrul acțiunii
Ziua
porților deschise. Cu acest prilej elevii de clasa a VIII-a și părinții
lor vor putea obține informații despre modul de organizare și funcționare a
învățământului profesional și dual, condițiile de acces la învățământul
profesional și tehnic sau beneficiile formării profesionale inițiale prin învățământul
profesional și tehnic în general și ale formării prin învățământul dual în
special.
În prezent învățământul
tehnologic, începând cu clasa a IX a, este organizat astfel încât să ofere două
parcursuri de pregătire prin:
Liceu tehnologic – pentru 3 profiluri:
Tehnic, Servicii și Resurse natural și protecția mediului (clasa IX – XIII) și
Învățământ profesional – de 3
ani.(clasa a IX, X, XI)cu posibilitate de a continua liceul, clasa XI, XII la
zi sau seral.
Structura de pregătire
profesională este arborescentă pornind de la o pregătire de bază mai largă prin
care elevii obțin competențe de bază specifice tehnologiilor din diverse
domenii de activitate. Pe parcursul pregătirii profesionale, în anii terminali,
elevii sunt familiarizați cu tehnologii mai avansate din domeniul lor de
pregătire (în principal prin stagii practice la agenți economici) pentru
formarea competențelor în vederea integrării în viața activă.
Opțiuni la finalizarea clasei a
VIII a pentru Învățământul profesional: prezentarea ofertei de școlarizare prin
învățământul profesional în cadrul Târgului
ofertelor educaționale.
1. Colegiul Tehnic Grigore Moisil
Bistrița – 4 clase: Operator la mașini cu comandă numerică, Lăcătuș construcții
metalice și utilaj tehnologic, Mecanic auto, Sudor.
2. Liceul Tehnologic Forestier
Bistrița – 2 clase: Tâmplar universal, Electrician exploatare joasă tensiune.
3. Liceul Tehnologic Agricol
Bistrița – 2 clase: Mecanic auto, Lucrător în agroturism.
4. Liceul Tehnologic de Servicii
Bistrița - 3 clase: Ospătar (chelner) vânzător în unități de alimentație,
Bucătar, Frizer- coafor – manichiurist – pedichiurist.
5. Colegiul Silvic Transilvania
Năsăud – 1 clasă: Operator fabricarea și prelucrarea polimerilor.
6. Liceul Tehnologic Agricol
Beclean – 2 clase: Mecanic agricol, Mecanic Auto.
7. Liceul Tehnologic Henri Coandă
Beclean – 4 clase: Sudor, Confecționer produse textile, Instalator instalații
tehnico-sanitare și de gaze, Mecanic auto.
8. Liceul tehnologic ICR Căianu
Mic – 1 clasă: Mecanic auto.
9. Liceul Tehnologic Feldru – 2
clase: Electrician exploatare joasă tensiune, Confecționer produse textile.
10. Liceul Tehnologic Telciu – 1
clasă: Lăcătuș mecanic prestări servicii.
11. Liceul Tehnologic Lechința –
1 clasă: Lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic;
12. Liceul Tehnologic L. Rebreanu
Maieru – 1 clasă: Lucrător hotelier;
13. Liceul Teoretic CRV Teaca – 1
clasă: Comerciant – vânzător;
14. Liceul Radu Petrescu Prundu
Bîrgăului – 1 clasă: Strungar;
15. Liceul Tehnologic Tîrlișua –
1 clasă: Sudor
16. Școala Gimnazială Rodna – 1
clasă: Mecanic auto.
Pornind de la beneficiile pe care
parteneriatul cu agenții economici poate să le aducă școlii și elevilor săi,
este necesar ca unitățile școlare de învățământ profesional și tehnic să aplice
strategii prin care să valorifice prevederile legislative, să stabilească
prioritățile școlii, să atragă și să sensibilizeze agenții economici.
Prin parteneriatul școală -
agenți economici, formarea profesională inițială beneficiază de o serie de
avantaje, cel mai important fiind acela că elevii au acces la pregătire
practică desfășurată cu dotări performante, fie în școli, fie direct, în cadrul
procesului de producție, sub supravegherea personalului de la agenții
economici.
Avantajele parteneriatului școală
- agenți economici lasă suficient spațiu de acțiune pentru valorificarea
integrală a potențialului de care dispune acesta, deoarece: unii agenți
economici doresc să fie parte activă în procesul de formare a forței de muncă
necesare pentru diverse calificări, iar pe piața forței de muncă, pentru
numeroase calificări, se manifestă o nevoie acută de personal calificat prin
învățământul profesional.
Învățământul dual este o formă de
organizare a învățământului profesional și tehnic cu următoarele caracteristici
specifice:
a) este organizat la inițiativa
operatorilor economici interesați, în calitate de potențiali angajatori și
parteneri de practică;
b) asigură oportunități sporite
de educație și formare profesională pe baza unui contract de parteneriat și a
unor contracte individuale de pregătire practică, prin pregătirea practică
organizată în răspunderea principală a operatorilor economici;
c) operatorii economici asigură
pregătirea practică a elevilor, bursă la nivelul celei acordate din fonduri
publice (200 lei/lună)și alte cheltuieli pentru formarea de calitate a
elevilor;
d) facilitează implicarea
operatorilor economici în mecanismele decizionale la nivelul unității de
învățământ partenere
Învățământul dual îndeplinește
următoarele cerințe:
a) existența contractului de
parteneriat încheiat între unul sau mai mulți operatori economici sau între o
asociație /un consorțiu de operatori economici, unitatea de învățământ și
unitatea administrativ-teritorială pe raza căreia se află unitatea școlară,
contract care stabilește condițiile de colaborare, drepturile și obligațiile
părților, precum și costurile asumate de parteneri;
b) existența contractului individual
de pregătire practică, încheiat între elev, respectiv părintele, tutorele sau
susținătorul legal al elevului minor, operatorul economic și unitatea de
învățământ, contract care stabilește drepturile și obligațiile părților;
c) existența autorizării/
acreditării operatorilor economici implicați în formarea profesională prin
învățământul dual.
Inspector școlar pentru învățământ profesional și tehnic,
Prof. Speranța UNCIU
Obiectivele strategice ale învățământului profesional și tehnic
Un sistem de învățământ
profesional și tehnic eficient are rolul de a furniza societății pe care o
servește forța de muncă aptă, adaptabilă și mobilă, capabilă să demonstreze
competențele cerute pe piața muncii, la nivel local și național adaptate
stadiului de dezvoltare a tehnologiilor, capabile să anticipeze evoluția
tehnologică.
Obiectivele ÎPT vizează
dezvoltarea unui sistem de învățământ consolidat pentru:
- a răspunde cerințelor unei
societăți bazată pe cunoaștere
- a spori gradul de ocupare și
dezvoltare economică
- a crește gradul de coeziune
economică și socială
- a dezvolta exercitarea
cetățeniei democratice
Finalitățile educaționale ale
învățământului profesional și tehnic vizează:
- asigurarea dezvoltării
personale și profesionale a elevilor astfel încât aceștia să devină cetățeni
activi la nivelul comunității, să participe la viața activă, civică și
profesională
- asigurarea șanselor egale de
acces în învățământul profesional și tehnic, precum și dezvoltarea profesională
a fiecărui elev în funcție de aspirațiile și potențialul individual de învățare
- asigurarea condițiilor de
calitate în organizarea și desfășurarea proceselor manageriale, de educație și
formare profesională în fiecare unitate școlară organizatoare de învățământ
profesional și tehnic
- asigurarea șanselor de
dezvoltare profesională a fiecărui elev în vederea dobândirii unei calificări
pentru care există oportunități de ocupare în meserii sau ocupații oferite de
piața muncii locală, județeană, regională, națională, precum și pentru
continuarea învățării de-a lungul întregii vieți în vederea adaptării la
schimbările tehnologice specifice economiei bazată pe cunoaștere
Premisele organizării parcursurilor de formare profesională prin
învățământul profesional și tehnic, sunt următoarele:
- Formarea prin învățământul
profesional și tehnic asigură pregătire pentru învățare pe tot parcursul vieții
- Formarea prin învățământul
profesional și tehnic se realizează în vederea obținerii unei duble
recunoașteri, academică și profesională, care permit atât continuarea studiilor
cât și angajarea pe piața muncii
- Formarea prin învățământul
profesional și tehnic se realizează prin oferta de achiziții de învățare atât
din domeniul disciplinelor academice, cât și al celor strict legate de
profesionalizare, aceasta pentru că pregătirea de tip academic este considerată
predictor al adaptabilității pregătirii față de cerințele locului de muncă
- Formarea prin învățământul
profesional și tehnic se bazează pe achizițiile din domeniile de competențe
cheie realizate în timpul învățământului obligatoriu
Abilități necesare în secolul XXI
1. Responsabilitate și capacitate
de adaptare
2. Abilități de comunicare
3. Creativitate și curiozitate
intelectuală
4. Gândire critică și gândire
sistemică
5. Informații și abilități media
6. Abilități interpersonale și de
colaborare
7. Identificarea, formularea și
soluționarea problemelor
8. Auto – formare
9. Responsabilitatea socială
Inspector școlar pentru învățământ profesional și tehnic,
Prof. Speranța UNCIU
POVESTE DE SUCCES
Dănuț Florin Pop
„Sunt ceea ce fac. Faptele mele
mă definesc în fiecare zi.”
„În școală am învățat prima dată
ce înseamnă sudura și cum este să sudez. La compania unde am făcut stagiile de
pregătire practică, Comelf SA, am aplicat cunoștințele dobândite și mi-am
perfecționat abilitățile practice.”
Tânărul Dănuț Florin Pop este un
sudor de elită. Mărturie stau premiile câștigate la concursurile de sudură la
care a participat:
- Concursul european WELDCUP
2013, desfășurat la Essen, Germania – locul V (procedeu de sudare-MAG);
- Participare la Concursul
internațional de sudură ARCCUP, Beijing, China, 2014
- Concursul profesional
”Tineretul sudează” - faza națională, 2015 – locul III (procedeu de
sudare-MAG);
- Concursul profesional
”Tineretul sudează” - faza națională, 2016 – locul III (procedeu de
sudare-WIG);
Pregătirea teoretică și practică
a început o dată cu înscrierea lui Dănuț la Colegiul Tehnic ,,Grigore Moisil”
din Bistrița. A ales un liceu tehnologic deoarece a considerat că o meserie îți
oferă întotdeauna un loc de muncă.
Avantajele oferite de un liceu
tehnologic se văd mai târziu, când trebuie să te integrezi pe piața muncii.
Dacă ești un bun meseriaș apar și avantajele materiale și satisfacțiile
personale!
Pentru succesul deplin al
învățământului profesional și tehnic este nevoie de o implicare activă din
partea companiilor în pregătirea practică a elevilor. Unele companii au înțeles
lucrul acesta. Investiția făcută nu este o pierdere, ci un câștig.
„Domnul maistru Mureșan Dorel a
fost cel mai bun model pentru mine. El m-a inițiat în tainele sudurii. Tutorele
de practică, domnul Kriszt Nicolae, a desăvârșit ceea ce a început domnul
Mureșan. Când sudez mă simt ca un Prâslea cel Voinic care se luptă și supune
balaurul de foc.”
Sfatul pentru cei ce vor să
învețe o meserie:
„Dacă vreți să fiți bine plătiți
și să fiți respectați oriunde vă duceți, învățați temeinic o meserie căutată pe
piața muncii. Meseria îți dă siguranța zilei de mâine!”
Cuvântul care îl caracterizează
cel mai bine pe Dănuț este TALENT.
Domnul director al COMELF S.A.
este foarte mândru de angajatul dumnealui.
„Pop Dan Florin este angajatul
nostru de aproape 5 ani. S-a integrat perfect încă de la începutul colaborării
noastre, respectiv din perioada stagiilor de pregătire practică. În toți acești
ani a participat la numeroase concursuri naționale de sudură la care a luat
premii importante, dar și la concursuri internaționale, în Germania și China.
În prezent este considerat un sudor de elită în COMELF S.A., cu care
intenționăm să continuăm colaborarea pentru o lungă durată de timp.”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu