Educaţia reprezintă un mai bun
gardian al libertăţii decât o copleşitoare armată. (Edward Everett)
Promovarea dimensiunii europene a educației prin proiectele școlare Erasmus+
Calitatea educației pe care o oferă elevilor săi este unul dintre obiectivele Școlii Gimnaziale „Ștefan cel Mare” din Bistrița. Aceasta este dată transformări inovatoare, de permanenta diversificare a funcțiilor școlii. Scopul este educarea unor generații active, înzestrate, deschise, care să nu facă discriminare, să nu țină cont de prejudecăți. Ritmul vieții actuale ne obligă ca atât acasă, cât și la școală să îi ajutăm pe copii să găsească răspuns la provocările lumii contemporane. Globalizarea, tot mai prezentă în toate domeniile vieții, își face apariția și la nivelul școlii. Sistemul nostru de învățământ se aliniază celor europene, de unde și nevoia de a fi la curent cu schimbări și inovații.
Uniunea Europeană dorește ameliorarea calității educației, prin
încurajarea cooperării între instituțiile educaționale din țările membre, prin
promovarea dimensiunii europene în educație și crearea unui sistem de cooperare
între statele membre. Proiectele Erasmus+ au ca scop îmbunătățirea calității
educației, promovarea dimensiunii europene în rândul elevilor, dezvoltarea
competențelor elevilor și profesorilor prin cooperare transnațională între
școli, prin încurajarea învățării limbilor străine, promovarea metodelor și
tehnicilor de predare și învățare inovatoare.
Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” face parte din comunitatea școlilor
europene încă din anul 2003 când a derulat primul său proiect european,
Comenius. Pe lângă acesta, s-au derulat proiecte eTwinning în colaborare cu
nenumărate școli europene. Beneficiile aduse elevilor, profesorilor și
instituției prin participarea la aceste proiecte au fost recunoscute imediat,
drept pentru care s-a încercat obținerea unui proiect Erasmus+. Începând cu
anul 2016, Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” se alătură instituțiilor care
derulează proiecte Erasmus+, parteneriate strategice între școli.
Instituția noastră are onoarea de a fi coordonatorul unui parteneriat
între șapte școli europene care în perioada 2016-2018 vor derula proiectul
„BASIC EMPLOYABILITY AND ENTREPRENEURSHIP SKILLS AT A YOUNG AGE” (Competențe
antreprenoriale și legate de piața muncii la vârste timpurii) – BEES:
- Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare”, Bistrița, România
-Yusuf Savas Ilkokulu, Darica, Turcia
- I. C. Pontecagnano San'Antonio, Pontecagnano Faiano, Italia
- Szkola Podstadowa Nr 153 im. ks. prof. Jozefa Tischnera,
Cracovia-Polonia
- Kildare Place School, Dublin, Irlanda
- Kilbowie Primary School, Glasgow, Scoția
- C.E.I.P. Los Arevacos, Arevalos Spania
Scopul principal al proiectului este pregătirea elevilor din ciclul
primar pentru piața muncii; dobândirea unor competențe antreprenoriale de bază
de la o vârstă timpurie. Se vor aborda subiecte cum ar fi piața muncii,
șomajul, consiliere și orientare în carieră, programe de studiu inovatoare,
metode educaționale de dezvoltare; cursuri de formare; cooperarea
internațională, relații internaționale, cooperarea pentru dezvoltare.
Obiectivul principal al proiectului este educarea elevilor din ciclul primar
spre dobândirea unor competențe antreprenoriale de bază și pregătirea acestora
pentru piața muncii. Alte obiective sunt: dezvoltarea competențelor de
numerologie și matematice, dezvoltarea competențelor de muncă în echipă,
creativitate, flexibilitate, încredere, independență a grupului țintă,
dezvoltarea competențelor digitale și de limbă engleză a grupului țintă,
dezvoltarea competențelor de leadership și time management, dezvoltarea
competențelor de comunicare scrisă și orală, dezvoltarea competențelor
antreprenoriale la copii cu vârste mici, ciclul primar. Proiectul este inovator
datorită temei pe care o abordează și mai ales pentru faptul că această
tematică, a antreprenoriatului și pieței muncii, se adresează elevilor de ciclu
primar (7-10 ani).
Cele 33 de activități ale proiectului au beneficii multiple asupra
elevilor și profesorilor acestora. Dintre acestea, șapte presupun mobilități
ale profesorilor cu scopul de a participa la activități de învățare, cursuri de
perfecționare, seminarii, workshop-uri. Competențele dobândite vor fi
diseminate în rândul profesorilor din școală și din comunitatea școlară locală.
Până în prezent au avut loc, la nivel de școală, activități atractive
pentru elevi, fapt confirmat și de numărul întotdeauna foarte mare de elevi
care doresc să se implice. Amintim câteva dintre acestea: amenajarea peretelui
Erasmus în școală, concurs de logo al proiectului, întâlniri skype cu
partenerii străini, schimb de felicitări cu ocazia sărbătorilor de Crăciun și
Paște, târg de Crăciun, crearea unui blog al elevilor, video-uri de prezentare
filmate de elevi. Profesorii au organizat conferința de lansare, au organizat
lecții demonstrative după fiecare activitate de învățare, au creat pagina de
facebook a proiectului, au realizat activități de diseminare. Până în momentul
de față au avut loc trei întâlniri de proiect:
- întâlnire transnațională în Turcia: au participat câte doi
reprezentanți ai fiecărei școli, s-au revizuit și planificat în detaliu
activitățile proiectului, s-a realizat planul de diseminare
- activitate de învățare în Irlanda: tema „How to use drama as a method
to teach employability skills”. În timpul acestei activități de învățare, cei
doi profesori reprezentanți ai școlii noastre au participat la seminarii și
ateliere de lucru având ca temă importanța dramatizării și a teatrului în
predarea antreprenoriatului și nu numai. S-au învățat tehnici și metode noi
care au fost, într-o primă fază, utilizate la clasă în lecții demonstrative,
urmând să fie folosite cât de des posibil
- activitate de învățare în Polonia: tema „Workshop on teaching
verbal-written communication skills, independence and interpersonal skills”. Pe
parcursul întâlnirii, profesorilor li s-au arătat tehnici de utilizare a artei
(pictură, grafitti, sculptură și scriere creativă) ca metodă de dezvoltare a
comunicării, a independenței și încrederii elevilor. S-a organizat o sesiune de
diseminare, urmând ca în săptămâna Școala Altfel, unul dintre atelierele
propuse să dezvolte aceste tehnici cu elevii.
Pe termen lung, proiectul BEES dorește să „echipeze” elevii cu
cunoștințe minime despre piața muncii, finanțe și antreprenoriat, să îi facă pe
elevi să își dezvolte încrederea în sine, să dezvolte competențe digitale,
lingvistice, de comunicare verbală și non-verbală. Școlile partenere vor
introduce în predare tehnicile noi achiziționate în activitățile de învățare,
vor implementa metodele noi și tematica proiectului în curriculum. Profesorii
își vor consolida competențele de predare, vor fi mai flexibili, creativi și
deschiși către inovare.
Coordonator proiect,
Prof. Anca LAZARIC,
Școala Gimnazială „Ștefan cel
Mare” Bistrița
MMIMPE, un acronim pe harta proiectelor europene ERASMUS +
Proiectul ERASMUS + MIND MAPPING AND MULTIPLE INTELLIGENCE FOR PRIMARY
EDUCATION este implementat de Școala Gimnazială Mihai Eminescu Năsăud pe o
perioadă de trei ani, din 1 septembrie 2015 până în august 2018.
Partenerii europeni sunt Exicosto Proto Dimotiko Sholelo Thessaloniki/
GRECIA, în calitate de coordonator, Instituto Comprensivo Grosseto 1 Alberto
Manzi Grosseto/ ITALIA, Școala Gimnazială Mihai Eminescu Năsăud/ ROMANIA,
Zespol Szkol Ogolnoksztalcacych W Szarowie/ POLONIA, Sefkat Ilk Okulu Usak/
TURCIA, Agrupamento De Escolas Gomes Teixeira, Armamar/ PORTUGALIA. Prin
derularea activităților propuse, acesta răspunde interesului cadrelor didactice
de a adopta strategii didactice moderne eficiente pentru educația contemporană,
în cadrul unei societăți care devine tot mai complexă și e în continuă
transformare.
În opinia partenerilor implicați în acest proiect, este important ca
actul didactic să fie adaptat nevoilor societății, să adopte un stil pragmatic
și realist. În acest sens, activitățile proiectului au fost concepute cu
participarea directă a grupurilor de elevi și profesori care să realizeze
sarcini de lucru similare, implementate utilizând strategiile învățării prin
cooperare. Utilizarea hărților mentale (MM) în învățare/ predare/ evaluare și
abordarea conținuturilor din perspectiva Inteligențelor multiple (MI) vor avea
un impact pozitiv asupra dezvoltării experiențelor de învățare ale elevilor, îi
vor ajuta să își structureze conținuturile, să își dezvolte aptitudini noi și
competențe de comunicare, dar și sociale. Astfel, este adoptat stilul învățării
centrate pe elev, iar în cazul învățării prin cooperare, în cadrul grupului,
fiecare are un rol bine stabilit, conform unor reguli adoptate de comun acord.
Contribuția fiecărui membru al grupului conduce la învățare și progres. Este
motivul pentru care toate activitățile sunt derulate de toate școlile
partenere, pentru a dezvolta competențele de învățare tuturor elevilor și
profesorilor implicați în proiect.
În acord cu obiectivele proiectului, sunt propuse trei tipuri de
activități:
A 1 - A 24 ---activități lunare derulate în cadrul fiecărei școli
partenere;
C 1 - C 3 --- activități de învățare de tip Learning/ Teaching/
Training în cadrul mobilităților, câte una propusă în fiecare an;
C 4 - C 12 --- schimb de elevi, pe termen scurt, combinate în cadrul
mobilităților de tip Learning/ Teaching/ Training și a celor transnaționale;
M 1- M 6 --- mobilități de tip transnațional pentru profesori.
Până în acest moment, mai 2017, au fost derulate lunar activități în
acord cu propunerea din aplicația aprobată. Echipa de proiect a școlii noastre
a participat la patru mobilități, grupurile fiind formate din elevi și
profesori implicați în workshop-uri sau activități de învățare interesante, pe
care le-au aplicat apoi la clasă. Aplicația Meister Task are înregistrate toate
evenimentele realizate, dar și pe cele care vor fi derulate până la finalul
proiectului.
Tot ce s-a realizat poate fi vizualizat pe paginile de Facebook
https://www.facebook.com/ERASMUSPLUSMMMI/?fref=ts, respectiv Twinspace
https://twinspace.etwinning.net/9979 ale proiectului.
Aplicarea metodei HARTA MENTALĂ la discipline diferite sau în mod integrat
ajută elevii să își structurez în mod eficient cunoștințele pe care le au
despre o temă data sau o temă de interes personal. Munca în echipă îi ajută să
își dezvolte competențe de comunicare orală sau scrisă, să învețe unii de la
alții, să fie responsabili și să își împartă sarcinile în cadrul unui grup de
lucru pentru a realiza un produs final. Acesta este un model de hartă mentală
realizată de elevi în cadrul proiectului.
Prin intermediul planului de diseminare a informațiilor și a
activităților proiectului, sperăm să promovăm o educație modernă, de calitate,
cu accent pe valorizarea experiențelor de învățare ale elevilor și pe
dezvoltarea competențelor specifice acestui tip de proiect: competențe
digitale, competențe de comunicare în limba engleză, competențele de comunicare
în cadrul unui grup de elevi mixt, competențe de adaptare la sisteme de
educație europene diferite.
Coordonator proiect,
Prof. Adela-Gabriela MUREȘAN,
Școala Gimnazială Mihai
Eminescu Năsăud
Put yourself in a refugee's shoes – proiect Erasmus+
Colegiul Național „George Coșbuc” Năsăud implementează în perioada 01
septembrie 2016 – 31 august 2018 parteneriatul strategic KA219 cu titlul PUT
YOURSELF IN A REFUGEE'S SHOES, proiect finanțat cu sprijinul Uniunii Europene
prin Programul Erasmus+, în calitate de beneficiar (partener).
Țările participante în acest proiect sunt:
Aplicant-coordonator Italia și parteneri: Turcia, Portugalia, Bulgaria
și România.
Grupul țintă al acestui proiect îl constituie elevii școlilor
participante, acești elevi sunt încurajați să se afirme și să apere atât cât le
stă în putință, semeni de-ai lor care astăzi înfruntă probleme sociale
deosebite cum sunt cele de a fi refugiat sau imigrant într-o țară din Uniunea
Europeană, înțelegând mai bine Declarația Universală a Drepturilor Omului.
Proiectul nu încearcă să rezolve problemele foarte numeroase ale unor
astfel de oameni ci își dorește o conștientizare, o mai bună înțelegere a
acestor probleme și cu astfel de exemple o creștere a sentimentului de
compasiune în probleme general umane.
România și Bulgaria la 10 ani de la aderarea la Uniunea Europeană au în
continuare multe de învățat de la ceilalți parteneri europeni în ceea ce
privește abordarea celor 17 obiective de dezvoltare durabilă ale omenirii
conform Agendei 2030 a Conferinței Națiunilor Unite pentru Dezvoltare Durabilă,
New York 2015.
Proiectul, încă la început, a avut până acum o primă întâlnire
transnațională în Sicilia, Italia, 16-20 noiembrie 2016. La această întâlnire
au participat prof. Simion Strugar (coordonatorul proiectului) profesor de
informatică și Camelia-Monica Berceni (membru în echipa de proiect) profesor de
limba engleză. (Limba engleză fiind limba oficială a proiectului)
S-au desfășurat activități în proiect ca cele de recunoaștere a refugiaților
sau imigranților, prezentare a experiențelor de viață și activități de
voluntariat prin care elevii își dezvoltă creativitatea și responsabilitatea
față de persoanele aflate în condiții dificile de viață.
În Italia la propunerea partenerilor italieni și portughezi se
interschimbă ordinea mobilităților de scurtă durată a elevilor, datorită
situației din Turcia și se stabilește ca următoarea mobilitate internațională
să aibă loc în Portugalia și se fixează data pentru a doua mobilitate cu elevi
ce va avea loc în România.
Între 19 si 25 februarie 2017 a avut loc primul schimb de scurtă durată
cu elevi în Portugalia (Ourem). La aceasta mobilitate au participat: prof.
Simion Strugar (coordonatorul proiectului) profesor de informatică, prof.
Dorel-Alexandru Coc (membru în echipa de proiect) profesor de discipline
socio-umane, prof. Simona-Carmen Costea (suport lingvistic) profesor de limba
engleză și elevii Ani Iulia Maria 11D – filologie, Strugar Ana 9A – matematică
informatică, Miti Andrei-Ștefan 10A – matematică-informatică și Oancea
Glogor-Dan 11A – matematică-informatică. Toți componenții echipei de proiect
române au avut avizul Consiliului de Administrație al școlii, elevii fiind
selectați în urma înscrierilor voluntare, verificărilor lingvistice și implicării
în activitățile proiectului.
În Portugalia fiecare țară a pregătit documente cu privire la tematica
proiectului ex: rutele refugiaților (ruta balcanică, nord africană,
mediteraneană) ce mănâncă și cum se îmbracă refugiații și particularități (statistici)
ale fiecărei țări. Aceste documente se doresc componente ale unei reviste la
care s-a lucrat efectiv cu elevii.
Activități de transmitere de informații și diseminare a activităților
din proiect s-au desfășurat și se vor desfășura în continuare înainte de
fiecare activitate, în timpul activității și după activitate. Articole în presa
locală cu privire la activitățile proiectului găsiți la următoarele adrese:
Site-ul proiectului: https://sites.google.com/a/cngc.ro/put-yourself-in-a-refugee-s-shoes/
Prof. Simion STRUGAR,
Prof. Camelia-Monica BERCENI,
Colegiul Național George Coșbuc
Năsăud
„Bridging three generations. Timeless games and toys” – Legături între generații. Jocuri fără vârstă.
„Bunici” – acesta este unul dintre cuvintele cheie ale proiectului
nostru, o resursă umană care nu este valorificată deplin în procesele
educaționale timpurii derulate în cadrul școlii și în afara ei. Proiectul
„Legături între generații. Jocuri fără vârstă” este un parteneriat strategic
Erasmus + KA2, derulat între școli construit pe fundația unui proiect eTwinning
care se derulează în perioada 2015-2017.
Coordonatorul este Haci Sabanci Ortaokulu Ankara, Turcia iar ceilalți
parteneri sunt: St. Colman's PS and All Saints' Nursery Unit, Annaclone, Marea
Britanie, OGEC de Billom-Ensemle Scolaire Notre Dame, Billom, Franța,
International School of Bergen, Bergen, Norvegia, State School Instituto
Comprensivo – Via Santi Savarino, Roma, Italia, Grundzale Pamatskola, Grunzale,
Letonia, General Secondary School Nikola Vaptsarov, Aytos, Bulgaria și Școala
Gimnazială „Tiberiu Morariu” Salva, România. Colaborarea cu partenerii a fost
graduală la fel și sarcinile pe care le-am îndeplinit, partenerii experimentați
au avut de gestionat sarcini complexe și au mentorat partenerii fără
experiență.
Proiectul își propune conceperea de legături emoționale și de
interacțiune între generațiile de copii și bunici utilizând jocurile și
jucăriile tradiționale dintr-o perspectivă integrată pentru crearea unui mediu
educogen propice dezvoltării holistice a copiilor și de formare a unor
competențe IT pentru generația vârstnică. Pe lângă activitățile de învățare
care familiarizează copiii cu jocurile și jucăriile tradiționale, elevii și
profesorii implicați au realizat ateliere de metode non-formale cu bunicii (Biblioteca
vie, Jocuri de societate, Photovoice, Storytelling) pentru a restabili rolul
vârstnicilor de resurse educative secundare în procesul educativ. Erasmus +
oferă o viziune inovativă prin îmbunătățirea ofertei de învățare și
oportunități pentru elevii noștri încă din primul an de proiect ca an de
cartografiere a resurselor si prin realizarea unor materiale auxiliare care
deservesc activitățile din orarul grupelor/ claselor din învățământ preșcolar.
S-au realizat materiale didactice auxiliare care deservesc la
utilizarea jocurilor tradiționale ca si elemente active in demersul didactic în
învățământul preșcolar și primar ca și: Calendarul personalizat al proiectului,
la domeniile experențiale și de dezvoltare personală: Broșura cu jocuri
tradiționale, Trusa de dezvoltare emoțională „Family”, Jocuri tradiționale
europene transpuse in format digital, Semne de carte, Jocuri de masă, Magneți,
Afișe, Colecția de cărți poștale, Jetoane cu jocuri tradiționale, Film didactic
cu jocuri tradiționale pentru educația out-door, Studii de cercetare si
interviuri.
Pe tot parcursul primului an de proiect s-au selectat și analizat
materialele (planuri de lecție, fișe de progres) privind conceperea produsului
intelectual „Societal curricula” care este prezent în oferta curriculară a
școlilor partenere începând din această toamnă sub forma unui opțional.
Pentru al doilea an de proiect s-a realizat al doilea produs
intelectual al proiectului Cartea cu jocuri tradiționale europene – material
coordonat de echipa română în care fiecare partener a conceput un capitol cu 5
jocuri tradiționale complete de filmări și coduri QR. Discuții cu partenerii
despre integrarea în activitatea didactică a jocurilor tradiționale, despre
selecția acestora în funcție de nevoile generației tinere și despre utilizarea
materialelor video și a codurilor OR într-un mod creativ va fi prezentat la
evaluarea proiectului în timpul evenimentului de formare de scurtă durată din
luna iunie din România.
Au avut loc șase evenimente de formare de scurtă durata (octombrie 2015
– Turcia, martie 2016 – Bulgaria, mai 2016 – Franța, noiembrie 2016 – Italia,
ianuarie2017 – Norvegia, martie 2017 – Irlanda de Nord) experiențe de învățare
conduse de profesori universitari, ONG-uri, actori, psihologi care au atins
tematici ca: Jocurile Tradiționale și patrimoniul imaterial, Jocurile cu păpuși
în dezvoltarea inteligenței emoționale, Integrarea copiilor cu dificultăți de
învățare, autism și ADHD cu ajutorul jucăriilor tradiționale, Migranții –
factori de mobilitate pentru cultura tradițională europeană, toate acestea
reprezentând ocazii unice de dezvoltare profesională a profesorilor implicați
care la întoarcerea în școală au avut un „efect de domino” proiectând metodele
însușite asupra comunităților școlare, locale și regionale.
În urma studiilor realizate s-a constatat că jocul stă la baza
dezvoltării sociale a moralității, jocul reprezintă un sprijin temeinic pentru
coeziunea socială. Joaca implică de multe ori râsul, care este un mecanism de
unire foarte bun între copii și adulți. Și jocul fizic – în special sporturile
de echipă care necesită coordonare – produce endorfine care le oferă
participanților o stare de fericire. În plus, jocurile outdoor determină
creșterea spiritului competitiv, participanții își îmbunătățesc efectiv
propriile abilități atunci când urmăresc alte persoane jucându-se. Joaca este
deopotrivă o forma de deconectare dar și de stimulare. Prin joc, asemenea
copiilor, adulții își pot hrăni imaginația, creativitatea, abilitățile de
rezolvare a problemelor dar și starea de bine. Aptitudinile sociale sunt
învățate atunci când în timpul jocului trebuie să dăm sau să primim. În
copilărie, în timpul jocului, copiii învață comunicarea verbală, non-verbală,
ce înseamnă limitele, cooperarea și munca de echipă.
La nivelul profesorilor impactul constă în aplicarea de metode noi la
clasa, de însușire a competențelor digitale și de exprimare în limba engleză,
de regândire a strategiilor de lucru cu elevii și influența pozitivă pe care o
au jocurile tradiționale în mediul școlar la toate nivelurile de învățământ. La
nivelul elevilor aceștia au manifestat un interes crescut asupra activităților
non-formale, atelierelor de lucru cu bunicii, activități în care pot aplica competențele
digitale și lingvistice. La nivelul părinților/bunicilor și a altor membri ai
comunității locale s-a evidențiat o deschidere pentru activitățile școlii, au
înțeles utilitatea cunoștințelor pe care le au și modul de a le transmite,
propunând realizarea unor activități non-formale cât mai des ca formă de
comunicare dar și de socializare.
Diseminarea proiectului este activă atât în social-media, grupuri
Facebook, adresa de Twitter, cont de Instagram, twinspace eTwinning) cât și în
presa scrisă la nivel local și internațional, conferințe educaționale,
universități, ONG-uri, întâlniri cu consuli sau reprezentanți ai ambasadelor
țărilor partenere. Mai multe detalii si fotografii găsiți pe site-ul
proiectului: (www.bridging3generations.com).
Activitățile derulate până acum în cadrul proiectului Erasmus+ au
determinat echipa de proiect să conceapă în instituția noastră activități
complementare aplicației ca înființarea clubului Impact și a proiectului Școli
deschise pentru comunitate în colaborare cu Fundația Noi Orizonturi, derularea
proiectului Digitaliada a Fundației Orange prin care școala noastră a fost
dotată cu tablete și echipament IT, proiectul cu reciclabilele Școala
Ecoterrienilor contribuind din plin la creșterea vizibilității și
sustenabilității proiectului în cadrul comunității locale și naționale.
Testimoniale: „Proiectele Erasmus + constituie instrumentul de
promovare a valorilor tradiționale locale și de reactualizare a conținuturilor
educaționale morale la vârstele timpurii. Implicarea în aceste proiecte este o
provocare continuă atât pentru elevii noștri, profesori, bunici pentru
reconsiderarea rolului principal al spațiului școlii ca un spațiu deschis spre
nevoile comunității. (Prof. Cuceu Luminița – responsabil diseminare)
„Materialele didactice concepute în cadrul proiectului vor aduce un
plus calității actului didactic derulat în cadrul instituției noastre iar
schimburile de bune practici între parteneri ne oferă posibilitatea de a intra
în contact cu pedagogiile inovative și metodologii specifice competențelor sec.
XXI. (Prof. Codrea Maricuta – responsabil monitorizare și evaluare)
Prof. Vasilica GĂZDAC,
Școala Gimnazială Tiberiu
Morariu Salva
SILVAforum
SILVAforum este un proiect de parteneriat strategic VET din cadrul
programului ERASMUS + având codul 2015-1-LU01-KA202-001344 și o durată de 30 de
luni.
Proiectul implică școli silvice din Finlanda, Suedia, Austria, Franța,
România ca organizații partenere și LTA Ettelbruk din Luxemburg ca organizație
coordonatoare. Proiectul are ca obiectiv principal schimbul de bune practice
între școlile partenere și creare unor instrumente de lucru utile în
activitatea de învățare cum sunt videotutorialele cu tematică silvică, cât și
glosarul forestier sub forma unei aplicații pe smartphone pe care elevii o vor
folosi în timpul workshopurilor. Proiectul prevede 3 mitinguri transnaționale,
6 workshopuri pentru profesori în cele 6 școli partenere cât și 6 workshopuri
pentru elevi. Proiectul se va finaliza în luna iunie 2018 cu o reuniune de
diseminare în LFS St. Andra din Austria.
Vizită profesională la Ocolul Silvic Valea Șieului |
Firul roșu care leagă cele 6
instituții silvice europene este Campionatul Forestier European, instituțiile
partenere fiind implicate în această competiție care a devenit foarte populară
și care se desfășoară după un regulament propus de școlile de profil din
Austria. Totodată școlile partenere care fac parte din proiect sunt membre ale
asociației Europea Internațional care reunește peste 1000 de școli agrosilvice
din 25 de țări membre. Bazele proiectului s-au pus la seminarul de contact din
Bergen, Norvegia din octombrie 2014.
Vizită profesională la Tășuleasa Social |
Până în prezent s-au derulat 5 workshopuri pentru profesori în
Luxemburg, România, Finlanda, Franța și Suedia. Până la sfârșitul acestui an
școlar sunt prevăzute 2 workshopuri de scurtă durată pentru elevi la LTA
Ettelbruk din Luxemburg și Colegiul Silvic Transilvania din Năsăud și un
workshop pentru profesori la LFS St. Andra din Austria. Tematica workshopurilor
cuprinde următoarele activități: în Luxemburg în perioada 21-28 mai elevii din
cele 6 țări vor participa la lucrări de colectarea lemnului cu caii, lucrări de
decojire a stejarului pentru obținerea taninului din scoarță (lucrare
tradițională luxemburgheză efectuată în luna mai, cojirea executându-se
manual), gestiunea arboretelor de crâng, gestiunea arboretelor de duglas.
Workshopul organizat în România se va desfășura între 26.06-1.07.2017, va avea
în program vizite profesionale la fabrica de cherestea din Lunca Ilvei, arta
lemnului în Maramureș, gestiunea arboretelor de stejar, lucrări de obținere a
draniței din care se va face și un videotutorial, la sugestia partenerilor,
care va fi utilizat de școlile partenere în cadrul lecțiilor demonstrative de
folosire eficientă a lemnului.
Coordonator proiect,
Prof. Gioconda NEAMȚ,
Colegiul Silvic Transilvania Năsăud
No frontiers in education!
Liceul Teoretic „Solomon Haliță” Sîngeorz-Băi derulează proiectul
educațional internațional „No Frontiers in Education” Parteneriat Strategic
între școli, acțiunea cheie KA2 cu durată de implementare de 2 ani. Proiectul a
început la data de 01 septembrie 2015 și se va finaliza la data de 31 august
2017. Cele 4 școli partenere implicate în proiect sunt: Liceul Teoretic
„Solomon Haliță” Sîngeorz-Băi – România; Narvik videregående skole, Narvik –
Norvegia; Zespol Szkol Ponadgimnazjalnych im. Jana Pawla II, Krynica-Zdroj-
Polonia; Zespol Szkol Ogolnoksztalcacych nr 1, Nowy Sacz- Polonia. Este primul
proiect de talie internațională pe care Liceul Teoretic „Solomon Haliță” îl
derulează în calitate de coordonator de proiect, proiect de care vor beneficia
atât elevii și profesorii implicați direct și indirect cât și membri
comunității locale. Proiectul se concentrează pe dezvoltarea, schimbul și
transferul de practici inovatoare între cele 3 țări participante: România,
Norvegia și Polonia. Proiectul își propune să conecteze elevii care provin din
diferite medii sociale și culturale și din sisteme educaționale diferite în
scopul conștientizării valorilor europene și democratice, a dezvoltării unei
atitudini responsabile în societate, a identității naționale și europene. O
altă abordare este educația antreprenorială întrucât evoluția democratică
atrage după sine o evoluție în punerea în practică a conceptului de
antreprenoriat într-o viziune modernă, bazată pe strategii și tehnici evoluate
de marketing. Alături de cele 3 școli partenere s-au implicat în proiect și
alte Instituții: Muzeul Nordland Narviksenteret din Narvik, Narvik Peace Centre
– Norvegia și Muzeul Memorial Sighet-România”, AUSCHWITZ Museum, antreprenori
polonezi și români de succes.
Profesorii de la Liceul Teoretic „Solomon Haliță” implicați în acest
proiect sunt prof. economist exp. cont. Monica Ștefania Măgurean (coordonator
de proiect, responsabil financiar, coordonator științific economie, educație
antreprenorială), prof. Mititean Varvara (coordonator monitorizare și
asigurarea calității, coordonator științific limba engleză, responsabil al
produselor intelectuale), prof. Cârcu Radu (coordonator comunicare și
promovare), prof. dr. Mâti Doru (coordonator științific documentare și
coordonator al produselor intelectuale ale proiectului) și prof. informatician
Prangate Toader (coordonator tehnic al proiectului).
Până în momentul de față s-au derulat toate cele trei mobilități ale
proiectului, respectiv mobilitatea din Norvegia, mobilitatea din Polonia și
mobilitatea din România.
În toate cele trei mobilități activitățile de proiect au fost
programate să se desfășoare în locații diferite, în școli, instituții publice,
muzee, sedii și spații de lucru ale unor antreprenori de succes. Cu rigoare și
seriozitate s-au abordat cele două teme majore ale proiectului – democrația și
antreprenoriatul – pe zile, organizându-se lectorate și workshopuri respectiv
activități bazate pe metode de învățare nonformale pe grupe de lucru
internaționale la care au participat toți elevii implicați în proiect:
norvegieni, români și polonezi.
De semnalat este transparența activităților și respectul pentru școală,
educație și educatori prin implicarea efectivă a părinților în viața școlară și
a instituțiilor sociale și agenților economici: părinții elevilor au primit cu
suficient timp înainte programul de activități în care sunt implicați copiii
lor, aceștia putând să urmărească pas cu pas evoluția lor pe parcursul
derulării proiectului și dezvoltarea personală. Iată un mod de a evolua
împreună prin educație!
De asemenea și profesorii au fost implicați în aceste activități
beneficiind de un real și util schimb de experiență privind aplicarea metodelor
și a instrumentelor didactico-pedagogice moderne în sensul dezvoltării
profesionale și personale prin conectarea la dimensiunea europeană a actului
didactic din perspectivă științifică și culturală. A fost un exercițiu de
rigurozitate științifică, didactică, pedagogică, de organizare și prezentare a
informației, de adaptare la standardele educaționale europene în contextul
tematicii de proiect – „Democrație și inovare socială”.
Elevii au avut parte de experiențe de învățare moderne în contact
direct cu mediul economic real polonez, român și norvegian, cu mediul cultural,
social, administrativ care au vizat problematica democrației moderne și punerea
în practică a conceptului de antreprenoriat (Cooperativa Muszynianka, Compania
Fakro, Compania Wisniowski- antreprenori polonezi de succes, MIS GRUP și
FRASINUL- România.). La activitățile de diseminare au participat consilieri
locali din orașul Sîngeorz-Băi și alți reprezentanți ai Primăriei. De asemenea
au fost prezenți profesori, colegi din instituțiile de educație din oraș.
Iată o impresie la cald a unei eleve după mobilitatea din Polonia:
„No frontiers in education!” KA2, Polonia – proiectul pe care l-am
așteptat cu atâta emoție s-a dovedit a fi experiența care mi-a deschis noi
orizonturi spre perspective europene. Această mobilitate mi-a șlefuit cu
eleganță personalitatea, gândirea și modul de acțiune, conturând o nouă
persoană, mai responsabilă și mult mai sigură pe propriile forțe. A fost pentru
prima dată când am înțeles că educația nu are limite, fiind posibilă în
diferite forme datorită influențelor culturale, democratice și informaționale
regăsite în dezvoltarea fiecărui popor.
„No frontiers in education!” – proiectul care a început dintr-un vis
îndrăzneț și va continua cu împlinirea a cât mai multor vise!” – Rebeca
Marinela Moldovan
„Este un proiect pentru dascălii care-și iubesc meseria și doresc să
înțeleagă dimensiunea europeană a educației. Este o șansă pentru toți elevii
implicați să dobândească competențe suplimentare, flexibilitate, pentru o mai
bună inserție pe piața muncii. „No Frontiers in Education” – o nouă experiență
de învățare, un exercițiu didactic de raportare la o altă dimensiune, de
valorizare a tuturor celor implicați. O frumoasă provocare!” – coordonator
proiect prof. economist Monica Ștefania Măgurean.
Coordonator de proiect,
Prof. Monica Ștefania MĂGUREAN,
Coordonator monitorizare și
asigurarea calității,
Prof. Varvara MITITEAN,
Liceul Teoretic „Solomon
Haliță” Sîngeorz-Băi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu