A învăţa şi a nu gândi este fără folos. A gândi şi a nu învăţa este
periculos. (Confucius)
Coordonate ale unei lecţii moderne
Creşterea eficienţei întregii
activităţi este un imperativ care trebuie să fie avut în considerare de orice
cadru didactic. Iată câteva sugestii privind proiectarea, realizarea şi
evaluarea activităţii didactice, necesare pentru creşterea eficienţei lecţiei:
1. Formularea clară a
obiectivelor operaţionale şi enunţarea lor pe interesul elevilor: O lecţie
modernă se caracterizează prin claritatea şi precizia cu care sunt formulate
obiectivele. Fiecare lecţie trebuie să se desfăşoare pe baza obiectivelor
operaţionale formulate în termeni de comportament măsurabil şi observabil,
astfel profesorul poate avea o perspectivă clară asupra întregii activităţi şi
a criteriilor de măsurare şi apreciere a calităţii şi eficienţei acesteia.
Pentru ca un obiectiv să aibă un pronunţat caracter operaţional formulat în
termeni comportamentali expliciţi se folosesc verbe de acţiune – elevul „să
definească”, „să demonstreze”, „să experimenteze”, „să construiască” – în felul
acesta accentul se pune nu pe activitatea profesorului ci pe schimbarea care se
aşteaptă să se producă la elevi, adică „ce vor şti elevii să facă” după lecţie.
La sfârşitul lecţiei fiecare elev
trebuie să probeze că a dobândit o performanţă, că să ştie să facă ceva, să
opereze cu cunoştinţele însuşite şi nu numai să le reproducă.
Orice lecţie începe cu o stare de
pregătire imediată pentru învăţare, cu captarea atenţiei, după care urmează
comunicarea obiectivelor urmărite în lecţia respectivă. Este foarte important
ca elevii să cunoască de la început unde trebuie să ajungă.
Cunoaşterea încă de la începutul
lecţiei a obiectivelor, ţelurilor joacă un rol important, motivaţional, de
concentrare şi menţinere a atenţiei întregii clase de elevi, de intensificare
şi orientare a eforturilor de învăţare în direcţia dorită. Comunicarea
obiectivelor pe înţelesul elevilor constituie o cale de activizare permanentă a
elevilor în procesul învăţării în scopul creşterii eficienţei acesteia.
2. Abordarea conținutului lecţiei
prin prisma pedagogiei active. Conţinutul (in)formativ-educativ al lecţiei se
determină în raport cu obiectivele operaţionale urmărite. Profesorul analizează
cu grijă conţinutul fiecărei teme din manual cu scopul de a selecţiona riguros,
ştiinţific-informaţia, de a actualiza datele şi a interpreta corect faptele, evenimentele,
de a elimina cunoştinţele perimate şi de a rearanja conţinutul respectiv in
funcţie de obiectivele operaţionale stabilite. În vehicularea conţinutului
lecţiei şi implicarea elevilor în diferite situaţii de învăţare pentru ca
obiectivele urmărite să fie transformate în rezultate reale, profesorul se
foloseşte de strategii didactice.
Strategiile didactice sunt
combinaţii de metode şi mijloace cu ajutorul cărora se realizează obiectivele
lecţiei. La elaborarea strategiilor didactice se au în vedere nu numai
obiectivele operaţionale şi conţinutul ci şi specificul disciplinei ce se
studiază. În studiul disciplinelor fundamentale şi de specialitate, să
predomine strategiile bazate metode active, formative-participative (învăţarea
prin descoperire, acţiune, experimentul, exerciţiul, problematizarea.
Învăţarea prin proiecte, studiul
de caz). Ca urmare elevii vor fi puşi în situaţia să emită ipoteze, să
formuleze probleme, să experimenteze, să înregistreze şi să prelucreze datele
obţinute, să formuleze definiţii, reguli, principii, să ajungă la concluzii şi
generalizări.
Dacă metodele se aleg în funcţie
de natura obiectivelor urmărite in schimb criteriul cel mai corect de
selecţionare a mijloacelor de învăţământ îl constituie specificul metodei.
Strategiile didactice bazate pe metode active necesită mijloace de învăţământ
adecvate cu care elevii sa interacţioneze direct pentru realizarea sarcinilor
de învăţare. În studiul disciplinelor filologice si sociale apare adesea
necesitatea realizării unor obiective cu conţinut informativ-concepte, teorii,
teze, doctrine, date cronologice, fapte si evenimente istorice, scriitori si ca
urmare si strategiile se vor baza pe metode informative-expunerea, explicaţia,
povestirea, prelegerea.
Aceasta nu înseamnă că accentul
se va pune doar pe memorarea de informaţii ci şi pe interpretarea analiza,
sinteza si judecarea lor din diferite unghiuri de vedere. Şi în aceste cazuri
elevii pot fi activizaţi în lecţie dacă profesorul va utiliza strategii bazate
pe problematizare, descoperire, studiu de caz care solicită intens gândirea,
imaginaţia, experienţa, capacitatea de comunicare. Pentru aceste metode se
utilizează cu precădere mijloace de învăţământ bazate pe imagini: fotografii,
filme, materiale grafice: tablouri, atlase, globuri, albume cu reproduceri,
ilustraţii din cărţi, reviste. Această categorie de mijloace de învăţământ cu
mesaj informaţional explicit poate să substituie realitatea, să comunice direct
sau să ofere informaţii, să reconstituie lumea reală, să modeleze fenomene.
Impactul cu imaginea lărgeşte considerabil orizontul de cunoaştere al elevilor,
stimulează dezvoltarea calităţilor proceselor psihice, cu precădere ale
gândirii şi imaginaţiei, a celor afective şi sensibilizează elevii pentru tot
ceea ce este frumos.
3. Organizarea optimă a mediului
instructiv. Eficienţa unei lecţii este determinată în mare măsură si de
condiţiile în care se desfăşoară activitatea de predare-învăţare (laboratoare,
cabinete) organizate si dotate corespunzător, acestea contribuind la creşterea
eficienţei procesului de învăţământ.
4. Participarea elevului la
propria instruire. O lecţie modernă cere înainte de toate o nouă viziune asupra
învăţării Deşi numeroase studii relevă influenţa învăţării asupra întregii
dezvoltări a elevului, există discrepanţe între modul în care se practică
învăţarea în unele şcoli şi ştiinţa despre învăţare. Nu puţine sunt situaţiile
când instruirea se desfăşoară după modelul tradiţional, caracterizat prin
activismul unilateral al profesorului care ocupă cea mai mare parte din durata
lecţiei. În aceste lecţii traseul comunicării este unic : informaţia este
transmisă de profesor si receptată de elevi.
În raport cu modelul tradiţional,
didactica modernă concepe lecţia ca pe o activitate comună a profesorului cu
elevii, în care funcţia principală a celui dintâi este mai mult de îndrumare,
stimulare. dirijare a învăţării, de evaluare decât de predare. Prin acesta se
promovează ideea mutării accentului de pe predare, pe învăţare, de pe expunerea
si demonstraţia profesorului, pe activitatea independentă, experimentală şi
diferenţiată a elevilor.
Învăţarea ca act personal este
condiţionată de gradul de participare al elevilor la dobândirea cunoştinţelor.
De gradul de implicare, de angajare, de participare activă şi intensivă a
elevilor pe tot parcursul lecţiei depind calitatea şi eficienţa acesteia.
Efectele formative şi educative ale lecţiei sunt în legătură directă nu cu
efortul de predare al profesorului (oricât de mare ar fi el) ci în raport
direct proporţional cu gradul de activizare şi participare al elevilor la
propria lor instruire.
Iată de ce fiecare elev trebuie
să fie pus în situaţia de a participa prin efort personal la dobândirea de noi
cunoştinţe, de a fi activ. Un elev care stă pasiv în bancă sau care doar urmăreşte
cele predate nu poate obţine rezultate bune la învăţătură, de aceea
profesorului îi revine sarcina de a crea toate condiţiile pentru schimbarea de
comportamente ce se aşteaptă să fie obţinute pe baza unei activităţi efectuate
direct pe elevi.
5. Evaluarea activităţii
desfăşurate la lecţie. Evaluarea este momentul care încheie traseul complet al
unei lecţii încununarea întregii activităţi de proiectare şi realizare a
cesteia. Ea capătă caracterul unei etape de bilanţ în care se măsoară si se
apreciază calitatea şi eficienţa întregii activităţi desfăşurate, se compară
rezultatele obţinute (performanţele) cu cele preconizate prin obiective.
Dintotdeauna profesorul a dorit să cunoască dacă cunoştinţele pe care le-a
predat au fost sau nu înţelese sau însuşite de elevii săi. S-a recurs la
diferite metode de verificare si apreciere a rezultatelor şcolare, care de-a
lungul anului (timpului) au urmărit scopuri diferite.
Astfel în învăţământul
tradiţional metodele de control vizau cantitatea şi fidelitatea reproducerii
cunoştinţelor predate de profesor sau cuprinse în temele din manual. Pedagogia
modernă concepe evaluarea ca pe un demers didactic continuu menit să constate
în ce măsură au fost atinse obiectivele lecţiei pentru a se putea formula o
judecată de valoare asupra nivelului la care s-a realizat învăţarea, să pună în
evidenţă schimbările intervenite în comportamentul elevilor, a progreselor
înregistrate faţă de nivelul de la care s-a plecat, să stabilească măsurile
necesare pentru ameliorarea şi optimizarea procesului de instruire.
După modelul de integrare al
evaluării în procesul didactic se disting trei forme principale de evaluare:
iniţială-la începutul parcurgerii unui an şcolar, formativă (continuă,
dinamică) care se face prin verificări sistemice pe parcursul lecţiilor ce se
succed zilnic pentru a constata progresul elevilor, comparând rezultatele
obţinute cu obiectivele operaţionale urmărite si evaluarea sumativă
(cumulativă) care are caracter retrospectiv, recapitulativ, are loc la perioade
de timp mai mult sau mai puţin lungi (la sfârşit de capitole, de semestru) şi
se realizează prin verificări finale pentru a constata remanenţa efectelor
instruirii şi ierarhizarea (clasificarea) elevilor după performanţele obţinute.
Pentru măsurarea si aprecierea rezultatelor
şcolare se folosesc mai multe metode si tehnici, dintre care: observarea
coerentă a activităţii desfăşurate de elevi în cursul lecţiilor, diferite probe
scrise, practice.
Evaluarea lecţiei constituie un
bun prilej pentru profesor de autoevaluare a activităţii didactice. Este firesc
ca fiecare profesor să-şi autoaprecieze munca depusă si rezultatele obţinute
pentru a cunoaşte părţile bune cât ş pe cele slabe, să ia măsuri
corespunzătoare pentru autoreglarea şi ameliorarea demersului didactic. Autoevaluarea
are rol creator şi reflectă o atitudine exigentă faţă de propria muncă în
vederea optimizării şi perfecţionării continue a activităţii de
predare-învăţare.
Un rol important în ansamblul
procedeelor de apreciere al rezultatelor şcolare îl are şi cultivarea
atitudinii pozitive la elevi faţă de propria activitate. Ei trebuie să
dobândească conştiinţa progreselor realizate şi a eforturilor ce se cer pentru
atingerea obiectivelor, să înveţe să raporteze rezultatele obţinute la
obiectivele si criteriile stabilite, să-şi descopere singuri greşelile, să-şi
autoevalueze propria muncă, să-şi mobilizeze eforturile în direcţia creşterii
randamentului şcolar.
Bibliografie:
I. Cerghit, Perfecţionarea
lecţiei în şcoala modernă, EDP, București, 1999
Ioan T. Radu, Teorie si practică
în evaluarea eficienţei învăţământului, EDP, București, 2001
I. Cerghit. L. Vlăsceanu, Curs de
pedagogie, București, 1995.
Prof. Lorelai IVIŞUC,
Școala Gimnazială Tiha Bârgăului
Jurnal de vacanţă la Palatul Copiilor
E ora 10 dimineaţa, într-o zi de
luni din luna februarie, prima zi din vacanţă intersemestrială, şi uşa de la
Cercul de Pictură-Desen de la Palatul Copiilor se deschide. Apar copii veseli,
energici şi frumoşi, cu veşnica întrebare pe buze: „Ce facem azi?”. Fireşte că
eu am zâmbit şi am răspuns: „ne jucăm!”. Au urmat chicoteli şi alte zâmbete.
Probabil că joaca e doar pentru copii şi eu… m-am inclus în mod amuzant şi
neaşteptat în lumea lor. Dar , copiii se bucură şi astfel începem primul joc:
realizarea unui thaumatrop. Alte râsete! „Numele e cam complicat”, zice cineva.
Aşa că am decis să îi spunem: „străbunicul desenelor animate”, „jucăria care se
mişcă” sau „surpriza”. Teoretic, thaumatropul este un disc compus din două
imagini care redau fie un personaj în două ipostaze diferite, fie două elemente
separate care, datorită efectului dat de persistenţa retiniană dau iluzia unei
mişcări continue sau a unei suprapuneri. Practic, este un adevărat test de
creativitate, care îi provoacă pe copii să înveţe să gândească în avans o lucrare
„surpriză”, să pregătească prin talent şi, bineînţeles şi prin dexteritate – o
magie vizuală. Este o piesă de joc care îi atrage pe toţi copiii mai mari sau
mai mici, de azi, de ieri şi poate chiar de mult mai demult, deoarece există
dovezi în acest sens încă din perioada preistorică. Copiii învârt „jucăriile
mişcătoare” pe care le-am oferit eu: un păianjen cu pânza sa, un cal şi un
călăreţ şi o căprioară care dă senzaţia că se ridică sau se aşează, depinde cum
alegem să interpretăm. Repede, copiii se plictisesc de stângacele mele jucării
şi încep munca: îşi realizează nişte cercuri pe hârtie şi creionează umbreluţe
şi picături de ploaie, discuri solare, prinţese sărind, pisicuţe care prind
şoricei şi alte asemenea. După nici o jumătate de oră soluţiile copiilor se
înmulţiseră exponenţial, dar ceva tot rămăsese constant: bucuria şi surpriza
acestei magii a imaginii, sau poate e a ochiului… Oricum, copiii au fost
captivaţi! Dar şi eu!
Teatrul de umbre a fost, de
asemenea, o interesantă provocare; pentru început exclamaţiile au fost: „Dar ce
e asta?”, „Cum se face?”, „Aaa, aşa de simplu?” sau „ E amuzant!”. În scurtă
vreme apăreau rând pe rând animăluţe, insecte, prinţese şi unicorni, clădiri,
monştri şi scenarii cât se poate de originale. Piesa care a adunat cele mai
multe aplauze a fost a Anei, care a avut chiar mai multe reprezentaţii şi s-a
numit „Cine a făcut Miau?”. Regizoarea, scenografa şi actriţa noastră a reuşit
să ne facă atenţi la povestioara ei, să ne amuze şi să ne dea şi măsura
candorii unui copil care se bucură că îi bucură pe ceilalţi.
Nu se putea ca în joaca noastră
să omitem păpuşile tradiţionale din cârpe, aţă, lână sau coceni de cucuruz. Dna
Elena Pleniceanu de la Complexul Muzeal Bistriţa-Năsăud a coordonat realizarea
păpuşilor care au fost în final atât de reuşite încât am văzut pe chipurile
fetiţelor fericirea. De asemenea, dna Dohotari Nicoleta ne-a învăţat o altă
variantă de realizare a păpuşilor care au prins contur în moduri originale,
colorate şi creative asemenea autoarelor. Tot demersul a fost implementat nu
numai pentru a-i învăţa pe copii să facă ceva nou ci pentru a-şi personaliza şi
asuma jucăriile şi joaca, pentru a-i face să simtă bucuria de a-şi face
propriul univers, numai al lor, unic ca şi ei; dar mai ales pentru a înţelege
mai bine modurile diferite de viaţă/ joacă ale copiilor de acum 30 de ani sau
60 de ani. Astfel, ei au aflat detalii despre copilăria părinţilor şi a
bunicilor lor, precum că jocurile erau desfăşurate mai ales afară, în compania
altor copii, iar jucării puteau deveni pietrele de pe drum, lemnele din gard,
boabele de cucuruz, mingile sau păpuşile din cârpe realizate rapid chiar de ei.
Cred că s-a înnodat puţin firul copilăriilor prin aceste simple discuţii
deoarece copiilor le-a fost stârnită curiozitatea, iar faptul că au reuşit să
îşi realizeze singuri păpuşile a fost un mare avantaj pentru asigurarea unei
continuităţi.
Grupa de performanţă a avut un
plan şi mai complex pentru a răspunde temei propuse: „Joaca într-o lume fără
kitsch” şi anume: realizarea de machete sau de microuniversuri în care Zoe a
lui Ştefi, Măriuţa Iuliei, Purceluşii Andradei şi Bebeluşul Alexiei au avut
parte de tot ce e nevoie într-o casă. Doar că toate sunt realizate din
materiale simple şi la îndemână: hârtie pentru covoraşe, şterguri şi hăinuţe,
carton pentru cuptor şi dulapuri, sârmă pentru picioarele mesei, coajă de nucă
în rol de pălărie, iarbă uscată pentru acoperiş şi alte soluţii cât se poate de
neaşteptate. Grupa aceasta a demonstrat că nici joaca nu e neapărat „o joacă de
copii”, ci poate deveni un proiect!
Jurnalul acestei săptămâni de
vacanţă cu jucării sper să îl mai deschidem încă o dată şi anul viitor pe
vremea aceasta, deoarece jocul cred eu nu se demodează niciodată, şi ne
dezvoltă şi ne apropie, indiferent de vârstă!
Prof. dr. Diana MORAR,
Palatul Copiilor Bistrița
Emoţii de toamnă
Anul acesta am dat test iniţial
doar la clasa a VI-a iar la clasele a VII-a şi a VIII-a am solicitat în prima
oră un eseu despre emoţiile şi gândurile lor de toamnă. Desigur unora li s-a
părut ciudată această solicitare la ora de fizică dar alţii au răspuns foarte
frumos. De ce am făcut acesta? Pentru că uneori dascăli informează şi nu
formează. Nu educăm emoţia şi nici nu stimulăm dezvoltarea celor mai importante
funcţii ale inteligenţei, cum ar fi: contemplarea frumosului, deprinderea de a
gândi înainte de a acţiona, de a expune şi nu de a impune ideile, administrarea
gândurilor, spiritul întreprinzător, îi informăm pe tineri - nu le formăm
personalitatea. Tinerii cunosc tot mai mult lumea în care se află, dar nu ştiu
aproape nimic despre ei însuşi. Elevii/tinerii au nevoie de un profesor căruia
să-i pese de emoţiile, problemele, gândurile lor. Dacă citiţi câteva din
gândurile selectate veţi vedea că am dreptate.
Clasa a VIII-a:
- Am aşteptat toamna aceasta cu
nerăbdare şi interes. Am aşteptat ca frunzele să înceapă să-şi piardă verdele
proaspăt în favoarea nuanţelor roşiatice. Am aşteptat ca vântul să înceapă
să-şi facă simţită prezenţa şi ca răcoarea să se instaleze. Un ceai cald este
bine primit în acest anotimp. Atunci când spun „septembrie” spun „şcoală”. Am
aşteptat să-mi revăd colegii şi să începem împreună anevoiosul drum al clasei a
opta. Ne aşteaptă un drum lung şi obositor dar sunt sigură că vom trece peste
tot şi toate împreună.
- Toamna asta am mai multe
gânduri ca niciodată. Examenul este vinovatul care mi-a creat majoritatea
gândurilor: „oare ce o să fac în viaţa asta?”, „La ce liceu să merg?”, „Dacă nu
o să intru la liceul dorit?”, „Dacă fac o alegere greşită şi mai târziu o să-mi
pară rău?”. Şi totuşi toamna mi-a adus mult aşteptata întâlnire cu colegii,
domnii profesori, de care mi-a fost foarte dor dar şi multe gânduri stresante.
Am şi gânduri pline de speranţe legate de muzică unde vreau să încep să mă
pregătesc serios, acordând atenţie în acelaşi timp şi examenului de evaluare
naţională. O să încerc să-mi organizez timpul să le pot face pe toate şi să pot
sta şi cu prietenii.
- Anul acesta am început uşor
stresată. Toţi profesorii au aşteptări mari Toată lumea ne presează cu examenul
de la sfârşitul anului. Dar clasa a opta nu înseamnă doar examen, învăţat şi
iar examen. E şi despre experienţe noi, prieteni noi şi începuturi. Sper ca
unii profesori să ne lase mai lejer către sfârşitul anului şi să înţeleagă că
examenul acela ne decide o parte din viitor. Va fi primul examen important din
viaţa noastră.
-
În fiecare an, toamna, începe şcoala. Mult aşteptata vacanţă de vară se
termină, toate planurile ne sunt spulberate. Vine toamna!!!! Dar totuşi şi
şcoala face parte din viaţa noastră, ne formează, ne modelează, mai exact ne
pregăteşte pentru a realiza ceva. Anul acesta nu am aşteptat sosirea acestui
anotimp. Clasa a opta, examene, îmi este frică. Dar trebuie să trecem peste, cu
aceste evaluări ni se deschid noi orizonturi.
- E toamnă. Razele soarelui încă
înfierbântă pământul de parcă am fi în mijlocul verii. La şcoală, copiii se
gândesc la scurta vacanţă de vară care a trecut (ce mică e vacanţa mare!) şi nu
înţeleg că şcoala chiar a început. Nu pot să nu se bucure de ultimele zile
călduroase de septembrie alături de prieteni. Treptat se vor pune pe învăţat.
Cu toţii ne bucurăm că ne-am reîntâlnit şi sperăm să rămânem la fel, să ne
bucurăm de ultimul an petrecut împreună.
- Toamna aceasta am început noul
an şcolar cu emoţii. Am început clasa a opta cu nerăbdare. Ne aşteaptă un an
dificil. Mi-am propus să învăţ mai mult, să fiu mai conştiincioasă deoarece am
doar de câştigat. Sper că eu şi colegii mei să trecem cu bine peste acest
obstacol al vieţii. Vreau ca anul acesta să fie un an reuşit. La despărţire va
fi greu deoarece m-am ataşat foarte mult de colegii mei. Aştept liceul cu
nerăbdare. Vreau să cunosc oameni noi şi să-mi fac noi prieteni. Succes!
Clasa a VII-a:
- ...maro priveliştea-n câmpie,
linişte şi răcoare sub soarele care apune în spatele pomilor cu a lor frunze
ruginii; aşa aş descrie minunea din faţa ochilor. Bucuria mă cuprinde privind
câmpia şi o melancolie în suflet. Nu se mai aude vocea corului de rândunele.
Ne-a ajuns toamna!
- A început să cadă prima frunză
veştezită din această toamnă. Am aşteptat cu nerăbdare să fim în clasa a VII-a.
Gândul cel mai important este legat de începerea şcolii. Cu toţii trebuie să ne
propunem să realizăm lucruri importante. Să ne îndreptăm gândurile spre liceu,
să fim mai silitori, să fim mai uniţi în clasă că până la urmă la şcoală suntem
o mare „familie”, să ne respectăm profesorii indiferent de materia care o
predau pentru că ei pun bază vieţii noastre. Anul acesta mi-am propus să învăţ
mai bine ca să ajung la un liceu de prestigiu din Bistriţa. După ce vom acumula
destule cunoştinţe, iar aripile vor fi gata, ne vom înălţa într-un zbor
nemărginit spre reuşite şi succes. Anul trecut a fost mai greu pentru profesori
pentru că eram mai obraznici, dar încercăm să-i respectăm şi le mulţumim că ne
învaţă, că datorită lor ajungem să înţelegem multe lucruri în drumul pe care
ni-l croim, ne putem mândri că suntem oameni care avem ceva sfânt în noi.
Închei acest eseu cu gândul să fim mai buni şi aş dori să fie cea mai frumoasă
toamnă a vieţii. Le urez dascălilor clasei multă sănătate şi viaţă lungă pentru
că ei sunt nişte persoane de nota 10! Să încercăm să rămânem cea mai bună
şcoală din judeţ!
- O dată cu începerea toamnei,
copii zglobii îşi opresc activitatea de afară. Se reîntorc la şcoala mult
iubită. Profesorii îi aşteaptă cu braţele deschise, pregătiţi să înceapă un nou
an. Copii încep să se gândească să fie mai eficienţi la şcoală. Toamna este
anotimpul în care pomii îşi dau roadele, frunzele „ruginesc” şi aştern covor
foşnitor. Un aspect aş vrea să-ţi împărtăşesc ţie cititorule: aşa cum copacii
îşi leapădă frunzele şi unii elevi ar trebui să-şi lepede unele năravuri!
- Eu mi-am propus să învăţ anul
acesta aşa cum la Şieuţ nu am prea avut posibilitatea. Am venit la această
şcoală datorită calităţii şi performanţei care se face aici. La Şieuţ au fost
prea puţini profesori cărora să le pese de elevi. Trebuie să recuperez cei doi
ani pierduţi, să-i ajung din urmă pe colegii cei noi. Este o mare diferenţă, ca
de la cer la pământ, dar încerc să recuperez şi să mă adaptez cât mai repede.
Prof. Maria POP,
Şcoala Gimnazială Nr. 1, Bistriţa
Rolul jocului în integrarea preșcolarului
La vârstă preșcolară, principalul
mijloc de dezvoltare psihoindividuală a copilului, este jocul. Activitățile pe
care le organizează și realizează educatoarea, îi formează copilului preșcolar
experiențele cognitive, îl obișnuiesc cu un regim de viață ordonat și îl ajută
să dobândească autonomia în activitățile simple în care este antrenat.
Jocul reprezintă un ansamblu de
acțiuni și operațiuni care urmăresc obiective de pregătire intelectuală,
tehnică, morală, fizică a copilului.
Încorporat în activitatea
didactică elementul de joc imprimă acesteia un caracter mai viu și mai
atrăgător, aduce varietate și o stare de buna dispoziție funcțională, de
veselie și bucurie, de destindere, ceea ce previne apariția monotoniei și a
plictiselii.
Naivitatea, puritatea, bunele
intenții ale copiilor a căror personalitate a trebuit să o modelezi de-a lungul
anilor în calitate de educatoare, ca și dorința de a descreți frunțile și a-i determina
să privească cu mai multă încredere viitorul, m-au determinat să folosesc
deseori în activitatea didactică, jocurile didactice. Acestea, organizate în
spiritul cerințelor psihologiei învățării, reprezintă un mijloc active și
eficace de instruire și educare a preșcolarului.
Utilizând jocul didactic în
procesul de predare-învățare, activitatea didactică, îmbinând ineditul și
utilul cu plăcutul, devine mai interesantă și mai atractivă.
Prin jocul didactic preșcolarul
se integrează mult mai ușor în colectiv, își angajează întreg potențialul
psihic, își ascute observația, își cultivă inițiativa, inventivitatea gândirii,
își dezvoltă spiritul de cooperare, de echipa, etc.
În activitățile din grădiniță,
gama jocurilor folosite nu poate fi epuizată, educatorul având posibilitatea de
a învăța, de a crea mereu jocuri noi. Manifestând creativitate, educatorul va
realiza echilibrul între preocupările pentru formarea gândirii logice,
raționale și flexibile, creatoare, depășind înțelegerea îngustă, eronată, potrivit
căreia libertatea de manifestare și creație a copiilor se dezvoltă spontan.
Relațiile copilului preșcolar cu
colegii îl ajută să facă progrese în procesul de socializare, proces început
deja în familie. Acțiunile educative desfășurate în grădinița conturează,
într-un mod specific, baza relațiilor socioafective ale copilului și în același
timp, îl pregătesc pentru integrarea în mediul școlar.
Jocul este în perioada preșcolară
o activitate de bază, subordonată învățării, încărcată de caracteristici active
de manipulare experiențelor de viață, a observațiilor, a emoțiilor și a
conduitelor ce se vehiculează în ambianța sa, punând în evidență experiența
socială achiziționată și capacitatea de a crea verbal și comportamental roluri.
De asemenea, învățarea presupune elemente de joc, în scopul stimulării dorinței
de cunoaștere a copilului. Curiozitatea, ca mobil al învățării, devine din ce
în ce mai amplă și abordează mai pregnant relațiile dintre fenomene (de
dependență, de socializare, de cauzalitate, etc.). De altfel în grădiniță,
copilul traversează programe educative diverse care au ca obiectiv declanșarea
și susținerea procesului complex de învățare.
Pentru copil, totul este joc: în
primele luni de viață acesta se joacă cu corpul său, mai apoi copilului îi face
plăcere să reproducă elemente din ambianța lui apropiată, într-o următoare
etapă, copilul începe să imite adultul (mama, mediul, educatoarea) și de aici
se naște jocul de rol – atât de utilizat astăzi și în lucrul cu adulții – în
care identificarea este obiectivul fundamental. Urmează jocul cu reguli, în
care copilul învață elemente fundamentale de socializare, convenționalitate,
acordul, cooperarea și competiția.
În concluzie, referitor la
conceptul de joc, este important să subliniem că prin activitatea de joc
copiii:
- își formează identitatea
personal (se joacă la început cu propriul corp, înțeleg ca nu suntem una și
aceeași cu mediul, ci sunt separați);
- învață aceste acțiuni,
operații, conduite care îl ajuta să rezolve probleme din mediul său;
- învață să fie mai flexibili în
gândire, să creeze soluții diferite;
- își dezvolta atenția,
motivația, abilități sociale;
- învață să comunice (vorbire,
ascultare, înțelegere).
Copilul schimbă prin joc
realitatea lui imediată, învață să fie cu ceilalți, învață lucruri noi, toate
acestea într-o stare de relaxare și plăcere; totodată prin joc se dezvoltă
întreaga sa ființă, i se conturează personalitatea.
Copiii se joaca singuri, în
perechi și în grup. În activitățile din grădiniță, copiii învață să socializeze
jucându-se în grup sau, când au de îndeplinit sarcini specifice ce vizează
atingerea unor obiective legate de dezvoltarea lor armonioasă, practică jocul
individual.
Studiile recente subliniază
existența unor diferențe cu explicație biologică și acestea fundamentează o
parte dintre stereotipurile legate de gen care ne populează cultura. Astfel,
preferința băieților pentru jocul în grup face să li se dezvolte abilitățile de
colaborare și de competiție, în timp ce, în ceea ce privește abilitățile de
comunicare, băieții sunt deficitari în raport cu fetele, care preferă să se
joace în diade. O modalitate de a compensa aceste diferențe de gen este încurajarea
fetelor pentru jocul în grup, iar a băieților pentru jocul în diade, ca să-și
dezvolte abilitățile de comunicare. Soluția este încurajarea fetelor și a
băieților în direcția jocurilor axate pe domeniile în care au probleme.
Orientarea nu trebuie să aibă caracter de obligativitate, este doar o sugestie,
la fel de importantă fiind încurajarea copilului în a-și alege liber câteva
activități preferate.
Jocurile didactice desfășurate în
perioada preșcolarității constituie o excelentă școală a educației, a conduitei,
fanteziei și a imaginației, a energiei, toate acestea datorându-se valorilor
instructiv-educative, posibilității de a se integra în colectivul grupei, de a
întredeschide, prin intermediul lor, porți spre viitoarea treaptă –
școlarizarea.
Jocul este o bună școală a
relațiilor între copii întrucât în acest context sunt acceptați, valorizați și
dezirabili ca parteneri aceia care se manifestă corect, cooperant, care își
înfrânează emoțiile negative. Aceasta oferă o motivație extrinsecă copiilor
pentru a-și forma unele deprinderi de comportament, unele norme de disciplină,
pentru a-și exersa hotărârea, perseverența, stăpânirea de sine onestitatea,
competitivitatea, conduita fair-play.
„Stimularea prin joc este
modalitatea de folosire a ficțiunii ludice drept cadru și mijloc educativ”, ea
permite exersarea atitudinilor umanitare-compasiunea pentru neajutorați,
sprijinul reciproc, permite corectarea unor regresii sau defecte
comportamentale”. (E. Macovei, 2011, pag. 45).
Luând în considerație că există
și cazuri de copii prea interiorizați, timizi, sau nesocializați total, jocul
în preșcolaritate oferă cadrul contextual și temporal educatoarei pentru a-i
ajuta să-și dezvolte abilități sociale în vederea prevenirii unor conduite mai
problematice ulterioare.
Jocul este un mijloc de exprimare
și exersare a originalității și creativității și mai ales de socializare a
copilului.
Prof. înv. preșcolar Gabriela
BINDEA
Grădinița cu Program Normal Șieu-Măgheruș
Poluarea acustică: descriere, impact, rezolvări
Impurificarea atmosferei (cu
particule, gaze sau vapori produşi artificial), a apelor naturale de suprafaţă
sau subterane (cu ape industriale, menajere) sau a solului se numeşte poluare.
Epoca contemporană se confruntă
cu probleme grave privind poluarea mediului, care este rezultanta următorilor
factori:
- explozia demografică deoarece
creşterea densității populaţiei are loc cu o rată geometrică, în timp ce
spaţiul geografic şi atmosferic (apă, aer, sol) în care se elimină reziduurile
activităţii umane au rămas aceleaşi;
- ineficienţa mijloacelor
utilizate pentru distrugerea reziduurilor rezultate din activitatea umană, ce
se găsesc sub o formă neasimilabilă în circuitul natural al materiei;
- dezvoltarea vertiginoasă a
activităţilor industriale, modernizarea agriculturii, a mijloacelor de
transport, determină un mare consum de oxigen, o considerabilă creştere a
volumului de gaze toxice, reziduuri industriale, acestea fiind deversate în
natură;
- fenomenul de autopoluare a
mediului înconjurător, determinată de prezenţa unor elemente naturale care îl
degradează (eroziunea solului, erupţii vulcanice, etc.).
Poluarea sub diversele ei aspecte
se accentuează pe măsura dezvoltării tehnicii, creându-se astfel un conflict
tot mai evident între om şi natură. Sunete precum murmurul apei unui izvor,
ciripitul păsărelelor, sunetul valurilor, al unei cascade, freamătul frunzelor
sunt întotdeauna plăcute omului, ele liniştesc, elimină stresul, dar aceste
sunete devin tot mai rare, fiind înlocuite de zgomotul provocat de industrie şi
transport. Fiinţa umană este adaptată unui anumit interval de zgomot şi
vibraţii, a cărui depăşire este o importantă sursă de indispoziţie, jenă sau
chiar perturbări. S-a admis că pragul de intensitate maximă pentru un om este
de 80 decibeli, peste care sunetul devine nociv; în practică s-a observat că
limita suportabilităţii nivelului de zgomot la om este de 65 decibeli.
Sunetele fac parte integrantă din
viaţa noastră, cu ajutorul lor putem comunica, suntem avertizaţi în cazul unor
pericole, obţinem informaţii sau ne relaxăm ascultând muzica preferată. Din
punct de vedere fizic sunetele reprezintă „vibraţii ale particulelor unui mediu
capabile să producă o senzaţie auditivă”. Sunetul este o formă de energie
fizică creată de obiectele care vibrează. Aceste vibraţii se transmit sub forma
unor unde de presiune crescută sau scăzută care iradiază de la suprafaţa
obiectului. Aceste unde constituie stimuli fizici pentru ureche. Sunetul se
propagă sub formă de unde elastice numai în substanţe (aer, lichide şi solide)
şi nu se propagă în vid. Atunci când auzim ceva, de fapt urechea este atinsă de
vibraţiile unduitoare ale presiunii atmosferice. Urechea transformă undele
sonore în impulsuri electrice, pe care le transmite mai departe, la creier,
care la rândul sau decodifică semnalele. Urechea se obişnuieşte treptat cu
sunetele, iar cu timpul învăţăm şi sensul acestora.
Efectele poluării sonore pot fi:
Infrasunetele care pot apărea la
automobile cu viteză mare, la elicoptere, la apropierea furtunii, explozii,
cutremure, în timpul zborului avioanelor supersonice.
Ultrasunetele au frecvenţe de
20000Hz - 1 miliard Hz. La om ultrasunetele distrug globulele roşii din sânge,
apar migrene, greaţă sau chiar pierderea echilibrului. Ultrasunetele distrug
bacteriile, viruşii cum ar fi: bacilul tuberculozei, virusul gripei, al
tifosului...
Zgomotul acţionează asupra
întregului organism, deoarece senzaţia auditivă ajunge la sistemul nervos
central, prin intermediul căruia influenţează alte organe.
Efectele resimţite de om sunt:
- reducerea atenţiei, a
capacităţii de muncă, deci creşte riscul producerii accidentelor;
- instalarea oboselii auditive
care poate dispărea o data cu dispariţia zgomotului;
- traumatisme, ca urmare a
expunerii la zgomote intense un timp scurt: ameţeli, dureri, lezarea aparatului
auditiv şi chiar ruperea timpanului;
- scăderi în greutate,
nervozitate, tahicardie, tulburări ale somnului, deficienţă în recunoaşterea
culorilor;
- surditate la perceperea
sunetelor de înaltă frecvenţă.
- dificultatea de a înţelege
vorbirea, ca efect secundar al poluării sonore;
- tulburări de somn. Somnul
neîntrerupt este o condiţia pentru o stare fiziologică şi mentală bună, iar
absenţa acestuia conduce la creşterea tensiunii arteriale, palpitaţii,
vasoconstricţie, modificări de respiraţie, aritmie cardiacă.
- boli mentale. Poluarea sonoră
în sine nu conduce la boli mentale dar poate accelera sau intensifica
dezvoltarea latentă a acestora. Expunerea la nivele ridicate de zgomot poate fi
asociată cu apariţia nevrozelor;
- afectarea performanţelor
cognitive: cititul, atenţia, rezolvarea problemelor, memorarea, performanţele
intelectuale;
- efecte sociale şi de
comportament (cum ar fi indispoziţia, supărarea) care în general sunt complexe,
subtile, indirecte şi rezultate ca urmare a interacţiunii cu mai multe
variabile non-auditive. Zgomotele de peste 80 dB diminuează comportamentul
civilizat şi cresc agresivitatea.
Direcţia principală în
managementul poluării sonore, atât în politicile naţionale cât şi în cea
internaţională, este dezvoltarea unor criterii pentru nivelele de expunere şi
promovarea unor măsuri de control a zgomotului, ca parte integrată a
programului de protecţie a mediului.
Managementul poluării sonore ar
trebui să:
- monitorizeze expunerea omului
la zgomot;
- controleze sursele de poluare
sonoră şi nivelul de emisii în special în zone specifice, cum ar fi şcolile,
spitalele, zonele rezidenţiale, locurile de joacă;
- ţină cont de consecinţele
zgomotului la planificarea teritorială a transportului;
- adopte un ghid pentru zgomotul
public, în vederea protejării sănătăţii populaţiei.
În general cele mai înalte nivele
de zgomot se întâlnesc în unităţile industriale şi în marile aglomerări urbane.
Pentru a nu perturba calitatea activităţii la locul de muncă, au fost introduse
o serie de măsuri pentru prevenirea şi limitarea depăşirii anumitor niveluri de
zgomot şi anume: sociale (norme şi legi de interzicere sau limitare a nivelului
sonor), tehnice (soluţii silenţioase, pereţi fonoizolanţi etc.), organizatorice
(căşti de protecţie, dispunerea surselor de zgomot la o distanţa mare faţă de
angajaţi) şi igienice (control medical, alimentaţie cu vitamine, etc.).
Există o serie de posibilități de
reducere a zgomotului pe autostrăzi: bariere pentru sunet, limitarea vitezei de
deplasare, modificarea texturii drumului, limitarea accesului maşinilor grele,
controlul traficului care să impună reducerea accelerării, dezvoltarea de
modele computaţionale adaptate unei anumite locaţii, în funcţie de topografie,
meteorologie, tub sonor (pe autostrada din Melbourne, Australia) pentru
reducerea zgomotului.
Marile artere de circulaţie
ridică probleme greu de rezolvat: gardurile vii şi copacii contribuie în măsură
mică la soluţionarea problemei, iar ecranele de protecţie sonoră construite în
Franţa, Japonia sunt inestetice, costisitoare, accentuează monotonia traseului
de autostradă, produc acumularea de gaze toxice cu efecte asupra sănătăţii
şoferilor.
Traficul feroviar produce zgomote
de 110-115 dB, la viteze de 110-120 km/h. Pentru reducerea zgomotelor trebuie
atât modificări constructive, cât şi de organizare a traficului. Dintre
măsurile constructive se pot enumera: izolarea acustică a vagoanelor de
călători şi locomotivelor, folosirea atenuatoarelor de zgomot, a frânelor cu
disc etc.
Traficul aerian produce zgomote
de la motoare, elice, mişcarea aerului. La avioanele supersonice (cu viteză
peste 340 m/s) se produce o undă de şoc cu suprafaţa conică, deoarece sunetul
se propagă cu o viteză inferioară (340 m/s). La sol, omul percepe un zgomot foarte
puternic, ca un tunet, numit bang sonor. Bangul afectează clădirile, producând
uneori chiar fisurarea pereţilor, spargerea geamurilor, iar pentru oameni
acţionează ca efect surpriză. Zgomotul produs de avioane poate fi redus prin
proiectare de aparate de zbor mai silenţioase (cercetări demarate între
1970-1980), amplasarea aeroporturilor la distanţă de centrele urbane, limitarea
zborurilor nocturne.
Blocurile care se vor construi
trebuie să posede un strat fonoabsorbant antiimpact. Ideală ar fi introducerea
unor perdele izolante de arbori în jurul surselor industriale de zgomot şi în
jurul cartierelor de locuit.
Pentru protejarea populaţiei s-au
creat zone de protecţie acustică. Astfel: zona I-este zona cu zgomot peste 90
dB, care este declarată nepopulabilă; zona a II-a cu 80 - 90 dB, nerecomandată
pentru locuinţe; zona a III-a cu 80 dB, nerecomandată pentru spitale, şcoli,
azile de bătrâni, case de odihnă, etc.
Amplasarea locuinţelor va avea în
vedere şi atenuarea zgomotelor. Astfel, clădirile nu se construiesc paralele cu
şoseaua, interpunerea între şosea şi blocul de locuinţe a unor blocuri
administrative, amplasarea şoselelor în denivelări naturale, sau artificiale
(văi), utilizarea unor ecrane de zgomot naturale, cum sunt arborii, arbuştii,
rambleurile acoperite cu vegetaţie. O măsură eficientă ar fi realizarea
hărţilor de zgomot şi punerea lor la dispoziţia publicului, în vederea
prevenirii şi reducerii zgomotului şi a efectelor acestuia în special acolo
unde valorile nivelurilor de zgomot depăşesc limitele admise.
BIBLIOGRAFIE
1. Rusu O., Dinică L., Trăistaru
C., Gavrilă C., Fizică F1+F2 Manual pentru clasa a XI-a, Editura Corint,
Bucureşti, 2006;
2. Şef lucrări dr. Neagoş A.,
Caiet de curs otorinolaringologie anul V medicină generală, Universitatea de
medicină şi farmacie Târgu Mureş, 2013;
3. Lector dr. Albulescu
M.,Universitatea de Vest Timişoara, Facultatea de Chimie, Biologie, Geografie
Revista de Informare – Știinţa şi viaţa noastră;
4. Jurcău, N., Psihologie
inginerească, UT Pres, Cluj-Napoca, 2003;
5. Todoran R., suport de curs
Poluarea mediului, Centrul Universitar de Nord Baia Mare.
Prof. Daniela HĂNGĂNUŢ,
Liceul „Radu Petrescu” Prundu Bârgăului
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu