Nu trebuie să fii trist că n-ai fost remarcat. Fii trist că n-ai făcut
nimic remarcabil. (Confucius)
Elevul este, în primul rând, un copil
(Din seria EDUCAȚIA DE AZI)
Educația din toate timpurile a
ridicat fel de fel de probleme, dintre care unele s-au rezolvat, altele au fost
lăsate la voia întâmplării, presiunii timpului ori unui hazard nemilos de multe
ori. Educația nu depinde doar de două categorii sociale implicate și
responsabile direct, cum ar fi părinții, în primul rând, și profesorii, în al
doilea rând. Educația se înfăptuiește prin jocul factorilor prezenți pe scena
socială, mai ales în contemporaneitatea noastră, aflată în interconexiuni
complexe, imprevizibile și de multe ori improbabile.
Peste viziunile, strategiile și
metodele didactice și educative ale părinților și ale profesorilor, dar și
peste fundamentul solid sau fragil, realizat de învățătorii școlilor românești,
se așterne țesătura fină a influențelor programate, binevenite ale mass-mediei
sau ale autoinstruirii și autoeducației, cu ajutorul internetului sau
lecturilor literare, dar și exhibarea, prin mass media, a unor antimodele, cu
impact răsunător, în axiologia mintală și emoțională a tânărului vlăstar.
Mă întreb, care model se
dovedește mai ușor de urmat, învățând toată viața prin imitație, cel popular
(cool, șmecher, super), cu valori superficiale, chiar false, dar la modă, sau
cele serioase, solide și atent selecționate dar mediatizate extrem de puțin?
Televiziunea caută senzaționalul pentru audiență și fascinația spectatorilor,
și culmea, atât această instituție, cât și majoritatea cetățenilor găsesc
senzaționalul în personajele negative, în actele și acțiunile distructive. Mult
trebuie să mai crească o astfel de televiziune ca să găsească senzaționalul și
în personajele pozitive, în acțiunile și înfăptuirile pozitive... răsunătoare
și peste granițe... sau de acolo încoace!
Oare de ce nu se sesizează
forurile răspunzătoare la nivel național, despre direcțiile greșite de
educație?! Chiar lăsăm cu toții, atât societatea, cât și cetățenii, ca
televiziunile, cu cel mai mare impact asupra unei persoane, să se transforme
într-un comerț aducător de bani cu orice preț?! Oare de ce nu ripostăm? Oare pe
noi, familiile, cu implicații importante în educația copiilor noștri, nu ne
deranjează faptul la câte aiureli sunt expuși copiii și tinerii în fața micilor
ecrane, în prezența sau în absența noastră? În timpul consacrat mediei, copilul
poate fi atras de diferite activități creative, concursuri de cultură generală,
workshopuri de rezolvare de probleme practice sau teoretice, prezentări de
cărți pentru copii și tineri, dezbateri istorice, invitații la filme sau desene
animate educative și multe altele, cu premii de creație, preocupări sau
voluntariat în diverse domenii sociale.
De ce nu-și propun televiziunile
asemenea programe, chiar și în exces, gândindu-se că vor contribui benefic la
cizelarea generațiilor în creștere? E mai mare bătaie de cap? Au nevoie de oameni
creativi care pot pune în scenă asemenea scenarii? E mai ușor și la îndemână să
aducem în studio tot felul de moșnegi ca să-i căsătorim, ca să aflăm între timp
și trecutul lor scandalos?! E mai ușor să plimbăm niște fete vampe pe micile
ecrane, decât persoane cu ochelari dar cu multă știință, imaginație și
realizare? De ce nu mutăm odată accentul pe valorile veritabile din toate
domeniile, pe cele creștine, dacă ne pretindem creștini?
Dacă aș avea căderea, aș întreba
toate posturile tv, ce procent ocupă în grila lor emisiunile stimulatoare la
creativitate, invenție, autorealizare, autocunoaștere, autocăutare,
socializare, optimizarea interrelațiilor, în epoca telefonului deștept, care
unește doar iluzoriu, dar fizic desparte partenerii de dialog? Câți psihologi
au încadrat și dacă se dezbat temele cele mai stringente ale stării educației
de astăzi și de mâine? Care, atenție, ne va afecta pe noi toți, indiferent că
suntem bogați sau săraci, indiferent dacă lucrăm într-un mediu sau altul. Oare
ce gândesc oamenii despre mâine, în condițiile în care generațiile muncitoare
și cele inteligente aleg să părăsească țara? Chiar totul ne este indiferent? E
trist, foarte trist.
Oare și-au pus și alții
întrebarea că școala de azi este depășită? Ne uităm și în ograda altor țări
evoluate? Ne interesează experiențele lor prețioase? Le preluam? De ce nu
difuzam emisiuni în acest sens, să vedem școli germane, franceze, engleze,
elvețiene, finlandeze etc? Nu vrem să învățăm din experiența lor? Finlanda,
fiind recunoscută pentru o educație prestigioasă, are în vedere în viitorul
apropiat să probeze un nou stil de învățământ. De la 16 ani să aleagă orice
elev toate materiile pe care dorește să le studieze ( și nu una-două opționale
impuse de școală în funcție de necesitate), orele desfășurându-se fără bănci,
pe bază de discuții și dezbateri, în grupuri mici. Mă întreb, oare România când
va fi dispusă să renunțe la clase cu un efectiv fix, cu un număr de materii
fixe și obligatorii și la strategiile actuale de predare dar, asumându-și,
bineînțeles, realizarea unei baze logistice suficiente?
Finlanda elaborează o strategie
prospectivă pe baza experiențelor acumulate. Este o țară realistă, ancorată în
nevoile actuale. Școala nu este menită să recupereze, școala este menită să
prevadă, să preîntâmpine, să educe pentru viitor... dar și să înfăptuiască
cadrul de realizare a scopurilor formative. Finlanda și-a dat seama că actualii
tineri sunt altfel decât generațiile anterioare, lipsite de tv, internet sau
telefoane deștepte. Chiar și fiziologic, copiii se maturizează mult mai
devreme. Crește nevoia de autoafirmare, autorealizare, dar până la aceste
stadii, e nevoie de multă autocunoaștere pentru a alege corect în fiecare zi.
Oferă actualul sistem de
învățământ doza necesară de abordare a sinelui, a persoanei în cauză? Comunică
profesorii cu fiecare elev în parte, cum ar fi necesar, cum simt nevoia copiii
și tinerii? În multe școli, există psihologi sau consilieri școlari, logopezi,
profesori de sprijin care știu să asculte copilul în intimitatea lui. În cel
mai bun caz, fiindcă sunt școli lipsite de asemenea servicii. Dar nevoile câtor
elevi pot fi acoperite de un psiholog cu bunăvoință, pe săptămână? Dar dacă
există copii care au nevoie zilnic de confesiuni, de atenție acordată individual
din diferite motive?
Un ex. elocvent. Vin la mine, la
cabinetul școlar, mulți copii, care nu au nicio problemă existențială evidentă
dar vor să fie ascultați, vor să li se pună întrebări sau doresc niște
răspunsuri, variante de soluții, ieșiri la liman sau intrări în arsenalul
normalului. Mă întreb care ar fi cauza acestui flux de necesități? Lipsa de
comunicare din familie? Lipsa de comunicare cu profesorii, cu diriginții? Lipsa
sau comunicarea defectuoasă cu colegii?
Răspunsurile le știm de mult,
familiile sunt mult prea ocupate de procurarea pâinii de toate zilele.
Profesorii cu programele școlare încărcate iar consilierii școlari cu
solicitările peste măsură.
Care ar fi soluția?
Într-o societate alertă cum este
a noastră, un elev de 16 ani se simte și se comportă ca un student pe vremuri.
Cu nevoi acute, dacă școala nu conștientizează aceste nevoi, va suferi
consecințele și ea, dar și tânărul în devenire.
De ce nu se gândește oare
guvernul să implanteze o echipă complexă în fiecare școală, formată din medic,
asistent medical, asistent social, mediator școlar, psiholog sau consilier
școlar, logoped și obligatoriu învățător și profesor de sprijin. Iată 8 oameni
specializați pe o diversitate de probleme care le vin în ajutor copiilor,
elevilor și indirect familiilor, iar în perspectivă, societății, care nu este o
noțiune abstractă ci una foarte concretă, însemnând mulțimea de oameni dintr-o
țară, care poate fi răspunzătoare pentru calitatea creșterii și educării
copiilor sau pentru asigurarea unui climat omenesc, plăcut și prosper, prin
eficiența tinerilor integrați profesional și social sau pentru grija pe care
n-o uită să le poarte bătrânilor vremii. Iată o măsură eficientă de a preveni
repetenția, frustrările izvorâte din lipsa de comunicare cu familia sau lipsa
orientării vieții elevilor spre voluntariat și creșterii sensibilității față de
viața semenilor lor. Fără asemenea exemple, creștem tot mai mulți tineri
indiferenți față de problemele sociale sau agresivi, prin faptul, că duc cu ei
povara frământărilor și frustrărilor acumulate fără să le ofere comunitatea
locală modalități de voluntariat organizat, prin care și-ar făuri stima de sine
necesară. Când ajuți pe cineva, crești în ochii tăi proprii, crescând în ochii
altora.
Se impune cu mare necesitate o
schimbare a actualelor percepții asupra elevilor, asupra metodelor de abordare
a lor și a materiei de predat. Orice profesor de azi trebuie să se gândească că
știința ce posedă este incontestabilă dar metodele de predare sau de abordare a
elevilor sunt de mult timp depășite. Se impune o nouă formă de organizare a
învățământului, ținând cont în primul rând de nevoile elevului-copilului de
azi, care ar dori între altele... câte o tabletă pe fiecare bancă. Vi se pare
nerealistă această nevoie?!
psiholog școlar Suzana DEAC,
Liceul Tehnologic Lechința
„Dăruim speranţă” la Şcoala Gimnazială Dumitriţa
Săptămâna Educaţiei Globale 2016
cu tema „Împreună pentru o lume a păcii” a debutat la şcoala din Dumitriţa cu
un proiect social intitulat sugestiv „Dăruim speranţă”.
În cadrul acestui proiect au
participat preşcolarii de la Grădiniţa Ragla şi elevii claselor 0-VIII de la
Şcoala Gimnazială Dumitriţa, coordonaţi fiind de doamnele educatoare,
învăţătoare și de profesorii diriginţi. Toţi participanţii la derularea proiectului,
atât elevii, cât și cadrele didactice, au fost voluntari fruntași și au avut
ocazia să fie „Moş Crăciun” pentru o familie din Orheiul Bistriţei, familie cu
şase copii, căreia le-a ars locuinţa în toamna acestui an. Totodată, fiecare
copil a demonstrat că-şi iubeşte aproapele, donând cu drag produse alimentare,
cum ar fi: făină, făină de porumb, zahăr, orez, ulei, griş, dulceaţă, zacuscă,
compot, miere de albine, legume, fructe, dulciuri şi sucuri. După colectarea
produselor, elevii clasei a VIII-a, care au fost și protagoniștii acestei
activități caritabile, s-au deplasat cu microbuzul școlar acasă la familia
Grozav, din Orheiul Bistriţei, unde au donat produsele alimentare colectate.
Prin generozitatea celor care au contribuit la aceste donaţii, sperăm să fi
adus SPERANŢĂ acestei familii.
Apropiindu-se şi Sărbătorile de
iarnă, sperăm ca acest gest din dragoste de oameni și compasiune pentru
aproapele tău să nu fie singurul de acest gen.
„Felul în care dai contează mai
mult decât ceea ce dai.” (Pierre Corneille).
Director, prof. Lucica-Mariana
POPOVICI,
Şcoala Gimnazială Dumitriţa
Pacea începe cu un surâs!
„Hrăneşte-ţi inima cu pace!
Aceasta înseamnă să trăieşti în pace cu tine însuţi, să respiri în linişte. Fii
atent la tot ceea ce te face fericit. Nu există pace în lume dacă nu există
pace în inima ta şi a mea.” – Phil Bosmans, „Raze de soare”.
Sub acest motto, cercul de
informatică de la Palatul Copiilor Bistriţa, coordonat de profesoara Iulia
Istrate, a derulat un proiect educaţional militant pro pace, structurat pe trei
activităţi dinamice şi diverse, în acord cu tema Săptămânii Educaţiei Globale –
„Împreună pentru o lume a păcii”.
Prima activitate – „Atelierul de
zâmbete” – a pus în practică, prin grafică digitală, lucrări sugestive, care
accentuează faptul că un „smile”, un produs creativ, poate schimba starea de
spirit, poate detensiona, poate determina o atitudine pozitivă, un plus de
siguranţă, de la care se poate demara în construirea echilibrului interuman.
„Copilăria perfectă înseamnă
pace!” a fost a doua activitate interactivă care a subliniat nevoia de
împărtăşire a spiritului pacifist, cu acest prilej realizându-se materiale
multimedia, cele mai competitive proiecte fiind premiate, distribuindu-se şi pe
blogul Cercului de Informatică şi pe contul Facebook al instituţiei.
Ultima etapă a acestui proiect
s-a constituit într-o dezbatere cu tema „Pacea începe cu un surâs!”, acţiune la
care au participat, pe lângă informaticienii Palatului şi părinţii acestora,
dar şi elevi şi profesori de la alte cercuri. Fiind invitaţi şi părinţii
micilor informaticieni să intervină în dezbatere, pe lângă cuvinte, unii dintre
ei, veniţi în echipă, au constituit în sine o imagine de familie calmă, o
fotografie reprezentativă pentru tema Săptămânii Educaţiei Globale.
Cu acest prilej elevii şi-au
exersat şi dexteritatea digitală, fapt remarcat şi de eleva Giorgiana Suciu de
la creaţie literară: „am observat că elevii din clasele primare ştiu să lucreze
foarte bine în PowerPoint, realizând proiecte frumoase despre un subiect atât
de tandru. Având în vedere că sunt liceeni care nu stăpânesc astfel de
programe, cred că informatica reprezintă un atuu pentru toţi elevii care o să
se întâlnească cu aceste necesităţi pe parcursul şcolii. Iar înnoirea cu
calculatoare performante a cabinetului de informatică aduce avantaje copiilor
care frecventează Palatul Copiilor Bistriţa”.
Cei implicaţi au beneficiat de o
lecţie pacifistă, în care s-a conştientizat nevoia de respect pentru ceilalţi,
s-a intensificat interesul pentru problemele globale, s-a învăţat că printr-o
abordare critică, prin empatie, implicare, acţiune constructivă,
responsabilitate socială se poate milita pentru o lume nonviolentă, tolerantă,
s-a învăţat că împreună putem crea o lume a păcii.
Profesor Ionela-Silvia NUŞFELEAN,
Palatul Copiilor Bistriţa
Amprentele literare, marca Vox Napocensis
Dacă pentru mulţi dintre noi,
toamna a trecut în paşi repezi şi cu mai puţine amprente literare, pentru
câteva dintre „micile blandiene bistriţene” a fost rodnică în plan literar. A
15-a ediţie a Festivalului Naţional de creaţie literară Vox Napocensis, organizat
de Casa de Cultură a Studenţilor Cluj-Napoca, a venit cu premii frumoase pentru
eleva Alexandra Andrecuţ, care a luat Premiul pentru Proză „Mihai Dragolea”, şi
pentru studenta Lucia Teutişan, ce a primit Premiul pentru Poezie „Vasile Sav”.
Premierea concursului s-a
desfăşurat într-o locaţie superbă, la Păltiniş, participanţii bucurându-se de
un peisaj de poveste. O activitate importantă, aparte, care a avut loc în
cadrul competiţiei, a fost un interviu literar desfăşurat în mod colectiv.
Preşedintele festivalului, poetul Victor Constantin Măruţoiu, a organizat
împreună cu participanţii o dezbatere la care s-a discutat pe diferite dileme
legate de creaţiile tinerilor. Pentru juriul concursului, al cărui preşedinte a
fost criticul literar Victor Cubleşan, acest atelier a contat în decizia notei
finale pentru fiecare concurent finalist, în funcţie de prestaţia acestuia.
Aşadar, Festivalului Naţional de
creaţie literară Vox Napocensis a reuşit, prin complexitatea şi căldura
literară, să ofere tinerilor participanţi experienţe memorabile şi mai ales
premii frumoase.
Andreea LECHINŢAN, clasa a XI-a,
Jurnalism, Palatul Copiilor Bistriţa
Colegiul Tehnic Infoel, Bistrița încurajează consumului de fructe în școli
Astăzi 10.11.2016, la Colegiul
Tehnic Infoel, Bistrița, obiectivul „măsuri adiacente consumul de fructe” și-a
pus amprenta. Activitățile propuse și desfășurate în cadrul acestui eveniment
„consum de fructe în școli”, au avut drept scop deprinderea și fixarea unor
obiceiuri alimentare sănătoase în rândul elevilor, respectiv conștientizarea în
rândul elevilor asupra unei alimentații sănătoase bazate pe consumul de fructe
proaspete. Pe această cale mulțumim Consiliului Județean Bistrița – Năsăud
pentru oportunitatea și suportul material oferit.
Evenimentul a atras un număr
impresionant de elevi din diferite clase, (a IX-a A, a X-a C/D, a XI-a C/D/G, a
XII-a D), unde „fructele vedetă” au fost puse în valoare prin workshop_uri,
dezbateri în nutriție, „SĂNĂTATEA DIN FRUCT!”, respectiv „Prăjitura cu mere”,
concurs - „SPOT PUBLICITAR”, mega sucul de fructe proaspete – „Fresh and go!”,
expoziția de pictură, desen, colaj, atelierul de creație, sculptură și
expoziția vie – „Trăiește fresh cu fructe românești” la inițiativa doamnei
prof. Pop Alina – coord. programe educative în cadrul CT INFOEL și sub
coordonarea prof. Someșan Laura, prin stabilirea unor puncte de reper cu
sprijinul cadrele didactice, respectiv: Oros Alina, Croitor Claudia, Bogdan
Marilena, Matean Iuliana, Pop Marius, Nagy Mariana; în colaborare cu cei 175 de
elevi.
De menționat, numărul elevilor
implicați în programul de promovare și încurajarea consumului de fructe în
școli nu s-a limitat doar la cei menționați. Amploarea, interesul, energia și
optimismul s-a răspândit, s-a luat de la elev la elev, răspândindu-se și
printre cadrele didactice și nedidactice, ceea ce ia determinat să-și dorească
să fie acolo alături de organizatori, de cei implicați direct.
„Toată suflarea” Colegiului
Tehnic Infoel a participat în acest program, care a fost menit să încurajeze
consumul de fructe în şcoli şi să promoveze formarea de obiceiuri alimentare
sănătoase, mediatizând avantajele cu caracter nutriţional şi fiziologic privind
aportul de vitamine şi minerale prin consumul de fructe în stare proaspătă
conștientizarea a fost realizată în proporție de 100%.
Frumoasa organizare, impactul
pozitiv produs asupra elevilor, numărul mare de participanți implicați în
activitate, dar și faptul că s-a reușit să se realizeze o colaborare eficientă
cu elevii, putem spune că activitatea a avut succes maxim nu numai în rândul
elevilor.
Feedbackul pozitiv – scopul evenimentului a fost atins.
S-au acordat premii și diplome de
participare, iar ceea ce mi se pare important să menționez este faptul că
merele și resursele materiale folosite în cadrul evenimentului au fost acordate
cu sprijinul financiar al Consiliului Județean Bistrița-Năsăud.
Prof. coord. Laura SOMEȘAN,
Colegiul Tehnic Infoel, Bistrița
Întâlnire transnaţională de proiect Erasmus+ în Monopoli, Italia
În perioada 26-28 Octombrie 2016
în oraşul Monopoli din Italia s-a derulat întâlnirea transnaţională din cadrul
Proiectului Multilateral Erasmus+KA2 „OTHER, ALIKE, THE SAME”
(2016-1-IT02-KA219-024291_2.) „Alţii asemeni nouă” la care au participat două
cadre didactice din cadrul Şcolii Gimnaziale „Tiberiu Morariu” Salva, prof.
Ilovan Oana – profesor limba engleză și prof. Pop Anamaria – consilier
educativ.
Proiectul are scopul de a forma
elevilor din ciclul primar și gimnazial inferior noţiuni de cetăţenie şi
istorie europeană, competențe de limba engleză, competențe digitale prin prisma
crizei migranţilor/ refugiaţilor şi terorismului internaţional. Activitățile
vor avea rolul de a pune pe tapet în cadrul școlii problema reala a societății
europene cea a integrării acestor grupuri defavorizate prin dezvoltarea de
materiale didactice curriculare, suporturi interdisciplinare şi lecţii
interactive.
Această întâlnire a fost
organizată de către echipa italiană din cadrul Şcolii. I. C. 4 C. D. Bregante –
S. M. Volta, Monopoli – Italia, școala coordonatoare a acestui parteneriat
strategic. Celelalte şcoli partenere implicate în cadrul proiectului sunt:
Fundacion diocesana san Marciano Jose Colegia diocesano Santa Cruz,
Guadalajara-Spania'; 1stPrimary School of Efkarpia, Thessaloniki – Grecia; Școala
Gimnaziala Tiberiu Morariu Salva-România; Stanley Primary School, Blackpool –
UK
Întâlnirea transnaţională a
urmărit stabilirea programului de activităţi, detalierea bugetului pe capitole
bugetare pentru fiecare partener, planurile de diseminare, evaluare și
monitorizare în cadrul primul an de proiect. De asemenea s-au stabilit de comun
acord care vor fi datele pentru următoarele evenimente de formare de scurta
durată la care vor participa echipe complexe de profesori și elevi, astfel: în
luna ianuarie în Spania iar în luna mai în Grecia. S-a pus un accent important
asupra modalităților de implicare a elevilor de vârsta școlară mică atât în
activitățile derulate în cadrul școlii, evenimentele de formare de scurta
durată, criterii de siguranță în mediul on-line, criteriile de selecţie
profesori și elevi de la nivelul fiecărei instituții implicate, dar şi
programul pe care aceştia îl vor avea pe toată perioada deplasării lor în
ţările partenere.
În contextul temei proiectului,
şcoală gazdă a venit cu un exemplu concret de integrare a unei familii de
refugiaţi nigerieni. Această familie a fost preluată de comunitatea bisericii
şi se încearcă o integrare a ei prin implicarea comunității locale, a unor
ONG-uri regionale și a școlii coordonatoare.
Fiecare instituție parteneră a
conceput un material de prezentare a școlii și a activităților reprezentative
pe tematica proiectului. A fost creată harta digitală a proiectului cu ajutorul
aplicației Tripline și au fost discutate formatul chestionarelor de evaluare inițială
pentru elevi, părinți, profesori și alte părți interesate. Un alt obiectiv
atins în cadrul întâlnirii a fost jurizarea concursului pentru logo-ul
proiectului, elevii din școala italiană au votat desenul elevului nostru,
lucrarea lui Stoian Nicolas a fost votată într-o proporţie de 63%.
S-a discutat despre blogul,
paginile de Facebook, Twitter, Twinspace-ul proiectului, colțul proiectului din
fiecare școală parteneră şi modalităţile de gestionare eficientă a acestora.
S-a vizitat şcoala parteneră unde
s-a asistat la ceremonia de începere a întâlnirii la care au luat parte
oficialităţile locale, presa locală și regională. Impactul social şi cultural
al acestei întâlniri transnaționale a fost marcat printr-o vizită de studiu la
muzeul de arheologie Egnatia, vizitarea oraşului Monopoli ghidaţi de grupul de
elevi ai Liceului de turism „V. S. Longo” unde s-au putut vizita numeroase
clădiri vechi cu influenţă bizantină, oraşul Alberobello şi vizitarea faimoasei
peşteri Castellana.
„Proiectele Erasmus+ reprezintă
oportunitatea de a discuta despre teme reale și sociale ca migrația,terorism,
războiului din Orientul Mijlociu, dimensiune europeană atât în cadrul
activităților școlare cât și în afara orelor de curs. Implicarea în aceste
proiecte este o provocare atât pentru elevi, profesori, părinți dar și pentru
comunitatea locală în vederea asumării unor roluri active în cadrul acestui
parteneriat strategic. (Prof. Oana Ilovan – responsabil sprijin lingvistic)
„Activitățile din cadrul
proiectului vor aduce un plus de valoare la nivel european numeroaselor
proiecte educative derulate anterior în cadrul instituției noastre care au
constituit pietrele de temelie și vor determina un impact pozitiv de nivel
social asupra grupurilor țintă și asupra comunității regionale. Elevii noștri
vor fi mai deschiși față de anumite probleme socio-economice și vor împărtăși
idei și concepte ale dimensiunii europene. (Prof. Anamaria Pop – responsabil
monitorizare și evaluare)
Proiectul este realizat cu
sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus Plus,
noul program al Uniunii Europene în domeniul educaţiei, formării profesionale,
tineretului şi sportului. Toate informațiile pe care le furnizăm reprezintă
responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenţia Naţională pentru
Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale şi Comisia
Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosi conținutul
acestor informaţii.
Prof. Vasilica GĂZDAC,
Prof. Anamaria POP,
Şcoala Gimnazială „Tiberiu Morariu” Salva
Toamna se numără activităţile plăcute!
Este toamnă...! Copacii au
îmbrăcat haină de sărbătoare, sunt din ce în ce mai coloraţi, o adevărată
simfonie de culori le-a îmbrăţişat podoaba, par mai veseli şi parcă vor să-i
schimbe data sosirii Iernii, care nerăbdătoare ne bate la uşă.
Dimineaţa de 25 octombrie nu este
una obişnuită pentru 50 de elevi ai Liceului Tehnologic „Liviu Rebreanu” Maieru
şi pentru trei cadre didactice, respectiv, prof. Berende Elena, prof. Bindea
Rodovica şi Prof. Burnar Maria. Emoţionați aşteaptă în faţa şcolii autocarul,
cei mici de clasa pregătitoare sunt uşor îngrijoraţi, se întreabă cum va fi
prima lor excursie în care mama nu este cu ei, dar niciunul nu spune nimic. Cei
de clasa I şi cei de clasa a III-a sunt nerăbdători să urce în autocar, ei sunt
ceva mai curajoşi, au mai fost şi în alte excursii fără mămici, doar cu
doamnele învăţătoare.
A sosit şi momentul mult
aşteptat, plecarea! Ne îndreptăm spre localitatea Romuli pentru a participa la
Sărbătoarea Recoltei, sărbătoare aflată la a VI-a ediţie şi suntem mândri să
spunem că la trei din cele şase ediţii am participat şi noi. Noutatea este că
de data aceasta vom participa cu un stand propriu, vom aduce şi noi bucate
alese de la Maieru, gătite cu drag de gospodine vrednice şi pricepute, doar
„Cămara mămicii – după reţeta bunicii” este plină de alese bunătăţi.
Drumul a fost unul liniştit,
plăcut, relaxant. Am ajuns repede la destinaţie! Aici am fost primiţi cu
căldură de doamna director prof. Moniţa Narcisa şi de întreg colectivul de
cadre didactice, părinţi, bunici, toţi oameni deosebiţi. Bucatele au fost
aşezate pe mese, iar după un scurt spectacol a urmat momentul mult aşteptat,
degustarea bucatelor. Toate ne-au făcut cu ochiul: sarmale, cârnăciori,
prăjituri, gogoşi, cozonaci, salate, sucuri. Nu am reuşit să le gustăm chiar pe
toate, dar pentru asta revenim sigur şi la ediţia de anul viitor.
După ce ne-am luat rămas bun de
la gazde, ne-am continuat drumul spre Năsăud. Aici ne-am oprit la supermarket
pentru a achiziţiona fructe, pentru a încuraja copiii să consume cât mai multe
fructe şi pentru a-i învăţa să facă cumpărături responsabil, să se încadreze în
bugetul de care dispun. A fost o încântare pentru copii să aleagă fructe, să le
pună în coş şi mai apoi să stăm la casă pentru a fi plătite. Fructele vor fi
servite de întreg colectivul clasei în cadrul unor activităţi care vizează
promovarea consumului de fructe în rândul copiilor.
Ziua noastră nu s-a terminat
aici. Am continuat cu o vizită la Muzeul Grăniceresc din Năsăud. Aici copiii au
fost fericiţi să admire exponatele vechi, să le asculte povestea, înţelegând
însemnătatea în viaţa strămoşilor noştri.
Am încheiat ziua cu un moment de
relaxare în parcul de joaca din oraşul Năsăud.
A fost o zi tematică de
excepţie!!!!
Prof. Rodovica BINDEA,
Liceul Tehnologic „Liviu Rebreanu” Maieru
Dimensiuni educative şi formative ale învăţării prin cooperare
(Continuare din numărul trecut)
Răspunsul prin rotaţie
Este un exerciţiu inclus în
grupul strategiilor de învăţare prin cooperare, constituindu-se un instrument
eficient de evaluare, în condiţiile în care cadrul didactic doreşte, cu
adevărat, să cunoască ceea ce au învăţat elevii în cursul unei activităţi.
Etapele aplicării sunt simple şi
practicabile, descrise de către V. Flueraş în „Paideia şi gândire critică”
(2003, pp. 128-129). Le prezentăm în continuare:
1. Profesorul scrie câteva
întrebări pe foi de hârtie ce se lipesc pe pereţi; numărul foilor de hârtie cu sarcini
determină numărul grupurilor care trebuie formate;
2. Se constituie grupele de
lucru;
3. La semnalul profesorului,
grupul merge la fişa cu numărul său, citeşte sarcina de lucru şi elaborează un
răspuns pe care îl scrie.
4. La un alt semnal, grupul se
mută la cealaltă întrebare; citeşte ceea ce au scris colegii din grupul
precedent, apoi elaborează un răspuns al grupului; procedeul se repetă până
când fiecare grup ajunge la fişa iniţială.
Sugestii metodice:
- întrebările trebuie să fie
reprezentative pentru conţinutul informaţional al activităţii şi să solicite
gândirea, aplicarea şi operaţionalizarea conţinuturilor în formularea unor
răspunsuri sau a rezolvării unor probleme reale (Cu cine ar dori autorul să ne
identificăm? Ce model doreşte autorul să urmăm? Ce anume din felul în care sunt
descrise personajele ne conduce spre această concluzie? – pentru textul „Fata
babei şi fata moşneagului” – Ion Creangă);
- sarcinile de lucru de pe fişe
să fie echilibrate, solicitând elevilor să redea ceea ce au învăţat şi nu ceea
ce au memorat;
- toţi membrii grupului să
participe la elaborarea răspunsului, acestora oferindu-li-se timpul necesar
formulării lui;
- elevii să fie atenţionaţi să se
deplaseze în grup la fiecare foaie, doar la semnalul profesorului/învăţătorului;
- să se analizeze diferenţele
dintre răspunsurile la aceeaşi întrebare; dacă e cazul, se formulează împreună
cu grupul răspunsul corect, care trebuie să fie scris în josul paginii; e
imperios să fie identificate motivele formulării răspunsurile greşite, pentru a
se corecta carenţele elevilor.
În orele de română se poate apela
la această metodă atât la gramatică, cât şi la literatură, în cadrul lecţiilor
de sistematizare/recapitulare de cunoştinţe.
Gândiţi – Lucraţi în perechi – Comunicaţi
Este o modalitate simplă şi
rapidă de învăţare prin cooperare, care mizează pe participarea activă a
elevilor la propria lor instruire. Metoda poate fi folosită de mai multe ori în
timpul unei lecturi, pentru a reflecta asupra unui text sau pentru a dezbate o
problemă interesantă, beneficiind de ajutorul unui coleg.
Procedura de lucru este foarte
simplă:
- învăţătorul adresează o
întrebare grupului, de preferat scrisă pe tablă, care poate furniza mai multe
răspunsuri posibile (Putem atribui drobului de sare şi o altă semnificaţie
decât cea de bucată de sare aşezată pe horn? De ce casa este începutul şi
sfârşitul drumului? în cazul poveştii „Poveste” – Ion Creangă; Cu ce situaţii
din viaţă am putea compara întâmplările din text? – după E.M. Szekely, 2009);
- elevii formulează individual şi
în scris un răspuns scurt, pe care-l vor citi unui partener, ales sau desemnat;
- citindu-şi răspunsurile unul
altuia, vor încerca să elaboreze un răspuns comun, integrând răspunsurile
individuale;
- la solicitarea cadrului didactic,
elevii rezumă, în aproximativ 30', discuţiile pe care le-au purtat;
- activitatea se poate prelungi
cerând diadelor să facă grupă cu o altă pereche, pentru a discuta problema în
continuare, încercând să identifice soluţii, perspective noi la aceasta.
O altă variantă o constituie cea
care apare sub denumirea de „Rezumaţi – Lucraţi în perechi – Comunicaţi”,
utilizată după lectura unui text sau după discutarea unei teme, deci în
reflecţie.
Folosirea acestui procedeu
presupune următoarele:
- elevii se gândesc la textul
citit;
- rezumă individual textul în
două/trei fraze;
- prezintă rezumatul partenerului
lor;
- partenerul va face acelaşi
lucru;
- se discută, în perechi,
asemănările şi deosebirile dintre cele două rezumate;
- dacă e cazul, se întocmeşte, în
comun, un rezumat care să includă cele mai bune opinii din cele două rezumate,
sau pot să îşi prezinte rezumatul unei alte perechi, discutând asemănările şi
deosebirile dintre rezumate sau să îl prezinte în faţa clasei.
Sugestii metodice:
- metoda poate fi folosită în
orice moment al cadrului: În evocare, pentru a fixa într-o manieră plăcută
conţinutul predat anterior, a cărui sistematizare este necesară pentru lecţia
în curs, dar şi în alte faze ale demersului didactic, pentru a dirija atenţia
elevilor spre un detaliu semnificativ:
- termenul-cheie sau toposul
central dintr-o succesiune de versuri sau de paragrafe dintr-un text
narativ/dramatic;
- semnificaţia de profunzime a
unei secvenţe sau scene, a apariţiei unor personaje, etc.
În realizarea sensului, pentru a
se dezbate o idee sau o problemă importantă, iar în reflecţie elevii vor
include în răspunsurile lor noile conţinuturi;
- pregătirea întrebărilor în
funcţie de momentul folosirii lor reclamă multă atenţie din partea cadrului
didactic; ele trebuie să fie interesante, atractive şi importante pentru
subiectul discutat şi să permită formularea mai multor răspunsuri şi puncte de
vedere;
- rezumarea discuţiilor într-un
interval de timp atât de scurt obligă elevul să sesizeze şi sintetizeze
esenţialul, ulterior prezentându-l într-o formă limpede şi concentrată;
- e bine să se scrie răspunsurile
pe o hartă a clasei (foaie de hârtie, tablă), pentru a putea fi consultate mai
târziu de elevi; ele pot servi la scrierea unei compuneri, articol pentru
revista clasei/şcolii, etc;
- dacă timpul permite, se poate
organiza o evaluare a calităţii prezentărilor făcute de elevi; e important să
se identifice, împreună cu elevii, criteriile de îmbunătăţire a răspunsurilor
lor. (după V. Flueraş, 2005, pp. 173-175)
„Avantajele metodei privesc în
primul rând ameliorarea implicării elevilor în lecţia respectivă. S-a observat
că, după ce meditează ei înşişi la conţinutul reflectat în întrebarea
profesorului şi mai ales după consultarea cu partenerul din diada iniţială,
elevilor le este mult mai uşor să ia ulterior cuvântul în faţa întregii clase
şi chiar îi ascultă mai atent pe cei care îşi expun, la rândul lor, opinia.
Prin folosirea de către profesor a unor mijloace sonore, avertizatoare, pentru
a semnala trecerea de la o etapă la alta, se poate crea o atmosferă de lucru
într-adevăr relaxată.” (E. Ilie, 2008, p. 194)
Masa rotundă
Introdusă de Kagan în 1990,
constituie o tehnică de învăţare prin cooperare, indicat a fi folosită în
grupuri mici. Metoda cunoaşte trei variante.
Varianta 1: presupune trecerea de
la un elev la altul, într-un sens bine stabilit, a unei hârtii şi a unui
creion. Fiecare elev va nota cu acest creion şi pe această hârtie informaţiile,
ideile, soluţiile sale.
Varianta 2: fiecare elev are un
creion de altă culoare, hârtia fiind cea care va trece de la un elev la altul.
Varianta 3: impune elevilor
trecerea pe la ceilalţi colegi din grup, pentru a colecta răspunsurile
acestora, a-şi comunica propriul răspuns şi a-l compara cu al celorlalţi pentru
a elabora, dacă e necesar, un răspuns mai bun.
Practicarea acestei tehnici
presupune: formularea unei întrebări sau probleme de către profesor, formularea
individuală a răspunsurilor şi colectarea acestora prin una din cele trei
variante.
Vasile Flueraş, în „Paideia şi
gândire critică”, (2003, p. 85-86), oferă câteva sugestii metodice:
- poate fi utilizată în oricare
dintre momentele demersului didactic;
- folosită în etapa de evocare
presupune colectarea informaţiilor, ideilor, soluţiilor oferite de elevi,
evaluarea acestora făcându-se în mod obligatoriu în reflecţie, deci după
parcurgerea noilor conţinuturi; în acest caz, profesorul culege date despre
implicarea elevilor în activitate, despre ceea ce au învăţat, cât şi cum ştiu
să folosească ceea ce au învăţat;
- în etapa de evocare, imediat
după colectarea răspunsurilor, se poate organiza o dezbatere a conţinutului
listei întocmite; se va proceda cu multă diplomaţie, discutând ideile şi nu
persoanele care le-au produs;
- grupurile vor fi formate din
4-5 elevi, o lasă putând avea 4-5 grupe, ceea ce va solicita tip pentru
practicarea tehnicii de învăţare; avantajul constă în faptul că se obţine o
mare diversitate de puncte de vedere (din cele 4-5 fişe de lucru ale grupelor
constituite);
- folosirea acestei tehnici în reflecţie
poate constitui o modalitate de evaluare a învăţării şi de extindere a
acesteia, prin identificarea unor direcţii noi de investigaţie, modalitate
concretizată în realizarea de către elevi a unor portofolii tematice (Desenaţi
o scenă dintr-un basm pe care l-aţi citit şi care v-a impresionat; Realizaţi un
pliant de prezentate a celor patru anotimpuri din poeziile lui George Coşbuc;
Propuneţi un afiş pentru spectacolul „Iarna”, pornind de la poezia cu aceeaşi
titlu a lui Vasile Alecasandri; Realizaţi portretul unui Ion citadin –
îmbrăcăminte, limbaj; comparaţi cele două „feţe”, în cadrul textului „Amintiri
din copilărie” – Ion Creangă), sau se emit judecăţi de valoare şi critice
privind conţinutul (Ce valori din viaţa/societatea noastră promovează acest
text? – în cazul textului „Judecata vulpii” – Petre Ispirescu); poate fi şi un
indiciu pentru ceea ce trebuie aprofundat într-o activitate ulterioară;
- cadrul didactic se poate
alătura unei grupe, participând la activitatea acesteia ca oricare elev.
Metoda se poate utiliza atât în
cadrul lecţiilor de gramatică (când se cere elevilor realizarea unei analize
gramaticale sau alcătuirea unei scheme), cât şi în cadrul orelor de literatură,
când se realizează caracterizarea unui personaj (Ce observaţi în legătură cu
felul de a fi al ursului în cele două lumi/medii diferite: între oameni,
respectiv în lumea animalelor? În text, din ce reiese acest comportament
contradictoriu? Cum putem grupa cuvintele? {adjectivele care arată aceste
însuşiri ale ursului pot fi grupate în perechi de antonime, respectiv
sinonime}, în cadrul textului „Fram, ursul polar” – Cezar Petrescu; - după Eva
Monica Szekely, 2009).
Forma orală a acestei metode este
„Cercul”. Rapidă şi eficientă, această tehnică obligă pe fiecare membru al
grupului, într-o ordine stabilită (de obicei, de la dreapta la stânga), să
participe la discuţii cu o idee. Metoda are avantajul de a încuraja producţia
de idei, asigurând implicarea activă în activitate a tuturor elevilor.
Utilizarea de strategii
interactive determină elevii să lucreze independent, pe grupe sau echipe, iar
această modalităţi de lucru diversificate nu numai că sunt indispensabile,dar
produc un efect benefic asupra activizării şi stocării facile de cunoştinţe,
priceperi şi deprinderi, indiferent de vârsta elevilor; în condiţiile
deplasării de accent de la un învăţământ preponderent informativ la unul cu
caracter preponderent formativ şi a necesităţii transformării clasei într-o
comunitate optimă pentru învăţare, în care să se experimenteze sentimentul
apartenenţei la viaţa colectivităţii sub deviza: „A învăţa să trăieşti alături
şi împreună cu ceilalţi”.
Bibliografie:
Albulescu, I., (2008), Pragmatica
predării : activitatea profesorului între rutină şi creativitate , Editura
Paralela 45, Piteşti.
Bocoş, M., Stan, C., Manea, A. D.
(coord.), (2008), Educaţie şi instrucţie în şcoala contemporană , Editura
Eikon, Cluj-Napoca .
Flueraş, V., (2005), Teoria şi
practica învăţării prin cooperare , Editura Casa Cărţii de Ştiinţă ,
Cluj-Napoca .
Ilie, E., (2008), Didactica
literaturii române, Editura Polirom ,Iaşi .
Syekelz, E., (2009), Didactica
(re)lecturii: o abordare pragmatică, Editura Universităţii ,,Petru Maior”,
Târgu-Mureş.
Prof. Cristina SERGHIESCU,
Şcoala Gimnazială Uriu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu