„Cel mai bun mod de a prezice
viitorul este de a-l crea” (Abraham Lincoln)
Proiect PET 056 „O Șansă pentru viitor – Servicii integrate pentru tineri aflați în situație de risc într-un Centru Social Multifuncțional”
FIȘA PROIECTULUI
Denumire proiect: „O Șansă pentru
Viitor – Servicii integrate pentru tineri aflați în situație de risc într-un
Centru Social Multifuncțional”
Apelul: „SINERGII PENTRU VIITOR -
tineri în situaţii de risc”
Valoare: 2138248,6 lei
Finanțator: RO10 „Copii şi tineri
în situaţii de risc şi iniţiative locale şi regionale pentru reducerea
inegalităţilor naţionale şi promovarea incluziunii sociale”
Promotor proiect: Inspectoratul
Școlar Județean Suceava
Grup țintă:
400 de tineri cu vârsta între 16
și 29 ani, din județele Suceava și Bistrița-Năsăud, dintre care 160 de etnie
romă;
800 părinți
Parteneri:
P1 - Inspectoratul Școlar
Județean Bistrița-Năsăud
P2 – Liceul Tehnologic Oltea
Doamna Dolhasca, Suceava
P3 – Asociația Consultanților în
Dezvoltare Comunitară ACDC
P4 – Jazzmontor AS Norvegia
Perioada de implementare: 14
luni, martie 2015-iulie2016
Echipa de implementare
Bistrița-Năsăud:
1 asistent proiect
2 consilieri vocaționali
2 coordonatori centru
2 asistenți sociali
1 expert educațional
1 psiholog
Servicii oferite:
Informare;
Evaluare a abilităților și
competențelor;
Consiliere vocațională;
Consiliere familială;
Formare profesională;
Instruire nonformală;
Mediere pe piața muncii.
De la suflet la suflet
Orice proiect se vrea o soluție
pentru o problemă identificată și echipa de implementare, după ce-și va fi
croit cu meticulozitate drumul va transpune în fapte tot ce a apreciat adecvat,
dezirabil și realizabil pentru atingerea obiectivelor. Rezultatele parțiale și
finale, indicatorii de calitate, multele documente care vor proba respectarea
activităților proiectate și implicit finanțate, vor fi o permanentă preocupare
a tuturor actorilor implicați în proiect. Scopul, e unul nobil: tineri aflați
în situații de risc, tineri pentru care viața până la acest moment nu a fost
una prea fericită, primesc sprijin pentru dobândirea de abilități și competențe
dintre cele mai diverse. Ei sunt consiliați și informați, sprijiniți în
certificarea de competențe transversale, cu speranța de a-i recupera pentru
piața muncii sau, de ce nu, pentru viața însăși. Sperăm că pentru cea mai mare
parte dintre ei multiplele porți care li se deschid o să le arate la orizont un
licăr de speranță, vor înțelege că se poate, că munca făcută cu pasiune și
pricepere poate să devină sprijin pentru un trai decent, mișcând ceva în
sufletul, mintea și conștiința lor.
Dintre toate activitățile și
cursurile pe care le-am propus cel mai mare impact emoțional l-au avut
„șezătorile” meșterilor populari: ateliere de pielărie, cusut cu mărgele,
țesătorie sau împletit cu nuiele. Meșterii, adevărați maeștri sau poate chiar
vrăjitori, sunt oameni pasionați de munca lor, plini de talent, care revarsă
din prea plinul lor celor din jur și reușesc de-a dreptul sa-i metamorfozeze pe
tinerii cursanți. Aplecați asupra muncii lor își deschid sufletul, comunicarea
devine reală și profundă, e ca un miraj: tinerii au găsit un suflet nobil, calm
și bun care să-i asculte. Dincolo de bucuria primelor produse de tip hand-made
reușite, se împletesc povești de viață, povești triste, frustrări, dezamăgiri,
destine frânte parcă înainte de vreme. E o veritabilă terapie colectivă în care
se spun aceste povești de viață ale tinerilor din centrele de plasament sau a
fetelor devenite mult prea timpuriu mame.
Conștienți sau poate nu meșterii
noștri populari dezvoltă implicit inteligența emoțională a copiilor din
atelierele lor cu toate componentele date de literatura de specialitate:
- să fii conștient de propriile
sentimente dar și de ale celorlalți;
- să manifești empatie și să
înțelegi punctul de vedere a celorlalți;
- să dobândești echilibru ca să
faci față impulsurilor emoționale și comportamentale;
- să-ți construiești scopuri și
planuri pozitive;
- să folosești aptitudini sociale
pozitive în raport cu ceilalți.
De la suflet la suflet este acel
„eter” pe care nu vom putea vreodată să-l cuantificăm în dovezi sau indicatori
de calitate, dar el există și va rămâne unul dintre cele mai importante
„câștiguri” a proiectului nostru.
Inspector Școlar General,
Prof. Camelia TABĂRĂ,
Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud
Servicii de educație nonformală în ateliere tradiționale
Asistăm astăzi la o diversificare
a formelor de învățare, având la bază transformarea conceptului de învățare
însuși. Procesul de învățare nu mai reprezintă doar o acumulare de cunoștințe,
ci este urmat de modificarea de comportamente și atitudini, care la rândul lor
conduc la dobândirea experienței și dezvoltarea pe termen lung a individului.
Acest fenomen este determinat de mai mulți factori care se condiționează
reciproc.
În primul rând este vorba despre
evoluția tehnologică, care a dus la dezvoltarea unor competențe noi, în special
cea digitală. Mijloacele de învățare s-au multiplicat, noile tehnologii devenind
parte a vieții noastre de zi cu zi. Forumurile sau platformele au devenit în
același timp contexte și instrumente de învățare pentru majoritatea tinerilor.
Pe de altă parte, de mai mulți ani asistăm la o modificare a statutului și
imaginii școlii în societate. Școala nu mai este singurul spațiu de instruire,
iar tinerii preferă să învețe ceea ce le place și, mai ales, cum le place.
Această evoluție, de altfel
firească, a personalității tinerilor, a făcut ca ei să fie atrași de alte forme
de învățare, prin activități mai plăcute și motivante, de multe ori în afara
școlii. Întrebarea firească pe care ne-o punem ca profesori este ce îi
motivează în zilele noastre pe tineri? Care sunt cele mai potrivite metode de
lucru?
Credem că este important ca,
pornind de la principiile educației nonformale, să creăm un cadru nou, care să
răspundă nevoilor de învățare ale tinerilor, să îmbine noile tehnologii și
metodele tradiționale, dar să fie adaptat și nevoilor comunității. Noul profil
de învățare al tinerilor cere flexibilitate, rapiditate, rezultate imediate și
multă răbdare din partea profesorului. Acesta, la rândul lui, pierde din
prerogativele clasice și devine mentor, facilitator, consilier, prieten.
Învățarea „se întâmplă”, iar spațiul de învățare devine atipic. Avantajele unei
astfel de învățări sunt că îi pun pe picior de egalitate pe cei care învață,
lărgesc orizontul și asigură un mediu favorabil exersării și cultivării unor
inclinații personale. În același timp, deși obiectivele rămân structurate și
clar definite, pot fi extinse sau, dimpotrivă reduse, fără să altereze procesul
învățării. Cei care învață devin mai conștienți de valoarea personală, dar și
de modul în care ei, ca indivizi, răspund nevoilor comunității și contribuie la
dezvoltarea ei.
Un astfel de exemplu este
proiectul „O Șansă pentru Viitor”, care are ca scop îmbunătățirea situației
acestor tineri prin implicarea părinților, a tutorilor, a furnizorilor de
servicii, a comunității în general. Măsurile se focalizează atât pe individ,
cât și pe schimbarea de politici educaționale și de incluziune socială la
nivelul județelor Bistrița-Năsăud și Suceava.
Obiectivele proiectului sunt:
1. Crearea și desfășurarea a unui
set de servicii suport care să faciliteze accesul la educație;
2. Creșterea posibilităților de
angajare a 400 de tineri aflați în situații de risc prin oferirea de programe
de instruire formală și nonformală și servicii de ocupare prin consiliere
profesională și suport pe piața muncii;
3. Desfășurarea unui set de
activități educaționale, sesiuni de instruire, vizite de studiu și campanii de
conștientizare care să sprijine accesul la educație nonformală a 1200 de
persoane din regiunile NE și NV, aflate în situație de risc și a 45 de
profesioniști în incluziunea socială a acestora.
Enumerăm câteva dintre
activitățile propuse: servicii suport pentru tineri, ateliere tradiționale,
consiliere și orientare profesională, cursuri de formare pentru tineri,
servicii de instruire pentru profesioniști.
Vom prezenta în cele ce urmează
una dintre activitățile principale, Digital Storytelling.
Această activitate se adresează
tuturor participanților la proiect, iar coordonarea îi revine partenerului 4
din proiect, Jazzmontor AS, o asociație nonguvernamentală din Norvegia.
Pe scurt, această metodă se
bazează pe structura narativă a discursului. Utilizată cu succes în domeniul
publicității, Digital Storytelling, aduce în lumină experiența personală a
celui care povestește. Obiectivul este transmiterea unui mesaj printr-o poveste
care stimulează ascultătorul la nivel senzorial, auditiv și motivațional,
într-o formulă originală și foarte personală.
După împărțirea cursanților în
grupe de maxim 10, etapele acestui demers sunt:
1. Prezentarea unei teme și
lăsarea unui timp de reflecție – 5 minute.
2. Brainstroming de tip hartă
mentală – 5 minute.
3. Discuție în cadrul grupului cu
facilitatori – 10 minute.
4. Alegerea unei povești – 5
minute.
5. Discuție individuală cu un
facilitator – 5 minute.
6. Scrierea pe o foaie de hârtie,
sub forma de flux continuu a tuturor gândurilor, amintirilor, emoțiilor care au
legătură cu tema identificată – 20 minute.
7. Redactarea poveștii pe
calculator.
8. Ilustrarea poveștii cu imagini
personale. Alegerea unui fond sonor.
9. Înregistrarea poveștii cu voce
(utilizarea programului Movie Maker).
10. Prezentarea poveștii.
Pentru punerea în practică a
acestei metode, într-o primă etapă au fost instruiți o parte din membrii
echipei de implementare, care la rândul lor i-au instruit pe voluntari, aceștia
din urmă coordonând tinerii din grupul țintă. Fiecare participant a trecut el
însuși prin etapa de narator și regizor.
Digital Storytelling este o
metodă pe care aplicând-o, estimăm că va crește gradul de incluziune socială și
pe piața muncii, precum și conștientizarea propriei valori. La nivelul
comunității se va crea o rețea de promovare a unor exemple de bună practică, în
care protagoniștii sunt persoane cunoscute, din comunitate. Aceste exemple vor
putea fi prezentate la nivelul școlilor, în cadrul orelor de dirigenție sau cu
ocazia unor evenimente publice organizate la nivelul comunităților.
Concluzii
În concluzie, am dezvoltat în
cadrul acestui proiect un nou tip de servicii educaționale, care asimilează
formele de învățare tradiționale și le continuă într-o formulă personalizată,
cu precădere prin metode de educație nonformală. Se urmărește astfel,
promovarea învățării pe tot parcursul vieții la orice nivel, indiferent de
rezultatele școlare sau mediul social de proveniență, cu efect pe termen lung
integrarea pe piața muncii. În ceea ce privește tinerii cu care lucrăm, dorim
să devină conștienți de importanța educației în orice moment al vieții, să fie
preocupați de dezvoltarea personală și implicarea în viața comunității.
Asistent proiect,
Monica BUBOLY,
Inspectoratul Școlar Bistrița-Năsăud
Jurnal de curs
Când am acceptat să lucrez ca
lector al modulului de curs „Competențe antreprenoriale, din cadrul proiectului
„O șansă pentru viitor”, am știut că nu va fi deloc simplu să comunic și să
obțin rezultate notabile în grupul țintă: elevi din clasele a X-a și a XI-a, de
la Liceul Tehnologic din Lechința.
Era prima mea experiență de acest
gen și, în ciuda faptului că mă simțeam bine pregătită teoretic, știam că va fi
o adevărată provocare să captez interesul generației tuch-screen, cu o mulțime
de informații noi pentru aceștia, care necesită multă concentrare și
curiozitate, pentru a fi corect înțelese, însușite și aplicate.
Mai știam, din propria experiență
școlară că acești cursanți sunt la vârsta dificilă a adolescenței, vârsta la
care influența unui dascăl poate fi uneori covârșitor hotărâtoare în alegerile
și deciziile de viață ale acestor tineri. Îmi este încă viu în memorie faptul
că decizia mea de a da admitere la facultatea de chimie, s-a datorat influenței
și admirației față de profesoara mea de chimie din liceu.
Cursurile s-au desfășurat pe
parcursul a șase săptămâni, 3 zile pe săptămână, câte 4 ore pe zi, după cele
șase ore de clasă obișnuite. Cu aceste premise am pornit la drum, cu entuziasm
și hotărâtă să dau acestor tineri un plus de încredere în potențialul lor, un
bagaj util de cunoștințe despre viața și afaceri, împreună cu un set de metode
practice de autoevaluare, negociere și comunicare.
Emoția întâlnirii cu acest grup a
fost mare, energia consumată enormă, dar și satisfacțiile profesionale au fost
pe măsură, răsplătindu-mi din plin efortul și încrederea.
Metodele de predare folosite au
fost dinamice, adaptate în permanenta nevoii de a le menține tinerilor vie
atenția și dorința de implicare în procesul de învățare.
Instalarea stării de oboseală a
fost combătută prin combinarea continuă a stării de joc cu tragerea de
concluzii și formularea teoriilor, ca rezultat al aplicațiilor practice. În
timpul pauzelor am reușit să lăsăm telefoanele mobile deoparte, în favoarea
alergărilor și jocurilor.
Regulile stabilite au fost
negociate atent încă din prima ora de curs, stabilind de la început niște
criterii de respect minim, care fiind propuse de tineri, au fost ușor de
respectat de către ei.
Recunosc că am obținut rezultate
notabile, profitând din plin de dorința tinerilor de afirmare individuală, dar
și de nevoia de apartenență. Noțiunea de PARTON, combinată cu cea de ECHIPĂ, au
fost bine înțelese în urma dezbaterilor și play-rolurilor. De un succes real
s-au bucurat modulele despre recrutarea angajaților și negocierea contractelor
comerciale.
Pentru a nu-i demotiva, am avut
grijă maximă ca să nu-i departajez în BUN sau PROST, ci i-am felicitat pe toți,
în mod original, determinându-i să fie în permanenta atenție să-mi dea
răspunsuri cât mai originale. Brainstormingul a fost o metoda foarte iubită și
folosită cu plăcere de noi.
Micile concesii: „mă lăsați mai
repede cu 10 min?”, „întârzii mâine 10 min!”, etc. au fost acordate numai după
ce toată echipa a fost de acord, ca urmare aceste concesii au fost solicitate
foarte rar, iar spre final, deloc!
Echipele și denumirea planurilor
de afaceri au fost stabilite încă din prima sesiune de curs, iar pe măsură ce
s-a parcurs un capitol, echipele au lucrat individual la planul de afaceri
stabilit. Fiecare echipă și-a elaborat cu mare grija planul de afaceri, până în
cele mai mici detalii, aplicând tot ce s-a învățat la curs. Fiecare cursant a
avut un rol bine determinat în echipa lui, învățând să-și asume
responsabilități specifice.
Un accent deosebit l-am pus pe
dezvoltarea încrederii fiecărui cursant în forțele proprii, în capacitatea de a
analiza situații diverse și de a găsi soluțiile cele mai potrivite.
Încununarea acestor eforturi a
fost una excepțională: rezultate foarte bune la testul grilă, unde fiecare a
demonstrat că poate obține un rezultat foarte bun, lucrând independent,
prezentările planurilor de afaceri făcute cu multă siguranță și eleganță, de
către fiecare cursant din fiecare echipă.
Relația lector-elev s-a
consolidat și dincolo de terminarea cu succes a cursului, țin cu multă plăcere
legătura cu acești adolescenți minunați: am participat la invitația
profesorilor cu o prezentare despre alegerea profesiei în săptămâna „Școala
altfel”, ne urmărim și ne comentăm postările pe Facebook. Iată câteva
comentarii făcute de tinerii mei cursanți la peste o lună de la finalizarea
cursului, de ziua mea:
Boros Denisa: „Azi este ziua unei
minunate persoane, specială și dragă mie! Chiar nu știu cu ce să încep, am mari
emoții. Vreau să știți că mă bucur nespus de mult că v-am cunoscut. A fost cea
mai mare plăcere și îi mulțumesc în special d-nei Camelia Florian deoarece
datorita ei v-am cunoscut pe d-voastră. Sunteți cea mai tare din lumea asta,
sunteți mereu cu zâmbetul pe buze, chiar dacă sunteți puțin supărată. D-voastră
mereu ați știut ce să îmi ziceți și mi-ați dat niște sfaturi foarte bune.
Sunteți atât de frumoasă în exterior, dar în interior sunteți de 100000 de ori
mai frumoasă și mai bună decât toți. Mereu ne bucurăm când veneam la cursuri,
deoarece știam că sunteți d-voastră acolo. Abia așteptam să vă întâlnim și pe
parcursul acestui curs am învățat foarte multe: cum să fiu și cum să ajung cine
vreau și mereu o să vă mulțumesc pentru asta! Iar când a venit acel moment de
rămas bun parcă era un coșmar pentru mine, nu așteptam deloc să vină momentul
despărțirii, dar a venit! V-am așteptat să veniți înapoi, să vă vedem, iar
d-voastră ne-ați îndeplinit dorința. În 19 Aprilie ați venit, v-am revăzut și
am fost foarte bucuroși. Vă așteptăm în continuare să veniți înapoi, deoarece
aici d-voastră ați creat o familie, iar d-voastră faceți parte din ea, sunteți
a doua mamă.”
Muntean Lucia: „La mulți ani (cu
întârziere) sunteți o persoană minunată și mă bucur că am avut ocazia să vă
cunosc!”
Albețel Bianca: „Sunteți o
persoană minunată, care ne-a învățat multe lucruri, nu doar despre
antreprenoriat, ci și despre viață... datorită dumneavoastră am învățat să fiu
o persoană mai puternică și vă mulțumesc mult …”
Măgherusan Denisa Cristina: „Mă
bucur foarte mult că am avut ocazia să vă cunosc, sper sa rămâneți tot așa, o
persoana cu zâmbetul pe buze mereu! Vă pup și îmi este foarte dor de
dumneavoastră!”
Varga Denisa: „...Vreau să vă
mulțumesc că am putut să învăț atât de multe de la dumneavoastră despre viață
și despre afaceri Vă iubesc mult❤❤”
În concluzie, consider că ar fi
bine să se reformeze sistemul de învățământ, punând un accent mai mare pe
dezvoltarea unor metode moderne de învățare aplicată, asigurând o mai bună
interactivitate între elev și dascăl. E păcat să nu valorificăm la maximum
potențialul tinerilor noștri valoroși!
Emilia MORARIU,
inginer, antreprenor și lector,
cursul Competențe Antreprenoriale
Autoportret de elf
„Și dacă mut pionul din casă în
grădină? Se schimbă ceva?
Poate că da
Multiversul pictează icoane cu
prinți pe cai înaripați fugărind inorogi
Încăpățânarea umană
Consumă bateria separatorului de
fascicule
Născuți aici trăim dincolo
Se repetă la nesfârșit legătura
dintre cer și pământ.”
Povestea începe cu sfârșitul:
mulțumesc minunatelor în aceste 8 săptămâni elful din mine s-a rătăcit în
labirintul magic al mâinilor și a ieșit încărcat cu lumina licuricilor.
Și acum să reluăm povestea de la
început. A fost odată un elf îndrăgostit de toate culorile din lume, toate
toate mai puțin una. Nu putea nicicum, oricât s-ar fi chinuit, să se
împrietenească sau măcar să se apropie de culoarea roz.
Până într-o zi în care a întâlnit
un mic prinț de la care a învățat ca esențialul este invizibil pentru ochi. De
atunci mâinile lui s-au încăpățânat și au început să viseze o lume mai bună.
Încet încet elful și-a făcut
curaj și a intrat în labirintul magic al mâinilor.
A întâlnit mâini albe, mâini
negre, mâini roz, verzi, albastre, mâini curcubeu, dar cel mai mult a fost
atras de mâinile invizibile. Acestea erau niște mâini mai speciale, care nu au
uitat ce înseamnă răbdarea.
E ca atunci când urechea acului e
foarte mică și știi că e un chin să bagi firul de ață în ea, dar dacă ai
răbdare și apleci un pic această ureche, se creează legăturile și muzica ta
atinge sufletele celorlalți.
Am cunoscut opt fete minunate: Anda,
Alina, Alexandra, Andreea, Bianca, Andreea, Damaris și Nicoleta. Ele m-au
cucerit din prima clipa cu zâmbetele și energia lor pozitivă.
Dincolo de podoabele pe care am
reușit să le confecționăm, în timpul petrecut împreună s-au creat legături.
Mâinile noastre s-au împrietenit încet încet și au început să viseze.
Atelierul de cusut mărgele a fost
de fapt atelierul în care fiecare și-a cusut sau țesut propria poveste.
Am ales să îmi deschid sufletul
și să împărtășesc cu ele universul magic al elfului. Nu cred că am făcut asta
conștient, planul era să le învățăm pe fete cât mai multe tehnici, să creăm cât
mai multe produse și am realizat de fapt că nu asta contează cel mai mult
pentru ele.
Atmosfera de liniște și siguranță
pe care am creat-o împreună cu colega mea, Larisa Bancea, a fost de fapt
secretul. Ne-am bucurat împreună, ne-am îmbrățișat, am râs, ne-am jucat și
le-am lăsat pe aceste minunate fete să ne iubească.
Am învățat că noi decidem ce fel
de mâini vrem să avem: mâini care visează, zboară, creează, luptă, se
reinventează, lucrează împreună, iartă, îmbrățișează, zâmbesc, iubesc sau mâini
care fură, lovesc, mint, înjură, tac și plâng.
Societatea nu este bolnavă, problema
este că noi am uitat să ne dăm voie să fim copii și să privim viața ca pe un
joc. Cu reguli sau fără, trebuie să ai curaj să trăiești, să te exprimi, să ne
vorbim de fapt gândurile, să construim și să nu ne fie frică de greșeli.
Am intrat în această poveste cu o
mică teamă de necunoscut și mi-am dat seama pe parcurs cât de mult ajută
instruirea non formală și cred că proiectele de acest gen trebuie susținute și
merită să aibă continuitate.
Loredana Florina ISTRATE,
Meșter popular, atelierul de cusut mărgele,
Centrul Social Multifuncțional Liceul Tehnologic Forestier Bistrița
Impresiile participanților
Consider că proiectul „O Șansă
pentru Viitor”a oferit oportunitatea unică atât elevilor din familii
defavorizate, cât și celor cu rezultate foarte bune la învățătură, să poată
învăța o meserie nouă, să-și dezvolte abilități de comunicare și mai ales să
găsească sprijin pentru problemele cu care se confrunta tinerii din ziua de
azi.
Prin participarea la acest curs
am avut șansa de a învăța lucruri utile și interesante, am avut plăcerea de a
cunoaște oameni dedicați, oameni pasionați de ceea ce fac și totodată
oportunitatea de a-mi face prieteni noi.
Din fericire, sunt multe proiecte
ce implică tinerii în activități diverse și acesta a fost unul cu siguranță
reușit, atât datorită temelor abordate, care sunt de actualitate, cât și prin
atenția acordată tinerilor aflați în situații de risc, care au o situație
materială sau socială deficitară. Acest proiect le-a dat o șansă să se afirme,
să învețe lucruri noi, și cel mai important să depășească unele etape dificile
din viața lor, prin înțelegere și schimbarea modului de abordare.
Proiectul s-a desfășurat în două
etape, teoretică și practică. In primele zile ale săptămânii, lunea și marțea,
am făcut practica, partea mea preferată, iar apoi, miercurea, joia și vinerea,
am discutat aspectele teoretice. Țin să mulțumesc persoanelor implicate în
acest proiect și în special doamnei Ancuța Moldovan, de la care am aflat despre
acest proiect. Consider că participarea la cursul de Manichiură-Pedichiură din
cadrul proiectului m-a ajutat să-mi găsesc o meserie, având intenția să mă
perfecționez și să urmez acest profil, poate chiar să-mi deschid propria mea
afacere.
Ancuța DEDEAN,
curs de calificare Manichiură-Pedichiură,
Centrul Multifuncțional Liceul Tehnologic Forestier Bistrița
Cum am ajuns să fac parte din
grupul țintă?
Proiectul și-a propus ca și grup
țintă un anumit număr de tineri care se află într-o stare financiară cu
potențial redus. În cazul meu, participarea la orele de curs din cadrul
proiectului pus in discuție se datorează unei cunoștințe care, fiind informată
cu privire la criteriile de selecție a grupului țintă și cunoscându-mi situația
financiară, a decis să împărtășească cu mine cele menționate și, în cele din
urmă, să mă convingă să particip.
Care este impactul cursului
asupra mea?
Având cunoștințe minime în
domeniul antreprenorial, am acceptat cu ușurință propunerea participării la
curs, fiind curios de informațiile pe care le-aș putea descoperi și acumula pe
parcursul training-ului. Astfel că, formalitățile de înscriere odată încheiate,
a sosit și ziua primelor ore de curs. Puțin timid din fire, nu am îndrăznit să
îmi fac remarcată prezența de la început, ci doar să fiu cât se poate de atent
la ceea ce se întâmpla în jurul meu. Cu fiecare zi de curs care trecea,
atmosfera era tot mai plăcută și informațiile tot mai captivante și utile
pentru examenul de absolvire ce urma să aibă loc. Interacțiunea trainer –
cursant, munca în echipă, abilitățile de gestionare a unei afaceri dobândite,
pregătirea entuziastă a lucrării de finalizare a cursului – toate acestea au
avut un impact pozitiv asupra mea, constituind o experiență semnificativă
pentru viitorul meu.
Ce impact ar avea un asemenea
curs asupra tinerilor aflați în situații de risc?
Sunt de părere că astfel de
cursuri sunt mai mult decât bine venite atunci când este vorba despre un
asemenea grup țintă. Chiar dacă mulți dintre tinerii aflați în situații de risc
nu par să prezinte nici un interes pentru asemenea șanse oferite viitorului
acestora, sunt convins că printre ei se află, la fel ca mine, persoane care
prețuiesc astfel de inițiative și sunt prezenți cu fiecare ocazie oferită.
Pentru astfel de persoane, pot spune că impactul va fi, cel puțin, unul mulțumitor
și că experiența nu trebuie ratată.
Cu ce mă ajută si mă vor ajuta pe
viitor informațiile dobândite?
La momentul actual, toate
informațiile dobândite îmi sunt chiar utile datorită faptului că sunt
deținătorul unui job în domeniul comerțului. Mă ajută să înțeleg mai bine cum
funcționează tot acest proces, de la fabricarea produselor și până la scoaterea
acestora pe piață, dar mai ales, să aplic strategii de vânzare și relaționare
cu clienții. Pe viitor, visul meu este să devin un bun psiholog, iar
informațiile obținute la acest curs îmi vor fi de folos pentru deschiderea și
gestionarea unui cabinet psihologic individual.
Ce m-a marcat la acest curs?
Din punctul meu de vedere,
calitatea informațiilor primite, precum și a suportului de curs au fost
deosebite. Însă ceea ce m-a marcat cu adevărat de-a lungul orelor de curs a
fost atmosfera creată și menținută in mod constant până la final. Faptul că
fiecare idee era ascultată și valorificată a însemnat foarte mult pentru mine.
Ușurința de interacționare cu trainer-ul, dar și cu ceilalți cursanți a dus la
desfășurarea într-un mod foarte plăcut a orelor de curs.
Despre oamenii pe care I-am
cunoscut la acest curs…
În primul rând, vreau să precizez
că toți oamenii pe care I-am cunoscut datorită acestui curs sunt minunați.
Fiecare este special în felul său, iar împreună, cred eu, am format o echipă
extraordinară. Datorită fiecăruia dintre noi, cursanții, informațiile au prins
contur transformând orele de curs in minute uneori. Fiecare transmitea o
energie imposibil parcă de ignorat, o energie pozitivă care se lega între noi
unul de la celălalt. Iar în acest punct, trebuie neapărat precizat faptul că
sursa acestei energii și a întregii atmosfere, precum și a simplității de
percepere a informațiilor transmise, se datorează în totalitate
extraordinarului nostru trainer și anume, doamna Simona Ernszt Baloi, care a
reușit, uneori doar prin simpla prezență, să degaje căldură și bunătate. Sunt
sigur că mă adresez în numele tuturor participanților când spun că dânsa a
reprezentat în ochii noștri mai mult decât un trainer venit să-și facă meseria,
a reprezentat o prietenă, iar pentru asta nu putem spune decât mulțumesc !
Ce orizonturi îmi poate deschide
acest curs?
În afară de cele menționate
anterior, pot spune că mi-ar face o deosebită plăcere ca și eu să fiu trainer
cel puțin o dată într-un astfel de proiect. Sau chiar mai mult, să reușesc
cândva să demarez chiar eu o astfel de inițiativă prin care se poate schimba
viața mai multor oameni. Pentru mine asta ar reprezenta o reușită
nemaipomenită.
Florin Alexandru FURDUI,
Curs Competențe Antreprenoriale
Cum am ajuns să fac parte din
grupul țintă?
Proiectul PET 056 O șansă pentru
viitor - Servicii integrate pentru Tineri în Situații de Risc într-un Centru
Social Multifuncțional are ca grup țintă un anumit număr de tineri care se află
într-o situație de risc, situația financiară fiind una dintre acestea. Având în
vedere că sunt un copil a cărei familie are un potențial financiar redus am
fost informat că la școala mea, Liceul Tehnologic Lechința se derulează un
proiect care-i va ajuta pe elevii aflați în aceeași situație ca mine. M-am
interesat și respectând condițiile impuse am ajuns să fac parte din grupul
țintă, fiind unul din beneficiarii proiectului. În urma ședințelor de
consiliere am fost îndrumat să mă înscriu la un curs de Lucrător în gospodărie
agroturistică și am urmat gratuit și cursurile Școlii de șoferi.
Care este impactul cursului
asupra mea?
Urmând cursurile de lucrător în
gospodărie agroturistică am apreciat mai mult munca oamenilor care lucrează în
acest domeniu. Prin acest curs am dobândit cunoștințe foarte folositoare în
viață. La orele de practică efectuate am acumulat competențe specifice
calificării de lucrător în gospodărie agroturistică. Am învățat cât este de
importantă munca în echipă și că pentru a avea succes într-un domeniu trebuie
să fii responsabil și să fii foarte implicat în ceea ce faci.
Ce impact a avut un asemenea curs
asupra tinerilor aflați în situații de risc?
Toți colegii mei s-au simțit
importanți și cel puțin egali cu ceilalți tineri din jurul lor, au înțeles care
sunt de fapt adevăratele valori și faptul că suntem egali, indiferent de
statutul social și financiar.
Cu ce mă ajută și mă vor ajuta pe
viitor informațiile dobândite?
Informațiile acumulate sunt
foarte valoroase și-mi dau șansa să profesez în domeniul în care am dobândit o
calificare datorită acestui curs. Diploma obținută mă poate ajuta să-mi deschid
chiar eu singur, sau împreună cu colegii mei de la curs, o gospodărie
agroturistică în mediul rural. Poate vom încerca să facem acest lucru, după
finalizarea liceului.
Ce m-a marcat la acest curs?
Chiar dacă uneori a fost greu și
obositor, cursurile având loc după ore și chiar și sâmbăta, mi-a plăcut să
particip la acest curs deoarece am fost împreună cu colegii de-ai mei din tot
liceul și cu alte persoane străine care mi-au devenit prieteni și mi-au
împărtășit din experiența lor de viață. A fost un domeniu nou pentru mine, dar
foarte interesant. Orele de predare au alternat în mod plăcut cu aplicațiile
practice și cu unele jocuri distractive în momentele în care eram foarte
obosiți. Nu vom uita prea curând atmosfera din timpul mesei de prânz, când
încercam să ne încărcăm cu energie pozitivă pentru după-masa care urma.
Despre oamenii pe care i-am
cunoscut la acest curs…
Lectorii acestui curs au fost
persoane foarte plăcute, care au reușit de fiecare dată să ne capteze atenția
asupra informațiilor transmise. Au dat dovadă de multă seriozitate și implicare
astfel încât la final toți cei 27 de TSR să absolvim acest curs cu note mari.
Pe această cale vreau să le mulțumesc foarte mult și să-i asigur de respectul
și de toată prețuirea noastră. De asemenea, am învățat foarte multe lucruri de
la instructorul cu care am făcut școala de șoferi. Mi-am dorit foarte mult să
obțin carnetul de conducere și mă bucur nespus de mult că mi s-a oferit această
oportunitate.
Ce orizonturi îmi poate deschide
acest curs?
Acest curs a reprezentat pentru
noi o șansă pentru un viitor mai bun și mai frumos. Calificarea obținută ne
oferă posibilitatea să ne găsim mai ușor un loc de muncă în zonă, sau de ce nu,
să ne deschidem chiar noi o mică afacere.
Un TSR din Lechința
Curs Lucrător în pensiune agroturistică
Şcoala, comunitatea şi tinerii
Inserţia tinerilor pe piaţa
muncii rămâne şi astăzi un deziderat comun al şcolii, al comunităţii, al
societăţii în ansamblul său. Şcoala creionează profilul absolventului capabil
să se integreze activ într-o societate dinamică, cu provocări complexe.
Comunitatea oferă beneficiarilor învăţării oportunităţi reale de dezvoltare
personală şi profesională. Societatea modelează conduite, formează atitudini şi
generează valori: colective, naţionale, individuale. Fiecare dintre aceste
componente amprentează destine: destinele unor generaţii care îşi caută
identitatea. Una dintre caracteristicile identităţii o reprezintă apartenenţa
la comunitate. Manifestarea unei atitudinii pro-comunitare este rezultatul
conjugării demersurilor comune ale şcolii, familiei şi mediului social, de
provenienţă a membrilor unei colectivităţi. De aceea, este important ca cei
trei factori să ofere tânărului absolvent posibilităţi reale de afirmare şi
valorizare, să sprijine integrarea lui socială. Una dintre modalităţile de
dezvoltare a parteneriatului şcoală-comunitate locală o reprezintă proiectele educaţionale
– cu componentă socială activă - care oferă tinerilor în situaţii de risc
posibilităţi reale de dezvoltare profesională şi personală. Un astfel de
proiect s-a derulat recent în 2 comunităţi importante din judeţ: Bistriţa şi
Lechinţa.
Proiectul „O ŞANSA PENTRU VIITOR
– Servicii integrate pentru tineri aflați în situație de risc într-un Centru
Social Multifuncțional” a fost iniţiat de Inspectoratul Şcolar Judeţean
Suceava, în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Judeţean Bistriţa Năsăud,
Liceul Tehnologic „Oltea Doamna” Dolhasca, Asociaţia Consultanților în
Dezvoltare Comunitară Suceava și Jazzmontor AS Norvegia. Proiectul este
implementat cu sprijinul financiar al Programului R010 – CORAI, program
finanțat de Granturile SEE 2009-2014 și administrat de Fondul Român de
Dezvoltare Socială. Proiectul a urmărit, printre altele, desfăşurarea unui set
de activităţi educaţionale, sesiuni de instruire, vizite de studiu, campanii de
conştientizare, care să sprijine accesul la educaţie şi să faciliteze inserţia
pe piaţa muncii a peste 400 de tineri în situaţii de risc din regiunile NE şi
NV ale României.
Activităţile proiectului au avut
un impact deosebit asupra tinerilor care au înţeles necesitatea adaptării
continue la provocările societăţii şi au apreciat oportunitatea oferită de
acest proiect. Atestatele de competenţe dobândite în urma absolvirii cursurilor
de manichiură-pedichiură, competenţe antreprenoriale, lucrător în gospodărie
agroturistică, competenţe digitale, limba engleză asigură beneficiarilor şanse
reale de integrare pe piaţa muncii, în domenii diferite, în acord cu
aptitudinile, interesele şi capacităţile fiecăruia. Serviciile de educaţie
non-formală – prin organizarea atelierelor tradiţionale – le-au oferit
posibilitatea de a-şi însuşi tehnica meşteşugurilor tradiţionale şi
posibilitatea de a confecţiona propriile produse artizanale valorificate
ulterior în cadrul târgurilor sau expoziţiilor de profil. O parte dintre tineri
au beneficiat de școala de conducere auto, având ocazia să-și completeze astfel
competențele dobândite prin cursurile de formare profesională.
Toate aceste activităţi reflectă
deopotrivă o oportunitate şi o colaborare; oportunitatea proiectului –
transpusă în deziderate – a fost dublată de colaborarea strânsă cu autorităţile
locale din Bistriţa şi Lechinţa, cele două comunităţi care au susţinut direct
cofinanţarea proiectului şi au intervenit în amenajarea celor două centre
multifuncţionale înfiinţate la Liceul Tehnologic Forestier Bistriţa, respectiv
Liceul Tehnologic Lechinţa. La Bistriţa, consiliul local a susţinut renovarea
clădirii în care s-a amenajat centrul, pe lângă finanțarea din proiect, cu o
contribuţie de 17930 lei, lucrările constând în înlocuire învelitoare acoperiș
și înlocuirea ferestrelor cu geamuri termopan. Demersuri similare au fost
realizate şi la nivelul Primăriei comunei Lechinţa care a facilitat amenajarea
Centrului multifuncţional, a sprijinit activităţile de diseminare şi promovare
a proiectului la nivel local, a susţinut campania de informare a beneficiarilor
în rândul membrilor comunităţii.
Proiectul „O şansă pentru viitor”
a reunit, sub auspiciile colaborării interinstituţionale, eforturile conjugate
ale şcolii şi comunităţii locale, oferind tinerilor în situaţii de risc
oportunităţi, sprijin, consultanţă, şanse de integrare activă în societate,
posibilitatea de a „accesa” pârghii reale de dezvoltare personală şi
profesională.
Artizanii acestui proiect au
reuşit astfel, să readucă, pentru moment, „COMUNITATEA” în „ŞCOALĂ” şi au redat
şcoala comunităţii de care aparţine. Obiectivele proiectului au exprimat
deopotrivă dezideratele comune ale şcolii şi comunităţii locale, iar prin
activităţile oferite, tinerii în situaţii de risc şi-au conturat un statut
social, şi-au completat traseul educaţional cu valenţele comunitare care le
definesc identitatea şi apartenenţa la comunitate.
Prof. Aurelia DAN,
Asistent comunicare
Centrul Multifuncțional Lechința
Oportunitatea accesării de
fonduri europene în susținerea educației grupurilor sociale aflate în situații
de risc a fost valorificată prin intermediul Proiectului PET 056. Proiectat la
nivelul județelor Bistrița-Năsăud, cu un grup țintă format din aproximativ 400
TSR (tineri în situații de risc) și implicând drept resursă umană experți și
voluntari, proiectul și-a dovedit eficiența în prevenția cazurilor de
disfuncționalități de încadrare pe piața muncii și promovarea atitudinilor
cognitiv comportamentale (tineri proveniți din medii defavorizate, familii
monoparentale) și intervenția prin consilierea primară la nivelul familiilor
acestora.
Fiind orientat spre promovarea
liniilor de dezvoltare socială, antreprenoriat și abilități practic-aplicative
în sfera tradiționalului, proiectul la nivelul Centrului Multifuncțional
Lechința a cuprins acțiuni și activități atât de formare cât și de evaluare a
competențelor formate.
Societatea contemporană reclamă
valorificarea achizițiilor revoluției tehnologice, formarea competențelor
digitale. Așa se explică și inserarea activităților TIC la nivelul grupului
țintă format din 75 de TSR, activități motivaționale pentru accesarea de
informații, operarea în mediul comunicațional. Baza tehnologică asigurată
financiar prin proiecția bugetară a proiectului s-a concretizat în organizarea
și dotarea unui Centrul Multifuncțional: trei spații de învățare, două
calculatoare, laptop, videoproiector, xerox, tablă interactivă, aparat foto,
fax, televizor.
Formarea de formatori – o altă
dimensiune vizată de proiect – s-a înscris cu succes pe linia educației
permanente. Astfel, atât cursurile derulate în perioada 3-6 martie la Vatra
Dornei, cu tema Digital Storytelling, cât și activitățile grupului de voluntari
formați au susținut demersul acțional de atingere a obiectivelor proiectului.
Pragmatismul activităților din
cadrul proiectului a fost reliefat de educația antreprenorială, cursuri de
formare a abilităților și capacităților de conducere auto. A surprins plăcut
implicarea și determinarea membrilor grupului în cadrul atelierelor
tradiționale. Încă o dată în plus avem confirmarea că potențialul patrimoniului
cultural și folcloric merită a fi exploatat și valorificat.
Munca în colaborare și cooperare
a prins contur printr-o interrelaționare pozitivă facilitată și de
interacțiunea în cadrul mediului nonformal pe timpul servirii meselor de prânz
de către întregul grup țintă vizat de proiect. Acest aspect benefic pentru
susținerea intercomunicării și socializării grupului țintă merită a fi
consemnat ca fiind o componentă de succes a proiectului.
Apreciem că beneficiari direcți
ai proiectului pot fi considerați deopotrivă grupul țintă (populație școlară și
TSR între 16 și 29 de ani, părinții acestora), instituția de învățământ –
Liceul Tehnologic Lechința – și resursa umană implicate în derularea
proiectului – psiholog, asistent social, expert, voluntari.
Expectăm manifestarea de
atitudini proactive și prosociale la nivelul unei mari părți a grupului țintă
vizat de proiect Centrul Multifuncțional Lechința.
Angelo Aurelian MANEA
Coordonator Centrul Multifuncțional Lechința
Voluntariat… din inimă
Propunerea de a lucra voluntar în
proiectul „O Șansă pentru viitor – Servicii integrate pentru tineri aflați în
situație de risc într-un Centru Social Multifuncțional” m-a speriat iniţial. Ce
să caut eu, care lucrez cu elevi din clasele primare şi gimnaziu să interacţionez
cu elevi de liceu, ba chiar absolvenţi, tineri cu al căror univers nu mai sunt
familiarizată, având în vedere că nu am mai predat la liceu de vreo douăzeci de
ani?
Dar viaţa m-a învăţat că nimic nu
este întâmplător, că nu există o vârstă la care ai încetat să înveţi şi să
capeţi experienţă şi că, dacă această propunere a venit spre mine e bine să o
accept, chiar dacă asta ar presupune să lucrez în afara zonei mele de confort.
Am luat-o ca pe o provocare, am
spus un „da” timid şi m-am trezit voluntar „cu acte în regulă” la grupa de 15
tineri înscrişi la cursurile de educaţie antreprenorială. Cu mare emoţie mi-am
pregătit mapa cu documente, mi-am încropit în minte un discurs ce urma să-l
susţin în faţa tinerilor şi am pornit la prima întâlnire cu mintea inundată de
gânduri de genul: „Oare o să mă bâlbâi?”, „Oare o să fiu credibilă?”, „Oare o
să mă accepte?”, „O să pot să îi ajut?”. Cu astfel de optimism şi un zâmbet
palid m-am dus la întâlnirea stabilită dinainte prin telefon.
Şi cum nimic nu este întâmplător,
bucuria mea a fost enormă să întâlnesc un grup de tineri poate la fel de
emoţionaţi ca şi mine, care, în marea majoritate m-au acceptat pe loc, au fost
deschişi să înţeleagă dincolo de cuvintele mele sinceritatea şi dorinţa de a-i
ajuta, de a-i sprijini, de a le sta la dispoziţie cu un sfat, o vorbă bună, o
încurajare. Am reîntâlnit printre cursanţi un fost elev, de-acum un adult în
toată puterea cuvântului şi bucuria revederii a fost reciprocă. El m-a ajutat,
a fost „omul meu de legătură”, prin el am deschis canale de comunicare cu unii
dintre tinerii care nu au fost foarte deschişi de la început. Aşa am reuşit
să-mi duc la bun sfârşit misiunea de voluntar, mi-am adus şi eu modesta
contribuţie la minunatul procent de 100% promovabilitate de la finalul
cursului.
Mi-am dat seama că nu contează ce
vârstă au cei cu care interacţionezi pentru a fi credibil şi util dacă eşti
sincer şi pui suflet în ceea ce faci. Mi s-a confirmat, încă o dată, din
experienţa interacţiunii cu aceşti tineri că limbajul sincerităţii şi al bunăvoinţei
este universal, el te ajută să comunici cu oricine. Pentru mine, ca dascăl şi
ca om, a fost o experienţă de viaţă foarte frumoasă, pentru că dincolo de graba
cu care îmi făceam uneori treburile personale şi de serviciu ca să apuc să o
fac şi pe cea de voluntar, am înţeles că nu e nevoie de o pregătire specială ca
să lucrezi cu oamenii, ci doar de disponibilitate, sinceritate şi dorinţa de
a-ţi face bine treaba şi de a aduce bucurie celor din jur.
De aceea, pentru că mi-a plăcut
atât de mult această experienţă, am dorit să continui munca în proiect şi acum
mă ocup, în calitate de voluntar, de o grupă mai numeroasă de tineri la fel de
frumoşi, participanţi la un curs on-line de limba engleză, printre care sper să
îmi fac şi mai mulţi prieteni.
Să fii voluntar înseamnă pentru
mine să te îmbogăţeşti pe măsură ce oferi.
Cătălina SUCILEA,
voluntar Centrul Social Multifuncțional
de la Liceul Tehnologic Forestier Bistrița
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu