Pretutindeni unde
educaţia s-a nesocotit, statul a primit din pricina aceasta o lovitură fatală.
(Aristotel)
Dimensiuni educative şi formative ale învăţării prin cooperare
(Continuare din
numărul trecut)
Strategii eficiente în învăţarea prin cooperare
Experienţa educaţională a
demonstrat faptul că strategiile de predare-învăţare prin cooperare se pretează
cel mai bine modelului „Evocare-Realizarea sensului-Reflecţie”, fiecare dintre
aceste trei momente fiind justificate prin necesitatea de a sprijini învăţarea
activă, autonomă, constructivă şi situaţională a elevilor. Prezentăm, într-o
variantă adaptată, observaţiile pe care le face Vasile Flueraş în „Paideia şi
gândire critică” (2003, pp. 57-65):
● În evocare, elevii sunt
implicaţi activ în a-şi aminti ceea ce ştiu despre un anumit subiect, îşi
concentrează atenţia asupra lucrurilor uitate şi neglijate, îşi examinează
propriile achiziţii, stabilind o bază de plecare pentru achiziţionarea noilor
informaţii, le integrează într-un context şi în viziune sistemică, pentru a nu
fi uitate repede. Activităţile aferente acestei faze decurg din rezultatele
confirmate, în repetate rânduri, în cercetările despre învăţare, care susţin că
atunci se învaţă cel mai bine când ni se cere să ne amintim ceea ce ştim deja despre
acel subiect, fixându-ne propriile scopuri ale învăţării.
● În realizarea sensului, elevul
vine în contact cu noile informaţii sau idei prin: lectură, vizionarea unui
film, audiere, efectuarea unui experiment. În această etapă influenţa
profesorului este redusă, strategiile folosite trebuind alese în funcţie de
gradul de implicare activă indus elevului, proces început în etapa de evocare.
Acum, elevii revin asupra pasajelor lecturate, pun întrebări, cer lămuriri,
sesizează confuzia, neînţelegerea sau omisiunile. Valorificând în cursul
procesului propria experienţă, elevul ajunge la o nouă înţelegere, observabilă
prin semnificaţiile pe care le atribuie celor învăţate.
● Reflecţia se constituie etapa
în care are loc învăţarea durabilă, caracterizată prin apariţia unor
comportamente noi. Practic, elevii restructurează schemele, pentru a introduce
noul, noile conţinuturi fiind reformulate prin propriile cuvinte ale elevilor.
Confruntarea cu alte modele de gândire conduce la o flexibilizare a modelelor
de gândire personale. Profesorului i se aduc dovezi legate de eficientizare a
activităţii organizate, fapt care conduce la identificarea modalităţilor de
îmbunătăţire a activităţilor viitoare.
Modelul „Evocare – Realizarea
sensului – Evocare” oferă cadrului didactic un context adecvat de prezentare a
experienţelor de învăţare, în care pot: să activeze gândirea elevilor, să
stabilească scopuri realiste pentru învăţare, să-i implice activ pe elevi în
procesul de învăţare,să-i ajute pe elevi să-şi formuleze întrebări, să se
asigure că elevii procesează informaţia, să aducă sau să elaboreze un material
bogat pentru discuţie, să-i motiveze pe elevi pentru învăţare, să-i expună pe
elevi unei diversităţi de opinii, să încurajeze exprimarea liberă, în
condiţiile respectului pentru opinia celuilalt.
Studiile ştiinţifice au
demonstrat că de învăţarea prin cooperare pot beneficia toate categoriile de
elevi. Muşata Bocoş subliniază faptul că „disponibilitatea de a acţiona,
acţiunea comună îndreptată în direcţia atingerii scopurilor şi obiectivelor
urmărite, precum şi complementaritatea acţiunilor membrilor echipei de lucru,
produc sinergii şi solidarităţi care afirmă rolul fiecăruia şi îi prezervă
autonomia de gândire şi acţiune”. (2002, pp. 216-217) Prin intermediul acestei
metode se instaurează în clasă un spaţiu comunicaţional garantat de reguli de
funcţionare democratice, în care punctele de vedere şi opiniile diferite se pot
confrunta în mod pluralist, în condiţii de toleranţă şi respect reciproc. În
acest spaţiu, elevii, diferiţi ca personalitate, găsesc soluţia formării lor în
pluralitate: pluralitatea ideilor, a ritmurilor, a grupărilor, a formelor de
evaluare, etc.
Brainstorming-ul
Numele metodei provine din limba
engleză (engl. brain = „creier” şi storm = „furtună”), de unde şi sintagmele:
„furtună de idei”, „asaltul de idei”, „luare cu asalt a creierului”, „metoda
inteligenţei în asalt”, toate evidenţiând faptul că metoda stimulează spiritul
critic, de invenţie şi creativ. Este cea mai răspândită metodă de stimulare a creativităţii
în condiţiile activităţii în grup.
Utilizarea brainstorming-ului
presupune generare de idei într-o situaţie de grup, bazată pe principiul
suspendării judecăţii. Principiile pe care se bazează sunt „cantitatea
determină calitatea” şi „evaluarea ideilor este amânată”, pentru a-i determina
pe participanţi să comunice eliberaţi de orice constrângeri, fără teama de a
greşi sau de a se supune benevol criticii colegilor. Evaluarea se face de către
profesor împreună cu elevii, în faza ulterioară emiterii tuturor ideilor şi,
eventual, în mai multe runde, pentru ca, în final, să se ajungă la selectarea a
5-6 idei mai importante.
Global, metoda implică trei faze:
- faza de divergenţă;
- faza de realizare a criticii şi
a evaluării;
- faza de convergenţă, de alegere
a soluţiilor.
Pentru ca „asaltul de idei” să se
declanşeze, elevii trebuie puşi în faţa unei întrebări-problemă, care să incite
spontaneitatea actului receptării estetice. Astfel de întrebări antrenează
gândirea disociativă a elevilor, siliţi să caute argumente, pornind de la un
text, pentru a defini un concept (de exemplu, povestea/basmul). Metoda se poate
folosi şi în lecţia de sistematizare de cunoştinţe, de studiere a textelor
literare, metoda putând clarifica unele aspecte sau să aducă interpretări
personale ale subiectelor textelor studiate, ori motivelor în jurul cărora se
ţese intriga. (semnificaţia titlului poveştii „Fata babei şi fata moşneagului”,
de Ion Creangă)
Rolul învăţătorului/profesorului
este de a-i asculta cu atenţie pe elevi, fără a interveni în discuţiile
acestora; eventual, se poate intra în joc prin respectarea regulilor acestuia.
Sugestii pentru întrebări, prin
care se poate introduce brainstorming-ul:
- Ce aţi face dacă aţi fi…..?
- Cum credeţi că…..?
- Ce l-aţi sfătui pe….?
- De ce credeţi că se comportă
aşa…….?
- Ce aţi fi procedat în locul
lui….?
- Cum credeţi că priveşte
problema…..? (un personaj, părinţii, personalităţi)
- Daţi un sinonim pentru
termenul…….
- Care credeţi că e semnificaţia
scenei…..?
- Voi cum aţi fi reacţionat la
păţania lui…………? (după V. Flueraş, 2005, p. 78)
Dintre avantajele metodei,
amintim: lipsa unei critici imediate duce la diminuarea factorilor inhibatori
şi a blocajelor spontaneităţii în gândire, permite participarea activă a
tuturor participanţilor, creează posibilitatea contagiunii ideilor, dezvoltă
spontaneitatea şi creativitatea de grup, abilităţile de lucru în echipă, dar şi
spiritul de cooperare, pune accentul pe stimularea fiecărui participant la
discuţie, oricât de slab s-ar crede sau oricât de inhibat ar fi la începutul
activităţii.
Cunoaşterea dezavantajelor
determină utilizarea corectă a metodei: nu oferă decât soluţii posibile, nu
neapărat şi valabile, tendinţa de superficialitate a unor membrii ai grupului,
ce se integrează doar aparent în grup, în realitate fiind predispuşi la rolul
de spectatori, poate fi uneori prea obositor, prea solicitant pentru unii
elevi, mai ales pentru moderatori. (după E. Ilie, 2008, p. 137-140)
Pentru evitarea inducerii unei
atmosfere inhibitorii şi conflictuale în cadrul clasei, se recomandă ca grupul
care a emis ideile să fie acelaşi care le şi evaluează la final.
Predarea/învăţarea reciprocă
Prezentată pe larg de către
Emanuela Ilie, în lucrarea „Didactica literaturii române” (2008, pp. 171-172),
„Predarea/învăţarea reciprocă” constituie o metodă introdusă de pedagogul
Palinscar în 1986, care constă în împărţirea colectivului clasei în grupe de
predare şi învăţare reciprocă. Spre deosebire de alte metode didactice, ea pune
accentul pe dezvoltarea dialogului elev-elev, specificul ei fiind conferit de
aportul deosebit pe care-l primeşte fiecare elev al clasei (după familiarizarea
cu metoda, participanţii preiau rolul profesorului şi îşi instruiesc colegii).
Metoda predării reciproce este
centrată pe patru strategii de învăţare: rezumarea – expunerea a ceea ce este
mai important din ceea ce s-a citit, punerea de întrebări – despre informaţiile
citite, clarificarea datelor – discutarea informaţiilor neclare, prin apeluri
la diferite surse şi soluţionarea neînţelegerilor, prezicerea/prognosticarea –
exprimarea a ceea ce cred elevii că se va întâmpla în continuare.
Etapele predării reciproce:
- explicarea scopului şi
descrierii metodei, respectiv a celor patru strategii;
- împărţirea rolurilor elevilor;
- organizarea pe grupe;
- lucrul pe text;
- realizarea învăţării reciproce;
- aprecieri şi comentarii.
Metoda are două variante de
utilizare, prezentate de Ion Albulescu, în lucrarea „Pragmatica predării:
activitatea profesorului între rutină şi creativitate” (2008, p. 78-79):
● Varianta 1: Clasa primeşte
acelaşi text de studiat (de exemplu, „Stupul lor”, de Tudor Arghezi), fiind
împărţită în patru grupuri, în fiecare dintre acestea elevii având acelaşi rol:
primul grup este format din rezumatori, al doilea de întrebători, al treilea
din clarificatori, iar al patrulea din prezicători. Se distribuie părţile
textului fiecărui grup în pare. În final, după lucrul pe text, fiecare grup îşi
exercită rolul în faţa celorlalte grupuri.
● Varianta 2: După împărţirea
textului în părţi logice, clasa e divizată în atâtea grupe câte părţi are
textul respectiv (patru grupe); în fiecare grupă există câte patru elevi: un
rezumator, un întrebător, un clarificator şi un prezicător. Echipele lucrează
pe text, fiecare membru concentrându-se asupra rolului primit. În final,
fiecare grup află de la celălalt despre ce a citit.
Membrii fiecărui grup îşi
exercită rolurile, învăţându-i pe ceilalţi colegi (din alte grupe) despre
textul citit de ei, stimulând discuţia pe textele studiate.
Avantajele predării/învăţării
reciproce:
- stimulează şi motivează elevii,
elevul are un beneficiu mai mare dacă-i învaţă pe colegi ceea ce el a învăţat
anterior;
- intensifică capacitatea de
exprimare, atenţia, gândirea, capacitatea de ascultare activă;
- ajută elevii în învăţarea
tehnicilor de lucru cu textul, tehnici de muncă intelectuală pe care le vor
putea folosi apoi şi în mod independent; - dezvoltă priceperea de a selecta
esenţialul dintr-un text.
Dezavantajul principal constă în
obişnuirea elevilor cu un anumit rol şi implicit dificultatea lor de a se
acomoda unul cu altul. în plus, după lucrul în grup, epuizant în multe
situaţii, elevul tinde să obosească şi să nu se mai concentreze la maximum
atunci când un coleg îi predă.
La ciclul primar, metoda se poate
utiliza în cazul textelor cu o întindere mai mare, al căror plan de idei se
poate realiza în grupe.
(continuare în numărul viitor)
Prof. Cristina SERGHIESCU,
Şcoala Gimnazială Uriu
O provocare – Jocuri şi experimente creative
Am păşit pragul Palatului
Copiilor cu sfială şi emoţii... Pe cine voi întâlni? Ce voi învăţa aici?
Întâmpinaţi de directorul
Palatului, profesor dr. Mircea Gătej, şi introduşi în febra atelierului creativ
de către profesor Ionela-Silvia Nuşfelean, ne-am regăsit menirea de făuritori
de emoţii constructive, creative, prin actul educativ.
Activitatea „Jocuri şi
experimente creative”, organizată de Casa Corpului Didactic, prin directorul
instituţiei, profesor drd. Loredana Zbînca, şi responsabilul de activitate –
bibliotecar Margareta Pop, în colaborare cu Palatul Copiilor Bistriţa, a fost
un dar pentru suflet. Am întâlnit personalităţi onorante, un grup armonizat în
frumuseţea spontaneităţii. Ce poate fi mai demn decât cuvântul unor dascăli
dăruiţi? Astfel, fiecare ne-am împărtăşit din experienţa creativă – fie că
lucrăm în grădiniţe, şcoli, cluburi ale copiilor din judeţ, am descoperit
adevărate laboratoare de imaginaţie creatoare în exemplele de bune practici
expuse.
Coordonatorul atelierului
creativ, profesor Ionela-Silvia Nuşfelean, a trecut în revistă experimentatorii
cunoscuţi prin operele lor: Roseline Davido – „Descoperiţi-vă copilul prin
desene”, Gianni Rodari – „Gramatica fanteziei”, Ana & Mircea Petean –
„Ocolul lumii în 50 de jocuri creative”, Dorel Zaica – „Experimentul Zaica”,
Efim Tarlapan – „Unde era plecat tatăl iezilor din povestea Capra cu trei
iezi?”.
Conversaţia dintre noi a urmărit
câteva direcţii de aplicare a jocurilor şi experimentelor creative, accentul
căzând pe modalităţi de stimulare a creativităţii prin activităţi nonformale.
Colegii prezenţi au argumentat prin exemple concrete ideea că într-adevăr
creativitatea se produce doar în condiţiile unei provocări reale, dar, pentru
aceasta, trebuie să fim sensibili la tot şi la toate, să eliminăm
stereotipurile/ şabloanele care ne-au încorsetat.
Din paleta de exerciţii de la
Palat, s-au trecut în revistă jocurile „Bonul de casă” sau „TVA-ul şi iubirea”,
de la materialul croitoresei la „mantia de cuvinte”, „degustare milimetrică”
sau „lumea dintr-un înveliş de ciocolată”, „Jocul culorilor”, sesizându-se că
se poate crea „din aproape nimic aproape orice”.
Am aplicat efectiv exerciţiul
„Timbrul ceasului literar”. Întrebările de preambul: „Cât e ceasul timbrului
literar?”, „Care e timbrul ceasului literar?” au avut atâtea răspunsuri pline
de înţelesuri... De exemplu: „E un timbru boem – imaginaţi-vă ritmul unui tango
în ceas de seară, printre aburi de cafea şi fum de ţigară, într-o tavernă
spaniolă, alături de un împărat bărbos...” şi: „Ceasul a ajuns la primăvara
maturităţii!”.
Până la „Scrisoare adresată
timbrului”, provocare adresată participanţilor de una dintre poetesele/ elevele
Palatului, Ioana Ilinca Moldovan, în etapa de creaţie, fiecare am scris o
epistolă, pe care unii dintre noi am pus-o în direct, pe scenă, scrisori
adresate: Bufniţei, Soarelui, Nepotului ce va să vină, Inimii, Jucăriei de pluş
şi, în special, Copiilor.
Şi, pentru că o activitate de
creaţie nu se poate încheia decât prin creaţie, am primit în final, ca dar de
preţ, Semnele de carte Pro Cultura!, realizate de elevii cercurilor creative de
la Palat.
Mulţumim în mod deosebit doamnei
Margareta Pop, responsabil de activitate, fără de care nu am fi avut această
bucurie şi îmi exprim dorinţa reîntâlnirii!
Prof. înv. preşc. Antoneta Anica
ORUNA
Grădiniţa cu Program Prelungit „Rază de Soare”, Bistriţa
Ziua bună – Ziua voluntarilor mici la Şcoala Gimnazială Dumitriţa
Proiectul de parteneriat
educaţional „Salvează-ţi viitorul: refoloseşte, reciclează!” s-a derulat în
perioada 24 februarie – 2 aprilie 2016 la Școala Gimnazială Dumitrița,
coordonat fiind de profesorii de matematică din unitate: profesor Mureşan
Alexandra şi directorul şcolii – profesor Popovici Lucica Mariana. Proiectul
s-a desfăşurat sub sloganul „Nu-ţi arunca viitorul la gunoi! Transformă „gunoiul”
de ieri în „bogăţia” de mâine!”, pe două mari secţiuni: Reciclare şi amenajarea
unui Colţ ecologic pentru elevii ciclului primar în curtea şcolii. La derularea
proiectului au pus umărul 117 elevi înscrişi în clasele 0-VIII, 15 cadre
didactice (2educatoare, 5 învăţătoare, 4 diriginţi, coordonatorii proiectului
şi 2 profesori de educaţie fizică şi de limba germană), 3 voluntari ai
Asociaţiei Tineri pentru Comunitate Bistriţa, 3 voluntari ai Asociaţiei
Tăşuleasa, parteneri ai proiectului nostru, dar și foști absolvenți ai școlii
noastre.
A fost un proiect autofinanţat prin propriile acţiuni: 137 lei
proveniţi din vânzarea mărţişoarelor confecţionate de elevii noştri la Târgul
de Mărţişoare de pe pietonalul din Bistriţa şi 332 lei proveniţi din predarea materialelor
reciclabile: 500 kg maculatură şi 158 kg doze din aluminiu. Suma totală a fost
folosită la achiziţionarea materialelor necesare realizării colţului ecologic.
Toți cei implicați în proiect au fost dornici să-și ofere timpul, talentul,
energia și dăruirea în sprijinul altora acumulând experiențe noi și demonstrând
că școala își asumă un rol pro-activ în activităţile de voluntariat.
Astăzi de Ziua bună – Ziua
voluntarilor mici, împreună cu toţi voluntarii s-a amenajat colţul ecologic în
curtea ciclului primar: s-au realizat bănci din paleţi, s-au plantat flori în
ghivece improvizate din cauciucuri de maşini spălate şi vopsite de către elevi
în prealabil, s-au plantat puieți, s-au realizat „fluturi” din pietre fixate în
ciment şi vopsite astfel delimitându-se colţul ecologic. A fost o lecție
deschisă în natură care a demonstrat că voluntariatul se naște din inimă,
înseamnă interacțiune, mișcare, dinamism. Desfăşurată din proprie inițiativă,
activitatea de voluntariat te ajută să devii un model pentru ceilalți și îți
sporește încrederea în forțele proprii.
S-au realizat numeroase poze pe
parcursul derulării activităților care au fost postate pe site-ul şcolii. Au
fost premiaţi cu diplome și surprize dulci toţi elevii şi cadrele didactice
care s-au implicat în realizarea proiectului de parteneriat educaţional, de
către doamna director – profesor Popovici Lucica Mariana și reprezentanți ai
Asociației Tășuleasa Social. În concluzie, toţi voluntarii de astăzi au mai
PLANTAT O FAPTĂ BUNĂ!
Fii voluntar creativ, dezvoltă-ți
propriile idei!
Director – prof. Lucica Mariana
POPOVICI
Şcoala Gimnazială Dumitriţa
Dascăli din Salva implicaţi într-un eveniment de formare profesională în Aytos, Bulgaria
În perioada 7-11 Martie 2016 în
oraşul Aytos, Bulgaria s-a desfăşurat al doilea eveniment de formare de scurtă
durata pentru profesori din cadrul Proiectului Multilateral Erasmus+KA2
„Bridging three generations: Timeless games and toys” (Legături între trei
generaţii: Jocuri fără vârstă), la care au participat două cadre didactice din
cadrul Şcolii Gimnaziale „Tiberiu Morariu” Salva, prof. Ilovan Oana şi prof.
Pop Anamaria.
Această întâlnire a fost
organizată de către echipa bulgară din cadrul Şcolii „Nikola Yonkov Vaptsarov”
Aytos, Bulgaria, la care au participat cadre didactice din şcolile partenere:
St. Colman,s PS and Saints, Nursery Unit, Annaclone, UK; OGEC de Billom –
Ensemle Scolaire Notre Dame, Billom, Franţa; Internaţional School of Bergen,
Bergen, Norvegia; State School Instituto Comprensivo Via Santi Savarino, Roma,
Italia; Grundzale Pamatskola, Grundzale, Letonia; Haci Sabanci Ortaokulu
Ankara, Turcia (coordonator).
Obiectivele acestei întâlniri au
urmărit formarea pe termen scurt a profesorilor implicaţi în mobilitate prin
intermediul atelierelor de lucru privind identificarea nivelului de evaluare
iniţială a elevilor ,bunicilor şi profesorilor implicaţi în activităţile
proiectului, nivel măsurat prin intermediul observaţiilor curente si
chestionarelor aplicate. Prin intermediul prezentărilor multimedia s-a sugerat
diverse modalităţi de integrare in curriculum şcolar a activităţilor legate de
păpuşile tradiţionale precum şi influenţa teatrului de păpuşi în dezvoltarea
emoţională a preşcolarului şi a şcolarului mic. Un punct important al
activităţilor l-a constituit vizionarea filmelor cu interviuri cu diverşi
actori activi în plan local şi regional pe tema jucăriilor tradiţionale.
Discuţiile prezente în cadrul acestei întâlniri au vizat structura „Societal
curricula”, produsul intelectual, website-ul proiectului ,termenele limită
pentru următoarele activităţi lunare. Un alt obiectiv important al acestei
întâlniri a fost acela de a disemina impactul, produsele/rezultatele
proiectului, procesul de dezvoltare al proiectului precum şi planificarea
activităţilor comune ce se vor desfăşura în cadrul proiectului până în mai
2016, la următoarea întâlnire de proiect din Billom, Franţa.
S-a vizitat şcoala parteneră unde
s-a asistat la ceremonia de începere a întâlnirii la care au luat parte
oficialităţile locale precum şi alte personalităţi regionale din domeniul
educaţiei. S-au vizitat alte şcoli asociate si grădiniţe din Aytos, unde elevii
au prezentat numeroase şi interesante momente artistice, culturale şi media.
Impactul social şi cultural al
acestei întâlniri a fost marcat printr-o vizită de studiu la Nessebar,
Kazanlak, Veliko Târnovo. Nessebar este unul dintre cele mai vechi oraşe din
Europa, construit pe vechile ruine ale aşezării trace Mesambria. „Mesambria”
însemnă „oraşul lui Melsa”, probabil întemeietorul aşezării şi a fost dat de
greci atunci când au colonizat aşezarea în anul 510 după Hristos. Patronul
oraşului a fost ales zeul Apollo, grecii construind un templu şi un teatru în
onoarea sa. Din secolul III după Hristos aici încep să fie bătute monede de aur.
Kazanlak este un alt oraş cu o
importanţa culturală, fiind unul dintre cele mai mari cinsprezece centre
industriale din Bulgaria. Unul dintre simbolurile aşezământurilor este dat de
extracţiile de ulei de trandafir.
Veliko Târnovo este un important
centru universitar, cultural, istoric și turistic al Bulgariei. Vestigiile
istorice bine conservate, păstrarea și continuarea artei tradiționale
meșteșugărești sunt principalele atracții ale orașului. O altă destinaţie a
fost Dealul Tsarevets care pare să fi fost locuit de către traci încă din sec.
XIII î.H. În sec. XII, Palatul Țarului și Patriarhia Bulgariei erau localizate
pe dealul Tsarevets, iar casele boierilor precum și multe biserici erau situate
pe dealul Trapezitsa. Râul Yantra se unduiește printre dealurile ce formează
regiunea Veliko Târnovo.
O ultimă destinaţie din vizita de
studiu a fost Arbanassi unde casele sunt din lemn şi piatra, cu garduri tot din
piatră. Practic fiecare casă parca s-ar dori o mini fortăreață. Totul este
într-o unitate perfectă şi nimic nu iese din decor. Se spune că locuitorii
satului erau negustori creştini ortodocşi veniţi din Grecia şi Albania (numele
satului provine din cuvântul de origine albaneză „arbanas” = muncitor la câmp).
Proiectele internaţionale
contribuie din plin la dezvoltarea dimensiunii europene a educaţiei prin
formarea permanentă a cadrelor didactice, prin inovarea metodologiei didactice
si a resurselor materiale, prin schimburi multiculturale si prin modificări
importante la nivelul comunităţii locale şi regionale.
Proiectul este realizat cu
sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus Plus,
noul program al Uniunii Europene în domeniul educației, formării profesionale,
tineretului și sportului. Toate informaţiile pe care le furnizăm reprezintă
responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenţia Naţională pentru
Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării Profesionale şi Comisia
Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conţinutul
acestor informaţii.
Prof. Vasilica GĂZDAC,
Prof. Anamaria POP,
Şcoala Gimnazială „Tiberiu Morariu” Salva
Ziua mamelor – cea mai frumoasă sărbătoare a primăverii, ne rămâne în suflete
Chiar dacă 8 Martie a trecut,
această sărbătoare magică a primăverii ne rămâne mereu în suflete,atât nouă,
adulților, cât și copiilor, micii actori care încearcă să le încânte pe mame
prin talentul și frumusețea lor.
În anul 1600, Anglia celebra o zi
numită „Sâmbăta Mamelor”, în a patra sâmbătă a postului Paştelui, pentru a le
cinsti. În acele timpuri, mulţi oameni săraci lucrau ca servitori pentru
bogaţi. Cum cea mai mare parte a slujbelor erau departe, aceştia locuiau în
casa stăpânului. De Sâmbăta Mamelor, aveau voie să-şi petreacă ziua alături de
cei dragi. Pentru această ocazie, se pregătea o prăjitură specială.
Odată cu răspândirea religiei
creştine pe glob, istoricii sunt de părere că ceremoniile ţinute în cinstea lui
Cybele, au fost adoptate de biserică pentru a venera pe Maria, mama lui Iisus
Hristos. În timp, cele două sărbători s-au amestecat şi au devenit una singură,
Ziua Mamei. În SUA, sărbătoarea dedicată mamei a fost propusă, pentru prima
oară, în anul 1872, de către Julia Ward Howe şi trebuia să fie o zi dedicată
păcii.
În 1907, Ana Jarvis, din
Philadelphia, a început o campanie pentru a stabili ziua naţională a mamei. Ea
a reuşit să convingă biserica din Grafton, din vestul Virginiei, să celebreze
ziua mamei în mai, când comemora doi ani de la moartea mamei sale.
Anotimpul renașterii, adică
anotimpul primăvara, este bogat în obiceiuri populare străvechi, uneori
contopite cu tradiţia creştină, alteori dăinuind izolate, cu toate ciudăţeniile
lor precreştine, pe care azi ne este greu să le mai luăm în serios, dar pe care
cei din vechime le credeau şi le respectau cu stricteţe ţesându-şi existenţa pe
ele, ca pe o urzeală tainică, vegheată din veac de sufletele strămoşilor.
Obiceiurile şi tradiţiile
strămoşeşti sunt incluse în viaţa de zi cu zi nu ca o îndatorire, ci ca o
exprimare sufletească faţă de simţurile lăuntrice, faţă de evenimentele de
actualitate ale subiecţilor. Obiceiurile şi tradiţiile străvechi exprimă pentru
fiecare perioadă parcursă tabloul de ansamblu al poziţiei sociale şi al
gradului de dependenţă de orice natură, trecutul istoric, nivelul de trai şi de
credinţă. Cunoaşterea obiceiurilor şi a tradiţiilor populare are o importanţă
deosebită datorită conţinutului de idei şi de sentimente, a faptelor care
oglindesc trecutul bogat şi valorile poporului nostru.
Elevii clasei a II-a A, de la
Școala Gimnazială „Florian Porcius” Rodna, coordonaţi de profesor învățământ
primar, Bodriheic Ana Emilia, au prezentat un spectacol cu cântece și poezii
închinate celei mai scumpe fiinţe de pe pământ, mamei.
Spectacolul a debutat cu sceneta
„Ghiocei pentru mama”, prezentatorii Bodriheic Emiliana, Bodriheic Doriana,
Sabo Noemi, Mînăstire Andreea și Popescu Mario, fiind excepționali. A urmat un
recital de cântece și poezii dedicate mamelor din lumea întreagă. Învățătoarea
a prezentat semnificația zilei 8 martie, precum şi a cuvântului „mamă”. Se
spune că Dumnezeu nu poate fi peste tot... de aceea a creat Mama! Mama noastră
care este peste tot împreună cu noi ajutându-ne să ne facem temele, gătind cea
mai bună mâncare, făcând totul pentru noi. În continuare, elevii au prezentat
scenetele „Vestitorul primăverii”, „Scufița Roșie” și „Sărut Măicuță, mâna ta!”
Elevii au demonstrat astfel recunoştinţa faţă de cea care le-a dat viaţă și îi
îngrijește zi de zi. Atmosfera de veselie și încântare a fost întreținută de
momentul final, un dans modern prezentat de fetițe, „De ziua ta”, scenografia
fiind realizată de eleva Bodriheic Emiliana. Spectacolul s-a încheiat cu
intonarea tradiţionalului „La mulţi ani”, închinat tuturor mamelor și
bunicuțelor care au participat la serbare, totul desfășurându-se într-o
atmosferă feerică.
Prof. înv. primar, Ana Emilia
BODRIHEIC
Şcoala Gimnazială „Florian Porcius” Rodna
Geografie – activităţi extracurriculare
Activităţile de bază care se pot
desfăşura în orizontul local, în funcţie de prevederile programei şcolare,
constau în aplicaţii variate, drumeţii şi excursii de scurtă durată. Conţinutul
lor constă în studiul împrejurimilor apropiate şcolii, teritoriul localităţii,
cu particularităţile lor fizico-geografice. Contactul cu natura produce asupra
elevilor o impresie deosebită, lasă urme adânci în amintirile lor, creându-le
sentimentul de dragoste pentru orizontul local. Folosirea activităţilor
extraşcolare îi învaţă să trăiască colectiv, să se ajute între ei, contribuie
la o educaţie ecologică de bună calitate. Orice aplicaţie în orizontul local,
dacă este bine organizată şi condusă, valorează cât un întreg ciclu de lecţii,
elevii fiind puşi să descopere în mod independent cunoştinţele prin observare.
Necesare sunt aplicaţiile cu
harta în teren care le oferă posibilitatea elevilor de a confrunta aceste
reprezentări cu realitatea, înţelegerea semnelor convenţionale pentru a putea
citi şi interpreta reprezentările geografice şi cartografice. Toate aplicaţiile
ce ţin de relief, climă, hidrografie, vegetaţie, faună, soluri, şi nu numai,
reprezintă subiecte de bază care trebuie urmărite în orizontul local.
Rolul aplicaţiilor în teren
reprezintă una dintre formele cele mai eficiente pentru a aprofunda noţiunile
învăţate în cadrul orelor de curs. Numai în acest fel elevii observă la faţa
locului derularea diferitelor procese naturale, tipurile şi formele de relief
rezultate şi modul cum forţele externe şi interne ale naturii modelează
necontenit aspectul Pământului. Fără astfel de activităţi, bazându-ne numai pe
manualul şcolar, riscăm să ne facem treaba numai pe jumătate, chiar şi în
condiţiile în care organizarea şi derularea unei aplicaţii de teren de mai
multe zile necesită eforturi financiare de către părinţi, precum şi
sacrificarea timpului liber ale cadrelor didactice. Consider că şi în aceste
condiţii aplicaţiile de teren de geografie, sau cele care vizează calitatea
mediului, sunt extrem de utile, deoarece contribuie la dezvoltarea unei
atitudini responsabile faţă de valorile naturale în vederea conservării lor în
stare naturală nealterată.
Drumeţia reprezintă activitatea
prin care se realizează aplicaţii în orizontul local. Importanţa ei constă în
aceea că profesorul dirijează observaţiile elevilor asupra comportamentelor
mediului înconjurător, făcându-i să urmărească cu interes poziţia, evoluţia şi
diversitatea sau specificul acestora, legăturile cauzale dintre ele. În
condiţiile în care se respectă rigorile organizării şi desfăşurării ei,
generează o serie de cunoştinţe şi atitudini indispensabile elevilor.
Excursia constituie un mijloc
didactic de cea mai mare importanţă pentru că oferă elevilor posibilitatea să
observe, să cerceteze şi să cunoască în mod direct o mare varietate de aspecte
din natură, de ordin biologic sau geografic, despre mediul natural şi factorii
de mediu, să înţeleagă mai clar legătura dintre organism şi mediu, să
colecţioneze un bogat material didactic necesar pentru desfăşurarea lucrărilor
de laborator.
Excursia ajută la cunoaşterea
spaţiului geografic din imediata vecinătate a orizontului local, precum şi
valorificarea potenţialului turistic al acestuia.
BIBLIOGRAFIE:
Dulamă, M. E. (2001), Metodica
predării geografiei, Editura Clusium, Cluj-Napoca.
Dulamă M. E. (2010), Formarea
competenţelor elevilor prin studierea localităţii de domiciliu, Presa
Universitară Clujeană, Cluj-Napoca.
Prof. Leon BUZILĂ
Şc. Gimnazială „Iacob şi Ioachim Mureşanu” Rebrişoara
Rugăciuniţe – luminiţe
Inspiraţi şi de poetul Virgil
Raţiu, cu al său volum de „Rugăciuniţe”, Mici Blandieni Bistriţeni, de la
Şcoala Gimnazială Ştefan cel Mare, îndrumaţi cu pricepere şi sensibilitate de
învăţătoarea Sanda Ganea, înscrişi şi la cursul de creaţie literară al
Palatului Copiilor, au compus poezioare pline de lumină. Alfabetul inimii e
ştiut pe de rost. Emoţia, simplitatea, candoarea copleşesc. Chiar dacă sunt
doar în clasa I, e evident că au înţeles cum stau lucrurile cu ABC-ul creativ.
Poezia sălăşluieşte fiinţele lor din plin. Câtă nevoie avem de tandreţea lor!
Să ne bucurăm! (prof. Ionela-Silvia Nuşfelean)
Mălina Moldovan
Rugăciuniţă
Doamne, îngeraşii mei,
aduceţi luminiţa
să inspir si eu puţin
Rugăciuniţa.
Hai, micuţii îngeraşi,
conduceţi luntriţa,
să putem ajunge
la rugăciuniţă!
Luminiţa încet coboară
Luminiţa încet coboară
din sfinte ceruri albe.
Şi ea aşază pe-ndelete
multe, multe nalbe!
Sara Dobocan
Buburuză
Aş vrea o buburuză pitică să fiu,
pe o frunză mică să mă plimb.
Să fac duş cu picături de rouă.
Să zbor pe o aripă de fluture.
Doamne-ajută să mă simt
ca o gărgăriţă în zbor să fiu!
Îngerule
Îngerule, vino noaptea să mă iei,
pe aripi în cer să mă duci de vrei!
Fii cu toţi cei dragi ai mei!
Fie-ţi milă de ei!
Ajută-mă în clipe grele,
să trec peste ele!
Pentru Iisus şi Maica mea mă rog,
pentru mama mea,
să mi-o ţină sănătoasă şi bucuroasă.
Milostive Dumnezeu,
tatăl meu munceşte greu,
să ne-aducă în casă pâine,
să putem trăi şi mâine.
Amin.
Alexandru Moldovan
Luminiţa din cer
Dragă Dumnezeu,
te rog, că am nevoie de luminiţa Paştelui.
Te rog, Cerule, trimite-mi luminiţa Paştelui.
Sfinte, te rog!
Luminiţo, unde eşti?
Dumnezeu, dă-mi, te rog, luminiţa Paştelui.
Dar de ce nu vorbeşti, Dumnezeu?
Îmi trebuie luminiţa!
Rugăciunea Paştelui
Dumnezeu, eşti aici!
Îmi placi, Dumnezeu, dar am nevoie de ajutor.
Dumnezeu, unde sunt Paştele?
că am nevoie de ele!
Te rog, Dumnezeu!
Dumnezeu, unde ai fugit?
Te rog, adu-mi Paştele!
Mulţumesc, Dumnezeu!
Mara Barna
Lumina mea
Lumina mea, te-aştept cu drag,
noaptea să vii să mă reînvii.
Noaptea, când eu dorm,
să vii să-mi spui că ţi-e dor.
Bine am înţeles,
Dumnezeu îţi spune: yes!
Eu sper
Dumnezeu îmi zâmbeşti când mă vezi.
Eu te aştept jos la mine.
Sper să mă vezi cum îţi zâmbesc.
Delia Danciu
Căluţul meu de mare
Unde vântul bate, calul zboară...
şi, când eu eram cu el, totul părea uşor.
Cu el am înţeles că, pentru cei dragi,
chiar ai da orice.
Şi atunci o să-l îmbrăţişez,
că odată va apărea,
când vântul va sufla.
Doamne-ajută!
Puterea lui Dumnezeu
Doamne, ajută-mă
să îi găsesc pe cei pierduţi!
Căci la ei mă gândesc mereu şi plâng.
Sunt departe, în Spania,
dar avem o conexiune.
Doamne, nu te voi uita,
pentru că tu ai un loc pe inima mea!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu