Tot ceea ce ne-am dat silinţa să învăţăm în tinereţe, chiar şi
bagatelele, ne sunt de folos. (Honoré de Balzac)
Un necesar şi util compendiu de logică, argumentare şi comunicare
Lewis Carroll (pseudonimul lui C.
L. Dodgson, logician recunoscut şi autorul şi mai cunoscut al povestirii pentru
toate vârstele Alice în ţara minunilor)
sfătuia pe începătorii într-ale lecturii: „dacă ajungi la un pasaj pe care nu-l
poţi înţelege, citeşte-l din nou;
dacă încă nu-l înţelegi, citeşte-l din
nou; dacă dai greş după trei lecturi, probabil mintea îţi este prea
obosită. În acest caz, pune cartea deoparte, treci la alte ocupaţii şi, a doua
zi, când te întorci odihnit, vei descoperi probabil că este foarte uşoară.” (1)
Dar, adăugăm noi, important este,
mai înainte de toate,... să deschizi cartea.
Am revăzut aceste gânduri atunci
când, cu încredere şi prietenie, mi-a fost oferită, spre lectură şi utilă
folosinţă, cartea colegilor noştri Brumărel Ciutan şi Adrian Balaş Logică. Compendiu, exerciţii şi teste pentru
clasa a IX-a şi bacalaureat (2). Interesul profesional, curiozitatea
intelectuală, nevoia resimţită faţă de instrumente didactice în domeniul
disciplinelor socio-umane, m-au determinat să deschid şi să parcurg, cu
determinarea practicianului, cele peste 200 de pagini ale lucrării amintite.
Recunosc, nu am avut nevoie de lecturi succesive, de felul celor recomandate de
Lewis Carroll, deoarece lucrarea este scrisă, cu acurateţea şi meticulozitatea
didacticianului, într-un limbaj clar, unitar şi coerent, valid sub aspect
ştiinţific, accesibil utilizatorilor cărora se adresează, sistematic şi
pragmatic din punctul de vedere al metodologiei didactice. Dar, personal, am
recurs la ceea ce sublinia logicianul român Petre Botezatu „decisivă nu este
mulţimea lecturilor, ci procesul de interiorizare a înţelesurilor”. Şi atunci
i-am dat dreptate lui Aristotel: „Cei care ştiu fac. Cei care înţeleg, îi
învaţă pe alţii”.
La interval de câţiva ani (3),
într-un demers asumat cu repetiţie, a fost dat celor doi colegi să recidiveze
pe tărâmul scrisului cu o nouă lucrare despre şi în favoarea studierii
disciplinei de învăţământ denumită, de o bună bucată de timp, Logică, argumentare şi comunicare.
Gândită şi realizată, prin
structură, conţinut teoretic şi aplicaţii practice, în deplin acord cu programa
şcolară în vigoare (aprobată prin ordinul
ministrului educaţiei, cercetării şi inovării nr. 5099/2009), având ca
demers teleologic facilitarea cunoaşterii şi înţelegerii principalelor
categorii, legi şi reguli logice; însuşirea deprinderii de a formula idei clare
şi consistente; dobândirea priceperii de a folosi în contexte diferite scheme
valide de argumentare; identificarea şi evitarea principalelor erori de ordin
logic, lucrarea asigură utilizatorilor construirea unor competenţe specifice
variate: dezvoltarea disponibilităţii şi a abilităţii de a comunica;
dezvoltarea unor tehnici de argumentare şi de comunicare în vederea învăţării
pe parcursul întregii vieţi; folosirea corectă a unor forme şi operaţii logice;
formarea unor deprinderi de dialog raţional, dezvoltarea gândirii critice,
reflexive şi argumentative şi, ceea ce este esenţial, comprehensiunea unei
problematici de specialitate, cu multiple valori, valenţe şi implicaţii în
viaţa cotidiană a fiecăruia. Sau, spunem noi parafrazând una din competenţele
cheie recunoscute la nivel european, lucrarea facilitează „a învăţa să
înveţi... gândirea”.
Prezentarea conţinuturilor de o
manieră structurată, ordonată, clară şi esenţializată, într-o succesiune logică
graduală, asigură lucrării calitatea unui veritabil manual şcolar ce poate fi
utilizat cu succes în actul de instruire, în pregătirea curentă dar şi pentru
performanţă. Contribuie la aceasta, deopotrivă, analizele şi sintezele
teoretice ale subiectelor abordate şi, mai ales, multitudinea de exerciţii,
aplicaţii practice şi probe de evaluare utile pregătirii, exersării, aplicării,
verificării şi consolidării cunoştinţelor necesare susţinerii extemporalelor, a
lucrărilor de control, a tezelor, a olimpiadelor şcolare, a examenului de
bacalaureat şi chiar... a examenelor de titularizare şi de grad didactic.
Autorii, ei înşişi pasionaţi de studiul acestei discipline, sunt (re)cunoscuţi
prin performanţele obţinute de-a lungul timpului la examenele, concursurile şi
olimpiadele şcolare de profil prin elevii pe care i-au îndrumat şi orientat
către studiul acestei discipline, dar şi prin emulaţia pe care au reuşit să o
creeze în rândul elevilor în favoarea studierii acesteia. Valorificarea acestui
instrument didactic în scopul pregătirii individuale corespunde cu ceea ce
autorul anonim sublinia: „omul trebuie să înveţe logica nu pentru a învăţa să
judece corect, ci pentru a învăţa mai repede să judece corect”.
Făcând trecerea spre ceea ce
Constantin Noica numea „logica lui Hermes, zeul comunicării şi interpretării”,
lucrarea autorilor citaţi suplineşte şi ceea ce este cuprins în programa
şcolară dar nu se regăseşte în manualele de profil utilizate la clasă şi anume
capitolul Societate şi comunicare dar
şi Argumente şi contraargumente în
negociere şi în rezolvarea de conflicte, cu conţinuturi teoretice şi
aplicative extrem de utile tuturor celor care predau această disciplină sau
pregătesc examene în acest domeniu.
Apreciem că lucrarea Logică. Compendiu, exerciţii şi teste pentru
clasa a IX-a şi bacalaureat aspiră să ofere beneficii intelectuale şi
valoare didactică nu doar celor convinşi de utilitatea şi necesitatea studiului
aprofundat al logicii. Prin parcurgerea, dar mai ales prin însuşirea
conţinuturilor prezentate, logica devine „educatoare”, „formativă şi
formatoare”, ajutându-ne să câştigăm claritate, consecvenţă, întemeiere, să
dobândim arta gândirii corecte, a dialogului constructiv şi argumentat.
Recomandăm această lucrare –
realizată cu multă acribie, pasiune şi profesionalism – ca pe una dintre
puţinele apariţii editoriale în acest domeniu (ceea ce este cu atât mai
salutar), folosirea sa ca instrument didactic dovedind pe deplin şi integral
utilitatea prin câştigul în calitatea şi reuşita pregătirii de specialitate.
Note:
1. După Teodor Dima, prefaţă la
lucrarea lui Petre Botezatu, Introducere
în logică, ediţia a II-a, Editura Polirom, Iaşi, 1997, p. 11
2. Ciutan, B., Balaş, A., Logică. Compendiu, exerciţii şi teste pentru
clasa a IX-a şi bacalaureat, Editura Nominatrix, Piteşti, 2015
3. Ciutan, B., Balaş, A.,
Spineanu-Dobrotă, S., Teste de logică şi
argumentare pentru clasa a IX-a şi bacalaureat, Editura Ioan Cutova,
Bistriţa, 2006
prof. Angela Livia ŞTEOPAN
O prietenie academică – Ovidiu Bojor – Sever Şuteu
Proiecte competitive
Când am venit la Palatul Copiilor
Bistriţa, l-am cunoscut pe domnul director, profesor Sever Şuteu – implicat, cu
proiecte ecologiste surprinzătoare. Ne-a implicat în competiţia „Fabuloasa lume
a banilor”, a dezvoltat proiectul Paulownia şi stevia rebaudiană, a înlesnit/
coordonat schimburi internaţionale, în Germania, realizând o perdea de
protecţie în zona Allmenhausen, prin plantarea unor puieţi de paulownia şi
evodia, produşi la Palat, în pepiniera cercului de agrobiologie, a adus TVR 1
la Palat, ne-a demonstrat că, prin determinare, inspiraţie, efort, ideile prind
contur şi viaţă. În această vară, trei ucenici ai săi, Andrei Angyalosi,
Alexandra Turdean şi Vlad Tomoroga, au fost câştigători ai locului I la
Concursul Naţional de „Proiecte de Mediu” (ediţia a XVII-a), cu un proiect
revoluţionar „Stevia rebaudiana – îndulcitorul viitorului”, şi vor reprezenta
România la etapa internaţională, Turcia, mai 2016. Este iniţiatorul şi
coordonatorul Proiectului Naţional de Ecologie Ovidiu Bojor, ajuns la a XIV-a
ediţie, bucurându-se de o prietenie minunată cu domnul academician.
Concursul Naţional de Ecologie Ovidiu Bojor
Ce ne-am face fără Ovidiu Bojor?
Fără Ghidurile plantelor medicinale de la
A la Z? Fără Compendiu de terapie
naturală: nutriţie, fitoterapie, cosmetică? Fără Fitoterapie tradiţională şi modernă etc.? Cred că am fi cu multe
speranţe în minus. Părintele fitoterapiei româneşti, academicianul Ovidiu Bojor
este militant pentru o viaţă în armonie cu natura, cu sinele. O voie bună
molipsitoare stăpâneşte în jurul Domniei Sale. L-am întâlnit acum câţiva ani,
într-un moment fast, împreună cu echipa Palatului, câştigătoare în cadrul
Concursului BCR, „Puşculiţa cu idei”, prin proiectul Paulownia, chiar acasă, în
capitală, lângă arborele minune. Conversaţii întremătoare... Ne-a pus pentru
drum prăjituri delicioase, gătite de soţia dânsului, şi multă încredere. L-am
regăsit la Bistriţa, în diverse ediţii ale competiţiei care-i poartă numele.
Acelaşi! Neschimbat! Profesionist, surâzător şi plin de nădejde.
Cercetări eco
Derulat la Bistriţa, sub
coordonarea domnului profesor Sever Şuteu, între 29 octombrie şi 1 noiembrie
a.c., pe mai multe secvenţe, proiectul a reunit echipaje, de la Palatele
Copiilor din: Oradea, Zalău, Iaşi, Braşov, Moreni, Dâmboviţa, din Cluburile
Copiilor: Paşcani, Motru, dar şi din şcoli şi colegii naţionale din ţară –
Sânmartin/ Bihor, Baia Mare, Făgăraş etc. În urma sesiunii de comunicări
ştiinţifice, domnul academician s-a arătat mulţumit de nivelul cercetărilor
micilor ecologişti.
Lansări de carte/ remedii integrate
La Sinagoga din Bistriţa s-a
lansat, în 30 octombrie a. c., volumul „Fitoterapie tradiţională şi modernă”,
semnat de Ovidiu Bojor şi Octavian Popescu, ediţia a cincea, revizuită şi
adăugită. S-a susţinut conferinţa „Sănătatea omului modern, prin folosirea
terapiilor integrative”, prezentându-se „paşi către o viaţă lungă fără
bătrâneţe – ce trebuie să faci şi ce nu trebuie să faci pentru a-ţi menţine
sănătatea la superlativ”. Prof. univ. dr. Mircea Gelu Buta, managerul
Spitalului Judeţean BN şi titularul cursului de bioetică de la Facultatea de
Teologie a Universităţii Babeş-Bolyai din Cluj-Napoca, „a pledat pentru
perspectiva asupra vieţii umane din care nu poate lipsi latura spirituală,
legătura cu Dumnezeu, domnia sa subliniind că vindecarea disfuncţiilor
organismului trebuie abordată unitar, corp-suflet” (şi după sinteza
jurnalistului Victor Ştir). Ne e întărită această viziune a domnului doctor şi
prin intenţia Domniei Sale de a umaniza Spitalul, prin proiecte precum „Terapia
prin lectură”, în care a implicat şi voluntari de la Palat.
În acest context, s-au prezentat
şi remedii naturiste, pentru diferite afecţiuni, din „Farmacia naturii”, prin
Iuliana Barbu, o fidelă colaborare a domnului academician. Daniela Crăşmaru,
nutriţionist, reprezentă a unei firme japoneze în România, a împărtăşi din
experienţa sa de „7 ani în Japonia”, promovând şi pe această cale „ciuperca lui
Dumnezeu între mit şi realitate”, recunoscută ca fiind foarte eficace în
tratarea cancerului în stadiu incipient. Pe finalul întâlnirii moderate cu
dezinvoltură de dr. Mircea Gelu Buta şi profesor Sever Şuteu, conferenţiarul
Ovidiu Bojor a răspuns la întrebări.
Castelul Dracula şi Experimentul Tăşuleasa
Inevitabil, Castelul cu pricina a
fost pe ordinea unei zile, fiind cam totdeauna o tentaţie turistică. Participanţii
la Concursul Naţional Ovidiu Bojor au descins şi pe platforma Tăşuleasa, având
posibilitatea de a explora flora, fauna, diverşi arbori în pădurea ecologică a
organizaţiei. Activitatea în teren s-a dovedit benefică şi relaxantă. O gustare
la Cabana Clubului Sportiv Bistriţa a dat un plus de energie.
Premiere la Mănăstirea Piatra Fântânele
În lumină şi binecuvântare, ca o
încununare, s-a derulat premierea câştigătorilor într-un spaţiu mai puţin
convenţional, la Mănăstirea „Naşterea Maicii Domnului”, Piatra Fântânele. Senin
şi dăruitor ca întotdeauna, soborul de maici, sub grija Maicii Stareţe Pamfilia
şi cu binecuvântarea părintelui duhovnic Gavril, a asigurat un cadru calm şi
sărbătoresc participanţilor. Pe lângă diplome şi portofolii, au fost şi cărţi,
volume de proză, eseuri şi poezie, oferite câştigătorilor şi sărbătoriţilor cu
autograf, de scriitorul Olimpiu Nuşfelean, un apropiat al Palatului Copiilor
Bistriţa. Maicile şi scriitorul au primit „la schimb” cărţi cu remedii
naturiste, cu autograful/ omagiile Domnului academician Ovidiu Bojor. Toate
acestea au fost gestionate cu profesionalism de către domnul profesor Sever
Şuteu. Activităţi diverse şi complexe, participanţii la evenimente arătându-se
încântaţi!
Cutiuţa cu gânduri bune!
Ceasuri aniversare la Palatul
Copiilor în această toamnă! În a XIV-a ediţie a Concursului de Ecologie Ovidiu
Bojor, evenimentul s-a dublat prin sărbătorirea protagoniştilor – Sever Şuteu
şi Ovidiu Bojor. Vârste rotunde: 60/ 90 +1.
Când i-am întrebat pe elevii pe
care-i îndrum ce surpriză i-am putea face „domnului director” Sever Şuteu,
Ioana Ilinca Moldovan, clasa a IX-a, a venit cu ideea punerii unor mesaje
într-o „cutiuţă cu gânduri bune”. Zeci de urări ale copiilor, care mai de care
mai frumoase, pe pătrate decorative, aşezate într-o cutiuţă de ceai imaginar
sărbătorească, au configurat recunoştinţa şi preţuirea noastră.
Redăm aici doar câteva gânduri:
„Mă bucur că şi-n acest an suntem alături unii de alţii. Aţi împărtăşit cu noi
momente minunate. Pentru mine cea mai frumoasă experienţă a fost cea din
Polonia. Mi-a făcut plăcere să particip cu dumneavoastră la activităţile foarte
interesante pe care ni le-aţi propus. A fost o plăcere să colaborăm pentru a da
viaţă Palatului. Eforturile dumneavoastră sunt atât de vizibile... Vă mulţumesc
că mi-aţi influenţat prin activităţile propuse, cei mai frumoşi ani din viaţă.”
(Alexandra Bălan, clasa a VIII-a), „...Aţi fost un director minunat. Datorită
dumneavoastră acest palat este deosebit!” (Teodor Encean, clasa a VI-a); „La
mulţi ani fericiţi, alături de cei dragi. Mulţumim pentru aripile ocrotitoare
sub care ne-aţi ţinut!...” (Simina Bălan, clasa a XI-a), „...vă mulţumim că
ne-aţi susţinut de-a lungul atâtor ani. PALATUL VĂ IUBEŞTE!” (Alexandra
Andrecuţ, clasa a XI-a) „Domnule fost director, aţi condus Palatul nu ca un
şef, ci ca un prieten, tovarăş...” (Elena Câmpan, clasa a VII-a), „Chiar dacă
noi conduceam Palatul, tot
dumneavoastră sunteţi cel mai special!...” (Jessica Pintea, clasa a V-a),
„...Sunteţi un om extraordinar!!” (Antonius Chiciudean, clasa a VI-a), „...Fie
ca gândurile elevilor de la Palat să vă lumineze ziua!” (Oana Vrînceanu, clasa
a XII-a), „La mulţi ani cu veselie/ Mult noroc şi bucurie!/ Multă sănătate în
continuare! Şi un tort atâât de mare!” (Denisa Simioanca, clasa a VI-a).
La această ediţie a concursului a
fost şi tort! Au fost pe rol – două torturi. Pentru cei doi sărbătoriţi
ecologişti ai lui noiembrie – Ovidiu Bojor şi Sever Şuteu. Mesajele copiilor
îmi par realmente efervescente. Ce-aş mai putea adăuga? Sunt recunoscătoare şi
eu pentru toate lecţiile acumulate, care fortifică mintea şi inima.
Marii oameni sunt carismatici,
smeriţi, se dăruiesc celorlalţi. Dar, cel mai important – îşi aşează
demersurile după modelul lui Hristos: „Cine vrea să fie întâi între oameni să
fie slujitor tuturor!”. Am învăţat că această naturaleţe a comunicării ne dă
suplimentar încredere că răspunsuri esenţiale sunt la îndemâna celor sinceri.
Ani mulţi, binecuvântaţi! Cât mai
multe ediţii ale Concursul Naţional de Ecologie Ovidiu Bojor! Şi... prietenie
academică în continuare!
prof. Ionela-Silvia NUŞFELEAN
Palatul Copiilor Bistriţa
PROIECTUL ERASMUS + „Legături între trei generații: Jocuri fără vârstă”
Noul program al Comisiei Europene
Erasmus+ sprijină proiectele de parteneriat strategic în domeniul școlar şi
propune să sprijine dezvoltarea, transferul şi/sau implementarea de practici
inovatoare, precum şi implementarea de iniţiative comune cu scopul promovării,
cooperării, învățării reciproce (peer learning) şi schimbului de experienţă la
nivel European.
În apelul pentru anul 2015
instituția noastră a depus și a primit finanțare un grant de 24.836 euro ca
partener în cadrul unui parteneriat strategic cu încă șapte unități de
învățământ europene pe tema jocurilor tradiționale. Parteneriatul strategic
Erasmus+ „Bridging Three Generations: Timeless Games and Toys” (2015-1-TR01-KA219-021800_6)
este construit pe fundația unui proiect de cooperare educațională eTwinning.
Coordonatorul nostru este școala
Haci Sabanci Ortaokulu Ankara,Turcia, iar ceilalți parteneri sunt St. Colman's
PS and All Saints' Nursery Unit, Annaclone, UK, OGEC de Billom-Ensemble
Scolaire Notre Dame, Billom, Franța, International School of Bergen, Bergen,
Norvegia, State School Instituto Comprensivo Via Santi Savarino, Roma, Italia,
Grundzale Pamatskola, Grunzale, Letonia, General Secondary School Nikola Vaptsarov,
Aytos, Bulgaria și Școala Gimnazială „Tiberiu Morariu” Salva, România.
Scopul proiectului nostru este
conceperea unor legături emoționale și creative de interacțiune între
generațiile de copii, părinți și bunici utilizând jocurile și jucăriile tradiționale
într-o perspectivă integrată pentru crearea unui mediu educogen propice
dezvoltării holistice a copiilor.
Proiectul se va derula pe durata
a doi ani de zile (1 septembrie 2015-31 August 2017) și cuprinde activități de
învățare, vizite de studiu, ateliere cu bunicii și părinții copiilor,
conceperea unei curricule transdisciplinare, materiale didactice auxiliare,
editarea de cărți, conceperea de hărți interactive, aplicații digitale, jocuri
educaționale, calendare, mobilități de învățare și mobilități virtuale ale
elevilor. Printre obiectivele principale ale proiectului se număra dezvoltarea
de competenţe lingvistice, digitale, sociale ale elevilor și cadrelor didactice
implicate în proiect precum şi a introduce o dimensiune europeană în cadrul instituției
noastre și în cadrul comunității locale rurale.
Într-o societate în care
informația și viteza ei de răspândire este prioritară, legăturile dintre
generații se stabilesc din ce în ce mai dificil iar cunoștințele și
experiențele generațiilor trecute se pierd. Proiectul nostru va restructura și
va moderniza legăturile clasice de transmitere a cunoștințelor și experiențelor
de la o generație la alta, iar aceste noțiuni nu se vor pierde ci vor constitui
fundația pentru dezvoltarea completă a copiilor de vârstă timpurie și primară.
Proiectul a debutat prin
prezentarea acestuia în cadrul comunităților școlare și locale prin celebrarea
în fiecare instituție a Zilei Europene a Limbilor și prin diseminarea în presa
locală și regională.
Pe tot parcursul proiectului sunt
prevăzute opt întâlniri de lucru cu toţi partenerii implicaţi din fiecare ţară
participantă; astfel prima mobilitate se va desfăşura în luna octombrie în
Ankara, Turcia, iar din instituția noastră va participa o echipa formata din
patru cadre didactice.
Proiectul este realizat cu
sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus Plus,
noul program al Uniunii Europene în domeniul educației, formării profesionale,
tineretului și sportului.
Toate informaţiile pe care le
furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar
Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării
Profesionale şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care
este folosit conţinutul acestor informaţii.
Prof. Vasilica GAZDAC,
Școala Gimnazială „Tiberiu Morariu” Salva
Profesori din Salva în Cappadocia, Turcia în cadrul proiectului ERASMUS+ „Legături între trei generații: Jocuri fără vârstă”
În perioada 26-31 Octombrie 2015,
Şcoala Gimnazială „Tiberiu Morariu” Salva a desfăşurat prima mobilitate
internațională din cadrul Proiectului Erasmus+, KA2 „Legături între trei
generaţii: Jocuri fără vârstă – Bridging Three Generations: Timeless Games And
Toys” (2015-1-TR01-KA219-021800_6) la care au participat un grup de 4 cadre
didactice din instituția noastră: prof. Ilovan Oana, prof. Pop Ana-Adriana,
prof. Pop Anamaria şi prof. Cuceu Luminiţa-Maria.
Coordonatorul acestui proiect
european este scoala Haci Sabanci Ortaokulu Ankara, Turcia iar ceilalţi
parteneri sunt: St. Colman's PS and All Saints' Nursery Unit, Annaclone, UK,
OGEC de Billom-Ensemble Scolaire Notre Dame, Billom, Franța, International
School of Bergen, Bergen, Norvegia, State School Instituto Comprensivo Via
Santi Savarino, Roma, Italia, Grundzale Pamatskol , Grunzale, Letonia, General
Secondary School Nikola Vaptsarov, Aytos, Bulgaria și Școala Gimnazială
„Tiberiu Morariu” Salva, România.
În cadrul acestei întâlniri s-a
vizitat şcoala parteneră şi s-a asistat la deschiderea manifestărilor la care
au luat parte guvernatorul Ankarei, reprezentantul Ministerului Educaţiei din
Turcia precum şi alte personalităţi din domeniul educaţiei. Impresionant a fost
discursul directorului şcolii care s-a axat pe unitate între popoarele lumii,
indiferent de rasă, religie, cultură, pe faptul că întâlnirea noastră, a
tuturor partenerilor din cadrul proiectului la Ankara, dovedeşte încă o dată,
unitate şi împotriva terorismului internaţional. S-a discutat despre sistemele
de învăţământ europene, s-au prezentat instituţiile partenere, s-au stabilit
datele următoarelor mobilităţi, derularea activităţilor din primul an, precum
şi prezentarea influenţei şi importanţei jocului în viaţa copilului, asupra
dezvoltării emoţionale a acestuia în toate instituţiile partenere implicate în
acest proiect multilateral, jocul ca activitate şi modalitate de restabilire a
legăturii dintre generaţii. S-a vizitat şi o grădiniţă privată, Grădiniţa
Universităţii din Ankara pentru a observa desfăşurarea activităţilor într-o
instituţie cu programul intensiv în limba engleză.
Un punct important în derularea
activităţilor a fost alegerea logo-ului proiectului (propunerea Italiei),
dintre propunerile şcolilor partenere precum şi propunerea pentru imnul
proiectului (propunerea Letoniei).
Pe lângă activităţile legate de
proiect gazdele noastre au propus un program variat şi foarte interesant:
întâlnirea cu Preşedintele Sindicatului din învăţământ, vizitarea a mai multor
moschei, a Mausoleului lui Ataturk, Muzeul Civilizaţiei Anatoliene, Muzeul
Cultural al copiilor, Muzeul de istorie din Ankara, precum şi numeroasele
bazare de dulciuri, mirodenii şi suveniruri. Workshop – urile la care am participat
au fost foarte interesante, deoarece informaţiile primite în cadrul
seminariilor („Traditional Games with Special Focus on Intangible Cultural
Heritage”, „Techniques and Recommendations on Curriculum Development”) ne-au
ajutat să înţelegem mai bine termenii în care trebuie conceput un material
didactic optional despre joc şi importanţa sa în educarea copilului, precum şi
modalitatea implementării acestuia în activitatea şcolară şi/sau extraşcolară,
astfel încât legătura dintre generaţii să nu se distrugă.
Toate activităţile realizate în
cadrul acestei mobilităţi au avut un caracter formativ deoarece dezvoltă
cadrelor didactice implicate competenţe digitale, civice şi lingvistice.
Echipa de proiect din România a
trăit o experienţă deosebită în zilele de 29 şi 30 octombrie când, împreună cu
toţi partenerii din cadrul proiectului, a vizitat aşa numita „a zecea planetă a
Sistemului Solar” – Cappadocia. Zonă vulcanică, de o frumuseţe uimitoare,
datorită reliefului său foarte interesant, Cappadocia ne-a dezvăluit o parte
din misterele ei: Lacul sărat (al doilea lac din lume, ca mărime), Valea
Ihlara, Oraşul subteran din Derinkuyu, Muzeul din aer liber din Göreme,
meşteşugul olăritului la Chez Ali, foarte multe peisaje unice în lume. A fost
impresionant!
Pe tot parcursul proiectului sunt
prevăzute opt întâlniri de lucru cu toţi partenerii implicaţi din fiecare ţară
participantă; astfel cea de-a doua mobilitate se va desfăşura în luna martie în
Bulgaria la Şcoala Nikola Vaptsarov, Aytos.
Implicarea şcolii noastre în
cadrul acestui proiect contribuie în mod pozitiv la dezvoltarea dimensiunii
europene a educaţiei, dar şi a propriei instituţii de învăţământ. Considerăm ca
aceste experienţe constituie modele de urmat pentru cei care doresc să
completeze aplicaţiile pentru obţinerea finanţării din partea Comisiei Europene
pentru asemenea proiecte de colaborare educativă cu diferite instituţii de
învăţământ din Europa
Proiectul este realizat cu
sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Erasmus Plus, noul
program al Uniunii Europene în domeniul educației, formării profesionale,
tineretului și sportului.
Toate informaţiile pe care le
furnizăm reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar
Agenţia Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei şi Formării
Profesionale şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care
este folosit conţinutul acestor informaţii.
Prof. Vasilica GAZDAC,
Școala Gimnazială „Tiberiu Morariu” Salva
Personalitatea copilului și a adolescentului
Termenii de persoană și
personalitate sunt atât de utilizați în limbajul cotidian încât fiecare are
sentimentul întrebuințării lor corecte în cele mai diverse situații. În schimb,
utilizarea lor ca termeni ai științei psihologice pune atâtea probleme încât
parafrazându-l pe P. Fraisse am putea spune că istoria psihologiei se confundă
cu istoria răspunsurilor la întrebarea ce este personalitatea. Răspunsurile au
fost uneori atât de diferite încât ne punem întrebarea dacă toți autorii
respectivi vorbeau despre același lucru. Se impune mai întâi să deosebim
persoana de personalitate. Termenul de persoană desemnează individul uman
concret. Personalitatea, dimpotrivă, este o construcție teoretică elaborată de
psihologie în scopul înțelegerii și explicării modalității de ființare și
funcționare ce caracterizează organismul psiho-fiziologic pe care îl numim
persoană umană.
Există date ce susțin că
nou-născuții sunt diferiți unul de celălalt. Diferențele individuale se
manifestă încă de la această vârstă, putând identifica două categorii de
influențe în diferențierea interindividuală.
- cele care țin de temperament și
care par a fi în cea mai mare parte înnăscute;
- cele ce țin de influențele
mediului.
Temperamentul se referă la
trăsături cu o anumită bază genetică ce modulează gradul de activism, energie,
emoționalitate reactivitate și sociabilitate ale copilului. Aceste trăsături
manifestate imediat după naștere pot rămâne relativ stabile de-a lungul vieții
dar pot fi și puternic influențate de factorii de mediu. Cu toate că factorii
ereditari pot determina temperamentul inițial al copilului, totuși mulți copii,
pe parcursul dezvoltării lor, cunosc schimbări semnificative ale stilului de
comportament. Aceste schimbări se datorează evenimentelor de viață, implicări
speciale ale părinților în munca cu copilul, experiențelor școlare și a celor
sociale. Rezultă că temperamentul nu apare ca o programare prestabilită ce
determină în mod mecanicist personalitatea, ci este un program deschis care
suportă influențele factorilor de mediu.
Unul din procesele cu impact
semnificativ în dezvoltarea personalității copilului îl constituie procesul de
„identificare”. Identificarea constă în adoptarea de către copil a
caracteristicilor, convingerilor, atitudinilor și comportamentelor unor
persoane semnificative.
Un alt moment important în
dezvoltarea personalității îl constituie dobândirea identității.
Procesul de formare a identității
este frecvent asociat cu perioada unor interogații ale adolescentului de genul:
„Cine sunt de fapt eu?”, „Încotro merg?” etc. Ceea ce la prima vedere semnifică
aspecte negative de comportament nu sunt decât etape firești de căutare și
consolidare a identității de sine.
Formarea personalității copilului
nu este prestabilită pe baza unui program genetic inflexibil, factorii de mediu
punându-și puternic amprenta pe tot parcursul vieții.
Niveluri de abordare a personalității
Subiectul uman poate fi studiat
și înțeles din punct de vedere cognitiv, emoțional, comportamental și biologic.
Personalitatea poate fi definită ca un pattern cognitiv emoțional,
comportamental și biologic distinct al unei persoane care:
- îi definește stilul personal
- îi influențează interacțiunile
cu mediul
Nivelul cognitiv
Pentru a se adapta la mediu,
ființa umană și-a elaborat un sistem de prelucrare a informației prin
selectare, transformare, stocare și reactualizare. Nivelul cognitiv vizează
modalitatea de operare cu cunoștințe și informații despre sine, despre
ceilalți, despre lume și societate, despre viitor și despre înțelegerea modului
de funcționare a psihicului uman, informații dobândite pe parcursul vieții.
Nivelul emoțional
Emoțiile sunt stări interne
caracterizate prin reacții fiziologice, gânduri specifice și expresii
comportamentale, sunt asociate cu modificări la nivelul proceselor fiziologice
ce au loc în corpul nostru: înroșirea feței, transpirație, modificări ale pulsului.
Nivelul fiziologic este cel care determină tipul și calitatea emoției.
În funcție de tipul emoției
vorbim de afectivitate pozitivă și afectivitate negativă.
Nivelul comportamental
Răspunde la întrebarea „Cum este
elevul X?„ poate fi dat în termenii: „Este inteligent și conștiincios” sau „Își
face regulat temele”. Descrierea adolescentului X ca fiind conștiincios ridică
problema dacă manifestă această trăsătură în toate situațiile de viață.
Caracterizarea unei persoane în
termeni de trăsături ar trebui să se facă cu multă grijă.
Interacțiunea nivelelor
Psihologul Eric Berne propune
structurarea personalității în trei stări ale Eului.
Eul de părinte – cuprinde cerințele, valorile, regulile normale,
opiniile, judecățile pe care o persoană le-a interiorizat, poate fi definit
sintetic prin cuvântul „trebuie”.
O persoană este dominată de Eul
de părinte atunci când are tendința să:
- judece pe alții
- impună
- dea ordine
- amenințe
- folosească un comportament
autoritar (voce, gesturi, intonație)
- protejeze
- consoleze etc.
Eul de adult – caracterizează comportamentul realist, logic și
rațional, poate fi definit sintetic prin cuvintele: cine, când, cum, ce? Eul de
adult este cel care:
- se informează
- compară
- evoluează
- analizează
- învață
- înțelege
- comunică
- ia decizii gândite
- rezolvă probleme
- negociază.
Eul de adult facilitează
eficiența și reușita în atingerea scopurilor propuse.
Eul de copil – însumează emoțiile, satisfacțiile, plăcerile și
neplăcerile, regretele și temerile, mânia și furia. „Doresc”, „îmi place” sunt
cuvinte care definesc Eul de copil. Eul de copil este cel care:
- se bucură
- se întristează
- râde
- plânge
- respinge
- are fantezii
- are neliniști
- se înfurie
- este: mic tiran, necontrolat,
egocentric, manipulator.
Există persoane care sunt
dominate de unul dintre Euri și se comportă conform caracteristicilor acestuia,
indiferent de situațiile sau de persoanele cu care se relaționează. Cazul ideal
este acela în care cele trei stări ale Eului sunt în echilibru și reacționăm
adaptat la situația în care ne aflăm.
Comunicarea pozitivă între două
sau mai multe persoane necesită o comunicare paralelă între structuri. Când de
exemplu răspund cu Eul parental unei persoane ce mi s-a adresat cu Eul de
copil, comunicarea se blochează. Am răspuns unei emoții, dorințe cu o regulă
sau restricție. Armonia celor trei stări și actualizarea lor adecvată situației
sunt o condiție pentru starea noastră de bine, copil sau adult, profesor sau
elev.
Bibliografie
Roșca Cosmovici – Psihologie
Ed. Camelia Livia VLAD
GPP „Trenulețul Veseliei” Bistrița
Despre curriculum
Curriculum ca expresie a
pătruns în cultura pedagogică europeană la jumătatea secolului al XX-lea, aşa
după cum afirma Nicolescu (1989, apud Dobridor, 2008) ca o construcţie
lingvistică bizară utilizată mai mult de psihopedagogii anglo-saxoni şi desemna
aspecte variate ale conceperii, planificării, organizării proceselor de instruire
şi educare în şcolile/sistemele publice sau private.
Eseul polemic a lui Dewey – The Child and the Curriculum (eseu
tradus în limba română de către Viorel Nicolaescu,1989) introduce pentru prima
dată expresia de curriculum cu toate că, ideea de curriculum nu este deloc una
nouă ci dimpotrivă, este surprins în Şcoala pythagoreică de la Crotona
întemeiată de Pythagorad din Samos, şcoală antică ce se baza pe un curriculum
explicat ca imn sacru de întemeiere şi organizare a studiilor. Acest curent
transferă practica educaţională străveche, dându-i un aspect ezoteric care,
exploatat de Dewey are meritul de a fi utilizat la adevărata valoare. Folosită
ca atare, formula latină nu înseamnă nimic semnficativ pentru educaţie ci mai
degrabă face trimitere la alergare şi activitate sportiv-distractivă gustată
semnificativ de lumea antică, conotaţiile provenind din ideea de circularitate
şi inflexibilitate a parcursului. Sensul conferit de Dewey are meritul
incontestabil de a fi explicitarea mult mai consistentă, expresia de curriculum
desemnând aşadar în viziunea autorului „predestinarea vieţii prin organizarea
şi desfăşurarea riguroasă a asimilării culturii, mai pe scurt, alegerea
ştiinţifică şi organizarea riguroasă a studiilor în şcoală pentru a aşeza viaţa
celui care învaţă pe o rută sigură, adaptată precis cerinţelor şi condiţiilor
mediului socio-profesional în care cel care învaţă va trăi” (Dewey, 1901,
Nicolaescu, 1989 apud Dobridor, 2005, Chiș, 2005).
Expresia de curriculum a suferit
în timp anumite transformări terminologice odată cu solicitările sistemelor
educaţionale, cu dinamica efectivelor de beneficiari şi utilizatori ai
curriculum-ului, adică în contexte formate în mare măsură de profesori, elevi
şi de raportarea experienţelor de învăţare la solicitările societăţii.
Curricullum: poate desemna realităţi
educaţionale complexe (Dewey, 1901); concept
operaţional pentru a desemna moduri ştiinţifice de proiectare, planificare,
organizare, desfăşurare a cursului studiilor în instituţiile şcolare
(Bobbitt, 1918 apud Dobridor, 2005, 2008).
Chiş (2005) evidenţia importanţa
unei lucrări de sinteză ce explică acest termen de curricular şi anume Curriculum Development. A Guide to Practice,
editată de John Willes şi Joseph Bondi (1984) cităm: „Termenul curriculum provine
din cuvântul latin currere care desemnează a alerga. Este utilizat în Scoţia în
anul 1820 şi cu un secol mai târziu în Statele Unite. Cu timpul, termenul a
alerga (în sens motric), capătă noi semnificaţii: cursă de studiu, deci
itinerar şcolar, parcurs de învăţare” (cit. în Chiş, pag.146, 2005) sau include
„toate experienţele pe care elevul le parcurge sub îndrumarea şcolii” (Kearney,
Cook, 1960 apud Chiş, 2005). Curriculum
ca proces de formare a competenţelor dintre actorii scenei pedagogice, cu alte cuvinte
ceea ce se realizează în sala de clasă şi ceea ce fac profesorii şi elevii pe
parcursul secvenţei de predare-învăţare. În sens larg curriculumul „se
constituie ca un plan de studiu ce încorporează două dimensiuni complementare:
una de concepţie, de viziune şi alta de structură (Willes and Bondy, 1984 apud
Chiş, 2005). „Curriculumul – fie el tradiţional, modern sau post-modern”
trebuie considerat un „organism viu”, „a doua natură a celui care se formează”
(Negruţ, Dobridor, 2008).
În privinţa curriculum-ului
integrat educaţiei speciale, incluzive, integratoare, acesta, în viziunea lui
Gherghuţ (2001) trebuie să răspundă la următoarele: care sunt finalităţile
actului educativ în raport cu nevoile specifice ale elevilor? Cum definim
scopurile şi obiectivele în condiţiile clasei integratoare? Este necesară
utilizarea unui curriculum adaptat/diferenţiat? Curriculumul integrat este
organizat într-un aşa mod încât
intersectează principalele arii tematice ale mai multor discipline, constituind
o viziune holistică şi interactivă a lumii reale (Shoemaker, 1989 apud
Chiş, 2005).
Bibliografie:
1. Alois, Gherghuț. Psihopedagogia persoanelor cu cerințe
speciale. Strategii de educație integrată, Editura Polirom, Iași, 2001.
2. Negreț-Dobridor, I. Didactica Nova sau Arta de a- învăța pe toți
(aproape) totul, Editura Aramis, Megapress, București, 2005.
3. Negreț-Dobridor, I. Teoria generală a curriculumului educațional,
Editura Polirom, Iași, 2008.
4. Vasile, Chiș. Pedagogie contemporană. Pedagogie pentru
competențe, Editura Casa Cărții de Știință, Cluj-Napoca, 2005.
Psih. Gabriel MUREȘAN-CHIRA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu