Citeşte nu pentru a contrazice, nici pentru a crede, ci pentru a
cântări şi a lua în considerare. (Francis Bacon)
Prezență bistrițeană la Conferința ABR de la Iași
Asociația Bibliotecarilor din
România a organizat, în zilele de 9-11 septembrie 2015, la Iași, Conferința
Națională „Biblioteca și provocările erei digitale”. Au participat bibliotecari
din toate tipurile de biblioteci, personalități culturale și științifice din
țară și de peste hotare, reprezentanți ai organelor centrale și locale legate
de bibliotecă, cultură și învățământ.
Lucrările conferinței s-au
desfășurat pe secțiuni, comunicările prezentate acoperind o arie largă de
preocupări, de la managementul și marketingul de bibliotecă până la abordări
privind biblioteca în spațiul virtual, imaginea și rolul bibliotecarilor, cooperarea
interbibliotecară, accesul la informație.
Delegația bistrițeană prezentă la
eveniment a fost una numeroasă, formată din: Victoria Fătu-Nalațiu- membru de
onoare al ABR, Pop Margareta – președinta filialei ABR Bistrița-Năsăud, de la
Casa Corpului Didactic Bistrița-Năsăud, Butuza Nicoleta Paula – vicepreședintă,
de la Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița, Creț Alina Mihaela,
Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița și Zus Adrian, Liceul cu Program
Sportiv Bistrița, în calitate de membri ABR.
În cadrul secțiunii Tehnici
pedagogice în bibliotecă, colega noastră Creț Alina a prezentat lucrarea
Comportament de lectură – studiu de caz asupra elevilor din Colegiul Național
„Liviu Rebreanu”, subliniind buna colaborare bibliotecar – cadre didactice –
elevi, fiind apreciată de către participanții la secțiune. O trăire culturală
deosebită, despre carte și „călătorii” ei, s-a derulat prin lansarea cărții
doamnei Victoria Fătu Nalațiu, Vedeniile călătorilor, apărută la Bistrița:
Editura Nosa Nostra, 2015, prezentată de către domnul Robert Coravu, directorul
Departamentului Publicații – Resurse Electronice, Compania de Material Didactic
ROMDIDAC, București.
Ca în fiecare an, s-au acordat
premii și distincții ABR pentru realizări profesionale și științifice deosebite
în domeniul științelor informării și documentării, pentru dezvoltarea
învățământului biblioteconomic, a instituției infodocumentare și a profesiei de
bibliotecar. Cu Diplomă de fidelitate a fost premiată și bibliotecara de la
Casa Corpului Didactic Bistrița-Năsăud, Pop Margareta, pentru contribuții
deosebite la activități profesionale și științifice ale asociației de-a lungul
a douăzeci și cinci de ani.
Conferința s-a încheiat pe 11
septembrie, cu vizita documentară în Republica Moldova, unde s-a realizat un
schimb de experiență cu specialiștii profesiei din biblioteci renumite ale
orașului Chișinău.
Bibliotecar Margareta POP,
CCD Bistrița-Năsăud
Rolul povestirilor istorice în educarea sentimentelor patriotice la preșcolari
„Fără dragoste de patrie nu
există nicio virtute autentică, niciun talent adevărat” (Chateaubriand)
Şcoala românească are misiunea de
a instrui şi educa la tânăra generaţie sentimentul ataşamentului faţă de ţară
şi popor, al respectului pentru istoria zbuciumată, eroică a poporului român.
În acţiunea de conştientizare a îndatoririlor faţă de prezentul şi viitorul
ţării, un rol deosebit revine cunoaşterii istoriei poporului român,
aprofundării legăturii strânse dintre trecutul, prezentul şi viitorul ţării.
Sentimentul patriotic la copii se realizează începând în familie şi continuând
în şcoală şi în societate.
Vârsta preşcolară este favorabilă
pentru formarea noţiunilor de morală, a deprinderilor de comportare civilizată,
este perioada când apar şi se dezvoltă trăsăturile de voinţă şi caracter, în
care se conturează personalitatea omului. Alături de aceste coordonate morale
se formează şi noţiunea de patrie, ţară, dragostea faţă de familie, de cei
dragi, de locul natal, faţă de strămoşii noştri, eroii ţării, sentimentul
patriotic. La această vârstă copilul este receptiv, sensibil, uşor impresionat
de ceea ce-l înconjoară. Sentimentul patriotic nu este un sentiment înnăscut,
ci se dezvolta în procesul educării copiilor, este rezultatul unei îndelungate
şi atente munci educative.
În acest sens este hotărâtor
rolul educatoarei, exemplul său personal, personalitatea acesteia, care
constituie un model pentru cei mici. Dascălul trebuie sa fie un bun patriot, să
pună suflet în pregătirea şi formarea tinerei generaţii, cetăţenii de mâine ai
societăţii româneşti.
Copiii trebuie să înţeleagă
specificul poporului din care fac parte, aspiraţiile lui, idealurile de ieri şi
de azi.
Educându-i, prin diverse
activităţi desfăşurate în familie şi în unităţile de învăţământ, învăţându-i să
îndrăgească limba pe care o vorbesc şi obiceiurile şi istoria ţării în care
s-au născut, ne putem asigura că tradiţiile vor avea continuitate în
generaţiile următoare.
În grădiniță, copiii își însușesc
unele reprezentări sumare despre fapte și evenimente istorice, însă neputând
intra în esența acestora. Așadar, la această vârstă se încearcă familiarizarea
copiilor cu istoria neamului, în primul rând, prin introducerea acestora în
atmosfera sărbătorilor naționale precum 1 Decembrie, 24 Ianuarie, 22 Decembrie.
În aceste contexte, se realizează activități artistico-plastice, muzicale,
practice, vizite la muzee și monumente istorice, însă cea mai la îndemână
modalitate prin care copiii pot face cunoștință cu trecutul sunt povestirile și
legendele istorice.
Acestea le dezvoltă inteligenţa,
sensibilitatea şi imaginaţia, îi trimit pe copii într-o lume de poveste, în
care vor trăi alături de eroi legendari evenimente cu o puternică încărcătură
istorică, patriotică, morală.
Rolul educatoarei este acela de a
crea o atmosferă magică, de poveste, prin intermediul căreia copiii să își
dorească să asculte și să învețe despre faptele vitejești ale unor eroi din
rândul înaintașilor noștri. Povestindu-le copiilor despre faptele eroice ale
românilor, despre curajul şi dăruinţa lor în lupta cu cei ce au dorit să ne
cotropească ţara, copiii vor înţelege că trebuie să poarte respect şi
recunoştinţă acestor eroi.
Mulți dintre marii scriitori
români au evocat evenimente istorice sau chipuri de eroi din trecutul glorios
al țării.
Cele mai cunoscute povestiri
istorice pentru copii sunt cele ale lui Dumitru Almaș, care prezintă, într-o
manieră originală și plină de realism evenimente și momente petrecute de-a
lungul istoriei, începând de la Burebista până în contemporaneitate.
Ion Creangă, în cunoscutele „Moș
Ion Roată și Unirea” și „Moș Ion Roată și Cuza-Vodă”, îi ajută pe cei mici să
înțeleagă împrejurările social-politice în care s-a înfăptuit unul dintre
mărețele evenimente din istoria poporului român – Unirea Principatelor.
Valoarea acestor povestiri este cu atât mai mare cu cât acestea au fost scrise
de un învățător contemporan al evenimentelor din acea vreme.
Povestirea „Stejarul din
Borzești” a lui Eusebiu Camilar evocă o întâmplare tristă din vremea domniei
lui Bogdan Vodă și a fiului său Ștefan, dar îi conștientizează pe copii de
frământările și cruzimea acelor vremuri.
O categorie aparte a textelor o
constituie legendele istorice. Explicând geneza unui lucru, a unul fenomen,
caracterul aparte al unui eveniment istoric, legendele apelează de obicei la
elemente fantastice. Legendele restituie istoriei nu numai fapte ale eroilor
noştri populari, ci şi o bogăţie de valori morale exprimate într-o limbă simplă
şi expresivă. Istoria naţională povestită de poporul însuşi, în legendele sale,
are căldura faptului trăit, la care naratorul participă sufleteşte. Legendele
istorice relevă, în formă concisă şi sobră, având mărcile stilului oral,
faptele oştenilor români şi ale domnitorilor care au pătruns în conştiinţa şi
tradiţia poporului, ca simboluri ale demnităţii naţionale (Negru-Vodă, Mircea
cel Bătrân, Alexandru cel Bun, Ştefan cel Mare, Mihai Viteazul). În asemenea
legende, personajele sunt realizate la interferenţa dintre realitate şi mit.
Domnitorii ţărilor române se bizuie pe virtuţile oştenilor: credinţa,
inteligenţa, vitejia. Patriotismul voievozilor români, ca şi al oştenilor, este
o însuşire firească, sensul existenţei lor fiind slujirea intereselor neamului.
Între legendele cunoscute se
numără „Legenda Vrânceoaiei”, „Condeele lui Vodă”, „Legenda tricolorului”.
Atât povestirile, cât și
legendele au, așadar, menirea de a dezvolta în sufletele copiilor sentimente și
valori precum dragostea de țară, dragostea de locurile natale, de familie,
respectul pentru înaintași, demnitatea, curajul, încrederea, credința.
Dumitru Almaş afirma că dragostea
de ţară şi iubirea pentru eroii neamului trebuie înfiripată în mintea şi
conştiinţa copiilor de la cea mai fragedă vârstă, spunând: „Istoria care nu se
uită devine legendă, iar legenda este aureola care împodobeşte istoria şi
luminează cu spor de lumină dragostea de ţară. Mult aş dori ca, aşa după cum nu
uită poveştile copilăriei, generaţiile noi, să cunoască tot mai adânc şi să nu
uite niciodată faptele străbunilor. Să le adune şi să le adăpostească în
conştiinţă ca pe propriile lor fapte, gânduri şi sentimente, integrate organic
în propria lor fiinţă. Am credinţa că o conştiinţă îmbogăţită cu datele oferite
de istorie se cunună cu veşnicia. Căci, chiar dacă omul e pieritor, poporul şi
ţara sunt eterne”.
Bibliografie:
- Goia, Vistian, (2003), Literatura pentru copii și tineret – pentru
institutori, învățători și educatoare, Editura Dacia Educațional,
Cluj-Napoca
- Ministerul Educației,
Cercetării și Tineretului, (2008), Curriculum
pentru învățământul preșcolar (3-6/7 ani), București
- Almaș, Dumitru, (1987), Povestiri istorice, Editura Didactică și
Pedagogică, București
Prof. înv. preșcolar Maria-Liana
HORGA
GPP „Căsuţa cu poveşti” Bistriţa
Studiul orizontului local în lecţiile de geografie
În structura programei şcolare
actuale problematica orizontului local ocupă un loc important, lansând
adevărate provocări de integrare a metodelor moderne în lecţiile de geografie.
Profesorul îşi propune familiarizarea elevilor cu aspectele geografice din orizontul
apropiat, precum şi dezvoltarea de capacităţi, deprinderi de a cerceta şi
întocmi referate, mini-lucrări ştiinţifice, toate cu scopul de a cunoaşte cât
mai bine locurile natale şi posibilităţile pe care le au elevii şcolii noastre
în vederea orientării şcolare şi profesionale privind ocuparea unui loc de
muncă în apropiere de localitatea natală.
Geografia, ca ştiinţă şi
disciplină de învăţământ, oferă posibilitatea formării unei concepții despre
natură şi societate, contribuie la cunoaşterea ştiințifică a realităţii
înconjurătoare. Obiectivul cercetării geografice este format din trei structuri
fundamentale: naturale, economice, demografice, reliefând faptul că sfera de
acţiune a ştiinței geografie depăşeşte stadiul clasic, al proceselor și fenomenelor
naturale, ajungând sa se ocupe de diverse realități naturale și umane. Prin
caracterul său informațional, formativ și practico-aplicativ, geografia
contribuie la cunoașterea științifică a realităților, este un domeniu larg de
cunoaştere și de soluţionare de probleme, fenomene sociale ale societăţii
contemporane. Direcţiile generate de obiectivele geografiei ca știință:
analiza, diagnoza, prognoza mediului geografic, permit elaborarea de studii și
soluții cu caracter aplicativ în scopul organizării optime a mediului geografic
de către om.
Prin specificul ei geografia
contribuie la formarea şi dezvoltarea gândirii elevilor, a personalității lor,
permite exersarea spiritului de observație prin contactul direct cu realitatea
înconjurătoare, dezvoltarea capacităţii de observare dirijată,
operaționalizarea cu simboluri. Demersul acestor acţiuni vizează stimularea
imaginației creatoare a elevilor, elaborarea de noi soluții, pe baza
elementelor însușite anterior, sintetizarea informațiilor şi aplicarea lor în diverse
situații de învățare, încurajarea motivației, a interesului pentru cunoaştere,
a curiozităţii.
Cele trei structuri naturale,
demografice și economice, permit efectuarea observațiilor directe în natură
prin experiențe și demonstrații. Pornind de la relații simple de suprafață
între fenomene, la legături complexe, profesorul de geografie trebuie să ajute
elevii în a înțelege că în natură totul se află într-o relație de
interdependență, în continuă transformare după legi bine determinate, legi pe
care oamenii le pot cunoaște și le pot respecta. Înțelegerea și interpretarea
fenomenelor din natură și societate reprezintă contribuția geografiei ca obiect
de învățământ la formarea concepției științifice despre lume și viață.
Înțelegerea corectă a fenomenelor naturii se realizează prin libertatea de
gândire a elevilor, de interpretare și aplicare a cunoștințelor transmise de
profesor la clasă și mai ales pe teren, în cadrul aplicațiilor practice.
Acestea au menirea de a dezvolta latura practică şi științifică a elevilor, de
a stimula dorința de cunoaștere și curiozitatea de a înțelege fenomenele și
procesele din mediul înconjurător. În același timp, aplicațiile practice
vizează și dezvoltarea unei atitudini de protejare a mediului înconjurător.
Orizontul local oferă
posibilități multiple de aplicații practice, având în vedere accesibilitatea.
În decursul acestor aplicații se realizează formarea noțiunilor
fizico-economico-geografice, orizontul local oferind ceea ce este necesar
pentru a demonstra și exemplifica desfăşurarea fenomenelor naturale,
manifestarea şi rezultatele acțiunii lor asupra învelișurilor geografice.
Aplicaţiile în orizontul local pot viza probleme privind geografia matematică,
diverse observații hidrografice, biopedoclimatice. Gama variată a tematicii
aplicațiilor practice include și observațiile privind populația, așezările
omenești, valorificarea resurselor naturale, dezvoltarea și amplasarea
industriei, extinderea şi specificul agriculturii, a căilor de comunicație.
Observarea directă de către elev
a peisajului în ansamblu și a fiecărei secțiuni în parte, îmbinate cu
explicațiile profesorului, au menirea însușirii conștiente a cunoștințelor de
geografie, permițând realizarea unor legături între cunoștințele însușite
teoretic și realitatea observată în mod direct, realizarea unor legături de
interdisciplinaritate cu noțiunile însușite la alte discipline de învățământ.
Organizarea aplicațiilor
practice, în vederea concretizării, consolidării cunoștințelor predate și a
evaluării acestora, este indicată la încheierea predării unei unități de
învățare sau a unei teme. Observațiile efectuate în teren se pot concretiza la
clasă prin întocmirea unor fișe de lucru, realizarea unor schițe simple de
hartă sau elaborarea de proiecte. Cunoașterea și analiza elementelor naturale
din orizontul local necesită și o exprimare grafică și cartografica a
trăsăturilor specifice diversității fenomenelor observate.
Demersurile teoretice și cele
destinate scopurilor practice nu se opresc la nivelul observațiilor directe, a
cercetării empirice asupra reliefului, pe teren sau la imaginea fotografică.
Ele sunt completate de sfera intuitivă, expresivă și explicativă a unor metode
de redare ilustrative a fenomenelor geografice. Folosirea desenului, a
materialului cartografic și contribuția profesorului prin dialog și
explicațiile date au rolul dezvoltării intuiției.
Pentru cunoașterea orizontului
geografic al municipiului Moreni, am organizat aplicații practice care au vizat
condițiile naturale, respectiv poziția geografică la contactul dintre
Subcarpați și câmpie, reţeaua hidrografică, dar și partea economică, prin
vizitarea zonelor industriale ale oraşului.
În vederea cunoaşterii
reliefului, la sfârșitul temei „Subcarpații” din programa de Geografie a
României am organizat cu elevii de clasa a VIII-a o aplicație practică în
Subcarpații dintre Dâmbovița și Prahova, cadrul natural al municipiului Moreni.
Aplicaţia practică organizată a
avut următoarele obiective:
- consolidarea cunoștințelor
geografice dobândite la orele de curs, vizând pregătirea temei pentru teza cu
subiect unic;
- formarea deprinderii de citire
și interpretare a hărții;
- înțelegerea varietății formelor
de relief dintr-o unitate geografică;
- evidențierea aspectului
Subcarpaților în raport cu unitățile de relief învecinate, respectiv câmpia
piemontana;
- studierea elementelor
biopedologice specifice Subcarpaților.
Pentru realizarea aplicației
practice s-a realizat o documentare bibliografică riguroasă și consultări
cartografice care permit ilustrarea corespunzătoare a formelor de relief. În
lecțiile de geografie am încercat realizarea unor profile geomorfologice cu
elevii de clasa a VIII-a, profile simple, longitudinale și transversale care
oferă informații asupra genezei, evoluției, caracterelor morfologice și morfometrice
ale formelor de relief. Dezvoltarea interesului pentru cunoaștere, dirijarea
observațiilor a avut ca rezultat deprinderea de către elevi a unor concluzii
logice privind intensitatea unor fenomene (șiroirea, torențialitatea), efectele
acestora asupra mediului, dar și cauzele care le-au generat, cu accent pe cele
antropice.
Elevii au fost pregătiţi în
vederea realizării aplicației practice inițial prin prezentarea temei, a
documentației bibliografice, a traseului parcurs și a obiectivelor urmărite.
Participanții la activitatea practică au echipamentul necesar unei excursii
pentru cunoaşterea elementelor naturale ale peisajului geografic (aparat de
fotografiat, caiet de notițe, busolă). La fiecare staționare pe parcursul
aplicației elevii au fost atenționați asupra fenomenelor importante ce
trebuiesc studiate, completând fişa primită.
În partea sudică a localităţii
Moreni, unde s-a realizat primul popas a fost pusă în evidenţa trecerea dintre
câmpia piemontană şi Subcarpaţii de Curbură. De asemenea este evidenţiat
aspectul reliefului subcarpatic.
În partea estică a localităţii
sunt remarcate aspecte privind zonele expuse acțiunii agenților externi din
cauze naturale sau antropice (defrişări excesive).
prof. Elena Marilena DESPA
Şcoala Gimnazială Dărmăneşti, jud. Dâmbovița
Modele educaționale incluzive în medii formale și nonformale
Educația incluzivă a apărut ca o
provocare spre schimbarea atitudinilor și mentalităților, precum și a
politicilor și practicilor de excludere și segregare. La Conferința Mondială
„Educația pentru toți; satisfacerea nevoilor de bază ale învățării”, de la
Jomtiem – Thailanda, 1990, s-a elaborate o nouă strategie a educației,
fundamentată pe paradigma „educația pentru toți”, iar „educația incluzivă” a
devenit parte integrantă a educației pentru toți. „Educația incluzivă”, ca
sintagmă, apare prin 1990, bazându-se pe principiul incluziunii care este mai
cuprinzător decât cel al integrării.
Incluziunea se referă la faptul
că oricine, indiferent de deficiența sa sau de dificultățile pe care le
întâmpină în învățare, trebuie tratat ca un membru al societății, iar diversele
servicii special de care are nevoie, trebuie furnizate în cadrul serviciilor
sociale, educaționale, medicale și celelalte servicii puse la dispoziția
tuturor membrilor societății” (apud Popovici D., 1999).
În Declarația de la Salamanca
(1994) se stipulează: „Principiul fundamental al școlii incluzive este că toți
copiii trebuie să învețe împreună, oricând acest lucru este posibil, indiferent
de dificultățile pe care aceștia le pot avea sau de diferențele care pot exista
între ei”.
Educația incluzivă se definește
prin următoarele particularități:
- toți copiii trebuie să aibă șanse egale de a
frecventa aceeași formă de învățământ și de a învăța împreună, indiferent de
apartenența lor cultural, social, etnică, rasială, religioasă și economic sau
de abilitățile și capacitățile lor intelectuale sau fizice;
- este un sistem de educație deschis, flexibil
adaptat necesităților persoanei;
- presupune o nouă orientare care pune
accentual pe cooperare, parteneriat, educație socială și valorizarea relațiilor
interumane;
- susține integrarea educațională, social,
profesională a tuturor copiilor în comunitate, pornind de la valorile pe care
le poate oferi familia;
- este un proces dinamic, care se dezvoltă
continuu în funcție de cultură și context;
- este parte a strategiei de dezvoltare a unei
societăți inclusive.
Instituția incluzivă asigură,
astfel, șanse egale tuturor copiilor, face ca diferența dintre copii să fie
respectată si valorizată, discriminarea și prejudecățile să fie combătute prin
politici și practice educaționale adecvate. Într-o instituție incluzivă copilul
trebuie să se simtă în siguranță, să dispună de oportunitatea de a discuta cu
semenii și adulții, să se simtă acceptat și valorizat, să fie pregătit să
accepte diferențele și să le utilizeze ca resurse pentru propria dezvoltare.
Valoarea grădiniței incluzive
constă în faptul că:
- grădinița este un loc în care copiii vin cu
plăcere, sunt sprijiniți pentru a avea succes;
- metodele de predare răspund diversității
celor care învață, învățarea este un proces bazat pe cooperare;
- direcțiile de dezvoltare sunt de înlăturare
a barierelor din calea învățării și de creșterea a gradului participării
tuturor copiilor la învățare.
Întrucât în comuna noastră
populația preșcolară este preponderant rromă am derulat în ultimii ani programe
de atragere și cuprindere în grădinița a copiilor rromi alături de copiii
români și cei maghiari. Unul dintre programele derulate la școala noastră a
fost „Programul Phare”. Obiectivul fundamental al acestui program a fost
asigurarea participării la educație a persoanelor provenite din grupurile
dezavantajate. S-a avut în vedere creșterea nivelului de implicare a acestor
copii în activitățile de învățare prin transformarea mediului educațional
într-un mediu incluziv.
Ca urmare a derulării acestui
proiect numărul de copii rromi a fost într-o continuă creștere, aceasta
datorându-se activității desfășurate în grădiniță, atracției pe care instituția
preșcolară a exercitat-o prin finalitățile sale, cât și prin rolul social
marcant pe care l-a probat an de an.
Dacă la început părinții au fost
reticenți ori confuzi în decizia de a-și da acordul pentru trimiterea la
grădiniță a copiilor lor, ori chiar nu acceptau că educația preșcolară ar putea
avea un rol important în viața celor mici, cu timpul au ajuns să-și dorească ca
aceștia să frecventeze grădinița.
Pentru a asigura succesul în
educația copiilor rromi am desfășurat la nivel de grupă și de unitate
activități și acțiuni specific construite, am abordat demersuri speciale, în
concordanță cu scopul propus – atragerea spre școlarizare a comunității rrome
de vârstă preșcolară.
La început am avut dificultăți de
integrare a unor copii de naționalitate rromă. Pentru a le rezolva am încercat
să cercetăm cazurile cu probleme, realizând pentru copiii respectivi fișe de
studiu de caz și vizite la domiciliu pentru a cunoaște cât mai bine și mediul
familial.
Prin fiecare studiu de caz am
urmărit să cunosc ce capacități are copilul, ce abilități, ce atitudini
prezintă, ce deprinderi și-a însușit în familie, care este nivelul limbajului
său etc.
Întocmind aceste fișe an de an am
ajuns să cunoaștem și să înțelegem cât mai bine comunitatea rromă, în special
relația părinților cu copiii lor. De asemenea un real ajutor pentru o cât mai
bună colaborare cu familiile copiilor rromi a fost si este mediatorul școlar,
cu care avem o relație foarte bună. Împreună facem tot posibilul ca, copiii
rromi să se integreze cat mai bine în viața socială, să primească o educație
eficientă.
Pentru o derulare cât mai
eficientă a obiectivelor propuse am participat la un curs de formare „Acces la
educație pentru grupuri dezavantajate”. Am fost pregătiți și ni s-au adus la
cunoștință idei importante, atractive și eficiente despre:
- educația incluzivă;
- metode active de învățare, învățare prin
cooperare;
- școala și comunitatea;
- învățarea diferențiată;
- „A doua șansă”.
În cadrul proiectului Phare un
prim pas spre conștientizarea părinților rromi asupra necesității școlarizării
copiilor lor, acesta fiind un obiectiv general am organizat în grădiniță
„Școala părinților”
Programul propune asigurarea unui
cadru organizat, formal și nonformal de derulare a activităților educaționale
proprii, parteneriatele în informarea și consilierea părinților, fiind un
element important al dezvoltării calității serviciilor oferite comunității
locale.
Întâlnim din ce în ce mai mulți
părinți care declară că nu au destul timp pentru a se dedica în mod activ și
continuu educației propriilor copii. Din păcate, există și persoane care
consideră că această sarcină este exclusiv în responsabilitatea sistemului de
învățământ, respectiv a educatorilor, profesorilor etc. Din aceste motive este
esențial ca părinții să conștientizeze importanța implicării lor în procesul
educațional și să învețe să identifice ceea ce este mai important pentru copiii
lor. Pe parcursul ședințelor părinții rromi au constatat că au ce să învețe:
cum să se poarte cu copiii lor, să-i observe, să-i sprijine emoțional, să le
dea mai multă atenție. În desfășurarea cursului am întâmpinat și dificultăți
neprevăzute. Multe mame participante la curs nu știau să scrie și să citească.
Cu această ocazie le-am făcut să înțeleagă ce importanță are frecventarea unei
instituții școlare.
Toți copiii, în special cei rromi
au nevoie de iubire, dăruire, înțelegere și prietenie, încredere și respect,
compasiune și ajutor, dar și de încercările lor unice. Pentru fiecare copil, un
proces sănătos de dezvoltare include și timpul încercărilor prin care trebuie
să treacă. Pentru un rezultat pozitiv, procesul trebuie obligatoriu însoțit de
către adulți. Învățând să înțeleagă și să accepte limitele impuse de către
părinți și de societate copiii își însușesc deprinderi esențiale de viață cum
ar fi: respectul, prietenia, iubirea, iertarea, acceptarea, cooperarea,
creativitatea, compasiunea, curajul, perseverența, autocorecția, prețuirea de
sine, independența și abilitatea de a se orienta și decide singuri.
Pe baza observațiilor făcute
despre comunitatea rromă am identificat nevoia implementării unui program care
sprijină participarea copiilor rromi la grădiniță. Din aceste motive in cadrul
proiectului Phare a fost prevăzută organizarea unei grădinițe de vară pe o
perioadă de 4 săptămâni. Grădinița noastră a derulat programul pe doua grupe,
fiecare grupă având înscriși un număr de 15 copii. Majoritatea copiilor
înscriși nu au frecventat grădinița, dar luau parte la activități și copii care
frecventau rar grădinița.
Obiectivul urmărit prin
desfășurarea acestor grădinițe a fost pregătirea copiilor în vederea înscrierii
la clasa I prin dezvoltarea abilităților necesare la un nivel cât mai apropiat
de cel al copiilor care au urmat cursurile grădiniței.
În cadrul activităților
instructiv – educative ca activitate opțională am introdus „Educația
interculturală”. Prin această activitate am urmărit ca obiectiv general
cunoașterea și respectul față de obiceiurile și tradițiile diferitelor etnii
(români, maghiari, rromi). Pentru că la vârsta preșcolară trebuie să formăm
comportamente sociale și moral civice adecvate unei conviețuiri pașnice, să
cultivăm prietenia și respectul reciproc între copii și respectul pentru
valorile culturale ale tuturor etniilor conviețuitoare.
Primele activități din cadrul
acestui opțional au fost cele de cunoaștere a sinelui, să conștientizeze că în
afară de propria etnie există și alte etnii: joc didactic – „Să ne cunoaștem”,
joc dramatic – „Cercul prieteniei”, joc senzorial – „Ghici cine sunt?”, joc de
rol – „Prima întâlnire” etc.
Alte activități desfășurate în
cadrul acestui opțional a fost primirea la noi în grădinița a unui meșteșugar
al comunității rrome, am învățat jocuri ale copiilor specifice fiecărei etnii,
am realizat activități de întrajutorare a familiilor defavorizate: oferirea
cadourilor de Crăciun, bucuriile semenilor noștri: 1 iunie.
Aceste activități cu specific
intercultural se pot aborda cu preșcolarii deoarece fiecare dintre ei dorește
să fie valorizat, să iasă în evidență cu ce are el mai valoros și interesant.
Copiii participă cu toată plăcerea la activități deoarece se creează o
atmosferă de lucru prin cooperare, în care copiii sunt încurajați să se exprime
și să se exteriorizeze într-o manieră liberă. În acest gen de activități copiii
se implică, antrenându-și familia, realizând astfel un bun parteneriat între
grădiniță și familie.
Educatoare Juliana BĂBĂLĂU
Prof. învățământ preșcolar Melinda
BÖGÖZI
Grădinița nr. 2 Ojdula, jud. Covasna
Biblioteci virtuale
Biblioteca virtuală reprezintă o
alternativă modernă a clasicului. Omenirea trebuie să țină pasul cu dezvoltarea
tehnologiei, cu modernizarea modalităților de acces la lectura. Biblioteca
virtuală presupune accesul la carte fie direct de acasă pe baza unui card de
fidelitate, legitimație de acces furnizată de biblioteca, fie la fața locului,
la sala de lectura în rețeaua locală a bibliotecii.
Biblioteca virtuală include
operele marilor scriitori, acolo unde este posibil. Biblioteca virtuala
presupune accesul la o bază audio a marilor povești, asemeni discurilor de
vinil de odinioară. Exista două modalități de a atrage potențialii cititori:
prima ar fi prezentarea unui fragment din respectiva carte si invitarea
consultantului la sala de împrumut, sau de lectura a bibliotecii; a doua variantă
ar fi accesarea audio a fișierului respectiv și atenționând ca toate cele
auzite reprezintă o adaptare a originalului, posibilii cititorii sunt invitați
să împrumute, să citească varianta originală.
Biblioteca viitorului va fi
informatizată sau nu va fi deloc... o parafrază a unui citat celebru care nu se
doreşte o profeţie ci numai un semnal de alarmă! Ceva trebuie schimbat în acest
domeniu al comercializării cărţii. Dificultăţile întâmpinate de editori în
promovarea producţiei de carte sau în procesul de vânzare propriu-zis,
dificultăţile prin care trec difuzorii, librăriile, bibliotecile, cititorii în
determinarea ofertei de carte, în selectarea titlurilor dorite sunt notorii.
Achiziţia de carte este din ce în ce mai redusă. Ceva trebuie să se întâmple...
Librăria Electronică este un
concept nou în România şi reprezintă, în fapt. Un sistem modern de prezentare
şi vânzare de carte la care pot apela toţi interesaţi. Librăria Electronică
este un spaţiu de prezentare, un „stand” permanent accesibil 24 de ore din 24,
de fapt unul sau mai multe calculatoare localizate pe Internet sau pe Intranet
unde se găseşte oferta de carte şi nu numai atât...
Biblioteca virtuală poate asigura
fiecărui cetăţean accesul contra cost sau gratuit la cărţi electronice precum
şi la informaţii privind produsele pe care firme din ţară şi străinătate doresc
să le mediatizeze pe această cale.
Colaborarea cu biblioteci,
edituri, şi asociaţii interesate în promovarea conceptului de carte electronică
asigură îmbunătăţirea şi diversificarea continuă a ofertei bibliotecii
digitale.
Cum pot apela Librăria Electronică?
Librăria Electronică poate fi
consultata direct, interactiv de la orice computer conectat la Internet sau
Intranet.
Un prim pas în căutarea
informaţiei poate fi apelul la unul sau mai multe motoare de căutare
(www.google.com, www.yahoo.com, www.altavista.com etc.) şi introducerea unuia
sau a mai multor cuvinte cheie, de exemplu: bibliotecă virtuală, librărie
electronică, referate, eseuri despre..., documentare cu tema..., e-texte etc.
Pentru cei care nu au acces la
Internet informaţiile disponibile în Librăria Electronică sunt copiate pe
suporţi tradiţionali (dischete, CD-ROM-uri etc.) şi distribuite ca atare. O
oglindă fidelă a acestor informaţii poate fi tipărită pe hârtie sub forma unui
buletin informativ. În plus informaţiile pot fi indexate după: autori, edituri,
subiecte etc. Un cititor interesat de un anumit domeniu consultă indexul de
subiecte şi găseşte trimiterile la titlurile corespunzătoare.
Principiul de funcţionare al
Librăriei Electronice simulează perfect funcţionarea unei librarii
tradiţionale. Oferta de carte fiind disponibilă, utilizatorii o pot consulta şi
accesa. Diferenţa este dată de metoda de comunicare.
Avantajele folosirii bibliotecii virtuale:
Avantajul esenţial este depăşirea
barierelor regionale pentru activitatea de achiziţionare a cărţii. Este ştiut
ca de cele mai multe ori pentru a intra în posesia unei cărţi difuzorii,
bibliotecile sau cititorii apelează la resursele locale, din localitate.
Un titlu introdus de o editură,
librărie, difuzor în Librăria Electronică este vizibil oriunde în ţară (sau pe
mapamond). Pe baza informaţiilor consultate în Biblioteca Virtuală beneficiarul
îşi poate achiziţiona fie contra cost, fie gratuit titlul sau titlurile dorite.
Un alt avantaj este
interactivitatea sistemului. Un titlu anunţat este disponibil imediat (în
secunda următoare). Datorita faptului ca informaţiile sunt gestionate
computerizat investigarea ofertei de informaţie capătă noi dimensiuni. Titlurile
pot fi regăsite după mai multe criterii de căutare: autor, editură, data de
apariţie, subiect tematic, „rafturile” Bibliotecii Virtuale se reaşează după
dorinţa cumpărătorului. Informaţiile din Librăria Electronică se regăsesc
într-una sau mai multe baze de date, acestea putând fi investigate după
criterii multiple (subiect, autor, colecţie, dată apariţie). Utilizatorii pot
accesa informaţia direct de acasă - practic un vis al bibliofilului sau al
simplului consumator de informaţie devine realitate: stând în faţa computerului
şi navigând prin noianul de cunoştinţe un simplu click ne poate aduce
materialul dorit la „uşă”.
Iată câteva biblioteci care au
site pe Internet:
- Biblioteca Academiei Române
(www.acad.ro).
- Biblioteca Naţională
(www.bibnat.ro).
- Asociaţia Bibliotecarilor si
Documentariştilor din Bucureşti - ABIDOB Organizaţie profesională având drept
scop apărarea statutului profesional al bibliotecarilor şi documentariştilor
(www.ong.ro/ong/abidov)
- Biblioteca Centrală
Universitară Acces online, Prezentare generală. Structură, Lucrări editate,
Informatizare, Servicii oferite, Istoric, Resurse Internet, Resurse documentare
(www.bcub.ro).
- Biblioteca Centrala
Universitară Mihai Eminescu - Iaşi Prezentare. Biblioteca în date, Structură,
Acces, Servicii oferite, Filiale on-line, Valori de patrimoniu, Publicaţii,
Informatizarea bibliotecii, Club, Biblioteca în imagini, Informaţii. Atelier,
Noutăţi, Link-uri (www.bcu-iasi.ro).
- Institutul Francez din Bucureşti
Stabiliment cultural, parte integrantă a serviciilor oferite de Ambasada
Franţei în România. Dispune de o sala de spectacol si cinema (Elvire Popesco),
mediatecă, bibliotecă, Intemet-cafe, oferă cursuri de limba franceză şi
iniţiere în Internet (www.itb.ro).
În cadrul programului SEI derulat
cu sprijinul Ministerului Educaţiei şi Cercetării, pe lângă dotarea cu tehnică
de calcul a fiecărei şcoli din România, se urmăreşte susţinerea procesului de
predare/învăţare prin instrumente moderne, compatibile cu nivelul actual al
sistemelor educaţionale folosite în lume. Sistemul este util deopotrivă
profesorilor şi elevilor prin stimularea creativităţii şi competiţiei. Acest
sistem modern de instruire şi gestiune a instruirii asistate de calculator este
sistemul AEL şi poate fi folosit şi pentru alte metode de curs, cum ar fi
instruirea la distanţă/ne-asistată.
Sistemul AEL este deschis,
dinamic, extensibil în permanenţă şi permite, printre altele, prezentarea mai
atractivă a lecţiilor prin folosirea manualelor în format electronic,
interactive, tutoriale, documentare video, demonstraţii, exerciţii, simulări,
jocuri educaţionale, teste etc. De remarcat este faptul că baza de date cu
manuale şi materiale de studiu poate fi actualizată permanent şi prin includerea
de materiale dezvoltate de către profesori.
Stocarea informaţiilor din
manualele existente urmăreşte structura acestora, fiind configurabilă în
funcţie de: capitole/lecţii cu titlu, descriere, conţinut, prezentări grafice,
bibliografie, trimiteri către subiecte conexe subiectului abordat, teste de
autoevaluare la sfârşit de capitol/lecţie sau teste globale. Materialele din
bibliotecă se deschid într-o fereastră de browser de Internet, fiind creat în
format hyper-text.
Ca o concluzie asupra acestui
material: biblioteca viitorului şi... de ce nu... procesul instructiv-educativ
al viitorului: Vor fi informatizate sau nu vor fi deloc!
prof. Mihaela-Pușa MIHEȘTEAN
Colegiul Tehnic Infoel Bistrița
Implicarea părinţilor în educaţia preşcolarului
Şcoala şi familia sunt cei doi
poli de rezistenţă ai educaţiei, care contribuie, prin mijloace specifice, la
formarea tineretului. Familia este prima şcoală a copilului. Ea este cea care
răspunde de trebuinţele elementare ale copilului şi de protecţia acestuia,
exercitând o influenţă atât de adâncă, încât urmele ei rămân, uneori,
întipărite pentru toată viaţa în profilul moral-spiritual al acestuia.
Familia ocupă un loc aparte în
sistemul instituţional al educaţiei. Acţiunea ei pe întreaga perioadă a
dezvoltării include şi toate laturile formării personalităţii. Ea reprezintă
unul din mediile de socializare şi educare din cele mai complete, datorită
posibilităţilor ce le are de a-l introduce pe copil în cele mai variabile
situaţii şi de a acţiona asupra lui prin cele mai complexe şi fireşti mijloace.
Familia oferă copilului primele
informaţii despre lumea ce-l înconjoară, primele norme şi reguli de conduită,
dar şi climatul socio-afectiv necesar trebuinţelor şi dorinţelor sale.
Influenţele educative pe care
familia le exercită asupra copiilor se pot manifesta fie direct (prin acţiuni
mai mult sau mai puţin dirijate), fie indirect (prin modele de conduită oferite
de către membrii familiei) precum şi prin climatul psiho-social existent în
familie.
Amprenta comportării părinţilor
în viaţa de familie lasă urme de neşters în sufletul şi viaţa ulterioara a
copilului. Familia cu un climat de încredere, stimă, prietenie, afecţiune,
comunicare şi continuă grijă pentru copil, este familia dorită.
Există şi familii cu probleme,
unde concepţia vieţii familiale este golită de sens, de conţinut şi grija
pentru copil este mult diminuată, influenţa negativă are amprente puternice
asupra copilului.
Dacă unele neglijenţe ale
părinţilor privind sănătatea copilului mic, duc la îmbolnăviri, la accidente,
în planul vieţii spirituale, a unor greşeli în educaţie sunt mult mai
complicate şi greu de înlăturat.
Se trag semnale de alarmă în ceea
ce priveşte educaţia părinţilor. Prin informarea şi educarea părinţilor se pot
preveni multe conflicte în viaţa de familie, care uneori pot ajunge la situaţii
iremediabile. Primele impresii despre lume şi viaţă, despre natură şi
societate, copilul le primeşte în familie. Nu întâmplător înţelepciunea
poporului nostru subliniază însemnătatea „celor şapte ani de-acasă”. Părinţii
constituie pentru copil primele modele de viaţă şi comportament. Modelul având
în acest caz, o funcţie orientativă în educaţie. Deseori părinţii se plâng: „Nu
ştiu de ce nu mă ascultă?”, „Ce să fac cu el este foarte neastâmpărat?”, „Este
obraznic şi supărător!”, dar sunt şi părinţi care exclamă şi se laudă cu
performanţele copilului.
Oricare ar fi problemele
părinţilor, un lucru e cert, părinţii au dreptul dar şi obligaţia de a lua
parte la viaţa copiilor lor, acasă dar şi în instituţiile preşcolare respectiv
şcolare.
Familia este locul unde copilul
învaţă să fie iubit, să iubească înainte de a face ceva practic. Familia este
considerată ca o cetate ce are rol primar de a asigura apărarea copilului în
fața unor „agresiuni” din afară: lipsuri, experienţe dure, nesigure, etc.
Important în mediul familial este calitatea legăturii dintre părinţi.
Fluctuaţiile raporturilor familiale, situaţiile particulare cum ar fi:
pierderea unui părinte, divorţul, recăsătoria, adopţia, induc un dezechilibru
şi o instabilitate în universul copilului mic care îşi pun amprenta pe
existenţa ulterioară.
Educatoare Nicoleta Sabina MORAR
Grădinița cu Program Normal Rebrișoara
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu