Pentru a şti puţin, trebuie să
studiezi mult. (Montesquieu)
Metode complementare de evaluare
Evaluarea a devenit în ultimii
ani, una dintre problemele majore în educație și învățământ, un accent deosebit
se pune pe utilizarea unor metode și tehnici de evaluare eficientă a elevilor,
aceasta presupunând și o serie de metode moderne, complementare.
Metodele de evaluare se referă
îndeosebi la modalitățile prin care se evaluează elevul, la drumul pe care îl
parcurge profesorul împreună cu elevul în demersul evaluativ. Evaluarea este
cea care furnizează atât cadrelor didactice, cât și elevilor, informațiile
necesare desfășurării optime a procesului de predare-învățare și se constituie
ca parte integrantă a acestui proces. Fără evaluare, nu putem cunoaște efectele
acțiunii desfășurate, așa încât pe baza informațiilor obținute, activitatea să
poată fi ameliorată și perfecționată în timp.
Metodele de evaluare se clasifică
astfel:
- metode tradiționale (evaluarea
orală, evaluarea scrisă, evaluarea prin probe practice și testul docimologic);
- metode complementare
(observarea sistematică a activității și a comportamentului elevilor,
proiectul, investigația, portofoliul, autoevaluarea, studiul de caz, referatul,
interviul, hărțile conceptuale.)
Spre deosebire de metodele
tradiționale, care realizează evaluarea rezultatelor școlare obținute pe un
timp limitat și de regulă cu o arie mai mare sau mai mică de conținut, dar
oricum definită – metodele complementare de evaluare prezintă cel puțin două
caracteristici:
- pe de o parte realizează
evaluarea rezultatelor în strânsă legătură cu instruirea, învățarea, de multe
ori concomitent cu aceasta;
- pe de altă parte ele privesc
rezultatele școlare obținute pe o perioadă mai îndelungată, care vizează
formarea unor capacități, dobândirea de competențe și mai ales schimbări în
planul intereselor, atitudinilor, corelate cu activitatea de învățare.
În procesul evaluării, utilizarea
metodelor tradiționale este foarte importantă, îndeosebi în evaluarea
realizării obiectivelor performative cognitive. Totuși, obiectivele
performative afective, care contribuie decisiv la formarea personalității
elevului, sunt mai puțin măsurabile cu aceste metode, de aceea se impune
cunoașterea și folosirea metodelor complementare. Metodele complementare de
evaluare sunt mult mai suple și permit profesorului să structureze puncte de
reper și să adune informații asupra derulării activității sale, utilizând
instrumente ce se adecvează mai mult la specificul situațiilor
instructiv-educative.
Voi prezenta, în continuare, o
parte din aceste metode complementare de evaluare.
1. Observarea sistematică a activității și a comportamentului elevilor
Această metodă se utilizează atât
în evaluarea procesului, cât și a produsului realizat de elevi. Observarea
comportamentului elevilor este realizată în cadrul orelor, furnizând numeroase
informații utile, greu de obținut pe alte căi. Profesorul își poate construi o
imagine despre fiecare elev, imagine ce poate fi consemnată folosind
următoarele:
- fișă de evaluare – prin care
profesorul urmărește evenimentele cele mai importante la care a fost observat
elevul (participarea la activități, manifestarea posibilităților de a învăța,
prezentarea părerilor personale etc.). Această fișă se utilizează în cazul
elevilor care au nevoie de sprijin pentru a putea învăța.
- scara de clasificare – indicând
gradul în care o anumită caracteristică este prezentă, frecvența cu care apare
un comportament.
- fișă de control/verificare –
prin aceasta se înregistrează o acțiune sau o caracteristică care este prezentă
în comportamentul elevului.
2. Proiectul
Este o metodă complexă de evaluare,
individuală sau de grup, care se poate folosi în evaluarea sumativă. Efectuarea
acestuia începe în clasă, este continuată acasă și finalizat tot în clasă.
Pentru realizarea unui proiect se impune de la început modalitățile de
desfășurare și evaluare a acestuia. Profesorul va stabili împreună cu elevii:
- tema proiectului;
- stabilirea obiectivelor
proiectului;
- formarea grupelor de lucru;
- repartizarea sarcinilor în
cadrul grupei;
- politica resurselor materiale
necesare – le va oferi profesorul- ca parte a sarcinii sau elevii trebuie să le
procure și în consecință , acestea vor fi evaluate;
- data finalizării proiectului;
- rezultatul evaluării – se va
evalua procesul, produsul sau amândouă;
- formatul cerut pentru
prezentarea raportului;
- activități intermediare impuse;
- standardele impuse pentru
realizarea și evaluarea proiectului;
Rolul cadrului didactic în
realizarea proiectului este de :
- tutore - coordonează și
urmărește pas cu pas realizarea proiectului;
- evaluator continuu – apreciază
munca depusă de fiecare elev;
- evaluator la sfârșitul
proiectului – evaluează doar procesul, produsul sau amândouă.
Realizarea materialelor și
cercetarea se realizează acasă, în afara orelor de curs.
Rezultatele activității sunt
evaluate în clasă, iar în vederea susținerii proiectului se întocmește un
raport care consemnează principalele rezultate ale grupei/elevului.
Realizarea proiectelor este o
activitate care oferă elevilor numeroase satisfacții, le oferă șansa de a se exprima
variat, folosind un limbaj științific, artistic, oral și în scris. În
realizarea proiectului, elevii pot folosi diferite mijloace ale comunicării
verbale, ilustrații, desene etc.
Metoda proiectului este foarte
eficientă în special în cazul abordării temelor interdisciplinare, tocmai
pentru că, prin natura sarcinilor pe care le propune, solicită transferul de
cunoștințe și competențe dobândite în cadrul altor discipline și valorifică
foarte mult competențele de comunicare, negociere, planificare, organizare.
3. Investigația
Oferă posibilitatea elevului de a
aplica în mod creativ cunoștințele însușite , în situații noi și variate, pe
parcursul unui interval mai lung sau mai scurt. Ea constă în solicitarea de a
rezolva o problemă teoretică sau de a realiza o activitate practică, pentru
care elevul este nevoit să întreprindă o investigație (documentare, observarea
unui fenomen, experimentarea etc.) pe un interval de timp stabilit. Activitatea
didactică desfășurată prin intermediul acestei metode poate fi organizată
individual sau pe grupuri de lucru. Elevii primesc o sarcină de lucru prin
instrucțiuni precise, ce consemnează fiecare moment al cercetării, ei trebuie
să rezolve sarcina. Elevii vor folosi o gamă largă de cunoștințe și capacități.
Investigația este o metodă de
evaluare în care elevul este pus în situația de a căuta o soluție la exigențe
și complexități diferite.
4. Portofoliul
Portofoliul reprezintă „cartea de
vizită” a elevului, și este o modalitate de evaluare complexă, care include
rezultatele obținute de elev prin toate celelalte metode și tehnici de
evaluare. Portofoliul urmărește progresul elevului, de la un semestru la altul,
de la un an la altul, de la un ciclu de învățământ la altul. Această metodă
complementară de evaluare oferă fiecărui elev posibilitatea de a lucra în ritm
propriu, stimulând implicarea activă în sarcinile de lucru și dezvoltând
capacitățile de autoevaluare.
Un portofoliul ar putea cuprinde:
- lista conținutului acestuia
(sumarul, care include titlul fiecărei lucrări/fișe și numărul paginii la care
se găsește);
- argumentația care explică ce
lucrări sunt incluse în portofoliu, de ce este importantă fiecare și cum se
articulează între ele într-o viziune de ansamblu a elevului/grupului cu privire
la subiectul respectiv;
- lucrările pe care le face
elevul individual sau în grup;
- rezumate;
- eseuri;
- articole, referate, comunicări
științifice;
- fișe individuale de studiu;
- proiecte și experimente;
- temele de zi de zi;
- rapoarte scrise – de realizare
a proiectelor;
- teste și lucrări semestriale;
- contribuții la revistele
școlare;
- postere, colaje, machete,
desene, caricaturi.
- chestionare de atitudini;
- înregistrări, fotografii care
reflectă activitatea desfășurată de elev individual sau împreună cu colegii
săi;
- observații pe baza unor ghiduri
de observații;
- reflecțiile proprii ale
elevului asupra a ceea ce lucrează;
- autoevaluări scrise de elev sau
de membrii grupului;
- alte materiale, hărți
cognitive, contribuții la activitate care reflectă participarea elevului/
grupului la derularea și soluționarea temei date;
În funcție de elementele sale
constitutive, portofoliul se clasifică în:
- portofoliu de prezentare sau
introductiv (cuprinde o selecție a celor mai importante lucrări);
- portofoliu de progres sau de
lucru (conține toate elementele desfășurate pe parcursul activității);
- portofoliul de evaluare
(cuprinde: obiective, strategii, instrumente de evaluare, tabele de rezultate
etc.)
În funcție de numărul celor
implicați în realizarea portofoliului, identificăm:
- portofoliul individual;
- portofoliu de grup.
Portofoliul este o mapă deschisă
la care elevul are acces tot timpul pentru a-l completa, actualiza și consulta
în vederea autoinstruirii, însă este și un instrument de evaluare curentă,
oferind profesorului informații esențiale despre performanța și evoluția
elevului într-o perioadă mai lungă de timp.
În evaluarea portofoliului,
profesorul trebuie să țină cont de particularitățile cognitive, atitudinale și
comportamentale ale fiecărui elev, deoarece portofoliul ilustrează efortul
depus de acesta în procesul de învățare.
Portofoliul îi oferă profesorului
o imagine complexă a personalității elevului, iar elevului îi oferă o
posibilitate generatoare de satisfacții în asumarea responsabilității
propriilor achiziții intelectuale.
Concluzii
Este recunoscut faptul că aceste
metode de evaluare constituie o alternativă la formulele tradiționale a căror
prezență domină. Alternativele oferite constituie opțiuni metodologice și
instrumentale care îmbogățesc practica evaluativă evitând rutina și monotonia.
Valențele formative le recomandă susținut în acest sens. Este cazul, în
special, al portofoliului, al proiectului, al investigației care, în afara
faptului că reprezintă importante instrumente de evaluare, constituie în primul
rând sarcini de lucru a căror rezolvare stimulează învățarea de tip euristic.
Valențele formative care susțin
aceste metode complementare ca practici de succes pentru evaluare sunt
următoarele:
- stimulează implicarea activă în
sarcină a elevilor, aceștia fiind mai conștienți de responsabilitatea ce și-o
asumă;
- asigură o mai bună punere în
practică a cunoștințelor, exersarea priceperilor și capacităților în variate
contexte și situații;
- asigură un demers interactiv al
actelor de predare-evaluare, adaptat nevoilor de individualizare a sarcinilor
de lucru pentru fiecare elev, valorificând și stimulând potențialul creativ și
originalitatea acestuia;
- descurajează practicile de
speculare sau de învățare doar pentru notă;
- reduce factorul stres în măsura
în care profesorul este un consilier, iar evaluarea are ca scop în primul rând
îmbunătățirea activității și stimularea elevului și nu sancționarea cu orice
preț, activitățile de evaluare cuprinzând materiale elaborate de-a lungul unui
interval mai mare de timp.
Utilizarea metodelor
complementare de evaluare încurajează crearea unui climat de învățare plăcut,
relaxat, elevii fiind evaluați în mediul obișnuit de învățare, prin sarcini
contextualizate; realizează experimente, elaborează proiecte, alcătuiesc
portofolii, acestea fiind în același timp sarcini de instruire și probe de
evaluare. Este important ca elevii să înțeleagă criteriile de evaluare,
procesul evaluativ, pentru a putea reflecta asupra performanțelor obținute, a
le explica și a găsi modalități de progres. Elevii nu trebuie evaluați unii în
raport cu ceilalți, scopul nu este de a-i ierarhiza, ci de a vedea evoluția,
progresul, achizițiile.
Prin metodele complementare de
evaluare se creează un climat psihosocial relaxant, în care rolul profesorului
este acela de partener al elevului în demersul instructiv-educativ, astfel
școala modernă putând să răspundă nevoilor beneficiarilor săi.
Bibliografie
1. Pedagogie, Constantin Cucoș,
Ediția a II-a revăzută și adăugită, Ed. Polirom, Iași, 2006
2 . Didactica literaturii române,
Emanuela Ilie, Editura Polirom, Iași, 2008
4. Didactica limbii și
literaturii române 2, Mariana Norel, Florentina Sâmihăian, București, 2011
Prof. Natașa RENTEA,
Școala Gimnazială Braniștea
Palatul Copiilor Bistrița – Întâlnire Comenius în Lisabona
Zilele trecute, la Escola Basica
2,3 Nuno Goncalves din Lisabona, Portugalia, a avut loc cea de-a patra reuniune
de proiect Comenius multilateral „Combining Europe with a Cultural Rope: let us
make a musical” (EU-ROPE). Scopul întâlnirii a fost acela de a evalua
activitățile derulate pe parcursul primului an de proiect(august 2013- iulie
2014) și stabilirea clară a obiectivelor pentru anul următor. Delegația de la
Palatal Copiilor Bistrița a fost formată din coordonatorul proiectului
Comenius, profesor Iulia Istrate și directorul instituției, profesor Sever
Șuteu.
Pe parcursul întâlnirilor de
lucru au fost evaluate, de delegațiile celor șase țări partenere in proiect
(Germania, Spania, Turcia, Polonia, Portugalia și România) produsele finale
obținute în primul an de activitate(imnul grupului Comenius, logo-ul
proiectului internațional, calendarul ce cuprinde materiale de la toți
partenerii implicați în proiect, broșura digitala cuprinzând rețete tradiționale,
dicționarul de cuvinte și expresii uzuale, în limbile țărilor partenere și
limba de comunicare a proiectului, engleza, portofolii, fișe de evaluare,
produse multimedia), spectacolele cu tema „Alice in Euroland”, atingerea
obiectivelor propuse pentru workshopurile derulate în întâlnirile de proiect
din Santpedor, Spania și Giresun, Turcia, precum și întărirea dimensiunii
europene prin experiențele de învățare interculturală, cooperarea elevilor din
diferite zone culturale, întreținea sentimentului de cetățean european și
implicarea tinerilor în prezentul și viitorul Europei. Fiecare partener a
prezentat activitățile specifice derulate în cadrul instituției, impactul
acestora asupra colectivului de cadre didactice, elevi, părinți și comunitatea
locală.
Pentru anul viitor s-a stabilit
realizarea unui show-colaj din intervenții specifice fiecărei țări,
manifestările artistice (dans, cântec, muzică instrumentală) având ca tematică
prietenia europeană(propunerea fiind a echipei din România).Workshopurile cu
caracter intercultural vor sta la baza realizării musicalului, acestea fiind
susținute de o comunicare prealabilă a tuturor elevilor implicați în proiect,
prin platforma eTwinning a proiectului, contul de facebook al proiectului și
toate celelalte forme de comunicare digitală.
Întâlnirile de lucru s-au
desfășurat la Escola Basica 2,3 Nuno Goncalves din Lisabona, într-o atmosferă
deosebită, deschisă și constructivă. Partenerii de proiect au avut ocazia de a
interacționa cu colectivul de cadre didactice al instituției de învățământ,
reprezentanți ai educației și implementării proiectelor europene din Lisabona,
dar si cu elevii în cadrul unor activități interactive, propuse de
organizatorii întâlnirii de proiect. Delegațiile celor 5 țări europene au
participat la ziua aniversară a instituției gazdă, ocazie cu care materiale
realizate de elevi, pe diferite discipline de învățământ au fost prezentate
într-o expoziție complexă, au fost susținute momente artistice și s-au derulat
diferite demonstrații și competiții sportive. Invitații au fost provocați de
elevi, la o întrecere sportivă de kaiac-canoe (la Marina Parque das Nações),
care a fost o experiență minunată, de neuitat, pentru toți participanții.
Gazdele ne-au ajutat să
descoperim Lisabona, un oraș superb, cu o istorie îndelungată, astfel am
vizitat cel mai vechi cartier al orașului, Alfama, unde încă se mai păstrează
atmosfera medievală, Catedrala Sé, impresionantul Castelo de Sao Jorge,
Mosterio de Jeronimos (Manastirea Jeronimos), construită în cinstea descoperirii,
de către Vasco da Gama, a rutei maritime către India, Padrao dos Descobrimentos
(Monumentul Descoperirilor) și Cascais, stațiunea cosmopolită a regilor de
odinioară.
Vizita de lucru a fost un
adevărat succes și a dat posibilitatea deschiderii totale în comunicarea și
relaționarea ulterioară pentru derularea optimă a activităților viitoare și
pentru atingerea tuturor obiectivelor parteneriatului Comenius.
Acest proiect este finanțat de
Comisia Europeană prin programul „Învățare pe tot parcursul vieții” și toate
informațiile furnizate reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de
proiect, iar Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației
și Formării Profesionale si Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul
în care este folosit conținutul acestor informații.
Prof. coordonator Iulia ISTRATE
Palatul Copiilor Bistrița
Lectura publică a tinerilor condeieri
Vineri, 13 iunie, o parte dintre
elevii talentaţi literar din judeţ, împreună cu membrii juriului – scriitorul
Virgil Raţiu, poeta Andreea Gal şi doamnele inspectoare şi organizatoare Monica
Buboly şi Ramona Salak – şi-au dat întâlnire în cadrul premierii Concursului
Naţional „Tinere Condeie”, faza judeţeană, la Librăria Casa cărţii – N.
Steihardt. Elevii laureaţi, provenind de la Colegiul Naţional „Liviu Rebreanu”,
Bistriţa, Colegiul Naţional „Petru Rareş”, Beclean, Şcoala Gimnazială „Grigore
Silaşi”, Beclean, Liceul Tehnologic Lechinţa, Şcoala Gimnazială Budacu de Sus,
Şcoala Gimnazială Nr. 4, Bistriţa şi Palatul Copiilor Bistriţa, au fost
susţinuţi de familie şi prieteni, dar şi de scriitorii şi profesorii care au
evaluat lucrările înscrise în competiţie.
Juriul a oferit date interesante
legate de meseria de scriitor, cu riscurile, drepturile ei, dar şi privitoare
la modul în care sufletul poate să sălăşluiască în creaţiile literare realizate
de elevi, făcându-i conştienţi de faptul că toţi cei care au avut suficient
curaj să se înscrie la acest concurs şi să îşi asume critici constructive sau
dezamăgiri au fost „premiaţi” cum se cuvine, participarea la un concurs de
talie înaltă precum „Tinere Condeie” fiind un bun prilej în dezvoltarea şi
cultivarea abilităţilor literare. Pe lângă aprecierile, analizele aplicate pe
scrierile proaspete ale elevilor, venite din partea juriului, doamna profesoară
de limba română Fulga Daniela, cu o experienţă bogată în rândul literelor, a
oferit tinerilor o lecţie importantă despre rolul literaturii în dezvoltarea
personalităţii adolescenţilor.
Odată cu finalizarea premierii,
s-a desfăşurat o lectură publică în care elevii au redat fragmente din
propriile lor creaţii. Colega mea, Alexandra Andrecuţ, una dintre laureate, ne
mărturiseşte „După părerea mea, această festivitate de premiere a depăşit
într-adevăr limitele impuse de ierarhii. Cel mai plăcut şi mai interesant
moment a fost, cred eu, lectura publică. Mi-a făcut mare plăcere să ascult
textele celorlalţi participanţi, să cunosc o fărâmă din creaţiile şi chiar din
sufletul lor. Consider că ar mai trebui organizate astfel de momente, nu doar
în cadrul unor festivităţi de premiere, ci şi ca activităţi de sine stătătoare.
Doresc să îi felicit pe toţi participanţii şi să le urez succes şi multă
inspiraţie pe mai departe!” Câţiva dintre ei sperăm că vor fi şi câştigători ai
fazei naţionale a concursului şi vor putea beneficia de o tabără de creaţie
„Tinere Condeie” în vacanţa de vară.
După-masa literară a fost
petrecută într-un cadru familiar, într-un mod agreabil, pentru toţi cei
prezenţi.
Cristina BRICI, clasa a VII-a
Jurnalism, Palatul Copiilor Bistriţa
Vernisajul tinerilor artişti
Concursul Naţional „Olimpiada
meşteşugurilor artistice tradiţionale”, prin organizarea Palatului Copiilor
Bistriţa, profesor coordonator Elena Nacu, şi-a desemnat câştigătorii, la
finalul lunii mai, în cadrul festiv. La vernisajul desfăşurat cu acest prilej
pe holurile prelungi ale Palatului au participat, pe lângă instituţia gazdă –
Palatul Copiilor Bistriţa – prof. Nacu Elena, Clubul Copiilor Năsăud – prof.
Mihalache Mircea, Clubul Copiilor Sângeorz-Băi – prof. Pop Nastasia Lenuţa,
Şcoala Gimnazială Nr. 1, Bistriţa – prof. Scridon Corina Maria, Şcoala
Gimnazială Budacu de Sus – profesori coordonatori Bălan Viorica şi Stejărean
Mariana, Liceul Teoretic „Radu Petrescu”, Prundu Bârgăului– prof. Morar Diana.
Lucrările au fost executate în
diferite tehnici tradiţionale: sculptura în lemn, pictură pe lemn (icoana pe
lemn), icoană pe sticlă, pictură naivă, pictură decorativă pe linguri de lemn,
ceramică, proiect icoane, desen. Tematica acestei competiţii a fost preponderent
bazată pe artă religioasă, exemplificată prin imagini sublime, pe traducerea în
imagini a unor poezii cu specific tradiţional.
Juriul, format din inspector
şcolar prof. Păvăluc-Gal Enikő – preşedinte – şi prof. Nacu Elena, prof. dr.
Morar Diana, prof. dr. Scridon Corina Maria – membri, apreciind pe baza
următoarelor criterii: respectarea tehnicii tradiţionale a meşteşugurilor,
folosirea surselor de inspiraţie autentice, compoziţia armonioasă, în funcţie
de tehnica aleasă, folosirea materialelor adecvate tehnicii meşteşugurilor,
expresivitate, ritm şi cromatică echilibrate, a stabilit următorul clasament:
- Sculptură în lemn: Premiul I –
Târgoveţ Andrei, clasa a XII-a, Clubul Copiilor Năsăud;
- Pictură pe lemn: Premiul I –
Moronka Ioana, clasa a X-a, Premiul II – Joja Sorina, clasa a VIII-a, Premiul
III – Stanciu Cătălina, clasa a X-a, toate trei elevele activând la Palatul
Copiilor Bistriţa.
- Icoane pe sticlă, clasa
pregătitoare – clasa a II-a: Premiul I – Moldovan Cristian, Premiul II –
Moldovan Maria, Premiul III – Ivan Francesca, cu toţii frecventând cursurile de
pictură ale Palatului Copiilor Bistriţa; clasele a III-a şi a IV-a: Premiul I –
Zara Teodora, Palatul Copiilor Bistriţa, Premiul II – Cardan Iulia, Clubul
Copiilor Sângeorz-Băi, iar Premiul III – Ţarcă Alexandra, Palatul Copiilor
Bistriţa; la clasele a V-a şi a VI-a: Premiul I – Gabor Florin Ionuţ, Clubul
Copiilor Sângeorz-Băi, Premiul II – Văcar Dorotheea, Premiul III – Marian
Maria, ambele de la Palatul Copiilor Bistriţa; clasele a VII-a şi a VIII-a:
Premiul I – Ioja Sorina, Premiul II – Pop David, ambii de la Palatul Copiilor
Bistriţa iar Premiul III – Lăcătuş Cătălina de la Liceul Teoretic Radu
Petrescu, Prundu-Bârgăului;
- Pictură naivă: Premiul I –
Bodescu Ştefania, clasa a VIII-a, Palatul Copiilor Bistriţa;
- Pictură pe linguri de lemn:
Văcar Dorotheea, Premiul II – Bartha Ioana, Premiul III – Pop David, un trio
frumos, tot de la Palatul Copiilor Bistriţa;
- Ceramică: Premiul III –
Mihalache Mihail, clasa a X-a, Clubul Copiilor Năsăud;
- Proiect icoane: Premiul I –
Oprea Andreea, clasa a VIII-a, Şcoala Gimnazială Budacu de Sus, Premiul II –
Moldovan Luca, clasa a V-a, Şcoala Gimnazială Nr. 1, Bistriţa, premiul III –
Cîrcu Marinel, clasa a VI-a, Şcoala Gimnazială Budacu de Sus;
- Desen – Premiul I – Ometiţă
Dragoş Cătălina, clasa a IX-a, Clubul Copiilor Năsăud.
Compoziţiile au fost pline de
inventivitate, demonstrând astfel talentul copiilor, dăruirea profesorilor
coordonatori. Sensibilitatea, meşteşugul, răbdarea cu care elevii au realizat
lucrările se reflectă cel mai bine prin accentele aşezate în lucrări, accente
care creionează personalitatea fiecărui mic artist.
Atmosfera a fost întreţinută de
corul copiilor de la Şcoala Budacu de Sus, sub coordonarea doamnelor profesoare
Viorica Bălan şi Mariana Stejărean, care au interpretat cântece patriotice şi
religioase, costumaţi în mândrul port tradiţional.
Apreciem în mod deosebit
activitatea derulată, suntem foarte mândri de colegii noştri artişti şi
felicităm toate echipele performere şi pe sufletul acestei competiţii, doamna
profesoară Elena Nacu. O parte dintre cei mai buni artişti sperăm că vor convinge,
ca şi de atâtea alte dăţi, la faza naţională a concursului, desfăşurată la
Sibiu. Expoziţia mai este deschisă la Palatul Copiilor. Vă invităm să vă
bucuraţi de această paletă minunată de culoare, cer şi poveşti!
Alexandra BĂLAN, clasa a VI-a
Jurnalism, Palatul Copiilor Bistriţa
Extragerea aurului cu cianură
Dată fiind fascinația exercitată
de metalul galben-strălucitor, omenirea a răscolit pământul în căutarea aurului
din cele mai vechi timpuri folosind metode variate: de la spălarea nisipului
aurifer în vase simple sau folosirea tehnicilor hidraulice și până la tehnicile
moderne care presupun cunoștințe în domeniul chimiei.
Cea mai controversată metodă de
extracție a aurului este, fără îndoială, cea cu cianură deși această tehnologie
este folosită de 100 de ani iar în ultimii 20 de ani, aproximativ 90% din aurul
extras la nivel mondial este obținut prin această tehnologie.
Acest procedeu a fost pus la
punct în anul 1887 de către chimistul John Stewart MacArthur, finanțat de
frații Robert și William Forrest. De atunci, procedeul MacArthur-Forrest a fost
utilizat pe scară largă, datorită marii sale eficacități. Cu ajutorul lui,
poate fi extras – în funcție de condiții - chiar până la 97% din aurul conținut
în minereu.
Cu toate aceste avantaje, există
voci care se opun cu vehemență acestei metode dat fiind impactul pe care îl au
asemenea exploatări asupra mediului. Reabilitarea unei mine de aur este un
proces îndelungat care durează în medie 5-20 ani și care trebuie să țină cont
de formele de relief, sursele de apă, condițiile tehnice, faună, vegetație etc.
Comisia Europeană a precizat că
posibilitatea interzicerii acestei tehnologii nu este deocamdată justificată
dar subliniază importanța respectării stricte a legilor și standardelor impuse
de autoritățile europene în domeniu.
Prof. Georgeta BORȘ
Colegiul Tehnic Grigore Moisil Bistrița
Diseminarea activității
desfășurate în cadrul cursului de formare continuă „Life long learning”
Eurodidaweb - Pedagogical Use of
Internet and Multimedia Tools,
15 – 19 iulie 2013, Roma – Italia
În acest articol/ document
prezint sintetic activitatea pe care am desfășurat-o în perioada
15.07.2011-19.07.2013 în calitate de beneficiar al unei burse în cadrul
Programului de Învățare pe Tot Parcursul Vieții, subprogramul Comenius, acțiunea
„Formare continuă pentru personalul implicat în educația școlară, din
învățământului preuniversitar”. Acest proiect a fost finanțat din două surse
importante: fondurile europene Comenius și fonduri FSE – Programul Operațional
Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane.
Site-ul oficial al programului
sectorial: http://www.anpcdefp.ro/programe/llp/comenius/index.html
Alte link-uri utile:
http://www.anpcdefp.ro/programe/llp/referinta/Apel_2013/Apel_national_2013.pdf
http://ec.europa.eu/education/trainingdatabase/search.cfm
http://www.anpcdefp.ro/programe/llp/comenius/formulare.html
Titlul activității de formare:
Eurodidaweb – Pedagogical Use of Internet and Multimedia Tools
Locul activității de formare:
Roma, Italia
Instituția organizatoare: F.C.
„Europaclub” LIDS „Sapienza” University - Roma
La curs au participat profesori
de diferite specialități, din Spania (2),Grecia(1), Turcia(4), Irlanda(3),
Cehia (2) dar si din Romania(17).
Desfășurarea activităților pe zile:
Luni, 15 iulie 2013 – A avut loc
întâlnirea cursanților la Universitatea Sapienza, Piazza Aldo Moro 5;
- Vizitarea Campusului, a
principalelor facultăți din cadrul acesteia, arhitectura clădirilor și
vizitarea „Museo dell' arte classica” – Muzeul de artă Clasică al Universității
Sapienza care adăpostește copii perfecte ale lucrărilor artistice găsite în
majoritatea muzeelor lumii.
- Prezentarea laboratorului
UNILABS/DIGILAB din Via dei Volsci, 122 unde s-a desfășurat întreaga activitate
de formare. Profesorii italieni au fost Prof. University Teacher, Alberto
Pigliacelli Director-Manager Responsible (europaclub.pigliacelli@gmail.com) și
Prof. Stefano Lariccia, University Teacher, researcher at Sapienza Università
di Roma www.stefanolariccia.it.
- Prezentarea cursanților în fața
colegilor și a profesorilor organizatori; fiecare cursant și-a prezentat
competențele profesionale, motivația, țara, regiunea și școala unde își
desfășoară activitatea. Accentul s-a pus pe prezentarea competențelor.
Marți, 16 iulie 2013 – Începerea
cursului propriu-zis în laboratorul UNILABS/DIGILAB al Universității
,,Sapienza”, Via dei Volsci, 122.
- Cursul a debutat cu tema
,,Perspective istorice ale web-ului”, la sfârșitul mileniului al doilea,
evoluția world wide web. Importanța platformelor educaționale și caracterizarea
lor.
- World Wide Web, un instrument
de împărtășire a cunoștințelor, predare și învățare HTML prin Web, utilizarea
platformelor: Zope, Plone, Moodle, Plaxo, Last Pass, Xmarks – platforme open
source ș.a.
- Elemente de comunicare
hipertextuală și hipermedia, etapele de elaborare a proiectelor multimedia.
- Accesarea www.plone.com,
analiza resurselor plone. Conceperea primului proiect multimedia Plone prin
importul și exportul de instrumente multimedia.
-Importul de documente din alte
programe prin folosirea editorului Wysywyg.
Miercuri, 17 iulie 2013 –
Activitate desfășurată la Universitatea “Sapienza” – Piazzale Aldo Moro, 5 –
Roma, care a constat în:
- Conceptul de workflow: membri,
roluri și tabele de drepturi, drepturi locale și drepturi globale, fluxul de
documente.
- Conceptul workflow în cadrul
platformelor educaționale. Etape de dezvoltare a unui proiect multimedia.
- Cum să gestionezi un grup de
publicații, review-uri și membri;
- Folosirea resurselor
multimedia: exemple de proiecte Plone cu conținut multimedia sub diferite
forme.
- Managementul informației,
funcții inițiale de bază, arhetipale, utilizate în proiecte multimedia;
managementul resurselor, a vocabularului specific www, inserarea imaginilor, a
sunetului și a hiperlink-urilor.
- Construirea unui web Plone
„Eurodidaweb Plone” – „Europaclub” cu teme diferite caracterizând obiective
turistice importante din Roma și nu numai.
- Studierea funcțiilor classes
(CSS) pentru realizarea unei pagini multimedia Plone care conduc la dezvoltarea
proiectelor multimedia educaționale.
Joi, 18 Iulie 2013 – Activitate
desfășurată la DIGILAB, Via dei Volsci 122, care a constat în:
- Inserarea imaginilor și a
sunetului într-un site Plone, download și upload intern. Prezentarea
proiectelor Plone de către cursanți. Votarea paginilor și adăugarea
comentariilor.
Vineri, 19 iulie 2013 –
Dezvoltarea site-ul personal pe platforma Ploud: https://shalita.ploud.com
- Activitate de grup: Construirea
site-ului grupei „Europaclub/ Eurodidaweb site”. Modificarea stilurilor CSS
pentru producerea unui layout personalizat. Încărcarea pe platforma Plone sau
utilizând alte CSM-uri folosind facilitățile internet. Administrarea site-ului
și folosirea procedurilor simple scrise în site-ul Plone sau altele cu ajutorul
facilităților internet.
EUROPACLUB este un loc de
întâlnire virtual unde oamenii pot să-și împărtășească cunoștințe, experiențe
și bune practici foarte utile pentru noi, cadrele didactice.
La www.europaclub.eu găsiți o
comunitate virtuală a celor care vor să împărtășească din experiența lor
educațională și un mediu de învățare virtuală care se poate folosi în procesul
de învățare la clasă.
Fiecare cursant a exersat pe
propriul calculator, cursul fiind proiectat pe tabla interactivă. Permanent
s-au putut vedea exemplificările lectorului, iar instrumentele multimedia erau
ușor de utilizat, conexiunea Internet fiind permanentă.
La final s-au acordat și
Certificatele de participare la curs.
Activitățile pe care le-am
desfășurat și le desfășor în continuare sunt următoarele:
- Organizatorul ne-a pus la
dispoziție contactele e-mail ale formatorilor, de asemenea avem o rețea de
contacte cu ceilalți participanți.
- Din proprie inițiativă
aprofundez softurile care înlesnesc învățarea la distanță, de asemenea îmi voi
perfecționa anumite lecții.
- Din proprie inițiativă, voi
menține legătura prin email și telefon cu colegii participanți la curs, pentru
a realiza schimbul de informație. Din nevoile specifice instituției mele, se
vor încheia parteneriate cu școlile pe care le reprezintă participanții la
curs.
- Voi menține legătura cu
formatorii prin email pentru a mă pune la curent cu noutăți din domeniul TIC.
Voi efectua activitățile din
planul de diseminare la diferite grupuri țintă, prin acestea urmărindu-se modul
de realizare al obiectivelor propuse prin aceste acțiuni.
Activitatea de formare a avut și
va avea impact la nivel local/regional prin:
- prin activitățile de diseminare
organizate, publicarea unor articole în cotidianele locale, prin postarea de
materiale pe diferite site-uri, se va promova o nouă imagine a școlii la nivel
local, regional și național;
- prin realizarea de parteneriate
cu școli și instituții din Uniunea Europeană se va întări cooperarea
interregională, în special la nivel transfrontalier;
- a condus și va conduce la
consolidarea dimensiunii europene în activitățile instituției mele;
- se va folosi și mai mult TIC în
predare sporind eficiența actului didactic;
- îi voi încuraja pe colegii mei
să participe la cursuri de formare în străinătate și să participe la programe
educaționale europene;
- dezvoltarea cunoașterii
diversității culturale în rândul cadrelor didactice din școală și din alte
școli, a elevilor dar și a membrilor comunității sângeorzene.
Din punct de vedere pedagogic,
activitățile din timpul cursului (Aplicațiille Last Pass, Xmarks, Plaxo, modul
de lucru cu Mz Open, TimeView, Plone, lucrul cu Slide share) au fost la un
înalt nivel științific, formatorii au fost deosebit de competenți, mi-a plăcut
în mod deosebit abordarea psihopedagogică și prezentarea noțiunilor. S-a reușit
implicarea tuturor cursanților în activitățile formatorilor, s-a lucrat
individual și în grup, sarcinile de lucru au fost precise. S-a lucrat într-un
laborator modern și foarte bine utilat, ni s-au asigurat toate materialele
necesare. Începând cu primul contact organizarea a fost excelentă pe toată
durata stagiului și se poate spune că activitatea de formare la care am
participat a fost excelentă sub toate aspectele.
Concluzie: Școala virtuală
Școala virtuală este o extensie
logică a utilizării computerelor în predare. Învățământul virtual presupune un
stil pedagogic modern, îndrăzneț, care favorizează coeziunea morală a
grupurilor de referință care alcătuiesc organizația școlară (structurile
conducerii manageriale, colectivul didactic, colectivele claselor de elevi,
consiliul părinților, etc.). Școala virtuală utilizează în mod deliberat instrumente
noi de comunicare umană mediată de computer. Prin folosirea judicioasă a
resurselor umane și materiale se va crea un climat psihosocial adecvat în
termeni de coeziune morală, profesională, intelectuală, comunitară. Informația
este adusă la îndemâna elevilor prin ei înșiși, respectiv prin efortul elevilor
de a sistematiza și organiza această informație. Este un proces de învățare
centrat pe elevi și mai mult decât atât, centrat pe inteligență, pe
inteligențele multiple ale elevilor care nu sunt încă suficient de bine
exploatate.
Modelul organizațional necesar în
plan pedagogic în contextul afirmării societății informaționale este cel al
școlii deschise care produce învățare la scară socială, dar, care, în același
timp, învață permanent în și din raporturile sale cu lumea, cu mediul cultural,
economic, politic, comunitar.
Prof. Ștefania Monica MĂGUREAN,
Liceul Teoretic „Solomon Haliță” Sîngeorz-Băi
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu