Educația dezvoltă aptitudinile native pentru virtute ale acelora care
dispun de ele. (Platon)
Nevoia permanentă de etic
Introducere la Reperele etice (1)
Există deja o exegeză, cel puțin la nivelul introducerilor, prezentărilor, prefețelor (făcute de critici, filosofi și literați) la cărțile, cursurile, conferințele, articolele eticianului Teodor Vidam, Această încercare modestă subscrie „exercițiilor de admirație”, ca o recenzie fragmentară și stângace în orizontul unei percepții posibile de la un anumit nivel al întâlnirii și al așteptărilor ce se dezvoltă de aici. Având la îndemână cartea Teodor Vidam, Repere esențiale ale gândirii etice europene, Ed. Argonaut, 2012, prescurtat: [V2012], încercăm să redescoperim semnele inimii nobile… ca omagiu față de un eveniment personal și discret din 12 XI. Pentru un studiu al operei profesorului și gânditorului Teodor Vidam, am simțit nevoia de cinci termeni, deopotrivă consacrați și înnoitori la nivelul încercării noastre nevrednice de a scrie despre și a comenta aspecte inefabile…
1. Erörterung (în accepțiunea
noastră: cercetarea dimpreună cu un comentariu al ei)
2. Ereignis (în accepțiunea
noastră: experiența semnificantă)
3. Gelassenheit (disponibilitatea
în special la nivelul receptării)
4. Sinalethism (înlănțuirea
adeveritoare explicată de Constantin Noica în Logica lui Hermes, exemplificată
prin Tomas d`Aquino)
5. Clynamen (deviere, abatere,
termen folosit de Epicur într-o analogie cu mișcarea atomilor pentru explicarea
instituirii morale, în sensul puterii libertății de a depăși necesitatea)
Primii trei termeni sunt
heideggerieni, reîntâlniți la Paul Ricoeur, în demersul explicării metaforei
esențiale, a dialogului despre ființă și Dasein, păstorul ființărilor în
ipostaza reprezentativă înțelegerii deopotrivă a omenescului pe parcursul
raportării la lume, la divin, la ideal, la timp, la finalitatea excursului
însuși. Pe scurt, în cazul filosofului român, încercăm să surprindem căutarea
„ființei etice”, și pașilor constituirii moralității. Următorii doi termeni
urmăresc verificarea unor intuiții in
statu nascendi: A) Vorbim despre un gânditor de anvergură europeană B)
Vorbind despre reperele etice selectate de autor: ca să le cunoști sau
recunoști, trebuie parcurs drumul, dar ne gândim și la continuarea firească a
operei sale filosofice.
1. Prezență singulară pe tărâmul
filosofiei românești despre care s-a învățat că îi lipsește preocuparea etică,
îl descoperim cu entuziasm, încercând a defini „fenomenul Vidam”, prin nevoia permanentă de etic, iar domnul
profesor universitar este o prezență extrem de activă populând ritmic și
coerent tărâmul cercetării cu lucrări de importanță vitală pentru lumea în care
trăim. Spirit cartezian, autorul Reperelor
își definește de fiecare dată termenii, îmbogățindu-i mereu: „Moralitatea, la fel ca și limbajul, este o operă
spontană și colectivă… Morala
aparține deopotrivă sferei acțiunii și culturii. Ea este produs și proiect:
produs datorită intercondiționării dintre moralitate și imoralitate, proiect
pentru că e imposibil să se sustragă devenirii sociale… Ea analizează critic și
orientează. Paradoxul moralei este
de a pendula între necesitățile de a orienta și demersul convingerii, adică de
a lua parte la acțiune prin adeziune. În raport cu morala, etica este o cercetate sistematică de ordin secund, dar nu
secundar. Obiectul său de cercetare sistematică îl constituie judecățile de
valoare despre conduitele umane, adică un corpus sistematizat despre principii
și norme morale…” [V2012] p.148.
Dincolo de temeiurile
actualității eticii (sociologic, antropologic, praxiologic), statutul ei
științific (prin cunoaștere spornică și adecvare la obiect, abordare
interdisciplinară) și filosofic (prin tradiție, istorie, obiect sau domeniul de
referință, natura demersului), dincolo de funcțiile eticii (cognitivă,
normativă, axiologică, persuasivă) și modalitățile discursului etic, dincolo de
virtuțile și limitele funcției educative descoperim reperele autentice,
inclusiv prezențele românești în aria filosofiei europene. „Considerăm că pașii semnificativi în plan
etic al ființei umane pot fi următorii: trecerea de la condiția de agent
natural la aceea de agent moral; trecerea de la condiția de individualitate
prin intermediul conștiinței morale la aceea de persoană rezonabilă și trecerea
de la persoana rezonabilă la aceea de personalitate al cărui principal suport
îl constituie caracterul. Acolo unde personalitatea se estompează, moralitatea
se diminuează.” [V2012] p.208.
2. Și-a dedicat întreaga viață
cercetării etice… „O alchimie în muguri
de crez”. Iată omul de a cărui experiență și model avem nevoie… „Prima obligație pe care o practicăm… este
ordonarea experienței trăite” [V2] p.122. Viziunea marxistă indică omul ca ființă teleologică… iar viziunile
idealiste și toate filosofiile, în general, recurg la un epohe, un fel de
oprire a spiritului, sau acordului rațiunii, într-o clipă de răgaz, oarecum
uitată astăzi datorită obsesiilor individualismului și consumerismului ce
marchează crizele actuale: „s-a pierdut
autoîntemeierea rațională și autoinstituirea politică legitimă și responsabilă”…
„Datoria eticianului este de a înțelege,
explica și justifica omul contemporan în singularitatea sa, raportându-se la celelalte
ființe și la restul lumii” [V2012] p.14.
3. Este nevoie de o deschidere
spre recunoașterea și cultivarea adevărului întemeietor al acțiunilor
responsabile. „Nici perspectiva
determinării strict economice, nici subordonarea exclusivă a celorlalte valori
sacrului nu ne scoate din impas.” [V2012] p.15.
4. Pornind de la adevăr se poate
spera la dreptate și la îndreptățirea binelui recognoscibil și confirmabil al
atitudinii și faptelor noastre, totuși baza ne apare destul de subțire dacă
ținem seama de paradoxul inferenței
asupra căruia atrăgea atenția Leibniz: „Se
caută ceea ce se știe, și nu se știe ce se caută”. Totuși… „Întregul real imediat care ne înconjoară,
tot ceea ce constituie realitatea noastră nemijlocită, nu se poate concepe
decât în funcție de ideal.” ([V2012] p.138). „Adevărul nu e adevăr, fie el științific, filosofic, artistic, sau
teologico-religios pentru a se substitui spiritului, ci reprezintă coloana de
rezistență și permanența acestuia…” ([V2012] p.118.
5. O posibilă abatere a eticianului
român de la stilul său sintetic, riguros și sobru ar putea fi ceea ce am
anticipa imaginând-o scrisă urmând poeticul și meditativul (gen „Singen und
Denken”) sau precum Învățăturile lui
Neagoe Basarab către fiul său Teodosie, ca Meditațiile împăratului Marcus Aurelius, sau ale Sfântului
Augustin, ca Exercițiile spirituale
ale Sf. Ignatiu de Loyola, ca zicerile de aur pytagorice, sau cele ale lui
Epictet, ca scrierile-parabole ale lui Paul Coelho, ca un jurnal al conștiinței
(precum Max Frisch ori Elias Canetti), ca niște scrisori adresate fiului său,
fiilor spirituali, poporului nostru, punând în fața tuturor un dar sublim, o
reînnoită etică a educației caracterului, atât de necesară unei lumi aflată în
derivă.
„Moralitatea cere de la fiecare eforturi reînnoite și reluate în mod
repetat de formare a unui caracter demn și responsabil.” [V2012] p.163 / „Formarea eticii caracterului solicită o
înțelegere justă a relațiilor dintre experiență și valoare, sintagmă neglijată
pe nedrept în arealul gândirii filosofice românești.” [V2] p.123 / „Viitorul nostru depinde de justa cumpănire a
mai multor balanțe: în primul rând concilierea între cerințele teoretice și
practice, în al doilea rând, echilibrarea fragilă dintre interese și valorile
care le servesc, în al treilea rând, identificarea unui modus vivendi între
cunoștințe, interese și valori.” [V2012] p.127.
Prof. Ovidiu BOCȘA,
Școala Gimnazială „Ion Pop Reteganul” Reteag
Săptămâna altfel la „Avram Iancu”
Săptămâna altfel „Să știi mai multe, să fii mai bun” a început la
Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Bistrița cu „Ziua sportivă”, zi în care s-a
desfășurat o amplă acțiune la care au participat toți elevii școlii, în două
serii. Activitatea a avut ca partener „Asociația de luptă antidrog A.M.A.” și
s-a desfășurat sub sloganul „Sportul Contra Droguri”. Și cum sportul reprezintă
o activitate de natură fizică, activitatea s-a desfășurat pe terenul de sport,
avându-i ca antrenori pe profesorii de sport și făcând exerciții ritmice pe o
muzică bine aleasă. Coordonatorul întregii acțiuni a fost consilierul educativ
din școală, profesor pentru învățământul primar, Biriș Ana Maria, ajutată de
diriginții și învățătorii claselor participante.
Mai multe informații găsiți pe
saitul școlii www.sgai.ro.
„Ziua atelier” din cadrul Săptămânii altfel desfășurate la Școala
Gimnazială „Avram Iancu” a adus împreună mai multe școli din județ, școli
participante la proiectul educațional „Meșteșuguri și tradiții”. Au sosit
invitați elevi și profesori din Salva, Tonciu, Petriș, Telciu și au adus cu ei
costumele tradiționale din zonele geografice respective, cântece populare
specifice și ne-au împărtășit câteva obiceiuri și tradiții locale: pictarea
icoanelor pe sticlă, împodobirea cu mărgele o ouălor de Paști, împletirea
coșurilor din papură, torsul lânii cu ajutorul furcii. Profesorii din școala
noastră au organizat expoziții și ateliere de lucru pe holurile școlii, unde
elevii și profesorii s-au întâlnit și au împărtășit din cunoștințele lor. A
fost invitată de onoare cântăreața de muzică populară Ioana Hangan, care a
cântat un cântec religios legat de sărbătoarea pascală, iar eleva noastră Adina
Bojor a cântat o horă care i-a făcut pe toți invitații, mici și mari, să se
prindă în joc, demonstrându-se încă o dată faptul că, cântecul și jocul îi
unește pe oameni, îi face să fie mai buni, așa cum a remarcat doamna director
Elena Andron. Mai multe imagini găsiți pe saitul școlii www.sgai.ro.
Prof. Elena NĂSTASE,
Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița
Ziua internațională a francofoniei
„Organizația Internațională a
Francofoniei” (în franceză „Organisation
internationale de la francophonie”) este o organizație internațională care,
pornind de la afinitatea pentru limba franceză, reunește state și guverne de pe
cinci continente: 53 de state și guverne cu statutul de membru cu drepturi
depline, 2 cu statutul de membru asociat și 13 cu statutul de observator.
Termenul de „Francofonie” a fost
utilizat, într-o primă accepţiune, la sfârşitul secolului al XIX-lea, pentru a
desemna spaţiile geografice unde limba franceză era folosită în mod curent.
În anii 1950-1970, s-a avansat
ideea unei comunităţi francofone, fapt care a condus la crearea primelor
organizaţii şi instituţii francofone. La 20 martie 1970, se înfiinţează Agenţia
de Cooperare Culturală şi Tehnică (ACCT), cu sediul la Paris, unica organizaţie
interguvernamentală şi principalul operator al Mişcării Francofone. Începând de
la această dată, ziua de 20 martie marchează „Ziua Internaţională a Francofoniei”.
Anual „Ziua Francofoniei” este
sărbătorită și în unitățile școlare din județul nostru printr-o serie de
activități realizate de către profesori de limba franceză, dar nu numai,
împreună cu preșcolarii sau școlarii din grădinițe și școli în activități
foarte diversificate, de la jocuri, cântece și poezii în limba franceză, până
la audiții, prezentări video și Power Point, expoziții sau concursuri Karaoke
și de cultură generală. Dintre activitățile realizate în săptămâna 17-21 martie
2014 și trecute în Oferta de programe și
activități a Casei Corpului Didactic pentru anul școlar 2013-2014, în 19
unități școlare din județ 46 cadre didactice au realizat 39 de activități
diverse împreună cu cei 2140 de elevi implicați în aceste activități pe
parcursul „Săptămânii francofoniei”.
Școala Gimnazială nr.4 Bistrița |
Școala Gimnazială „Iustin Ilieșiu” Anieș |
Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița |
Școala Gimnazială nr.7 Viișoara |
Liceul Teoretic Sanitar Bistrița |
Școala Gimnazială „Liviu Rebreanu” Chiuza |
Școala Gimnazială „Grigore Herinean” Galații Bistriței |
Liceul Tehnologic „Liviu Rebreanu” Maieru |
Școala Gimnazială „Paul Tanco” Monor |
Școala Gimnazială „Gavril Istrate” Nepos |
Școala Gimnazială Nimigea de Jos |
Școala Gimnazială „Ion Pop Reteganul” Reteag |
Școala Gimnazială „Florian Porcius” Rodna |
Școala Gimnazială Vermeș |
Școala Gimnazială „Grigore Silași” Beclean |
Școala Gimnazială „Tiberiu Morariu” Salva |
Pe lângă aceste activități au fost
realizate alte activități interesante sub patronajul Societății ARFA (Asociaţia
de Prietenie Româno-Franceză) cu ocazia „Zilei francofoniei”, continuate cu
alte activități extracurriculare derulate în perioada „Săptămâna Altfel – Să ştii mai multe, să fii mai bun” (7-11 aprilie
2014). Cu siguranță aceste activități se vor desfășura și în viitor, într-o
tradițională deja „Săptămână a francofoniei” menită să încurajeze studiul
limbii franceze și în afara clasei, prin activități cât mai interesante și atractive
pentru copii.
Profesor metodist Elena Egreta
MARC
CCD Bistrița-Năsăud
Primăvara francofonă la ARFA – Asociaţia de Prietenie Româno-Franceză
ARFA este o asociaţie înfiinţată
la Bistriţa în 1991, care are ca scop promovarea limbii franceze şi a valorilor
francofone. Acţiunile pe care le derulează se adresează în primul rând
tinerilor, dar şi altor iubitori ai culturii şi civilizaţiei franceze. De-a
lungul anilor, cel mai important partener a fost Asociaţia Franche-Sylvanie din
oraşul Besançon, înfrăţit cu municipiul Bistriţa.
În luna martie s-a deschis
sezonul activităţilor pe care asociaţia ARFA le propune publicului şcolar. Este
vorba în primul rând despre, probabil cea mai cunoscută sărbătoare a limbii
franceze, Ziua Internaţională a
Francofoniei, sărbătorită anual la 20 martie. Voluntarii asociaţiei au
propus o activitate inedită, care să aducă în atenţie fondul de carte al
asociaţiei – peste 8000 de volume în limba franceză, din toate domeniile.
Cărţile au coborât în stradă
printr-un stand de carte francofonă, care a fost prezentat astfel în faţa
sediului din zona pietonală. Ca premiu pentru un răspuns corect la o întrebare
trasă la sorţi, orice iubitor de literatură franceză a avut şansa să câştige o
carte oferită de ARFA. Elevi de la Colegiul Național „Andrei Mureşanu” Bistriţa
şi membri ai asociaţiei au fost gazde ale acestei acţiuni care s-a desfăşurat
în intervalul 10,00-15,00. Numărul mare de vizitatori, precum şi varietatea
acestora – trecători obişnuiţi, elevi de la şcolile din municipiu, reprezentanţi
ai presei – au arătat că lectura rămâne o activitate îndrăgită, iar cărţile
dăruite au provocat la un exerciţiu nonformal de cultură generală.
Pentru Săptămâna Şcoala Altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun, care se
desfăşoară la nivel naţional în perioada 7-11 aprilie, ARFA organizează
ateliere de artă plastică şi lectură cu vorbitori nativi de limbă franceză.
Elevii sunt aşteptaţi să confecţioneze bijuterii din ghips vopsit şi să picteze
sub îndrumarea artistului Michel Vinay.
Alţi doi voluntari ai asociaţiei,
Maurice şi Jacqueline Boulogne vor propune un periplu în lumea cărţilor prin
activităţi ludice, lectură şi un concurs de cultură generală pe teme de cultură
şi civilizaţie franceză. Sunt aşteptaţi elevi de la liceele „Liviu Rebreanu” şi
„Andrei Mureşanu” Bistriţa, dar şi de la şcolile gimnaziale „Ştefan cel Mare”
şi Nr. 4.
Toate activităţile vor avea loc
la sediul asociaţiei de pe str. Liviu Rebreanu, nr. 2-5.
Biblioteca ARFA are uşa deschisă
pentru toţi cei care sunt interesaţi să afle mai multe lucruri despre lumea
francofonă, să se pregătească pentru examene şi concursuri sau să petreacă un
moment de relaxare în lumea nepreţuită a cărţilor.
Prof. Monica BUBOLY
Președinte ARFA
Curs de iniţiere în limba germană pentru adulţi
În prezent, în condițiile
globalizării, comunicării pe plan global, și implicit a circulației persoanelor
și extinderii pieței de muncă, alături de limba engleză apare tot mai evidentă
necesitatea cunoașterii limbii germane, solicitată pe plan european și datorită
oportunităților oferite de piața muncii din Germania.
Limba germană este limbă oficială
în mai multe țări europene (Germania, Austria și Liechtenstein), una din
limbile oficiale în alte țări (Belgia, Elveția și Luxemburg), precum și limbă
oficială regională în unele regiuni europene (regiunea autonomă Tirolul de Sud
din nordul Italiei, Raionul național german Halbstadt din Rusia și Raionul
național german Azovo din Rusia) și are statut de limbă co-oficială locală
într-o serie de localități din Danemarca, Polonia, Slovacia, Ungaria și
România. Până în 1990 a fost și una dintre limbile oficiale ale Namibiei iar
din 1990 este limba națională.
Totodată, germana este una dintre
cele trei limbi de lucru ale Comisiei Europene (alături de franceză și
engleză), una dintre cele cinci limbi de lucru ale Adunării Parlamentare a
Consiliului Europei, una dintre cele șase limbi oficiale ale OSCE și una din
cele patru limbi oficiale ale Asociației Europene de Liber Schimb.
Limba germană rămâne cea de-a
treia limbă străină studiată în lume (după engleză și franceză) și acest lucru
a fost luat în considerare de către Casa Corpului Didactic a județului
Bistrița-Năsăud care a ieşit în întâmpinarea cererii din întreaga comunitate,
nu numai a cadrelor didactice din învățământul preuniversitar, încă de acum
patru ani când au debutat Cursurile de
iniţiere în limbi străine pentru adulţi, de învățare a limbilor engleză,
franceză, germană şi italiană, cursuri cuprinse în „Oferta de programe de
formare continuă, proiecte şi activităţi” a CCD BN.
Astfel, deoarece exigenţele
contemporane ale civilizaţiei şi şcolii europene cuprind și educaţia pe tot
parcursul vieţii, care constituie nu numai un drept ci și o condiție a
dezvoltării de responsabilități și independențe profesionale, un număr din ce
în ce mai mare de adulți de diferite profesii participă la aceste cursuri care
le asigură un nivel al competenţelor lingvistice de bază, cel puţin la
nivelurile A1 şi A2 ale Cadrului Comun European de Referinţă pentru limbi.
Deși numărul celor care studiază
limbi străine în școală este foarte mare, cei care ajung să stăpânească limbile
studiate la un nivel suficient sunt relativ puțini deoarece învăţarea unei
limbi străine este un proces de durată, având în vedere diferenţele
semnificative între diferitele sisteme lingvistice ale limbilor străine
studiate şi cel al limbii române. Cu atât mai mult studiul limbii germane cere
un efort deosebit datorită diferențelor dintre structurile celor două limbi
situate în categorii diferite, una în categoria limbilor germanice și alta în
cea a limbilor romanice. Tocmai de aceea este de apreciat efortul cursanților
înscriși la cursul de germană care vor parcurge cele 80 de ore, în două module
a câte 40 de ore fiecare, și care se desfășoară din luna ianuarie până în luna
iunie 2014, cursanții participând în fiecare sâmbătă la cele patru ore ale
cursului de limba germană.
Formatoarea este Mihaela-Ioana
Cotuțiu, profesor de specialitate, gradul didactic I, titulară la Colegiul
Tehnic INFOEL Bistrița și examinator acreditat ECL (European Consortium for the
Certificate of Attainment in Modern Languages), un formator creativ, cu pasiune
și dăruire pentru profesia sa și cu un dezvoltat simț al umorului, calități
care se regăsesc în metodele de predare interactive și activitățile diverse din
timpul orelor de curs.
Cursul de inițiere în limba germană pentru adulți se va finaliza cu
evaluarea și certificarea cursanților care vor absolvi cele două module până la
sfârșitul anului școlar în curs. Și, având în vedere interesul crescut pentru
studiul limbilor străine al adulților de toate vârstele și profesiile, se
impune în continuare dezvoltarea competenţelor lingvistice nu numai ale
elevilor și studenților ci și ale celor care doresc să beneficieze de piața de
muncă germană sau, pur și simplu, să își împrospăteze cunoștințele de bază
acumulate în anii de școală.
În condițiile exploziei
informaţionale din toate domeniile vieţii, nu numai politice și economice, dar
şi sociale, învățarea limbii germane poate aduce o mulțime de beneficii, fie la
serviciu unde se poate purta o conversație cu partenerii sau colegii de peste
hotare sau cu potențialii clienți, fie în vacanțe, când se pot exersa
cunoștințele dobândite conversând cu vorbitorii nativi.
Oricare ar fi contextul social în
care vor fi utilizate cunoștințele și deprinderile dobândite în cadrul
cursurilor de inițiere în limbi străine pentru adulți derulate prin Casa
Corpului Didactic, acestea vor constitui baza studiului limbilor moderne, care
va constitui punctul de pornire în studiul aprofundat, odată cu efortul
constant pentru o cât mai bună însuşire a limbii străine, cu dezvoltarea
interdependentă a celor patru deprinderi: ascultare, vorbire, citire, scriere.
Acest efort intelectual de dorit pentru toţi indivizii care doresc să se ridice
la nivelul exigenţelor societăţii actuale îi va ajuta pe absolvenți să comunice
eficient în aceste limbi, atât oral cât și în scris.
Prof. metodist Elena Egreta MARC,
CCD Bistrița-Năsăud
„Sădeşte-ţi viitorul!”
Elevii Şcolii Gimnaziale Dumitriţa
participă pentru al 10-lea an consecutiv la proiectul educaţional în
parteneriat cu Ocolul Silvic „Dealu Negru”, organizând activităţi legate de
sărbătorirea „Lunii Pădurii”. Obiectivul major al acestor manifestări educative
a fost promovarea şi educarea unei atitudini pozitive a copiilor faţă de mediul
înconjurător, prin dezvoltarea capacităţilor lor de cunoaştere şi înţelegere a
acestuia şi formarea unor deprinderi de îngrijire şi ocrotire a naturii. An de
an elevii sunt familiarizaţi cu aspecte legate de viaţa pădurilor, precum şi
însuşirea unor norme de comportament ecologic specific pentru asigurarea
echilibrului dintre sănătatea individului şi mediul în care trăieşte.
Proiectul educaţional „Sădeşte-ţi viitorul!” se derulează în
perioada 15 martie – 15 aprilie 2014, iar pentru că în acest an condiţiile
meteorologice au fost favorabile desfăşurării activităţilor de ecologizare şi
plantare, ne-am mobilizat mai devreme, iar astăzi, 09.04.2014, cu mic cu mare
am fost Voluntari fruntaşi! Aşadar
dis de dimineaţă, mai exact la ora 8:30 am plecat de la şcoală 134 de elevi din
clasele 0-VIII însoţiţi de 11 cadre didactice cu un autocar de 64 de locuri
condus chiar de primarul Comunei Budacu de Jos – Domnul Simionca Florin Sandu,
căruia îi mulţumim pentru siguranţa transportului, cu 5 maşini de teren cu
remorcă unde am încărcat uneltele elevilor necesare plantării şi 8 angajaţi din
personalul tehnico-ingineresc al Ocolului Silvic „Dealu Negru” reprezentat de
Inginer Pintea Ilie Dănuţ.
Zona de ecologizare a fost împărţită
astfel: prima zonă Bariera Budac – Valea
Tisei a fost ecologizată de cei mai mici elevi şi anume: clasa pregătitoare
– învăţătoare Ureche Ana-Maria, clasa I – învăţătoare Scridon Corneluţa, clasa
a II-a – învăţătoare Rus Alexandra, a
doua zonă Valea Tisei – Budacu de Sus a fost ecologizată de elevii claselor
a III-a şi a IV-a însoţiţi de învăţătoarele Krişan Alina şi Negrea Ionela, a treia zonă Piatra Corbului – Bariera Budac
a fost ecologizată de elevii claselor gimnaziale a V-a şi a VI-a cu diriginţii
lor: Mureşan Rodica, Meşter Flaviu şi profesoara de matematică Diţ Anamaria.
Elevii din clasele a VII-a şi a
VIII-a însoţiţi de profesorii Popovici Lucica Mariana, Galben Călin şi Ilovan
Alina au plantat 500 de puieţi de cireş sălbatic şi stejar roşu în zona
Fundoaia, fiind îndrumaţi de inginerii Pintea Mariana şi Ursa Viorel.
Organizarea de anul acesta a fost
excelentă, toţi elevii au fost răsplătiţi pentru munca depusă cu un corn cu
ciocolată şi un suc sponsorizate de Ocolul Silvic Dealu Negru căruia îi
mulţumim pentru programul de astăzi. Astfel la ora 13:30 am ajuns la şcoală
mândri de activitatea depusă în decursul unei zile însorite de primăvară!
Elevii Şcolii Gimnaziale
Dumitriţa împreună cu cadrele didactice vă urează
„Sărbători Fericite!” şi vă
transmit un mesaj eco:
„Plantează un copac pentru viitorul tău!”
Prof. Lucica Mariana POPOVICI,
Şcoala Gimnazială Dumitriţa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu