Educaţia trebuie să se facă cu
iubire şi severitate, nu cu răceală şi moliciune. (Joseph Joubert)
FOTOEVENIMENT
Pregătirea examenelor de obținere
a gradelor didactice și a concursului de titularizare prin cursul de formare
Consiliere și Dezvoltare Profesională (CDP) la Casa Corpului Didactic a
județului Bistrița-Năsăud.
Diversitatea culturală europeană, puterea noastră colectivă
„Our rich diversity is our
collective strength” („Diversitatea noastră bogată, puterea noastră
colectivă”) este titlul proiectului multilateral Comenius pe care Şcoala
Gimnazială „Grigore Silași” din Beclean îl derulează în parteneriat cu patru
ţări europene: Turcia (coordonator), Polonia, Grecia și Cehia, pe durata a doi
ani (septembrie 2013-iunie 2015). Proiectul este realizat cu sprijinul financiar
al Comisiei Europene prin intermediul Agenţiei Naţionale pentru Programe
Comunitare în Domeniul Educaţiei și Formării Profesionale.
Proiectul vizează facilitarea
dialogului intercultural şi promovarea multiculturalismului, cu scopul
promovării înţelegerii, toleranţei şi respectului pentru diversitatea bogată ca
forță colectivă, având ca obiective: îmbunătăţirea calităţii învăţământului
prin realizarea unor schimburi de experienţă şi bune practici cu cadre
didactice şi elevi din instituţii similare din străinătate; formarea şi
dezvoltarea unui spirit de respect faţă de valorile europene prin promovarea
identității și culturii naționale din fiecare țară implicată în proiect;
motivarea elevilor de a participa cât mai activ la activităţile şcolare şi
extraşcolare; promovarea și îmbunătățirea competențelor digitale; dezvoltarea
aptitudinilor comunicaționale în limba engleză, atât pentru elevi, cât și
pentru profesori; implicarea activă a partenerilor sociali la viaţa şcolară
prin stabilirea unor relaţii de parteneriat cu părinţii elevilor şi cu
comunitatea locală.
Din echipa de implementare a
proiectului „Our rich diversity is our collective strength” fac parte Vasile
Gabriel Rus - directorul instituției, Veturia Seserman - coordonator proiect,
Margareta Lazăr, Carmen Valeria Szasz, Ileana Cristea, Ecaterina Vîrtic. Pentru
atingerea obiectivelor proiectului, se vor desfășura mai multe activităţi atât
pe plan local, cât și european. Dintre activitățile derulate până în prezent în
școală se pot aminti lansarea proiectului, realizarea panourilor Comenius
despre țările partenere, concursul pentru alegerea celui mai reprezentativ logo
pentru tematica proiectului, expoziția-concurs „Who am I?”, concursul „I want
to know more…” („Vreau să știu mai mult…”). Prin aceste activități elevii au
încercat să-şi exprime cât mai bine viziunea vis-à-vis de proiect, urmărindu-se
îmbinarea activităţilor lingvistice cu cele practice și folosirea limbii
engleze în contexte autentice. S-a dorit ca elevii și cadrele didactice să
caute informații cât mai multe și mai variate despre țările implicate în
parteneriat, să găsească elementele comune, dar și diferențele dintre acestea
și să evidențieze rolul parteneriatelor Comenius. Materialele pregătite de
elevi, individual sau în echipă, au fost inedite, variate, interesante și au
demonstrat că în şcoală există resurse bogate de imaginaţie şi creativitate.
Un alt aspect important al
implicării noastre în proiect l-au reprezentat cele două mobilități
transnaționale realizate în octombrie, respectiv decembrie 2013, prima în
Ucgoz-Besni, regiunea Adiyaman din Turcia și cealaltă la Przemyśl, Polonia.
Programul reuniunilor stabilit de şcolile gazdă a constituit o modalitate
eficientă pentru promovarea valorile culturale şi educative din fiecare țară
parteneră și a oferit oportunitatea unui dialog intercultural. Activitățile au
inclus ședințe de proiect, schimburi de materiale și discuții pe tema
educației, ateliere de lucru, vizite la obiective de interes pentru tematica
proiectului, întâlniri cu diferite oficialități. Vizitele tematice organizate
de echipa Comenius în Turcia, respectiv Polonia au reușit să îmbine două
elemente: pe de o parte au familiarizat partenerii din proiect cu specificul
local (așezare geografică, forme de relief, cultură, aspecte religioase, stil
de viață, alimentație, particularitățile păstrării tradiției în regiunile
vizitate), iar pe de altă parte, au reprezentat o modalitate de a descoperi
elemente comune sau distincte în diversitatea culturală, socială sau economică
a țărilor europene implicate în parteneriat. Elevii și cadrele didactice din
cele cinci țări participante în proiect s-au implicat în toate activitățile
reuniunii. Activitățile multiple și diverse au creat atât pentru elevi, cât și
pentru profesori oportunitatea de a‑și dezvolta competențele și aptitudinile lingvistice, civice, interpersonale, interculturale și sociale, precum și abilitățile artistice și creative (prin prezentarea de tradiții și obiceiuri din regiunea natală). Inedită a fost ora de limba engleză la care au participat elevii invitaţi la mobilitatea transnaţională din Polonia. Grupaţi în echipe multiculturale, au reuşit să promoveze tradiţiile şi obiceiurile legate de sărbătoarea Crăciunului din ţara natală, identificând diferenţele şi asemănările culturale dintre ţările partenere.
Mobilitatea transnațională a
elevilor români în Przemyśl, Polonia a lăsat impresii de neuitat. Citez două
dintre ele:
„Mi-am dat seama că, deși eram
din țări diferite, toți elevii am fost la fel de dornici de a experimenta și
învăța lucruri noi. Am făcut schimb de informații cu ceilalți copii despre cum
petrecem timpul liber, despre cum ne distrăm, despre activitățile școlare sau
despre istoria fiecărei țări. Limba engleză ne-a ajutat să comunicăm, dar și să
învățăm cuvinte din limba țărilor partenere proiectului.” (Andrei Rodilă).
„Proiectul Comenius ne-a deschis
calea spre o lume necunoscută. Obiectivele turistice vizitate, dar și climatul
familial din școala gazdă au făcut ca orașul Przemysl să rămână întipărit în
mintea și sufletul meu . M-am întors acasă cu dorința, ca în viitor, noi toți,
români, polonezi, cehi, turci și greci să reunim familia Comenius pentru un alt
schimb de idei, gânduri, sentimente.” (Alisa Rus)
Detalii despre activitățile
derulate în cadrul proiectului în acest interval se pot afla la adresa:
http://comeniusbeclean.blogspot.ro/
Prin implicarea activă în acest
proiect, prin mobilitățile transnaționale, prin activitățile planificate și
derulate, se dorește ca elevii și cadrele didactice – principalii beneficiari –
să își dezvolte competențele digitale, aptitudinile comunicaționale în limba
engleză și abilitățile necesare dialogului intercultural. Dimensiunile comune
si cunoașterea reciprocă a culturilor din Europa, într-o societate bazată pe
libertate, democrație, solidaritate și respect pentru diversitate, sunt
componente esențiale pentru cetățeanul european.
Proiectul este realizat cu
sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial
Comenius al Programului de Învăţare pe tot Parcursul Vieții. Toate informaţiile
furnizate reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorului, iar Agenţia
Naţională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educaţiei si Formarii
Profesionale şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care
este folosit conţinutul acestor informaţii.
Coordonator proiect,
prof. înv. primar Veturia
SESERMAN
Școala Gimnazială „Grigore
Silași” Beclean
Hoinărind prin geometrie
Geometria înseamnă în primul rând
imaginaţie şi ingeniozitate. Evidenţa grafică joacă un mare rol în formarea şi
în câştigarea încrederii în raţionamentul propriu. Frumuseţea rezultatului
poate compensa lipsa unei utilităţi imediate.
Nimeni n-o să spună că geometria
e lipsită de aplicaţii. Unele le trăim, le practicăm, instinctiv în viaţa de
toate zilele, altele sunt folosite de unii dintre noi în diverse domenii,
câteodată chiar punând mâna pe hârtie şi creion.
Însă nu aplicaţiile sunt cele
care menţin această geometrie în viaţă ci acel inefabil, acea căutare perpetuă
de frumos: un punct remarcabil, un cerc cu proprietăţi curioase, distanţe
magice egale de anumite repere, etc.
Cine a avut curiozitatea să
deschidă câteva cărţi de istorie a ştiinţei matematice ştie deja că a trecut un
timp destul de îndelungat până când în societăţile sclavagiste pregreceşti să
apară primele cunoştinţe matematice ceva mai închegate. Cerinţele obiective de
a măsura, în primul rând distanţe şi obiecte, au generat unele elemente de
geometrie şi de calcul numeric.
Despre temeinicele cunoştinţe de
geometrie însuşite de oameni cu multe mii de ani în urmă ne vorbesc şi ruinele
complexelor arhitectonice răspândite în diferitele părţi ale pământului şi
descoperirile arheologice.
Geometria, acea ştiinţă deductivă
în stare să devină subiect de delectare intelectuală, să te sustragă chiar de
la preocupările imediate ale vieţii, sau să te facă să uiţi nu numai nişte
insuportabile dureri de dinţi, dar a trecut o săptămână fără să părăseşti masa
de lucru, a fost creată de greci în secolul al VI-lea î.e.n.
Tradiţia afirmă că Thales
(625-548 î.e.n.) a fost primul matematician care a avut inspiraţia să-i pună
temelia. El era ionian, negustor din Milet şi în această calitate, a vizitat,
probabil, Egiptul şi Babilonul împreună cu alţi greci. După ce a învăţat tot ce
se putea învăţa în legătura cu matematicile şi astronomia, ştia multe, dar nu
era prea mulţumit de cunoştinţele dobândite, fiindcă mintea lui, dornică să pătrundă
în adâncul cugetării, nu era satisfăcută aflând cum se face, ci ar fi dorit să
adauge la aceasta şi răspunsul la întrebarea: de ce se face așa? Învăţaţii
egipteni nu i-au putut satisface această dorinţă. Ei moşteniseră din
moşi-strămoşi regulile ce se învăţau în şcolile lor de scribi şi erau foarte
mulţumiţi cu atâta. Trebuia doar să ţină minte procedeul ce se aplica în
fiecare caz în parte!
Thales a avut cinstea să înceapă
construcţia marii piramide a geometriei ca ştiinţă, căpătând încă de atunci acest
nume ce nu i se va potrivi de fel, căci geometrie înseamnă măsurarea
pământului! A fost poate primul om care a privit figurile geometrice dezgolite
de materie. El le-a desenat pe nisip şi le-a cercetat elementele din care se
compuneau. La un triunghi, de pildă, a deosebit marginile lui, formând în
exterior trei drepte iar în interior, la colţuri, trei unghiuri. Analizând
diferite figuri, Thales a presupus că între elementele stabilite de el, laturi
şi unghiuri trebuie să existe anumite relaţii şi s-a străduit să descopere
unele dintre ele logic, prin raţionamente deductive. Se pare că asemenea
preocupări au plăcut tinerilor greci, inteligenţi, intuitivi şi predispuşi la
abstractizare, aşa că Thales a găsit destui discipoli care să i se alăture în
stabilirea unor adevăruri geometrice ce rezultau din cercetarea figurilor
geometrice.
Alt mare matematician care a
contribuit la temelia geometriei a fost Pitagora, împreună cu discipolii săi.
Despre viaţa faimosului matematician şi filozof grec, Pitagora, se ştiu foarte
puţine. Se crede că el a trăi între anii 580-496 î.e.n. El este originar de pe
insula Samos. A fost ideolog al aristocraţiei sclavagiste. Stabilindu-se în
oraşul Crotona (în sudul Italiei), el a creat o şcoală politică reacţionară
„UNIUNEA PITAGOREICĂ”, care a fost nu numai o şcoală filozofico-matematică ci
şi una politico-religioasă.
Tradiţia afirmă că în şcoala lui,
geometria a fost ridicată la rangul de disciplină independentă, fiindcă a
căutat teoremele în mod abstract. „Teorema lui Pitagora” era cunoscută în multe
cazuri particulare de matematicienii (mai bine zis calculatorii) Orientului
antic. Pitagora a ridicat vălul incertitudinii arătând valabilitatea
proprietăţii respective indiferent de cazul concret analizat. Demonstraţiile
geometrice erau urmărite pe figuri, acestea fiind privite ca o abstractizare a
modelului din lumea fizică.
Din această cauză ea era
executată cu rigla şi compasul, păstrându-se cu grijă relaţiile calitative sau
de ordonare a modelului pe care-l reprezenta. Figurile erau formate numai din
trepte şi cercuri, acestea fiind considerate ca singurele linii perfecte,
primele ca imagini ale razelor de lumină, iar ultimele reprezentând drumurile
descrise de astre spre bolta cerească.
Atunci când pitagoreicii au
stabilit că raportul dintre diagonala pătratului şi latura acestuia nu se poate
exprima prin câtul a două numere naturale, a fost o lovitură fatală pentru
doctrina care afirma că totul se exprimă prin numere. Din această cauză acest
raport a fost numit număr iraţional, adică fără sens, inexplicabil.
Scrierile sale nu s-au păstrat,
de aceea descoperirile şi ideile sale (care i-au influenţat pe Platon, Euclid
şi Aristotel) nu pot fi deosebite cu certitudine de cele ale discipolilor săi.
Prin tradiţie, lui i se atribuie următoarele descoperiri matematice importante:
vestita teoremă a lui Pitagora, construirea unor poligoane şi poliedre
regulate, tabla înmulţirii şi a introdus metoda de demonstrare în geometrie.
Trebuie spus că vestita teoremă era cunoscută până la Pitagora, însă
demonstrarea în formă generală i se atribuie lui. Se cunosc aproximativ 400 de
metode de demonstrare a teoremei date. De altfel, este probabil că pitagoreicii
au încercat pentru întâia oară, să ordoneze teoremele cunoscute până atunci în
aşa fel încât ele să se deducă logic unele din altele.
Studiul geometriei are o
deosebită importanţă în formarea gândirii matematice, în dezvoltarea
capacităţii de utilizare interdisciplinară a acestora. Scopul matematicii în
general este să-i înveţe pe tineri SĂ GÂNDEASCĂ. La geometrie este nevoie
într-adevăr de o mare flexibilitate a gândirii, a gândirii creatoare, de ceea
ce se numeşte „minte organizată”.
În geometrie, o problemă
rezolvată complet satisfăcător, nu este punct terminus; în timp ce serveşte
scopului propus în mod conştient, ea devine şi o sursă pentru noi implicaţii,
sugestii, probleme adiacente.
Asimilarea geometriei urmăreşte o
spirală ce porneşte de la intuirea vie a relaţiilor obiective; pe această
spirală se pun în acord cu intuiţia un număr crescând de propoziţii din ce în
ce mai abstracte; aceste propoziţii devin „cărămizile” din care se construiesc
edificiile teoriilor abstracte.
Prof. Iuliana PAȘCA,
Liceul cu Program Sportiv
Bistrița
„Festivalul Naţional al Şanselor Tale” în Şcoala Gimnazială „Ştefan cel Mare” din Bistriţa
Inspiraţi de titlul sugestiv al
proiectului, „Festivalul Naţional al Şanselor Tale”, şi de obiectivele atât de
generoase, precum „promovarea atitudinii civice, de nediscriminare, prin
cultivarea cetăţeniei active, a responsabilităţii sociale, a spiritului
pacifist şi a valorilor democratice”, am profitat de această oportunitate şi am
propus în săptămâna 18-24 noiembrie trei activităţi: „Fotografia-mod de
exprimare” – expoziţie de fotografie şi prezentare de fotografie digitală,
coordonator prof. Mirela Venera Nelca, „Viitorul copiilor noştri” – workshop şi
lectorat cu părinţii, coordonator prof. Corina Moldovan – consilier educativ al
şcolii şi Tofan Ana-Maria – consilier şcolar, şi „Cărţi în dar” – campanie de
donaţii de cărţi, coordonator prof. Rodica Tătar.
De ce „Fotografia – mod de
exprimare”? Deoarece fotografia depăşeşte stadiul de hobby pentru mulţi dintre
tineri şi tinde să devină un fenomen. Fotografia reflectă evenimentul, locul,
momentul, starea, cultura şi atunci, ca orice lucru bine făcut trebuie să aibă
la bază educaţia. Educaţia va da culoare, sensibilitate, armonie, adică ceea ce
trebuie să transmită fotografia. Avem şansa de a lucra cu tineri deschişi,
sensibili, fini observatori şi dornici de a cunoaşte mai mult. Am reuşit
astfel, împreună cu elevii participanţi la „Jurnalism şcolar” (disciplină
opţională), să realizăm o prezentare de fotografie digitală. Expoziţia de
fotografie realizată pe panouri de prezentare postate pe culoarele şcolii,
reflectă o parte din viaţa noastră: activităţi şcolare şi extraşcolare, serbări
şcolare. La realizarea expoziţiei şi-au dat concursul învăţători ai claselor
pregătitoare, I-IV şi diriginţi ai claselor V-VIII.
„A cunoaşte pe alţii este o mare
ştiinţă, dar cunoaşterea de sine este suprema ştiinţă” (Lao Dzi), tocmai de
aceea, în cadrul workshop-ului cu părinţii cu tema „Viitorul copiilor noștri”,
d-na psiholog Gabriela Spaller în calitate de invitat a abordat o temă foarte
importantă în conturarea personalităţii tinerilor – autocunoaşterea.
La nivelul învăţământului primar
au fost desfăşurate patru întâlniri cu părinţii copiilor din clasele
pregătitoare (aproximativ 100 de părinţi), coordonate de prof. consilier Tofan
Ana-Maria. În cadrul acestor lectorate au fost discutate aspecte ale adaptării
optime a elevilor în mediul şcolar şi anume: importanţa comunicării despre
şcoală, lauda, pedepse/recompense, flexibilitate/rigiditate în gândire,
rezilienţa. De asemenea, a fost discutată şi necesitatea programelor de
consiliere educaţională la nivel de şcoală în vederea dezvoltării competenţelor
socio-emoţionale prin abordarea unor teme de autocunoaştere, intercunoaştere şi
relaţionare.
Ori de câte ori avem ocazia
îndemnăm copiii noştri să dăruiască din prea mult sau prea puţinul lor. Astfel,
în cadrul activităţii „Cărţi în dar”, am reuşit colectarea unui număr de 248 de
titluri noi în lista bibliotecii şcolii.
Felicitări şi mulţumiri tuturor
copiilor şi colegilor atât de implicaţi şi de această dată.
Prof. Mirela Venera NELCA
Școala Gimnazială „Ștefan cel
Mare” Bistrița
Activităţile extraşcolare – plăcerea de a educa dincolo de zidurile clasei
Specificul cadrului didactic
este, fără doar şi poate, primordial, acela de a educa. Adesea pornim însă de
la premisa că, dacă ne-am dus la bun sfârşit misiunea de a preda toate cunoştinţele
practice şi teoretice, am determinat o mai bună aprofundare a disciplinei sau
am motivat chiar câţiva elevi să ne urmeze pasiunea şi să-şi dorească o carieră
în învăţământ sau pur şi simplu să îndrăgească materia pe care o predăm, am
realizat tot ceea ce se putea. Recent am redescoperit că, de cele mai multe
ori, pasiunea cu care elevii îţi împărtăşesc ideile, depinde de abilităţile
profund umane pe care le ai sau pe care le cultivi, pentru a renunţa, măcar
temporar, la catedră şi a te alătura elevilor, într-un demers care porneşte de
pe poziţii egale. Dacă tu, ca adult, refuzi poziţia autocrată, elevii te vor
urma pentru ceea ce eşti şi nu pentru că reprezinţi autoritatea.
Astfel, anul acesta a debutat cu
o provocare majoră, aceea de a fi, pe lângă profesorul care trebuie să-şi
exercite misiunea în cel mai desăvârşit mod - profesional, dar şi personal –
mentorul care să parcurgă drumul iniţierii şi al maturizării prin educaţia
nonformală, alături de elevi. Puţini sunt cei care ştiu orarul elevilor înscrişi
într-o formă de învăţământ vocaţional, indiferent care ar fi aceasta. În afara
orelor de cultură generală, elevii au şi ore de specialitate, de regulă după
prânz; uneori elevul merge acasă la ora 13.00, doar pentru a reveni de la 17.00
la 19.00. Oră de la care încep sau continuă temele, studiul. Sau, dacă are
noroc şi nu trebuie să meargă acasă, termină la ora 17.00, după 9 ore, aidoma
unui adult care munceşte. Şi atunci mă întreb – cum să-l implic pe acest copil
în activităţi extraşcolare? Care ar fi activităţile extraşcolare la care şi-ar
dori să participe, având în vedere că, de ce să nu recunoaştem, de regulă
elevii disciplinaţi şi silitori sunt şi cei pe care-i cooptăm de îndată ce avem
de îndeplinit activităţi instructiv-educative?
Răspunsul vine pe măsură ce punem
întrebările, căci e suficient să vii cu o provocare pe măsură, iar elevii vor
răspunde mereu „prezent”. Astfel, apetitul pentru munca în echipă s-a născut în
octombrie, odată cu decizia înscrierii în proiectul „Tineri prin labirint”. După
un sfârşit de săptămână de neuitat şi un incredibil loc II, elevii nu au
contenit să ne pună întrebări referitoare la următoarele proiecte. Au realizat
că, în echipă, muncind cot la cot alături de profesori dedicaţi (reprezentanţii
echipei „Excelsior” au fost conduşi de prof. Ana Maria Răzoare), educaţia sub
aspect nonformal are o sumedenie de avantaje care, cel puţin pe hârtie, păreau
inaccesibile şi inatractive. Săptămâna 18 – 24 noiembrie 2013 a avut o dublă
însemnătate pentru activităţile educative nonformale, întrucât în această
perioadă s-a derulat „Festivalul Naţional al Şanselor Tale”, ajuns la a XIV-a
ediţie, dar şi activităţi din proiectul „Săptămâna Educaţiei Globale”. Liceul
de Muzică „Tudor Jarda” şi-a dorit să ilustreze principiile educaţiei
nonformale, întrucât aceasta reprezintă un tip modern de instruire care,
printre altele, elimină stresul notelor din catalog şi al temelor obligatorii.
Aşadar, în această săptămână, elevii au învăţat că instruirea teoretică şi
deprinderile specifice sistemului tradiţional de învăţământ se pot completa
prin activităţi atractive, iar educaţia înseamnă plăcerea de a cunoaşte şi a te
dezvolta.
În cadrul Festivalului au fost
propuse activităţi stimulante atât pentru cei mici, cât şi pentru cei mari.
Astfel, hairstilistul invitat de către doamna învăţător Simona Popiţan le-a
ilustrat elevilor din clasa I coafuri ale personajelor din basmele preferate şi
le-a exemplificat cum ar fi arătat Ileana Cosânzeana sau chiar doamna
învăţătoare a bunicilor lor. Elevii din clasa a III-a şi a IV-a conduşi de
doamnele învăţătoare Anca Cârdan şi Lucreţia Hojda au fost educaţi spiritual,
în sensul cunoaşterii diversităţii religioase, dar sub aspectul unităţii, pe
teritoriul Europei.
Pentru elevii clasei a VI-a,
săptămâna a coincis cu două vizite, una la sediul Asociaţiei Pro-Ado şi
cealaltă la Primăria Bistriţa, însoţiţi de prof. diriginte Roxana Kovacs.
Conştientizarea unităţii în diversitate, a drepturilor şi responsabilităţilor
civice pe întreg teritoriul Europei, dar şi consolidarea aspectelor care fac
din Bistriţa un oraş european au fost printre obiectivele propuse. Astfel, în
cadrul primei acţiuni, ora de dirigenţie s-a centrat pe celebrarea „Zilei
Internaţionale a Drepturilor Copilului”. Cu acest prilej, doamna Doina Orza
le-a propus un joc interactiv prin care elevii au descoperit prevederile
Convenţiei ONU pentru Drepturile Copilului şi şi-au putut exprima opinia
referitoare la situaţiile date. Cea de-a doua vizită le-a satisfăcut elevilor
curiozitatea referitoare la funcţionarea aparatului administrativ. Au fost
întâmpinaţi de către domnul viceprimar Ioan Peteleu căruia i-au adresat o
sumedenie de întrebări şi de la care au aflat câteva din prevederile
administrative şi modul de lucru sau procedurile de aplicare a normelor
administrative. Dar, cel mai mult le-a plăcut sala de şedinţe unde au putut
descoperi câteva din proiectele Primăriei Bistriţa.
Având în vedere că educaţia
nonformală a cuprins şi informarea cu privire la protejarea mediului
înconjurător, dezvoltarea spiritului practic şi de iniţiativă, elevii clasei a
VII-a, împreună cu prof. diriginte Nicoleta Briciu au realizat postere cu
titlul „Protejarea mediului înconjurător. Europa, alţi oameni, aceleaşi
reguli”, în încercarea de diseminare a bunelor practici. Mai mari puţin, elevii
din clasa a VIII-a au vizionat filmul „Amintiri din epoca de aur”, în regia lui
Cristian Mungiu. Dirigintele lor, prof. Alina Tomi, şi-a propus astfel să
exemplifice aspecte ale educaţiei pentru cetăţenie democratică, din trecut, prezent,
viitor.
Elevilor din clasa a IX-a
Săptămâna Educaţiei Globale le-a adus un alt mod de învăţare şi anume de la
colegii lor mai mari. Scenariul a cuprins o oră de comunicare, „profesori”
fiindu-le două eleve în clasa a XI-a, care au descoperit experienţa
împărtăşirii de cunoştinţe altor elevi, din postura de profesor coordonator.
Clasa a XII-a a fost cea mai solicitată, consilierul educativ propunându-le o
serie de activităţi – au vizitat sediul Dacia Renault pentru o retrospectivă a
ceea ce a însemnat marca Dacia pe piaţa autohtonă şi au descoperit deschiderea
pe care marca a avut-o pe piaţa internaţională în ultimii ani. Acţiunea de
formare în parteneriat cu Serviciul Public Comunitar pentru Evidenţa şi
Eliberarea Paşapoartelor Simple, Bistriţa-Năsăud le-a oferit detalii legate nu
doar de Uniunea Europeană, de aplicarea normelor şi prevederilor, dar şi despre
libera circulaţie, situaţii posibile şi măsuri întreprinse. Activitatea
„Poartă-te cum ţi-i portul”, din cadrul proiectului SEG a surprins aspecte ale
portului popular tradiţional, dar şi modul de valorificare a tradiţiilor prin
cântec şi literatură. Au fost dezbătute aspecte ale mesajului formal, informal,
nonformal, ale comunicării orale, verbale, nonverbale şi paraverbale.
Activităţile educative nonformale dedicate celor două proiecte s-au încheiat
sâmbătă dimineaţa, la o ciocolată caldă, discuţiile vizând pregătirile pentru
susţinerea examenului de evaluare a competenţelor lingvistice.
Cele două proiecte şi-au dovedit
complementaritatea prin realizarea câtorva obiective comune, precum
conştientizarea trăirii într-o lume globalizată şi a rolului nostru ca cetăţeni
ai acestei lumi, dobândirea unor atitudini de respect pentru diversitate şi
abilităţi de comunicare interculturală, înţelegerea raportului cauză-efect şi
asumarea responsabilităţilor pentru propriile acţiuni.
În sfârşit, luna decembrie a
venit aşa cum ne aşteptam cu toţii – cu cadouri. De data aceasta pentru cei mai
puţin înzestraţi. Auzind de proiectul Bibliotecii Judeţene, „Shoebox”, în doar
2 zile elevi de la ciclul primar până la cel liceal, au răspuns provocării
consilierului educativ şi au adunat peste 50 de cadouri, ducându-le cu ochii
luminoşi la sediul Bibliotecii. Mai adecvate decât alte cuvinte pentru a
descrie activitatea sunt cele ale unei eleve care a publicat în presa locală
următoarele: „un freamăt de bucurie şi emoţie a învăluit coridoarele şcolii pe
care, de la mic la mare, copiii le străbăteau cu braţele pline de daruri. Cu
toţii aşteptăm nerăbdători şi alte activităţi. Am învăţat că, dăruind, nu
pierdem nimic, dimpotrivă, ne îmbogăţim, dizolvând astfel frigul iernii în
pacheţele de zâmbete, schimbând povestea de altădată (a fetiţei cu
chibrituri)”.
Aşa încât, după Concertul
tradiţional de Colinde susţinut de elevii Liceului de Muzică, ne-am adunat în
ultima zi de şcoală şi am dăruit, în tăcere, alimente, jocuri şi haine
Bisericii ortodoxe „Sfântul Vasile cel Mare” şi Bisericii Greco-Catolice
„Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil”.
Prin intermediul activităţilor
desfăşurate, elevii au descoperit că educaţia cuprinde aspecte variate şi că
sistemul tradiţional de învăţământ poate fi completat cu educaţia nonformală
care însoţeşte cu succes formarea educaţională a tinerilor, rămânând una din
variantele optime pentru susţinerea plăcerii de cunoaştere.
Consilier educativ,
prof. Roxana KOVACS,
prof. Roxana KOVACS,
Liceul de Muzică „Tudor Jarda”
Bistrița
Metode alternative pentru lecții eficiente de limba și literatura română
Ceea ce voi prezenta în lucrarea
de față reprezintă metode de studiu individual şi de redactare, de cooperare şi
argumentare în etapa de realizare a sensului, folosite cu reale și verificate
rezultate în propria activitate didactică. Un exemplu de bună practică am
publicat în aceeași revistă de specialitate în anul școlar 2010/2011, în care
prezentam metoda FRISCO, aplicată pe caracterizarea personajului Ion al
Glanetașului din romanul cu același titlu de L. Rebreanu. Revin cu alte
asemenea exemple, întrucât sunt de părere că un dascăl dedicat meseriei lui
este într-un permanent proces de formare (și informare) profesională, formare
fără de care însăți evoluția societății l-ar condamna la rutină. Cele trei
metode pe care urmează să le prezint au fost și sunt aplicate în orele de limba
și literatura română pe care le desfășor în cadrul liceului în care profesez de
14 ani.
1) Tehnica RAFT (Rol/ Auditoriu/
Formă/ Temă) (C. Temple, J. Steele, K. Meredith, Alte strategii de promovare a
gândirii critice, 1998) urmăreşte „scrierea dirijată şi rapidă care solicită
elevilor formularea, în scris, a unui punct de vedere personal faţă de o
problemă” ,presupunând în desfăşurarea ei câteva etape:
a) se comunică sarcina de lucru
sub forma prezentării unei probleme sau a citirii unui text;
b) activitatea frontală este cea
în care toţi elevii sunt solicitaţi să identifice personajele implicate,
eventual numele lor, rolul şi statutul;
c) activitatea individuală este
urmată de cea în perechi şi apoi în grupuri mici: fiecare elev va redacta în
10-15 minute un text (scrisoare, text narativ, text descriptiv, în funcţie de
sarcină) pe marginea situaţiei prezentate. Acest lucru se va comunica fie în
perechi, fie pe grupuri mici;
d) activitatea frontală
ulterioară impune comunicarea auditoriului, de către un reprezentant al
fiecărui grup, a ceea ce au scris. Auditoriul poate îndeplini roluri sugerate
de profesor sau alese de ei (director, inspector, consilier etc.) în funcţie de
situaţie.
Modalitate de aplicare: tipul de
lecţie: de consolidare; clasa: a IX-a E; titlul: Textul narativ; an şcolar
2010-2011.
În această lecţie, în etapa de
realizare a sensului, elevii au fost împărţiţi în două grupe care urmau să
rezolve problema expusă şi un grup care a jucat rol de evaluatori ai situaţiei,
dar şi a textelor redactate de colegi. Astfel, am expus următoarea situaţie în
faţa clasei: „o colegă a spart un geam din clasă şi a fost dusă la direcţiune”
şi am cerut celor două grupe de elevi să alcătuiască un text narativ plecând de
la situaţia dată. Prin activitate frontală se fixează numărul personajelor
participante, rolul, statutul fiecăruia şi, eventual, numele. În activitatea
individuală de redactare a textului, fiecare îşi asumă rolul de
profesor-diriginte şi va relata întâmplarea la persoana I, grupa I şi la
persoana a III-a, grupa a II-a, respectându-se forma , tema şi având un
conţinut adecvat.
După 15 minute câţiva elevi din
fiecare grupă au citit cele scrise în faţa auditoriului care a evaluat
situaţia, dar şi textele colegilor. Iată cum ce au realizat unii elevi:
„E luni… în dimineaţa asta
soarele nu se prea arată, iar acest lucru îmi trezeşte o stare de melancolie.
E pauza mare, iar la chioşcul din
curtea şcolii e îmbulzeală mare, zeci de elevi neastâmpăraţi şi gălăgioşi
râvnesc la un covrig, la doza de cola şi la sandviciuri devenite mâncarea lor
preferată. Îi privesc oarecum uimită prin geamul cabinetului care are vedere în
curte. Bulgării de zăpadă încep un zbor parcă haotic, nu se ştie unde
aterizează. Brusc aud un zgomot de sticlă spartă şi câteva minute de tăcere,
iar în următoarele minute Selina din clasa mea se arată, desfigurată în uşa
cabinetului. Abia a reuşit să articuleze ceva de genul «l-am spart, chiar
geamul de la clasa noastră».
Cu capul plecat de ruşine şi sub
privirile colegilor Selina se îndreaptă alături de mine spre direcţiune.
Intrăm. Selina e mustrată, dar încerc să intervin spunând că e o fată serioasă
şi conştiincioasă, că a fost o greşeală ce poate fi iertată o dată. Selina nu
îşi ridică ochii din podea fiind sigură că i se va scădea nota la purtare, iar
lucrul acesta era ameninţător pentru ea. Încerc să o liniştesc, dar fără
rezultat.
Directorul decide după câteva
minute că eleva va trebui să presteze câteva ore în folosul şcolii şi să
cumpere geamul pe care să-l înlocuiască pentru a scăpa de ruşinea scăderii
notei la purtare. M-am bucurat oarecum de această decizie întrucât fata nu era
unul din elevii-problemă ai şcolii şi merita o pedeapsă mai uşoară”. (Selina, a
IX-a E)
„Era pauza mare şi diriginta
rămăsese să discute cu câţiva elevi aspecte legate de activitatea ce trebuia
organizată cu prilejul zilelor liceului. În jurul ei elevii parcă înnebuniseră,
parcă prea veseli sau prea agitaţi din motive numai de ei cunoscute. Când
aceasta se îndrepta spre uşă se aude un zgomot destul de puternic pentru cei de
faţă. Era unul din geamurile ce căzuseră şi se făcuseră ţăndări, aproape de
picioarele dirigintei care încremenise pentru câteva secunde. Rămăseseră fără
grai. În acelaşi timp ea observă că una din elevele din clasă sângera abundent
dintr-o mână.
Panica a cuprins întreaga clasă,
dar diriginta a luat prima măsură, sunând la 112 şi rezolvând rana Miuţei,
eleva în cauză. Apoi, a întrebat cu calm cine a fost făptaşul. Răspunsul a
venit neaşteptat de repede de la cel mai neastâmpărat elev din clasă care a
fost dus la direcţiune. Acolo a relatat totul fără să mai stea pe gânduri. Nu
voia totuşi să fie ruşinea şcolii, a prietenilor, cu nota scăzută la purtare şi
spera că directorul îl va ierta oarecum. Dar nu a fost uşor de luat o asemenea
decizie, mai ales că era vorba şi de o colegă rănită din cauza neatenţiei şi
agitaţiei lui. Pentru că Miuţa se întorsese de la urgenţă fără o rană foarte
mare, directorul decisese ca în acea zi Paul să măture toată curtea şcolii, iar
în ziua următoare să înlocuiască geamul spart.
Diriginta a jucat un rol
important în această situaţie, pentru că a încercat să îl înduplece în fel şi
chip pe directorul şcolii să nu pedepsească drastic elevul. Aşa a scăpat Paul
doar cu ruşinea de a curăţa curtea şi cu cheltuiala geamului de înlocuit”.
(Paul, a IX-a E)
Elevii evaluatori au acordat
calificative celor mai reuşite compuneri, dar au evaluat şi modul în care s-a
rezolvat situaţia de către cei care au avut de redactat.
Valenţe formative:
- elevii se obişnuiesc să
informeze pe cineva, în scris, despre un fapt, o problemă sau să solicite ceva;
- persoana sau problema expusă
pot fi reale, ceea ce asigură contactul elevului cu viaţa cotidiană, condiţie a
realizării competenţelor programei, conform noului model;
- elevii observă mult mai bine
ceea ce se întâmplă în jurul lor, emit judecăţi de valoare, caută soluţii şi
învaţă să ia atitudine în mod pozitiv.
2) Jurnalul dublu sau cu dublă
intrare (a lui Ann Berthoff, The making of meaning: metaphors, models and
maxims for writing teachers, 1981) este o metodă prin care elevii conferă
semnificaţie proprie unui conţinut, dar exprimă şi relaţia dintre această
semnificaţie şi experienţa personală sau cunoştinţele anterioare. Metoda e
utilă în cazul lecturilor suplimentare sau a celor obligatorii de dimensiuni
mai lungi, indicate de profesor şi utilizate apoi în realizarea sensului. În
cazul orelor de literatură aceste jurnale se pot valorifica atât în lecţii de
comprehensiune cât şi în cele de interpretare a textului.
Ca modalitate de realizare, se
recomandă elevilor un text spre lectură, pe parcursul căreia ei trebuie să
noteze fragmente (pe o coală împărţită în două coloane) care i-au atras în
vreun fel, iar în coloana a doua a foii să scrie ce anume şi-au amintit din
propria experienţă, ce reacţii le-a stârnit când au citit, ce au simţit faţă de
situaţia sau personajul respectiv, ce au gândit etc. în legătură cu secvenţa
extrasă. Important este ca elevii să fie îndemnaţi să emită opinii personale,
chiar naive, nu comentarii critice ori savante. Apoi, profesorul trebuie să
încurajeze permanent opiniile acestora şi să îi întrebe de ce cred că apar
diferenţe în cazul aceluiaşi fragment.
Modalitate de aplicare: tipul de
lecţie: mixtă; clasa: a X-a E; titlul: Comedia O noapte furtunoasă de I. L. Caragiale
– subiectul operei; an şcolar 2010-2011.
Am recomandat spre lectură
comedia mai sus menţionată, iar pe marginea ei elevii au avut de realizat
jurnalul dublu. Produsele lor au surprins prin spontaneitate, originalitate şi
diversitate, utilizând doar conţinutul operei, fără referinţe critice (vezi
anexa).
Valenţe formative:
- stimulează atenţia elevilor
care vor citi mai implicaţi textul recomandat pentru a alege fragmente
interesante pentru ei;
- descoperă în literatură (dacă
este vorba despre text literar) ceva care are contact imediat cu propria
experienţă, nu ceva abstract;
- au şansa să emită idei care pot
avea valoare pentru interpretare;
- stimulează foarte mult
gândirea, dar şi scrierea, contribuind la dezvoltarea competenţelor
comunicaţionale.
Niciodată, ca dascăl angrenat în
sistemul de învățământ actual, nu poți rămâne la nivelul unor cunoștințe pur
teoretice și al unor metode simpliste care să reducă eficiența instruirii și
educației. Este nevoie de un interes crescând pentru ceea ce înseamnă formare
continuă în vederea obținerii de satisfacții profesionale pe termen lung.
Prof. Călina-Ioana FISCUTEAN
Liceul cu Program Sportiv, Bistrița
Liceul cu Program Sportiv, Bistrița
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu