Ceea ce deosebeşte pe om de animal e un sentiment al
răspunderii faţă de sine însuşi. (Camil Petrescu)
ACCENTE
Proiectele de parteneriat Comenius – O sărbătoare a șanselor tale în Europa
În societatea actuală, la nivelul comunităţii, importanţa
fondurilor europene sau a celor nerambursabile de la bugetul local, trebuie, în
mod evident, să privilegieze domeniile care intersectează cultura, educaţia,
sportul sau relaţiile internaţionale – cele care dau de fapt măsura unei
dimensiuni europene a urbei respective.
Anul european al cetăţenilor 2013 aduce în prim-plan
drepturile care le revin, automat, tuturor locuitorilor Uniunii Europene, în
calitate de cetăţeni ai acesteia. Toţi cei 500 de milioane de cetăţeni europeni
beneficiază de aceste drepturi în viaţa de fiecare zi, iar avantajele pe care
le conferă acestea se răsfrâng şi asupra economiei UE și asupra șanselor
educaționale la care au dreptul aceștia.
Prin dimensiunea europeană conferită de Parteneriatele
Comenius care se vor prezenta sub haina unei noi generații de proiecte în
următorul exercițiu financiar 2014-2020, fiecare școală și cadru didactic are
posibilitatea de a accesa programe europene și implicit finanțarea
activităților propuse.
Proiectele de parteneriat Comenius prin Programul de
învățare de-a lungul vieţii, își propun să ofere elevilor şi personalului
didactic o gamă largă de oportunităţi de dezvoltare profesională şi personală,
pentru a intra în legătură cu colegii din întreaga Europă şi a stabili relaţii
perene de colaborare, care, pe lângă faptul că le oferă obiective şi
instrumente de lucru comune, promovează înţelegerea reciprocă a culturilor şi
valorilor prin intermediul unor parteneriate instituționale de tip bilateral,
multilateral, sau de tip Regio. De asemenea, Comenius urmărește: dezvoltarea
cunoaşterii și înțelegerii diversității culturale și lingvistice europene în
rândul profesorilor și elevilor; sprijinirea elevilor pentru a dobândi
competențele și abilitățile necesare dezvoltării personale și cetățeniei
active.
Rolul învățământului românesc în promovarea valorilor
comunității locale și naționale este unul major, proiectele derulate prin
școală venind în întâmpinarea importanței valorizării identității culturale a
fiecărei țări europene. Dimensiunea europeană circumscrie dar nu o anulează pe
cea locală și națională, diversitatea culturală și lingvistică a celor 28 de
țări europene, oferind marii familii europene valori locale și naționale care
se cer în mod necesar promovate.
Un bun exemplu în acest sens este Colegiul Naţional Andrei
Mureșanu, o instituţie deschisă cooperărilor educaţionale atât la nivelul
comunităţii locale cât și în plan internaţional, prin proiectele de colaborare
constantă cu orașul înfrăţit Besançon (Franța).
Dimensiunea europeană a instituţiei se regăseşte în
derularea mai multor proiecte educaționale finanțate atât de Consiliul Local
cât și de Comisia Europeană prin Agenția națională pentru proiecte comunitare.
Proiectul european de parteneriat multilateral Comenius, care s-a desfășurat pe
o durată de 2 ani, 2009-2011, la nivelul a 2 clase din învățământul primar şi
gimnazial, cu activități derulate în cadrul curriculum-ului și reunind trei
țări latine, (Franța, Italia, România) a fost o experiență umană și
profesională care a motivat și alte școli din județ de a face pași spre
dimensiunea europeană a cooperărilor educative internaționale.
Proiectul a vizat schimburi educative între parteneri
proveniţi din diferite țări ale Europei în scopul de a descoperi elevilor
bogăţia și diversitatea Europei de ieri și de astăzi, să manifeste progres în
dezvoltarea cetăţeniei active europene bazate pe înţelegere, respect şi
toleranţă. Activitățile derulate în cadrul proiectului, de cunoaștere a
partenerilor implicați, au oferit posibilitatea de a promova valorile locale și
naționale românești atât partenerilor francezi cât și italieni, de a face să
cadă barierele culturale și lingvistice, de a se schimba mentalităţi și
prejudecăţi în ceea ce priveşte imaginea noastră ca spaţiu cultural valoros.
Sunt cetățean român, deci cetățean european
Bistrița se detaşează prin istoria sa de veche cetate
medievală, unul din cele 7 burguri ale Transilvaniei, despre care elevi și
cadre didactice din Franța și Italia au descoperit cu uimire similitudini
lingvistice dar și diferențe de cultură și civilizație. Influența culturii
germane au identificat-o în arcadele gotice, în arhitectura caselor din centrul
vechi, în zidurile ultimului turn din cele 18 care apărau cetatea Bistriței, în
prezența vechilor steme heraldice, în edificiul Bisericii Evanghelice cu cel
mai înalt turn dintre bisericile evanghelice transilvane.
Partenerii Comenius au descoperit că Bistrița este orașul
imnului național, orașul poetului revoluționar Andrei Mureșanu, elevii francezi
și italieni intonând imnul românesc sau alte cântece tradiționale românești în
spectacolele comune care au oferit tuturor participanților momente de
interculturalitate, de interferență lingvistică și civilizațională necesare unei
cunoașteri fără prejudecăți a celuilalt. În cadrul unei imersiuni în geografia
și istoria locurilor, au avut ocazia să facă deosebirea între adevăr și legendă
în ceea ce privește Pasul Tihuța și mitul lui Dracula, să cunoască forme de
relief diferite, să practice sporturi într-o țară parteneră în cadrul unui
proiect comun, să viziteze Complexul muzeal județean care le-a oferit o
călătorie în timp în ceea ce privește ocupațiile, obiceiurile și gustul pentru
frumos al oamenilor locului. Acest parteneriat a oferit posibilitatea de a face
cunoscut sistemul de învățământ românesc, de a promova personalități locale și
naționale în cadrul curriculum-ului românesc dar și în cel din Italia și
Franța. Proiectele de parteneriat Comenius reflectă dimensiunea europeană a
unei școli care derulează cooperări și interferențe educative, promovând
unicitatea cultural-lingvistică a fiecărei țări în diversitatea europeană.
Integrarea într-o reţea a oraşelor înfrăţite a adus
Bistriţei nenumărate oportunităţi de afirmare în plan european, în special la
nivel cultural și educaţional. Semnarea oficială a parteneriatului dintre
oraşele Bistrița și Besançon în 1997 a adus numeroase colaborări la nivelul
administraţiei locale dar mai ales la nivelul societății civile, începând cu
2003, anul unui proiect de amploare, numit sugestiv Teritorii Gemene, și care a
implicat numeroase instituţii reprezentând comunitatea bistriţeană și cea a
oraşului Besançon. În urma acestui proiect monitorizat de primăriile celor două
oraşe înfrățite, s-a dezvoltat o întreagă reţea de proiecte şi parteneriate
educative, de acțiuni de colaborare între diverse instituţii care au devenit
actori ai unei societăţi civile trezite la acţiune de empatia și experienţa
partenerului francez. La nivelul societăţii civile, reprezentată de instituţii
de învățământ, ONG-uri, asociaţii, aceste colaborări franco-române au condus
indubitabil spre o conştientizare și punere în practică, prin intermediul
proiectelor de parteneriat, a propriilor valori intelectuale, manageriale și educative,
fie ele locale sau naționale.
În contextul actual european, promovarea valorilor europene
și a dialogului intercultural reprezintă un obiectiv permanent. „În epoca
globalizării, care alimentează concomitent speranţe și temeri, trebuie să
luptam neobosit împotriva tuturor formelor de intoleranţă și să construim punți
de înțelegere reciprocă”, spunea un cunoscut fost președinte al Parlamentului
European, Hans-Gert Pötering. Acordul semnat între Inspectoratul Județean
Bistrița-Năsăud și Inspection Academique de Besançon între anii 2003-2006-2009
și reactualizat în 2011 la Besançon prin Comenius Regio sunt un exemplu de bune
practici în acest sens al colaborărilor educaţionale la nivelul oraşelor
înfrățite.
Trebuie amintit ca parteneriatele Comenius Regio au ca scop
întărirea dimensiunii europene a educaţiei prin promovarea de activităţi de
cooperare între autorităţile locale şi regionale cu rol în educaţie în Europa,
oferind ocazia autorităţilor educaţionale, în cooperare cu şcolile şi ceilalţi
actori din domeniul educaţiei, din diferite regiuni, să lucreze pe unul sau mai
multe subiecte de interes comun. Parteneriatele Comenius Regio ajută regiunile
participante să dezvolte şi să facă schimb de bune practici în domeniul
sistemului de educaţie, să creeze instrumente de cooperare durabilă şi sprijină
financiar realizarea de parteneriate școlare, pentru a crește calitatea și a
consolida dimensiunea europeană în educație. Programul Sectorial Comenius, la
nivel european, urmărește o țintă foarte ambițioasă, și anume să implice în
activități educaționale de cooperare cel puțin trei milioane de elevi până în
anul 2013 (http://www.anpcdefp.ro).
Promovarea valorilor naționale prin intermediul cooperărilor
educative cu diferite școli din alte sisteme de învățământ europene nu pot să
ducă decât la promovarea și dezvoltarea comunicării în limbile străine, prin
cooperarea pe tema cetățeniei europene active.
Cetăţeanul european activ este cetăţeanul viitorului, cel
pentru care rolul și organizarea Parlamentului european nu are secrete, cel
care se implică în viața comunității sale și mai ales propune și câștigă
proiecte necesare în vederea dezvoltării unei societăţi durabile, care să-şi
promoveze propriile valori locale și naţionale.
Un reprezentant important la nivel european al României,
Leonard Orban, membru al Comisiei Europene, spunea că a comunica în mai multe
limbi străine dezvoltă creativitatea, elimină stereotipurile culturale,
încurajează gândirea dincolo de graniţe și poate contribui la dezvoltarea
produselor și a activităţilor inovatoare.
Este ceea ce se întâmplă în dimensiunea educativă, în cadrul
proiectelor Comenius, Leonardo sau Grundvig. Barierele culturale au fost în mod
evident eludate. Acesta este și rolul acestor proiecte europene care
privilegiază comunicarea, toleranța și non discriminarea între parteneri,
creativitatea şi în special identitatea naţională în marea familie a
diversității europene.
Prof. Cristina IURIȘNIȚI,
Colegiul Național Andrei Mureșanu, Bistrița
FOTOEVENIMENT
Ziua Națională a României a fost sărbătorită cu entuziasm în
toate școlile din județul nostru. În imagini, aspecte de la activitățile
dedicate acestei sărbători în Școala Gimnazială Șieu Măgheruș.
Colaborare la Proiectul Național „Festivalul Șanselor Tale” – noiembrie 2013
În calendarul activităților multiple pe care le desfășoară
școala noastră, un loc aparte îl dețin cele care au ca scop educația civică, pe
care am identificat-o ca necesitate majoră în rândul generațiilor actuale de
elevi. Unul dintre paradoxurile epocii în care trăim este acela că, deşi
industria comunicării se află în plin avânt, omenirea se confruntă cu cea mai
severă criză a comunicării. De aceea, elevii noștri trebuie sprijiniți în
combaterea acestui trend, trebuie educați să se informeze, să știe cum să
folosească informația și să o poată comunica cu ușurință, atât verbal cât și în
scris.
În acest context, am fost impulsionați de propunerea de a
participa la proiectul național intitulat FESTIVALUL ȘANSELOR TALE. Am gândit
că șansele elevilor în tot ceea ce aceștia întreprind la școală, în familie și
în societate, au ca temei de reușită, în primul rând o atitudine civică
potrivită cu toate ocaziile. Având convingerea ca aceste atitudini pot fi
educate în școală și reamintite elevilor în mod periodic, am conceput o
activitate în cadrul proiectului național, intitulată „Elevul bistrițean este
elev european”, prin care am avut în vedere să realizăm dezbateri, informări și
realizarea de proiecte privind calitățile dezirabile ale viitorului cetățean
european, pe care să le cultive elevii, viitorii cetățeni. Calitățile
dezirabile pentru manifestarea corectă în societatea în care trăim, sunt cele
general umane, creștine, adică: bunătatea, toleranța, seriozitatea,
conștiinciozitatea, responsabilitatea, buna comunicare, voluntariatul, iubirea,
prietenia, respectarea valorilor: familie, onoare, sinceritate și, nu în
ultimul rând, acele calități care conturează profilul cetățeanului european de
succes: corectitudinea, informarea permanentă și perseverentă. Așadar, i-am
invitat pe colegii noștri diriginți să le facem cunoscute toate aceste calități
în rândul elevilor, să îi ajutăm să le descopere și să îi convingem să le
exerseze, să și le însușească ca deprinderi obișnuite în școală, în familie și
în societate.
Activitatea propusă s-a derulat în câteva etape. În prima
etapă, am realizat o masă rotundă cu colegii diriginți și am lansat provocarea
de a acționa sinergic în vederea îmbunătățirii climatului civic în rândul
elevilor. În etapa a doua am distribuit, la alegere, fiecărei clase o temă spre
dezbatere la orele de dirigenție și de cultură civică, care să continue cu
realizarea de postere pe respectiva temă. În această manieră am atins obiective
educative valoroase, ce țin de dezvoltarea capacităților de comunicare, în
cadrul dezbaterilor susținute cu elevii, precum și exersarea unor calități de
bază, cum ar fi: lucrul în echipă prin bună colaborare, bună comunicare, efort
propriu, responsabilitate, muncă corectă, hărnicie, informare, fapt care ne
îndreptățește să concluzionăm că activitatea a fost încă o reușită în educarea
elevilor. În etapa actuală, cea de diseminare și valorizare a informațiilor, am
realizat împreună cu elevii o expoziție cu cele mai reușite postere, pentru
informarea celor care vizitează expoziția. Totodată, pentru a dovedi și
caracterul sustenabil al acestor postere, invităm colegii să le folosească ca
schimb de experiență între clase și la următoarea activitate cuprinsă în
calendarul de activități al școlii noastre, înscrisă sub genericul SĂPTĂMÂNA
EDUCAȚIEI GLOBALE.
Astăzi lansăm o invitație părinților, colaboratorilor și
educabililor, la Școala Gimnazială nr. 1 Bistrița, unde, spre bucuria și
mândria elevilor și profesorilor de la clasele ciclului gimnazial, expoziția
poate fi văzută! Vă împărtășim din bucuria acestei activități, oferindu-vă
crâmpeie din expoziție.
Prof. Geta LĂPUȘTE, prof. Veronica CÂMPEANU,
Școala Gimnazială nr. 1 Bistrița
Festivalul Național al Șanselor Tale la Colegiul Tehnic INFOEL
În perioada 18-24 noiembrie 2013, la Colegiul Tehnic INFOEL
Bistrița s-au desfășurat activități diverse, sub sloganul „Cetățean român –
cetățean european” al celei de a XIV-a ediție a Festivalului Național al
Șanselor Tale.
Dezbaterea „A fi activ înseamnă a te implica” a fost o
acțiune interactivă și informativă despre tot ce înseamnă cetăţenia activă și a
fost organizată de prof. Vultur Livia, prof. Oltean Maria Lucia, prof. Verdeș
Delia, prof. Oanea Mihaela și prof. Bacea Adriana în parteneriat cu Centrul
Europe Direct Bistrița-Năsăud. Au participat elevii claselor a IX-a E, a X-a I,
a XI-a A, a XI-a B, a XII-a A.
Obiectivele urmărite de această dezbatere au fost
cunoaşterea şi promovarea drepturilor cetățenilor Uniunii Europene în noile
contexte economice, politice şi juridice, induse de provocările societăţii
contemporane și promovarea atitudinii civice, de nediscriminare, prin
cultivarea cetățeniei active, a responsabilităţii sociale, a spiritului
pacifist şi a valorilor democratice. În acest context, participanții au aflat
care le sunt obligaţiile, ca cetăţeni ai Uniunii Europene și cum trebuie să se
implice pentru a-și face cunoscute drepturile, stipulate de altfel și în
legislaţia europeană.
„Cerere și ofertă!” a fost o activitate de diseminare de
bune practici coordonată de prof. Miheștean Mihaela, prof. Piciu Daniela și
prof. Croitor Claudia în cadrul căreia elevii claselor a IX-a A, a IX-a D și a
X-a F, împreună cu profesorii, au asistat la expunerea unui material prezentat
de doamna Zbâncă Daniela, referitor la piața muncii din Europa și România. S-au
dezbătut problemele referitoare la cererea și oferta locurilor de munca din UE.
Obiectivele propuse de această activitate au fost dobândirea
de cunoștințe și abilități necesare pentru realizarea unor planuri de carieră
realiste și adaptarea la cerințele pieței, construirea unui model de viață,
precum și adoptarea de decizii motivate în orientarea profesională.
„Eu, cetățean european” a fost o altă dezbatere despre
drepturi și obligații, coordonată de prof. Folfă Adriana, prof. Nicoară Rodica
și maistru Jimborean Grigore, participanți fiind elevii claselor a IX-a G, a
IX-a I și a XI-a I. S-au prezentat materiale informative (pliante, broșuri)
despre drepturile și obligațiile cetățeanului european. Una dintre clase a
făcut și o vizită în zona industrială.
Dezbaterea a urmărit atingerea obiectivelor: identificarea
oportunităților pe care le oferă piața unică și valorificarea acestora;
identificarea serviciilor europene ca soluții la problemele călătorului
european; identificarea întreprinderilor europene pe piața unică a UE.
Activitatea „Europa – valori, drepturi, obligații” a fost
organizată de prof. Nagy Mariana, prof. Rusu Cristina, prof. Muț Mariana și
prof. Lobonțiu Aurelia, în parteneriat cu „Departamentul educație turism” din
cadrul Primăriei Municipiului Bistrița și a avut ca scop educația pentru
valorile democrației. Au participat elevii claselor a XI-a C, a XI-a D, a X-a B
și a XI-a E.
Cu ajutorul materialelor informative și prezentărilor
PowerPoint, elevii au învățat despre valorile europene, despre drepturile și
obligațiile cetățenilor europeni, precum și cum să acționeze când își cer
anumite drepturi.
„Europa fără frontiere” a reprezentat o campanie de
informare a tinerilor infoeliști din clasele a X-a A, a X-a E, a XII-a D și a
XII-a C asupra cunoașterii drepturilor și obligațiilor pe care le au în
calitate de cetățean european, utilizându-se materiale informative (pliante,
broșuri).
Acțiunea a fost organizată de prof. Someșan Laura, prof.
Matean Iuliana, prof. Bâz Felicia, prof. Pop Alina și psiholog Brics Daniela,
în colaborare cu Centrul Europe Direct, Bistrița.
prof. Alina POP,
Colegiul Tehnic INFOEL Bistrița
Festivalul Național al Șanselor Tale în imagini
Colegiul Naţional „Petru Rareş” Beclean: Prezentarea piesei de teatru „Avarul” de Moliere, în cadrul Galei de Teatru. Coordonatori: prof. Nelia Nicula și prof. Liana Todoran. |
Școala Gimnazială „Iustin Ilieșiu” Anieș: Protejarea mediului înconjurător – prezentări de planșe, machete și film. Coordonator: prof: Frunză Raul. |
Grădinița cu Program Prelungit nr.2 Bistrița: „Televizorul, prieten sau dușman?” – ateliere de lucru cu copii și părinți. Coordonatori: prof. Pop Elena, prof. Trifan Oana. |
Școala Gimnazială „Mihai Eminescu” Năsăud: „Crosul toamnei” – activitate sportivă. Coordonatori: prof. Bidică Emilia și prof. Urzică Georgeta. |
Școala Gimnazială „Vasile Scurtu” Parva: „Ziua bunicilor” – activitate integrată. Au participat elevii clasei a II-a A, înv. Vencsel Corina. |
Școala Gimnazială Petriș: „La restaurant” – scenetă satirică. Au participat elevii claselor VII-VIII. Coordonatori: prof. Lupșor Cristina și Negreanu Niculina. |
Proiect Comenius la Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 6 Bistriţa
De la începutul acestui an şcolar, 2013-2014, Grădiniţa cu
Program Prelungit nr.6 Bistriţa, este implicată în desfăşurarea parteneriatului
multilateral Comenius intitulat „Imperiul Sănătăţii – Grădina Zânelor”, număr
2013-1-HUL-COM06-102374, cu durata de 2 ani, finanțat de Comisia Europeană cu
suma de 24.000 de euro, în cadrul Programului Sectorial Comenius din programul
„Învățare pe tot Parcursul Vieţii”.
La acest eveniment au participat reprezentanţi ai celor
cinci ţări partenere: Medical Hight Scool Dortyol Hatay – Turcia, Instituto
Progresivo Lanciano – Italia, Bobita Preschool of the Municipality Gyomro –
Ungaria, Şcoala Gimnazială „Ion Agârbiceanu” din Alba Iulia şi Grădiniţa cu
Program Prelungit nr. 6 Bistriţa.
În perioada cuprinsă intre 18 si 21 septembrie 2013, a avut
loc lansarea proiectului la Bistriţa coordonat de Weores Sandor Primary Scool
and Art School din Gyomro (Ungaria). Dat fiindcă aceasta a fost prima întâlnire
s-au discutat aspecte ce ţin de gestionarea în bune condiţii a proiectului,
definitivându-se Programul de Lucru al proiectului, cât şi distribuţia
sarcinilor ce revin fiecărei ţări partenere. Au avut loc discuţii, mese
rotunde, activităţi.
S-a discutat despre realizarea colțului Comenius din fiecare
şcoală – grădiniţă participantă, unde vor fi transpuse în imagini toate
vizitele de lucru, după ce acestea se vor finaliza. S-au precizat datele exacte
ale deplasărilor. De asemenea, s-a stabilit clar planul amănunțit al sarcinilor
ce urmează sa fie îndeplinite până la viitoarea întâlnire de proiect, din
Ungaria.
Ultima zi de lucru din cadrul acestui proiect s-a încheiat
cu o vizită la grădiniţa noastră.
Oaspeţii au fost întâmpinaţi, potrivit tradiţiei româneşti
cu pâine şi sare. Primirea invitaţilor şi prezentarea grădiniţei s-a realizat
într-o atmosfera caldă, prietenoasă, atmosferă creată şi susţinută de prof.
Liana Moldovan – director şi de educatoarele grădiniţei şi prof. Julia Mayla –
responsabil proiect.
Fiecare grupă a prezentat activităţile desfăşurate împreună
cu părinţii în cadrul proiectului – confecţionarea de steaguri, citirea
poveştilor intitulate „Ziua faptelor bune” şi „Ziua recoltei”. Grupa Waldorf a
prezentat musafirilor „Sărbătoarea recoltei”. Copiii împreună cu educatoarele
au fost îmbrăcaţi în costum naţional, ceea ce a încântat privirile
participanţilor.
Mulţumim partenerilor de proiect, colegelor, părinţilor şi
copiilor care s-au implicat şi sperăm ca şi pe viitor să primi acelaşi sprijin.
prof. înv. preșcolar Aritina SUSCA,
Grădiniţa cu Program Prelungit nr. 6 Bistriţa
Întâlnire emoţionantă între şcolari şi preşcolari
La Şcoala Gimnazială Nr.4 Bistriţa a devenit deja o tradiţie
invitarea copiilor de la Grădiniţa cu Program Normal „Rază de Soare” din
municipiul Bistriţa.
Vizita preşcolarilor reprezintă prima activitate a
proiectului educaţional „Bine e să fii şcolar!”, iniţiat de cadrele didactice
de la Şcoala Gimnazială Nr. 4 Bistriţa, prof. pt. înv. primar Barteş Bombonica
şi Zaharie Victoria în parteneriat cu prof. pt. înv. preşcolar Lungu Oana, de
la grădiniţa menţionată mai sus.
Scopul acestui proiect educaţional este pregătirea
preşcolarilor în vederea integrării cu succes în clasa pregătitoare. Această
pregătire a copilului, pentru un debut şcolar optim, reprezintă o preocupare
atât pentru educatoare şi învăţătoare cât şi pentru părinţii acestora.
Integrarea cu succes a copilului în clasa 0 pregătitoare depinde, în mare
măsură, de pregătirea lor, atât sub aspect cognitiv, cât şi socio-afectiv.
Parteneriatul dintre grădiniţă, şcoală şi familie, încă din perioada
premergătoare intrării copilului în şcoală, se impune ca o necesitate de
asigurare a continuităţii funcţionale între cele două trepte de învăţământ –
premisă esenţială a succesului şcolar.
Şcolarii si preşcolarii vor fi implicaţi in activităţi culturale,
sportive şi artistice, cu rol educativ, pe care cadrele didactice le-au anunţat
iniţial părinţilor .
În cadrul primei activităţi, intitulată „Şcoala – un loc
primitor”, micuţii oaspeţi au fost întâmpinaţi cu bucurie de către gazde. Au
vizitat şi le-au plăcut „şcoala foarte mare, holul imens, clasa frumos
amenajată” ca pentru o importantă sărbătoare. Aici au participat la prima lor
lecţie de la şcoală, intitulată „Întâlnirea noilor prieteni” şi au citit
mesajul pregătit special pentru ei. Apoi s-au împrietenit cu colegii lor mai
mari, s-au aşezat în bănci alături de ei, au purtat discuţii şi s-au bucurat de
frumoasa întâlnire. Au cântat împreună cântece cunoscute iar la final s-au
distrat copios, dansând pe muzica cunoscutei Cleopatra.
Dacă la început copiii au avut emoţii şi au comunicat mai
puţin, spre final, „noii prieteni” nu s-au mai putut despărţi. S-au îmbrăţişat,
şi-au făcut reciproc cadouri şi au plecat foarte încântaţi de prima lor
întâlnire cu „Şcoala” şi cu truditorii acestora.
Activităţile în parteneriat se vor desfăşura timp de un an
de zile, fiecare întâlnire având o altă temă şi un alt mod de abordare, astfel
încât, la sfârşitul anului şcolar, viitorii boboci să-şi dorească să vină la
şcoală şi s-o îndrăgească.
prof. înv. primar Bombonica BARTEŞ,
prof. înv. primar Victoria ZAHARIE,
Şcoala Gimnazială Nr.4 Bistriţa,
prof. înv. preşcolar Oana LUNGU,
Grădiniţa cu Program Normal „Rază de Soare”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu