„Dacă eşti atent, poţi învăţa câte ceva nou în fiecare zi.” (Ray LeBlond)
Ce este Francofonia?
Termenul de Francofonie
apare prima dată utilizat la 1880 de către geograful Onésime Reclus,
referindu-se la regiunile lumii unde limba franceză era vorbită.
Începând cu 20 Martie
1970, la inițiativa președintelui Senegalului, Leopold Sedar Senghor, la nivel
mondial, s-a constituit o alianță politică economică și culturală de state și
popoare care au în comun limba și cultura franceză!
Cele patru misiuni
majore ale Francofoniei sunt:
- Promovarea limbii
franceze, multilingvismului și diversității culturale;
- Promovarea păcii,
democrației și drepturilor omului;
- Sprijinirea
educației, formării, învățământului superior și cercetării;
- Dezvoltarea
cooperării economice în serviciul dezvoltării durabile.
Francofonia
este despre respectarea drepturilor fundamentale ale omului: dreptul la
educație, la PACE și libertate, cooperare economică și culturală în interesul popoarelor
celor 88 de state membre ale acestei Organizații care este prezentă pe toate
cele 5 continente!
Francofonia este și oportunitatea
de a comunica în limba lui Victor Hugo, marele romancier, poet dar și om
politic, născut la Besançon, de a avea acces la o cultură majoră care a
schimbat lumea, care a promovat de-a lungul istoriei Cultura, Pacea,
Libertatea, Egalitatea și Fraternitatea!
Organizația
Internațională a Francofoniei/ Organisation internationale de la Francophonie
(OIF) numără în prezent 88 de state printre care și România care a devenit
membru asociat încă din 1993 iar începând cu 2016 membru cu drepturi depline!
În 2007, România a fost
desemnată de către Secretarul General al Francofoniei, „stat-far al
Francofoniei” în regiunea Europei Centrale și de Est.
ROMÂNIA este membru activ
la toate nivelurile Francofoniei inclusiv în colaborările cu operatorii
Francofoniei:
Agenția universitară a
Francofoniei/ Agence Universitaire de la Francophonie, TV5MONDE, Universitatea
Senghor și Asociația internațională a primarilor francofoni sau la elaborarea
documentelor strategice ale OIF.
La București se află
sediul Biroului Regional al OIF pentru Europa Centrală și Orientală (BRECO).
Peste 321 de milioane
de persoane vorbesc limba franceză în lume, pe cele 5 continente, un creuzet
enorm de schimburi culturale, profesionale, economice, în domeniul educației și
cercetării. Limba franceză este la nivel mondial a doua limbă studiată în școli
după limba engleză și ocupă locul 4 ca limba de lucru pe Internet.
Deviza Francofoniei se
inspiră din deviza Franței: Liberté Solidarité Complémentarité!
În 31 martie, ultima zi
din luna Francofoniei la Colegiul Național Andrei Mureșanu Bistrița s-a
sărbătorit limba și cultura franceză.
Liceenii au descoperit
Francofonia prin poezie, muzica franceză, prin joc via aplicațiile digitale Kahoot,
proiectare de film francez. Familia Bélier, (2014) un film de succes pentru
liceeni și nu numai, pe care îl puteți găsi ușor pe Internet si care transmite
valori importante ale vieții de familie, ale prieteniei, valoarea muncii atunci
când vrem să reușim!
Mulțumim Asociației
Franche-Sylvanie pentru revistele în limba franceză primite de la Besançon,
orasul înfrățit al Bistriței, destinate publicului francofon din CN Andrei
Muresanu!
Expoziția de desene pe
tema Francofoniei și Păcii va călători în Franța la Besançon ilustrând
cooperarea dintre cele două comunități înfrățite. Cu ocazia zilei de 9 mai
Asociația Franche-Sylvanie din Besançon va organiza o expoziție cuprinzând și
desenele elevilor de la Colegiul Național Andrei Mureșanu Bistrița.
Mulțumiri speciale
catedrei de limba franceză din CNAM: prof, Coltea Angela, prof. Sîngeorzan
Ioana cât și doamnei director prof. Monica Buboly pentru implicare și
deschidere spre dimensiunea europeană.
Limba și cultură franceză
este o fereastră deschisă spre viitor, spre dezvoltarea personală și
profesională a tinerilor. Franța ocupă locul 3 în topul investitorilor din
România cu peste 4150 de companii. Există o nevoie importantă de tineri
francofoni, de vorbitori de limbă franceză pe piața muncii din România.
Limbă franceză este o
șansă: o șansă pentru a obține o bursă Erasmus, pentru a te dezvolta personal
si profesional, o șansă pentru a călători și studia în universități francofone
datorită Diplomei DELF recunoscută peste tot în lume, o șansă și un atu în plus
pentru a obține un loc de muncă într-o lume tot mai globalizată și
digitalizată.
#Liberté Egalité Solidarité
prof. Cristina IURIȘNIȚI,
Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița,
responsabil ARPF Bistrița-Năsăud
Proiectele educaționale – oportunități de finanțare
Școala Gimnazială Șieu derulează începând cu
data de 1 aprilie proiectul „Sunt ȘI EU absolvent”, finanțat prin programul Start ONG, lansat de Kaufland Romania și
implementat de asociația Act for Tomorrow, fiind desemnată unul dintre cei 14 câștigători
ai programului START ONG, ediția 2022.
Plecând de la premisa că „succesul, în mare parte, stă în voința de a învinge;
să ne străduim deci și să stăruim” (Seneca), elevii clasei a VIII-a de la școala
noastră sunt beneficiarii direcți ai acestui proiect.
Profilul de formare al absolventului de clasa a
VIII-a se realizează ținând cont de particularitățile psihoindividuale ale
elevilor din cadrul unității noastre de învățământ. Finalitățile învățământului
au în vedere formarea și dezvoltarea competențelor cheie care îi permit
absolventului să atingă potențialul maxim de dezvoltare, reușind să decidă
asupra propriei cariere, a dezvoltării sale intelectuale și profesionale în
vederea integrării socio-profesionale.
Astfel, din dorința
pregătirii unor absolvenți integrați cu succes în învățământul liceal și
profesional s-a încercat crearea unui cadru favorabil pregătirii pentru
Evaluarea Națională prin reamenajarea spațiului de studiu. În acest context, s-a
achiziționat în sala de clasă mobilier modular favorabil învățării colaborative,
truse geometrice, cărți de lectură și alte resurse didactice.
Abonamentele pentru
utilizarea platformei educaționale eduboom facilitează accesul la instrumente
digitale moderne și atractive, fiind o măsură venită în sprijinul viitorilor
absolvenți. S-a mizat pe faptul că digitalizarea activităților didactice este
una din componentele educației viitorului.
Componenta motivațională a
fost și ea atent analizată, acordându-i-se un loc prioritar. Având elevi din
medii sociale diferite, cu nevoi și cerințe diverse, pe lângă cele 2 ore de pregătire
suplimentară la limba română și matematică, elevii beneficiază de câte 2 ore de
consiliere psihologică și pentru carieră. Aceste activități
se derulează pe o perioadă de 9 săptămâni, în intervalul aprilie-iunie 2022.
Proiectul
se dorește a fi o dovadă a faptului că fiecare elev/ absolvent de clasa a VIII-a
este important și că, sprijinit, se poate integra cu succes în societate.
director, prof. Simona
Monica GERMAN,
Școala Gimnazială Șieu
„Sărbătoare sub semnul poeziei”
La Colegiul Național „Andrei Mureșanu”, în data
de 21 martie 2022, Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud a celebrat
„Ziua Internațională a Poeziei” cu bibliotecari școlari și mulți iubitori de
poezie – o activitate amplă, care a avut în prim plan structurile
infodocumentare.
Ziua poeziei, dincolo de a fi „doar” o
întâlnire este o stare de spirit, în special datorită celor prezenți acolo și a
atmosferei care animă locul, fiind a patra oară de când se organizează în
CDI-ul Colegiului Național „Andrei Mureșanu”. Activitatea face parte din
proiectul județean „Ce Carte Dăruiești?” coordonat de Casa Corpului Didactic a
Județului Bistrița-Năsăud și a avut în program: recital de muzică și poezie –
din creațiile elevilor implicați în proiect; lansare de carte – Triolein(ă) – autor
Bocskai Eliza, Editura Charmides, Bistrița, 2021; prezentarea coordonatorilor
și a elevilor din unitățile de învățământ implicate în activitatea 2 din cadrul
proiectului; recital de versuri și muzică folk, având ca invitați pe domnul prof.
Ciutan Brumărel și colegul Sorin Găzdac, bibliotecar la Liceul Silvic
„Transilvania” Năsăud, membru al Grupului folk „Armadia”.
Evenimentul a cuprins și lansarea cărții
Triolein(ă), „un trio lingvistic”, așa cum menționează prefațatoarea volumului,
doamna profesor Aurelia Hîruța, care a și prezentat cartea: „ordinea situării
textelor în volum reprezentând etapele parcurse de Eliza în comunicare: mai
întâi în limba maternă, limba maghiară, apoi în limba română, și ulterior în
limba lui Shakespeare” Despre carte a vorbit mai întâi autoarea, care a
mărturisit audienței „Despre ce scriu astăzi adolescenții? Mai scriu astăzi
adolescenții? Dacă mai scriu, de ce scriu?” prin răspunsurile existențiale date:
„Ca să nu uite cine sunt. Ca să-și dea seama cine sunt. Pentru că sunt.” În
urma intervențiilor altor cadre didactice, unii care au prezentat-o, alții care
i-au subliniat trăsături deosebite, autoarea a recitat apoi trei poezii
reprezentative.
Finalul activității a reprezentat o întâlnire
admirabilă a poeziei cu muzica. Relația dintre poezie și muzică este aproape
imposibil de cuprins, iar recitalul colegului bibliotecar Sorin Găzdac a
demonstrat că muzica folk nu are vârstă, ca dovadă că ea continuă să fie
gustată și de generația tânără.
Sărbătorirea Zilei Internaționale a Poeziei a
avut drept scop susținerea creației poetice și stabilirea unui dialog între
poezie și alte genuri ale creației.
bibl. Margareta POP,
Casa
Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud
Selecție de poezii ale elevilor din școlile participante în proiectul „Ce Carte Dăruiești?”
Creația
Dumnezeu
e un chirurg.
Inima
mamei a fost un pacient
Cândva,
la începuturi.
El
a creat cusătură după cusătură,
Petală
după petală
Sufletul
mamei.
Trupul
ei zăcea mai încolo,
pe
un nor
și
Domnul ascundea cicatricile
în
adâncul inimii
ca
la exterior să rămână
doar
sufletul
frumos,
cald și curat.
A
compus din piese de lego
într-o
noapte de vară,
în
Grădina Sa
ligamente
de satin
ca
să lege
trupul
și sufletul pe veci.
A
adus apoi nemurirea
și
i-a așezat-o pe cap.
Mama
își poartă veșnicia
învățând
de la El
cum
să creeze suflete.
Alexandra Moldovan, cls. a IX-a,
C. N.
„Andrei Mureșanu” Bistrița,
prof.
Aurelia Hîruța
Dragoste
amară
Dragostea nu-i veșnică, ba mai mult
e trecătoare,
Acum iubești pe cineva, acum iubirea
moare.
Din bucurie în tristețe și în
amărăciune,
Sunetele viorii au început să nu mai
sune.
Și timpul pleacă lovindu-te în cale,
Nimeni nu te înțelege, lumea-i doar
o jale.
Săgeata lui Cupidon s-a rupt în drum
spre tine,
Vremea a înghețat, vântul șovăie-n
suspine.
O inimă de plastic, nu e ca una de
diamant,
Este slabă și sensibilă ca a unui
porumbel șarmant.
Căci dacă perechea lui moare, moare și
el după ea.
Inima lui e fragilă ca inima mea.
Un suflet de plastilină cotropit
de-o neființă
Amară, crudă, o trădătoare fără conștiință,
Ce inimile le unește, dar mai apoi
le frânge,
Cu a ei voință, toată puterea ne-o
smulge.
Flori, ciocolată, toate vor fi în
vag,
Căci în mâinile sorții suntem ca
mărgelele pe-un șirag.
M-ai distrus dragoste sfântă, dar
amară,
Te las în urma mea iubire, cu toată
lumea ta neclară.
Darius
Olaru, cls. a X-a,
C. N. „Andrei Mureșanu” Bistrița
prof. Maria Biligan
Dulce muzeu
Pot
să-ți dau o îmbrățișare?
Și-a-nceput
timpul să zboare
Iubire,
pot să te sărut?
N-a
trebuit să fi cerut
Căci
voiam cu atâta dor
Să
devin al tău actor.
Mă
prefac în fantezie...
Cu
puțină gelozie
Și-mi
doream cu atâta sete
Clipa...
să se mai repete
Să
te simt încă o dată
În
iubirea demodată.
Vreau
să mă dorești
Căci
mie îmi lipsești...
Și,
iubire, vreau mereu
Să
fii al meu, dulce muzeu.
Gabriela
Adriana Szekely, cls. a IX-a,
C. N. „Andrei Mureșanu” Bistrița,
prof. Maria Biligan
Paradox
Cronofagi,
ne hrăneam cu timp
Insomnia
mă ține azi în viață
Nu
pot să rememorez surâsu-ți, alt anotimp,
Prezența
ta e foc sau poate gheață
Antiteză
în formare, funebru, trist și umed
Uscat,
cald și plăcut
Ești
tot ce poți, tot ce am vrut
Erai...
Adică
nu mai ești.
Adică
tu tot trăiești, dar nu mai ești
Cum
pot să spun așa ceva?
Doar
tu exiști în mintea mea
Prezență
indispensabilă ca respirația
Necesară
ca senzația
Dar
obositoare, dureroasă
De
fapt, ție nu-ți pasă.
Și
până la urmă,
De
ce ți-ar păsa?
Nu
ești tu în mintea mea.
Sofia Rus, cls. a
X-a
C. N.
„George Coșbuc” Năsăud,
prof.
Cristina Suciu
Aegri Somnia (Visele nebunului)
Stelele
se-mpletesc în noaptea asta
Iar
eu mă trezesc dintr-un somn febril
Mă
trezesc pe-un apus de primăvară
Și
pe-acordul chitarei,
Mă
trezesc știind că te voi iubi.
Visele
nebunului se ceartă de bunăoară,
În
mintea mea brăzdată de trăiri,
Iubirea
asta mă caută a doua oară,
Dar
de data asta are ochii visători
și
glasul lin.
Te-ascund
între coaste, ca pe
luna
amară;
te
neg, te uit,
Dar
te văd pe cerul roșu,
roșul
meu aprins, apoi te desfac dintre oase,
te
las să fugi din mine.
Nicola Timar, cls. a
X-a,
C. N.
„George Coșbuc” Năsăud,
prof.
Cristina Suciu
Ce
e fericirea...
Aș
vrea să te întreb ce-i fericirea,
Ce
e speranța, sau orice gând care
Îți
face chipul împovărat de vreme
Să
lumineze asemeni razelor de soare.
Aș
vrea să te întreb ce-i suferința,
Ce
e dorul, sau acel necaz,
Ce
face ca din ochii-ți blânzi,
Încet
să curgă Lacrimi fierbinți pe al tău obraz.
Aș
vrea să povestim un ceas sau două
Și
aș vrea ca toate tainele să mi le spui,
Să
ne pierdem în râsete și bucurie,
Iar
ofurile să nu le spunem nimănui.
Și
după ce sufletele nu mai sunt împovărate,
De
grija zilei care va veni,
Să
dăm tristețea toată la o parte,
Și
să trăim fericiți
Ca-n
vremurile în care eram copii
Ioana Marica, cls. a
X-a,
C. N.
„George Coșbuc” Năsăud,
prof.
Sofia Harapașcu
Februarie
Tu
ești februarie,
Plină
de culori pictate
Eu
sunt al tău paisprezece
Plin
de flori împrumutate.
Bomboane
de ciocolată
Cu
arome de căpșuni.
Te
fac astăzi bucuroasă,
Căci
de astăzi vream să-mi fii
Brațele
ce mă cuprind,
Buzele
ce mă ating,
Motivul
pentru care râd
Atunci
când vreau să plâng.
Și
mă săruți cu poftă
În
lăcașul nostru gol,
Unde
patimile fură
Iubirea
pură din subsol.
Și
te văd cum radiezi
Cu
un zâmbet de neuitat.
Și
mă privești cu ochii mari,
Sigur
luna te-a pictat.
Tu
pe mine m-ai ales.
Ca
să bucuri lumea mea
Și
atunci când m-ai atins
n-am
vrut să mai plec din ea.
Te
ador, iubito, veșnic
Și
te vreau ca un păgân.
Vreau
ca rodul meu angelic
Să
îl ai mereu la sân.
Andreea Alexandra Neamț, cls. a XII-a,
Liceul cu
Program Sportiv Bistrița,
prof.
Călina Fiscutean
Lumea
noastră dărâmată
Vântul
te-a adus la mine
Și
tot el te-a luat-napoi,
Poate
afară arăt bine,
Dar
în suflet e război.
Ploaia
ne-a spălat de lacrimi
Și
tot ea ne plânge acum
Lacrimi
pentru două inimi
Uitate
de mult în drum.
Soarele
ne-a luminat,
Dar
tot el ne arde acum
Arde
amorul neîncheiat
De
inimi pierdute-n drum.
Teiul
care ne-a umbrit,
A
căzut pe noi acum
Amintiri
ce ne-au zdrobit
Dragostea
din amândoi.
Luna
care ne veghea,
A
uitat de mult de noi
Cercul
ei de tinichea
A
căzut pe noi greoi.
Steaua
noastră norocoasă,
A
pierit înăbușită.
Zace-n
valea-ntunecată
Lumea
noastră prăbușită.
Ana Maria Nedelea, cls. a XII-a,
Liceul cu
Program Sportiv Bistrița,
prof.
Niculina Dedean
Prietenia
Prietenia
este ca o floare
Care
se rupe și moare,
Dacă
nu ai grijă de ea
Oricând
poate dispărea.
Dar,
uneori e ca un mucegai
Care
te urmărește și-n rai
Îl
poți șterge cu orice găsești la mână
Că
tot el îți va fi ca o lună.
Așa
e și cu prietenii
Dacă
te comporți frumos
Oricând
îți va fi de folos!
Adelina Ujică, cls. a IX-a,
Liceul cu
Program Sportiv Bistrița,
prof.
Luminița Șiman
Emoțiile (Caligramă)
Mi-am auzit inima cântând,
Mâinile tremurând,
Iar din ochi o lacrimă lin curgând,
Chipul meu firav atingând.
Nu știam cum să o numesc
Suspans, fericire, iubire ?
Sau poate că glumesc,
Căci nu știu ce gândesc.
Am auzit întâmplător
Două vorbe care mă dor ,
Apoi m-am gândit simțind un gol,
Că emoțiile se simt trecător.
Amalia
Florentina Pop, cls. a VIII-a,
Liceul
Tehnologic Lechința,
prof.
Costelia-Maria Gherman
Joy
What
is joy?
Maybe
it's something others can simply destroy.
Maybe
it's something we get if we are lucky.
Does
it matter if we are thin or chubby?
Does
it matter where we live?
Or
is it just something hard to believe,
That
we can just look at us in our mirrors
And
accept what we are, without feeling the need to cut with scissors,
Pieces
of ourselves thinking,
That
s how we are gonna start living
A
life without any problems, full of happiness;
But
can you define that in a world full of sadness?
Some
people think you can buy that joy
Aren't
they being played like a toy?
Can
you really solve with money,
Something
that's not just temporary?
Maybe
it's an illusion,
Made
without any conclusion.
Maybe
it’s just something we can feel or create,
Maybe
it's just our fate.
Corina-Maria Iliuță, cls. a VII-a,
Liceul
Tehnologic Lechința,
prof.
Costelia-Maria Gherman
O
zi specială
Vine-o
zi specială.
În
fiecare primăvară,
În
luna lui Mărțișor,
Ziua
tuturor mămicilor
Ziua
asta-i însemnată
Pentru
că-i lăsată-odată,
Cu-n
Florea pomilor
Și
a floricelelor
Ghiocei
și zambiluțe
Toporași
și panseluțe
Parcă
toate prind culoare
Mamelor
să li se-ofere-n dar.
Adina Ana-Maria Bornemisa, cls. a V-a,
Liceul
Tehnologic Lechința,
prof.
Costelia-Maria Gherman
Un
vis numit copilărie
Of,
copilărie dragă,
Cât
de dor îmi e de tine,
Basme
dragi cu Feți-Frumoși
Și
păsări din poezii.
Of,
tărâm al bucuriei,
Mereu
viu, mereu prezent,
Pentru-a
face-un suflet tânăr
Să
trăiască-aici pe veci;
Să
se plimbe printre rânduri
Ca-mpăratul
printre oști,
Și
să zică: „Asta-mi place!”,
Și
să fim toți bucuroși.
Of,
ce dor îmi e de basme,
Și
de vise de copil,
De
Ilene Cosânzene,
Și
de zâmbet de copil!
Dar
acum stai și privești,
În
albume ferecate,
Cum
erai și tu copil
Și
zâmbești ca altădată…
Angel Todoran, cls. a-VI-a,
Liceul
Tehnologic Telciu,
prof. Domnica
Homei
Pur
și simplu….
Nimeni
și nimic nu mai contează
Când
mâinile tale mă imobilizează.
Suflarea
ta o simt ușoară
Ca
un vânt ce mă doboară.
Chipul
tău finuț, sculptat,
Ce
mă privește înfiorat…
Ochii
mici, în care privesc zarea,
Acel
albastru uimitor ca marea,
Nuanța
în care mă pierd iar și iar
Și
la auzul vocii tale, tresar.
Încep
să tremur și să zâmbesc
Și
nu mai pot nici să clipesc.
Ce
mai pot să îmi doresc
Când
îmi șoptești… TE IUBESC?
Florina Telcean, cls. a-X-a,
Liceul
Tehnologic Telciu,
prof. Mihaela
Vlașin
Un
Săgetător….
Sunt
singuratic câteodată,
Sunt
norocos, mă plictisesc,
Am
și orgolii, totodată,
N-arăt
mereu ce mult iubesc.
Sunt
și romantic, amuzant,
Decid
din mers, trăiesc frumos,
Pot
fi rebel, dar și galant,
Nativ
nechibzuit, copilăros.
Spontan
și sufletist mereu,
De
multe ori nerăbdător
Și
optimist. Ăsta sunt eu,
Pentru
că sunt... Săgetător.
Cristina Georgiana Morar, cls. a-X-a,
Liceul
Tehnologic Telciu,
prof.
Mihaela Vlașin
Stelele ard
Sunt un poet, dulceață.
Asta-i treaba mea.
Să plâng că mama nu e blondă,
să scriu versuri până când rima nu
mai are sens,
să pierd timpul pentru alții,
să mă pierd în pădure,
asta-i viața de poet.
Drepturi de autor să n-am,
justiția să nu fie de partea mea,
norocul greu să-l găsesc,
pe mine să mă umilesc,
asta-i viața de poet.
Din cerneală pe foaie să plângă,
din poeme să empatizeze,
din premii să mă ridice în slăvi,
din cenușă să se adune,
asta-i viața de poet.
Pentru poezie m-am născut,
pentru ea voi muri,
pentru ea am să plâng,
pentru ea am să mă duc,
asta-i viața de poet.
Până la urmă, sunt o stea.
și trebuie să-mi fac treaba:
să ard, până la ultima rămășiță,
asta-i viața de poet.
Amalia
Levey, cls. a VI-a,
Șc. Gim. Nr. 1 Bistrița,
prof. Crina Slevoacă
Doi
ochi
Două
sfere
în
care s-au adunat
galaxii
necunoscute,
Două
umbre de abanos
sunt
ochii mamei.
Sunt
două flori
când
primăvara
înflorește
în suflet
Și
două luni când
noaptea
stăpânește peste
Pământul
gol.
Sunt
două giuvaere,
diamante
și safire
Șlefuite
de El.
Sunt
două doine dulci
când
inima mea plânge
Și
leagăn călduros
când
trupul mi se frânge.
Doi
Ochi.
Două
chemări spre brațele mamei.
Andrei
Moldovan, cls. a VI-a,
Șc. Gim. Nr. 1 Bistrița,
prof. Crina Slevoacă
Devenire
Ce-ar
fi să revenim
În
orașul sculptat în lună
Unde
să dormim sub salcie
Cu
pielea ruginită
Și
fum care să ni se scurgă din oase.
Și
ce-ar fi să devenim
Una
cu pământul rece de Octombrie
Cu
spini pe limbă
Și
frunze mucegăite sub cap
Și
să ne trezim sub Soare
Cu
iederă în păr
Și
miere pe buze
Să
dansăm în dantelă
Și
să uităm
Gustul
de pământ.
Maia Pintea, cls. a
VIII-a,
Șc. Gim.
Nr. 1 Bistrița,
prof. Carmen
Burje
1.
Când
luna e pe cer
Și
afară este ger,
Când
lumina de afară
Se
așterne cu povară,
Când
amintirile se trezesc
Și
lacrimile pornesc,
Atunci
te simți cel mai în viață
Te
simți ca și cum ai face față...
Se
zice că viața e grea și crudă
Și
sincer îi port ciudă
Cum
se gândește ea,
Că
poate destrăma
Suflet
de om bun,
Suflet
preabun,
Distruge
ca un nebun,
Visele
copilului străbun.
Copilul
din fiecare,
Care
caută alinare
Își
dorește cu credință
Să
nu îi rămână pe conștiință-
Faptul
gata împlinit-
Acela
de a fi iubit.
Iubirea
se câștigă, nu se dăruiește...
Păcat
dacă ea se veștejește!
Se
mai zice că iubirea învinge,
Dar
nu și atunci când toată casa îți ajunge.
Viața,
dușmanul principal
La
față te lasă pal.
Singura
armă pe care o ai
Poate
să fie și un pai.
Cu
viața nu ai cum să lupți
Poți
doar să uiți,
Să
conviețuiești cu ea,
Doar
ca să uiți ideea
Ideea
de a fi special
Ca
să nu devii artificial.
Azi
e important să mulțumești pe altul,
Doar
ca să nu îți fure patul
Uiți
de inima ta,
Uiți
că va exista
O
dorință abruptă
Care
va fi ruptă
De
societatea în care trăim
Și
ne mai și smiorcăim,
Că
nimic nu iese...
În
loc de a susține,
Mai
rău ai face,
Și
lași, că răul coace
Și
se adună tot din lume
În
mari volume.
Stop.
Nu
mai vreau să fiu snob
Care
doar aprob,
Vreau
să fac o diferență
Pentru
a lumii existență.
2.
Momentul
în care știu că voi fi bine,
E
atunci când sunt cu tine
Tot
ce ai fost pentru mine,
Tot
ce ai fost pentru noi,
Încet
vine spre noi...
Încet
prin noroi...
Toate
promisiunile încălcate,
De
noi, rupte, dezlegate.
Știu
că nu va fi la fel,
Sau
cel puțin la același nivel,
Nici
nu cer așa să fie
Îmi
doresc totuși, să mă simt din nou, vie.
Lipsa
emoției se simte, se aude
Ca
și sufletele lor, crude
Îmi
doresc să zic că voi fi bine,
Mai
ales fără tine lângă mine,
Că
voi avea noroc
Și
fără un loc
Un
loc iubit și izbăvit
În
care simt că nimic nu mai strică
Nici
măcar un pic de frică.
Tot
ce am construit încet
Și
cu un sunet înfundat de bocet...
Te
iubesc la infinit,
Dar
de privit?
De
a fi prezentă?
Într-o
lume absentă?
Nu
pot continua iubind orb
Pentru
că știu cum absorb
Toată
energia negativă
Fără
nicio milă.
Cezara Șanta, cls. a
VII-a,
Șc. Gim.
„Artemiu Publiu Alexi” Sângeorz-Băi,
prof. Bazga
Oana
Aș
vrea să fiu mereu copil
Aș
vrea să fiu mereu copil
Să
mă renasc din orice floare,
S-admir
mălinul înflorind
Și
să visez mereu la mare.
Și-n
iarba moale, mătăsoasă,
S-alerg
mereu, fără-ncetare,
Să
nu privesc pe nime-n jur,
Să
mă rotesc cât pot de tare.
Să
simt parfumul unui tei,
Mireasma
lui îmbietoare,
Să
zbor, să mă înalț la cer,
Dar
să cobor din neuitare.
Ana-Maria Vîntu, cls. a VII-a,
Șc. Gim.
Budacu de Sus, Dumitrița,
coordonator
prof. Ionela-Maria Drența
Balul
florilor
Florile
care abia au scăpat de crivățul puternic
Ies
la suprafață și se bucură frenetic.
Păsările
ciripesc și în zbor încep o joacă.
Primăvara
a sosit! Petrecerea să-nceapă!
Lalele,
zambile și margarete
Se
dau drept fete cochete,
Parfumate,
colorate
Așteaptă
să fie dansate.
Garofițe,
viorele
Ar
intra în joc și ele.
Ghiocelul
înflorit,
Le
spune: „Bine-ați venit!”
Bucuria
este mare,
Pe
pământ e doar culoare,
Iar
în aer – armonie,
Primăvară
tot să fie!
Gheorghe Sorin Moldovan, cls. a VI-a,
Șc. Gim.
Budacu de Sus,
prof. Ileana
Viorica Deac
Cartea
cu picioare
În
cămăruța mică de tot
Trăia
un vrăjitor netot,
Și
se vede că avea
Ceva
ce nimeni nu știa.
Pe-un
raft prăfuit și vechi
Era
o carte cu povești.
Misterioasă
și cam groasă
Însă
și cam mofturoasă.
Paginile
le rupea
Să
n-o atingă nimenea.
Parcă
și-ar fi dorit să zboare
Dar…
vai, cartea are picioare!
Vrăjitorul
era pregătit
Cu
un antidot trăsnit,
Copii,
strigăte și veselie
Cartea
poate să învie.
Irina Sidor, cls. a
VII-a,
Șc. Gim.
Ilva Mare,
prof. Ana
Ignat
Luna
Iat-o,
regină a nopții,
Din
neant apărută
Dansează
cu stelele
Ea,
luna, lumina acestui dans nocturn
Aș
vrea să pot dansa cu ea,
Să
fiu una dintre stele
Dar
ceva nu mă lasă
Să
mă alătur dansului ei veșnic
Și,
iată!
Pleacă
încet, încet
Iar
eu rămân aici,
Așteptând
să vină iarăși
Ca
să o privesc dansând.
Elena Ioana Popanton, cls. a VIII-a,
Șc. Gim.
Ilva Mare,
prof. Ana
Ignat
Pupăza
Pupăza
din corcoduș
Toată
ziua face duș
În
vănița din căsuță
Unde
stă și o maimuță.
La
școală ea mă trimite
Să
învăț eu cel mai bine,
Dar
când iau o notă mică
Strigă
ca o bibilică.
Mălaiul
îi place tare,
Toată
ziua fac plimbare
Pe
ulița cea mare
Ca
să-i cumpăr de mâncare.
Cătălin Cira, cls. a
VII-a,
Șc. Gim.
Ilva Mare,
prof. Ana
Ignat
Prietenia
Prietenia
floare rară,
Ce
miroase a primăvară.
Când
o găsești,
Încearcă
să o prețuiești.
Prietenia-i
mână întinsă,
Și
de Dumnezeu trimisă.
Să
ne fie alături mereu,
Și
la bine și la greu.
Prietenia
se cunoaște,
După
lucruri, după fapte.
Te
ajută să-ți fie bine,
Să
nu știi ce-i greul în lume.
Dacă
ai prieteni ai parte de fericire.
Și
mereu zile senine,
Ei
te ajută când ți-e greu,
Fiindu-ți
alături mereu.
Bucură-te
de prietenii pe care îi ai,
Că
nu ști de cine dai.
De
un om mai bun, mai rău,
Dar
prietenul e acolo mereu.
Alexia Țîra, cls. a
VII-a,
Șc. Gim.
„Paul Tanco” Monor,
prof.
Maria-Crina Năsăudean
Respectul
în vene
Să
fii bun înseamnă anume
S-ai
respectul de pe lume,
Și
pe cei din jurul tău
Să-i
ajuți, mereu, mereu.
Cu
respect, sinceritate,
Fapte
bune ca la carte,
Și
ce-i șapte ani de-acasă
Poți
să ai viața frumoasă.
Să
ajuți pe cineva
Îți
surâde inima,
De
saluți în preajma ta,
Mintea
o vei bucura.
Orice
faptă bun făcută
Are-o
tolbă cu mărgele,
Și
pe ea scrie: ASCULTĂ!
„Ai
respectul chiar în vene”.
Raluca Miruna Drăgan, cls. a VI-a,
Șc. Gim.
„Paul Tanco” Monor,
prof.
Maria-Crina Năsăudean
Bucurie
Bucuria
este zâmbet
Este
liniște și cântec
Să
te bucuri totdeauna,
Cum
se bucură și luna
Printre
stele că domnește
Luminează
și lucește.
Să
te bucuri ca o floare
Care
zâmbește la soare
Dimineața
când răsare!
Să
ai bucuria ce-o simte pământul
Când
șuieră vântul
Și
poartă printre crengi, în zare
Glas
dulce de privighetoare.
Bucurie-i
tot ce ne-nconjoară
În
zile de primăvară
Cu-alai
de fluturi,
Cu
zumzet de albine,
Miresme
de narcise și zambile
Și
pace în lume.
Aceasta-i
Bucurie.
Camelia Maria Năsăudean, cls. a V-a,
Șc. Gim.
„Paul Tanco” Monor,
prof.
Maria-Crina Năsăudean
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu