„O şcoală bună rumegă gândirea altora, nu o memorează.” (Vasile Ghica)
Consiliere și educație personală versus disciplina Fizică
Disciplina Consiliere și
dezvoltare personală contribuie printre altele și la dezvoltarea încrederii
elevilor în propriile capacități de învățare utilizând o resursă educațională
online, la alegere (spot video, prezentare PPT, soft educațional, secvență de
film, aplicații etc.)
Un foarte bun exemplu este și
următoarea fișă de activitate de învățare care valorifică resursa aleasă prin:
- Competența/ competențele
specifice vizate
- Cum poate fi valorificată
această resursă la clasă, în activitățile de la Consiliere și dezvoltare personală?
- Cum poate fi valorificată
această resursă în activitatea de evaluare? (inclusiv autoevaluare/
inter-evaluare)
- Sugestii de adaptare la
categorii de elevi în risc
Această activitate poate fi
replicată și la disciplina Fizică
Fișa de activitate
Clasa a VI- a
Domeniu de conținut:
Autocunoaștere și stil de viață sănătos și echilibrat
Competența specifică: Adoptarea
unei atitudini pozitive față de sine și a unui stil de viață sănătos și
echilibrat
Descrierea activității
Etapa 1 – trăirea experienței:
vizionarea filmulețului educațional Lecția de viață, disponibil online pe
site-ul https://youtu.be/LuG0lxCsUi8?list=PLeu3CUmdVnnbvZlLlxXDKk2OHBYHkx6cr
Etapa a 2 a – observarea:
discuția dirijată pe tema încrederii în sine, a factorilor de succes și a creșterii
stimei de sine:
Ce ați văzut?
Care sunt personajele din
poveste?
Ce ați observat că făcea pasărea?
Ce s-a întâmplat între cățel și
pasăre?
Cum te-ai simțit când pescarul
certa cățelul?
De ce pasărea fura râmele?
Cum te-ai simțit când cățelul a
ajutat pasărea?
Care a fost reacția ta când
pescarul a fost surprins de peștele din barcă “adus” de câine?
Etapa a 3 a -interpretarea și
generalizarea:
Ce părere ai despre gestul
cățelului față de pui?
Ce părere ai despre gestul
păsării pentru ajutorul cățelului de a da hrana puișorilor?
Ce învățătură poți trage din
experiența cățelului?
Te-ai simțit și tu vreodată așa
cum s-a simțit cățelul? Când? De ce?
Etapa 4 – transfer: fiecare elev
trage o concluzie/ formulează o învățătură proprie pe care încearcă ulterior să
o pună în practică (pe un postit) care este lipit pe un arbore desenat de
profesor pe tablă.
Exemple – sunt mai încrezător,
sunt mai responsabil, sunt mai darnic, nu mai judec gesturile colegilor fără să
aflu de ce le fac, sunt mai bun cu colegii, vreau să fac mai multe fapte bune,
etc.
Activitatea propriu-zisă:
Metode: activitatea pe grupe de 6
elevi – turul galeriei:
Realizați pe o coală de flipchart
un desen cu tema SUNT UN MODEL!:
- Desenați un cerc și scrieți în
interior prenumele tuturor membrilor grupei. Trasați în jurul cercului atâtea
raze câți elevi sunt în grupă. Apoi, rotind foile în sensul acelor de
ceasornic, scrieți, pe rând, pe fiecare rază, câte o calitate, punct forte,
abilitate, pe care o apreciați la fiecare persoană din grup.
- Rotiți desenele până când foaia
va ajunge din nou la cel care a creat-o. Pe ultima rază de soare, fiecare va
scrie o calitate pe care o apreciază la propria persoană.
- La final, lipiți pe un perete
din clasă coala cu razele de soare și calitățile voastre, alături de celelalte
grupe.
- Toate grupele studiază și
descoperă printr-un tur al galeriei, calitățile colegilor.
- Discuții – transfer:
cunoașterea copiilor (interese, pasiuni).
Cum poate fi valorificată această
resursă în activitatea de evaluare? (inclusiv autoevaluare/ inter-evaluare)?
Fișă de autoevaluare:
CE AM AFLAT DESPRE MINE?
Realizează o listă ca cea de
alături și completeaz-o cu ce ai aflat astăzi despre tine!
Sugestii de adaptare la categorii
de elevi în risc:
- copiii sunt integrați în
activitatea de grup, sunt acceptați, li se acordă timp și încurajări din partea
colegilor, învățând astfel să fie încrezători în ei;
- prin această activitate de
învățare ei trăiesc în prietenie, împărțind cu ceilalți emoțiile, trăirile,
respectul de sine, încrederea în sine și învață să aibă un țel, prin calitățile
apreciate de colegi.
Propuneri pentru ca această
activitate să fie replicată și la disciplina Fizică, clasa a VI-a:
- vizionarea filmulețului cu
etapele menționate mai sus, prin întrebări de forma:
Ce corpuri, animale, substanțe ai
văzut în filmuleț?
Menționați ce stări de agregare
ați identificat.
De ce plutește barca?
Cum este densitatea bărcii față
de apă?
De ce barca nu s-a răsturnat când
pasărea s-a așezat pe marginea ei?
Ai identificat o pârghie în
filmuleț?
- activitatea propriu-zisă: se
menține aceeași metodă, activitatea pe grupe de 6 elevi – turul galeriei.
Realizați pe o coală de flipchart
un desen cu tema: Mărimi fizice – unități de măsură – instrumente de măsură –
fenomene fizice
Desenați un cerc și scrieți în
interior prenumele tuturor membrilor grupei. Trasați în jurul cercului atâtea
raze câți elevi sunt în grupă. Apoi, rotind foile în sensul acelor de
ceasornic, scrieți, pe rând, pe fiecare rază, câte o mărime fizică, o unitate
de măsură, un fenomen fizic cunoscut.
- La final, lipiți pe un perete
din clasă coala cu razele de soare, alături de celelalte grupe
- Toate grupele studiază și
descoperă printr-un tur al galeriei, ce mărimi fizice, unități de măsură,
instrumente de măsură, fenomene fizice au în comun sau nu cu colegii din
celelalte grupe.
- Discuții – transfer:
cunoașterea copiilor
- Fișă de autoevaluare –
individual:
Exercițiu:
Dacă în barcă pasărea a aruncat 7
pești, având o greutate de 35N, determinați masa peștilor în kg.
Bibliografie:
Consiliere și dezvoltare
personală, manual cls. a VII-a, Gabriela Bărbulescu, Daniela Beșliu, Cristina
Maria Gunea, Angelica Sima, Elena-Cristina Sima, 2017, Ed. Litera, București
Creează-ți o prezență personală
puternică și credibilă, Diana Booher, 2015, Ed. Businesstech International,
București
https://youtu.be/LuG0lxCsUi8?list=PLeu3CUmdVnnbvZlLlxXDKk2OHBYHkx6cr
prof. Violeta CRISTUREAN,
Liceul cu Program Sportiv, Bistrița
Proiect eTwinning – „De Coruna/ Romania para o mundo From Coruna/ Romania to the world”
Proiectul eTwinning „De Coruna/
Romania para o mundo/ From Coruna/ Romania to the world” s-a derulat în anul
școlar 2020-2021 la Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 Bistriţa, structura
Grădinița cu Program Normal nr. 7, România, în parteneriat cu CEIP „Emilia
Pardo Bazán”, A Coruña, Spania, debutând în luna decembrie 2020 și
finalizându-se în iunie 2021. Cadrele didactice de la Grădinița cu Program
Normal nr. 7 implicate în proiect au fost: Crina Luminița Clapou (fondator al
proiectului), Ana Ionela Bor și Viorica Bugnar.
Inițiativa demarării acestui proiect a aparținut partenerelor spaniole (tot trei educatoare), după cum se poate deduce și din titlul ales pentru proiect, instituțiile școlare implicate fiind de nivel preșcolar. Proiectul a propus cunoașterea de către copii a patrimoniului local și cultural din orașul lor și a copiilor din țara parteneră (La Coruna și Bistrița), respectiv: edificii istorice, site-uri simbolice sau aspecte legate de gastronomie, obiceiuri și tradiții locale.
Obiectivele stabilite au un nivel accesibil copiilor preșcolari:
- cunoașterea și conservarea
patrimoniului local și cultural;
- îmbunătățirea competențelor
cheie, în general și cele lingvistice și digitale, în special;
- înțelegerea și acceptarea prin
atitudine pozitivă, a diferențelor sociale, culturale și lingvistice din cadrul
Uniunii Europene;
- realizarea unor activități
colaborative între partenerii europeni.
Activitățile derulate în Twinspace-ul proiectului au vizat:
- prezentarea țărilor/ regiunilor
și orașelor și a grădinițelor partenere, precum și a cadrelor didactice
implicate;
- reuniuni online între profesori
pentru demararea activităților și stabilirea aspectelor referitoare la regulile
specifice pentru siguranța copiilor;
- reuniuni online în grădinițe
pentru cunoașterea/prezentarea copiilor;
- studierea
clădirilor/monumentelor istorice din propriul oraș(cărți, reviste, flyere,
site-uri etc);
- realizarea unor desene, picturi, activități practice cu tematica stabilită;
- conceperea unui material online
cuprinzând monumente istorice din La Coruna și Bistrița, realizat în colaborare
între parteneri, apoi prezentat de către copii în cadrul unor reuniuni online
în etape;
- propunerea unui monument/
clădire reprezentativ/ă din fiecare oraș spre studiu (materiale online, desene,
cărți etc.) și realizarea unui padlet cu aceste informații. Grădinița din
Spania a ales Turnul lui Hercule, iar preșcolarii bistrițeni au propus Biserica
Evanghelică, simbolul orașului lor.
- sărbătorirea Zilei Europei – 9
mai 2021 – în grădinițele partenere;
- conceperea în colaborare a unor
puzzle cu monumentele alese: Turnul lui Hercule din La Coruna și Turnul
Bisericii Evanghelice din Bistrița;
Activitățile realizate au avut un impact pozitiv pentru copiii preșcolari și cadrele didactice, prin acumularea de informații valoroase despre țările partenere, orașele și monumentele reprezentative, precum și realizând o muncă colaborativă cu mult entuziasm și implicare, prin exersarea competențelor digitale (în Twinspace, reuniuni online, forum etc.).
Linkul pentru Twinspace-ul proiectului: https://live.etwinning.net/projects/project/253599
prof. înv. preșcolar Crina
Luminița CLAPOU,
Grădinița cu Program Prelungit nr. 3 Bistrița
Scurtă pledoarie pentru Schi Fond – Aventură, Plăcere, Performanță, Stil de Viață
Daca acest articol ar fi o
poveste, ar trebui să începem așa „a fost odată ca niciodată”... am mai putea
adăuga și „încă este și va mai fi”... Schiul fond este cel mai vechi stil de
schi, prima competiție având loc la Tromsø în 1843. Deși nu este foarte
cunoscut sau popular în România, comparativ cu țările nordice precum Suedia,
Finlanda sau Norvegia, chiar și Franța sau Italia, schiul fond încă are ceva de
spus în țara noastră, echipa României fiind capabilă în continuare să își
mențină prezența pe scena internațională.
Schiul fond este atât un sport individual cât și unul de echipă, cu probe spectaculoase de sprint, durată sau chiar ștafetă. Pe lângă anduranță tehnică, forță, motricitate, ca și oricare alt sport, schiul fond presupune și o pregătire psihologică deosebită care condiționează performanța. Felul în care un sportiv gândește, cum își stăpânește emoțiile sau își învinge neîncrederea, cum își pregătește acțiunile ofensive, spiritul de colaborare cu coechipierii, toate au un impact asupra succesului ca și performer sportiv.
În județul Bistrița-Năsăud am fost îndeajuns de norocoși să îl avem pe domnul Leonida Ștefănescu ca părinte al schiului fond. El a inițiat și format sportivi de performanță printre care m-am numărat și eu, Rodica Drăguș. Îi mulțumesc până în ziua de astăzi pentru faptul ca mi-a oferit o șansă care mai târziu a devenit o carieră cu numeroase satisfacții profesionale.
Fiind un sport cu tradiție in zona noastră, de-a lungul timpului am avut numeroși reprezentanți la competiția supremă, Jocurile Olimpice, după cum urmează.
- Ștefania Botcariu (Cortina
d'Ampezzo 1956)
- Ileana Hangan (Calgary 1988,
Albertville 1992, Lillehammer 1994)
- Rodica Drăguș (Calgary 1988)
- Monica Jauca (Albertville 1992)
- Monica Lăzăruț (Nagano 1998)
- Mihaela Purdea (Torino 2006,
Vancouver 2010)
- Petrică Hogiu (Vancouver 2010)
- Alin Cioancă (Pyeongchang 2018)
Ca antrenor am observat cum acest
sport modelează caractere și pregătește copiii pentru viața de adult. Nu putem
spune ca am avut întotdeauna condiții ușoare de antrenament, dar ambiția și
perseverența și-au spus întotdeauna cuvântul... De pe băncile școlii am reușit
de atâția ani să formăm, să încurajăm generații de sportivi care au îndrăgit
acest sport și au ajuns la rândul lor exemple demne de urmat. Altfel spus, sunt
mândră să afirm că fiecare generație a avut campioni, a avut rezultate
deosebite și un impact pozitiv, transformator, asupra celor care i-au urmat.
Azi, la Liceul cu Program Sportiv Bistrița, secția de performanță încearcă să mențină standardele ridicate cu care ne-am obișnuit iar sportivii/ elevii noștri câștigă în fiecare an numeroase medalii la campionate naționale și internaționale. În 2019, patru sportivi: Andreica Maria, Andreica Ioana, Păvălean Flaviu și Hăngănuț Darius au participat la Festivalul Tineretului European din Bosnia Herțegovina. În 2020 Hăngănuț Darius, Păvălean Flaviu și Coșofreț Daniela ne-au reprezentat la Jocurile Olimpice de Tineret de la Lausanne, Elveția.
Sperăm ca acești copii talentați să ne reprezinte în continuare la competiții naționale și internaționale, Bistrița-Năsăud fiind în mod definitiv unul dintre județele care s-au făcut remarcate în acest sport. Încă avem o echipă și continuăm, luptăm să rămânem campioni.
prof. Rodica DRĂGUȘ,
prof. Maria ILIE,
Liceul cu Program Sportiv Bistrița
Vânătoare de comori la Feldru
De câte ori ați auzit că la sat
este plictisitor și nu ai nimic de făcut, de parcă doar orașul găzduiește
activități interesante? Ei bine, depinde prin ce lupă privești VIAȚA la țară,
cât de mult îți dorești să o descoperi cu adevărat și ce anume stă ascuns în
farmecele ei.
Cu aceasta întrebare am început realizarea unui muzeu virtual despre vânătoarea de comori din localitatea Feldru, Bistrița Năsăud. Vânătoarea de comori este una dintre cele mai educative și antrenate metode de învățare prin provocare. Aceasta determină participanții să asimileze informații noi, fără ca aceștia să conștientizeze că învață. Prin vânătoare de comori elevii clasei a VII-a A se simt mai atrași și mai fascinați de comunitatea în care trăiesc și vor să dezvăluie secretele localității lor, trăind emoțiile descoperirii acestora prin intermediul simțurilor - auz, văz, miros, tactil, gust.
Muzeul s-a realizat prin
parcurgerea a 10 puncte de control, pentru fiecare punct realizat primind un
număr de margarete. Parcurgerea punctelor de control s-a realizat în grupe de
câte doi elevi. Prin parcurgerea punctelor de control elevii au devenit
promotori ai patrimoniului local, prin centralizarea materialelor (fotografii,
înregistrări video, povești, descrieri) care redau frumusețea locală și
prezentarea acestora, într-o galerie virtuală a localității Feldru.
Prin implicarea în această
inițiativă, elevii au avut oportunitatea să participe la o vânătoare de comori,
în urma căreia: s-au distrat învățând prin experiență despre comunitatea lor;
și-au promovat produsele și serviciile autentice din comunitate, au exersat o
diversitate de abilități tehnice (realizare de poze, înregistrări video,
crearea unei galerii virtuale), au descoperit un nou mod de a se raporta la
comunitatea lor, prin intermediul simțurilor – auz, văz, miros, gust, tactil.
Cum ne-am pregătim? Înainte de vânătoarea de comori, s-a organizat o întâlnire în care s-a citit regulamentul, s-au format echipe de câte 2 elevi și li s-a alocat câte un punct de control fiecărei echipe. Am identificat resursele locale implicate în vânătoarea de comori (case, meșteșugarii, bătrânii satului, etc) și am stabilit, cine din fiecare echipă, realizează materialele livrabile (fotografii și/sau înregistrări video, descrieri și/sau povești).
După strângerea materialelor am
creat o galeria virtuală a satului Feldru folosind platforma www.artsteps.com,
și am încărcat în ea toate materialele livrabile obținute.
Curajoșii clasei a VII-a A au
fost cei care au reușit să își canalizeze energia pentru a crea un proiect
livrabil.
Prin participare la vânătoarea de comori, elevii au descoperit elemente de patrimoniu cultural și natural într-un mod amuzant, au fost provocați să viziteze comunitatea, să găsească „comori” (unele din ele ascunse), au observat și analizat elemente de identitate locală, au învățat direct de la meșteri, de la bunici, de la producători locali ce înseamnă un produs autentic și au dezvoltat competențe digitale, consemnând și prezentând ce au învățat sub forma unor fotografii, înregistrări video, galerii virtuale.
Galeria noastră virtuală, care a antrenat simțurile a 20 elevi, prin implementarea rundei 3 a vânătorii de comori VIAȚA la țară, proiect organizat de fundația Noi Orizonturi se găsește la adresa: https://www.artsteps.com/view/60620fec4c257ec0f23cd6c9.
prof. Constanța POP,
Liceul Tehnologic Feldru
Parteneriate pentru educație
Proiectul „ȘI EU digital”,
finanțat prin programul Start ONG, lansat de Kaufland Romania și implementat de
asociația Act for Tomorrow a fost câștigat de Asociația Șieuana, având ca beneficiar
Școala Gimnazială Șieu.
O societate în care informațiile
„plutesc” în sistem, nu mai ține doar de romanele și filmele SF. Există deja
proiecte cât se poate de concrete prin care, cu un simplu click pot fi
gestionate și controlate lucrurile la distanță.
Unul dintre domeniile în care
tehnologia își aduce aportul într-o manieră benefică este sistemul educațional.
Este normal ca în școli să ținem pasul cu tehnologia și să ne adaptăm
vremurilor în care trăim.
De ceva timp, metodele moderne de
predare și ancorarea elevilor din ce în ce mai mult în realitatea virtuală sunt
prezente și în sălile de clasă de la Școala Gimnazială Șieu, astfel că putem cu
tărie afirma că tehnologia este „la ea acasă”.
Plecând de la premisa că școala
îl învață pe copil să se situeze printre semeni, să se obișnuiască cu anumite
cerințe și realități sociale însă educația în familie constituie prima școală a
copilului, partea cea mai importantă a pregătirii lui pentru viața socială și
productivă școala noastră acordă an de an o importanță deosebită
parteneriatului școală-familie. Familia trebuie să fie prima instituție socială
care se preocupă de asigurarea condițiilor necesare dezvoltării normale a
copilului. Școala și familia sunt cei doi poli de rezistență ai educației, care
contribuie prin mijloace specifice la formarea tinerilor.
Odată cu intrarea în școală,
copilul trăiește în două lumi diferite: una a familiei, colorată încă de
afectivitatea primei copilării, cealaltă, a școlii, încărcată de noi exigențe
și de promisiunile viitorului, la fel de importante. Dacă aceste medii
educaționale se completează și se susțin, ele asigură într-o mare măsură buna
integrare a copilului în activitatea școlară și, pe plan mai general, în viața
socială.
Obiectivul cel mai important al
colaborării dintre școală și familie în perioada școlarității mici îl
reprezintă susținerea eforturilor copilului pentru ca acesta să dobândească
primele instrumente ale muncii intelectuale și să obțină succesul școlar. Clasa
reprezintă pentru elevi al doilea mediu de socializare, după familie. Aici
elevul va trăi și experimenta, va învăța deprinderi sociale necesare pentru
viață.
Din dorința obținerii unui profil
al absolventului de gimnaziu performant și pregătit evoluției societății
actuale, asociația de părinți „Șieuana” a venit în sprijinul realizării acestor
obiective mărețe.
Astfel, empatizând cu dascălii și
nevoile instituției în care copiii lor învață, au înțeles că lucrul în echipă
și colaborarea în scopul modernizării procesului educativ, nu fac altceva decât
să dezvolte în elevii noștri încrederea în sine, autocunoașterea și să le ofere
acestora experiențe valoroase de învățare.
Un absolvent de gimnaziu pregătit
să se integreze cu succes într-un nivel superior de învățământ este țelul
școlii noastre, astfel că orele petrecute în laboratoarele utilate își lasă
amprenta asupra elevilor noștri.
În concluzie, un real PARTENERIAT
dintre ȘCOALĂ și FAMILIE nu este cel înscris pe o coală de hârtie semnat de
părinte și director, este relația activă, de implicare și de o parte și de
cealaltă, este bucuria și tristețea, este succesul și eșecul, este zbaterea și
rezultatul din care beneficiarul este COPILUL.
COPILUL – o taină pe care întâi trebuie să ne dorim să o descifrăm și apoi să lucrăm neîntrerupt pentru asta, părinți și profesori. Trebuie să-l înțelegem, ca apoi să se înțeleagă pe sine și lumea în care trăiește.
prof. Simona-Monica GERMAN,
Școala Gimnazială Șieu
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu