„Tânărul trebuie să iasă din şcoală nu ca specialist, ci ca o personalitate armonioasă.” (Albert Einstein)
Gânduri de început de an școlar
La început de an școlar 2020-2021, echipa Casei Corpului Didactic a
Județului Bistrița-Năsăud adresează un cald salut și cele mai bune urări de
sănătate, împlinire și satisfacții profesionale tuturor colegilor – educatori,
învățători/institutori, profesori, întregului personal de conducere, personalului
didactic auxiliar și nedidactic din județ.
Să rămânem cu toții sănătoși, să ne iubim munca și copiii pe care îi
avem în grijă, să avem sufletele pline de încredere ca să putem aduce speranță
elevilor și părinților.
Să nu uităm că atitudinea noastră este foarte adesea cea mai importantă.
Noi ne dorim să rămânem același partener de încredere în susținerea
proiectelor dumneavoastră de dezvoltare profesională și personală și vă
asigurăm de tot sprijinul de care aveți nevoie în această perioadă, mai cu
seamă pentru organizarea și desfășurarea activităților didactice online.
Accentul pus de instituția noastră pe organizarea activităților
didactice online a făcut ca în perioada vacanței de vară, aproape 2000 de
colegi din județ să participe la cursurile de formare și webinariile organizate
de Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud. În aceste acțiuni am
fost sprijiniți de colegi inimoși care și-au dovedit profesionalismul și
deschiderea către noi orizonturi ale cunoașterii. Cu mulțumiri, îi felicităm
public pe următorii colegi voluntari: Aurelia Mariana Dan, Monica Buboly,
Simona Konradi, Doina Macarie, Vasile Șteopoaie, Vasile Duda (ISJBN), Mirela
Nelca (Școala Gimnazială Avram Iancu Bistrița), Iulia-Cristina Ani (Liceul de
Muzică Tudor Jarda Bistrița), Florin Muntean (Liceul de Arte Corneliu Baba
Bistrița), Corina Burduhos (Colegiul Național George Coșbuc Năsăud), Emilia
Bidică, Ștefan Radu Kovacs (Școala Gimnazială Mihai Eminescu Năsăud), Emese
Cîmpean (Colegiul Național Petru Rareș Beclean), Alina Fodor (Școala Gimnazială
Grigore Silași Beclean), Ovidiu Ionel Boca, Mihaela Retegan, Ana Mirela Goron
(Liceul Tehnologic Ion Căian Românul Căianu Mic), Adrian Bosancu (Școala
Gimnazială Artemiu Publiu Alexi Sângeorz-Băi), Ioan Marcel Todică (Școala
Gimnazială nr. 1 Leșu), Vasilica Găzdac (Școala Gimnazială Tiberiu Morariu
Salva), Florin Galbin (Liceul Radu Petrescu Prundu Bârgăului), Liviu-Ignat
Socaciu (Școala Gimnazială Paul Tanco Monor), Simona German (Școala Gimnazială
Șieu), Luminița Ujică (Liceul cu Program Sportiv Bistrița), Alina Gîmbuță,
Doina-Marilena Bogdan (CCDBN).
Vă anunțăm și pe această cale că în anul școlar 2020-2021 activitățile de formare continuă pentru personalul din învățământul preuniversitar nu se vor desfășura în regim față-în-față, ci vor fi organiza în sistem online, sincron webinar – prin intermediul tehnologiei. Conform OMEC nr. 4862/2020, termenul de transmitere spre avizare la Ministerul Educației și Cercetării a ofertelor CCD și, implicit, valabilitatea avizului pentru programele desfășurate în anul școlar 2019-2020, este luna decembrie a acestui an. În consecință, până atunci rămân valabile oferta CCDBN și înscrierile la cursurile de formare din oferta anului școlar 2019-2020. La oferta în vigoare se adaugă programul de formare „Dezvoltarea competențelor digitale pentru activități didactice online” (program de categoria 2, 40 de ore, 10 credite) acreditat prin OMEC nr. 4825 din 10. 08.2020.
Pentru detalii și înscrieri, vizitați site-ul CCDBN (https://www.ccdbn.ro).
director, prof. Ioan IOJA,
Casa Corpului Didactic a
Județului Bistrița-Năsăud
Educația ecologică – un mod de viață
Trăim într-o lume în care nu ne putem permite să greșim, deoarece
suntem cu toții responsabili pentru ceea ce se întâmplă atât în prezent cât și
în viitor. Suntem responsabili atât în comunitatea în care trăim cât și ca cetățeni
ai țării.
În ultimul timp, ecologia a început să fie considerată o știință de
bază, omenirea devenind mai conștientă de greșelile care s-au făcut până acum.
Din acest motiv, așa cum ne ocupăm de educația intelectuală, de cea morală,
estetică, de educarea voinței, este momentul să ne ocupăm și de educația
ecologică. Indiferent de vârstă sau de pregătire profesională, oamenii au
dreptul de a trăi într-un mediu curat și sănătos, având totodată obligația
morală de a-l proteja. A proteja natura în toată complexitatea ei este un lucru
deloc ușor, deoarece te lovești de indiferență, de scepticism și ignoranță.
Școala este prima instituție în care copilul este invitat să pătrundă
în problemele fundamentale ale vieții, în mod organizat. Este foarte important
ca în ansamblul disciplinelor de învățământ problema mediului înconjurător să
ocupe un loc important. Elevii reușesc să ajungă la înțelegerea și
interpretarea unor fenomene, la pătrunderea în esența interdependenței între
legile care guvernează natura și societatea, la înțelegerea rolului societății
pentru ocrotirea naturii și corelația existentă între echilibrul din natură și
societate, prin însușirea treptată a noțiunilor științifice fundamentale despre
viață și mediul înconjurător, despre om ca făcând parte integrantă din natură și
acționând asupra ei.
Protejarea planetei este o prioritate care trebuie să intereseze nu
doar pe specialiști, ecologiști , ci pe toată lumea, adulți și copii. În acest
sens, noi, cadrele didactice care lucrăm cu copii de vârstă școlară mică, avem
privilegiul de a valorifica întreg potențialul de care dispun la această vârstă
copiii, ei dovedind disponibilități deosebite în cunoaștere, dublate de
curiozitatea vârstei și bucuria implicării în problemele societății. Rolul
nostru este deosebit de important în formarea la viitorul cetățean a unui punct
de vedere mai obiectiv asupra realității, în conștientizarea faptului că viața
generațiilor viitoare, calitatea ei, depinde într-o mare măsură și de opțiunile
sale.
Așadar, formarea conduitei și conștiinței ecologice devine o cerință
deosebit de importantă pentru orice demers didactic, educativ sau extrașcolar.
Scopurile educației ecologice sunt aceleași peste tot în lume, de a menține și
îmbunătăți calitatea mediului, de a combate și preveni problemele de mediu ale
viitorului.
Educația ecologică este educația informației prin lărgirea cunoștințelor
despre mediu. Ea are un caracter interdisciplinar și pluridisciplinar,
cuprinzând în aria sa de responsabilitate toată realitatea ambientală cu cele
mai diverse aspecte ale sale. Sistemul de cunoștințe ecologice se acumulează
treptat, în funcție de vârsta pe care o are copilul, în funcție de mediul din
care provine, și nu numai. Elevii trebuie dirijați să învețe care este rolul pe
care ei trebuie să îl joace în cunoașterea și prevenirea problemelor de mediu.
Comportamentul ecologic se cultivă, în primul rând, prin puterea
exemplului, și apoi prin cea a cuvântului. Micii școlari sunt susceptibili la
ceea ce li se arată sau li se spune în legătură cu mediul, fiind atrași să acționeze
în acest sens. Școala trebuie să ofere gradat, în funcție de particularitățile
de vârstă ale elevilor, cunoștințe specifice care să le motiveze conduitele și
normele eco-civice, să organizeze activități privind protecția mediului
înconjurător, atât pentru generațiile prezente cât și pentru cele viitoare.
Copiii zilelor noastre au nevoie de convingeri, de capacități aplicative
și comportamente ecologice, pentru ca natura să nu se distrugă sub ochii lor.
Pornind de la realitățile orizontului local, elevii pot participa la acțiuni,
care le oferă șansa de a-și valorifica experiența proprie de învățare, să-și
dezvolte priceperi, deprinderi, să ia atitudine față de problemele mediului
înconjurător, să gândească critic și creator, să ia decizii, să comunice și să
colaboreze. Ceea ce îi unește pe toți este dragostea pentru natură, nevoia de a
trăi într-un mediu curat și sănătos, și, nu în ultimul rând, dorința de a
petrece cât mai mult timp în armonia naturii, renunțând la orele nesfârșite din
fața calculatorului sau televizorului.
Educația ecologică este un proces menit să atragă categorii de oameni
care să fie conștienți și preocupați de problemele mediului înconjurător, care
au capacitatea de a lucra individual și colectiv pentru găsirea unor soluții
problemelor actuale, dar și pentru prevenirea apariției altora.
Scopul educației ecologice este de a-i ajuta pe elevi să gândească
critic și creator, de a cântări opțiunile, a identifica alternative, a pune
întrebări, a analiza informații și de a lua decizii.
Împăcarea cu natura, prietenia față de ea, reprezintă singura noastră șansă
pentru viitor, iar viitorul sunt ei, copiii. Din acest motiv, cu toată puterea
sufletului și a minții, să facem front comun pentru o educație ecologică
serioasă și profundă, în cadrul căreia asimilarea cunoștințelor se îmbină cu
activitățile practice de protejare a mediului.
„Pământul nu aparține omului, ci, dimpotrivă, omul aparține Pământului”
– este un vechi adevăr care stă la baza multora dintre programele de dezvoltare
durabilă ale statelor lumii, care au înțeles că problema mediului înconjurător
este o problemă universală, dat fiind faptul că fenomenele de poluare nu cunosc
distanțe și nici frontiere.
Bibliografie
- Cerghit Ioan, Metode de învățământ, E:D:P: București, 1980
- Ciolan Petre, Valoarea formativă a lecțiilor de cunoașterea mediului înconjurător, Revista de pedagogie, 1989
- Qroianu Mariana, Micii ecologiști în acțiune, Editura Albatros, București, 1999
prof. înv. primar Margareta Adela LAZĂR,
prof. înv. primar Diana SARCA-GRIGA,
Școala Gimnazială „Avram Iancu”
Bistrița
Acvaponia – un viitor verde
ISTORICUL ACVAPONIEI
Cu mult timp înainte ca să ajungă la cunoașterea circuitului azotului
în natură, a metabolismului animalelor și plantelor omul a preluat din mediul
natural modele de ecosisteme pe care le-a reprodus în scopul obținerii hranei
de care avea nevoie.
Astfel, observând că mediul acvatic poate constitui o sursă pentru
fertilizarea culturilor agricole, aztecii au construit pe lacurile din zonele
Xochimilco și Chalco insule plutitoare (chinampas – 30 x 2,5 m), separate între
ele de canale pentru circulația canoelor. Pe aceste insule plantau porumb,
fasole, dovleac, amarant, roșii, ardei chili, flori, ș.a.
În China, cu cel puțin 1700 de ani în urmă, în Hanzhong și Mian din
provincia Shanxi și în Emei din provincia Sichuan, în culturile de orez se creștea
crap (Cyprinus carpio), caras auriu (Carassius auratus), ton (Ctenopharyngodon
idellus), crap argintiu (Hypophthalmichthys molitrix) ș.a.
La începutul secolului al XVII-lea sir Francis Bacon (1626) descrie,
pentru prima oară într-o publicație, metoda de cultivare a plantelor terestre
pe alte medii de cultură decât solul. Din acest moment cultivarea plantelor
fără sol intră în atenția cercetătorilor.
Astfel, John Woodward (1699) publică studii asupra cultivării mentei pe
strat de lichid, francezul Nicolas de Saussure efectuează cercetări asupra
mineralelor necesare creșterii plantelor, în 1804, Jean Boussingault
experimentează cultivarea mai multor soiuri de plante pe diferite substraturi,
iar botaniștii germani Julius von Sachs și Wilhelm Knop dezvoltă în perioada
1871-1880 o serie de tehnologii de cultură a plantelor în soluții nutritive.
William Frederick Gericke obține rezultate excepționale cu această metodă pe
care, în anul 1937, o denumește „hidroponics” (în limba greaca hidro – apa,
ponos – muncă).
Cercetările capătă amploare și au ca scop elaborarea unor tehnologii de
cultură a plantelor în zone aride de pe glob.
Primele rezultate notabile s-au obținut în timpul celui de-al Doilea
Război Mondial, când trupele cantonate în insule din Oceanul Pacific au fost
hrănite cu produse proaspete obținute din culturi hidroponice deoarece
terenurile din aceste insule erau improprii pentru agricultură.
Ulterior sistemele de cultură hidroponică au fost introduse în
programele spațiale NASA pentru a fi utilizate în spațiu sau pe alte planete.
În prezent miliarde de plante legumicole, flori, arbori ornamentali,
arbuști, răsaduri pentru împăduriri, erbacee perene, viță de vie ș.a., se
produc în sisteme de cultură fără sol în majoritatea țărilor din lume.
O revoluție similară s-a produs în acvacultură.
În mod tradițional, acvacultura se practică în lacuri, iazuri, heleștee
sau bazine de mari dimensiuni. Pentru a mări producția, a reduce suprafața de
teren ocupată și a putea monitoriza mai bine factorii de hrană și mediu, au
fost create sistemele de acvacultura intensivă cu recirculare.
Infrastructura acestor sisteme este alcătuită din bazine pentru pești,
echipamente pentru filtrarea, oxigenarea și sterilizarea apei, pompe, schimbătoare
de căldură, aparatură de măsură și control. Apa, încărcată cu dejecțiile peștilor,
mâncarea nedigerată sau neconsumată, este trecută printr-un sistem de filtre,
care reține toate substanțele toxice pentru pești și este reintrodusă în
bazine, curată. Costurile generate de înlocuirea periodică a materialelor de
filtrare au determinat orientarea cercetărilor în direcția găsirii unor soluții
mai ieftine pentru filtrarea apei.
Pornind de la observația că plantele acvatice mențin calitatea apei în
ecosistemele naturale, primele cercetări au urmărit înlocuirea echipamentelor
de filtrare cu plante acvatice. Rezultatele excelente obținute au determinat
extinderea cercetărilor asupra plantelor terestre.
Pionieratul în studiul sistematic al sistemelor cu recirculare și
filtrarea apei de către plante terestre este atribuit cercetătorilor de la The
New Alchemy Institute. Între anii 1970 și 1980 apar în revista The Journal of New Alchemists articolele
lui William McLarney Irrigation of Garden
Vegetables with Fertile Fish Pond Water si Further Experiments in the Irrigation of Garden Vegetables with Fertile
Fish Pond Water, ale lui Ronald D. Zweig: The Saga of the Solar-Algae Ponds, Three Experiments with Semi-Enclosed Fish Culture Systems, Investigations of Semi-closed Aquatic
Ecosystems, The Birth and Maturity of
an Aquatic Ecosystem, care deschid calea dezvoltării cercetărilor în acest
domeniu.
În anul 1985, absolventul universității North Carolina State
University, din SUA, Mark R. McMurtry, profesorul Douglas C. Sanders și Paul V.
Nelson, realizează primul model experimental pe care-l denumesc „Integrated
Aqua-Vegeculture System”, care filtrează efluenții unei culturi de Tilapia
printr-un sistem de biofiltre cu nisip pe care plantează tomate și alte
vegetale.
La Agricultural Experiment Station din cadrul University of the Virgin
Islands (UVI), St. Croix, primele experimentări au fost realizate de Barnaby
Watten and Robert Busch care au publicat aceste rezultate în Tropical Production of Tilapia (Sarotherodon
aurea) and Tomatoes (Lycopersicon esculentum) in a small-scale recirculating
water system. Aquaculture, 41 (1984) 271-283. Elsevier Science Publishers.
Cele mai notabile rezultate au fost obținute însă sub conducerea dr.
James Rakocy. Diferitele denumiri sub care au fost publicate rezultatele
cercetărilor și ale infrastructurii sistemelor respective au creat necesitatea
unificării lor într-o formula simplă și reprezentativă.
Apare astfel termenul aquaponics, creat prin combinarea
cuvintelor „aquaculture” și „hidroponics”. Acesta devine în scurt timp
denumirea acceptată și folosită internațional pentru procedeul simbiotic de creștere
în sistem recirculant a plantelor și peștilor.
La începutul anilor 1990, Tom și Paula Speraneo, proprietarii S & S
Aqua Farm de lângă West Plains, Missouri, SUA, au modificat sistemul realizat
la North Carolina State University prin introducerea conceptului de bioponics.
Aceștia au realizat sistemul aquaponics având cultura hidroponica pe suport de
pietriș. Modelul realizat de ei a fost preluat de foarte mulți practicieni în
domeniu din întreaga lume.
Preluând modelul Speraneo, un colectiv de la The Freshwater Institute
din Shepherdstown, West Virginia a realizat un sistem aquaponics și a publicat The Freshwater Institute Natural Gas Powered
Aquaponic System – Design Manual, în care este prezentat detaliat modul de
realizare al sistemului, cu scopul de a furniza fermierilor asistența tehnică
necesară implementării acestui sistem. În anul 1997, Pekka Nygard și Stefan
Goes, realizează după modelul Speraneo un sistem aquaponics în localitatea
Harnosand din Suedia, pe care-l extind ulterior.
Americanii Rebecca Nelson și John Pade lansează în anul 1997 revista Aquaponics Journal. În Australia Joel
Malcolm preia sistemul Speraneo și realizează o primă instalație folosind
butoaie metalice pe care le umple cu pietriș, denumindu-și sistemul „Backyard
Aquaponics”, apoi realizează o diseminare eficienta care-l face cunoscut în
întreaga lume.
În anul 2005, Travis W. Hughey (SUA), crează după modelul Speraneo un
sistem aquaponics de capacitate mică, realizat din butoaie de plastic
recuperate, a cărui construcție o prezintă într-un manual pe care-l posteaza pe
Internet. Datorită simplității constructive, sistemul este preluat de foarte mulți
practicanți din întreaga lume.
Cercetările efctuate în Canada de Dr. Nick Savidov, au evidențiat potențialul
productiv al sistemelor acvaponice.
Silvia Bernstein, înființează în USA în anul 2009 compania „The
Aquaponic Source”, care, ulterior, devine una dintre cele mai importante surse
de informare și comerț în domeniul acvaponiei din SUA.
În România, cercetările în acest domeniu încep în anul 2006, când, în
baza unui contract de cercetare finanțat de Ministerul Agriculturii Pădurilor și
Dezvoltării Rurale, s-a elaborat primul proiect de stație pilot pentru
cercetări în domeniul acvaponiei, pe baza căruia s-a realizat construcția
primei stații pilot din țară, la ICDIMPH Horting (Cristian Bulbuc – Revista de acvaponie, anul I – nr.1 (1),
septembrie 2015).
DEFINIREA CONCEPTULUI DE ACVAPONIE
Acvaponia este o metodă de producere a plantelor terestre și
organismelor acvatice care combină două sisteme de producție tradiționale –
acvacultura recirculantă și cultura hidroponică. Primul obiectiv îl constituie utilizarea
substanțelor nutritive conținute în apa din bazinele cu pești pentru creșterea
plantelor (Rakocy et al. 2003, Diver 2006, Graber & Junge 2009). Substanțele
nutritive ajung în sistem via hrana pentru pești.
Excrementele peștilor pot fi de asemenea o sursă de nutrienți pentru plante, direct sau după ce bacteriile convertesc amoniacul în nitriți și nitrați (Rakocy 2012). Astfel se reduce, dacă nu în totalitate, în mod semnificativ cantitatea de fertilizanți pentru cultura plantelor.
În acvaponie utilizarea ierbicidelor și pesticidelor chimice nu este
permisă deoarece sunt toxice pentru pești. Prin urmare, chiar dacă plantele
cultivate în sisteme acvaponice nu sunt
certificate ca fiind organice, ele sunt fără reziduuri de pesticide, metale
grele, fungicide.
Acvaponia este o tehnologie cu consum de apă mult mai mic decât al
celor două sisteme componente: acvacultura și cultura hidroponică, deoarece
recirculă apa între cele două sisteme. Acvaponia poate fi realizată în orice
fel de zonă pedo-climatică și poate crește productivitatea oricărui spațiu
disponibil.
Acvaponia face parte dintre cele mai
recente și apreciate invenții în mediile interesate de dezvoltarea sustenabilă.
Ea se bazează pe ideea că plantele și peștii pot fi crescute chiar și pe spatii
relativ mici, în doua bazine care funcționează în simbioză. O idee care
economisește apa, evitând și folosirea de îngrășăminte, și care oferă în același
timp autonomie legată de propria hrană, atât gospodăriilor care beneficiază de
spații ceva mai mari, cât și familiilor care stau în apartamente.
De fapt, nu e vorba de o descoperire nouă, ci de o
repatentare a unui vechi stil de viată, pe care aztecii, egiptenii și chinezii
antici îl foloseau cu mult succes în trecut.
Un sistem acvaponic conține două bazine care funcționează în simbioză, unul destinat creșterii peștilor, iar cel de-al doilea destinat creșterii plantelor. Ambele resurse sunt destinate, evident, consumului alimentar, deci este vorba de pești care se pot mânca și de plante comestibile, de genul salatei și legumelor.
Partea și mai bună este ca practic apa din fiecare bazin
este reciclată prin existența celui de-al doilea bazin: peștii produc substanțe
hrănitoare pentru plante, în timp ce plantele reciclează și oxigenează apa peștilor,
oferindu-le în același timp hrană. De asemenea, pierderile de apă recirculată
între cele două bazine sunt minime (dacă sunt acoperite și apa nu se evaporă în
cantități mari).
Acvaponia este una dintre cele mai ieftine metode de a
obține hrană bio, (http://zeitgeist.unitisalvamromania.ro/stiri). Acvaponia este o modalitate de producere
a alimentelor prin care metode convenționale de acvacultură sunt combinate
simbiotic cu metode hidroponice de cultură a legumelor (Marian Bogoescu, cercetător
științific principal gr.1, director ICDIMPH HORTING)
Avantajele pe care le prezintă aceste
sisteme, (conform
www.aqua-ponics.ro):
1. Consumul redus de apa în sistem, reprezentat doar de
apa evaporată, consumată de plante și pierderi accidentale;
2. Producția de plante se obține aproape fără costuri
suplimentare, doar pe baza furajelor care se administrează animalelor acvatice;
3. Protecția mediului, nemaifiind necesară evacuarea
apelor uzate în mediul înconjurător;
4. Gradul de ocupare al terenului agricol, de câteva ori
mai mic decât în cazul culturilor pe sol sau al acvaculturii tradiționale,
pentru productivități egale;
5. Complexitate tehnică redusă, care permite o întreținere
și exploatare simplă a sistemului;
6. Posibilitatea obținerii unor producții ecologice de plante;
7. Posibilitatea amplasării în orice zonă geografică, în
mediu rural sau urban;
8. Posibilitatea utilizării ca hobby, în scop de
subzistență, sau comercial;
9. Producția nu depinde de capriciile vremii (cultura nu depinde de precipitațiile
naturale).
Principalele
dezavantaje sunt:
1. Numărul relativ mare al variantelor de configurare a
sistemului conduce la rezultate cu probabilități egale de succes sau eșec;
2. În cazul sistemelor amplasate în spații protejate,
consumul ridicat de energie în perioada rece a anului, similar cu cel al
serelor încălzite. Folosirea unor surse de energie neconvențională (solară,
geotermală, eoliană, biogaz etc.) măresc în mod semnificativ eficiența
energetică a sistemului;
3. Oprirea accidentală a curentului electric pe durate
mari determină oprirea recirculării apei în sistem și implicit a procesului de
epurare, fapt care produce creșterea concentrației substanțelor toxice în
bazine și implicit, moartea animalelor acvatice (http://www.rapitori.ro/forum/acvaponia-o-solutie-viabila-de-optimizare-a-productiei-t13843-30.html).
Acvaponia a apărut ca un răspuns la problema legumelor
bio, tot mai rare și mai scumpe (https://ponturifierbinti.com/cultura-acvaponica-o-afacere-pentru-2012).
prof. Romelia Valeria COSMA,
Liceul Silvic „Transilvania”
Năsăud
Încălzirea globală – o problemă majoră a secolului XXI
Auzim din ce în ce mai des despre faptul că se încălzește clima.
Din peisajul zilnic al planetei nu lipsesc furtuni puternice, inundații, secetă,
valuri de căldură... și exemplele ar putea continua. Ne punem întrebări despre
aceste fenomene și încercăm să găsim „vinovații”.
De fapt, ce sunt încălzirea globală și efectul de seră?
Conform definiției, încălzirea globală este „creșterea continuă a
temperaturilor medii înregistrate ale atmosferei în imediata apropiere a
solului, precum și a apei oceanelor, constatată în ultimele decenii”. Efectul
de seră „este procesul de încălzire a unei planete din cauza radiației
reflectate de aceasta, care, în condițiile prezenței unor gaze cu efect de seră
în atmosferă, o parte semnificativă a radiației va fi reflectată înapoi spre
suprafață.”
Fenomenul de încălzire globală nu este nou, el a mai avut loc în
urmă cu milioane de ani. Cercetătorii de la Universitatea Amherst din
Massachusetts, SUA, și cei de la Universitatea Sheffield din Marea Britanie au
ajuns la concluzia că anumite schimbări în orbita Pământului de acum 55 de
milioane de ani au produs o încălzire cu 5 grade Celsius, datorată eliberării
unei cantități mari de bioxid de carbon în atmosferă. Degajarea bioxidului de
carbon s-a produs în urma topirii permafrostului (solul înghețat de la poli).
Odată ajuns în atmosferă, carbonul a absorbit căldura și a împiedicat
eliminarea ei în spațiu, producând așa-numitul „efect de seră”.
În urma cercetărilor efectuate, s-a constatat că:
- sursa carbonului, responsabil de încălzirea globală, se găsește pe
continent, la cei doi poli (nu în apele mărilor și oceanelor, așa cum se
credea);
- ciclurile de încălzire a suprafeței Pământului (numite „hipertermale”)
au apărut în perioadele în care înclinarea axei Pământului era cea mai mare și
când orbita planetei era cel mai puțin circulară.
Încălzirea s-a încheiat în urma unor procese naturale care au răcit
planeta.
S-ar părea că problema se repetă, doar că, de data aceasta, noi, oamenii,
accelerăm acest proces! În ultimii 20 de ani au fost înregistrați 10 dintre cei
mai călduroși 12 ani din 1856 încoace. Să nu uităm de faptul că Universul este
viu, în continuă mișcare și transformare. Toate acestea au influență și asupra
Pământului. Periodic, el este supus unui proces de încălzire-răcire. Dar omul
are și el partea lui de vină, poate cea mai mare! Fiecare bucățică de cărbune,
fiecare litru de petrol sau de gaz pe care îl ardem se adaugă la cantitatea de
gaze din atmosferă care înghit planeta sub forma unei pături tot mai groase,
captând căldura și înăbușind oamenii și natura. Prin urmare, gazele cu efect de
seră sunt responsabile de încălzirea globală, iar dintre acestea, bioxidul de
carbon este cel mai „vinovat”. Activitățile antropice contribuie la creșterea
emisiilor acestor gaze:
- arderea cărbunelui, petrolului și gazelor (acestea generează bioxid
de carbon și protoxid de azot);
- tăierea pădurilor (copacii contribuie la reglarea condițiilor
climaterice absorbind bioxidul de carbon din atmosferă);
- intensificarea creșterii animalelor (bovinele și ovinele produc
cantități mari de metan în timpul digestiei);
- folosirea îngrășămintelor care conțin azot (generează emisii de
protoxid de azot);
- gazele fluorurate (cu toate că sunt eliberate în cantități mici, au
un efect de încălzire de 23 000 de ori mai mare decât bioxidul de carbon).
Pe lângă activitățile antropice care influențează modificările
climatice, sunt și cauze astrale, naturale, legate de poziția Soarelui,
de ciclurile eruptive ale acestuia, cauze care produc modificări climatice pe
perioade scurte, de la an la an sau de ordinul a câtorva decenii. Așa se
explică apariția unor „mici ere glaciare”, urmate de perioade normale de
încălzire. O altă cauză naturală sunt erupțiile vulcanice. Cu toate acestea,
cercetările au demonstrat faptul că activitățile omului sunt cele cresc mărimea
concentrației gazelor de seră în atmosferă.
Principalul gaz responsabil de încălzirea globală este bioxidul de
carbon, care provoacă 80% din poluarea ce duce la încălzirea Pământului.
Nivelurile atmosferice înregistrate ale bioxidului de carbon sunt mai mari acum
decât în ultimii 420000 de ani. Totul se datorează acțiunii antropice. În
fiecare an emitem în atmosferă aproximativ 25 de miliarde de tone de bioxid de
carbon (800 de tone pe secundă!). Nu este deloc întâmplător că această creștere
a temperaturii globale tulbură grav echilibrul natural al climatului planetar.
Din aceste motive este necesară reducerea urgentă a emisiilor de bioxid de
carbon pentru stabilizarea concentrațiilor din atmosferă. Și cum acest lucru nu
se poate realiza peste noapte, fiecare stat trebuie să introducă politici
eficiente de protejare a climatului și mediului.
În prezent, temperatura medie anuală este cu 0,85 grade Celsius mai
ridicată decât la sfârșitul sec. al XIX-lea. Din cauza gazelor de seră emise în
atmosferă, suntem predispuși la o încălzire cu 1,2 - 1,3 grade C a temperaturii
în următoarele decenii. Comisia Europeană a declanșat o campanie prin care învață
consumatorii ce ar putea să facă pentru a opri încălzirea globală. UE lansează
un apel către țările dezvoltate pentru a reduce până în 2020 emisiile generate
cu 30% față de nivelurile înregistrate în 1990. De asemenea, pledează pentru
utilizarea tehnologiilor curate de ardere a cărbunelui, pentru creșterea
eficienței energetice și pentru promovarea utilizării surselor de energie care
protejează mediul.
Efectele încălzirii globale asupra planetei noastre sunt tot mai
evidente și mai dramatice:
- creșterea temperaturii medii anuale;
- alternanța dintre perioade anormal de calde cu cele anormal de reci;
- perioade de timp cu precipitații mult peste media multianuală în
alternanță cu altele de secetă;
- creșterea numărului de zile de vară și a celor tropicale;
- scăderea numărului de zile de iarnă;
- creșterea numărului de fenomene naturale de risc: cicloni tropicali,
uragane, tornade, ploi cu grindină, ploi acide, inundații, smog etc;
- dispariția unor specii de plante și animale până în 2080 din cauza
modificărilor climatice;
- scăderea numărului de zile cu strat de zăpadă;
- creșterea amplitudinilor temperaturilor extreme lunare și anuale;
- accelerarea ritmului de topire a ghețarilor cu efecte asupra creșterii
nivelului Oceanului Planetar, care a crescut cu 20 de cm din 1870;
- scăderea pH-ului oceanelor planetei, făcându-le tot mai acide, fapt
ce afectează producția de sulfură de dimetil a planctonului (aceasta, eliberată
în atmosferă, ajută la reflectarea radiațiilor provenite de la Soare, reducând
astfel temperatura înregistrată la suprafața planetei).
Raportându-ne la țara noastră, Agenția Europeană de Mediu arată că
România se va confrunta, în câteva zeci de ani, cu deșertificări (vestul
Olteniei și sud-estul Banatului), teritorii inundate de ape, fenomene meteo
extreme și dispariția unor specii de animale și plante. Nivelul Mării Negre ar
crește alarmant, Delta Dunării ar putea fi inundată total, iar orașe precum
Tulcea, Galați, Brăila, Sulina ar urma să fie inundate parțial. Scenariul pare
apocaliptic, dar foarte posibil să devină real! Din fericire, știința și
tehnologia oferă soluții la schimbările climatice, soluții care se regăsesc și
în politicile climatice ale Comisiei Europene.
Natura ne oferă o varietate de alternative pentru producerea energiei.
Singura problemă este cum să transformăm lumina solară, vântul, biomasa,
energia biotermală sau puterea apei în electricitate sau în căldură într-un mod
ecologic și cu costuri cât mai mici, reducând astfel emisiile de bioxid de
carbon și efectul de seră, ajutând astfel la protejarea climei și a mediului
înconjurător. Este timpul să ne gândim la cei ce vor veni după noi, la moștenirea
pe care le-o lăsăm!
Bibliografie:
- Negureanu, Cristian, Planeta Eris și încălzirea globală, Editura Antet, 2007
- Gore, Al, Un adevăr incomod, Editura Rao Books
administrator patrimoniu Vasile Dănuț LAZĂR,
Colegiul Național „Liviu
Rebreanu” Bistrița,
prof. înv. primar Margareta Adela LAZĂR,
Școala Gimnazială „Avram Iancu”
Bistrița
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu