„Profesorul mediu explică complexitatea. Profesorul dăruit relevă
simplicitatea.” (Robert Brault)
Centrul Județean de Excelență Bistrița-Năsăud(CJEx-BN)
2 ani de activitate – 2 ani de performanțe... ani de speranțe
Înființat prin Ordinul nr.
5169/2015 din 08 septembrie 2015, al ministrului Educației și Cercetării
Științifice publicat în MO nr. 692 din 14 septembrie 2015 și după aprobarea
cuprinderii în rețeaua școlară a jud. BN, de către Consiliul Local Bistrița și
aprobarea organigramei centrului de către ISJ BN, Centrul Județean de Excelență
BN, își începe activitatea la data de 1 noiembrie 2017.
Viziunea CJEx-BN
Promovăm și sprijinim dezvoltarea
elevilor capabili de mare performanță în domenii diverse, formăm un centru
educațional în care creativitatea și inovația contribuie la dezvoltarea
capacităților individuale la nivel maxim.
Misiunea CJEx-BN
- Să creeze un mediu adecvat
dezvoltării inteligențelor multiple;
- Să propună și să dezvolte
programe de studiu de înaltă calitate pentru a educa elevii să gândească
creativ, să comunice eficient și să lucreze în echipă;
- Să educe elevii supradotați
înspre folosirea potențialului lor creativ pentru dezvoltare personală într-un
mediu echilibrat de viață;
- Să asigure elevilor capabili de
mare performanță un înalt nivel intelectual, moral și civic.
Cine suntem în al doilea an existență instituțională?
an școlar 2018-2019
Administrativ: 2,5 posturi;
- director: prof. Constantin Rus
- informatician: Dorin Virgil
Berbecariu
- 0,25 secretar: Adriana Crăciun;
- 0,25 adm. financiar: Doina
Sbârcea
Structura CJEx-BN:
65 grupe de studiu, cuprinzând 15
discipline, organizate astfel:
- 41 grupe finanțate de CL
Bistrița, Beclean, Năsăud, Sg. Băi,
- 24 grupe parteneriat cu
Fundația eMAG pentru Educație.
- 1411 elevi absolvenți din 1543
elevi înscriși.
Pregătirea elevilor este
asigurată de 101 profesori-lectori.
Repartiția elevilor pe
discipline:
Matematică: 265
Informatică: 183
Fizică: 203
Chimie: 110
Biologie: 137
Lb. lit. română: 182
Lb. lit. Maghiară: 20
Lb. Engleză: 17
Lb. Franceză: 64
Lb. Germană: 24
Lb. Italiană: 17
Istorie: 33
Debate: 15
Logică și arg.: 25
Matematică IV: 116
*Noutate față de 2017-2018: Prin Acordul de Parteneriat cu Fundația
eMAG pentru educație, 24 grupe sunt susținute prin programul Hai la Olimpiadă!,
astfel: matematică 9 grupe, informatică 8 grupe, fizică 7 grupe.
Grupe eMAG
Bistrița
Matematică: M5 – lectori: Sas
Monica, Hapca Manuela; 2 ore, 27 elevi
M6 – lectori: Rusu Claudia, Pop
Stela Camelia; 2 ore, 28 elevi
M78 – lectori: Chilom Iuliana,
Ioja Ioan; 2 ore, 19 elevi
M9 – lectori: Chiciudean
Nastasia, Dologa Paulina; 2 ore, 16 elevi
M10 – lector: Cioancă Monica; 2
ore, 18 elevi
Fizică: F6 – lectori: Cătinean
Carmen, Cociș Ana Maria; 3 ore, 27 elevi
F7 – lectori: Gherman Lucia,
Ungur Gențiana; 3 ore, 17 elevi
F9 – lectori: Ilea Carmen, Griga
Violeta; 3 ore, 22 elevi
F10 – lectori: Rus Constantin,
Bălan Daiana; 3 ore, 14 elevi
Informatică: I5 – lector: Gălățan
Suzana; 3 ore, 22 elevi
I67 – lector: Bîz Maria Felicia;
3 ore, 18 elevi
I9 – lector: Candale Silviu; 3
ore, 31 elevi
I10 – lector: Mureșan Ciprian; 3
ore, 21 elevi
I11 – lector: Gălățan Constantin;
3 ore, 22 elevi
Năsăud
Matematică: MN5 – lector: Roman
Cerasela; 3 ore, 27 elevi
MN8 – lector: Solovăstru Vasile;
3 ore, 16 elevi
Fizică: F68 – lector: Greabu
Maria; 3 ore, 27 elevi
Informatică: CN89 – lectori:
Lazăr Marius, Lazăr Lucreția; 3 ore, 18 elevi
Beclean
Matematică: MB57 – lectori:
Stanciu Daniel, Stanciu Elisabeta, Săplăcan Lia; 2 ore, 25 elevi
Fizică: FB68 – lector: Corcea Niculae; 3 ore, 17 elevi
Informatică: IB58 – lector:
Măierean Ovidiu; 2 ore, 20 elevi
IB912 – lector: Nicula Cristian;
2 ore, 20 elevi
Sângeorz Băi
Matematică: MS56 – lector:
Șoldănescu Paul; 2 ore, 28 elevi
Fizică: FS78 – lectori: Varvari
Marin, Balea Ionel; 3 ore, 28 elevi
41 grupe tradiționale – susținute conform legii de:
Primăria și Consiliul Local al
Municipiului Bistrița
Matematică: M4 – lectori: Chira
Dalia, Zăvoianu Teodora, Feldrihan Mariana, Rad Aurora, Baba Ana-Maria; 2 ore,
31 elevi
M10 – lector: Ivănescu Petre; 2
ore, 8 elevi
Informatică: TIC – lector: Giorza
Cristina; 3 ore, 11 elevi
Chimie: C7 – lector: Zoldhegyi
Elisabeta; 3 ore, 19 elevi
C89 – lector: Țigăuan Iacob; 3
ore, 27 elevi
C10 – lector: Sărmășan Adina; 3
ore, 23 elevi
C11 – lector: Pop Elena; 3 ore,
21 elevi
Biologie: B7 – lectori:
Chiciudean Nicoleta, Morar Dana; 3 ore, 19 elevi
B78 – lectori: Leuca Emilia,
Toniuc Ancuța; 3 ore, 23 elevi
B9 – lectori: Câmpan Felicia, Moș
Gabriela; 3 ore, 27 elevi
B10 – lectori: Preda Alincuța,
Moldovan Duța; 3 ore, 19 elevi
B11 – lectori: Curtuiuș Oltița,
Țirău Liana; 3 ore, 17 elevi
Istorie: IO1012 – lectori: Șular
Claudiu, Măierean Carmen Mihaela; 2 ore, 33 elevi
Debate: DB 912 – lectori: Zbînca
Loredana, Gîmbuța Alina; 2 ore, 15 elevi
Logică și argumentare: LA912 –
lector: Luca Ioan; 2 ore, 25 elevi
Limba și literatura română: LR5 –
lector: Moldovan Corina; 2 ore, 30 elevi
LR6 – lector: Trombitaș Cristina;
2 ore, 14 elevi
LR7 – lector: Coman Crina; 2 ore,
10 elevi
LR8 – lector: Mihaiu Ancuța; 2
ore, 21 elevi
Limba și lit. maghiară: LM612 –
lectori: Sztankovszky Eniko, Poenar-Rus Eva; 2 ore, 20 elevi
Limba engleză: LEB2C1 – lectori:
Roșca Diana, Schuster Helena; 2 ore, 17 elevi
Limba franceză: LF79 – lector:
Avram Smaranda; 2 ore, 19 elevi
LF1012 – lectori: Trif Alice,
Buboly Monica; 2 ore, 26 elevi
Limba germană: LGA2B1 – lectori:
Cîmpan Elena, Onciu Silviu; 2 ore, 24 elevi
Limba italiană: LIA2B1 – lectori:
Pop Alina, Pop Mirela; 2 ore, 17 elevi
Primăria și Consiliul Local al
Orașului Năsăud
Matematică: MN4 – lectori:
Mureșan Adela, Rus Ioana Maria, Cira Ioana, Sas Alexandra; 2 ore, 31 elevi
MN6 – lector: Moldovan Floare; 2
ore, 15 elevi
MN7 – lector: Scuturici Silviu; 2
ore, 16 elevi
Fizică: FN911 – lectori: Haitonic
Ioan, Haitonic Ana; 3 ore, 24 elevi
Chimie: CN89 – lector: Moldovan
Vasile; 3 ore, 20 elevi
Limba și literatura română: LRN56
– lector: Harapașcu Sofia; 2 ore, 20 elevi
LRN78 – lector: Harapașcu Sofia;
2 ore, 22 elevi
LRN9 – lector: Suciu Cristina; 2
ore, 19 elevi
Limba franceză: LFN912 – lectori:
Moldovan Cristina Maria, Roș Adriana; 2 ore, 19 elevi
Primăria și Consiliul Local al
Orașului Beclean
Matematică: MB4 – lectori: Doroș
Ioana, Zsigmond Anca Melania; 2 ore, 23 elevi
Limba și literatura română: LRB58
– lectori: Konradi Simona, Szasz Carmen; 2 ore, 29 elevi
LRB912 – lector: Nicula Nelia; 2
ore, 17 elevi
Primăria și Consiliul Local al
Orașului Sângeorz Băi
Matematică: MS4 – lectori: Avram
Mărioara, Tomi Florina, Berende Elena, Ani Ioana; 2 ore, 31 elevi
MS56 – lector: Bosancu Adrian; 2
ore, 22 elevi
Fizică: FS67 – lector: Mureșan
Cirilă; 3 ore, 27 elevi
Biologie: B78 – lectori: Scripeț
Dorina, Nechiti Ofelia, Bazga Toader-Dorel; 3 ore, 32 elevi
Dotări și resurse educaționale
Prin BVC aprobat în CL al mun.
Bistrița, pentru trimestrul IV a anului financiar 2018, și anul financiar 2019:
- 2 PC – laptopuri pentru
contabilitate și secretariat,
- Cărți de specialitate pentru
activitățile de învățare: fizică, limbi moderne: franceză, engleză, germană,
italiană,
- Montare display interactiv
laborator de fizică CNLR.
- Reabilitare spații etaj I, din
str. Spiru Haret nr. 6: schimbare tâmplărie exterioară; compartimentare
adecvată pentru 6 săli de studiu; schimbare acoperiș; expertiză tehnică cu sume
prevăzute pentru 2019 și eventual continuare lucrări.
Parteneriate în organizarea unor activități județene, regionale și
naționale
- TOPFIZ 2018;
- Profesiile mileniul III -
formarea competențelor STEM;
- Olimpiada Națională de Limbi
Romanice - lb. franceză 2019;
- Educație financiar bancară,
experți BCR.
Rezultate care ne onorează...
Având în vedere obiectivele
stabilite pentru CJEx BN și nevoile elevilor capabili de mare performanță,
programele de pregătire au avut ca țintă finală participarea cu succes la
concursurile și olimpiadele școlare prevăzute în calendarul MEN. Iată care a
fost participarea și rezultatele obținute:
Rezultate faza județeană:
- Participanți – 689
- Premiul I – 54
- Premiul II – 46
- Premiul III – 35
- Mențiuni – 231
Rezultate faza națională
- Participanți – 71
- Premii și mențiuni – 36
Elevii care au obținut premii și
mențiuni la Faza Finală a Olimpiadei de Matematică pentru clasa a IV-a
1. Bâcâin Tiberiu, Liceul
Teoretic „Constantin Romanu Vivu” Teaca – Premiul I
2. Blidaru Ioana, Colegiul
Național „Petru Rareș” Beclean – Premiul I
3. Ciui Ioana Ștefania, Școala
Gimnazială „Grigore Silași” Beclean – Premiul I
4. Hurban Vlad, Școala Gimnazială
„Avram Iancu” Bistrița – Premiul I
5. Mureșan Lara Maria, Colegiul Național
„Petru Rareș” Beclean – Premiul I
6. Tușa Ștefan, Școala Gimnazială
„Avram Iancu” Bistrița – Premiul I
7. Boca Filip, Școala Gimnazială
„Avram Iancu” Bistrița – Premiul II
8. Chiș Andreea, Colegiul
Național „Liviu Rebreanu” Bistrița – Premiul II
9. Dănilă Antonia Maria, Școala
Gimnazială nr. 1 Bistrița – Premiul II
10. Roș Nicolas Emiliano, Școala
Gimnazială „Iacob și Ioachim Mureșanu” Rebrișoara – Premiul II
11. Șutia Mihai Andrei, Școala
Gimnazială „Mihai Eminescu” Năsăud – Premiul II
12. Bugnar Diana, Colegiul
Național „Petru Rareș” Beclean – Premiul III
13. Bădița Ruben, Școala
Gimnazială nr. 4 Bistrița – Mențiune
14. Borgovan Maria, Școala
Gimnazială „Artemiu Publiu Alexi” Sîngeorz-Băi – Mențiune
15. Borodi Maria, Școala
Gimnazială Cristeștii Ciceului – Mențiune
16. Crăciunescu Raul, Școala
Gimnazială nr. 1 Bistrița – Mențiune
17. Danciu Delia, Școala
Gimnazială „Ștefan cel Mare” Bistrița – Mențiune
18. Deac Alexandru, Colegiul
Național „Liviu Rebreanu” Bistrița – Mențiune
19. Flămând Emanuel, Liceul
Tehnologic „Liviu Rebreanu” Maieru – Mențiune
20. Găvrilaș Arthur Denis, Școala
Gimnazială Nimigea de Jos – Mențiune
21. Hîruța Rebeca, Școala
Gimnazială „Artemiu Publiu Alexi” Sîngeorz-Băi – Mențiune
22. Hoza Alina, Liceul Tehnologic
„Liviu Rebreanu” Maieru – Mențiune
23. Isip Cosmina, Școala
Gimnazială „Artemiu Publiu Alexi” Sîngeorz-Băi – Mențiune
24. Mathe Maia, Colegiul Național
„Liviu Rebreanu” Bistrița – Mențiune
25. Medan Marina, Școala
Gimnazială „Ștefan cel Mare” Bistrița – Mențiune
26. Miron Mara Adriana, Școala
Gimnazială nr. 1 Bistrița – Mențiune
27. Moldovan Alexandru, Școala
Gimnazială „Ștefan cel Mare” Bistrița – Mențiune
28. Moldovan Darius Răzvan,
Școala Gimnazială nr. 4 Bistrița – Mențiune
29. Partene Natalia, Liceul
Tehnologic „Liviu Rebreanu” Maieru – Mențiune
30. Potra Ștefana, Școala
Gimnazială „Demian Nechiti” Ilva Mică – Mențiune
31. Pui Daniel, Liceul Tehnologic
„Liviu Rebreanu” Maieru – Mențiune
32. Rusu Mihai, Colegiul Național
„Petru Rareș” Beclean – Mențiune
33. Săsărman Adina Ioana,
Colegiul Național „Petru Rareș” Beclean – Mențiune
34. Țiganetea Răzvan, Școala
Gimnazială „Mihai Eminescu” Năsăud – Mențiune
35. Văcar Noris, Colegiul
Național „Liviu Rebreanu” Bistrița – Mențiune
Elevii care au obținut premii,
mențiuni și medalii la Faza Națională a Olimpiadelor Școlare
1. Avram G. Adelina, a X-a,
fizică – medalie de bronz
2. Baciu Laurențiu, a VII-a,
limba franceză – mențiune specială
3. Bâcâin Octavian-Tiberiu, a
IV-a, matematică – premiul I
4. Bindea Mihai, a VII-a, informatică
– medalie de bronz
5. Bolbos Daniel, a VI-a, fizică
– mențiune și medalie de argint
6. Borcani Robert-Raul, a XI-a,
informatică – medalie de bronz
7. Chiciudean Doroteea, a VII-a,
limba franceză – mențiune specială
8. Cozac Diana-Petruța, a IX-a,
lb. și lit. română – premiu special
9. Demian Cătălin Ionuț, a X-a,
informatică – medalie de bronz
10. Dolha N.S. Raul, a X-a,
matematică – medalie de bronz
11. Ferragosto Loris, a IX-a,
limba italiană – mențiune specială
12. Floare Doru, a VII-a, informatică
– mențiune și medalie de argint
13. Gonda George Luis Bogdan, a
IX-a, matematică – medalie de bronz
14. Istrate Alexandra, a XII-a,
limba franceză – mențiune specială
15. Lup Adriana Anamaria, a X-a,
limba italiană – mențiune specială
16. Marc Octavia, a VIII-a,
matematică – mențiune
17. Măican Alexandra, a VIII-a,
lb. și lit. română – mențiune
18. Moca Andrei, a VIII-a,
informatică – mențiune și medalie de argint
19. Müller Ágnes, a X-a, lb. și
lit. maghiară – mențiune specială
20. Mureșan Mihai Daniel, a IX-a,
TIC – medalie de bronz
21. Muşină Maria Garofița, a
XI-a, lb. și lit. română – premiu special
22. Olariu Loredana Maria, a
XII-a, TIC – medalie de bronz
23. Onighi Nicoleta, a IX-a,
limba franceză – mențiune specială
24. Oul Gabriel Alin, a VII-a,
matematică, fizică – premiul I, medalie de bronz; diplomă de onoare
25. Pop Mihai, a X-a, TIC –
mențiune și medalie de aur
26. Pupeză Ciprian Andrei, a
VI-a, matematică – premiul II
27. Puțura Emanuel Vasile, a
XI-a, matematică – medalie de bronz
28. Radu Tudor-Eduard, fizică –
medalie de bronz
29. Rus Gabriel Ioan, a V-a,
matematică – medalie de bronz
30. Sfechiș Anda Cristina, a
IX-a, lb. și lit. română – premiu special
31. Stanciu Alin Gabriel, a X-a,
informatică – medalie de bronz
32. Șteopoaie Vlad Dorin, a IX-a,
fizică – medalie de bronz
33. Vălean Andrada-Dănuța, a
XI-a, limba franceză – mențiune specială
34. Zahari Alexandra Maria, a
X-a, limba franceză – mențiune
În loc de final... din Augusto Cury
...pentru elevii premianți:
„Visele nu determină locul unde
veți ajunge, dar generează forța necesară pentru a vă scoate din locul unde vă
aflați. Visați la stele, ca să puteți păși pe Lună. Visați la Lună, ca să
puteți păși cel puțin pe munții cei înalți. Visați la munții cei înalți, ca să
puteți avea demnitate, atunci când traversați văile eșecurilor și ale
frustrărilor.”
...și pentru profesorii
excelenți:
„Profesorii nu primesc, din
partea societății, aprecierea pe care o merită(...) ei trăiesc în anonimatul
sălii de clasă, dar sunt singurii care au puterea să provoace o revoluție
socială. Cu o mână ei scriu pe tablă, cu cealaltă mișcă lumea din loc, căci ei
lucrează cu cea mai mare bogăție a societății: tineretul. Fiecare elev e un
diamant care, bine șlefuit, va străluci pentru totdeauna.”
informatician Dorin Virgil
BERBECARIU,
director, prof. Constantin RUS,
Centrul Județean de Excelență Bistrița-Năsăud
Organizarea grupală
Comunicarea presupune
reversibilitatea mesajelor în cadrul relației prin care se reunesc două
entități, chiar dacă mesajele nu sunt de același ordin. Ea implică crearea unui
sens, în funcție de corelările neîntrerupte dintre facultățile noastre de
percepere a semnalelor, de bogăția vocabularului, de imaginație și de memorie,
pentru a le menține coerente atunci când dorim să devenim emițători.
La nivel experimental, s-a
demonstrat că dacă s-ar diminua constrângerile structural (nemaiexistând roluri
marcate, sarcini prescrise metode impuse, rețea de schimburi raționalizate,
obiective accentuate sau un nivel de schimburi convenit) raporturile dintre
diferiți membri ai unui grup ar deveni dificile, nesigure, cu puternice
oscilații emoționale, ori chiar evazive și triviale. Indivizii reuniți în mod
neprevăzut, fără organizare prealabilă, pot resimți o mare dificultate de a-și stabili
poziția, căci caracterul nedefinit al poziției fiecăruia în raport cu poziția
celorlalți suscită multiple posibilități în legătură cu alegerea atitudinilor
sale și cu exprimarea capacităților și a ideilor personale.
Absența unei structuri
constrângătoare este compensată în mod inevitabil de emergența unor structuri
naturale. Indivizii se plasează unii față de alții în funcție de presupozițiile
de bază: fie cea de dependență afectivă și practică a tuturor față de unul
singur, fie cea de cuplaj, doi câte doi sau în două subgrupuri care se opun,
fie cea a unei succesiuni de confruntări și de sustrageri. Oscilarea între
aceste structurări face imposibilă performanța și echilibrul afectiv între
persoanele respective.
Într-o situație de grupare sau de
reunire, care îi pune în interacțiune, stimulându-i, indivizii sunt interesați
să-și pună în comun, prin proiecție, reprezentările modurilor de a percepe la
un nivel relativ egal, prin care pot evita izolarea sau o fărâmițare excesivă:
ei edifică astfel o subcultură comună, de grup, care îi reunește, din punct de
vedere informațional, într-un noi distinctiv. O anumită coeziune va putea fi
obținută doar prin efortul depus de indivizi în sensul actualizării
referințelor comune în interiorul comportamentelor singulare.
Membrii grupului aflat în formare
ajung să își interiorizeze inegalitățile de situație. Dincolo de
particularitățile lor reunite, ei simt nevoia să își localizeze diferențele și
originalitățile, inspirându-se din formele de raport reciproc existente deja în
mediul lor. Astfel, ei se plasează în roluri complementare, adaptând în felul
lor unele modele de comportament pentru a reduce incertitudinile ce planează
asupra relației lor complexe.
Simultan cu repartizarea
rolurilor și cu completarea sau afirmarea subculturii comune, se impune
construirea unui dispozitiv adecvat al comunicărilor, sub formă de rețea
selectivă. Se instituie o cenzură care să trieze multiplicarea necontrolată a
informațiilor și a mesajelor sau interacțiunilor. Ea marchează atribuirea
selectivă a sectoarelor și a mijloacelor de acțiune încredințate indivizilor,
pe cât posibil în funcție de rolurile lor.
Organizarea de tip grupal oferă
resurse educative remarcabile. Astfel, individul este nevoit să își confrunte
propriile interese cu interesul general, se naște simțul solidarității
tendințele egocentriste involuează, elevii devin mai activi și mai siguri pe ei
înșiși, între altele și pentru că acele cunoștințe pe care le dețin le-au
dobândit prin propriul efort.
Pe fundalul celei de-a doua
revoluții copernicane, atenția cercetătorilor s-a îndreptat spre această formă
de organizare care îmbină avantajele învățării sociale cu cele ale abordării
diferențiate a instruirii.
În prima jumătate a secolului al
XX-lea, unul dintre reprezentanții Școlii active din Franța, R. Cousinet, a
considerat oportun a crea elevilor, chiar în cadrul școlii, posibilitatea de a
se constitui în echipe de lucru. Echipele de lucru se formau în prima lună de
la începerea școlii. Cousinet a constatat că elevii se grupează în mod spontan
după afinități, aptitudini și ritm de lucru și că, de regulă, fiecare elev își
găsește coechipieri.
În viața socială, gruparea
adulților nu se subordonează (decât în rare cazuri) unor criterii ferme, dovadă
faptul că ajung să lucreze în aceleași colective oameni care nu se cunoșteau și
nici nu au fost întrebați dacă vor să lucreze împreună. Prin utilizarea acestei
tehnici de lucru și la elevi, se urmărește stimularea activității individuale
(în sensul ca fiecărui elev îi revin sarcini în cadrul grupului), dar și a
cooperării interindividuale, constând din reunirea operațiilor fiecărui elev.
Studiile de didactică și de
psihologie a învățării accentuează valoarea educativă a activității pe grupe de
elevi, pentru că stimulează spiritul de responsabilitate al fiecărui membru
față de colectivul din care face parte, întrucât evaluarea privește grupul în
întregime. Învățarea în grup antrenează și alți factori ai învățării precum:
curiozitatea, emulația provocată de un model, aspirația spre competență și
stimularea spiritului competitiv.
Organizarea și desfășurarea
activității în grup trebuie concepută astfel încât să nu fragmenteze lecția, să
lucreze întreaga grupă, toții componenții ei fiind stimulați permanent de către
profesor. Rolul cadrului didactic în această formă de învățare, de activizare a
elevilor, este limitat, prezența sa fiind marcată la începutul activității prin
repartizarea sarcinilor pentru fiecare grupă și apoi, la încheierea
activității, când sunt sintetizate rezultatele tuturor grupelor. Independența
grupelor constă în faptul că profesorul nu mai trasează un program de lucru
detaliat, ci dă enunțul problemei și oferă libertate deplină, într-un timp
limitat, găsirii soluțiilor variate.
Sunt situații în care activitatea
pe grupe de elevi este utilă și altele în care nu este recomandabilă. S-a
constatat că poate fi utilizată în însușirea de noi cunoștințe, în aplicarea
cunoștințelor, în recapitulări. Nu se va utiliza în lecții cu grad sporit de
dificultate, pentru că acestea reclamă prezența cadrului didactic, singurul
capabil să stabilească în mod eficient conexiunile reale, după cum nu se va
aplica nici în cazul interpretării unor texte cu un conținut emoțional
puternic.
Efectele pozitive ale activității
de grup sunt multiple: influențează pozitiv dezvoltarea atenției și a
interesului, intensifică activitatea independentă a elevilor, îi mobilizează pe
cei care sunt mai puțin activi, extinde interrelațiile, educă deprinderea de a
ajuta.
Activitatea pe grupe de elevi
este funcțională și când profesorul propune sarcini didactice rezolvabile în
afara lecțiilor, iar rezultatul acestora se comunică în cursul unei alte ore.
Munca pe grupe se desfășoară cu bune rezultate și în pregătirea unor secvențe
din ore, destinate îmbogățirii cunoștințelor de vocabular și frazeologie.
Bibliografie:
André de Peretti, Jean-André
Legrand, Jean Boniface, Tehnici de comunicare, Editura Polirom, București,
2001;
Corneliu Crăciun, Metodica
predării limbii și literaturii române în gimnaziu și în liceu, Editura Emia,
Deva, 2004;
Florina Achim, Alina Boja,
Olimpia Ignat, Monica Maier, Maria-Tereza Pirău, Prelegeri de didactică
generală, Ediția a II-a adăugită, Editura Universității de Nord, Baia Mare,
2010;
Vistian Goia, Didactica limbii și
literaturii române pentru gimnaziu și liceu, Editura Dacia educațional,
Cluj-Napoca, 2002.
prof. Alina-Narcisa BONEA,
Școala Gimnazială Nr. 10 Satu Mare
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu