Educaţia este puterea de a gândi clar, puterea
de a acţiona bine, şi puterea de a aprecia viaţa. (Brigham Young)
Campania „Mai bine dăruiești decât să lovești” a avut un succes răsunător în rândul elevilor și părinților din școlile județului
Violența în familie este un
fenomen grav, care poate afecta orice persoană, indiferent de sex, religie sau
statut social. Forme ale violenței domestice pot fi întâlnite atât în familii
bogate, cât și în cele sărace, în familii monoparentale sau în cele cu ambii
părinți și pot fi exercitate asupra femeii, copilului, persoanelor vârstnice,
acestea fiind categoriile sociale cele mai predispuse la abuzuri.
Campania de prevenire a violenței
domestice „Mai bine dăruiești decât să lovești” inițiată de către Inspectoratul Județean de Poliție
Bistrița-Năsăud – Compartimentul de combatere și prevenire a criminalității,
în parteneriat cu Inspectoratul Școlar
Județean Bistrița-Năsăud și Centrul
Județean de Resurse și Asistență Educațională Bistrița-Năsăud s-a derulat
în a doua jumătate a anului 2018. Scopul acestei campanii a fost
conștientizarea cetățenilor județului Bistrița-Năsăud referitor la problematica
violenței în familie și a consecințelor acesteia. În plus, dintre direcțiile de
acțiune putem aminti: implicarea unităților de învățământ (având și sprijinul
consilierilor școlari) în activitățile copii – mame (ateliere de creație,
jocuri de rol, studii de caz, etc); mediatizarea activităților desfășurate,
prin intermediul presei; informare în mediul online – pe rețele de socializare;
implicarea comunității în transmiterea mesajului campaniei; realizarea și
distribuirea unui material unitar de informare cu instituții/ servicii suport
pe tema violența domestică; realizarea unui modul cu sesiuni de pregătire
antivictimală pentru potențialele victime ale violenței domestice; încheierea
de protocoale de colaborare cu unități de cult din județ, pentru o mai
eficientă diseminarea mesajelor campaniei.
Au fost informați și consiliați
copiii aflați în mediul școlar și mamele acestora, deoarece demersul preventiv
a fost facilitat în mare măsură de posibilitatea adresării informației către
grupuri țintă mari într-un cadru instituțional organizat cu sprijinul
specialiștilor – consilieri școlari –, a consilierilor educativi și a altor
cadre implicate din unitățile școlare. Totodată, s-a avut în vedere faptul că
minorii își petrec o mare parte din timpul zilnic în școală, iar acesta, după
familie, este mediul principal de formare a atitudinilor și comportamentelor
adolescenților.
Din cauze foarte multe și
variate, violența domestică rămâne de cele mai multe ori ascunsă, iar impactul
este devastator nu doar asupra victimelor, ci și asupra altor membri ai
familiei, asupra prietenilor, asupra societății. Consilierii școlari au reușit
sa evidențieze, în cadrul activităților derulate, faptul că este important să
se vorbească despre existența violenței și despre nevoia de a reacționa, de a
nu accepta sau tolera violența ca fiind ceva normal.
Știm cu toții că violența
dezbină, destramă familii, distruge vieți, prin urmare simbolul Campaniei este FLOAREA DE NU MĂ UITA. Floarea este
asociată cu familia, cu amintirile legate de persoane dragi, persoane care au
dovedit în anumite împrejurări spirit de sacrificiu. Cele cinci petale ale
florii semnifică membrii familiei, care sunt, sau ar trebui să fie, uniți și
egali în drepturi. Semnificația culorii albastre, specifică acestei flori, este
asociată cu calmul, serenitatea, spiritualitatea.
Pe parcursul celor șase luni de
implementare a Campaniei s-a reușit implicarea unui număr de 90 de cadre didactice (învățători,
profesori și consilieri școlari) din 26
de unități de învățământ de pe raza județului, atât din mediul urban, dar
mai ales din mediul rural. Astfel, beneficiarii campaniei – 700 de elevi și 1000 de persoane adulte,
au participat la activități de consiliere de grup și la activități specifice
mame – copii: ateliere de creație, jocuri de rol, studii de caz.
În transmiterea mesajului
Campaniei și în derularea activităților s-au implicat și reprezentanți ai comunității
– preoți, primari, medici.
Mediatizarea activităților
desfășurate a fost realizată prin conceperea unei pagini de Facebook a
Campaniei pe care au fost postate informații referitoare la subiectul campaniei
dar mai ales fotografii și descrieri ale activităților derulate în comun cu
instituțiile partenere: ISJ B-N, CJRAE B-N, DGASPC B-N, Protopopiatul Ortodox
Bistrița, CPECA B-N și Asociația Pro-Familia, Bistrița.
„Sunt extrem de fericită că am reușit să desfășurăm această campanie
într-un număr impresionant de școli cu sprijinul reprezentanților
Inspectoratului Județean de Poliție Bistrița-Năsăud – Compartimentul de
combatere și prevenire a criminalității, mai ales în contextul actual, când,
legislația românească în ceea ce privește violența domestică a căpătat o nouă
dimensiune și a creat un cadru confortabil derulării acestor activități.
Consilierii școlari au demonstrat, încă o dată, că au un rol primordial în
prevenirea actelor de violență și în intervenția asupra
problemelor/tulburărilor de comportament manifestate de elevi. În anul școlar
următor ne propunem să ajungem în toate școlile județului” a declarat d-na
Sidor Luciana Maria, director CJRAE B-N.
Pagină Facebook:
https://www.facebook.com/Mai-bine-daruiesti-decat-sa-lovesti-1011122795760183/
prof. consilier Bianca FLOREA,
director prof. consilier Luciana
SIDOR,
Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bistrița-Năsăud
Studiu privind opțiunile școlare ale elevilor claselor a VIII-a
Motto:
„Trebuie să încerci necontenit să urci foarte sus, dacă vrei să poți să
vezi foarte departe.”
Constantin Brâncuși
Orientarea școlară, componentă a
procesului de orientare școlară și profesională, este o etapă importantă și
necesară, ce pregătește elevul pentru orientarea profesională. Această etapă
este specifică în special gimnaziului, iar un factor important în realizarea
acesteia este școala. Ca o consecință, studiul anual al Centrului Județean de
Asistență Psihopedagogică Bistrița-Năsăud ce are ca scop reliefarea unor tendințe legate de orientarea școlară a elevilor
claselor a VIII-a, încearcă să surprindă și modalitățile prin care
contribuția școlii în orientarea și consilierea educațională a elevilor poate
fi îmbunătățită. Astfel, obiectivele
studiului sunt:
1. Determinarea nivelului de cristalizare a opțiunilor școlare ale
elevilor din clasa a VIII-a;
2. Identificarea gradului de informare asupra ofertei de școlarizare a
unităților școlare post-gimnaziale;
3. Realizarea unei ierarhii a celor mai atractive profile pentru elevii
din clasa a VIII-a;
4. Identificarea modalităților prin care școala poate sprijini elevul
în conturarea traseului educațional.
Studiul se bazează pe
centralizatoarele primite de la unitățile școlare din județ. Astfel, au fost
chestionați un număr de 2447 elevi (84.78% din elevii claselor a VIII-a din
județ).
Din centralizarea opțiunilor
elevilor se remarcă faptul că peste 80% dintre aceștia intenționează să-și
continue studiile într-o formă de învățământ liceal, fie în județ, fie într-o
specializare restrânsă din afara județului (liceele militare, teologice,
servicii). Procentul celor care aleg unități de învățământ din afara județului
(2%) este în ușoară scădere față de anul precedent. Unele unități școlare din
afara județului sunt alese de către elevii cu domiciliul în localitățile de la
granița județului, ei având posibilitatea de a face naveta sau de a se caza la
rude sau cunoștințe. Un alt motiv sunt facilitățile pe care unele licee le
oferă absolvenților claselor a VIII-a, suficient de atractive încât criteriul
apropierii de casă să fie surclasat.
Învățământul profesional este
atractiv pentru 16.95% dintre absolvenți, procent în creștere cu 3% față de anul trecut. Tendința este
de creștere și diversificare a ofertei pentru învățământul profesional.
Evoluția cererii pe acest palier este dependentă însă de calitatea măsurilor
legislative implementate sau în curs de implementare, de sprijinul oferit
învățământului profesional și dual de a se alinia la standardele contemporane.
Ce ai dori să faci după terminarea clasei a VIII-a?
Procentul elevilor care NU au
luat o decizie în ceea ce privește continuarea studiilor este scăzut – 1.71%.
Acestor elevi li se adresează, cu prioritate, activitățile de consiliere și
orientare din școli. În semestrul al II-lea din fiecare an școlar sunt
organizate diverse campanii tematice de către consilierii școlari din
CJAP/CJRAE BN („Tu la ce visezi?”, „Aleg ceea ce-mi place sa fiu”, „Caravana
Meseriilor”), menite să-i ajute pe elevi să cunoască și să înțeleagă specificul
fiecărei forme de învățământ (liceal/profesional) și implicit, nevoile pe care
acestea le pot acoperi. Astfel, vor reuși mai ușor să ia o decizie informată în
ceea ce privește traseul educațional viitor.
Cât de bine consideri că ești informat(ă) despre unitățile școlare
post-gimnaziale?
Peste 74% dintre respondenți se
consideră foarte bine (20.14%) și bine (53.37%) informați în ceea ce privește
oferta unităților școlare post-gimnaziale.
Procentul celor care au ales
variantele nu știu sau deloc informat reprezintă mai puțin de 4%.
Cum crezi că te poate sprijini școala în alegerea pe care o vei face la
sfârșitul clasei a VIII-a?
Contribuția școlii în orientarea
și consilierea educațională a elevilor poate fi îmbunătățită. Elevii au nevoie,
în primul rând, de mai multe informații despre licee (42,82%), de activități
care să îi ajute să își descopere aptitudinile și interesele (19,31%) dar și de
ore de pregătire suplimentară în școală (21,36%). Aceste nevoi pot fi acoperite
de profesorii diriginți și de profesorul consilier al școlii (acolo unde acesta
există) sau de profesorii consilieri din CJAP BN, mai ales că 11,65% dintre
opțiunile exprimate reclamă nevoia de orientare școlară și profesională oferită
de un specialist. O contribuție semnificativă în acest sens poate avea orice
profesor din școală, prin felul în care realizează activitățile formale și
non-formale.
Centralizarea opțiunilor elevilor
a condus la realizarea unei ierarhii a liceelor, bazată exclusiv pe numărul de
elevi care și-au exprimat dorința de a-și continua studiile la un anumit liceu.
Topul liceelor în funcție de opțiunile exprimate
Ca urmare, cele mai multe alegeri
merg spre Colegiul Național A. Mureșanu, Bistrița secondat de Colegiul Național
L. Rebreanu, Bistrița. În top 5 se regăsesc, în ordine, și Colegiul Național
George Coșbuc, Năsăud, Liceul cu Program Sportiv, Bistrița și Colegiul Tehnic
G. Moisil, Bistrița.
Exprimarea opțiunilor pentru liceu în funcție de filieră la nivel de
județ
Ponderea cea mai însemnată o are
filiera teoretică – 65.87% din opțiunile elevilor, urmată de cea vocațională –
17.24% și cea tehnologică – 16.88%. Desigur că procentele obținute reflectă nu
numai preferințele elevilor, ci și ponderea pe care aceste filiere o au în
oferta educațională a județului.
Cel mai solicitat profil din
cadrul filierei tehnologice este cel tehnic (52.45%). În cadrul acestuia
predomină specializarea mecanică, cu peste 73% dintre opțiunile celor din
profilul tehnic. În ceea ce privește profilul servicii, cea mai solicitată
specializare este turism și alimentație (56% dintre opțiunile profilului), iar
în profilul resurse naturale predomină opțiunile pentru specializarea protecția
mediului (43.75%).
În cadrul filierei vocaționale,
profilul sportiv întrunește peste 40% dintre opțiunile exprimate pentru această
filieră. Pe locul doi se află profilul pedagogic cu 21,92%, urmat de arte
plastice – 13.21%.
Cele mai solicitate specializări
Astfel, pe primele patru locuri
sunt specializări din filiera teoretică: științe ale naturii (19%), urmată de
specializările: filologie (16.46%), matematică-informatică (12.99%), economic
10.92%. Pe locul 5 regăsim profilul sportiv, cu 7.5% din opțiuni.
Distribuția celor 411 elevi – 17,54% dintre respondenți – care au ales
învățământul profesional
Și în învățământul profesional,
ca și în învățământul tehnic de nivel liceal, cele mai multe opțiuni se
îndreaptă către specializarea mecanică – peste 33% dintre elevi dorind să
învețe această meserie. Următoarele opțiuni sunt pentru specializări din
domeniul esteticii și igienei corpului omenesc –
frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist (10.46%) și din domeniul turism și
alimentație – ospătar-vânzător în unități de alimentație (10.46%). Alte
specializări interesante în opțiunea elevilor sunt bucătar (6,81%),
comerciant-vânzător (4,86%) și sudor (4,86%). Categoria „alte profile” include
specializări ca: lucrător hotelier, operator la mașini cu comandă numerică,
lucrător în agroturism, zootehnist, operator fabricarea și prelucrarea
polimerilor, tâmplar universal, categorii care au prezentat un interes scăzut
pentru absolvenții claselor a VIII-a.
În concluzie, se observă că:
- La nivelul filierei se
manifestă un interes mai mare al elevilor pentru filiera teoretică, interes
relativ constant în ultimii ani;
- Profilul real este în topul
opțiunilor elevilor; profilul tehnic întrunește cele mai multe din opțiunile
filierei tehnologice, iar profilul sportiv domină în preferințele elevilor din
cadrul filierei vocaționale;
- Specific, sub aspectul
specializării, remarcăm un număr mare de opțiuni pentru specializări din cadrul
anumitor licee. Acestea sunt:
FILIERA TEORETICĂ:
- Științe ale naturii din
cadrul C. N. Liviu Rebreanu, Bistrița;
- Științe Sociale din
cadrul C. N. Andrei Mureșanu, Bistrița;
- Filologie din cadrul C.
N. Liviu Rebreanu, Bistrița;
- Matematică-Informatică
din cadrul C. N. Liviu Rebreanu, Bistrița;
- Economic din cadrul C. N.
Andrei Mureșanu, Bistrița;
FILIERA VOCAȚIONALĂ:
- Sportiv din cadrul Liceul
cu Program Sportiv, Bistrița;
- Pedagogic din cadrul C.
N. George Coșbuc, Năsăud;
FILIERA TEHNOLOGICĂ:
- Mecanică din cadrul C. T.
Grigore Moisil, Bistrița;
ÎNVĂȚĂMÂNT PROFESIONAL:
- Mecanic auto din cadrul
C. T. Grigore Moisil, Bistrița;
- Ospătar (chelner)
vânzător în unități de alimentație din cadrul Liceului Tehnologic de Servicii,
Bistrița;
- Frizer-coafor-manichiurist-pedichiurist
din cadrul Liceului Tehnologic de Servicii, Bistrița;
- Bucătar din cadrul
Liceului Tehnologic de Servicii, Bistrița.
Elevii doresc ca școala să le
ofere, pe lângă informații despre licee,
și activități care să îi ajute să își
descopere aptitudinile și interesele. Devin tot mai conștienți de
importanța consilierii în carieră, motiv pentru care își doresc să beneficieze
de orientare școlară și profesională în școala în care se află.
Pentru a răspunde nevoilor elevilor
claselor a VIII-a, este necesară:
- Corelarea ofertei liceelor și
școlilor profesionale cu oferta de pe piața muncii; realizarea unei prognoze de
dezvoltare socială și economică de către comunitatea locală/ AJOFM; dezvoltarea
parteneriatului CJRAE BN și AJOFM, care anul trecut a avut ca rezultat campania
„Tu la ce vizezi?”;
- Elaborarea unor programe de
consiliere și orientare coerente, destinate pregătirii elevilor din clasele a
VIII-a în vederea realizării unor opțiuni. Aceste programe trebuie să aibă în
vedere etapele luării unei decizii, identificarea caracteristicilor personale
relevante pentru carieră, implicarea elevilor în acțiuni de explorare a
posibilităților de carieră; la această vârstă elevul ar trebui să fie apt să
identifice relația dintre pregătirea educațională și oportunitățile de carieră
profesională. În acest sens, trebuie exploatat și faptul că dezvoltarea
capacității de planificare a carierei elevilor de clasa a VIII-a presupune
influențe multiple din partea părinților, cadrelor didactice, grupului de
prieteni, consilierilor școlari, oferta educațională a liceelor, respectiv
oferta pieței muncii. Pentru ca acest tip de programe, propuse cu prioritate de
consilierii școlari, să fie eficiente și să cuprindă un grup țintă cât mai numeros,
este necesară sprijinirea consilierului școlar în acest demers și facilitarea
accesului la clasă a acestuia;
- Extinderea programelor de
consiliere și orientare și la celelalte categorii de vârstă, ținând cont de
faptul că acest proces este unul permanent care însoțește elevul pe tot
parcursul experienței sale școlare. Identitatea vocațională se construiește în
timp și înseamnă introspecție, alegeri, decizii și reevaluare;
- Includerea a cât mai multor
activități de consiliere și orientare în oferta școlară, cu accent pe
familiarizarea elevilor, dar și a părinților, cu oferta educațională a liceelor
și a școlilor profesionale. Această familiarizare se poate realiza și sub forma
unor activități extrașcolare: vizite ale elevilor din clasele a VIII-a în licee,
activități de prezentare a ofertei educaționale a liceelor (mai ales pentru
elevii din mediul rural), activități de tip job-shadowing, elaborarea de
proiecte educaționale pe această temă, etc. Aceste activități au început să fie
integrate cu succes și în cadrul săptămânii Școala Altfel. Se recomandă aici
colaborarea între consilierii educativi și cei școlari;
- O altă variantă ar fi
completarea ofertei tradiționale cu materii opționale pe această tematică
(curriculum la decizia școlii): educație antreprenorială, educație pentru
carieră etc. Începând cu anul școlar 2017-2018, elevii studiază elemente de
educație antreprenorială în cadrul disciplinelor Educație Tehnologică (cls.
V-VIII) și Educație Economică (cls. a VIII-a). Există și o serie de organizații
specializate care oferă cursuri gratuite pe aceste teme, în parteneriat cu MEN;
- Stimularea învățământului
profesional și dual; corelarea specializărilor oferite la nivel de județ cu
cererea de pe piața muncii locală/ județeană;
- Dezvoltarea resurselor
utilizate în orientarea școlară și profesională a elevilor. Asigurarea
accesului la teste de aptitudini și interese standardizate, la platforme
specializate de orientare școlară și profesională. Până în acest moment accesul
la aceste resurse este limitat, costurile acestor teste fiind asigurate din
bugetul CJRAE BN sau, în cazuri fericite, de proiecte europene;
- Înființarea de noi cabinete de
asistență psihopedagogică, în special în mediul rural.
prof. consilier școlar Cristina
HARAP,
Centrul Județean de Resurse și Asistență Educațională Bistrița-Năsăud
School Entrepreneurship An Adventure Looking at The Future of Europe – proiect finanțat prin programul Erasmus+ implementat în Școala Gimnazială „Avram Iancu” din Bistrița
Școala Gimnazială „Avram Iancu”
din Bistrița a debutat în anul școlar 2018-2019 în derularea proiectelor
cofinanțate de Comisia Europeană, Erasmus+ KA2 cu proiectul School Entrepreneurship An Adventure
Looking at The Future of Europe.
ERASMUS PLUS este noul program al
Uniunii Europene, care se adresează următoarelor domenii: educație, formare,
tineret și sport, pentru perioada 2014-2020, având ca obiective dezvoltarea
competențelor și a capacității de inserție profesională, prin oferirea unor
oportunități de educație, formare și activități de tineret sau sport. Noul
program reunește șapte programe europene de finanțare: Life Long Learning
(Învățare pe Tot Parcursul Vieții, Tineret în Acțiune), Erasmus Mundus, Tempus,
Alfa, Edulink și programul de cooperare cu țările industrializate.
Proiectul School Entrepreneurship An Adventure Looking at The Future of Europe
presupune un parteneriat strategic între școli din cinci state europene.
Partenerii acestui proiect sunt IES Mirador del Genil, Iznajar, Cordoba –
Spania – coordonatoarea proiectului, Instituto Comprensivo Statale „Ignazio
Buttitta” Bagheria, Sicilia – Italia, Școala Gimnazială „Kaunas Versvu” Kaunas
– Lituania, Zespol Szkalno-Przedszkolny w Smardzewicach, Smardzewice – Polonia,
Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița – România.
Obiectivul principal al
proiectului nostru este acela de a stimula lansarea unei companii
tranzacționale cu scopul de a promova și comercializa produse naționale din
fiecare țară implicată în proiect, în celelalte patru țări partenere. Produsele
sunt următoarele: ulei de măsline din Spania, citrice din Italia, brânză de
vaci din Lituania, pâine din Polonia și miere din România. Pentru atingerea
acestui obiectiv, în fiecare școală parteneră se vor desfășura o serie de
activități concentrate pe caracteristicile fiecărui produs și pe populația
țintă din fiecare țară:
Readaptarea produsului la noile
obiceiuri și tradiții din fiecare țară sau găsirea unei abordări sau a unui
concept diferit care nu a fost încă exploatat pe piață pentru a încuraja
consumul respectivului produs.
Începerea unei afaceri noi care
să respecte procedurile legale și administrative; crearea unei imagini
corporatiste și a unui design industrial pentru produsul respectiv; Elaborarea
planului de afaceri, stabilirea valorilor implicite principiilor corporatiste
și a promisiunii de a include acțiuni care implică sustenabilitatea socială și
cea a mediului înconjurător.
Promovarea produsului prin
acțiuni publicitare directe (video promoționale, reclame radio sau anunțuri în
presa).
Explicarea și aplicarea
principiilor de antreprenoriat elevilor din scoli, prin dezvoltarea
abilitaților de antreprenoriat (autonomie, inițiative de conducere,
creativitate și inovație).
În perioada 18-20 octombrie, s-a
desfășurat prima mobilitate de dezvoltare profesională, întâlnire găzduită de
școala coordonatoare a proiectului IEG Mirador Del Genil, Iznajar, Cordoba. La
această întâlnire au participat câte doi profesori din fiecare școală. Pe
parcursul celor trei zile au avut loc o serie de activități legate de tema proiectului.
După deschiderea oficială a evenimentului a urmat prezentarea fiecărei școli
din cele cinci țări implicate în proiect, precum și a experienței școlilor
participante în alte proiecte Erasmus sau de antreprenoriat pe care le-au
coordonat sau în care au fost partenere. S-au discutat obiectivele proiectului,
modalitățile de selectare a elevilor participanți, modul de diseminare, s-a
stabilit planul de desfășurare a următoarelor mobilități, s-au propus
modalități de măsurare și evaluare a impactului. S-a stabilit de asemenea
realizarea unui site al proiectului realizat de școala din Spania,
coordonatoarea proiectului și a unui spațiu virtual TWINSPACE pentru postarea
materialelor ce au fost și vor fi elaborate și prezentate de-a lungul celor doi
ani cât durează acest proiect. Elevii școlii gazde au organizat un tur ghidat
al școlii.
Informațiile au fost transmise în
cadrul unei întâlniri ulterioare colegilor din echipa de proiect și celor
interesați în cadrul unei întâlniri informale în fața Consiliului Profesoral.
Considerăm activitatea ca fiind
deosebit de reușită. Următoarea mobilitate va avea loc în Italia, în luna
martie a anului 2019, când vor fi participa atât profesori cât și elevi.
O altă activitate importantă s-a
desfășurat marți, 18 decembrie 2018 în cadrul proiectului educațional „Târg de
Crăciun”, activitate care a reușit să implice foarte mulți elevi din școală și
să stârnească mult interes din partea colegilor, inclusiv a celor din ciclul
primar.
Fiecare clasă din ciclul
gimnazial a pregătit pentru târg produse specifice sărbătorilor de iarnă, și
anume ornamente și decorațiuni pentru împodobirea bradului de Crăciun,
felicitări, turtă dulce și alte prăjiturele pregătite cu atenție și drag de
copiii noștri, pe care mai apoi le-au prezentat și valorificat în cadrul
târgului.
Această ocazie a reprezentat o
bună oportunitate pentru promovarea produsului pe care ne-am propus să îl
aducem în prim plan în cadrul proiectului Erasmus, mierea de albine. Cei 22 de
elevi participanți în proiect, elevi selectați în urma prezentării unei
scrisori de intenție și susținerea unui interviu deoarece trebuie să fie buni
vorbitori de limba engleză și dornici să se implice în toate activitățile
organizate, au pregătit și personalizat recipientelor în care a fost prezentată
mierea de albine. Acestea au fost special realizate pentru a avea un produs cât
mai atractiv. Tot elevii fost cei care au organizat standul, expunerea și apoi
vânzarea produselor. Astfel, am desfășurat în cadrul proiectului un prim
exercițiu de antreprenoriat care s-a bucurat de un real succes din partea celor
implicați, dar suntem cu toții dornici să știm mai mult, să învățăm de la
specialiști ce presupune cunoașterea și promovarea unui produs, iar mai apoi
dezvoltarea propriei afaceri.
Proiectele Erasmus nu sunt o
modă, sunt o necesitate. Prin participarea la astfel de proiecte realizezi
faptul că fiecare proiect este o oportunitate de învățare pentru cei implicați
– profesori, elevi, manageri. Fiecare dintre participanții la proiecte are de
învățat și de câștigat în același timp. Proiectele europene aduc noi
cunoștințe, schimb de idei, noi capacități, transfer de practici creative,
exersarea și perfecționarea limbilor străine în contexte reale. Este important
să învățăm despre alte țări, despre valorile culturale ale acestora pentru a
învăța în acest fel să le respectăm și să ne simțim că facem parte din marea
„familie europeană”.
Mult succes nouă și vouă și
tuturor celor implicați în astfel de proiecte!
prof. Mirela Venera NELCA
Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița
Bullyingul – de la ficțiune la realitate... sau viceversa
„Bullying”-ul este unul dintre
conceptele marcante din perspectiva societății prezentului, ale cărui
implicații se fac resimțite tot mai mult. Diferite organizații derulează proiecte
ce includ acțiuni menite să scadă numărul situațiilor de bullying, consilierii
școlari sunt solicitați tot mai des pentru a le aplana, diriginții se văd
nevoiți să includă în tematica orelor de Consiliere și orientare discuții
despre bullying, în timp ce profesorii de literatură îndrumă elevii să
descifreze semnificația unor texte ce aduc în fața cititorilor personaje
implicate în astfel de situații. De fapt, bullyingul nu constituie întru totul
o noutate – mai degrabă denumirea sa -, ci îndeosebi frecvența cu care este
întâlnit.
Nu există o definiție unică a
acestui fenomen, deoarece el se manifestă sub diferite forme, dimensiuni, în
mod mai mult sau mai puțin evident. În ciuda diversității sale, bullyingul
poate fi definit drept „un comportament ostil/de excludere și de luare în
derâdere a cuiva, de umilire. Un copil este etichetat, tachinat, batjocorit în
cercul său de cunoștințe sau de către colegi care îl strigă într-un anume fel
(făcând referire la aspectul fizic sau probleme de ordin medical/ familial).
Uneori aceste tachinări se transformă în îmbrânceli sau chiar, în unele cazuri,
în atacuri fizice.”
(http://www.unicef.ro/media/fenomenul-bullying-cum-il-depistam-si-cum-il-combatem-pentru-scoli-mai-sigure/).
Din nefericire, țara noastră ocupă locul I în Europa la numărul de elevi cu
vârsta între 11 și 15 ani care agresează alți colegi (conform datelor UNICEF).
Cu alte cuvinte, aproape jumătate dintre copiii din România – 46% – au fost la
un moment dat victime ale bullying-ului, 53% dintre aceștia fiind fete și 47%
băieți.
(https://www.dcnews.ro/fenomenul-bullying-ce-este-i-cum-se-manifesta-in-coli_460773.html)
Nevoia stringentă de a acționa în
școli în vederea combaterii situațiilor de bullying e mai mult decât evidentă,
astfel că, împreună cu colega mea, consilier școlar, profesor Anca Toader, am
ales să derulăm câteva activități sub mottoul „Spune NU bullyingului!”. De
pildă, doamna profesor a susținut la una dintre clasele a VI-a două activități
cu această temă, în cadrul cărora elevii au fost familiarizați cu
semnificațiile termenului de „bullying” și au analizat astfel de cazuri din
trei perspective: a victimei, a agresorului și a martorului.
Acest demers a continuat și în
cadrul unei ore de literatura română; profitând de faptul că studiam textul
„Oracolul” scris de Mircea Cărtărescu, am adus în atenția elevilor o situație
de bullying prea puțin observabilă (cel puțin din perspectiva lor): cea în care
Petruța este constrânsă de către ceilalți colegi să realizeze oracolul
băiatului ce se presupunea a avea TBC, cel din urmă fiind, la rândul său,
obligat să se implice. Întâmplarea a fost analizată, la fel, din cele trei
perspective: colegii agresori care i-au cerut fetei să facă oracolul și, în mod
indirect, băiatului să răspundă, Petruța și „tebecistul” (băiatul a primit
această etichetă din partea celorlalți elevi) în calitate de victime și
ceilalți colegi – martori. Apoi s-au evidențiat posibile reacții/ răspunsuri
ale celor implicați, alături de opinii personale cu privire la întâmplarea propusă
de Mircea Cărtărescu și relația acesteia cu realitatea.
Ulterior, în cadrul temei
„Rezumatul oral”, am urmărit împreună cu aceștia scurtmetrajul „Lou”, care mi-a
oferit ocazia să le reamintesc discuțiile despre bullying, dar și să remarce
cum schimbarea în bine poate avea loc.
Elevii clasei a VI-a au dovedit
că au asimilat informațiile transmise de către colega mea, au identificat
corect fiecare rol, au propus soluții pertinente și au remarcat relația strânsă
dintre ficțiune și realitate. Totuși, tind să cred că nu toți au considerat
întâmplarea drept demnă de a fi asociată cu bullyingul, catalogând-o drept o
glumă copilărească sau un moment distractiv. Ori, tocmai aceste „glume” (cărora
prea puțină lume le-a acordat atenție) au luat amploare și s-au transformat în
situații de bullying, greu de combătut.
Cu alte cuvinte, „Cu toții ne
dorim școli în care relațiile de colaborare, colegialitate și prietenie
primează. În fond, vorbim despre locul în care copiii obțin deprinderi
esențiale și dezvoltă relațiile definitorii pentru viitorul lor. Este necesar
ca școala să rămână mediul sigur și prietenos unde copiii obțin cunoștințe și
deprinderi esențiale și dezvoltă relații definitorii pentru viitorul lor.”
(http://www.unicef.ro/media/fenomenul-bullying-cum-il-depistam-si-cum-il-combatem-pentru-scoli-mai-sigure/).
De aceea, e necesar ca și noi, dascălii, să ne aliniem provocărilor
prezentului, să remarcăm nevoile elevilor noștri și să încercăm să prelucrăm
conținuturile astfel încât să îi formăm, să îi pregătim „să răspundă” corect
vieții.
prof. Cristiana HÂRUȚA
Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu