„Impresiile căpătate în zorii vieţii lasă urme adânci în inimă.”
(Honoré de Balzac)
Activitățile din timpul liber ale elevilor din mediul rural
Activitățile ce țin de timpul
liber al elevilor din mediul rural, unul bazat pe economia de subzistență, sunt
specifice mediului geografic în care aceștia trăiesc. În mediul rural din
România, întâlnim un anumit tip de timp liber, ce caracterizează viața populației
din satele noastre.
Aproape 90% din teritoriul
României este controlat administrativ de către așezări rurale. România are
13099 de sate, organizate administrativ în 2688 comune. Peste 53% din satele
României sunt mai mici, cu o populație sub 500 de locuitori.
Cu privire la posibilitățile
tineretului școlar din mediul rural de a petrece optim timpul liber se observă
trei aspecte distincte:
- nivelul general de dezvoltare
economică a țării, care pune în lumină gradul de mecanizare a muncii din mediul
rural;
- specificul activităților
economice din cadrul spațiului rural;
- cadrul fizic al vetrelor.
Specificul activităților diferă
în raport cu marile unități de relief. Astfel, în arealele montane, economia
rurală, orientată dominant spre creșterea animalelor reclamă eforturi fizice
deosebite pentru cositul, recoltatul și transportatul fânului; aceste lucrări
se realizează exclusiv cu forța omului și a animalelor.
Predilecția de practicare a
fotbalului de către băieți este de necontestat. Pasiunile populației masculine
pentru fotbal se asociază cu cele legate de practicarea schiului.
Influențele exercitate de mediul
geografic rural asupra activităților tinerilor, ca expresie a unor necesități,
facilități și posibilități de petrecere a timpului liber, prin caracteristicile
sale, mediul geografic poate determina petrecerea timpului liber, în mod
specific mediului rural ca expresie a nivelului economic, social și cultural a
populației din acest spațiu.
Factorii climatici sunt optimi
pentru desfășurarea unor activități diverse; prin acțiunea lor asupra
organismului se realizează o bună adaptare la orice condiții de mediu, precum
și călirea organismului.
Condițiile economice
caracteristice mediului rural au o amprentă deosebită asupra fenomenului de
timp liber, în mod diferențiat, de la o zonă la alta.
Orientările generale sunt pentru
activitățile „extra sportive”. Tendințele cele mai pronunțate sunt pentru
activități pasive și mai puțin pentru cele active. Majoritatea activităților se
desfășoară în localitatea de reședință. Excepție o reprezintă participarea la
activitățile școlare când școala este situată într-o altă localitate. La
această vârstă, activitățile de divertisment și refacere a capacității de muncă
(somn) sunt pe primul loc, în detrimentul celor ce contribuie la formarea personalității.
Activitățile sportive, efectuate în timpul liber nu reprezintă o caracteristică
a tineretului din mediul rural. Pentru cei mai mulți dintre elevi, sigurele
momente în care aceștia se „apropie” de fenomenul sportiv sunt cele în care
urmăresc emisiunile și transmisiile TV.
Elevii dispun de cele mai puține
mijloace proprii mecanizate de transport (bicicletă, motoretă, scuter sau
mașină) deplasarea la școală se efectuează, în cele mai multe din cazuri, pe
jos. Acest lucru este benefic pentru sănătate prin faptul că se evită boli ce
derivă din sedentarism, iar posibilitatea ca elevii să participe, în mod activ,
la activitățile sportive este mult mai mare:
- fiind o zonă caracteristică
ruralului profund, modul de viață specific își pune amprenta asupra dezvoltării
fizice și psihice a tinerilor; tinerii sunt nevoiți să ajute familia la munca
de zi cu zi, specifică unei gospodării autarhice; cele mai multe operațiuni
sunt făcute cu instrumente rudimentare, care implică multă muncă fizică și
care, efectuată încă din copilărie, favorizează dezvoltarea unui trup armonios,
cu parametri somatici superiori, capabili de efort susținut și de lungă durată;
- muncile cotidiene desfășurate
în aer liber, determină efecte deosebite ale climei, ce are un rol bine
determinat în modelarea organismului tinerilor, clima temperat continentală
excesivă din această zonă, cu diferențe mari de temperatură de la un anotimp la
altul, cu vânturile și viscolele puternice, călește trupurile, le fortifică, le
face mai rezistente la eforturi;
- amprenta nivelului dezvoltării
economice este un factor la fel de important ca și cele mai sus menționate;
nivelul de trai, scăzut, este un factor motivator hotărâtor în a-i face pe
tineri să aleagă practicarea sporturilor grele gen canotaj, caiac, atletism,
care sunt mai puțin agreate de tinerii mai slab dezvoltați fizic, dar care
trăiesc în zone mai dezvoltate economic și au o situație familială mai bună;
- condițiile economice
caracteristice mediului rural au o amprentă deosebită asupra fenomenului ce are
în vedere timpul liber al tinerilor, în mod diferențiat, de la o zonă ala alta:
astfel, unde predomină agricultura de subzistență, populația tânără este mai
predispusă la efort fizic decât în alte zone, în consecință, numărul
persoanelor angrenate în activități motrice este mai mare;
- pe fondul unei dezvoltări umane
aflate sub nivelul mediu, caracteristic, din păcate, perioadei postdecembriste,
motivația tinerilor pentru sport în general, pentru sportul de performanță în
special, este mult mai mică, mulți dintre ei sunt pe cale să termine liceul
dorind să emigreze.
Copiii, tinerii, obișnuiți cu
muncile grele, cu munca rudimentară din sectorul agrar, prezintă o compoziție
corporală adecvată tipurilor de efort impuse de sporturile avute în vedere, iar
constituția corporală este robustă; datorită aptitudinii și capacității de a
rezista la munca de lungă durată, grea, în condiții climatice deosebite, ce are
drept urmare o călire atât fizică cât și psihică, tinerii din această zonă pot
face față cu succes cerințelor impuse de sportul de performanță.
prof. Mihael-Simion FORAI
prof. Petru-Bogdan MĂIEREAN
Liceul Tehnologic Tîrlișua
Parteneriat pentru orientare profesională
În contextul unei societăți care
se schimbă, operând modificări de formă și fond la nivelul tuturor
subsistemelor sale, învățământul românesc trebuie să își asume o nouă
perspectivă asupra funcționării și evoluției sale. În cadrul acestei
perspective, parteneriatul educațional trebuie să devină o prioritate a
strategiilor orientate către dezvoltarea educației românești. Procesul de
educație și formare profesională desfășurat în școală constituie puntea
necesară trecerii spre lumea muncii și viața socială adultă. Prin orientarea
profesională se încearcă stabilirea unui echilibru adecvat între profesiunea
aleasă, și personalitatea individului.
În acest context, începând cu
anul școlar 2017-2018, a fost semnat un Acord de Parteneriat, între
reprezentanții instituțiilor: Centrul de Consiliere și Orientare în Carieră –
Universitatea Tehnică din Cluj-Napoca și Casa Corpului Didactic a Județului
Bistrița-Năsăud, parteneriat care a condus la includerea în Oferta de programe
de formare continuă, proiecte și activități a proiectului „Zilele Carierei”.
Astfel, în perioada
octombrie-noiembrie 2017, au avut loc primele activități organizate în cadrul
proiectului CNFIS-FDI-2017-0122 cu titlul: „Echitate socială și consiliere
pentru accesul la studii universitare și dezvoltarea carierei”, activități care
s-au desfășurat la Extensia Bistrița a Universității Tehnice din Cluj-Napoca.
(https://www.utcluj.ro/birou-admitere/)
Obiectivele proiectului „Zilele
Carierei”:
1. Facilitarea tranziției de la
liceu la universitate, în special pentru elevii din mediile defavorizate.
2. Îmbunătățirea și dezvoltarea
serviciilor de consiliere și orientare pentru carieră oferite studenților în
cadrul UTCN.
3. Reducerea abandonului
universitar.
În data de 25 octombrie 2017 a
avut loc „Ziua porților deschise”, activitate asociată obiectivului nr. 1 și
care s-a adresat elevilor de liceu. Activitatea a fost susținută de
reprezentanți ai Biroului de Admitere și de un consilier de carieră din partea
Centrului de Consiliere și Orientare în Carieră al UTCN.
„Zilele Carierei” este o
activitate dedicată studenților și absolvenților UTCN, și care are drept scop o
cât mai bună cunoaștere a pieței muncii și cerințelor angajatorilor, pentru o
cât mai bună integrare în muncă și obținerea succesului și satisfacției în
carieră.
prof. metodist Doina-Marilena
BOGDAN
Casa Corpului Didactic Bistrița-Năsăud
Săptămâna Educației Globale la Liceul Tehnologic Agricol Beclean
Lumea mea depinde de noi
Săptămâna Educației Globale de
anul acesta s-a desfășurat în perioada 13-17 noiembrie 2017 având ca temă
generală „Lumea mea depinde de noi”. Profesorii din unitatea noastră școlară
și-au ales activități care conțin cuvântul „lumea”, astfel, temele propuse și
realizate au fost următoarele:
1. My Village/Town Leaflet
Exhibition (Pliantul satului sau orașului meu) – responsabil prof. Udrea
Ligia-Ioana
2. Lumea mea, lumea ta, lumea
noastră – prof. Sângeorzan Gabriela
3. Mon pays (Lumea mea) – prof.
Horoba Daniela
4. Eu sunt lumea și lumea sunt eu
– prof. Chițac Adina-Monica
5. Lumea în care trăim – prof.
Popa Georgeta Elisabeta
6. Noi putem schimba lumea! –
prof. Koblicska Alina-Maria
7. O lume minunată! – prof.
Handra Diana-Valentina, Fetti Aniela, Romanese Stela-Anuța – consilier școlar
8. Și lumea lor depinde de lumea
de noi! – prof. Baniai Felicia Silvia
9. Generația trecută prinde viață
– prof. Mintiuan Elena, Pop Luminița
10. Spune NU violenței – prof.
Țigurean Tania-Alina
Subiectele dezbătute au făcut
referire la educația intercultural și gastronomică, prevenirea conflictelor și
educația pentru pace și pentru mediu. Aceste activități s-au concretizat în
activități care au urmărit formarea unei atitudini pozitive față de mediu,
astfel încât acestea să aibă un impact favorabil asupra calității vieții.
Activitățile desfășurate au avut
următoarele obiective:
- însușirea unor comportamente
sociale adecvate;
- participarea elevilor la
diferite activități cu caracter educativ;
- dezvoltarea imaginii despre
lume în general;
- caracterizarea lumii în care
elevul trăiește;
- dezvoltarea atitudinii
responsabile față de sine și față de alții;
- cultivarea sentimentelor de
apartenență locală, socială, dar și de respect și prețuire a mediului
înconjurător.
Scopul activităților a fost
antrenarea elevilor în activități extrașcolare plăcute, care să le stimuleze
simțul practic, comunicarea și aptitudinile, stimularea consumului de alimente
sănătoase și proaspete precum și a unei atitudini pozitive față de mediul
înconjurător. De asemenea, activitățile realizate au urmărit și dezvoltarea
unui comportament corect referitor la consumul de produse și alimente
sănătoase, în special al legumelor și fructelor.
La activitățile dedicate
prezentării produselor alimentare tradiționale și sănătoase elevii și-au
prezentat produsele, după care acestea au fost degustate de elevi, profesori,
invitați. La finalul activității s-au tras concluzii referitoare la
desfășurarea activității prestate de elevi, iar elevii au fost răsplătiți cu
diploma de participare, laude și aprecieri binemeritate. Felicitări merită toți
cei implicați în buna desfășurare a activităților din cadrul Săptămânii
Educației Globale elevi, profesori, d-na Horga Sivia – bibliotecarul școlii
noastre, dl. Fodor Raul-Ștefan – informaticianul și fotograful nostru.
Popularizarea activităților din
Săptămâna Educației Globale s-a făcut prin realizarea unui film/colaj foto și
promovarea activităților pe facebook-ul școlii. De asemenea, se va publica și
un articol despre aceste activități în numărul 8 al revistei școlare „Gotika” –
revista elevilor de la Liceul Tehnologic Agricol Beclean.
Fotografiile din activitățile
noastre sunt relevante la cele descrise mai sus.
Cuvântul de încheiere a
activității a aparținut d-lui director, prof. Madgea Mircea Florin, care
apreciază efortul fiecăruia depus în buna desfășurare a activităților din
Săptămâna Educației Globale.
prof. Gabriela SÂNGEORZAN –
consilier educativ
prof. Diana-Valentina OBREJA
Liceul Tehnologic Agricol Beclean
Grație și mișcare prin Tai Chi Chuan
Tai Chi este o tehnică de mișcare
foarte veche, cu rădăcini adânci în cultura populară chineză unde întâlnim mai
multe legende care vorbesc de apariția sa. Una dintre ele spune că Chang Sang
Feng a urmărit o luptă între un cocor și un șarpe, creând astfel un sistem de
exerciții care reprezentau chiar mișcările celor doi „luptători”, o alta ne
spune că acesta ar fi inventat arta marțială Tai Chi în urma unor vise avute.
Într-o altă legendă găsim originea Tai Chi-ului în timpul dinastiei Tang, ca un
sistem de exerciții pentru pregătirea soldaților imperiali, sistem creat de
generalul Ming.
Indiferent de origine, astăzi,
Tai Chi reprezintă un mod de viață pentru un număr tot mai mare de oameni la
nivel mondial, aceștia găsind într-o astfel artă marțială un mod plăcut de a-și
cultiva forța, echilibrul energetic, flexibilitatea, de a își întări tendoanele
și articulațiile.
Principalele stiluri care au fost
transmise din generație în generație sunt:
- Tai Chi Chen – este un stil
care combină tehnicile lente cu pozițiile joase ale corpului;
- Tai Chi Yang – este cea mai
populară formă, cu un număr mare de participanți, deoarece promovează mișcările
lente și grațioase, tehnici de relaxare și antrenament mental în fața stresului
cotidian;
- Tai Chi Wudang – derivă din
primele două forme, bazat pe mișcare continuă, rigidă și moale, fără expunere.
Având in vedere faptul că în orașul
Bistrița, la inițiativa Inspectoratului Școlar Județean Bistrița-Năsăud și a
Institutului Confucius Cluj, este deja înființată o „Clasă Confucius”, în ideea
promovării culturii chineze și în județul Bistrița-Năsăud, Casa Corpului
Didactic a Județului Bistrița-Năsăud a organizat în data de 11.12.2017, în
incinta sălii de sport a Școlii Profesional Speciale „Sfânta Maria” din
Bistrița, un workshop cu tema „Grație și mișcare prin arta Tai Chi Chuan”.
Această activitate a fost dedicată cu precădere profesorilor de educație
fizică, antrenorilor sportivi, kinetoterapeuților din școlile din județ, dar și
altor cadre didactice sau elevi interesați de demonstrațiile practice ale
mișcărilor și tehnicilor de relaxare specifice artei Tai Chi, demonstrații
realizate de profesorul chinez Zhang Dong de la Institutul Confucius Cluj.
Demonstrațiile profesorului
chinez au fost însoțite și de explicații teoretice, sintetizate într-o
prezentare Power Point foarte interesantă și atractivă coloristic, în stilul
specific unui mediu cultural bogat, participanților fiindu-le accesibile
detalii despre această artă marțială, modul de expunere fiind simplu și cu
efecte imediate asupra auditoriului.
Mișcările de bază din Tai Chi au
fost prezentate în ordinea complexității lor, combinate în exerciții mai ample
și în cele din urmă, executate în mod repetat de toți cei care au avut
îndrăzneala să le încerce, creând o emulație și o stare de spirit plăcută.
În urma participării la acest
workshop am înțeles că astfel de tehnici pot fi utilizare cu succes și pentru
elevii noștri, că ar fi bine venite activități extrașcolare prin care aceștia
să se familiarizeze cu expresiile unei alte culturi, să devină mai toleranți
față de diversitate, mai flexibili, mai echilibrați și mai sănătoși prin petrecerea
activă a timpului liber. De asemenea, tehnicile de bază Tai Chi, prin repetare
și interiorizare pot fi aplicate cu succes și în cazul elevilor sau adulților
cu tulburări comportamentale, celor cu tendințe impulsiv-agresive ce nu își pot
controla propriile emoții negative și care de cele mai multe ori sunt percepuți
în cadrul colectivității ca factori perturbatori, deranjanți.
Mulțumim pe această cale tuturor
instituțiilor și persoanelor care au făcut posibilă întâlnirea noastră cu
profesorul chinez Zhang Dong, pentru implicare și organizare, pentru că ne-au
creat oportunitatea de a ne îmbogăți bagajul de cunoștințe cu date despre o
fascinantă și străveche artă a Chinei, Tai Chi Chuan!
Prof. Cătălin-Răzvan GÎMBUȚĂ,
Prof. Silvia GALBEN,
Școala Profesională Specială „Sfânta Maria”, Bistrița
Bibliotecarii, în acțiune!
Datorită sferei largi de
activități, proiecte, animații ce pot fi desfășurate în cadrul unei biblioteci
școlare sau a unui Centru de Documentare și Informare (CDI), pe teme cât mai
diversificate și prin intermediul cărora să poată fi dezvoltate abilități,
aptitudini, gustul pentru lectură, maniera de comunicare-relaționare cu
ceilalți, dezvoltarea intelectului și a personalității elevilor, susținerea
acestor structuri în școli oferă nenumărate posibilități de adaptare a
metodelor de predare, în funcție de necesitățile elevilor, în primul rând, de
obiectivele stabilite de fiecare unitate de învățământ, dar și în funcție de
schimbările în cadrul societății și de noutățile apărute în diverse domenii.
Punând accentul pe rolul
bibliotecilor școlare și a CDI-urilor respectiv pe rolul personalului didactic
care își desfășoară activitatea în aceste structuri, Casa Corpului Didactic a
Județului Bistrița-Năsăud, a organizat în semestrul I al anului școlar
2017-2018 două activități metodice ale bibliotecarilor școlari.
Activitatea intitulată „Luna
octombrie-luna internațională a bibliotecilor școlare” a fost organizată în
luna octombrie în Centrul de Documentare și Informare de la Colegiului Tehnic „Grigore
Moisil” Bistrița. Cu această ocazie s-a prezentat calendarul activităților
metodice a bibliotecarilor școlari pentru anul 2017-2018 și a fost dezbătut
planul de măsuri privind eficientizarea activității bibliotecilor școlare și a
celor 34 de Centre de Documentare și Informare din județ, respectiv a Casei
Corpului Didactic în calitate de coordonator metodologic a activității
acestora.
Medalion George Vasile Rațiu
Un moment emoționant al
activității metodice din luna octombrie a fost dedicat aducerii în prim –plan a
memoriei celui care a fost domnul George Vasile Rațiu, primul director al Casei
Corpului Didactic Bistrița-Năsăud, la 7 ani de la trecerea în neființă a
domniei sale.
Despre activitatea fructuoasă a
domnului profesor au vorbit: domnul Ioan Ioja directorul CCD Bistrița-Năsăud,
domnul prof. univ. dr. Mircea Gelu Buta- Universitatea Babeș-Bolyai Cluj
Napoca, domnul Olimpiu Nușfelean, fost profesor metodist la CCD Bistrița-Năsăud
și directorul Revistei Mișcarea Literară, scriitorul Menuț Maximinian,
directorul Cotidianului Răsunetul, domnul ec. dr. Gheorghe Șanta, fost primar
al Bistriței, doamna Floarea Pleș, colegă de liceu a domnului Rațiu și doamna
Ana Rațiu, soția domnului Rațiu.
Ca dascăl, domnul George Vasile
Rațiu și-a desfășurat activitatea la Școala Tehnică Horticolă, Liceul „Liviu
Rebreanu”, Liceul de Construcții, Școala de Arte și Meserii „Sfânta Maria” din
Bistrița, ocupând de-a lungul carierei și funcțiile de director al Bibliotecii
Județene Bistrița-Năsăud (1966-1969), inspector șef la Comitetul de Cultură și
Artă al județului Bistrița-Năsăud (1969-1971), director fondator al Casei
Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud (1971-1986; 1990-1992 – perioadă
în care a înființat revista Didactica Nova, al cărei redactor șef a fost mai
mulți ani) și director al Casei de Copii din Bistrița (1988-1990).
De-a lungul timpului, s-a făcut
remarcat prin diverse preocupări cultural-științifice: a contribuit la
înființarea Universităților populare la Bistrița și Năsăud, la renovarea
Bibliotecii Județene și prelucrarea Fondului Documentar al acesteia. De asemenea,
a depus eforturi remarcabile pentru menținerea Casei memoriale „Andrei
Mureșanu” din Bistrița; a inițiat și a reușit să organizeze dezvelirea unei
plăci memoriale pe clădirea în care a locuit, în Bistrița, Matei Eminescu,
fratele poetului, clădire care este și astăzi locația Casei Corpului Didactic
Bistrița-Năsăud. Timp de două decenii a fost membru al Consiliului Național al
Societății de Științe Filologice din România și secretar al Filialei Bistrița,
coordonând activitatea societăților științifice ale cadrelor didactice. A
reînființat „Asociația Mariana a Cadrelor Didactice din județul
Bistrița-Năsăud”, ocupând și funcția de președinte, numărându-se, totodată,
printre fondatorii Muzeul Școlar Județean. Întemeiază Colecția Muzeală
Scriitori din Bistrița-Năsăud (de la Tetraevangheliarul din 1511 de la Rusu
Bârgăului la scriitorii contemporani), formată din documente, manuscrise, cărți
– ediții princeps –, cataloage alfabetice și sistematice.
A fost președinte al Casei de
Ajutor Reciproc a Cadrelor Didactice și președinte al Uniunii Județene a
Caselor de Ajutor Reciproc din jud. Bistrița-Năsăud.
A avut numeroase colaborări la
cotidiane și periodice: Tribuna învățământului, Ecoul, Steaua, Răsunetul,
Mesagerul, Cosânzeana, Mișcarea literară, Gazeta de Bârgău ș.a., debutând în
1958 în Avântul cu un reportaj din viața tineretului, remarcându-se în 1968, în
Ecoul, cu recenzia despre cartea Un om în halat vișiniu de Teodor Tanco.
Debutează editorial în 1996 cu
volumul George Coșbuc și Valea Bârgăului, continuând apoi cu o serie de cărți
care tratează teme istorice și literare: Matei Eminescu la Bistrița, Elena
Coșbuc – oaspete al Văii Bârgăului, Izvorul devenirii, Soarele stă la Bârgău,
Însemnări despre scriitori. La masa lui Coșbuc, Încercare de acțiune militară revoluționară
la Prundu-Bârgăului ș.a.
De asemenea, s-a remarcat și
printr-o serie de colaborări la volume colective: Cenaclul literar „George
Coșbuc” 30, o antologie publicată la Editura Aletheia în 2001, Poem pentru
orașul natal, Bistrița - antologie îngrijită de D. Munteanu și Alexandru
Cristian Miloș publicată de Editura „George Coșbuc” în anul 2002, Cupolă de
veac – antologie de versuri dedicate Poetului Național Mihai Eminescu,
realizată de Mihail S. Vlad, la Târgoviște, Editura Macarie în anul 2003 și In
aeternum. Nicolae Bălan. Arhiepiscop și Mitropolit – antologie de texte, ediție
îngrijită de pr. Ioan Pintea, pr. Constantin Mileșan, publicată la Editura
Aletheia în anul 2001.
Dacă ne gândim la scrisul său, ca
și la activitatea de dascăl, ar trebui să ne amintim cu câtă căldură și
sensibilitate evoca imagini ale copilăriei sale – descinsă parcă dintr-un tărâm
fabulos –, descoperirea cărților confiscate aduse să fie topite la fabrica de
hârtie, universul școlii pe care îl imagina ca un „tărâm al Cosânzenei”,
prietenii literari, pentru care avea un adevărat cult – să-l pomenim acum pe
Ion Th. Ilea –, pierderea tragică a tatălui său. Punea foarte mult sârg în
încercarea de a da cât mai multe semnificații literare un spațiu care îi era
atât de drag – Valea Bârgăului, fiind în același timp ca acasă în multe dintre
localitățile județului. Fraza lui era limpede, concisă, îndelung șlefuită cu
multă considerație pentru cuvânt.
Ca o încununare a activității
culturale, la Concursul Național Liviu Rebreanu de la Bistrița din anul 2002
i-a fost decernat Premiul Uniunii Scriitorilor din România pentru critică și
istorie literară, la care se adaugă o serie de alte distincții: Ordinul Meritul
Cultural clasa a III-a; Membru de Onoare al Societății Limba noastră cea Română
– Chișinău; Membru al Asociației Oamenilor de Știință, Cetățean de Onoare al
Comunei Prundu-Bârgăului.
Activitatea organizată de Casa
Corpului Didactic Bistrița-Năsăud și-a dorit să păstreze viu și treaz spiritul
domnului Rațiu, să sublinieze coerența profundă a activității sale, și să-i
aducă un omagiu de recunoștință celui care a fost un semănător de lumină, de
gândire și simțire românească.
Structurile infodocumentare – imagine și promovare
Era digitală, globalizarea,
cultura imaginii și a simbolurilor vizuale, sunt noile dimensiuni ale
existenței și identității noastre pe care trebuie să le acceptăm și să le
utilizăm în beneficiul dezvoltării personale și sociale.
Plecând de la această convingere,
la sfârșitul lunii noiembrie bibliotecarii din județ s-au reunit în activitatea
metodică „Structurile infodocumentare – imagine și promovare”, activitate
organizată la Colegiul Național George Coșbuc Năsăud. Desfășurată sub semnul
eficientizării imaginii și promovării structurilor infodocumentare, activitatea
a valorificat experiența colegei noastre Alina Mihaela Creț, bibliotecar la
Colegiul Național „Liviu Rebreanu” Bistrița prin participarea la un seminar al
Institutului Goethe. La acest seminar reprezentanta fundației „Stiftung Lesen”
din Germania, fundație ce se ocupă cu programe de inovații privind lectura și
care realizează campanii privind îmbunătățirea imaginii bibliotecii și
sensibilizarea opiniei publice vis-a-vis de lectură, a prezentat situația
existentă în țara sa, potrivit căreia 7,5 milioane de adulți din Germania sunt
analfabeți funcționali: unul din patru copii în vârstă de cinci ani e
diagnosticat cu deficiențe de vorbire (sursa: Raportul Educației 2014); 31%
dintre părinții cu copii de 3-8 ani nu le citesc deloc cu voce tare copiilor
sau le citesc foarte rar (Sursa: Studiu al Fundației „Stiftung Lesen”); 17,5%
dintre persoanele cu vârste de la 16 la 65 de ani pot citi și înțelege doar
texte scurte, cu un vocabular simplu (Sursa: Studiu PIAAC 2013); 16,2% dintre
adolescenții de 15 ani întâmpină dificultăți la citit și la scris (Sursa:
Studiu PISA 2015).
Fundația „Stiftung Lesen” oferă
acces la lectură, punând astfel bazele capacității de educare, ale dezvoltării
personale, ale succesului în viața profesională și ale participării la viața
socială. Pentru fiecare membru al societății există programe adecvate și
accesibile de stimulare a lecturii–indiferent de resursele sale materiale și
culturale sau de proveniența socială. Toate grupurile sociale și exponenții lor
din Germania considerând competența de lectură drept cea mai importantă
condiție pentru accesul la educație, dezvoltare personală, egalitate de șanse
și participare la viața culturală, iau măsurile stimulatoare necesare.
Strategia fundației este construită pe faptul că „Prevenția e cea mai bună
metodă de stimulare a lecturii”. În demersul lor folosesc celebrități ca
ambasadori ai lecturii (Peter Kloeppel, Frauke Ludowig, Eckart von
Hirschhausen, Nina Moghaddam, Philipp Lahm, Jan Delay). Dintre proiectele și
programele fundației putem enumera: Start în lectură; Cluburi de lectură;
Cercetașii cărților; Tăticul meu ne citește; Rețeaua cititorilor cu voce tare.
Considerând că este potrivit și
că noi, bibliotecarii școlari și responsabilii Centrelor de Documentare și
Informare avem de învățat lucruri pe care să le aplicăm în instituțiile noastre
pentru atragerea spre lectură și creșterea vizibilității bibliotecii în sfera
educațională și în rândul tinerilor, în cadrul acestei activități am făcut
cunoștință cu problemele și tendințele de dezvoltare ale domeniului
bibliotecar, cu experiențe avansate de nivel internațional în domeniu.
Colind..., colind..., biblioteca
Ca o încununare a activității
realizate la Colegiul Național „George Coșbuc” Năsăud, Grupul folk „Armadia” a
delectat audiența cu un scurt recital de muzică folk și colinde. Doar pasiunea
veritabilă are dreptul de a scoate la iveală note și game, acorduri și solfegii
a căror calitate dau vederi mai sigure și desăvârșite despre ceea ce semnifică
muzica. În ritmul trepidant al solicitărilor zilnice, Dorina Buia-profesor,
Alexandra Grumezea – profesor, Gavril Vaida – inginer, Lucian Bichigean –
profesor, Daniel Pavelea – inspector școlar și Sorin Găzdac, bibliotecar la
Colegiul Silvic „Transilvania” Năsăud, componenții grupului „Armadia” sunt o
adevărată terapie, o evadare din cotidian.
Mulțumiri pentru acele momente
sublime pe care le-am trăit alături de colegii mei și de gazdele noastre
primitoare.
Bibliotecar Margareta POP
Casa Corpului Didactic a Județului Bistrița-Năsăud
Prima Reuniune Transnațională a Proiectului Erasmus+ de la Grădinița cu Program Prelungit Nr. 3 Bistrița
În perioada 6 – 10 noiembrie 2017
a avut loc prima reuniune transnațională din cadrul proiectului Erasmus+ „Small
Scientists Across Europe” (2017 – 2019) la Ecole Maternelle Octave Tordo în
localitatea Tourette Levens, situată în apropiere de orașul Nisa, Franța,
grădinița coordonatoare a proiectului, reprezentată de doamna Elisabeth
Gustovic. Copiii împreună cu domnul director, Herve Andrio și celelalte cadre
didactice din instituție ne-au primit cu multă căldură, cu stegulețe
confecționate de micuți pentru fiecare țară parteneră, cu cântecele și dansuri
specifice zonei.
La reuniune au participat
coordonatorii și directorii instituțiilor partenere din Portugalia, Lituania,
Turcia, Estonia, România – Scornicești. Reprezentanți ai Grădiniței cu Program
Prelungit Nr. 3 au fost d-na inspector pentru educație timpurie Clapou Crina
Luminița, d-na director Muscari-Salvan Carmen și coordonatoarea proiectului
d-na Lazea Ionela Camelia.
Întâlnirea dintre coordonatori a
vizat în mod special prezentarea țărilor partenerilor, a localităților, precum
și instituțiilor de învățământ pe care aceștia le-au reprezentat. De asemenea
s-a realizat un schimb de informații privind sistemele de învățământ din
fiecare țară parteneră, distribuirea rolurilor și atribuțiilor fiecărui
partener și discutarea activităților care vor realizate până la următoarea
întâlnire.
Programul a cuprins și vizitarea
Muzeului de Istorie Naturală din localitatea Tourette Levens, dar și vizitarea
Orașului Vechi din Nisa și a faimosului Monte Carlo – Monaco.
La Primăria din Tourette Levens
partenerii au fost primiți cu multă căldură de către primarul localității
Tourette Levens, dl. Alain Frere și de reprezentanți ai Departamentului de
Inspecție Școlară precum d-na Frédérique Klein, inspector al districtului Nisa
3 și d-na Villeneuve-Bayard delegată a departamentului pentru limbi străine.
Organizația DAREIC (Délégation Académique aux Relations Européennes et
Internationales) a fost reprezentată de d-na Maria Cristina Avrand, iar d-l De
Thy Christian a reprezentat eTwinning Franța în calitate de Department project
manager.
Această întâlnire dintre
coordonatorii proiectului a avut o însemnătatea deosebită, deoarece, după doi
ani de cooperare și colaborare în realizarea unor proiecte eTwinning, în
spațiul virtual, aceștia au avut ocazia de a se întâlni față în față, comunica
liber, lega prietenii și împărtăși experiențe din activitatea proprie.
După întoarcerea în țară,
mobilitatea a fost diseminată în rândul cadrelor didactice de la Grădinița cu
Program Prelungit Nr. 3 Bistrița având un impact semnificativ asupra acestora
din perspectiva prezentării grădiniței gazdă și a activităților educative cu
copiii.
Acest proiect a fost finanțat cu
sprijinul Comisiei Europene. Toate informațiile pe care le furnizăm reprezintă
responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar Agenția Națională pentru
Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării Profesionale și Comisia
Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care este folosit conținutul
acestor informații.
prof. învățământ preșcolar Crina
CLAPOU,
prof. înv. preșcolar Carmen
MUSCARI-SALVAN,
prof. învățământ preșcolar Ionela
LAZEA
Grădinița cu Program Prelungit Nr. 3 Bistrița
Kim Leine: Profeții din Fiordul Veșniciei
Profeții. Fiord. Veșnicie. De
oricare dintre cuvinte e greu să te legi.
Te plictisești în Norvegia și te
duci în Danemarca. Citești Darwin care spune că Omul s-a născut liber și
trăiește în lanțuri. Ideea te marchează pe viață și rupi lanțurile unei soarte
tihnite. Aspiri la provocare, așa accepți repartiția ca preot în Groenlanda.
Vrei să salvezi suflete, să creștinezi sălbaticii Nordului. Măcar pe unii
dintre ei. Și ești convins, fiind condus de gânduri curate, dar și de balastul
trecutului (ți-ai părăsit logodnica pentru Nordul necunoscut, împingând-o, fără
să știi dinainte, spre o stare de nebunie).
Te conduc sentimente atât de
controversate. Pe de o parte nonconformismul tinereții dar și o refulare la o
frustrare mai veche, când doreai să devii medic, dar aspirațiile fiind anulate
prin voința tatălui, îți alegi un loc de preoție cu totul ieșit din comun.
O viață întreagă cauți să porți
dialogul cu tine însuți, care de multe ori nu te mai sprijină, de multe ori
renunți la luptă – atât în dialog, cât și în viață. Unde or fi instinctul de
autoconservare? se întreabă cititorii tăi. Și tot ei răspund. Încerci să trăiești
prin impulsurile personajelor tale, prin dramele, tragediile și scenele lor
comice. Iar prin acest amestec de caractere, plângi, când trebuie să râzi, și
râzi în momentele tăcerii profunde.
Totul ți se pare atât de nedrept!
Dar urmărești acțiunea pas cu pas să zărești secunda, când realitatea se
transformă în nedreptate, când legea ți se pare una absolut neîndreptățită,
când consecințele sapă cratere uriașe în sufletul omului... când îl lezează,
când îl omoară...
Atunci când un viol săvârșit de
fierar o macină pe Madam și vrea cu orice chip să scape de această sarcină,
cerându-i ajutorul preotului și acceptând cunoștințele lacunare ale acestuia în
domeniul medical, prieten în simțire și gând, de altfel, dar care îi plasează
un mic explozibil în uter soldat cu orbirea lui la un ochi și la eliminarea
definitivă a uterului.
Atunci când prima ta experiență
sexuală ca polițist, înarmat cu o pușcă și un decret regal de arestare a unor
fanatici, se leagă de un drum lung și anevoios până la Fiordurile Veșniciei din
nordul Groenlandei și se termină cu satisfacția și bucuria unirii pe moment a
două ființe, ca în ziua următoare să-ți dai seama că nu a fost decât o uneltire
pe altarul sălbaticilor, împotriva ta, ca om creștin, și al tuturor creștinilor
pătrunși pe domeniul lor. Unii scapă chiar cu viața din această întâmplare, dar
alții nu!
Suferind la stâlpul infamiei,
fără vină, dar în plină ploaie și bătaie de bici, îți pierzi simțirile rând pe
rând până ajungi într-o stare de nesimțire fără întoarcere.
Culmea absurdului fiind
slăbiciunea care te trage înapoi în iad, după ce abia ai scăpat cu viață din
el, mușcând din rai, din pământul și sufletul îmbelșugat de lângă tine, tot
nu-ți găsești locul, poate nu-ți găsești chemarea, doar între fiordurile
nordului care-ți promit veșnicia.
Este o carte cu o putere
psihologică fantastică, recomandată deopotrivă oricărui cititor bărbat sau
cititoare femeie, care dă naștere unor personaje maturizate în și de
vicisitudinile climaterice deosebite dar și de o determinare individuală
specială.
Psiholog Suzana DEAC
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu