Cei care educă copiii sunt demni de mai multă onoare decât cei care le
dau viaţă. (Aristotel)
10 întrebări/ 10 răspunsuri despre Educație
– Doamna inspector general Camelia Tabără, care credeți că este cel mai
important aspect al educației?
– Cel mai important lucru este ca
mesajele educaționale pe care le primesc/ percep copiii să fie unitare din
perspectiva celor trei forme specifice educației: formală, nonformală și
informală.
– Ce rol considerați că au profesorii în dezvoltarea personală a
elevilor?
– Fiecare profesor, dincolo de
faptul că își predă material în egală măsură, „se predă pe sine”, transmite,
prin propriul exemplu, un set de valori și comportamente care poate influența
pozitiv, sau, din păcate, nu, dezvoltarea elevilor. Fiecare provocare a unei
lecții abordată ca o activitate de învățare va conduce la dezvoltarea personală
a celor pe care îi numim beneficiarii direcți ai educației.
– Ce părere aveți despre felul în care școala românească formează
elevii, atât profesional cât și social?
– Nu numai școala românească se
confruntă cu noile provocări ale educației, ci toate sistemele din lume.
Explozia informaticii trebuie să genereze mutații profunde în abordarea
didactică, cu accent pe formare și nu pe informare. Pentru noi, școala
românească, tranziția postrevoluționară a generat un lung șir de reforme,
adaptări la noile cerințe. Dintre prioritățile momentului se pot enumera:
- școala trebuie să-i învețe pe
copii să colaboreze, nu doar să fie obsesivi competitivi;
- copiii de azi trebuie să devină
adulții de mâine, adaptabili la ceea ce ne înconjoară;
- școala trebuie să-i învețe pe
elevi să știe să gândească singuri, să aibă încredere în capacitatea lor de
apreciere;
- toleranța și acceptarea
diversității, dezideratele unei Europe unite, sunt atitudini ce trebuie
„internalizate” încă de pe băncile școlii.
– Ce activități extracurriculare credeți că sunt foarte importante
pentru un tânăr?
– Orice activitate făcută cu
plăcere, pasiune și consecvență. Activitățile din zona extracurriculară sunt
cele care dezvoltă valorile și atitudinile elevilor.
– Ce părere aveți despre educația non-formală?
– În ultimii ani, constatăm cu
bucurie că oferta de activități din zona educației non-formale se diversifică
și crește constant, calitativ și cantitativ. Tot mai mulți elevi se antrenează
într-o activitate non-formală fie la Palatul Copiilor sau cluburile școlare,
fie în activitățile propuse de diversele ONG-uri constituite cu acest scop.
Educația non-formală este frumosul educației.
– Dacă ați putea schimba ceva la sistemul de învățământ, ce ați schimba
și de ce?
– Mediul economic, angajatorii
reproșează școlii românești faptul că absolvenții au o pregătire preponderent
teoretică și nu practică. Aș propune așadar un sistem de învățământ în care
componenta practic-aplicativă să fie de minim 50% din bugetul total al timpului
din școală, la toate disciplinele, la toate clasele.
– Cum vedeți dumneavoastră elevul ideal? Dar profesorul ideal?
– Elevul ideal – cel care pune
mereu întrebări și profesorul ideal: cel care creează un context al lecției în
care dezbaterea e un firesc al fiecărei ore.
– Care credeți că este cea mai mare satisfacție, în calitate de
profesor?
– Întâlnirea cu foștii elevi.
Practic e momentul în care simți cum munca depusă a fost validată de societate,
de viață, mereu altfel.
– Ce moment din cariera dumneavoastră v-a marcat?
– Fiecare etapă am perceput-o ca
pe o altă provocare, fiecare nouă generație de elevi cere altceva și are
altceva de oferit. Munca în inspectoratul școlar îți oferă o cu totul altă
perspectivă asupra întregului sistem educațional.
– Ce v-a motivat să deveniți profesor?
– Contextul familiei a fostul
unul decisiv, cred, pentru că părinții mei au fost cadre didactice. Am ales
școala și munca cu elevii și, dacă ar fi să putem da timpul înapoi, nu aș ezita
să fac aceeași alegere.
– Vă mulțumim mult pentru răspunsuri!
Interviu realizat de Ioana
Ilinca Moldovan, clasa a XI-a
10 +1 proiecte de 10!
Inspectoratul Școlar Județean
Bistrița-Năsăud, în colaborare cu Consiliul Județean Bistrița-Năsăud,
Biblioteca Județeană „George Coșbuc” Bistrița-Năsăud și Asociația „Argument”, a
organizat joi, 5 octombrie 2017, de la ora 10.00, la Centrul Cultural Dacia,
Gala Educației, o adevărată Zi Mondială a Educației.
În competiția Galei bistrițene au
fost înscrise, pe diverse secțiuni, 61 de proiecte. Dintre acestea, juriul,
format din inspector Aurelia Dan, regizoarea Camelia Toma, reprezentanta
Asociației „Argument”, jurnalista și prozatoarea Ioana Bradea, Adriana Zăgrean
de la Biblioteca Județeană George Coșbuc și Florina Pânzariu, Colegiul Național
George Coșbuc, Năsăud, președinta Consiliului Județean al Elevilor, a ales 10 +
1 proiecte de 10!
Am formulat câteva întrebări
pentru măcar unul dintre reprezentanții instituțiilor câștigătoare, fără
restricții legate de număr de caractere, rânduri:
1. Ce v-a determinat să vă implicați în acest proiect?
2. Ce beneficii v-a adus experiența?
3. Cum v-ați simțit pe scenă?
Considerăm că răspunsurile
acordate ilustrează FB motivația, atuurile și starea celor implicați.
Secțiunea „Unități de învățământ preșcolar – grădinițe”, tema
„Dezvoltarea socio-emoțională a copiilor prin activități ludice”, proiectul „Ne
jucăm și învățăm să trăim împreună”, Grădinița cu Program Prelungit „Căsuța cu
Povești”, Bistrița:
1. A fost dorința unanimă a
colegelor de la Grădinița cu Program Prelungit Căsuța cu povești Bistrița,
având în vedere că noi aveam deja o experiență pozitivă legată de educația
socio-emoțională a copiilor preșcolari.
2. A fost o recunoaștere a muncii
de echipă și o confirmare a faptului că facem lucrurile bine.
3. M-aș fi simțit mai confortabil
dacă era întreaga echipă. Meritul e al colegelor. Le mulțumesc pentru efort și
dăruire.
Profesor Rodica Brănișteanu, director Grădinița cu Program Prelungit „Căsuța
cu Povești”, Bistrița
Secțiunea „Unități de învățământ special”, tema „Identitate națională”
– proiectul „Călătorie în timp și spațiu etnocultural”, Centrul Școlar de
Educație Incluzivă Nr. 1 Bistrița:
1. Prin participarea în cadrul
proiectului „Ziua Educației – 2017” ne-am dorit să valorificăm oportunitatea de
a dezvolta la elevii cu CES sentimentul apartenenței la locurile și poporul din
care fac parte, iar, la elevii din învățământul tradițional – bucuria de a
accepta diversitatea în mediul lor socio-cultural.
2. Activitățile la care am
participat au contribuit la creșterea interesului elevilor cu dezvoltare
atipică pentru a participa la activități școlare și extrașcolare.
3. Pe scenă am avut bucuria de a
fi alături de oameni care prețuiesc calitatea actului educațional și care
doresc să împărtășească celor din jur din bucuria și mulțumirea lor.
Echipa de proiect:
Profesor Doris Imola Vass, director CSEI Nr. 1, Bistrița
Profesor Georgeta Mariana Moldovan, director adjunct
Profesor Simona Viorica Archiudean, consilier educativ
Profesor Veronica Ancuța Semerean
Secțiunea „Școli gimnaziale mici”, tema „Cultura organizațională” – proiectul „Comunitatea educațională”, Școala
Gimnazială Sânmihaiu de Câmpie:
1. Ne- am implicat în acest
proiect din următoarele motive: dorința de a experimenta și învăța ceva nou;
diseminarea activităților desfășurate la nivelul unității de învățământ într-un
alt mod; concretizarea efortului de echipă într-un material care să fie
furnizat tuturor factorilor implicați în procesul de învățare
(elevi-părinți-consiliul profesoral).
2. La nivel de echipă, am simțit
satisfacție, perseverență, dorință de implicare mai mare atât a profesorilor
cât și a părinților. Consider că, mai repede sau mai târziu, efortul omului
trebuie apreciat și dincolo de porțile școlii, astfel încât acesta să prindă
mai mult curaj, încredere în forțele proprii.
3. În momentul nominalizării și
apoi al premierii eram între imposibil dar adevărat, confirmându-mi încă o dată
principiul în care cred: „dacă vrei cu adevărat să faci ceva, tot Universul te
sprijină”.
Profesor Ana Moldovan, director Școala Gimnazială Sânmihaiu de Câmpie
Secțiunea „Școli gimnaziale medii”, tema „Orientarea școlară și
profesională a elevilor” – proiectul „Acces spre succes”, Școala Gimnazială Nr.
1 Rebra:
1. Primul aspect al implicării în
proiect a fost utilitatea proiectului. Am găsit foarte util a face un proiect
de orientare profesională pentru elevii școlii noastre; dincolo de orice
dorință de a câștiga, m-am gândit la utilitatea proiectului pentru elevii
noștri. Al doilea aspect care m-a motivat: ideea de a concura la un nivel înalt
cu celelalte școli și de a aduce prestigiu școlii în care lucrez, iar ideea de
a participa la o „Gală a Educației” suna foarte bine. Nu în ultimul rând, mi-a
plăcut faptul că nu a trebuit să scriem romane de obiective și exprimări
bombastice, ci a trebuit doar să prezentăm ingenios acțiunile concrete.
(Personal, nu agreez hârțogăria inutilă. Felicitări celui care a propus acest format!)
2. Satisfacția răsplătirii unei
munci benevole. După cum se știe, activitatea consilierilor educativi nu este
remunerată, iar acest premiu a venit ca o răsplată pentru o muncă asiduă,
voluntară și susținută, de multe ori până la ore târzii. Satisfacția a putea
contribui la renumele școlii.
3. Emoționată, nu mă așteptam ca
proiectul coordonat de mine să câștige. A fost o surpriză foarte plăcută. Cred
că toți dascălii ar merita măcar o dată în viață să fie aplaudați la scenă
deschisă, pentru munca asiduă pe care o depun. De multe ori cei din jurul
nostru nu apreciază și nu înțeleg munca noastră, din spatele cortinei, cu pași
foarte mici și eforturi mari. Lucrăm cu cea mai prețioasă resursă: ființa
umană, și sculptăm în sufletul copiilor. E o responsabilitate imensă și implică
mult consum energetic. Practic, le oferi sufletul tău.
Învățător Nastasia-Mariana Georgiță, Școala Gimnazială Nr. 1 Rebra
Secțiunea „Școli gimnaziale mari”, tema „Comunicare în limba română” –
proiectul „Lectura – minunata lume a cuvintelor”, Școala Gimnazială Nr. 4,
Bistrița:
1. Dorința de a promova
activitatea educativă din școală, de a disemina informația cu privire la
implicarea de care dau dovadă cadrele didactice din școală, de a arăta tuturor
ce copii extraordinari învață aici, cu noi.
2. Recunoașterea publică a
importanței activităților educative desfășurate cu suflet, alături de
partenerii noștri principali – părinții. Iată că se poate! – cu implicare,
devotament și dăruire!
3. Orice participare la un
concurs presupune pregătire atât pentru succes, cât și pentru eșec. Succesul te
motivează să continui, să te menții sus, să tinzi mai sus. Eșecul te motivează
să insiști, să accepți noi provocări, să tinzi spre mai bine. A fost ok.
Profesor Daniela Danea, director Școala Gimnazială Nr. 4, Bistrița
Secțiunea Colegii/ licee, tema „Motivație pentru educație”, proiectul
„Școala cu oameni mari”, Colegiul Național „Liviu Rebreanu” și proiectul
„Școala – poartă deschisă spre viitoarea mea meserie”, Liceul Tehnologic „Liviu
Rebreanu” Maieru:
1. La Colegiul Național „Liviu
Rebreanu” au fost derulate în anul școlar 2017-2018 foarte multe proiecte
interesante, cu obiective diverse, dar care au convers spre același scop comun
– educația. Prin „Școala cu oameni mari” am dorit, în principal, să diseminăm
activitățile desfășurate și să valorizăm munca elevilor, profesorilor și a
tuturor persoanelor implicate.
2. Am reușit să cristalizăm
activitățile într-un nou proiect care poate să devină o carte de vizită a
Colegiului Național” Liviu Rebreanu” pe componenta activităților educative.
3. Am avut emoții… Am fost
fericită că munca echipei a fost recunoscută și că merită să continuăm în
același ritm, cu dăruire și cu implicarea a cât mai mulți elevi și profesori.
Profesor Suzana Gălățan, director al Colegiului Național „Liviu
Rebreanu”, Bistrița
1. Tema secțiunii la care ne-am
înscris – „Motivație pentru educație” – a fost primul motiv pentru care am
participat la acest proiect. Trebuie să recunoaștem că este foarte important să
motivăm elevii să participe activ, să se implice afectiv și emoțional în
activitățile educative. Educația non-formală se realizează în școală sau în
afara școlii, prin proiecte, excursii, vizite, activități voluntare sau acțiuni
civice. Spre deosebire de educația formală, educația non-formală nu presupune
un curriculum oficial sau o evaluare recunoscută prin diplome de stat. E foarte
important să le dezvoltăm elevilor deprinderi de conduită și perspectivă, în
ideea educației tehnice și profesionale a bunului cetățean, a omului de mâine,
care trebuie să știe să fie întreprinzător, să găsească idei inovatoare, să le
pună în practică, să caute soluții, să împărtășească din experiența proprie, să
fie deschis la nou, să tolereze, să înțeleagă, să ajute, să dăruiască din
suflet. Promovarea comportamentelor de lucru și comunicare în echipă,
respectând opiniile colegilor, ajută la responsabilizarea elevilor cu o
atitudine pozitivă față de muncă, față de împărtășirea unor schimburi de idei,
opinii, interese comune cu elevii de aceeași vârstă.
2. Beneficiile derulării
activităților cuprinse în proiectul „ȘCOALA – poartă deschisă spre viitoarea
mea meserie” au fost multiple și foarte importante pentru elevii din școala
noastră, o școală actuală, care trebuie să ofere o educație de calitate,
corespunzătoare nevoilor de schimbare ale societății și beneficiarilor ei,
capabili să răspundă cerințelor pieței forței de muncă, dar și cerințelor unei
societăți sănătoase fizic și psihic, bazată pe norme civice morale.
3. Am fost onorată de acest premiu,
se pare că juriul a apreciat obiectiv activitățile frumoase pe care le-au
desfășurat elevii liceului nostru. Mi-aș fi dorit ca în momentul acela să fie
pe scenă elevii, care s-au implicat foarte mult în aceste activități, care au
învățat enorm de mult din aceste vizite și excursii tematice, au trăit
experiențe minunate alături de elevii din alte școli, din alte județe, cu care
au lucrat în echipe, au colaborat, au împărtășit experiențe și emoții comune,
au descoperit foarte multe lucruri noi, care le-au îmbogățit cunoștințele, dar
și experiența proprie în rezolvarea cazurilor și sarcinilor concrete,
practico-aplicative pe care le-au primit. Pot spune că derularea acestui
proiect a fost o provocare atât pentru elevii participanți, dar și pentru
profesorii care i-au coordonat, tuturor le mulțumesc pe această cale și le
transmit mesajul „Orice activitate în care te implici cu adevărat va fi o
reușită!”.
Profesor Victoria Ureche, consilier educativ al Liceului Tehnologic
„Liviu Rebreanu”, Maieru
Secțiunea „Palat și Cluburi”, tema „Parteneriate de succes” – proiectul
„Portal muzical pentru toți”, Clubul Copiilor Năsăud:
1. Acest proiect ne-a dat
posibilitatea de a arăta tuturor colegilor din județ că un parteneriat de
succes poate schimba nu numai o sală de cerc, ci și destinele unor copii și nu
numai, care sunt pasionați de muzică. Toți au acum posibilitatea de a exersa în
cele mai performante condiții.
2. O recunoaștere pe plan
județean a activității muzicale derulate pe aproape tot anul școlar 2016-2017.
O colaborare între oameni de suflet care au avut un scop comun: crearea unui
spațiu educativ competitiv pentru copiii talentați muzical.
3. Pe scenă, când ești
nominalizat, dar și premiat, emoția te învăluie, iar sentimentul de învingător
este cel mai plăcut. Prin aplauzele și primirea distincțiilor îți spui că
munca, efortul și dificultățile întâmpinate până la finalizarea proiectului au
fost răsplătite. Te simți împlinit și dornic să revii pe scena laureaților.
Profesor Dorina Buia, director al Clubului Copiilor Năsăud
Secțiunea de afișe Inspectori școlari”, acordat prin votul publicului,
i-a revenit Lucianei Sidor, de la Centrul Județean de Resurse și Asistență
Educațională Bistrița-Năsăud, pentru proiectul „Puterea unui zâmbet”:
1. Mi-a plăcut foarte tare ideea
de a realiza un poster prin care să fac reclamă unui produs educațional. După
ce am gândit o serie de produse sofisticate, precum: personalitatea copilului,
inteligența, adultul de mâine, am renunțat pentru că am conștientizat că noi,
educatorii, TREBUIE să producem zilnic la școală starea de bine pentru ca
elevii noștri să se dezvolte și să crească fericiți.
2. Mi s-a confirmat faptul că
TOȚI educatorii cred în asta, și-mi dă speranță și încredere că școala
românească poate intra în normalitate.
3. Minunat. Am fost mândră că
posterul realizat a fost votat de public.
Profesor Luciana Sidor, director al Centrului Județean de Resurse și
Asistență Educațională, BN
Premiu Special, „de suflet!”, s-a acordat Școlii Gimnaziale din Josenii
Bîrgăului pentru proiectul „Mâine începe azi”:
1. Școala Gimnazială Josenii
Bîrgăului este o școală deschisă întotdeauna provocărilor. Suntem o echipă care
pune în prim plan interesele elevilor noștri și, de aceea, când am auzit
tematica galei din acest an, am considerat că e momentul potrivit de a
demonstra că atunci când există deschidere și pasiune pentru meseria noastră,
nimic nu este imposibil. Faptul că tematica galei a fost diferită, pe tipuri de
școli, noi fiind o școală de mărime medie, tema a fost de orientare școlară și
profesională. Am considerat că această temă este un atu al nostru, deoarece
activitățile din săptămâna Școala Altfel s-au axat pe aceeași temă. A fost un
an în care toate activitățile propuse s-au desfășurat așa cum am visat noi,
propunătorii. Am avut plăcuta surpriză ca toți invitații noștri să fie foarte
implicați în activități și, de aici, a fost doar un pas spre succes. Am avut
invitați deosebiți, prietenii noștri ne-au sărit în ajutor, făcând astfel ca
săptămâna Școala Altfel din acest an să fie cea mare reușită a noastră. Faptul
că avem un consilier educativ, profesor Veronica Bălan, implicat total în munca
educativă, mă face întotdeauna să cred că suntem o echipă învingătoare. Toate
activitățile în care am stat cot la cot au fost un succes…
2. Am văzut mobilizare,
implicare, dorința de a face ceva deosebit pentru copiii noștri și seriozitatea
cu care au fost alături de noi partenerii noștri: psihologi, salvamont,
ingineri mecanici, bunici, artiști populari, pompieri, reporter tv, și, nu în ultimul
rând, colegii mei profesori, familiile copiilor și, bineînțeles, Primăria
comunei Josenii Bîrgaului, prin domnul primar și angajații primăriei, și membri
ai Consiliului local. Faptul că munca noastră a fost apreciată și dată ca
exemplu de bună practică, nu poate să fie decât un câștig pentru noi toți,
pentru echipa care se numește „Școala Gimnazială Josenii Bîrgăului”.
3. Nu pot să descriu în cuvinte
multitudinea de senzații pe care le-am trăit în acele momente: uimire,
fericire, mândrie, senzația lucrului bine făcut. A fost un sentiment minunat și
spun asta, cu riscul de a mă repeta, o datorăm tuturor celor care suntem
formatori de caractere, care avem în palmele noastre sufletele copiilor și nu
numai, adică echipei „Școala Gimnazială Josenii Bîrgăului” și tot ceea ce
reprezintă ea. Mulțumesc din suflet pentru dăruirea și seriozitatea prietenilor
noștri invitați, care au luat foarte în serios invitația noastră, care au făcut
posibilă nominalizarea noastră în Gală, iar faptul că am câștigat aprecierea juriului
nu poate decât să ne motiveze și să ne oblige la mai mult. Mulțumesc tuturor și
vă mulțumesc și dumneavoastră pentru interesul pe care-l manifestați față de
munca noastră.
Profesor Felicia Măjeri, director Școala Gimnazială Josenii Bîrgăului
1. Acest proiect a reprezentat
pentru mine o provocare. Am văzut în această gală o oportunitate nesperată de a
prezenta activitățile diverse și interesante, desfășurate de către Școala
Gimnazială Josenii Bîrgăului, tuturor celor interesați.
2. Beneficiile mele sunt de ordin
moral sau spiritual. Am devenit mai cunoscuți, prestigiul școlii a crescut iar
eu, indirect, am căpătat mai multă încredere în modul de coordonare a
activităților educative din școală. E un sentiment plăcut să vezi că îți este
apreciată munca.
3. Prima dată, când am fost
nominalizați, am urcat cu emoție și parcă mă așteptam să fim chemate (ceva din
mine spunea că nu se poate să nu fim printre finaliști). A doua oară a fost
greu, copleșitor pentru mine. Mi-a venit să plâng. Un plâns... uimit să-i zic
așa, mai ales că era vorba de un premiu de suflet. A fost confirmarea că ceea
ce am făcut în filmulețul acela a ajuns la inimă. Și a fost de ajuns.
Profesor Veronica Bălan, consilier educativ al Școlii Gimnaziale
Josenii Bârgăului
Premiu Special, oferit de Biblioteca Județeană „George Coșbuc” BN,
pentru proiectul „Click pentru viitor”, Palatul Copiilor din Bistrița:
1. Dorința de a fi printre cei
mai buni! Colegii mei sunt și au fost o echipă care pune în prim plan
interesele copiilor și elevilor din palat. Cred, totodată, că, prin proiectul
derulat, au demonstrat că, atunci când există deschidere și pasiune pentru
munca cu copiii, nimic nu este imposibil.
2. Experiența te ajută să te
cunoști pe tine, prin exprimarea verbală și nonverbală a celor din jur, să te
perfecționezi permanent, să fii în parametrii impuși de profesia aleasă, cât și
în cei ceruți de societate.
3. Minunat, mândră, cu dorința de
a fi alături de colegii mei, nominalizați și printre cei aleși, anul viitor.
Profesor Maria Miheștian, director Palatul Copiilor Bistrița
1. Pentru Palatul Copiilor,
proiectul a propus prezentarea unui parteneriat de succes. Dar, activitatea în
instituția noastră, se bazează în bună parte, pe implicarea elevilor în
activități deschise, atractive, derulate în parteneriat cu instituții de
învățământ și de cultură, atât din județul nostru, dar și din țară și de peste
hotare. A trebuit doar să alegem (și nu a fost ușor!!!) cele mai interesante
activități, derulate în cadrul acestor parteneriate și să le prezentăm într-un
format multimedia.
2. Oportunitatea de a lucra în
echipă, bucuria de a împărtăși din experiențele noastre și convingerea că, dacă
ne dorim ca Palatul Copiilor să fie o instituție care gândește pentru viitor,
trebuie să le acordăm elevilor care vin alături de noi, toată susținerea și
atenția.
3. A fost un moment frumos,
interesant și dorim să-i mulțumim domnului Ioan Pintea, managerul Bibliotecii
Județene „George Coșbuc”, pentru premiul special acordat și să-l asigurăm, că,
atât echipa de profesori, cât și elevii noștri, așteptăm cu energie și
entuziasm, să derulăm împreună, viitoarele proiecte de succes.
Profesor Iulia Istrate, responsabil al Comisiei de Proiecte și
Programe, Palatul Copiilor Bistrița
Anchetă realizată de Oana
Hudișteanu și Andreea Lechințan,
clasa a XII-a
Semințele învățării
Oare ce înseamnă educație?
Educația e doar joc? Educația reprezintă lecții dictate la școală? Educația
impune strictețe? Nu… Educația înseamnă dăruința
profesorului sau a părintelui de a îndruma învățăcelul de sub aripa sa în
pregătirea viitorului adult, pentru încercările și noile experiențe ale vieții.
„Cei care educă copii sunt demni
de mai multă onoare decât cei care le dau viață; de aceea, pe lângă viață,
dăruiți copiilor și arta de a trăi bine, educându-i.” – Aristotel
Datorită faptului că educația
este un punct forte în viața unui om, aceasta a fost omagiată printr-o gală
primitoare și interesantă. Gala Educației din 5 octombrie a.c. s-a dezvăluit ca
o sărbătoare pentru învățăcei, dar și pentru îndrumătorii acestora. Evenimentul
a surprins perfect ce înseamnă educația, din perspectiva tuturor celor
implicați, prin prezentări ale școlilor din județ, prin promovarea proiectelor
educative proprii.
Această manifestare ne-a făcut să
vedem educația din mai multe perspective. Lucrurile uzuale din viața noastră de
zi cu zi ne-au fost prezentate într-un mod diferit, arătând indirect evoluția
unui obiect, dar mai ales a unui om. Aceste creșteri au fost surprinse și prin
niște creații filozofice pătrunzătoare, care te făceau să meditezi asupra lor:
„bobul”, „viitorul este click”, „cartea cărților” etc. Educația este asemenea
unui bob, ca o carte, tehnologie, un bob care se dezvoltă prin inovație și prin
evoluție, ajungând la ultimul stadiu la care este pregătit înspre a fi util
pentru ceea ce va urma.
Gala educației a fost notată și
de câțiva dintre cei prezenți prin afirmații pozitive și plăcute (unele
nesemnate): „A fost o adevărată sărbătoare a educației!”; „Un eveniment frumos
în care este recompensată munca profesorilor.”; „Recunoașterea îți dă putere să
continui la un standard mai ridicat.” – profesor Suzana Gălățan (director
CNLR).
Prin urmare, această Gală a
Educației a fost și va fi un moment în care educația și evoluția sunt punctate
într-un mod aparte și sunt apreciate la adevărata lor valoare.
Andreea Lechințan, clasa a XII-a
Gala, pe scurt
Gala Educației… de ziua acesteia.
La această festivitate au venit jurnaliști cunoscuți, oameni importanți, domnul
Emil Radu Moldovan, președinte Consiliului Județean, părintele Ioan Pintea,
viceprimarul, subprefectul și mulți alții. S-au desfășurat alegerile școlilor
și instituțiilor unde este cel mai bine conturată și pusă în aplicare educația.
De fapt, în toate școlile proiectele educative sunt atât de frumoase! La
începutul activității au fost prezentate niște reclame cu diferite teme, iar
într-o pauză s-a votat care dintre acestea au fost mai bune și care le-au atras
publicului atenția. Unul dintre cei implicați ne-a spus: „Educația poate fi
doar un cuvânt, depinde cum îl iei. Educația înseamnă în primul rând respectul
față de tine și față de ceilalți”. În pauză, noi, jurnaliștii de la Palat, am
cerut păreri de la diferiți oameni din sală, așteptând să vedem cum li s-a
părut acest eveniment iar mulți dintre aceștia ne-au spus că a fost o gală
minunată și cu multe premii.
Iulia Rebrean, clasa a VII-a
Ce este Gala Educației?
Gala Educației este un eveniment în care profesorilor,
învățătorilor și educatorilor li se evidențiază munca pentru care depun atâta
efort, răbdare și stăruință. Gala
Educației este evenimentul creat special pentru aceștia, momentul în care
se bucură împreună că au devenit ceea ce sunt astăzi.
Acest eveniment, organizat de
Inspectoratul Școlar Județean BN, împreună cu Asociația Argument, Consiliul
Județean BN și Biblioteca Județeană George Coșbuc, a stârnit interesul școlilor
mari, mici și medii din județul Bistrița-Năsăud, astfel încât au fost depuse în
concurs 61 de proiecte, implementate în școli, dintre care 10 +1 fiind
câștigătoare. Apreciez organizarea, atmosfera creată, fiind chiar una „de
gală”, o atmosferă încărcată de emoțiile participanților, premianților/
susținătorilor și de muzicalitatea premierii. Inspectorul școlar general
Camelia Tabără afirmă că „Nu poate exista podium fără înfrângeri”. Mi-a plăcut
modul de prezentare realizat de Camelia Toma, acesta fiind unul jovial.
Consider că trebuie să se
organizeze astfel de evenimente în care cadrele didactice să fie premiate și
felicitate pentru munca lor. Este greu să fii profesor, să ai răbdare cu
năzbâtiile copiilor, să poți să predai și, în același timp, să fii glumeț, să
fii un profesor bun, astfel încât să te placă elevii și să aștepte bucuroși ora
predată de tine, nu cu o stare de frică, să te considere a fi profesorul ideal. Le mulțumesc
profesorilor care m-au ajutat până în acest moment, celor care m-au îndrumat și
m-au iertat în momentele în care i-am dezamăgit. Apreciez munca lor și îi
respect pentru ceea ce m-au ajutat să devin.
Doi dintre premianții concursului
la secțiunea „Școli Gimnaziale Mari”, cu tema „Comunicare în limba română și‑au
exprimat opinia asupra Galei Educației: „Eveniment foarte bine organizat și un
bun prilej de a evidenția munca nevăzută
a educatorilor, care, precum niște scenariști, regizori și, de foarte multe
ori, și actori, au în spate zile, săptămâni și uneori luni pentru a pregăti și
derula proiectele educative. Munca în echipă este foarte importantă și roadele
se văd în timp. Nimic nu este însă mai frumos decât să vezi în cele din urmă
zâmbetul pe fața copiilor” – profesor Cătălina Sucilea, Școala Gimnazială Nr.
4, Bistrița; „Un proiect de succes, o provocare pentru toți cei implicați:
organizatori și participanți. Felicitări! Apreciez în mod deosebit
diversificarea temelor acestui concurs. Succes mai departe!” – profesor Daniela
Danea, director Școala Gimnazială Nr. 4, Bistrița.
Carmen Rus, clasa a X-a
Un 5 octombrie altfel
„Când înveți de la cineva sau
când înveți pe cineva modelezi universul”, un univers al cunoașterii numit
educație. Putem defini educația ca fiind o familie, unde învățăm despre noi,
unde învățăm să creștem, descoperind cu pași mărunți lucruri noi, este o școală
unde experimentăm ce înseamnă creativitatea, valorificarea, munca în echipă,
prietenia, unde învățăm despre oportunități și ne dezvoltăm abilitățile,
educația fiind un drum pe care îl parcurgem prin societate, devenind oameni
adevărați. Sărbătorim în fiecare zi educația, atât noi elevii, copiii, cât și
profesorii și părinții, prin felul de a interacționa unii cu alții, prin
învățare, prin modul de a asculta și a ne respecta unii pe alții.
Ziua Mondială a Educației de anul
acesta am sărbătorit-o prin Gala Educației la Bistrița, unde am învățat ce
înseamnă munca în echipă, devotamentul și implicarea în diferite proiecte școlare.
Ziua de 5 octombrie a fost dedicată, și la noi la Bistrița, tuturor
colectivelor didactice și școlilor din județ, care au ales să reprezinte
educația prin diferite proiecte care au fost premiate în cadrul Galei.
Aici au participat mai multe
categorii de instituții de învățământ, de la școli gimnaziale până la licee,
cluburi și palate ale copiilor, care au inițiat diverse proiecte prin care
defineau educația ca fiind „Școala – poarta deschisă spre viitoarea mea
meserie” (Liceul Tehnologic „Liviu Rebreanu”, Maieru); „Lectura-minunata lume a
cuvintelor” (Școala Gimnazială Nr. 4, Bistrița), „Portal muzical pentru toți”,
(Clubul Copiilor Năsăud), astfel au fost răsplătite cu premii și mii de aplauze
iar profesorii felicitați și încurajați pentru ideile lor și munca depusă.
Aici am întâlnit oameni plini de
emoții, plini de zâmbete sincere și de bucurii, care au trăit din plin această
gală și au fost mândri de reușitele lor, oameni care nu au ezitat să îmi
răspundă la întrebarea „Ce a însemnat pentru dumneavoastră această gală?”,
răspunzând cu sinceritate că e vorba de dedicare și implicare, că această gală
a însemnat organizare, inspirație, muncă în echipă, dorință de reușită și, nu
în ultimul rând, devotament. „A fost o gală impresionantă. Biblioteca este onorată
fiind parteneră cu Inspectoratul Școlar Județean, cu școlile din municipiu în
foarte multe proiecte!”, acesta este răspunsul directorului Bibliotecii
Județene, domnul Ioan Pintea, care a vorbit pe parcursul manifestării despre
importanța cărților în educația copiilor.
Această gală, din punctul meu de
vedere a însemnat iubirea față de educație, pentru că educația ne face oameni,
a reprezentat o poveste transpusă în realitatea din fața ochilor, unde se
povestea despre educație făcând trimitere la diferite descoperiri mărețe,
comparând-o cu evoluția și dezvoltarea, cu un traseu de noi descoperiri, pentru
că educația înseamnă înțelegere, înțelepciune, cunoaștere, experiențe, gândire,
rațiune, arta de a-ți clădi viitorul.
Oana Hudișteanu, clasa a XII-a
Din culise
De probă
Cu prilejul deschiderii festive a
Palatului Copiilor Bistrița, cercul de Jurnalism al instituției a primit și o
provocare de zile mari (pentru care suntem recunoscători): Doamna inspector
general, profesor Camelia Tabără, i-a solicitat pe micii ziariști ai Palatului
să participe la Gala Educației bistrițene,
derulate la Complexul Cultural Dacia, în 5 octombrie a.c., ora 10 fix, în
calitate de colaboratori ai revistei Casei Corpului Didactic, Didactica Nova. Dăm: „Accept”! Peste
două zile, cu o mână de jurnaliste disponibile, interesate și, mai ales,
curajoase, în întrunirea de pregătire, discutăm, propunem, distribuim sarcini.
Participăm la eveniment, redactăm, revizuim...
Ecusoane cu flori
Cred că nu am organizat un
eveniment la Palat sau în alt spațiu, în care să nu fi implicat cercul de
jurnalism. Împreună cu membrii grupei am gândit structuri, am definitivat
proiecte educative. Cele mai reușite activități extradidactice cred că sunt
cele în care viziunea proaspătă a copilăriei/ adolescenței dă o notă dinamică,
creativă lucrurilor. Se știe că vârsta adultă e, de cele mai multe ori,
tributară unei doze de rigiditate și conformist. Deci, la piept, să purtăm
ecusoane cu flori!
Jurnalist în devenire
Ne-ar fi interesat să fie
abordată Gala Educației din câteva perspective jurnalistice, astfel că, am
hotărât să avem, pe lângă articole, relatări, și sondaje de opinie prin public,
o mică anchetă printre câștigători și un interviu luat doamnei inspector
general Camelia Tabără, cea care, pe lângă rolul evident în comitetul de
inițiere, coordonare al Galei Educației, era și responsabilă de implicarea
noastră. Au reușit să participe la manifestare, luând pulsul spectacolului, o
mână de jurnaliste: Oana Hudișteanu, Andreea Lechințan, Ioana Ilinca Moldovan,
Iulia Rebrean și Carmen Rus, membre ale cercului de Jurnalism de la Palatul
Copiilor Bistrița, eleve ale Colegiilor Naționale bistrițene – Liviu Rebreanu
și Andrei Mureșanu. Înțelegeam că nu e deloc simplu să acoperi aria celor patru
pagini ale revistei Casei Corpului Didactic, Didactica Nova. Sperăm că jurnalistele noastre au trecut testul. Cu
sincopele inerente unui ziarist în devenire, v-am prezentat în paginile
revistei extradidactice fațete viabile ale viziunii și percepției copilului
asupra Galei Educației, inserate, bineînțeles cu răspunsuri adulte motivante
pentru progresul nonformal al învățământului bistrițean.
Păpușa Masha vrea
să-nvețe
Caracterizarea făcută de
profesorul Kovacs Szabolcs de la Școala Gimnazială Vița, mi se pare că
ilustrează foarte bine tonusul moderării: „Totul e ok. Camelia Toma – în formă,
ca de obicei”. Implicată activ și creativ în eveniment, regizoarea Camelia
Toma, reprezentanta Asociației Argument, a dat o notă suplimentară de
spectacol, prin naturalețe, secvențe de decor, implicarea actorilor liceeni
(clasa a XII-a) din Trupa Corint, pe care îi îndrumă: Patric Ban – fotograf,
Petra Beserman, Maia Leșan, Paul Murgu, Dan Cîmpan. Andrei (Andy) Cotul a fost
responsabil cu regia tehnică. Anei Toma îi aparține conceptul grafic pentru
materialele promoționale (afiș, diplome, trofeu, invitații). Ildiko Fogarasi
(CNAM) a răspuns de aranjamente florale iar Ofelia Tașcă (ISJBN) – de scrierea
diplomelor. Colega lor, Școlărița Masha, actriță Corint, stătea meditativă și
șăgalnică, sprijinită cu un cot pe bancă: „Hei, învățarea nu-i chiar un lucru
ușor, dar e fermecător!”.
„Am urcat și-a fost
frumos!”
Gala Educației a adus și
Palatului Copiilor Bistrița un premiu cultural, oferit de Biblioteca Județeană
George Coșbuc BN, în aria căreia Palatul a descins de nenumărate ori cu
ateliere creative, întâlniri cu scriitori, simțindu-ne la Bibliotecă efectiv în
largul nostru. Știam că, în eventualitatea unei premieri, vor urca pe scenă,
directorii primi, cei adjuncți sau educativi. La momentul oferirii premiului
pentru Palat, jurnalistele noastre erau risipite prin sala Centrului Cultural
Dacia, pentru a lua pulsul evenimentului din mai multe unghiuri, astfel că nu
am reușit o mobilizare telepatică înspre a purcede pe scenă, dar, după premiere,
toate am fost nostalgice că nu le-am însoțit pe reprezentantele Palatului –
profesor Maria Marioara Miheștean, director prim, și profesor Iulia Istrate,
responsabil pe probleme educative. Mai înțeleaptă și cu o doză de umor
întremător, Oana Hudișteanu a sintetizat, în fața Cinematografului: „Știți
ceva? Am urcat și‑a fost frumos!”.
Prof. Ionela-Silvia Nușfelean,
coordonatoare cercului de Jurnalism
de la Palatul Copiilor Bistrița
Număr realizat de grupa de jurnalism a
Palatului Copiilor Bistrița
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu