Cei care educă copiii
sunt demni de mai multă onoare decât cei care le dau viaţă. (Aristotel)
Liceul Tehnologic Lechința
Liceul Tehnologic Lechința este
situat în localitatea Lechința, centru de comună. Lechința este situată la
sud-vest de orașul Bistrița, la 24 Km depărtare. Conform împărțirii
administrativ-teritoriale din anul 1968, comuna Lechința cuprinde o înșiruire de
șapte sate pe o distanță de aproximativ 20 km, pe direcția nord-sud. În partea
centrală se află Lechința și Vermeș, la nord Sâniacob, Țigău și Chiraleș, iar
la sud Sângeorzu Nou și Bungard.
Școala deservește o zonă cu o
suprafață de aproximativ 35 km pătrați. Ea oferă instruire în domeniile agricol
și mecanic. Având în vedere că este singura școală care asigură specializări în
domeniul mecanic și agricol pentru calificare nivel 3 și 4, ea recrutează elevi
din toată zona de câmpie a județului.
Liceul Tehnologic Lechința
funcționează cu un număr de 621 elevi, în 4 corpuri de clădire, respectiv
corpul de clădire pentru clasele V-XII și învățământ profesional, două corpuri
de clădire pentru clasele 0-IV, iar un corp recent construit este destinat
învățământului preșcolar, unde avem o Grădiniță cu Program Normal și una cu
Program Prelungit. Totodată avem arondate trei structuri, și anume: Școala
Primară Chiraleș, cu Grădinița cu Program Normal, Școala Primară Țigău cu
Grădinița cu Program Normal, cu predare în limba maghiară, iar ultima structură
este Școala Primară Sîniacob, unde, datorită numărului mic de elevi, grădinița
a fost închisă.
La învățământ liceal avem
profilul Resurse naturale și protecția mediului, cu specializarea Tehnician
horticultor, iar la învățământul profesional profilul este Tehnic, cu
specializarea Lăcătuș construcții metalice și utilaj tehnologic.
Menționăm că în anul 2017 am avut
prima promoție de absolvenți ai Învățământului Profesional, respectiv 13 elevi
care au susținut la Colegiul „Grigore Moisil” din Bistrița, examenul de
certificare a competențelor profesionale, nivel 3, Calificarea – Lăcătuș
construcții metalice și utilaj tehnologic, clasa a XI-a. Spre bucuria noastră,
toți cei 13 elevi au promovat cu rezultate foarte bune și sunt cu adevărat
pregătiți să se încadreze pe piața muncii. Mai mult de jumătate din ei au ales
să-și continue studiile la liceul nostru.
Din cadrul PDI-ului propus de
noi, vom aminti doar viziunea, misiunea și obiectivele/țintele propuse de noi
pentru perioada următoare.
Astfel, unitatea noastră dorește ca prin îmbinarea echilibrată a tradiției cu
inovația, a tradiționalului cu modernul, să formeze o personalitate armonioasă,
creativ-pragmatică de succes, atașată valorilor perene naționale și universale,
dar care să fie în concordanță cu idealul actual al societății românești.
Îmbunătățirea condițiilor materiale, dotarea școlii cu mijloace fixe și
circulare de actualitate, aplicarea în etape a unor proiecte, aducerea la zi a
noii tehnologii și familiarizarea colectivelor de elevi, a comunității locale
cu mijloacele moderne actuale. Misiunea – Liceul Tehnologic Lechința răspunde cerințelor de dezvoltare socială și
profesională a tinerilor și adulților din zona de câmpie, oferind o educație de
cultură generală pentru viață și o formare profesională de calitate, promovând
norme și idealuri ce vizează cultivarea respectului față de valori precum:
democrație, libertate, adevăr, respect față de instituții și semeni.
Obiectivele specifice și țintele școlii
Ne-am propus 7 obiective, fiecare
cu o țintă aferentă.
Obiectiv 1: Corelarea ofertei școlare cu cererea existentă pe
piața muncii.
Ținta 1: Includerea în oferta de școlarizare a calificărilor de
nivel 3 și 4 la toate domeniile identificate ca prioritate la nivel județean.
Obiectiv 2: Dezvoltarea parteneriatelor sociale active de
formare profesională pe bază de acorduri pentru unitatea noastră școlară.
Ținta 2: Încheierea de acorduri de parteneriat pentru fiecare
domeniu de calificare a planului de școlarizare.
Obiectiv 3: Dezvoltarea serviciilor de asistență educațională
pentru elevii apartenenți la grupurile vulnerabile.
Ținta 3: Desfășurarea de acțiuni de voluntariat prin includerea a
5% din elevii școlii care aparțin grupurilor vulnerabile.
Obiectiv 4: Orientarea și consilierea profesională a elevilor.
Ținta 4: Extinderea serviciilor de consiliere și orientare
profesională pentru toți elevii din învățământul TVET, pentru creșterea
șanselor de integrare pe piața muncii.
Obiectiv 5: Diversificarea de servicii educaționale pentru
elevii cu nevoi speciale.
Ținta 5: Creșterea până în anul 2018 a gradului de cuprindere în
ÎPT, ciclul superior al liceului, a elevilor cu probleme sociale.
Obiectiv 6: Evaluarea gradului de satisfacție al beneficiarilor
direcți și indirecți vizavi de oferta educațională a școlii.
Ținta 6: Elaborarea, aplicarea si interpretarea de chestionare
pentru toți factorii interesați prin care se urmărește îmbunătățirea calității
ofertei educaționale.
Obiectiv 7: Creșterea numărului de elevi care se înscriu,
participă și promovează bacalaureatul, în vederea îmbunătățirii tranziției în
învățământul terțiar, prin proiectul ROSE.
Ținta 7: Reducerea ratei de abandon în clasele terminale din
liceele sprijinite în proiect; creșterea ratei de absolvire; creșterea ratei de
promovare a examenului de bacalaureat; creșterea ratei de retenție în primul an
universitar în facultățile sprijinite în proiect.
Pentru îndeplinirea ultimului
obiectiv în mod special, am depus proiectul ROSE, proiect care sperăm să fie
aprobat, pentru a-i putea ajuta mai mult pe elevii de liceu în vederea
promovării examenului de bacalaureat, dar și pentru a-i determina să urmeze o
facultate, într-un număr cât mai mare.
Unitatea noastră de învățământ
are multe rezultate frumoase, precum premii obținute la olimpiade, diverse
concursuri școlare și extrașcolare. Acestea pot fi vizualizate pe pagina de
facebook a școlii – Liceul Tehnologic Lechința, dar și pe site-ul școlii –
www.liceultehnologiclechinta.ro. Totodată școala noastră a fost și este
implicată în diverse proiecte – O șansă pentru viitor, Impact Lechința,
Săptămâna meseriilor, dar are și multe colaborări cu instituții din județ și
din țară. Dintre acestea amintim: parteneriat cu Crucea Roșie Bistrița-Năsăud, unde un număr mare de elevi și cadre
didactice au parcurs cursul de prim ajutor, sunt voluntari ai acestei
instituții, dar dorim să deschidem și un punct de prim ajutor zonal la noi în
școală, unde să implicăm cât mai mulți elevi și cadre didactice, precum și
membri ai comunității locale. Un alt parteneriat important este cel cu USAMV Cluj-Napoca, unde în fiecare an
se organizează schimburi de experiență, vizite de studiu etc. Un parteneriat
nou este și cel cu Universitatea Tehnică
din Cluj-Napoca, unde timp de 3 ani, 15 elevi de liceu ai școlii noastre
participă la Școala de vară – Electro Summer – organizată de această
instituție. Timp de 2 săptămâni elevii beneficiază de cazare și masă gratuite,
cursuri în diverse domenii, precum și de un program cultural diversificat
zilnic.
Un proiect care se va desfășura
pe o perioadă de 3 ani este și proiectul IMPACT
LECHINȚA, aprobat anul acesta. Titlul complet al proiectului este – Măsuri integrate pentru îmbunătățirea
situației socio-economice a persoanelor defavorizate din comunitățile
marginalizate ale comunei Lechința, județul Bistrița-Năsăud, desfășurat
prin POCU, având ca obiectiv specific - Reducerea
numărului de comunități marginalizate în care există populație aparținând
minorității roma (acele comunități în care populația aparținând minorității
roma reprezintă minim 10% din totalul populației la nivelul comunității) aflate
în risc de sărăcie și excluziune socială, prin implementarea de măsuri
integrate.
Acest proiect cuprinde un număr
de aproximativ 20 cadre didactice, 200 elevi de la ciclul preșcolar și până la
cel gimnazial. Acești elevi vor desfășura ore de pregătire suplimentară, de
activități remediale, zilnic, timp de 3 ani, primind rechizite, masă caldă,
precum și o alocație lunară. Părinții lor vor fi implicați în diverse cursuri
de formare și workshopuri. Pe lângă acest mare câștig de a sprijini mai mult
elevii în procesul de învățare, școala va fi renovată parțial, respectiv un
etaj întreg al clădirii, 6 săli de clasă, băi, centrală termică etc.
Al doilea proiect câștigat de
către Primăria Locală este prin PNDL, Construire
și dotare local școală 10 săli de clasă și atelier școlar pentru instruire
practică la Liceul Tehnologic Lechința, loc. Lechința, comuna Lechința, județul
Bistrița-Năsăud. Astfel că, prin intermediul acestui proiect vom avea 2
clădiri noi, una cuprinzând ateliere necesare elevilor pentru practică, iar
cealaltă 10 săli de clasă, foarte necesare, deoarece, momentan, deținem spații
insuficiente pentru școlarizarea tuturor elevilor.
În câțiva ani, Liceul Tehnologic
Lechința va fi de nerecunoscut!
O șansă pentru viitorul tinerilor lechințeni
Intitulat sugestiv, proiectul O
șansă pentru viitor și-a propus, ca obiectiv general, să vină în
întâmpinarea tinerilor aflați în situații de risc prin implementarea unor
măsuri integrate, efective și eficiente. Mai exact, proiectul a avut în vedere
oferirea unui set de servicii suport (programe de instruire formală și
nonformală, consiliere profesională sau suport pe piața muncii) menite să
faciliteze atât accesul la educație, dar mai ales inserarea pe piața muncii și
incluziunea socială.
Promovat de către Inspectoratul
Școlar al Județului Suceava și având ca partener Inspectoratul Școlar Județean
Bistrița-Năsăud, acest proiect a vizat un grup țintă format din 400 de tineri
provenind din grupuri vulnerabile (dintre care 160 de etnie rromă) arondați în
patru Centre multifuncționale (câte două în fiecare județ).
În județul nostru, proiectul a
fost implementat prin deschiderea Centrelor multifuncționale din Bistrița
(Liceul Tehnologic Forestier) și Lechința. Oferta educațională a Centrului
multifuncțional care a funcționat în incinta Liceului Tehnologic Lechința a
cuprins un număr de șase cursuri de formare profesională: Competențe antreprenoriale (14 beneficiari), Lucrător în gospodării agroturistice (27 de beneficiari), Competențe TIC (75 de beneficiari), Atelier de artă tradițională împletituri
papură (7 beneficiari), Atelier de
artă tradițională țesătorie (7 beneficiari) și Limba engleză (25 de beneficiari).
Proiectul s-a desfășurat în
cadrul Programului RO10 „Copii și tineri aflați în situații de risc și
inițiative locale și regionale pentru reducerea inegalităților naționale și
pentru promovarea incluziunii sociale”. Titlul proiectului: PET 056 ,,O Șansă
pentru viitor – Servicii integrate pentru tineri aflați în situație de risc
într-un Centru Social Multifuncțional”.
Revista PreTexte
Un alt proiect care se desfășoară
în unitatea noastră începând cu anul 2012 este revista școlii, numită PreTexte. Până aici nimic nou. Reviste
școlare există în multe școli din județ. A noastră este deosebită deoarece
lansarea fiecărui număr are loc într-un cadru festiv, unde avem ca și invitați
personalități de seamă ale județului, începând cu reprezentanții Primăriei
Locale, ai Inspectoratului Școlar Județean, Biblioteca Județeană, scriitori de
renume ai județului, profesori de excepție, artiști de muzică folk etc. De
fiecare dată presa și televiziunea sunt alături de noi.
În cadrul revistei publică cine
dorește, în special elevii și profesorii liceului nostru, dar și elevi și
profesori de la școlile din proximitate. La ultimele numere am avut
colaboratori și din alte județe, dar și din alte țări. Aici amintim pe domnul
profesor universitar George Purdea din Austria și pe doamna psiholog Roseline
Davido.
Fiecare lansare are loc în cadru
festiv, dorindu-ne să ne facem cunoscuți, dar intenția noastră este și aceea de
a aduce scriitorii și artiștii județului în școala noastră. Să ne promovăm
valorile, scriitorii și artiștii pe care îi întâlnim zi de zi.
Este de prisos să spunem că am
obținut multe premii cu această revistă. Așa cum spune domnul director al
cotidianului Răsunetul, Menuț
Maximinian, „revista PreTexte este
cea mai bună revistă școlară din județ”. Ne mândrim cu acest lucru. Iar această
afirmație ne determină să fim și mai buni de la un număr la altul.
Vă așteptăm cu drag la Liceul
Tehnologic Lechința!
Director, prof. dr. Oana Raluca
BACIU
Liceul Tehnologic Lechința
Învățământul din Teaca – trecut și viitor
Teaca este o localitate rurală
importantă a județului Bistrița-Năsăud în care învățământul are o vechime și o
tradiție cu care puține localități din țară, chiar urbane, se pot mândri.
Astfel, cea dintâi școală atestată documentar a fost o școală confesională în
limba germană, care era funcțională în anul 1403. Trebuie menționat faptul că
localitatea Teaca are o profundă tradiție săsească, având în vedere faptul că
sașii au fost colonizați în această zonă încă din secolele XII – XIII și este
cunoscut faptul că această etnie acordă o atenție deosebită educației
tinerilor.
De-a lungul timpului, în
localitatea Teaca au apărut și alte școli confesionale precum: Școala
Confesională Reformată în limba maghiară în 1731, Școala Românească Trivială în
1884, Școala Evanghelică în 1870, Școala Greco -Catolică în 1893. Mai târziu, debutează,
după Marea Unire de la 1918, tradiția școlilor de stat românești, astfel că la
1920 este înființată Școala de Stat Românească cu ciclul primar și elementar
(gimnazial). În 1962 se înființează Liceul Teoretic Teaca cu profil uman și
real, iar în 1977 liceul își schimbă denumirea și profilul în Liceul
Agroindustrial. În anul 1990 se revine la Liceul Teoretic Teaca cu profil uman
și real, pentru ca în 1998 liceul să ia numele eroului martir al revoluției de
la 1848: Liceul Teoretic Constantin Romanu Vivu.
Așadar, din datele prezentate,
reiese că învățământul din Teaca are o tradiție bogată care onorează, dar, în
egală măsură, obligă.
Provocările actuale sunt
specifice unei școli din mediul rural: scăderea numărului de elevi, tentația
îndreptățită a tinerilor să urmeze un liceu în mediul urban, resurse umane și
materiale limitate. În acest context, pentru a rămâne o școală competitivă,
atractivă pentru puținii elevi din zonă, singura noastră șansă este să devenim
o organizație școlară activă, puternică, reflexivă și comunitară. Suntem
conștienți că lupta pentru un proces educațional de calitate este mult mai dură
în mediul rural decât în cel urban, dar nu imposibil de câștigat.
În acest sens, încercăm crearea
unei culturi a calității prin implicarea tuturor factorilor în procesul de
luare a deciziilor, asumarea responsabilităților și împărtășirea de bune
practici. O zonă de mare interes pentru noi o reprezintă edificarea, în cadrul
liceului nostru, a unei culturi școlare bazate pe învățare, prin construirea
unor trasee și ritualuri educaționale care să pună în centrul preocupărilor
învățarea, precum și crearea unui sistem de resurse care să fie capabil să
măsoare impactul pe care îl are fiecare cadru didactic asupra învățării
elevului.
Suntem conștienți că un act
educațional de calitate este dependent de o bază materială modernă. Tocmai din
acest motiv, am decis să transformăm sălile de clasă organizate tradițional în
cabinete și laboratoare pentru fiecare disciplină, amenajate după standardele
învățării active, unde fiecare cadru didactic să-și organizeze propriul cabinet
sau laborator după specificul disciplinei, astfel încât să existe premisa unor
lecții de calitate pentru toți elevii.
De asemenea, o altă zonă de
interes pentru noi, cu adevărat o oportunitate, o reprezintă implicarea în
diverse proiecte europene în scopul îmbunătățirii și modernizării bazei
materiale, dobândirea de noi strategii didactice, diversificarea activităților
de învățare, toate acestea având ca finalitate creșterea performanțelor școlare
ale elevilor. Astfel că, în parteneriat cu Primăria Teaca și Consiliul Județean
Bistrița-Năsăud vom derula un proiect pe fonduri europene „IMPACT TEACA –
MĂSURI INTEGRATE PENTRU ÎMBUNĂTĂȚIREA SITUAȚIEI SOCIO-ECONOMICE A PERSOANELOR
DEFAVORIZATE DIN COMUNA TEACA”, din cadrul POCU 2014-2020, în valoare totală de
5,5 milioane euro. Prin acest proiect vizăm elevii care provin din grupuri
dezavantajate din cadrul comunei, care vor fi incluși în programe remediale de
pregătire suplimentară pentru a- i ajuta să-și depășească dificultățile în
învățare, dar și modernizarea bazei materiale.
Un alt proiect „Top
management-firme de succes” vizează elevii de liceu capabili de performanță. Nu
în ultimul rând, avem așteptări și de la proiectul ROSE, proiect prin care am
gândit activități care să sprijine direct creșterea promovabilității la
bacalaureat .
Prin acest gen de acțiuni, credem
că putem rămâne o școală competitivă, care să poată răspunde exigentelor
prezente și viitoare. În virtutea tradiției îndelungate a învățământului din
localitate, suntem obligați ca azi să fim mai buni ca ieri, iar mâine să fim
mai buni ca azi.
Director, prof. Iacob Gavrilă
NICULAI
Liceul Teoretic „Constantin Romanu-Vivu” Teaca
Din activitatea educativă în Liceul Teoretic „Constantin Romanu-Vivu” Teaca
Trăim o perioadă în care tehnica
ocupă un loc important în viața noastră. Jocurile, activitățile multimedia și
mai ales rețelele de socializare acaparează atenția și pun stăpânire pe timpul
și preocupările elevilor, chiar și relațiile de prietenie consumându-se în
mediul virtual. În aceste condiții este o adevărată provocare pentru cadrele
didactice să propună și să organizeze activități care să atragă elevii și să
răspundă nevoilor acestora dar și obiectivelor educației non-formale.
Prin inspirație, implicare și
profesionalism, cadrele didactice de la Teaca fac față cu brio acestei
provocări. Dovadă stau numeroasele proiecte și activități desfășurate în anul
școlar 2016-2017 la nivelul liceului și al structurilor.
Proiectul „Ziua științelor aplicate
2017” propus cu scopul de a atrage elevii în lumea fascinantă a experimentului
științific, prin stimularea imaginației creatoare și a gândirii științifice. În
cadrul proiectului a fost organizat târgul științelor, constând dintr-o suită
de experimente din domeniul fizicii, chimiei și biologiei. Activitatea a fost
propusă și organizată de prof. Mihalci Lianne, prof. Măierean Mihaela, prof.
Arieșan Laura și prof. Pop Iulius Călin.
La propunerea doamnelor
profesoare Nacu Mirela și Ruști Anamaria, a fost implementat în perioada
ianuarie- mai 2017, proiectul „Ai grijă de sănătatea ta”, cu scopul de a
integra în sistemul de cunoștințe al elevilor noțiuni de igienă, alimentație
sănătoasă și prim ajutor.
Un alt proiect, care a implicat
participarea unui număr mare de cadre didactice și elevi, a fost „Educația prin
cool-tură”, având ca scop cultivarea simțului estetic, stimularea creativității
și imaginației elevilor, încurajarea exprimării prin intermediul literaturii,
artelor vizuale și a muzicii. Proiectul s-a desfășurat în perioada noiembrie
2016- mai 2017 și a cuprins următoarele activități:
- Spectacole, concursuri și
activități specifice zilei de 1 Decembrie,
- „Noi umblăm să colindăm”
recital de colinde, expoziție de icoane pe sticlă și o activitate cu mare priză
la elevi, Târgul de Crăciun, organizat cu scop caritabil.
- Concursuri și activități
dedicate poetului Mihai Eminescu
- Zilele liceului
Proiectul a fost coordonat de
prof. Petrovan Georgeta, prof. Damian Diana, prof. Ceușan Maria, prof. Chiorean
Maria, prof. Borza Diana, înv. Zsoldoș Adriana, înv. Bunea-Domșa Maria, prof.
Măierean Mihaela, prof. Nacu Mirela, prof. Mehedin Camelia și bibliotecar
Mihalci Anna.
Un grup de elevi de la liceu au
fost implicați într-un proiect de învățare prin activități în folosul
comunității cu titlul „Hocus-Pocus”. Proiectul a avut ca scop amenajarea
parcului de joacă, educație și recreere pentru preșcolari în curtea Grădiniței
cu program normal Teaca, sub îndrumarea cadrelor didactice Rus Sorina, Cordoș
Lucia și Ceușan Maria.
De asemenea, elevii au fost
implicați în diferite activități în cadrul unor parteneriate cu Jandarmeria,
Palatul copiilor, Muzeul județean și alte instituții. Sunt demne de apreciat și
rezultatele obținute la concursuri și activități din cadrul Calendarului
Activităților Educative Județene.
Director adjunct, prof. Silvia
Simona MOLNAR
Liceul Teoretic „Constantin Romanu-Vivu” Teaca
Obiceiuri și tradiții românești în comuna Teaca
Trăim într-o lume în care
obiceiurile și tradițiile populare încep să-și piardă importanța și impactul
asupra noii generații. Alternative aparent mult mai atractive și, în orice caz,
mult mai comode, tind să capteze atenția tuturor. Tradițiile noastre, moștenite
din moși-strămoși, dorim să fie preluate și transmise următoarelor generații,
pentru a sădi în inimile copiilor dragostea pentru frumos și autentic, armonie,
grație, ritm. Dorim să învățăm elevii să aprecieze frumusețea portului popular,
a dansului și cântecului românesc, a tradițiilor și obiceiurilor atât de mult
apreciate în țară cât și în afara ei. Proiectul interjudețean „Obiceiuri și
tradiții românești” a constituit o oportunitate de promovare a unei părți din
tezaurul nostru folcloric.
Prin acest proiect ne-am propus
să valorizăm tradițiile și obiceiurile românești în contextul actual
socio-cultural când influența mass-mediei promovează în rândul copiilor
împrumuturi din diverse culturi. De aceea am considerat oportun acest proiect
educațional în vederea evidențierii valorilor, tradițiilor și obiceiurilor românești,
prin care cultivăm de la cea mai fragedă vârstă sentimentul de apartenență, de
iubire și dragoste pentru rădăcinile și valorile poporului român.
Avem un rol important în educarea
în acest sens a tinerilor școlari, în favorizarea apariției primelor semne
privind interesul pentru folclor.
O ocazie eficientă de
valorificare a tradițiilor populare și a obiceiurilor românești o constituie și
acest proiect educațional, inițiat de Grădinița cu Program Prelungit nr. 22 din
Oradea, în care au fost implicate mai multe școli și grădinițe din județele
Bihor, Bistrița-Năsăud, Brașov, Cluj, Satu-Mare și Sălaj, reprezentând un izvor
de bucurie și satisfacție care creează copiilor o stare de bună dispoziție
favorabilă atât dezvoltării psihice, fizice cât și estetice.
Copiii sunt dornici să se implice
în astfel de activități în care să se simtă importanți, să știe că activitățile
lor contribuie la păstrarea și prețuirea acestor comori inestimabile ce
definesc un popor făcându-l unic, statornic și nemuritor în ciuda scurgerii
timpului.
Pe parcursul derulării
proiectului, în toate unitățile partenere s-au desfășurat diverse activități
menite să formeze și să dezvolte copiilor comportamente în concordanță cu
valorile naționale și transformarea acestora din observatori în participanți
conștienți, cu preocupări statornice în păstrarea tradițiilor și obiceiurilor
moștenite.
Astfel, au avut loc schimburi
culturale, mese rotunde, activități practice, șezători, ateliere de creație:
- „Eu sunt micul românaș” –
prezentare de costume populare (fete/băieți) din zonele folclorice implicate în
proiect
- „Târgul meșterilor populari” –
vizite la târguri de profil, modelare vase din lut/plastilină, decorarea unor
obiecte de artă populară
- „Deschide ușa, creștine!” –
audiții muzicale, învățarea unor colinde, spectacole de Crăciun, schimburi de
felicitări cu tematică tradițională
- „Povestea mărțișorului” –
confecționare de mărțișoare
- „Tradiții de Paști” –
vizionarea unor filme care prezintă tradiții de Paște din diferite zone ale
țării
- „Drumu' cânepii de la sămânță
la costumul popular” – șezătoare
- „Drag mi-e jocul românesc” –
vizionare de dansuri populare din diferite zone, învățarea unui dans popular
Liceul Teoretic „Constantin
Romanu Vivu” Teaca a fost gazda unei interesante activități
în cadrul acestui proiect, în
luna februarie. Oaspeți din școlile partenere în proiect au fost întâmpinați cu
bucurie de educatoarele și învățătorii de la Grădinița cu Program Prelungit
Teaca, Liceul Teoretic „Constantin Romanu Vivu” Teaca, structurile Archiud și
Viile-Tecii. Cei mai emoționați au fost cei mici, care și-au luat în serios
rolul de gazde și au servit musafirii obosiți după atâta drum cu binecunoscuta
pască cu brânză, proaspăt scoasă din cuptorul cu lemne.
În Sala festivă a liceului,
într-un decor tradițional, mici și mari, în mândre straie românești, am avut
ocazia să cunoaștem „drumu' cânepii de la sămânță la costumul popular”, în
regia desăvârșită a doamnei învățătoare Lucia Pintican, model de păstrător al
tradițiilor locale. Curiozitatea ne-a determinat să adresăm întrebări,
deopotrivă, adulți și copii, să observăm cum se toarce firul, să exersăm
„depănatul”. N-au lipsit cântecele populare, zicătorile și jocul din șezătoare.
Papilele gustative au fost încântate de aromatele „scorușe” și „palanețe” cu varză.
Invitata de onoare a fost doamna Cornelia Ardelean-Archiudean, o cunoscătoare a
tradițiilor din zonă, care nu a ezitat în a ne antrena în interpretarea unor
cântece populare și jocuri din Ardeal.
Pornind de la idea conform căreia
„un popor fără tradiții este un popor fără viitor”, s-a desfășurat masa rotundă
cu tema „Tradiții și obiceiuri din comuna Teaca”.
prof. înv. primar: Adriana
ZSOLDOȘ
Liceul Teoretic „Constantin Romanu Vivu” Teaca
Model de parteneriat – Liceul Tehnologic Tîrlișua – S.C. Comelf. S.A
Liceul Tehnologic Tîrlișua
continuă tradiția de formare a tinerilor în meseria de sudor,
tradiție/activitate începută cu decenii în urmă. Încă din anii '90, existența
unui atelier bine dotat, a cadrelor tehnice calificate, dar și implicare
direcțiunii și a Consiliului local au condus la continuitate în activitatea de
formare a sudorilor.
Mulți tineri având diploma de
sudor sau lăcătuș-mecanic obținută în unitatea noastră școlară lucrează – în
urma examenului de absolvire – în țări precum Spania sau Germania, dar și în
companii de talie națională sau locală din județul nostru.
Date fiind evoluția tehnologică
și cerința ca elevii să efectueze practica în unități specializate de profil,
s-a început colaborarea cu societăți comerciale din domeniu. Astfel, prima
dislocare a claselor spre o unitate productivă s-a realizat începând cu anul
2009 la Dan Steel Group Beclean S.A., unde elevii urmăreau procesul tehnologic
în secțiile de trefilare, laminare, dar mai ales în secția de plase sudate.
Au urmat, în ordine cronologică,
S.C. Romtech Enterprise S.R:L. Cluj Napoca, iar începând cu anul 2013, elevii
noștri se deplasează la S.C. COMELF Bistrița S.A., Fabrica de Filtre și
Electrofiltre, unde procesul de sudură este de bază. Elevii sunt repartizați la
muncitori fiind obligați să sudeze pe deșeuri, iar în anul III pe repere de
producție, elevii participând astfel efectiv la realizarea produsului. Aceasta
le conferă un sentiment de mândrie, o satisfacție personală, un imbold către
performanță. S-a ajuns la sudură în argon, un procedeu pretențios, dar asimilat
de către elevii noștri.
Pentru a ilustra achiziția de
cunoștințe și împlinirea profesională a tinerilor, menționăm câteva din
succesele obținute la concursurile școlare: locul III la concursul „Sudorul
European”, organizat de Camera de Comerț și Industrie Bistrița-Năsăud și
Inspectoratul Școlar Județean Bistrița-Năsăud în parteneriat cu S.C. COMELF
Bistrița S.A., în cadrul evenimentului „Săptămâna meseriilor”. Apoi, demne de
remarcat sunt rezultatele obținute de elevii noștri la examenul de certificare
a competențelor profesionale desfășurat în fața unei comisii mixte. Avem
satisfacția că 13 sudori ar putea oricând face parte din colectivul unei
întreprinderi.
De menționat interesul S.C.
COMELF Bistrița S.A. pentru pregătirea viitorilor virtuali angajați care se
manifestă prin suportarea contravalorii transportului de la Tîrlișua la unitate
de bază COMELF, prin acordarea unei mese calde pe zi elevilor de la Liceul
Tehnologic Tîrlișua și, nu în ultimul rând, angajarea acestora la finalul
stagiului, angajații beneficiind și de cazare plătită.
Avem certitudinea că această
colaborare va continua în beneficiul companiei, dar și al elevilor noștri.
prof. Ștefan NEGREANU
Director, prof. Mihael-Simion
FORAI
Liceul Tehnologic Tîrlișua
Activități educative în cadrul Liceului Tehnologic Tîrlișua
Considerăm că activitățile
educative și nu numai, ce s-au desfășurat în ultima perioadă la școala noastră,
sunt unul dintre punctele forte ale instituției noastre. Aș vrea în cele ce
urmează să evidențiem câteva dintre aceste activități care au avut un adevărat
impact, și bineînțeles, care ne-au plăcut atât nouă cât și elevilor.
Anul trecut printr-un parteneriat
al Consiliului Județean Bistrița-Năsăud cu o fundație din landul Turingia din
Germania, 16 elevi însoțiți de trei profesori au fost într-o tabără
cultural-educativă în Allmenhausen unde au vizitat multe obiective foarte
interesante (casa Goethe, Schiller, castelul Wartburg, casa Martin Luther
etc.). Copiii au fost foarte entuziasmați de experiența trăită cât și de
socializarea cu tinerii germani prezenți și ei în tabără.
Rămânând tot în cadrul
colaborărilor externe, este de menționat și relația de prietenie pe care Liceul
Tehnologic Tirlisua o are cu asociația olandeza Hulp-Roemenie. Aceasta este
formată dintr-un grup de polițiști din țara lalelelor. Ei au venit anul trecut
(septembrie 2016) și au ajutat la modernizarea unui grup sanitar de la Școala
Gimnazială din Agrieș. Ei vor veni și în toamna aceasta să continue să ajute
școala noastră cu diferite donații. Printre ele se numără și 25 de biciclete
pentru elevii noștri.
Desigur, că au fost și multe
activități la nivelul școlii, excursii, participări la diferite concursuri si
festivaluri dar o colaborare bună am avut și avem în continuare cu Tășuleasa
Social. Sprijiniți de aceștia, elevii noștri, împreună cu profesorii, au
plantat în nenumărate rânduri puieți din specia molid pe diferite perimetre
aparținând Primăriei Tîrlișua cu care școala are o colaborare foarte bună.
Elevii noștri în cadrul săptămânii „Școala altfel” și nu numai, fac ecologizări
pe diferite tronsoane ale Văii Ilișua, plantează thuja și flori în curtea
școlii și învață teoretic și practic să protejeze natura. Spunem acestea pentru
că avem încă o veste bună în acest domeniu al ecologiei – școala noastră este
parteneră în cadrul unui proiect Erasmus + „We are green schols” aici fiind
implicate școli din Italia, Portugalia, Polonia, Grecia, Macedonia. Acest
proiect se va desfășura în perioada octombrie 2017 – octombrie 2019.
prof. cons. educativ Cornel
ANTOHE
Liceul Tehnologic Tîrlișua
Performanța școlară a elevilor Liceului Tehnologic Tîrlișua
Pe parcursul anului școlar
2016-2017, elevii noștri au participat la diverse concursuri școlare unde au
obținut diplome și medalii.
La clasele primare, la etapa
județeană a concursului național COMPER, elevii au obținut premii și mențiuni
atât la matematică, cât și la comunicare. S-au evidențiat, reușind să obțină
premiul I următorii elevi: Pop Maria Sebastiana, Rus Claudiu Alexandru, Fechete
Daniel, Rus Bianca Maria, Atudorei Sergiu, Pașca Lary Sebastian - învățător Rusu
Alin Vasile; Forai Andreea, Horoba Andreea, Pașca Larisa, Florea Dănuț Gabriel,
Clapa Adina Maria, Marc Ionuț (clasa a II-a) - învățătoare Roșca Elena.
La clasa a IV-a, eleva Bălăjan
Monica s-a calificat la etapa județeană a olimpiadei de limba română, unde s-a
clasat între primii 10 elevi - învățătoare Clapa Ana Maria.
Clasele gimnaziale au făcut
performanță deosebită la obiectele: limba franceză, matematică și la concursul
„Sanitarii pricepuți”.
La olimpiada de limba franceză,
etapa județeană, școala noastră a participat cu un număr de 5 elevi. S-a
evidențiat eleva Cucură Alina care a obținut mențiune.
La concursul „Sanitarii
pricepuți”, etapa județeană, elevii școlii noastre au obținut Premiul I, la fel
ca și anul trecut școlar, calificându-se la etapa națională, fiind pregătiți de
doamna profesor Florea Ana Simona.
La obiectul matematică s-au
calificat la olimpiada de matematică, etapa județeană, un număr de 3 elevi,
fiind pregătiți de profesorul Pop Alexandru.
În cadrul concursului de
matematică „Olimpiada satelor”, etapa județeană, eleva Chindriș Alexandra Maria
(clasa a VII-a), a obținut premiul I, cu cel mai bun punctaj la nivel
gimnazial, calificându-se în același timp la etapa interjudețeană.
La etapa interjudețeană a
concursului de matematică „Olimpiada satelor din Transilvania” desfășurată la
Vișeu de Jos, Maramureș, eleva Chindriș Alexandra Maria a obținut mențiune,
fiind în același timp medaliată în cadru festiv, la eveniment participând și
actualul ministru al educației, domnul Pop Liviu Marian.
De remarcat faptul că lotul
județului Bistrița-Năsăud a fost însoțit de profesorul Pop Alexandru, care s-a
ocupat pe tot parcursul concursului de transportul, cazarea și îndrumarea
elevilor.
În cadrul concursului „SUDOR
EUROPEAN”, elevii din clasele de profesională au obținut un prestigios loc III,
sub îndrumarea domnului inginer Man Alexandru. Concursul s-a desfășurat în
colaborare cu I.S.J. Bistrița-Năsăud și SC. COMELF BISTRIȚA SA.
prof. Alexandru POP
prof. înv. primar Alin Vasile
RUSU
Liceul Tehnologic Tîrlișua
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu