Cei care educă copiii sunt demni de mai multă onoare decât cei care le
dau viaţă. (Aristotel)
Valorificarea potențialului elevului în condițiile curriculumului adaptat
Psihopedagogia ca știință de
sinteză desemnează faptul că orice persoană este capabilă la un tip de învățare
funcție de potențialul manifestat plenar sub aspect bio-psiho-socio-cultural.
Psihologia persoanelor cu dizabilități componentă a psihopedagogiei speciale
provenită dintr-un trunchi comun, promovează principii, strategii, metode,
tehnici de înaltă ținută științifică, terapii complexe și integrate, tehnici de
lucru deseori nuanțate transdisciplinar. Psihopedagogia specială reprezintă o
sinteză a științelor psihosociale despre OM, extrapolând cerințele speciale pe
paliere de nevoi.
Conceptul de curriculum a fost
surprins în a doua jumătate a secolului al XVI-lea, în jurul anului 1582 la
Universitatea din Leida (Olanda), ca mai apoi să fie evidențiat în Scoția în
jurul anului 1633 ca posibil răspuns al autorităților la autonomia mare a
universităților. Semnificațiile conceptului a pătruns așadar odată cu abordarea
socio-cultural-educativă a pedagogiei, solicitând un specific aparte pregătirii
dascălilor cât și a altor specialiști în scopul de a acționa sub diverse
aspecte dintre cele mai variate, planificând, organizând procesul de instruire,
valorificând diversități culturale în câmpului relațiilor sociale. Mulți
istorici ai domeniului consideră că tocmai Antichitatea prin școala
pythagoreică de la Crotona reprezintă locația de o importanță maximă a genezei
curriculumului, însă până în zilele noastre acest concept a fost dezvoltat prin
Dewey, McGee și alții, depășind semnificația riguroasă a curriculumului (la
plural „curricula”), de la parcurs, traseu, alergare, la drum în viață inclusiv
din punct de vedere educațional. Diversitatea de curriculum încercă să se
delimiteze spre noi direcții de cercetare-acțiune implicând
învățarea/experiența de învățare. Din acest punct s-ar părea că definirea
curriculumului din punct de vedere educațional ca și concept, aduce în atenție
oferta educațională a școlii, parcursul educațional, sursa inovării în
condițiile în care, sub acest spectru se concentrează sistemul experiențelor de
învățare în diferite conjuncturi, directe, indirecte, formale, nonformale sau
informale. În acest context curricular, explorarea potențialului elevului cu
cerințe educative speciale se realizează propunând un tip al conținuturilor de
învățare diferențiat, funcție de posibilitățile elevului și nu de dorințele
cadrului didactic.
Astfel am putea repera câteva
aspecte fără de care educația nu și-ar mai găsi rostul și anume,
particularitățile bio-psiho-socio-culturale solicită respect, fapt pentru care
educația integrată/incluzivă poate realiza – în pofida criticilor de moment –
tocmai această așezare pe fondul normalizării intervenției psihopedagogice prin
validarea curriculumului adaptat și personalizat. La nivel managerial,
managementul clasei de elevi cu cerințe educative speciale solicită medierea
din toate punctele de vedere a educabililor, sens în care, activitatea
educativă de sprijin coordonată de profesorul itinerant/ de sprijin reprezintă
reflectarea firească a ajutorului oferit de societate copiilor cu cerințe
educative speciale. Proiectarea sistemelor educaționale și implementarea
programelor educaționale trebuie să țină seama de aceste caracteristici
precizate anterior și implicit pe o centrare a pedagogiei asupra copilului prin
intermediul mijloacelor puse la dispoziție de ansamblul învățământului special
și special integrat.
Valorificarea potențialului
copilului cu cerințe educative speciale în condițiile unui curriculum adaptat
se referă la integrarea totală a acestuia atât funcțional cât mai ales
educațional, socio-familial și societal. A încuraja angajamentele copiilor cu
cerințe educative speciale în activități de cooperare/parteneriat cu copii
valizi, asigurarea serviciilor de specialitate cu tot ceea ce înseamnă terapie,
integrare și suport psihologic, reorientarea dezvoltării activităților
educativ-formative din școală, antrenarea mai puternică în parteneriate atât cu
organizații guvernamentale cât și cu organizații nonguvernamentale, reprezintă
criterii importante în valorificarea avantajelor oferite de educația
integrată/incluzivă, validarea curriculumului adaptat, succesul integrării și
acceptarea acesteia fiind validarea principiului că educația este pentru toți,
împreună cu toți, unde resursa urmează copilul.
Bibliografie
1. Guthrie, W. K., (1979), A
History of Greek Philosophy. Earlier Presocratics and the Pythagoreans,
Chambridge University Press
2. Ion- Negreț, Dobridor, (2008),
Teoria generală a curriculumului educațional, Editura Polirom, Iași
3. Vasile, Chiș, (2005),
Pedagogia contemporană. Pedagogia pentru competențe. Editura Casa Cărții de
Știință, Cluj-Napoca
Psih. Gabriel MUREȘAN-CHIRA
Rolul metodelor interactive în cadrul educației incluzive
Educaţia specială a elevilor cu
deficienţe urmăreşte dezvoltarea capacităţii de comunicare a acestora cu cei
din jur, în aşa fel, încât să poată să decodifice un mesaj şi să producă la
rândul său, mesaje care să fie receptate corect. În acest sens, este foarte
importantă alegerea unei strategii care să declanşeze activizarea continuă a
elevilor, pentru a dobândi resorturile de comunicare potrivite cu ceilalţi şi a
face posibilă adaptarea la mediu. În cadrul educaţiei incluzive, mai ales a sistemului de comunicare totală,
metodele activ-participative au un rol foarte important atât în formarea unei
comunicări asertive cât şi în sistematizarea cunoştinţelor parcurse.
Menţionez o parte dintre metodele
activ-participative pe care le-am utilizat în activitatea cu elevii:
„Gândiţi – Lucraţi în perechi – Comunicaţi!” Am utilizat această
metodă la orele de Limba română, la lecţia „Un om năcăjit” de Mihail Sadoveanu.
Le-am cerut elevilor să se grupeze în perechi şi să facă o caracterizare a
personajului principal, punctând cuvintele-cheie. Astfel, după lecturarea şi
comprehensiunea textului, elevii au identificat trăsăturile personajului
principal ce reies atât din caracterizarea directă, cât şi din cea făcută de
autor. Fiecare grup şi-a exprimat părerea, adăugând trăsături fizice şi
sufleteşti. În final, ideile lor au fost sintetizate la un panou.
„Metoda S.I.N.E.L.G” Am aplicat-o cu succes la clasa a VIII-a, la
lecţia „Ţara. Poporul” de Alexandru Vlahuţă. Elevii au fost invitaţi să
citească un fragment din lecţie şi sa utilizeze:
- (√) bifă, acolo unde ideile
s-au confirmat cu cele ştiute de către ei, din experienţe de învăţare
anterioare;
- un plus (+), acolo unde
informaţia citită a fost nouă pentru ei;
- un minus (-), acolo unde
informaţia contrazice cu ceea ce ştiu;
- un semn al întrebării (?),
acolo unde li s-a părut ceva neclar.
Am constat că semnele au fost
diferite de la elev la elev, funcţie de dezvoltarea psihică şi de nivelul lor
de comprehensiune sau de prelucrare a informaţiilor anterioare. După
finalizarea lecturii textului, am realizat un tabel cu cele patru categorii de
semne notate şi am monitorizat ideile şi gradul de înţelegere a acestora.
„Turul galeriei” Am utilizat această metodă în cadrul orelor de
Consiliere şi Orientare la lecţia referitoare la „Libertatea alegerii
deciziei”. Am împărţit elevii pe două grupe şi am cerut efectuarea următoarelor
sarcini:
1. Grupa I – „Identificaţi
factorii care ne influenţează deciziile noastre”.
2. Grupa II – „Notaţi efectele
luării deciziei de a urma o anumită meserie”.
Apoi, pe rând, fiecare grupă şi-a
susţinut tema dată, printr-un reprezentant, iar elevii celeilalte grupe au
făcut completări.
O altă metodă aleasă a fost „Ştiu – Vreau să ştiu – Am învăţat!”. Am
utilizat această metodă la predarea biografiei scriitorului Ion Creangă.
Astfel, am valorificat ceea ce ştiau elevii până la acel moment, despre marele
povestitor român, am notat ceea ce au dorit să afle, iar activitatea de
evaluare – feed-backul a fost axat pe partea a treia a tabelului, urmărindu-se
desigur, fixarea cunoștințelor predate.
Una dintre metodele la care
apelez deseori, în structurarea conţinuturilor, mai ales la orele de
consolidare, este cea a „Organizatorilor
grafici”. Am utilizat cu succes, această metodă, la lecţiile: „Farmecul
sărbătorilor de iarnă”, unde elevii au avut de punctat însemnătatea
sărbătorilor de iarnă şi la lecţia „Vizită...” de I. L. Caragiale, la
caracterizarea lui Ionel. Sarcina elevilor a fost aceea de completare în
spațiile lacunare a trăsăturilor de personalitate ale personajului principal
din această lectură. De asemenea, elevii au avut de scris câte o sintagmă care
le-a venit în minte, în legătură cu isprăvile pe care le-a făcut personajul
aflat în discuţie, alături de cuvântul-trăsătură. Cuvintele şi ideile au fost
unite prin săgeţi, evidenţiind în acest mod conexiunile ce s-au stabilit.
Subliniez ideea că, indiferent de
metodele utilizate sau de sistemul de comunicare folosit, scopul trebuie să fie
atingerea obiectivelor învăţării şi formarea sau dezvoltarea competenţelor de
comunicare şi comprehensiune a elevilor.
Bibliografie:
1. Bradde Ley A., „Memoria
Umană”, Editura Teora, Bucureşti, 1999.
2. Miclea M., „Psihologie Cognitivă”,
Editura Polirom, Iaşi, 1999.
3. Gherguţ A., „Sinteze de
Psihopedagogie Specială”, Editura Polirom, Iaşi, 2000.
4. „Dificultăţi de învăţare la
copiii de vârstă şcolară”, Fundaţia de Abilitare „Speranţa”, Centrul de Resurse
şi Asistenţă Educaţională Speranţa, Timişoara, 2006.
Prof. Viorica GREAB,
Centrul Școlar de Educație Incluzivă nr.2 Bistrița
7 mai – 10 ani eTwinning
Pe 7 mai 2015, eTwinning
sărbătorește 10 ani de implementare la nivel european. În țara noastră,
eTwinning se implementează din octombrie 2007. eTwinning reprezintă o
inițiativă europeană, integrată în dimensiunea europeană a educației, care
oferă cadrelor didactice oportunitatea de a interacționa educațional pentru
implementarea unor proiecte de schimb la distanță cu elevii, folosind
instrumentele TIC.
Conceput pentru cooperarea între
școli din țări membre UE, ca parte a proiectelor educaționale, eTwinning
încearcă sensibilizarea actorilor implicați cu privire la metodele și
practicile educaționale străine.
Inițierea proiectelor de tip
eTwinning contribuie la dezvoltarea competențelor cheie reiterate la nivel
european, precum și la consolidarea profilului de formare european al elevului.
eTwinning are în vedere realizarea dimensiunii europene a educației prin
activitățile implementate în colaborare și parteneriat cu diferite unități de
învățământ europene.
Noțiunea de pedagogie de schimb
sau proiecte de schimb la distanță, accentuează cooperarea la nivel european
pentru atingerea țintelor comune care sunt strâns legate de învățarea limbilor
moderne de circulație internațională, de dimensiunea interculturală, de
utilizarea tehnologiilor educaționale moderne prin folosirea TIC.
De asemenea o altă deschidere pe
care o oferă eTwinning este facilitarea dialogului între profesorii din
diferite țări, între instituții europene prin propunerea și implementarea unor
proiecte interdisciplinare. În plus față de rețeaua extinsă de cadre didactice,
eTwinning oferă instrumente pentru proiecte de comunicare și de schimb, toate
gratuite și sigure.
În cadrul Grădiniței cu Program
Normal Salva, Școala Gimnaziala „Tiberiu Morariu” Salva, jud. Bistrița-Năsăud,
s-au derulat cu cei 17 preșcolari din cadrul Grupei Broscuțelor o
mini-expoziție de lucrări artistico-plastice privind Ziua eTwinning, expedierea
de lucrări plastice partenerilor europeni din cadrul proiectului eTwinning
„Bridging Three Generations”, conceperea unei felicitări digitale și a unui
puzzle în format digital simplu.
În cadrul Simpozionului
Internațional „Utilizarea creativă a noilor tehnologii didactice, Bistrița,
Liceul cu Program Sportiv”, 9 mai 2015, am derulat o acțiune de diseminare a
importanței și rolului derulării proiectelor eTwinning, a utilizării resurselor
digitale la vârstele timpurii, cu exemple practice din aceste resurse aplicate
în cadrul proiectelor de cooperare, în cadrul seminariilor și lab-urilor
oferite de comunitatea eTwinning.
Mai multe detalii despre acest
eveniment găsiți la această adresă: http://www.slideshare.net/VasilicaGazdac/
e-twinning-day-and-digital-resources.
Prof. Vasilica GĂZDAC
Şcoala Gimnazială „Tiberiu Morariu” Salva,
Cum am măsurat Pământul
Astăzi am măsurat Pământul... și
am descoperit că e rotund...
Am refăcut experimentul făcut de Eratostene din Cyrene (cca 276 – cca
195 î.e.n.) prin care a măsurat, cu o precizie bună pentru vremea lui,
circumferința Pământului. El a găsit atunci valoarea 46.500 km, foarte aproape
de valoarea medie acceptată astăzi, 40.041,47 km. Dacă astăzi se refac
calculele lui Eratostene, se obține valoarea 40.074 km și putem înțelege
diferența dintre rezultate datorită erorilor pe care le-a făcut: a considerat
Pământul o sferă perfectă, a considerat că Alexandria și Cyrene sunt pe același
meridian și nu a știut exact distanța dintre cele două orașe.
Eratostene, matematician,
geograf, poet, astronom, teoretician al muzicii, a fost un autodidact de
origine greacă și care a condus o vreme faimoasa Bibliotecă din Alexandria. El
a folosit pentru prima dată cuvântul „geografie” cu sensul de ”a scrie despre
Pământ și a descrie Pământul”, cuvânt care s-a păstrat și în zilele noastre.
Eratostene e mai bine cunoscut ca fiind primul om care a încercat să măsoare
circumferința Pământului și a reușit să găsească o valoare foarte apropiată de
valoarea pe care o luăm în considerare în zilele noastre. Iată că încă din
antichitate se conturase ideea că Pământul e sferic, această idee fiind mai
veche și venind din civilizația indiană.
În 20 martie 2015, în ziua
echinocțiului de primăvară, când ziua este egală cu noaptea și Soarele trece
deasupra eclipticii, anunțând venirea primăverii în emisfera nordică și
începutul toamnei în cea sudică, mai multe școli din lume au participat la
experimentul Eratostene. Ideea a fost să ne înscriem într-o bază de date și de
acolo să vedem ce școală găsim pe același meridian și cu care să schimbăm date.
În acest fel, eu cu o clasă de elevi din Școala Gimnazială „Avram Iancu”, am
făcut echipă cu Școala Koxare din Rethymno, din insula Creta, fiind aproximativ
pe același meridian (24,49 L.E. și 24,46 L.E.). Am folosit metoda lui
Eratostene: la echinocțiu, razele Soarelui cad perpendicular pe Ecuator, deci
acolo un băț vertical nu are umbră. Cele două orașe, Rethymno și Bistrița,
fiind mai departe de ecuator, vor fi atinse de razele soarelui sub diferite
unghiuri. Aceste unghiuri au fost găsite făcând raportul dintre umbra unui băț
lung de 100 cm și lungimea bățului, în momentul când Soarele e cel mai sus pe
cer (ora 12), în ziua de 20 martie 2015, la echinocțiu.
În imaginea alăturată sunt
calculele mele și explicații suplimentare.
În 20 martie, ziua
experimentului, a fost și ziua când s-a produs eclipsa de Soare și a fost și
înnorat. Am reușit să prindem câteva raze de soare printre nori și cea mai mică
umbră înregistrată a fost luată în calcul.
Măsurătorile și calculele noastre
au dat mărimea circumferinței Pământului de 41 054 km, față de 40 041 km, cât e
valoarea acceptată în zilele noastre. Acest lucru înseamnă o eroare absolută de
1013 km și o eroare relativă de 2,5%, ceea ce reprezintă un rezultat bun și cu
care suntem mulțumiți.
La experiment au participat peste
260 de școli din mai multe țări situate pe meridiane cuprinse între 20 și 32
grade longitudine estică.
Mai multe amănunte și fotografii
găsiți la adresa http://eratosthenes.ea.gr/en.
prof. Elena NĂSTASE,
Școala Gimnazială „Avram Iancu”, Bistrița
Among friends – Germania – Showul prieteniei europene
În perioada 03-10 mai 2015, o
echipa de 6 elevi si 2 profesori de la Palatul Copiilor Bistrița (Iulia
Istrate, profesor coordonator al proiectului și Ionela Silvia Nușfelean, membră
în echipa de proiect) a participat la cea de-a șasea mobilitate a proiectului
Comenius multilateral „Combining Europe with a Cultural Rope: let us make a
musical” (EU-ROPE). Gazda întâlnirii a fost Gemeinschaftsschule/ Erweiterte
Realschule Schaumberg din Theley, Germania.
Programul săptămânii a fost
extrem de complex, elevii și profesorii din cele 6 țări partenere în proiect
(Germania, Spania, Portugalia, Turcia, Polonia și România) participând la
activități interactive, lecții de limba engleză, limba germană, activități
sportive, workshop-uri de dans specific fiecărei țări implicate în proiect, workshop-uri
muzicale și vizitarea unor obiective turistice din zonă.
Miercuri, 6 mai, toate
delegațiile țărilor partenere în proiect au participat la LANDTAG DES
SAARLANDES (Parlamentul de Stat din Saarbrücken) la o întâlnire de lucru cu
reprezentanți ai Parlamentului European în domeniul educației și personalități
politice din landul german Saarland. Fiecare țară a prezentat activitățile
derulate în cadrul proiectului Comenius, pe parcursul celor 2 ani de
parteneriat și elevii au adresat întrebări reprezentanților Parlamentului
European și au avut posibilitatea să se informeze cu privire la obiectivele
Comisiei Europene, pe probleme de educație.
Joi, 7 mai, în prezența unui
public numeros, elevii echipei Comenius au prezentat musicalul „Among friends”,
dedicat prieteniei europene. Echipa din România a pus în scenă o frumoasă
poveste a celor 5 păpuși (interpretate minunat de elevele Leșan Andreea, Sălăgean
Diana-Izabela, Porca Diana, Păvăluc-Gal Miriam Cristina și Dâmbu Diana-Raluca)
și colecționarul păpușilor (talentatul elev Bumbu Paul-George). În numele
prieteniei, păpușile prind viață, cântă și dansează în pași de vals, quik-step,
disco-rock, derulând firul poveștii și în final, în aplauzele tuturor,
impresionează cu un dans tradițional german, încântând definitiv publicul. A
fost o seară minunată, cel de-al patrulea musical, fiind și ultimul realizat în
cadrul proiectului Comenius, a fost emoționant, fiecare dintre noi adunând în
suflet atâtea trăiri, emoții, momente unice, ce nu vor putea fi uitate
niciodată.
Pe parcursul celei de-a șasea
mobilități ne-au fost alături, întregul colectiv de cadre didactice de la
școala gazdă, coordonat de inimosul director al instituției, domnul profesor
Friedbert Becker, colega coordonatoare a proiectului, distinsa doamnă Margret
Müller și reprezentanți ai educației din landul german, reprezentanți ai
autorității locale și primarul orașului Theley.
Activităţile realizate în cadrul
proiectului Comenius au fost un prilej extraordinar pentru elevii şi cadrele
didactice de la Palatul Copiilor Bistrița de a se perfecţiona, de a se îmbogăţi
spiritual, de a relaţiona cu colegi din alte ţări, de a intra în contact cu alte
culturi, alte sisteme de învăţământ. Toate acestea au oferit oportunitatea
elevilor şi profesorilor să înţeleagă dimensiunea europeană a statutului de
elev şi de cadru didactic într-o Europă unită.
NOTĂ
Proiectul este realizat cu
sprijinul financiar al Comisiei Europene în cadrul Programului Sectorial
Comenius al Programului de Învăţare pe tot Parcursul Vieții. Toate informațiile
furnizate reprezintă responsabilitatea exclusivă a echipei de proiect, iar
Agenția Națională pentru Programe Comunitare în Domeniul Educației și Formării
Profesionale si Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care
este folosit conţinutul acestor informaţii.
Prof. coordonator Iulia ISTRATE
Palatul Copiilor Bistriţa
Ziua Mondială a Mediului – 5 IUNIE
Elevii clasei a IV-a A de la
Şcoala Gimnazială Nr. 1 au participat la evenimentul organizat la sediul
Agenţiei pentru Protecţia Mediului din Bistriţa, strada Parcului nr. 20.
Pionierii ECO au prezentat desene şi machete pe tema „Șapte miliarde de vise. O
Planetă. Consumă cu grijă!”, aleasă pentru această ediţie, prin care se atrage
atenţia asupra consumului de resurse naturale, în special apa, energia şi
hrana. Ziua Mondială a Mediului a fost instituită în anul 1972 de Adunarea
Generală a Națiunilor Unite de la Stockholm și reprezintă „motorul” UNEP pentru
încurajarea și conștientizarea la nivel mondial a acțiunilor care vizează
protecția mediului.
„Bunăstarea omenirii și
protejarea mediului depind de gestionarea responsabilă a resurselor naturale
ale planetei. Trebuie să consumăm cu grijă pentru a asigura generațiilor
următoare un viitor sănătos. Prosperitatea umanității nu trebuie să coste
sănătatea Pământului”, precizează pe această temă directorul executiv Sever
Roman de la APM Bistrița-Năsăud.
Elevii, însoţiţi de doamna profesor
pentru învăţământ primar Salanţă Daniela, au avut parte de o călduroasă primire
din partea doamnei Şef Serviciu Monitorizare şi Laboratoare, Marinela Suciu,
organizator al acestei activităţi în rândul celor tineri. Serviţi cu suc şi
apă, au avut posibilitatea să se relaxeze pe notele muzicale care au acompaniat
actorii RoRec, apoi odihniţi şi gata de activitate au prezentat lucrările
realizate pe echipe, proiecte eco şi machete. Au fost foarte apreciaţi, doamnei
profesor i s-a acordat o diploma de participare, iar elevilor recompense
substanţiale. Cei mici au rămas impresionaţi de grija celor mari în a-i îndruma
spre „un Pământ în floare!”
Profesor învăţământ primar Daniela
SALANŢĂ
Şcoala Gimnazială Nr. 1 Bistriţa
Competenţele transversale – metafore ale deschiderii literaturii înspre contingent
Literatura... un concept
emblematic, asociat adeseori cu pasiunea pentru lectură şi emoţia de a te
pierde în călătorii imprevizibile, în universuri ficţionale în care speri de
fiecare dată că orizontul tău de aşteptare nu va fi confirmat, că acea evadare
prin lectură va fi unică, irepetabilă... În viziunea lectorului avizat, cult,
nimic nu poate fi mai preţios decât o nouă carte – o altă provocare.
În societatea actuală,
postmodernă, imaginea lectorului devine un element din ce în ce mai preţios,
deoarece, încă de pe băncile şcolii, este mult mai numeros procentul elevilor
încadrabili în categoria lectorului superficial sau chiar a nonlectorului. A
cultiva plăcerea de a citi în inimile elevilor este pentru profesorul de Limba
şi Literatura Română o eternă provocare. În mod paradoxal, marea miză a
educaţiei contemporane vizează ancorarea învăţării în real şi social, adică o
vădită apropiere a conţinuturilor şcolare de necesităţile elevilor. Literatura
şcolară nu mai este percepută ca un element modelator, elixirul viselor şi al
speranţelor, ci este asociată tot mai mult cu imaginea unui tumult de texte
„prăfuite”, a căror apropiere de realitatea cotidiană este discutabilă. Acesta
este teritoriul de impact al profesorului de Limba şi Literatura Română,
trebuinţa de a implementa studiul şcolar al textelor literare într-o manieră
integrată care să permită o adaptabilitate sporită şi să mărească interesul
elevilor şi, implicit, atracţia lor pentru lectură.
Implementarea viziunii integrate
în actualul curriculum şcolar vizează formarea şi dezvoltarea competenţelor
transversale. Realitatea cotidiană nu este scindată în discipline de studiu, de
aceea achiziţiile elevului trebuie să se structureze în scheme mentale
flexibile, capabile de a realiza transferul informaţiilor asimilate în diferite
contexte sociale sau profesionale, se doreşte aprofundarea caracterului
practic-utilitar al învăţării, posibilă prin transferabilitatea competenţelor
în contexte situaţionale şi existenţiale variate, dincolo de zidurile şcolii.
Adevărata învăţare este aceea care permite transferul achiziţiilor în contexte
noi.
Competenţele transversale
corespund mult mai bine nevoilor actuale ale câmpului educaţional, care trebuie
să pregătească elevul pentru a face faţă unei lumi dinamice, active, în
permanentă schimbare, o lume în care elevul este nevoit să se integreze şi să
se adapteze continuu.
Competenţe transversale sunt, în
primul rând, cele dezvoltate prin studiul limbii materne, deoarece utilizarea
corectă a limbajului, lexicului, ortografiei, a sintaxei frazei prin relevanţa
topicii; toate vizează coerenţa logică şi corectitudinea oricărui tip de
discurs, nu doar a celui strict literar. De asemenea, competenţa de a rezuma, de
a realiza un argument, de a comunica eficient, de a analiza critic un text,
toate aceste competenţe transversale trebuie dezvoltate abordând diferit orele
de lectură, încercând permanent exerciţii creative care vizează ancorarea în
realitatea cotidiană, prin strategii de empatizare cu destinul personajului
literar, proiectarea conflictului epic în societatea contemporană şi
rediscutarea, redimensionarea lui în raport cu modificările de mentalitate care
se produc.
Toate aceste exerciţii
imaginative au rolul de a apropia elevii de textul literar, aparent prin joc,
dar acesta este jocul probabilităţilor, urmat de iminenta lansare a provocării
de a citi mai departe cartea pentru a vedea ce se întâmplă dacă... Opera
literară abordează un teritoriu efemer şi totuşi atât de mirific, este misterul
acelui spaţiu inefabil, a ceea ce este dincolo, un etern tărâm al
probabilităţilor care trebuie exploatate prin farmecul nemuritoarelor dezbateri
despre operele literare. Poate că literatura prezintă cel mai bine diversitatea
şi unitatea lumii, de aceea disciplina trebuie folosită ca suport pentru
dezvoltarea competenţelor transversale, încurajând deschiderea înspre cotidian,
ţesând un liant înspre trebuinţele, doleanţele şi visele elevilor. Fiecare îşi
poate regăsi refugiu în lectură, merită încercat…
Prof. Cristina SUCIU,
Colegiul Naţional „George Coşbuc” Năsăud
La Radio Târgu Mureş, în Ţara Copilăriei!
În preajma Zilei de 1 Iunie,
Palatul Copiilor Bistriţa a avut onoarea de a fi invitat special în emisiunea
„Vitralii”, realizată de jurnalistul şi poetul Valentin Marica, la Radio Târgu
Mureş. În drumul lor, elevii bistriţeni au fost susţinuţi de Centru Judeţean
pentru Cultură (cu microbuz), de Biblioteca Judeţeană George Coşbuc (prin
autografe imprimate color) şi alţi iubitori de poezie. Întâlnirea, animată de
motoul „Jocul de-a ziua cea bună”, a fost un prilej minunat de a intra într-o
Ţara Specială, protejată de Poezie.
17 Mici Blandieni Bistriţeni, de
la clasa pregătitoare până la clasa a XII-a, însoţiţi de domnul director –
profesor Sever Şuteu şi coordonatoarea lor – Ionela-Silvia Nuşfelean, s-au
bucurat de o primire/ omenire grozavă. Colegii lor târgu-mureşeni le-au oferit
autografe artistice, prin Grupul Allegrissimo şi solişti ai Palatului Copiilor
din Târgu-Mureş (director Iolanda Cătinean), din cadrul cercurilor muzicale
coordonate de profesoara Eliza Bucur, care au interpretat la un nivel înalt
piesele. Au fost adresate „Scrisori către părinţi de 1 Iunie”, semnate de elevi
ai Colegiului Naţional Unirea din Târgu-Mureş, în coordonarea prof. dr. Mariana
Cheţan. A intervenit cu o „Scrisoare specială pentru Mama”, eleva Maria Bejan
de la Şcoala Gimnazială Ungheni-Mureş, îndrumată de profesoara Rozalia Truţa.
Copii, părinţi, profesori şi preoţi au intervenit în emisiune cu gânduri/
cuvinte blânde legate de Copilărie. Poetul Valentin Marica a oferit o poezie
dintr-o carte pentru cei mici, nenumărate autografe delicate, insistând pe
frumuseţea limbii române şi încrederea în Împărăţia Copiilor.
Elevii bistriţeni au punctat
emisiunea cu autografele lor poetice, creaţii proprii care au stat sub
îndemnul blandian: „Şi-un secret de vrei să-ţi zic/ Bine-ar fi să rămâi mic!”.
Alexandra Andrecuţ a citit şi poemul „Îngerul” din volumul „Metanii peste
strigătul arborelui”, de Valentin Marica, primit cu autograf din partea
autorului. Domnul director Sever Şuteu a mărturisit aspecte performante legate
de Palatul Copiilor Bistriţa, amintind de cele 14 şcoli europene cu care
Palatul a stabilit parteneriate de colaborare, prin proiectele Comenius,
iniţiate şi coordonate de profesoara Iulia Istrate. Ionela-Silvia Nuşfelean a
vorbit despre puterea Poeziei şi miza pe creaţiile copiilor – vii şi
efervescente. Emoţia şi delicateţea întâlnirii au amintit de mirajul/
spectacolul creat de „împrietenirea prin artă”. Ana Blandiana a fost prezentă
sufleteşte, de peste mări şi ţări, şi cutiuţa poştală a „Scrisorilor de mai” a
primit noi plicuri tandre târgu-mureşene.
Autografele lirice şi cele
muzicale au fost intercalate în mod plăcut, cei prezenţi s-au simţit foarte
bine unii în compania celorlalţi, s-au legat prietenii. A fost o experienţă
minunată. Emisiunea „Vitralii”, prin „Jocul de-a ziua cea bună”, moderată cu
sensibilitate se poetul Valentin Marica, a fost ca un vis în Ţara Copiilor.
Alexandra BĂLAN, clasa a VII-a
Jurnalism, Palatul Copiilor Bistriţa
Farmecul „Scrisorilor de mai”!
În ultima săptămână din mai
(într-un 26 floral), la Palatul Copiilor Bistriţa, de pe strada Florilor, s-a
organizat la „solicitarea” fastă a Inspectoratul Şcolar, concursul judeţean
literar şi artistic „Scrisori de mai”, conturând un gând secret al Micilor
Blandieni Bistriţeni de a organiza o competiţie sub patronajul liric al Naşei
lor de botez literar – Ana Blandiana!
Ediţia de debut a avut un mare
succes în rândul micilor scriitori/ artişti, participând 87 de elevi, din:
Budacu de Sus, Dumitra, Galaţii Bistriţei, Năsăud – (Clubul Copiilor), Beclean
(Colegiul Naţional Petru Rareş), Bistriţa (Centrul Şcolar pentru Educaţie
Incluzivă „Lacrima”, Şcolile Gimnaziale Ştefan cel Mare, Avram Iancu, Liceul de
Muzică, Liceul de Artă Corneliu Baba, Colegiile Naţionale Andrei Mureşanu şi
Liviu Rebreanu şi Palatul Copiilor).
Creaţiile artistico-literare,
poezie sau proză, au pornit de la versul „Şi-un secret de vrei să-ţi zic:” şi
s-au încheiat cu „Bine-ar fi să rămâi mic”, din poezia Anei Blandiana. Poezia
trebuia să cuprindă minim 10 versuri originale iar proza minim o pagină. În
ambele cazuri textele au fost însoţite de o compoziţie plastică complementară.
În cadrul festivităţii de premiere a fost împărtăşită şi „Scrisoarea către
Micii Blandieni”, scrisă de Ana Blandiana „Bistriţeana” şi cuprinsă în volumul
„Zece teme şi-un poem”, Editura Eikon, Cluj-Napoca, 2012.
Decernarea premiilor a avut loc
în sala de teatru şi creaţie literară a Palatului. Unii mici creatori se aflau
la primele lor poezii despre copilărie, creaţii de o tandreţe topitoare. Elevi
de toate vârstele s-au prezentat să-şi ridice diplomele care le confirmau
talentul. Îi menţionăm măcar pe laureaţii locului I – la ciclul primar, poezie:
Antonia Chiciudean şi Maria Vasile, ambele de la Colegiul Naţional Andrei
Mureşanu; la ciclul gimnazial – proză: Diana Hoha Pop, Liceul de Arte Corneliu
Baba şi, la secţiunea poezie: Andrada Drăguş şi Miruna Priscorniţă, ambele de
la cercul de pictură al Palatului Copiilor; la liceu, secţiunea proză: Ştefania
Bodescu de la Palatul Copiilor, iar la secţiunea poezie: Lucia Teutişan de la
Colegiul Naţional Petru Rareş, Beclean.
Publicul, numeros şi sensibil,
s-a bucurat şi de o lectură publică şi o expoziţie cu lucrările premiate,
răsplătindu-i pe copii cu calde aplauze. Directorul instituţiei, profesor
Sever Şuteu, şi de această dată alături de ucenicii săi şi de oaspeţi, a
înmânat surâzător diplome, realizate pe fondul unei picturi semnate de eleva
Ioana Şofran, de la Palatul Copiilor Bistriţa, sub îndrumarea profesoarei
Diana Morar.
Juriul, constituit din poetese
şi artişti plastici – Mirela Orban, Andreea Gal şi Paul Târziu, a apreciat cu
justeţe creativitatea, dezinvoltura, sinceritatea şi naturaleţea compoziţiilor.
Poeta Mirela Orban a exprimat bucuria pe care a simţit-o „lecturând” lucrările
copiilor, alături de asistenta sa, Diana, oferind şi un autograf liric, cu
dedicaţie şi pentru „prima dintre arte” – muzica. Chitaristul Claudiu Ordace a
creat o atmosferă agreabilă, interpretând multe piese din repertoriu favorit.
O fructuoasă colaborare –
participanţi – elevi, profesori, părinţi, directorul Sever Şuteu, coordonatori
de proiect – inspector Aurelia Dan, gazdele-profesoare – Diana Morar şi
Ionela-Silvia Nuşfelean, juriu, artişti şi... Poeta Ana Blandiana, care, după
întoarcerea din călătoria americană va răspunde „Scrisorilor de Mai”, scrise cu
delicateţe de unii dintre participanţi. O cutie poştală specială, pictată de
artiştii Palatului, a fost inaugurată de dăscăliţa – mamă Sanda Ganea, prin
scrisoarea-poem POVESTE DE MAI –
„Invitaţi de Ana... Bistriţeana
A fost MAI!
Mai înflorit ca-n luna mai!
Mai parfumat cu adieri uşoare!
Mai rafinat în metaforă!
Mai inspirat de suflete curate!
Miracol
Aplauze
Idee!”
Un concurs vioi, cu final
fericit, care ne-a prins pe toţi, cu mic-cu mare, ne-am simţit atât de bine,
încât am cam promis să revenim, cu ajutorul Domnului, şi în Mai următor cu
Scrisori! Urăm cât mai multe ediţii fericite acestei competiţii literare şi artistice,
pe care o sperăm, în perspectivă şi în peisajul interjudeţean/ naţional,
derulată într-un mai înfloritor şi în prezenţa efectivă a îndrăgitei poete Ana
Blandiana.
Alexandra BĂLAN, clasa a VII-a
Jurnalism, Palatul Copiilor Bistriţa
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu