Când cunoaştem natura tuturor lucrurilor, suntem eliberaţi de
superstiţie. (Marcus Tullius Cicero)
Dezvoltarea potențialului creativ al elevilor
Întotdeauna mi-a plăcut să lucrez
cu elevii mei „altfel”. Mi-am dorit să-i învăț să caute, să exploreze lucruri noi,
neîntâlnite în manualele școlare. Mi-am dorit să poată afirma cu satisfacție „EVRIKA!”.
Această dorință m-a determinat să
implic elevii în activități școlare și extrașcolare care să le dea libertatea
de a cerceta, de a alege, de a gândi, de a-și manifesta pasiunile. Realizările
lor le-am făcut publice pe blogul Chimia în școala mea, în felul acesta s-au simțit importanți, au realizat că munca
lor poate fi cunoscută de o lume întreagă, nu numai în sfera închisă ce o oferă
sala de clasă. Au învățat că bucuria de a da şi împărtăşi altora este egală sau
mai mare decât cu cea de a primi.
Cultivarea creativităţii elevilor
se realizează şi prin activităţile extraşcolare, astfel elevilor li se oferă
posibilitatea de a participa la acţiunile echipei de dans popular, de teatru,
la cercurile cu caracter ecologic, la competiţii sportive, sesiuni de referate
și comunicări științifice, cercuri tehnice, etc. În vederea stimulării
creativităţii, se impune folosirea unor metode şi tehnici de activare a
aptitudinilor de inovare ale persoanelor şi grupurilor, de identificare şi
înlăturare a barierelor psihosociale care pot împiedica manifestarea acestor
aptitudini. Pentru aplicarea acestor metode este important să se ţină cont de
faptul că trebuie acţionat în sensul învingerii rutinei şi a prejudecăţilor
unor cadre didactice, că, uneori, unele opinii pot fi considerate prea
îndrăzneţe, chiar obraznice.
Sesiunea de comunicări
ştiinţifice ale elevilor reprezintă și o modalitate de evaluare a
competenţelor, a capacităţilor şi a abilităţilor elevilor de a realiza forme
complementare de învăţare, obiectivele fiind educarea aptitudinilor de
comunicare şi dialog, dezvoltarea gândirii selective, cultivarea interesului
pentru cercetare în domeniul științelor naturii şi dezvoltarea spiritului de
competiţie şi fair-play.
Ca formă de manifestare a
creativităţii elevilor, această activitate se concretizează prin realizarea de
proiecte de cercetare elaborate pe baza unei teme propuse, a unei informări
bibliografice şi a activităţilor experimentale, care pot fi apreciate drept
comunicări ştiinţifice. Realizarea atât a proiectului comunicării, a
bibliografiei, cât şi a investigaţiei ştiinţifice se face sub îndrumarea
profesorului coordonator.
Aprecierea (ierarhizarea)
comunicărilor include o serie de indicatori:
- rigoarea ştiinţifică a
conţinutului;
- modul de redactare
(originalitate în alegerea temei, structurarea logică a conţinuturilor,
interpretarea fenomenelor şi bibliografie minimală);
- expunerea şi argumentarea
(limbaj de specialitate, capacitate de sinteză, de analiză, argumentare,
expresivitatea prezentării şi capacitatea de a susţine o dezbatere etc.);
- consistenţa suportului de
susţinere a comunicării;
- metodele de cercetare folosite
şi abilităţile formate;
- creativitatea;
- încadrarea în timpul alocat.
Sesiunile de comunicări pe care
le-am organizat cu elevii mei au avut ca reper tematicile aniversare legate de
științe pentru fiecare an calendaristic:
- IUPAC şi UNESCO au decis să
proclame 2011 drept Anul Internaţional
al Chimiei sub motto-ul „Chimia,
viaţa noastră, viitorul nostru”, având ca scop atragerea tinerilor către
această știință și a concentra atenția oamenilor asupra rolului pe care îl
joacă chimia în viața noastră, pornind de la gastronomie și ajungând până la
medicină și tehnologie.
- Conform Rezoluţiei adoptată de
Adunarea Generală a Organizaţiei Naţiunilor Unite, anul 2013 a fost desemnat Anul Internaţional al cooperării în
domeniul apei, fiind marcat cu ocazia evenimentelor dedicate Zilei Mondiale a Apei. Tema specifică
acestui an a reprezentat o pledoarie pentru pace, pentru gestionarea durabilă
şi echitabilă a resurselor de apă prin intermediul consolidării dialogului şi a
cooperării la nivel internaţional (transfrontalier) şi naţional pentru a
contribui la îmbunătăţirea condiţiilor de viaţă prin şanse egale la apă.
- Adunarea Generală a Națiunilor
Unite a desemnat anul 2014 drept Anul
International al Cristalografiei, iar UNESCO a condus și coordonat
planificarea și implementarea activităților educaționale, împreuna cu Uniunea
Internațională a Cristalografiei. Unul dintre principalele obiective ale acestui
proiect a fost creșterea cunoașterii în rândul publicului general în ceea ce
privește știința cristalografiei și cum stă aceasta la baza celor mai mari
descoperiri tehnologice care există în societatea modernă.
- La propunerea organizaţiilor
ştiinţifice din toată lumea printre care şi SPIE, Adunarea Generală a
Naţiunilor Unite a proclamat anul 2015, Anul
Internaţional al Luminii și Tehnologiilor bazate pe lumină. IYL 2015 este
atât un proiect educaţional interdisciplinar, cât şi un proiect de comunicare a
ştiinţei în care s-au implicat peste 100 de parteneri din mai mult de 85 de
ţări. IYL 2015 va pune accentul pe importanţa luminii şi aplicaţiile ei în
viaţa de zi cu zi a oamenilor, fie că este vorba de domeniul sănătăţii, al
comunicaţiilor, economie, mediul înconjurător sau social. Organizatorii şi-au
propus o serie de activităţi interdisciplinare din care nu lipsesc cele
destinate comunicării cu publicul. Cele patru teme majore sunt ştiinţă,
tehnologie, natură şi cultură.
Bibliografie:
- Stoica, Ana, Creativitatea elevilor. Posibilităţi de
cunoaştere şi educare, Editura didactică şi pedagogică, Bucureşti, 1983;
- Metodologia de organizare și
desfășurare a sesiunii științifice „Chimia-prieten
sau dușman”;
- Ordinul Nr. 3035/10.01.2012
privind aprobarea Metodologiei-cadru de organizare și desfășurare a
competițiilor școlare și a Regulamentului de organizare a activităților
cuprinse în calendarul activităților educative, școlare și extrașcolare.
Prof. Cecilia PRECUP,
Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița
Ziua internațională a francofoniei
Termenul francofonie a apărut spre sfârşitul secolului al XIX-lea pentru a
descrie ţările şi persoanele vorbitoare de limbă franceză. Semnificaţia
cunoscută astăzi este dobândită mai târziu când francofonii realizează existenţa
unui spaţiu lingvistic propice schimburilor culturale. Oamenii de litere au
fost la originea acestei mişcări, aceștia dorind să sublinieze semnificaţia
limbii franceze pentru patrimoniul lingvistic universal. Dar „Ziua Internaţională a Francofoniei” a
fost stabilită la 20 martie 1970, când a fost creat un nucleu
interguvernamental al Francofoniei, și de atunci este celebrată în fiecare an
la această dată.
De la crearea sa în 1970, prin
semnarea Tratatului de la Niamey, Francofonia instituţională (iniţial Agenţia
Interguvernamentală a Francofoniei, transformată în 1998 în Organizaţia
Internaţională a Francofoniei), a avut un parcurs ascendent semnificativ, de la
o agenţie de cooperare culturală legată de procesul post-colonial, spre
organizaţia transcontinentală de astăzi, care şi-a diversificat şi orientat tot
mai mult agenda spre acţiunea politică vizând democratizarea şi stabilitatea
spaţiului francofon.
De atunci până în prezent au avut
loc 15 conferințe la nivel înalt a șefilor de stat sau de guvern ai țărilor
membre ale Organizației Internaționale a Francofoniei (OIF), cunoscută sub
numele de Sommet-ul Francofoniei, cea de-a XV-a Conferință desfășurându-și
lucrările în perioada 29-30 noiembrie 2014 la Dakar (Senegal). La acest
eveniment au fost invitați să participe șefi de stat, de guvern sau
reprezentanți ai acestora din cele 77 de state si guverne membre ale acestei
organizații internaționale. Tematica aleasă pentru această conferință la nivel
înalt a fost: „Femeile și tinerii în
Francofonie: vectori ai păcii și actori ai dezvoltării”.
În fiecare an, la 20 martie,
România celebrează Ziua Internaţională a
Francofoniei, alături de statele membre şi observatoare din cadrul
Organizaţiei Internaţionale ale Francofoniei din cinci continente. România marchează
acest eveniment, alături de celelalte 76 de state, printr-o serie de
manifestări culturale, artistice şi educaţionale, organizate atât în ţară cât
şi în străinătate, prin intermediul misiunilor sale diplomatice.
Faptul că limba franceză este
vorbită de 27% dintre români reprezintă un factor decisiv în dezvoltarea unui
cadru instituțional aferent. Astfel, în România, s-au dezvoltat cu precădere în
anii 2000 organisme care promovează francofonia și desfășoară activități
culturale spre interesul celor tineri. În mediul universitar, structurile
francofone acordă un sprijin substanțial atât în realizarea unor evenimente cu
impact cultural însemnat cât și în acordarea unor burse în spații francofone,
la nivel internațional.
În sistemul de învățământ
preuniversitar „Ziua Francofoniei” este celebrată printr-o serie de activități
realizate în special de către profesori de limba franceză, dar nu numai,
împreună cu elevii și profesorii dedicați valorilor culturale europene și internaționale.
Astfel, timp de o săptămână, în
preajma datei de 20 martie, au fost organizate activități diverse: jocuri,
cântece și poezii recitate în limba franceză; audiții, prezentări video, Power
Point și vizionări de filme; expoziții de carte, desene, postere și planșe
realizate de elevi; concursuri karaoke și de cultură generală, interviuri și
articole de ziar realizate de elevi; ateliere de creație, piese de teatru;
dezbateri și vizite tematice.
Dintre activitățile realizate în
săptămâna 16-20 martie 2015 și trecute în Oferta de programe și activități a
Casei Corpului Didactic pentru anul școlar 20134-2015, în 14 unități școlare
din județ 38 de coordonatori au realizat 52 de activități diverse împreună cu
cei 1932 de elevi, 48 de cadre didactice și 2 bibliotecari, implicați cu toții
în aceste activități pe parcursul „Săptămânii francofoniei”.
Dintre toate activitățile
desfășurate în județ cu această ocazie am surprins câteva impresii în timpul
acțiunii de monitorizare, obișnuită în asemenea ocazii, în calitate de profesor
metodist al Casei Corpului Didactic, responsabil al activității.
La Liceul cu Program Sportiv
Bistrița s-a desfășurat un program foarte complex, pe parcursul a trei zile
consecutiv, coordonat și realizat de doamna Simona Pop, profesor de limba
franceză, în colaborare cu doamna Simona Simioanca, profesor de istorie,
activități realizate cu sprijinul și participarea unui grup de profesori
animați doar de pasiunea pentru profesia lor și educația elevilor. Domnul
director, prof. Augustin Pop, doamna director adjunct, prof. Maria Miheștian,
doamna profesor Silvia Bumbu, coordonator educativ, prof. Dana Harpa, prof.
Lucian Alexa și prof. Guiu Octavian au participat direct la activitățile
realizate pe parcursul celor trei zile dedicate Zilei internaționale a Francofoniei de anul acesta.
Printre activitățile realizate,
cu implicarea directă a elevilor, în Sala de festivități a liceului au avut loc: o expoziție de carte, desene, postere, planșe, exponate și gastronomie, cu
specific francez, o prezentare Power Point a lumii francofone „de dincolo de
mări și țări”, un moment poetic, cu poezii recitate de elevi în limba franceză,
un moment coregrafic, o vizionare de film și o vizită la Biblioteca Județeană
din Casa Memorială „Andrei Mureșanu”. Activitatea de la Biblioteca Județeană –
filiala Casa Memorială „Andrei Mureșanu” a avut loc cu ocazia împlinirii a 110
ani de la moartea scriitorului Jules Verne, acolo elevii fiind invitați să
pătrundă în universul lucrărilor scriitorului francez vizitând expoziția de
carte și vizionând filmul „Ocolul Pământului în 80 de zile”.
În sala festivă a Liceului cu
Program Sportiv elevii au putut viziona un alt film, „Intouchables”, filmele și
expoziția de gastronomie fiind cele mai „gustate” momente ale programului realizat
pe parcursul „Săptămânii Francofoniei”. Întreaga atmosferă creată pe parcursul
diverselor activități a fost o călduroasă invitație pentru elevi și profesori
în lumea plină de „charme” a culturii franceze.
În întregul județ au fost
realizate activități, și nu doar în cele 14 unități de învățământ care au fost
monitorizate prin sondaj, diversitatea și complexitatea acestora fiind
influențate atât de talentul și inspirația coordonatorilor cât și de sprijinul
acordat organizatorilor de către colectivele de cadre didactice și managerii
unităților de învățământ, elementul comun fiind pasiunea și dăruirea pentru
disciplinele predate.
Sperăm ca aceste activități să se
desfășoare și în viitor, având în vedere faptul că „Săptămâna francofoniei” a
devenit o tradiție deja, tradiție binevenită în stimularea studiului limbii
franceze, în orele de clasă și în activități extracurriculare, prin implicarea
elevilor în activități cât mai interesante și atractive.
Profesor metodist Elena Egreta
MARC,
Casa Corpului Didactic Bistrița-Năsăud
Luna martie, sub semnul Francofoniei la Colegiul Național Andrei Mureșanu
Pentru francofoni și francofili,
luna martie reprezintă sărbătoarea și pasiunea pentru limba și cultura
franceză, spiritele tinerilor liceeni din Colegiul Național Andrei Mureșanu
regăsindu-se în entuziasmul diferitelor activități care, pe lângă îmbunătățirea
cunoștințelor de limbă și civilizație franceză le dezvoltă și gustul pentru
film, muzică, arte plastice, abilitățile de comunicare, de a își selecta și
organiza informația, de muncă în echipă.
Celebrarea Francofoniei a început
la Colegiul Andrei Mureșanu încă din luna ianuarie-februarie, cu prezența
jurnalistei franceze Marianne Rigaux și proiectul său pedagogic de jurnalism
participativ GLOBE REPORTERS. Ca urmare a relațiilor de colaborare între
Bistrița și Besançon, ca orașe înfrățite, și a schimburilor educative la
nivelul școlilor celor două orașe, Colegiul Național „Andrei Mureșanu” și
Collège Diderot, Mariane Rigaux, în calitate de trimis special, a pus întrebările
redactate de elevii a 2 clase implicate în proiect din Besançon elevilor și
profesorilor din CNAM. Astfel, prin publicarea interviurilor, acest proiect
original de tipul webcolaborativ a facilitat cunoașterea și prezentarea într-o
manieră obiectivă, autentică a intereselor elevilor și a activităților școlii.
La rândul lor, elevii din Besançon au răspuns întrebărilor formulate de elevii
CNAM. Întrebările au condus elevii pe teme diverse precum programul școlar,
alimentația, gusturile în materie de muzică, film, vestimentație, uniformă
școlară, timp liber, dezvoltând legături virtuale în mediul online între tineri
aparținând unor culturi diferite, dar având în comun valori comune dar și limba
franceză ca mijloc de comunicare. Mai multe informații puteți găsi accesând
link-ul http://globereporters.couleurmonde.com/spip.php?article1025.
Apoi, luna martie, a aduc cu ea
activități francofone diverse precum prezentare de proiecte pe teme de cultură
și civilizație franceze, prezentarea unui monument istoric din orașul
luminilor, sau a unei regiuni franceze, proiectare de film francez, atelier de
creație poetică sau expoziție de afișe și desene pe tema generoasă a
Francofoniei.
Participarea elevilor de gimnaziu
sau liceu la aceste activități e o continuitate firească a multora dintre ei,
de astă dată nonformală, a efortului tenace depus în concursurile mai
riguroase, cum sunt examenul de DELF sau participarea la olimpiada de limba
franceză. Însă pentru toți, elevi și profesori, sărbătoarea Francofoniei
reprezintă pretextul așteptat pentru călătorii virtuale în universul limbii și
culturii franceze.
În parteneriat cu Asociația
profesorilor de limba franceză (ARPF filiala BN), Centrul Europe Direct
Bistrița și mai multe școli din județ, (Șc. Gimnazială Ștefan cel Mare, Șc.
Gimnazială Petriș, Liceul cu program sportiv Bistrița), Colegiul Național
„Andrei Mureșanu” a organizat de asemenea, în 31 martie, ultima zi a
Francofoniei, un concurs de cultură generală pe această temă, pentru a dezvolta
motivația și interesul studierii limbii franceze în rândul elevilor.
Activitatea se înscrie în
calendarul activităților din cadrul Proiectului Județean „Un enfant qui lit est un enfant qui pense / Un copil care citește e un
copil care gândește” (Antoine de Saint Exupéry) ediția a II-a.
Activitățile au fost găzduite cu
profesionalism de Centrul de documentare si informare din CNAM, bibliotecar
Nicoleta Butuza.
Profesori francofili
responsabili: Cristina Iurișniti, Angela Colțea.
Prof. Cristina IURISNIȚI,
Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița
„Săptămâna francofoniei” în școlile din Bistrița-Năsăud
Liceul cu Program Sportiv Bistriţa
1. „Personalități din istoria
Franţei” (Prezentare PPT, Expoziţie de postere, desene) – prof. Simona Pop,
prof. Simona Simioanca
2. „Jules Verne – 110 ani de la
moartea scriitorului” (Prezentare de carte, Vizionare de film: „Ocolul
Pământului în 80 de zile”) – prof. Simona Pop, prof. Simona Simioanca, bibl.
Angela Costin
3. „La fête de la Francophonie”
(Prezentare PPT, Dans, Prezentare de cărţi în limba franceză, Expoziţie de
postere, planşe, desene, Gastronomie franceză, Poezii recitate, Vizionare de
film) – dir. prof. Augustin Pop, dir. adj. prof. Maria Miheştian, prof. Simona
Pop, prof. Silvia Bumbu, prof. Dana Harpa, prof. Lucian Alexa, prof. Octavian
Guiu
Școala Gimnazială nr. 4 Bistrița
1. Prezentarea si explicarea
sensului celor 10 cuvinte ale francofoniei (Prezentare PPT) – prof. Monica
Buboly, prof. Lucia Orehov
2. „Ce este Francofonia?”
(Prezentare PPT) – prof. Monica Buboly, prof. Lucia Orehov
3. Ilustrarea grafică a celor 10
cuvinte (Activitate plastică) – prof. Monica Buboly, prof. Lucia Orehov
4. Afișarea desenelor – prof.
Monica Buboly, prof. Lucia Orehov
5. Realizarea unui panou cu
statele francofone (Proiecte individuale) – prof. Lucia Orehov
6. „Savanți francezi care au
schimbat lumea” (Proiecte individuale) – prof. Lucia Orehov
7. „Călătorie prin Paris – muzee
celebre” (Prezentare PPS) – prof. Lucia Orehov
8. Învățarea de cântece și poezii
(repetiții pentru serbare) – prof. Lucia Orehov
9. „Ce este Francofonia?”
(Interviu, articol de ziar), prof. Monica Buboly
Colegiul Național „Andrei Mureșanu” Bistrița
1. „Picnic poetic - Haikunoi
2015” (Atelier de creație) – prof. Cristina Iurisniți
2. Desene și afișe pe tema
Francofoniei (Expoziție) – prof. Cristina Iurisniți, prof. Angela Colțea
3. „20 min. de muzică franceză
actuală” (Audiție) – prof. Cristina Iurisniți, prof. Angela Colțea
4. „Virelangue” (Atelier de
dicție în limba franceză) – prof. Mioara Abrudan
5. „Ziua filmului francez”
(Vizionare de film) – prof. Cristina Iurisniți, prof. Angela Colțea
6. „Să descoperim Franța și
țările francofone” (Proiecte – prezentare PPT) – prof. Cristina Iurisniți
7. „Qu'est-ce que la
Francophonie?” (Concurs) – prof. Cristina Iurisniți, prof. Angela Colțea, bibl.
Nicoleta Butuza
Școala Gimnazială „Grigore Silași” Beclean
1. Karaoke în limba franceză: SOS
– Indila, Dernier Danse – Indila, Alizée (Karaoke) – prof. Laura-Anca Budișan
2. Teatru în limba franceză: „Le
Petit Prince” și „Le Chaperon Rouge”; Concurs „Francofonia în lume” (Prezentare
PPT, planșe și cărticele în limba franceză, realizate de către elevi) – prof.
Laura-Anca Budișan
3. Expoziție de planșe
(Prezentare PPT) – prof. Laura-Anca Budișan
Colegiul Național „George Coșbuc” Năsăud
1. „La Francophonie, c'est quoi?”
(Présentations PPT) – prof. Diana Bica, prof. Adriana Roș
2. Chansons et poésies (Récitals
de poésies et de chansons, Concours interactif – devinettes, charades) – prof.
Diana Bica, prof. Adriana Roș
3. „Courrier des lycéens”
(Journal) – prof. Diana Bica, prof. Maria Mircan-Boncea
4. „Le Petit Prince”; „Les pays
francophones” (Mise en scène, dramatisation; Document audiovisuel) – prof.
Adriana Roș, prof. Diana Bica
5. „La Francophonie en images et
en couleurs” (Planches avec des affiches et des dessins sur les symboles de la
francophonie et avec les dix mots…) – prof. Diana Bica, prof. Adriana Roș
Liceul Teoretic „Radu Petrescu” Prundu-Bîrgăului
1. „Les plus belles poésies
francaises” (Cerc literar) – prof. Alexandra Zaharie, prof. Jenica Gâlca
2. „Francoart – dessiner ses
idées et ses rêves” (Expoziție desene) – prof. Alexandra Zaharie, prof. Jenica
Gâlca
3. „La chanson francaise”
(Sesiunea cântecului francez), – prof. Alexandra Zaharie, prof. Jenica Gâlca
4. „La cuisine francaise”
(Dezbateri) – prof. Alexandra Zaharie, prof. Jenica Gâlca
5. „En attendant le printemps”
(Teatru francofon) – prof. Alexandra Zaharie, prof. Jenica Gâlca
Colegiul Național „Petru Rareș” Beclean
1. „La Francophonie dans le
monde” (Lecție de cultură si civilizație franceză) – prof. Dora Florean
2. „La Francophonie partout”
(Prezentare PPT) – prof. Dora Florean, prof. Mariana Moraru
Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița
1. „La chimie, science de la
transformation de la matière” (Tests de reconnaissance de quelques ions –
analyses chimiques en laboratoire) – prof. Cecilia Precup, prof. Smaranda Avram
2. „La francophonie, une voix de
la diversité culturelle” (Diaporamas, Documentaires, Débat) – prof. Smaranda
Avram, prof. Cecilia Precup
3. „La francophonie, une voix de
la diversité culturelle” (Atelier dessin et peinture) – prof. Smaranda Avram,
prof. Cecilia Precup
Școala Gimnazială „Ștefan Cel Mare” Bistrița
1. Desene/postere şi creaţii ale
elevilor pe tema prieteniei româno-franceze (Expoziţie) – prof. Aurelia Melania
Palalogos, prof. Anca Lazaric
2. „Le petit Nicolas” (Vizionare
de film) – prof. Aurelia Melania Palalogos
Colegiul Tehnic „Grigore Moisil” Bistrița
1. „Dix mots de la francophonie”
(Atelier de creație, concurs) – prof. Ligia Pop
2. „Travelling Through France”
(Prezentare PPT proiecte în limba engleză: Franța – obiective turistice,
tradiții) –prof. Liliana Mocodean
Școala Gimnazială Dobric
1. „Ziua francofoniei”
(Activitate extrașcolară) – prof. Alexandru Deneș
Școala Gimnazială nr.1 Lunca Ilvei
1.Imagini din Africa (Burkina
Faso) (Expoziție) – prof. Laura Domide
2. Colaje și machete realizate de
elevi (Expoziție) – prof. Anamaria Cobzalău
Școala Gimnazială „Tiberiu Morariu” Salva
1. „La fete de la Francophonie”
(Proiect educațional) – prof. Ani Anca Ramona
Liceul Tehnologic de Servicii Bistrița
1. Atelier chanson: „Au rythme de
la chanson francaise” (Karaoke) – prof. Alina Dan, prof. Olimpia Moldovan
2. Atelier cinema: „Dans la magie
du film francais” – prof. Alina Dan, prof. Olimpia Moldovan
3. Atelier photo: „Les couleurs
de la Francophonie” – prof. Alina Dan, prof. Olimpia Moldovan
4. Atelier info: „Saviez-vous?” –
prof. Alina Dan, prof. Olimpia Moldovan
5. Atelier gastro: „La cuisine
francaise” – prof. Alina Dan, prof. Olimpia Moldovan
Școala Gimnazială „Avram Iancu” Bistrița |
Școala Gimnazială Dobric |
Școala Gimnazială „George Coșbuc” Coșbuc |
Școala Gimnazială „Grigore Silași” Beclean |
Școala Gimnazială nr.1 Lunca Ilvei |
Liceul Creștin LOGOS Bistrița |
Școala Gimnazială „Tiberiu Morariu” Salva |
Liceul Tehnologic de Servicii Bistrița |
Școala Gimnazială „Ștefan cel Mare” Bistrița |
Păstrarea obiceiurilor și
tradițiilor specific românești
(Scenariu)
La intrarea în sala de grupă,
copiii sunt foarte frumos surprinși deoarece vor găsi gătit ca de sărbătoare.
Sala de grupă va fi organizată în două compartimente, astfel: scăunelele vor fi
aranjate în formă de semicerc astfel încât copiii să poată observa materialele
care se folosesc, iar măsuțele vor fi așezate pe două grupe unde copiii vor
realiza activitatea practică.
În mijlocul sălii de grupă se
află o cutie (ladă) frumos decorată, dar oare cine o fi adus-o aici?
După o scurtă discuție cu copiii
referitoare la obiceiurile tradiționale românești își face apariția elementul
surpriză „bunica” îmbrăcată frumos de sărbătoare „cu costum popular” care va
prezenta minunatul costum popular tradițional, specific zonei. „Bunicuța” ne va
descrie și prezenta câteva obiceiuri și tradiții strămoșești explicând copiilor
cât este de important să păstrăm ceea ce primim în dar de la bunicii noștri.
„Bunica” ne va aduce un coș acoperit în care se află produse tradiționale pe
care le vom descoperi și gusta la finalul activității. După plecarea
„bunicuței” copiii se adună în cerc pe lângă lada de zestre pentru a descoperi
ce comori se ascund înăuntru. Deschizând-o vom descoperi o carte veche, în care
se află un plic cu o poveste adecvată pentru această activitate.
Copiii sunt curioși să afle ce
poveste poate „sta ascunsă” în lada de zestre a bunicii. Voi povesti copiilor
cum s-a întâmplat ca o fetiță să aibă una dintre cele mai frumoase zile
petrecute cu bunica sa, descoperind lada de zestre pe care bătrâna a primit-o
atunci când s-a „măritat”. Copiii află că în lada de zestre, fata care se
mărita primea de la părinții ei tot ceea ce îi putea folosi în noua casă: de la
vase pentru mâncare la covoare și îmbrăcăminte. Despre toate obiectele din ladă
vom discuta împreună, astfel încât copiii să conștientizeze importanța
obiectelor vechi. Voi adresa întrebări despre conținutul poveștii și vom așeza
fiecare obiect valoros descoperit în lada de zestre pe o măsuță pentru a le
observa mai bine. Se realizează tranziția „Bat din palme”, după care copiii se
vor pregăti să decoreze vase din „lut”.
În timp ce copiii se pregătesc să
decoreze vasele voi solicita unul sau doi copii să recite o poezie despre
bunica. Împreună vom descoperi materialele puse la dispoziție pentru a decora
vasele de „lut” și vom realiza câteva exerciții de încălzire a mușchilor mici
ai mâinii. Explic copiilor pașii pe care trebuie să îi urmeze în realizarea
vaselor de lut și le pun la dispoziție câte un model decorat la fiecare grupă.
Grupa care va realiza vase folosind ca materiale acuarelele va putea decora
diferite motive pentru a fi cât mai apropiate de realitate. A doua grupă va
decora vase folosind forme geometrice diverse pe care le vor lipi.
Ajut copiii care întâmpină greutăți
și explic unde nu au înțeles. După finalizarea lucrărilor, acestea vor fi
așezate pe o măsuță pentru a fi observate de către toți copiii. Voi aprecia
modul de lucru al copiilor și le voi dărui o surpriză „tradițională”, o brățară
confecționată manual pe care se află motive tradiționale specifice zonei.
Pentru că sala de grupă s-a
transformat pe parcursul activității într-un mic „sat tradițional”, cei mici
vor cânta și vor juca un joc distractiv „Drag mi-e jocul românesc”, urmărind
traseul propus de educatoare.
prof. înv. preșcolar Nicoleta
MORAR,
Școala Gimnazială „Iacob și Ioachim Mureșanu” Rebrișoara, Grădinița
Poderei
Voluntariat de Ziua Arborelui la Dumitriţa
Astăzi elevii ciclului gimnazial
coordonați de diriginții lor: Galben Călin – clasa a V-a, Mureşan Rodica –
clasa a VI-a, Hangea Cristina – clasa a VII-a şi Ilovan Alina – clasa a VIII-a
au fost cei mai harnici voluntari şi au plantat 200 de puieţi de salcâm în
Cătunul Dumitriţei pe un teren care se surpa. A fost o activitate de amploare
la care a participat întreaga comunitate, aş aminti de primarul comunei
Dumitriţa – inginer Moga Vasile Ioan, viceprimarul Nica Petronel, șeful
Poliţiei Locale – agent principal Nemeş Claudiu, șeful Ocolului Silvic Dealu
Negru – inginer Pintea Dan Ilie cu 5 angajaţi care i-au îndrumat pe elevi la
plantat şi 3 reprezentanţi de la Tăşuleasa Social.
Ni s-au alăturat şi foşti
elevi ai şcolii noastre: Cîrcu Ionuţ, Cîrcu Emanuel, Bulz Iulian cărora le
mulţumim pentru ajutor! Nu suntem la primii paşi ai voluntariatului, avem
vechime mare chiar, dar este prima dată când am fost răsplătiţi cu o DIPLOMĂ
acordată de Asociaţia Tăşuleasa Social care ne-au fost parteneri astăzi, 28
Martie, de Ziua Arborelui!
SALUTĂM TOȚI VOLUNTARII DE ASTĂZI
ŞI URMAŢI-LE EXEMPLUL!
Director, prof. Lucica Mariana
POPOVICI,
Școala Gimnazială Dumitrița
Conceptul de nursing
Instruirea în unitățile sanitare
dă posibilitatea elevei-asistente să capete experiență în stabilirea,
planificarea, aplicarea și evaluarea îngrijirilor de nursing, pe baza
cunoștințelor, îndemânărilor și atitudinilor dobândite în școală. Obiectivul
final al instruirii clinice este ca „eleva să știe să devină conducătorul
echipei, organizând îngrijirea completă pentru toate vârstele, în toate
tipurile de unități sanitare, să acorde prioritate muncii de educație pentru
promovarea sănătății și prevenirea îmbolnăvirilor”.
Instruirea este un proces clinic,
având în centru eleva care își însușește în școală cunoștințe, își formează
primele îndemânări sub îndrumarea asistentei-profesor în timpul modulului
teoretic, își consolidează deprinderile, emite judecăți clinice sub îndrumarea
asistentei de salon și a asistentei șefe în timpul modulului practic.
Când încep practica în spital,
elevii își pun foarte multe întrebări la care cei abilitați, asistenta șefă,
asistenta profesor și asistenta de salon trebuie să-i ajute să-și găsească
răspunsul:
CE SĂ FACĂ?
Ce îngrijiri necesită bolnavul?
CÂND SĂ FACĂ?
Care este momentul cel mai
potrivit pentru efectuarea îngrijirilor ?
Care este frecvența îngrijirilor?
CUM SĂ FACĂ? (Efectuarea îngrijirilor adaptate)
CU CINE POATE FACE?
Singur, cu bolnavul, cu familia,
cu membrii echipei de îngrijire?
PENTRU CE TREBUIE SĂ FACĂ? (justificarea acțiunilor)
Care sunt obiectivele urmărite?
CÂT DE BINE A FĂCUT? (evaluarea)
Care sunt rezultatele
îngrijirilor exprimate în comportamente din partea bolnavului?
Unde trebuie intervenit pentru
atingerea în totalitate a scopului propus?
Pentru fiecare perioadă de stagiu
clinic se stabilesc: obiectivele, lista intervențiilor de nursing și planul
instruirii.
a) Obiectivele stagiului
Obiectivele globale – urmăresc
formarea capacității de a lucra și a acorda îngrijiri de nursing adecvate
într-o secție, în comunitate, într-o unitate sanitară.
Obiectivele specifice – sunt
adaptate fiecărui serviciu și reprezintă sarcinile pe care elevii trebuie să le
îndeplinească în timpul instruirii, la început cu ajutor, apoi la sfârșit,
independent.
b) Lista intervențiilor – cuprinde acțiunile concrete pe care
elevii le-au învățat în școală și urmează să le aplice practic la spital, la
început cu ajutor, sub supraveghere, apoi autonom.
c) Planul instruirii clinice – are la bază obiectivele și cuprinde
îndemânările pe care elevii și le formează, cunoștințele care stau la baza
lucrului concret, a luării deciziilor și atitudinilor care prezintă modul de
gândire de a reacționa și de a se comporta într-o manieră adecvată.
Înainte de începerea stagiului
clinic, elevii sunt instruiți și cele trei documente sunt incluse în dosarul de
îngrijire care trebuie prezentat la sfârșitul perioadei de instruire clinică.
Activitatea desfășurată direct la patul bolnavului este concretizată în planuri
de îngrijire, care țin seama de nivelul de pregătire a elevilor.
Dosarul de îngrijire (portofoliul) – a fost conceput ca un
instrument didactic, care obligă elevii să culeagă informații complete și
complexe, să identifice problemele de nursing, să urmărească rezolvarea
acestora prin formularea obiectivelor de îngrijire și stabilirea intervențiilor
(autonome sau delegate) adecvate, precum și efectuarea evaluării intervențiilor
aplicate. Acest dosar folosit ca un instrument în practica de nursing ajută la
asigurarea calității în îngrijirea bolnavului. Fără un mod sistematic de
abordare a îngrijirilor bolnavului, omiterea sau dublarea unor acțiuni este
iminentă. Planul de îngrijire ajută la reducerea acestor probleme, dacă este
folosit ca un ghid pentru organizarea îngrijirilor. Așa cum medicul folosește
un plan de tratament pentru bolnavi, ca să asigure o conducere medicală
responsabilă și consistentă, asistenta utilizează procesul de îngrijire în
vederea alcătuirii planului de îngrijire, scopul fiind asigurarea și conducerea
unor îngrijiri de nursing consistente și responsabile.
Profesor Elena MANOILĂ,
Liceul Teoretic Sanitar – Școala Postliceală Sanitară Bistrița
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu