Cartea este cea mai bună armă împotriva intoleranţei şi
ignoranţei. (Lyndon Johnson)
Procedura de solicitare de către operatorii economici a școlarizării în învățământul profesional cu durata de 3 ani, după clasa a VIII-a, pentru anul școlar 2015-2016
Metodologia de organizare și
funcționare a învățământului profesional cu durata de 3 ani după clasa a VIII-a
prevede faptul că cifra de școlarizare pentru acest nivel de învățământ se
stabilește pe baza nevoilor pieței muncii și a tendințelor de dezvoltare,
conform documentelor de planificare regionale și locale, precum și pe baza
solicitărilor operatorilor economici. Ținând cont de această prevedere, la
nivelul inspectoratului școlar se organizează colectarea și centralizarea
adreselor de solicitare a școlarizării în învățământul profesional cu durata de
3 ani transmise de către operatorii economici.
Activitățile care se vor derula
în vederea fundamentării cifrei de școlarizare la învățământul profesional
pentru anul școlar 2015 - 2016 sunt următoarele:
- până la data de 22 decembrie
2014, operatorii economici care doresc să fie școlarizați elevi în învățământul
profesional, pentru anumite calificări profesionale, sunt invitați să transmită
în scris la inspectoratul școlar Solicitarea de școlarizare
- până la data de 9 ianuarie
2015, consiliul de administrație al inspectoratului școlar analizează
solicitările operatorilor economici și stabilește unitățile de învățământ care
pot asigura formarea profesională
- până la data de 16 ianuarie
2015, operatorii economici încheie contracte-cadru cu unitățile de învățământ
partenere sau cu unitățile de învățământ desemnate de către inspectoratul
școlar, în situația în care nu au deja un parteneriat cu o instituție de
învățământ, contracte care stabilesc obligațiile privind organizarea și desfășurarea
procesului de formare pentru obținerea calificării profesionale a elevilor și a
stagiilor de pregătire practică
Adresele de solicitare a
școlarizării în învățământul profesional cu durata de 3 ani se vor completa de
către operatorii economici conform modelului anexat și se vor depune la
secretariatul Inspectoratului Școlar Județean Bistrița - Năsăud sau se vor
transmite prin fax la numărul 0263216654, până în data de 22 decembrie 2014.
Inspector Școlar General,
Prof. Camelia TABĂRĂ
Inspector școlar pentru ÎPT
Prof. Speranța UNCIU
Modalități de eficientizare a organizării și desfășurării întâlnirii de dimineață în grădiniță
Întâlnirea de dimineaţă are drept
finalitate conturarea următoarelor calităţi ale personalităţii copilului: grijă
pentru colegii lor, disponibilitate pentru ceilalţi, împărtăşirea unei idei şi
experienţe importante, care să pornească dintr-o încredere în forţele proprii
bine conturată.
Această reuniune a întregii grupe
de copii cu educatoarea lor, la începutul zilei, se face în felul
următor:pentru a se vedea bine unii pe ceilalţi, copiii se vor aşeza în
formaţiune de cerc, mai întâi îşi salute colegii şi pe eventualii musafiri,
vizitatori. În următorul moment, unul din copii prezintă colegilor o experienţă
personală, iar ceilalţi copii pot participa prin diferite comentarii şi
întrebări. După acest „ice breking”, tot colectivul de copii ia parte la o
activitate scurtă şi energică, cu scopul de a imprimă un sentiment de unitate
şi non competitivitate în interiorul grupului şi de a consolida o competenţă
intelectuală.
Întâlnirea de dimineaţă se
încheie cu noutăţile zilei, secvenţă care constă, de fapt, în activitatea
proiectată de către educatoare, împreună cu copiii, la sfârşitul săptămânii
anterioare.
În programul zilnic al claselor
responsabile şi protectoare, întâlnirea de dimineaţă ocupă un loc foarte
important pentru crearea unei atmosfere pozitive în clasa, pe tot parcursul
zilei.
Această activitate din programul
unei zile, care durează 20-25 minute, cuprinde patru momente şi este
structurată în felul următor.
A) Salutul este prima etapă a
întâlnirii de dimineaţă şi constă de fapt în întâmpinarea tuturor celor deja
prezenţi în clasa-astfel, copiii simt rolul important pe care îl au în cadrul
grupului. Copiii se aşază, împreună cu educatoarea lor, în cerc, fiecare copil
se adresează colegilor folosindu-se de numele acestora, astfel creându-se în
grupa o atmosfera prietenoasă.
Copiii se strâng în cerc cu
educatoarea pentru a se salute unul pe altul şi a salută orice oaspete al
grupului. În timpul salutului, se foloseşte un ton cald, prietenos, copiii
adresându-se pe nume unul altuia.
Educatoarea se adresează mai
întâi tuturor copiilor. Bună dimineaţa, dragi copii!, apoi copilului din
stânga. Bună dimineaţă, Florin! Salutul se propagă în cerc, de la stânga la
dreapta, fiecare copil fiind salutat pe nume. Putem constitui ritmuri simple
aşa dând numele copiilor şi bătând simultan din palme.
Frecventarea grădiniţei în sine
este o experienţă nouă pentru cei mai mulţi dintre copii. Există mulţi oameni
noi pe care îi întâlnesc şi noi reguli de comportament de învăţat. Mai întâi,
este important pentru copii să cunoască şi să utilizeze numele persoanelor şi
al lucrurilor.
B) Împărtăşirea, schimbul de
impresii, este o altă componentă a întâlnirii de dimineaţă. În fiecare zi, un
număr de copii hotărât de grup îşi prezintă propriile idei, gânduri, experienţe
personale deosebite (de la ce i s-a întâmplat ieri la ce a visat sau ce
experienţe de cunoaştere ori emoţionale a avut.) Pe parcursul săptămânii, toţi
copiii vor trece prin această experienţă. Ea le da posibilitatea tuturor de a
se exprima, pe rând, şi de a genera subiecte de discuţie importante în viaţă
copiilor. Aceştia ajung să se cunoască mai bine, să înlăture barierele
timidităţii, iar mesajul lor ajunge la întregul grup, constituindu-se o
atmosfera deschisă, prietenoasă, ce contribuie la o bună socializare între
preşcolari.
În acelaşi timp, împărtăşirea
acţionează şi asupra dezvoltării capacităţii de ascultare a copiilor.
Întrebările şi comentariile fiecărui participant la discuţii permit
vorbitorului să răspundă, adresându-se direct interlocutorului.
Împărtășirea cu ceilalţi, al
doilea moment al acestei activităţi, este prielnic pentru schimbul de idei,
astfel, copiii având prilejul de a-şi dezvoltă competenţe de comunicare, dar şi
de a deveni buni ascultători.
C) Activitatea de grup urmează,
în general, perioadei liniştite şi meditative a împărtăşirii. Prin această
activitate se urmăreşte determinarea fiecărui membru al grupului să participe
activ la jocurile organizate. Jocurile au un caracter non-competitiv şi propun
sarcini de natură cooperantă, care respectă nivelul de dezvoltare şi interesele
fiecăruia.
Activitatea de grup e cea de-a
treia componentă a întâlnirii de dimineaţă şi generează coeziunea grupului prin
intermediul cântecelor, jocurilor şi activităţilor scurte, energice şi plăcute.
Cele mai potrivite sunt jocurile non-competitive, realizate prin cooperare şi
care să respecte nivelul individual de dezvoltare ,a capacităţilor fiecărui
participant. De regulă, în acest moment al întâlnirii de dimineaţă se pune
accent pe curriculum sau pe o tema recent analizată în clasă. Câteva astfel de
activităţi sunt: „Să aşezăm jucăriile împreună”, care a avut drept scop
formarea capacităţii de a distinge sunetele ce compun cuvinte simple şi de a le
pronunţă corect, precum şi formarea capacităţii de a utiliza corect
prepozițiile „în” şi „pe” corespunzătoare unor poziţii spaţiale; „Acui voce
este?”, în care am urmărit verificarea cunoştinţelor legate de folosirea
corectă a substantivelor în cazul G şi D, dezvoltarea acuității auditive,
verificarea cunoştinţelor legate de personajele din poveştile sau basmele
audiate anterior; „Ce ai scos din săculeţ?”, prin care am realizat fixarea
cunoştinţelor copiilor despre jucăriile din sala de grupă, formarea deprinderii
de a acţiona numai atunci când sunt solicitaţi şi formarea deprinderii de a
cânta în colectiv; „Ce crezi că face?”, prin care am urmărit dezvoltarea
capacităţii de a recunoaşte semnele exterioare ale diferitelor emoţii, precum
şi dezvoltarea creativităţii în vorbire; „Cum ne comportăm?”, prin care am
realizat dezvoltarea capacităţii de a aprecia situaţiile concrete din punct de
vedere moral şi civic, exersarea limbajului prin susţinerea unei vorbiri
monologate sau dialogate, dezvoltarea deprinderii de a interpreta cât mai
expresiv un cântec cunoscut.
D) Noutăţile, evenimentele,
ştirile zilei, partea finală a întâlnirii de dimineaţă include un mesaj scris
care este afişat în fiecare zi la panoul întâlnirii de dimineaţă. Mesajul,
îmbogăţit cu desene, îi informează pe copii despre programul zilei,
activităţile ce se vor derula şi leagă noua informaţie de experienţele mai
vechi.
Ştirile zilei pot include şi
anunţuri care acoperă o varietate de sarcini, cum ar fi calendarul, vremea de
afară, observaţii despre anotimpul pe care îl parcurgem. Copiii pot fi
antrenaţi în cadrul întâlnirii de dimineaţă să arate unde este scris numele
lunii, numele şi data zilei din săptămână etc. şi pot chiar opera cu ele, dacă
există posibilitatea alcătuirii unor calendare cu elemente detaşabile. În timp,
ei vor marca amănunte de genul zilele în care venim la grădiniţă se termină toate
cu I, zilele în care nu venim la grădiniţă se termină cu a, a doua şi a treia
zi a săptămânii încep cu m. În cursul întâlnirii de dimineaţă, putem discuta cu
toată grupa despre activităţile pe care ei le pot alege în timpul jocului liber
şi care sunt limitele pe care trebuie să le respecte.
Informarea copiilor despre ceea
ce urmează să se întâmple mai departe şi ceea ce se aşteaptă de la ei îi ajută
pe aceştia să se simtă în siguranţă. A permite copiilor să cunoască dinainte ce
se va întâmplă în momentele următoare înseamnă a determina o trecere lină de la
un moment la altul al zilei şi a preveni apariţia situaţiilor dificile.
Pentru organizarea în bune
condiţii a întâlnirii de dimineaţă, educatoarea va confecţiona un panou cu mai
multe buzunare unde va plasa toate materialele necesare.
Există mai multe posibilităţi
prin care întâlnirile de dimineaţă prind contur. Acestea se pot desfăşura nu
doar prin conversaţii, ci şi prin activităţi muzicale, desen, gimnastică,
jocuri matematice etc., toate acestea ducând la reuşita activităţilor pe
domenii experiențiale sau a activităţilor integrate desfăşurate de cadrul
didactic cu copiii. Iată câteva idei pentru întâlnirea de dimineaţă, care sunt
pe placul celor mici.
Prezenţa copiilor se poate face
pe versurile unui cântec, de exemplu.
Toate florile-s aici
Toate sunt prezente?
Colorate de pitici
Flori mai mari şi
Flori mai mici
Toate sunt prezente
Dar cine, cine,
Cine nu-i aici?
Copiii se caută cu privirea, îşi
adresează întrebări despre cei absenţi, se numără şi educatoarea îi încurajează
să-şi telefoneze, cultivându-se grija pentru cel de-alături, dobândesc
abilităţi de comunicare şi sociale, manifestă mai multă deschidere faţă de
ideile colegilor, cooperează şi învaţă să se respecte. În fiecare dimineaţă
acest moment este tonifiant activitatea din întreagă zi, se creează o atmosfera
entuziastă, însă depinde de modul cum educatoarea echilibrează toate momentele
pentru ca reţeta zilei să reuşească pentru toţi copiii.
Noutăţile zilei constituie
segmentul care încheie întâlnirea de dimineaţă şi în care copiii sunt anunţați
ce urmează să înveţe, lucreze în acea zi: aceste activităţi îi ajută pe copii
să îşi exerseze competenţele de studiu care le sunt necesare pentru dezvoltarea
cunoştinţelor de matematică, alfabetizare, artă etc. Tot în cadrul acestor
activităţi se mai pot face şi următoarele lucruri: completarea mapelor
individuale sau a unui calendar. De exemplu, noi am elaborat „Calendarul
fructelor”, în care copiii completează, zilnic, ce şi câte fructe au consumat în
ziua anterioară. Aceste activităţi fac introducerea în munca individuală sau de
grup în care copiii învaţă şi pun în practică competenţe sociale, emoţionale şi
intelectuale.
De asemenea, tot în acest moment
al întâlnirii de dimineaţă, se pot face anunţuri speciale pentru ziua
respectivă, cum ar fi, de exemplu, o aniversare a unui copil sau reactualizarea
unei semnificaţii speciale a zilei respective, sărbătorirea anumitor evenimente.
Prof. înv. preșcolar Gabriela
BINDEA
Grădinița Șieu-Măgheruș
5 Decembrie – Ziua Internațională a Voluntariatului
În fiecare an, această zi oferă
ocazia organizațiilor de voluntariat și voluntarilor de a-și face cunoscute
acțiunile locale, proiectele comunitare de voluntariat cât și campaniile de
mobilizare pentru mediu.
Cu această ocazie, Casa Corpului
Didactic a județului Bistrița-Năsăud a realizat o dezbatere pe această temă,
având ca invitați, cadre didactice din întreg județul ce și-au dedicat timpul
activităților de voluntariat alături de elevi. Invitatul dezbaterii a fost
președintele Asociației Tășuleasa Social, d-nul Alin Ulhmann Ușeriu, promotor
al activităților de voluntariat la nivel național.
În anul 1985 Organizația
Națiunilor Unite a declarat ziua de 5 decembrie, Ziua Internațională a
Voluntarilor, sărbătorită de atunci în întreaga lume. Ziua de 5 decembrie este
sărbătorită în România începând cu anul 2000 când Pro Vobis din Cluj-Napoca a
organizat prima Gală județeană de decernare a premiilor de implicare în comunitate,
eveniment dedicat recunoașterii voluntarilor și celor care sprijină mișcarea de
voluntariat in România.
În ceea ce privește
voluntariatul, noua lege aduce o schimbare esențială în ceea ce privește
reglementarea voluntariatului, recunoscut pentru prima dată drept experiență
profesională și/sau în specialitate, în funcție de tipul activității. Singura
condiție este aceea ca voluntariatul să se fi realizat în domeniul studiilor
absolvite (art. 10(2) Legea 78/2014).
Printre participanți s-au numărat
numeroase cadre didactice care și-au prezentat în format power-point
activitățile de voluntariat pe diferite domenii: ajutor pentru copiii cu
dizabilități (Liceul Teoretic Sanitar în parteneriat cu CSEI nr.1 Bistrița),
Crucea Roșie (acordarea primului ajutor – Școala Gimnazială nr.1 Bistrița,
prelevarea glicemiei și a tensiunii arteriale, de către elevi ai Școlii
Postliceale Sanitare de la Liceul Teoretic Sanitar, donare de sânge – Liceul
Tehnic Infoel), ajutor social (cadouri pentru copiii de la mănăstirea Podu Coșnei
– Liceul Tehnic Infoel, cadouri și programe de divertisment pentru bătrânii de
la Centrul de îngrijire a bătrânilor Bistrița – Liceul Tehnologic Agricol
Bistrița) și activități de mediu (Școala Gimnazială Tureac, Liceul cu Program
Sportiv Bistrița, Liceul Tehnologic Agricol Bistrița, Școala Gimnazială
Galații-Bistriței).
Elevul Tobias Cătălin Pasere din
clasa a XII-a de la Liceul Teoretic Sanitar și-a prezentat activitățile de
voluntariat din cadrul Asociației Impact, timp în care s-a implicat atât în proiecte
internaționale (Forumul pentru Democrație de la Strassbourg) cât și în
evenimente naționale ca „Săptămâna Națională a Voluntariatului” și „Ziua
Educației Nonformale”.
Elevii voluntari de la Colegiul
Național Liviu Rebreanu, Iulia Mureșan și Alexandru Petrican, ambii din clasa a
X-a C, și-au prezentat activitățile de voluntariat derulate în cadrul
„Asociației Tășuleasa Social” plini de entuziasm și dornici să împărtășească
tuturor celor prezenți la dezbatere experiențele dobândite. Ei au întreprins numeroase
activități de plantare de puieți în cadrul campaniilor de primăvară și toamnă
alături de d-nul Alin Ulhmann Ușeriu, președintele Asociației, care ne-a
explicat cum decurge voluntariatul în Germania și ceea ce mai avem de învățat
pentru a putea deveni „voluntari” în adevăratul sens al cuvântului. O parte
dintre elevii voluntari ai CNLR Bistrița desfășoară activități de voluntariat
și în cadrul bibliotecii școlii alături de d-na bibliotecară, Alina Crețu.
Ca o concluzie a dezbaterii, s-a
putut constata că voluntariatul implică multe sarcini si responsabilități, o
conduită adecvată, devotament dar și un bun management al timpului.
De ce să fii voluntar?
De ce să faci voluntariat?
La aceste prime două întrebări
fiecare dintre noi, cadre didactice și elevi voluntari, ar trebui să fim
capabili să răspundem și să înțelegem în ce măsură răspunsul dat reflectă
motivația noastră de a participa la acțiuni de voluntariat:
- pentru experiența personală și
profesională
- pentru a-ți face noi prieteni
- pentru a învăța lucruri noi și
a-ți forma deprinderi utile
- pentru a-i ajuta pe cei mai
puțin norocoși
- pentru a-ți asuma o
responsabilitate
- pentru a face parte dintr-o
echipă a unei organizații prestigioase
- pentru a înțelege problemele
comunității în care trăiești...
Profesor metodist Anca TONIUC
CCD Bistrița-Năsăud
Colind din Maieru la Casa Corpului Didactic Bistrița-Năsăud
În folclorul românesc, Colindatul
de Crăciun este cel mai important ciclu sărbătoresc popular tradiţional, cel
mai bogat şi colorat prilej de manifestări folclorice. Deprinderea de a
colinda, de a saluta cu mare bucurie Naşterea Domnului, de a-L întâmpina cu
urări, daruri, petreceri, cântece şi jocuri este străveche.
Caracterul esenţial al sărbătorii
este bucuria şi încrederea cu care omul întâmpină trecerea de la anul vechi la
anul nou, începutul unei noi perioade de vegetaţie, al unei noi etape în viaţa
lui şi a consătenilor săi, a colectivităţii în care trăieşte.
Copiii însufleţesc aceste
sărbători, pentru ca ei sunt „actorii” şi „beneficiarii” principali, chiar dacă
sunt însoţiţi şi de maturii predispuşi să retrăiască vârsta de neuitat a
colindatului şi rostirii pluguşorului. Cei mici trăiesc din plin şi sincer
sentimentul religios exprimat în creaţiile amintite, fiind influenţaţi în
credinţa şi conduita creştinească.
În ajunul sărbătorilor de iarnă,
profesorii și elevii Liceului Tehnologic „Liviu Rebreanu” Maieru au pornit „la
colindat”, așa cum îi stă bine unui colindător adevărat, fie el mic sau mare,
și au ajuns până la Bistrița unde, pe lângă alte instituții care au fost
„gazdele” care și-au primit colindătorii, au poposit și la Casa Corpului
Didactic.
Elevii claselor a V-a C și a VI-a
B, însoțiți de profesorii Viorica Borș, Dochia Bontaș și Mircea Pioraș,
îmbrăcați în frumoase costume naționale și acompaniați la orgă de dl. prof.
Mircea Pioraș, au cântat colinde tradiționale de pe Valea Someșului Mare și au
adus puțin din spiritul Crăciunului și în această instituție.
Este lăudabil că, în febra
pregătirilor pentru sărbători, în ultima săptămână de școală din primul
semestru, când elevi și profesori se pregătesc să intre în vacanța de iarnă,
câțiva școlari împreună cu dascălii lor nu consideră un lucru lipsit de
importanță să meargă „la colindat” pentru a păstra frumoasele tradiții de
odinioară.
Mulțumim dascălilor și elevilor
care s-au gândit să dăruiască și altora din bucuria colindului lor!
Profesor metodist Elena Egreta
MARC,
Casa Corpului Didactic Bistrița-Năsăud
Sărbătoarea dovleacului
Toamnă, culoare, bogăţie,
veselie...
Copiilor le place să descopere,
sunt dornici să ştie „Când/cum şi de ce se întâmplă?”…
Şi uite aşa, am trecut prin
primul proiect tematic al acestui an şcolar: „TOAMNA CEA DE ROADE PLINĂ”. Am
învăţat despre fructe şi legume, care au vitamine şi ne fac voinici şi
sănătoşi, despre frunze şi flori, care ne dau paleta de culori … am învăţat
despre hărnicie şi dărnicie, am învăţat despre roade bogate şi bucate.
Pleacă toamna cu galoşi iar noi,
copiii de la grupa mijlocie Floricele vesele am vrut să fie sărbătoare…
sărbătoare de culoare, sunet şi… gust. Ne-am costumat în dovleci, am cântat şi
am dansat… ne-am jucat cu dovleci şi morcovi personalizaţi, am mâncat prăjituri
şi plăcinte cu dovleac, cu mere, cu morcovi, cu nuci… am băut sucuri de pere,
de mere, de morcovi…. A fost sărbătoare – Sărbătoarea dovleacului.
De ce dovleacul? Dintotdeauna
românii au scobit dovlecii din care au făcut felinare… din miezul dulce au
făcut plăcinte gustoase. Iată doar două dintre argumente… ce să mai spunem de
culoare… portocaliul ne-a fascinat!
Vă dăruim din veselia noastră şi
vă urăm să vă bucuraţi de culoarea şi bogăţia toamnei!
prof. înv. preșc. Antoneta Anica
ORUNA
Grădiniţa cu P.P. „Rază de Soare” Bistriţa
Managementul clasei de elevi cu cerințe educaționale speciale
Etimologic, managementul
echivalează cu a ţine în mână şi a stăpâni, a conduce cu mână forte, ceea ce
implică ideea controlului acţiunii şi orientarea sau direcţionarea ei.
Într-o altă ordine de idei,
managementul clasei este definit ca abilitatea profesorului de a planifica şi
organiza activităţile clasei astfel încât să asigure un climat favorabil
învăţării. Printr-un act managerial optim al clasei de elevi se urmăreşte pe de
o parte prevenirea comportamentelor disruptive iar pe de altă parte rezolvarea
problemelor comportamentale apărute. Managementul este în acelaşi timp şi
ansamblu de discipline teoretice, principii, metode specifice (sau ştiință),
metode, abilități, tehnici care privesc conducerea, gestiunea, administrarea şi
organizarea instituţiilor (tehnică), cât şi arta de a-i face pe oameni să
lucreze productiv şi eficient, de a comunica, de a asculta în calitatea lor de
membri ai organizaţiilor sau instituțiilor (cu alte cuvinte este o, „artă”).
Managementul este conceput şi
practicat ca organizare a schimbării şi inovării, a eficienţei, a calităţii şi
excelenţei. Obiectivul final al managementului clasei este formarea la elevi a
unor abilitaţi de autoreglare a comportamentului. Într-o primă fază controlul
comportamentului este externalizat (profesori, părinţi, colegi) ca, mai apoi,
prin interiorizarea unor reguli, principii şi metode, să devină autonome. Un
rol important în managementul clasei de elevi îl constituie regula. Stabilirea
regulilor, comunicarea clară a acestora la începutul unui an școlar este esenţială
pentru un management eficient al clasei. Ce se întâmplă însă în contextul în
care nu ne adresam clasei de elevi din școala de masă ci, unei clase cu cerinţe
educative speciale?
Ştim că noţiunea de cerințe
educaționale speciale desemnează necesităţile educaţionale complementare
obiectivelor generale ale educaţiei şcolare, necesităţi care solicită o
şcolarizare adaptată funcție de particularități individuale şi/sau
caracteristici a unei dizabilități ori tulburări de învăţare, precum şi o
intervenţie specifică, prin reabilitare/recuperare corespunzătoare. Totodată
prin CES se exprimă o necesitate evidentă de a acorda anumitor copii o atenţie
şi o asistentă educaţională suplimentară fără de care nu se poate vorbi efectiv
de egalitatea şanselor, de acces şi participare şcolară şi socială. În plan
psihopedagogic este relevată sub aspectul dizabilităţii, a unor limitări de
activitate, restricţii de participare. În acest cadru psihosocial complex,
managementul clasei deţine o particularitate anume, o caracteristică specială,
adaptată permanent solicitărilor speciale venite din partea educabilităţii
individuale a copiilor corelată cu modificările legislative specifice.
Managementul clasei cu cerinţe educative speciale este personalizat în general
cât şi în particular, cu referinţe anume la gestionarea unor conduite atipice
care pot să apară în desfăşurarea procesului de învățământ.
Denumim educaţie specială şi
management al clasei speciale acele norme şi principii care oferă o educaţie
specializată dedicată exclusiv copiilor cu necesităţi speciale, de aici
manageriatul special al clasei cu tot ceea ce presupune. Dacă învăţământul
special tradiţional însemna şcolarizarea copiilor cu dizabilități în instituţii
separate, organizate specific, învăţământul special modern insistă pe
constituirea de clase integrate în școli integratoare prin alocarea de resurse
materiale și umane (cadre didactice itinerante/de sprijin) şcolilor obișnuite
şi intensificarea cooperării cu acestea prin apropierea organizaţională, a
standardelor de calitate a învăţământului integrator – la un tip de educație
centrată pe elev, pe dezvoltarea de competențe. Cu toate acestea, la elevii cu
vârste între 14-17 ani, întâlnim cu o frecvenţă ridicată fenomenologia
tulburărilor de comportament, predominant violent, inclusiv din punct de vedere
al limbajului. Asociind elementele de educaţie şi management special,
gestionarea clasei cu CES este una specială. Prezenţa unor conduite mai mult
sau mai puţin asociate: ADHD, conduite sexuale precoce, verbiaj obscen, fuga de
la ore, tracasarea altor elevi, opoziţionismul, refuzul în executarea unor
sarcini primite, ridicarea şi plimbarea în timpul orei, neatenţia, fumatul,
dezinteresul, alături de alte elemente specifice copiilor şi puberilor cu CES
ca: hiperemotivitate, specificul dizabilităţilor de intelect şi/sau asociate
care nu rareori ghidează comportamentul, problematica logopedică, stima de sine
scăzută, prezenţa masivă a emoţiilor negative, relaţii interpersonale
specifice, crizele din cadrul familiilor din care provin copii, conferă
specificului clasei de elevi cu cerinţe educative speciale o atenţie specială,
o atenţie particularizată în special pe monitorizarea acelor elevi la care se
manifestă cel mai pregnant fenomenologia comportamentală evidenţiată în
rândurile de mai sus. Comportamentul provocator deseori inclus în tulburările
de comportament prezent la unul sau mai mulţi elevi din clasă, generează în
cadrul acesteia forme specifice de comunicare verbală şi/sau non-verbală emoţia
– fiind baza de la care porneşte reactivitatea specifică şi destabilizarea
întregului comportament general. Emoţia desemnează mişcare atât în spaţiul
intrapersonal cât şi interpersonal asociată frecvent cu explozii
comportamentale în care este implicată personalitatea carențială, imatură a
copilului/puberului. Sub impulsul emoţiei, manifestările comportamentale sunt
aberante, generând chiar excluderi din cadrul unui grup. Comportamentul intern
se reflectă în comportamentul extern, motivat deseori de realizarea unei
trebuinţe imediate cu orice riscuri. După cum ne putem da seama, acest
comportament este problematic şi necesită din partea profesorului calităţi de
bun diplomat şi mediator, punând la încercare abilităţile educative şi de
gestionar al situaţiilor nou create, de criză. Nu de puţine ori aceste puseuri
în clasă sau în afara acesteia devin violente, agresive, existând însă şi
anumiţi factori asupra cărora controlul profesorului este mai redus. Ce se
poate face în acest sens ca manager al clasei speciale, ca profesor psihopedagog
sau diriginte?
Conştientizarea existenţei
acestei probleme la clasă, necesită monitorizarea comportamentului elevilor în
sensul că, nu ar fi de acceptat un regres în sfera modificărilor
comportamentale benefice, monitorizarea zilnică, săptămânală sau ori de câte
ori este nevoie a elevilor cu manifestări violente, conştienţi fiind de gradul
ridicat de contagiune al acestor conduite în rândul altor elevi care încă nu
aderă la aceste forme de manifestare. Este foarte posibil ca o anamneză atentă
să ne indice un trecut familial sau un traseu traumatic-emoțional al acestor
copii, anamneză pe care o considerăm de mare valoare în gestionarea
comportamentelor nocive şi a influenţei acestora asupra relaţiei
şcoală-părinte-tutore. Se doreşte o evitare a ciclului distructiv al învinuirii
reciproce, adică părintele învinuieşte școala pentru problemele elevului, iar
şcoala învinuieşte părintele, sau etichetarea/ blamarea elevului pentru
incapacitatea ambilor factori implicaţi în educaţia copilului. Nu de puţine ori
părinţii pot să ofere o perspectivă cronologică şi/sau contextuală asupra
problemelor elevului pe care, cadrele didactice nu trebuie să-l ignore sau să-l
evite ci, să intervină profesionist în corectarea pe cât se poate a acestor
conduite. Deseori comportamentul poate constitui o ameninţare pentru factorii
implicaţi în procesul de învăţământ, astfel realizarea unui plan de intervenţie
în echipă cu alţi profesori care predau la clasă/clase este de dorit în măsura
în care acesta cuprinde în linii mari: monitorizarea comportamentului,
consiliere, planuri individualizate de intervenţie comportamentală în scoală/
familie, supervizarea elevului. Cu toate că descrierea conduitei este utilă, nu
aceasta îl va face pe copil să-şi corecteze comportamentul ci, o supraveghere
atentă, monitorizare şi o implicare profesionistă a profesorului inclusiv prin
oferirea exemplului personal în diverse activităţi şcolare şi extraşcolare.
Puterea exemplului personal, calităţile didactico-pedagogice, tactul, răbdarea,
utilizarea corectă a principiului recompensei şi pedepsei, deţinerea de către
profesorul de şcoală specială a unor trăsături de personalitate adecvate, pot
duce pe termen scurt şi mediu la inducerea unor stări de echilibru şi la
diminuarea frecvenţei comportamentelor problemă la clasa cu cerinţe educative
speciale.
Referințe bibliografice:
- Vasile Chiș (2003). Pedagogie Contemporană. Pedagogie pentru
competențe. Editura Presa Universitară Clujeană.
- Jurcău Nicolae (1998) Pedagogie. Editura Tehnică, Cluj-Napoca
Psih. Gabriel MUREȘAN-CHIRA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu