Curriculum-ul adaptat pentru elevii cu cerințe educative speciale
Curriculum-ul adaptat se referă
la adaptarea conținuturilor, metodelor, mijloacelor și tehnicilor de lucru în
cadrul activităților instructiv-educative. Adaptarea conținuturilor are în
vedere atât volumul de cunoștințe, dar mai ales particularitățile copiilor cu
C.E.S. Conceptul de adaptare curriculară definește cerințele specifice față de
educație ale copilului, derivate sau nu dintr-o deficiență. Ele reies din
particularitățile individuale de dezvoltare, învățare, relaționare. Pot fi
temporare sau permanente. Copilul cu CES are probleme similare cu cele ale unui
copil obișnuit, dar și altele specifice. Rezolvarea acestor probleme necesită
tratarea individualizată, prin activități de corectare, recuperare, compensare,
în vederea includerii copilului în sistemul educațional obișnuit.
Curriculum-ul la decizia școlii
pune în aplicare principiul reformei, care vizează descentralizarea curriculară
și conferă școlii putere de decizie finală, în alegerea Planului-cadru pentru
fiecare an școlar, respectiv a unui segment al Curriculum-ului național, care
dă posibilitatea definirii unor trasee particulare de învățare ale elevilor.
Libertatea de decizie la nivelul școlii, prin posibilitatea elaborării unui
curriculum la decizia școlii, este consonantă cu democratizarea societății și
reprezintă o șansă de adecvare la un sistem deschis, cu opțiuni multiple.
Misiunea oricărei școli este să
asigure un climat educațional incluziv, să respecte principiul egalității
șanselor pentru toți participanții la procesul instructiv- educativ, în scopul
unei integrări școlare cu succes și a unei dezvoltări personale armonioase.
Realizarea unui perete decorativ cu specific olandez în Ludoteca şcolii Lacrima |
Centrul Școlar de Educație
Incluzivă „Lacrima” promovează în mod activ un mediu de învățare incluziv,
dorind să vină în sprijinul nevoilor de învățare ale elevilor, oferind o gamă
largă de oportunități și facilități de învățare care să satisfacă diferitele
stiluri de învățare. În ultimii ani, am asistat la o creștere a numărului de
elevi care ar putea avea nevoie de sprijin suplimentar în cadrul și în afara
orelor de curs pentru a-i ajuta să-și realizeze obiectivele de studiu. Încă de
la înființare, școala Lacrima și-a propus să asigure accesul la educație, prin
educație formală, nonformală și servicii educaționale, pentru copiii cu cerințe
educative speciale. Strategia de bază a școlii a vizat intervenția
psihopedagogică în echipă, prin trasee educaționale personalizate, curriculum
adaptat, țintele strategice urmărite fiind: asigurarea caracterului diferențiat
al învățării și recuperării în funcție de nevoile educaționale și potențialul
elevilor; dezvoltarea unor servicii complementare de asistență psihopedagogică
și educațională pentru copiii cu cerințe educaționale speciale – premisă a
transformării școlii în centru școlar de educație incluzivă; eficientizarea
procesului de recuperare a elevilor cu deficiențe mintale severe, profunde
și/sau asociate prin utilizarea în activitatea curentă a cunoștințelor și
deprinderilor practice dobândite ca urmare a formării continue a cadrelor
didactice; dezvoltarea dimensiunii europene prin promovarea serviciilor
instituției și cooptarea a cât mai mulți parteneri.
CSEI „Lacrima” este o instituție
modernă care își propune să promoveze programe educaționale și
terapeutic-recuperatorii centrate pe valori și principii ale educației
incluzive, care să ofere copiilor cu cerințe educative speciale posibilitatea
dezvoltării lor optime în ceea ce privește autonomia personală și socială,
responsabilitatea, încrederea în sine și toleranța.
Misiunea școlii este de integrare
a copiilor cu nevoi speciale în comunitate, dezvoltarea activităților creative
și expresive ale copiilor, participarea elevilor la acțiuni și activități prin
care să simtă că fac parte din comunitate, că nu sunt excluși și, astfel,
sensibilizarea întregii comunități, astfel încât sentimentul că sunt marginalizați
să nu mai domine viața lor. Obiectivele urmărite vizează: utilizarea relațiilor
de parteneriat în direcția modernizării infrastructurii școlii și creșterii
eficienței activităților; abilitarea și perfecționarea continuă a cadrelor
didactice în domeniul psihopedagogiei speciale și a lucrului cu elevul cu
deficiență mintală severă și cu deficiențe asociate; dezvoltarea managementului
școlii și al clasei conform principiului ”resursa urmează copilul”; utilizarea
eficientă a resurselor disponibile pentru asistența acordată copilului
deficient mintal; dezvoltarea unui curriculum la decizia școlii care să
valorifice dorințele, potențialul și aptitudinile fiecărui elev; implicarea a
cât mai mulți elevi în cadrul activităților școlare și extrașcolare realizate
în parteneriat precum și în activitățile cercurilor educative; asigurarea
caracterului diferențiat al învățării și recuperării în funcție de nevoile,
cerințele și potențialul elevilor; promovarea imaginii și activității școlii în
cadrul comunității.
Copil cu sindrom Down, în timpul programului de meloterapie |
„Atelierul - Sunet, mișcare, culoare” reprezintă unul din programele
curriculare ce a luat naștere la nivelul școlii Lacrima, prin care se dezvoltă
personalitatea, autonomia și competențele elevilor cu dizabilități grave,
profunde și asociate, asigurându-se în acest mod, o adaptare la mediu mai
eficientă, fapt care va determina, în final, integrarea socială în societate.
Luând în considerare câteva din
principiile psihologiei umaniste ca: fiecare elev este unic și are o
individualitate; fiecare elev dorește să se simtă respectat; să promovăm
diferențele și să susținem individualitatea, am putea încerca să perfecționăm
acest sistem, să creăm un mediu de învățare adecvat prin implementarea
conceptului de design universal de învățare (Grant Wiggins și JacMc Tighe,
2004), ale cărui caracteristici sunt diferențierea, individualizarea și
personalizarea.
Programul „Sunet, mișcare,
culoare” înseamnă stimularea prin arte a elevilor cu deficiențe grave, profunde
și asociate din cadrul școlii „Lacrima” pentru o exprimare liberă, spontană și
autentică, pentru autocunoaștere și dezvoltare personală. Acest atelier de arte
și stimulare a creativității constituie o metodă de lucru ce utilizează
pictura, desenul, modelajul, colajul, muzica, mișcarea, teatrul orientate în direcția
descoperirii propriului univers al copilului. Activitățile creative au un rol
benefic în dezvoltarea plenară a personalității, ajutând copilul să exprime și
ceea ce nu poate exprima verbal, ci doar prin intermediul liniilor, culorilor,
formelor, personajelor sau obiectelor realizate și să pună ordine în gândire și
comportament. Pentru elevul cu cerințe educaționale speciale aceste activități
prezintă interes, realizări și mijloace de exprimare proprie.
Materialele implicate satisfac
curiozitatea și setea pentru cunoaștere, activitate și exprimare. Imaginația
lor va putea inventa, construi și crea lucruri noi satisfăcând nevoia copilului
pentru activitatea imaginativă care implică gândirea, planificarea,
presupunerea și alegerea. Noile încercări le va solicita răbdarea,
experimentarea și perseverența. Finalitatea unei noi lucrări, fie că e vorba de
un produs handmade sau o piesă de teatru, le va imprima un sentiment
stimulator, revigorant care le va conferi simțul realizării și încrederii în
sine.
Rolul terapiei prin artă
Tehnicile utilizate în
art-terapie sunt desenul, pictura, modelajul de plastilină sau lut, colajul din
elemente independente (plante sau elemente textile), confecționarea lumânărilor
decorative, dansul și mișcarea, meloterapia și teatrul. Gânduri, atitudini,
modalități de acțiune, de decizie, tipuri de comunicare și de relaționare în
grup sunt devoalate, aduse la suprafață prin intermediul tehnicilor artistice
enumerate mai sus. Elevii au astfel posibilitatea de a se cunoaște prin intermediul
produsului finit realizat. Ei pot observa ceea ce le place sau ce nu le place
la propria persoană. Văd cum pot să îmbunătățească propriul comportament și
chiar își propun pași de acțiune pentru o mai bună performanță în situația
dată.
Elevii au posibilitatea de a-și
elibera tensiunile, de a-și exprima emoțiile și de a comunica cu ceilalți prin
modalități foarte diferite de cele cunoscute până în acel moment. Pentru a ne
putea exprima, avem nevoie de multe ori, de un mediu sau de un grup care să ne
ajute, să ne dea încredere, să ne valorizeze și să corespundă nevoii de
siguranță.
Prin tehnicile specifice
art-terapiei, persoana își activează potențialul creativ, pentru o mai bună
autoexplorare și înțelegere a propriilor emoții și sentimente. De asemenea, în
cadrul art-terapiei, se dezvoltă reacții și atitudini pozitive, se
restructurează imaginea de sine, are loc o reechilibrare afectivă și nu în
ultimul rând, prin intermediul expresiei plastice, se realizează o deschidere
către consilierea psihologică.
Mecanismul psihologic pe care se
bazează utilizarea acestor tehnici, este proiecția. Artele vizuale, constituie
o cale de evaluare a personalității, a capacităților și dificultăților de a se
adapta la mediul social. Problemele neconștientizate sunt exprimate simbolic în
produsele creației artistice ale persoanei.
Art-terapia este un proces
terapeutic benefic persoanelor de toate vârstele: copii, adolescenți, adulți,
care pot întâmpina dificultăți fizice, emoționale, spirituale sau intelectuale.
Tuturor acestor persoane, art-terapia le oferă sprijinul de care au nevoie.
Ce oferă „Atelierul – Sunet, mișcare, culoare?” din cadrul școlii Lacrima:
- o atmosferă stimulantă,
degajată și securizantă;
- stimularea expresivității și
creativității copilului;
- descărcarea tensiunilor și
trăirea unor stări afective pozitive;
- reducerea comportamentelor
stereotipe, a stărilor de anxietate și agresivitate;
- exersarea și optimizarea
capacității de relaționare cu ceilalți copii;
- dezvoltarea și stimularea
aptitudinilor artistice și a simțului estetic;
- creșterea încrederii în sine și
exteriorizarea sentimentelor;
- dezvoltă anumite deprinderi,
abilități, competențe;
- permite învățarea prin imitare
și posibilitatea de a comunica non-verbal;
- dezvoltare fizică și control
asupra mișcărilor;
- mărirea puterii de concentrare
și reacție la stimuli;
- conștientizarea membrilor
grupului și a dinamicii grupului;
- dezvoltarea percepției și
orientării spațio-temporale;
- dezvoltarea capacității de
ascultare și înțelegere a instrucțiunilor;
- dezvoltarea capacității de
respectare a regulilor;
- dezvoltarea capacității
controlului fizic;
- încurajarea elevului de a
crește în propriul ritm;
- dezvoltarea anumitor deprinderi
și abilități psiho-motrice etc.
Concluzii
Respectând principiul drepturilor
egale la educație, școala pentru toți, prin curriculum adaptat, va putea să
estompeze diferențele, decalajele dintre elevi, să compenseze deficiențele prin
punerea în valoare a ceea ce poate să facă elevul bine și util. Modelul
integrării și incluziunii vine în prelungirea filosofiei umaniste care
valorizează omul și potențialul său, încurajează experiențele pozitive ale
învățării active, cu și fără sprijin, socializarea și formarea unor deprinderi
adaptative de viață și acțiune.
Misiunea oricărei școli este să
asigure un climat educațional incluziv, să respecte principiul egalității
șanselor pentru toți participanții la procesul instructiv-educativ, în scopul
unei integrări școlare și sociale de succes și a unei dezvoltări personale
armonioase.
Bibliografie:
Booth, T.; Alinscow, M., (2006),
Indexul incluziunii școlare, București
Dioșteanu, M., Nastac, E.,
(2009), Tehnici de lucru prin arte combinate, Editura Egal, Bacău
Ghergut, A. (2005), Sinteze de
psihopedagogie specială: ghid pentru concursuri si examene de obținere a
gradelor didactice, Editura Polirom, Iași
Popovici, D. V. (2007), Orientări
teoretice și practice în educația integrată, Editura Universității Aurel
Vlaicu, Arad
Vrasmaș, E., (2004), Școala
pentru toți, Editura Miniped, București
* * * (2002), Curriculum pentru
copiii cu deficiențe (dizabilități) severe și profunde, Asociația RENINCO
România, Reprezentanța UNICEF în România, București
www.scoalalacrima.ro
Prof. Eniko CUPȘA,
Prof. Emanuela Ioana AVRAM,
Centrul Școlar de Educație Incluzivă „Lacrima” Unirea
Arc de prietenie româno-germană – Bistriţa-Allmenhausen
Cunoscând cultura, obiceiurile,
mentalitatea altor naţionalităţi ne dezvoltăm reciproc. Adoptăm unele idei şi,
astfel, sfera noastră de cunoştinţe se măreşte. Cel mai eficient şi plăcut mod
pentru tineri de a evolua este în cadrul schimburilor de experienţă. De aceea,
faptul că am făcut parte dintr-un astfel de program, între 10-18 august, a
însemnat foarte mult pentru mine.
Vineri după-masă, un grup de
cincisprezece elevi din Germania (Allmenhausen), însoţiţi de doi adulţi, au
ajuns în România, în Aeroportul Internaţional Avram Iancu din Cluj-Napoca,
urmând să petreacă 10 zile în Transilvania. Au fost întâmpinaţi călduros de
domnul profesor Sever Şuteu, directorul Palatului Copiilor Bistriţa,
responsabil de această fructuoasă colaborare, şi profesoara Anca Mititean.
Matthias Kopka, conducătorul grupului din Germania, coordonatorul Centrului
pentru Tineret din Allmenhausen a mărturisit că, atunci când şi-au revăzut
prietenii români, „s-au simţit ca acasă”.
Sâmbăta, au vizitat Palatul
Copiilor Bistriţa, instituţia parteneră, unde eu am avut plăcerea să îi
întâlnesc. Cercurile de dans modern, tenis de masă, agrobiologie, chimie
aplicată, creaţie literară, teatru şi jurnalism le-au fost prezentate,
impresionându-i. Andrei Angyalosi, prietenul lor din experienţele trecute, a
ajutat la traducerea din română în germană, şi invers, facilitând fluența
comunicării. Cercul literar al Palatului a pregătit o întâlnire specială cu
scriitorul Olimpiu Nuşfelean, ale cărui cărţi au fost prezentate de eleve de la
cercul de creaţie literară. Şi revista impunătoare – „Mişcarea Literară”,
coordonată de scriitorul invitat, i-a surprins, fiind „o realizare
impresionantă”. De dragul prieteniei româno-germane şi a proiectului Comenius
derulat la Palat – „Să unim Europa printr-un fir muzical”, coordonat de
profesoara Iulia Istrate, am scris cu toţii mesaje despre prietenia europeană
pe şabloane de mâini tricolore, cu steagul României şi al Germaniei, prietenia
europeană fiind şi tema proiectului pentru anul şcolar care stă să înceapă.
Tema anterioară a fost „Alice în Euroland”, având şansa să fiu, în mobilitatea
din Spania, Alice de România. Experienţe minunate! La agrobiologie, domnul
director Sever Şuteu, alături de ucenicul Andrei Angyalosi, ne-au împărtăşit
lucruri fabuloase despre plante minune, cultivate în sera palatului –
paulownia, evodia şi stevia rebaudiana. Lecţiile de dans modern şi de
societate, ţinute de profesoarele Zina Morar şi Diana Sălăgean, au încurajat
zâmbete; la fel şi pictarea pieselor de ceramică, realizate de elevii cercului
de chimie aplicată, coordonat de profesoara Maria Găina. Însă gheaţa a fost
spartă efectiv la cercul de tenis de masă, îndrumat de profesorul Călin Deac,
unde toţi ne-am simţit excelent, iar prietenii deosebite au fost legate.
Duminica dimineaţa, elevii
germani au participat la liturghie la Biserica Sfinţii Trei Ierarhi, observând
comparativ modul nostru de a organiza o slujbă religioasă față de cel luteran.
Restul zilei au profitat de vremea bună şi au vizitat Ştrandul Local Codrişor,
înspre seară pregătindu-se pentru excursia din ziua următoare.
Luni dimineaţa, alături de
profesoara Anca Mititean şi eleva-translator Adriana Moisil, au pornit spre
Tihuţa, unde, entuziasmaţi, au vizitat mult-aşteptatul Castel Dracula.
Mănăstirea Piatra Fântânele s-a distins prin „simplitate şi gândire pozitivă”,
iar Asociaţia Tăşuleasa – prin „grija deosebită faţă de natură”. Au făcut un
tur al Pădurii Pedagogice, unde sunt reprezentate diferite minuni ale naturii.
Acestea i-au marcat, făcându-i mult mai grijulii faţă de mediul înconjurător,
în special atenţionând asupra deşeurilor care trebuie reciclate. De asemenea, Lacul
Colibiţa i-a impresionat, deoarece, alături de munte, creează „un peisaj
mirific”.
Zilele marţi şi miercuri au fost
„obositoare, dar superbe”. Elevii au vizitat oraşul Sighişoara, alături de
domnul director Sever Şuteu şi Andrei Angyolosi. Le-au oferit un tur al
oraşului şi al cetăţii, unde Turnul cu Ceas, Turnul Fierarilor, Biserica
Mănăstirii şi Casa Vlad Dracul, toate construite în stil medieval, i-au ajutat
să îşi creeze o perspectivă despre vechea Sighişoară, oferindu-le o idee despre
aspectul medieval al întregii Transilvanii. În Reghin, Biserica Evanghelică s-a
impus prin splendoare, iar apoi au vizitat centrul istoric al oraşului
Târgu-Mureş, unde au avut ocazia sa vadă celebrele statui şi bisericile
reformate.
Clubul Copiilor din Năsăud, prin
director – profesor Dorina Buia, profesorii Mircea Mihalache, Maria Gonda, ne-a
întâmpinat joi, când am vizitat Oraşul Academicienilor şi Sângeorz-Băi. Eu,
alături de Adriana Moisil şi domnul director Sever Şuteu, am însoţit grupul
venit în schimb de experienţă. După ce au văzut cercurile Clubului Copiilor, au
insistat să vadă piaţa, joi fiind renumita zi de târg. Muzeul Grăniceresc
Năsăud a fost de asemenea o surpriză plăcută pentru toţi. Drumul a continuat
spre Sângeorz-Băi, unde două eleve, care au fost în Germania în cadrul
aceluiaşi program în primăvară, ni s-au alăturat. Am rămas surprinşi de Muzeul
de Artă Comparată din Sângeorz-Băi, după care izvoarele renumite de apă ne-au
uimit, fiecare având apa cu gust diferit.
Vineri, tinerii nemţi s-au
relaxat la piscinele din Figa, iar sâmbăta, la mall-ul Polus Center din
Cluj-Napoca. De asemenea, sâmbătă, panorama oraşului a fost surprinsă de pe
Cetăţuie, iar apoi, am vizitat bisericile Sfântul Mihail, Matei Corvin şi
altele, unele cu vitralii superbe, în centrul oraşului.
Duminică, am avut plăcerea de a
asista la o slujbă în cadrul Bisericii Evanghelice, ceremonie ţinută, datorită
faptului că Biserica e în reabilitare, în casa parohială. Duminică seara, fiind
ultima seară din acest fast schimb de experienţă a fost întrunire cu tematică
românească. Toţi cei care au fost implicaţi în acest program – elevi, părinți,
profesori, translatori, colaboratori diverși, ni s-au alăturat la o cină
specifică, care i-a încântat şi pe germani. Micile atenţii alese cu grijă au fost
dăruite elevilor veniţi din Thuringia, iar ei, responsabili, ne-au împărţit
micile cadouri aduse din ţara lor natală. De dragul prieteniei noastre, am
lansat lampioane zburătoare deasupra Bistriţei şi mai departe...
În fiecare după masă din aceste
10 zile româno-germane, elevii români care au fost în schimburile de experienţă
în Germania anii trecuţi, precum şi unii elevi ai Palatului Copiilor, s-au
alăturat jocurilor şi discuţiilor despre obiectivele vizitate, dar şi despre
cultura şi obiceiurile fiecăruia.
Din păcate, luni dimineaţa am
fost nevoiţi să ne luăm rămas-bun, însă, din moment ce ne-am înţeles atât de
bine, vom păstra legătura, în speranţa revederii. Îi suntem recunoscători
domnului director Sever Şuteu pentru oportunitatea oferită! A fost o experienţă
deosebită, un adevărat arc de prietenie româno-germană!
Melania NĂȘCUȚIU, clasa a VIII-a
Jurnalism, Palatul Copiilor Bistriţa
Ioana Nectaria Bălan – de la Palatul Copiilor la Next Star?!
Spre finalul lunii iunie s-a
derulat premierea elevilor care de-a lungul acestui an școlar și-au desfășurat
activitățile extracurriculare, aducând premii, laude și merite Palatului
Copiilor Bistrița, și din punct de vedere al creației literare, al teatrului și
al jurnalismului.
Alexandra Bălan, colega mea de la
jurnalism, ne împărtășește cu entuziasm: „Ceremonia de decernate a diplomelor
personalizate a avut loc într-un cadru festiv, desfășurându-se cu acest prilej
preselecțiile pentru showul Next Star. Mici actori și-au expus talentul, sub
motto-ul activității Face oricine ce vrea! Numerele inedite de teatru au
încântat audiența, care nu s-a zgârcit cu aplauzele. Partea literară a
întâlnirii s-a desfășurat și ea sub siglă teatrală, textele având ocazia de a
deveni vedete. Publicul a fost impresionat de activitate, iar copiii au fost
încântați de această oportunitate de liberă exprimare, pe care au primit-o din
partea profesoarei lor, Ionela-Silvia Nușfelean, care i-a coordonat cu căldură
pe tot parcursul întâlnirii”.
Ioana Nectaria Bălan |
Poveștile și impresiile au fost
numeroase, seara încheindu-se cu flashuri teatrale realizate de elevii grupelor
mai mari, în cadrul cărora s-au prezentat activități și pățanii ale elevilor la
școală, aspecte legate de anotimpuri, elemente abstracte precum liniștea și
farmecul nopții, „lupte” din mitologie pe baza desfășurării orelor de
matematică, toate având recuzita necesară și specifică și toate bazându-se pe o
poezie sau pe un fragment de proză, aparținând elevilor, prezentate într-o
manieră inedită.
Juriul, format din jurnalistele
în devenire Alexandra Bălan și Alexandra Andrecuț, alături de profesoara lor
coordonatoare, a ales pentru preselecția Next Star, dintre aproximativ 40 de
intervenții artistice, 9 mici scenarii create/ regizate/ interpretate de elevi
ai Palatului Copiilor Bistrița, din trupa „Face oricine ce vrea”: Întristarea
Lăcrimioarei – (Lăcrimioara – Diana Orban, clasa a IV-a; Poetul – Teodor
Encean, clasa a IV-a; Florile șușotitoare: Liliacul – Maria Carmen Lup, clasa a
IV-a, Zambila – Alexia Bodea, clasa a III-a și Floarea Soarelui – Maria Bălan,
clasa a IV-a); Legenda modernă a Ciocârliei – Fetița/ Ciocârlia – Andrada Șut,
clasa a IV-a, Vrăjitorul – Beatrice Imbroaie, clasa a IV-a, Ucenicul
vrăjitorului – Darius Ceuca, clasa a IV-a; Ștrumful bleguț – Ștrumful
electronist/ bleguț – Ruben Pop, clasa a III-a, Cântăreața – Mara Pop, clasa a
IV-a; Cearta florilor – Ioana Nectaria Bălan (triplu rol), clasa pregătitoare;
Cizmuliță – Maria Bălan (tatăl lui Cizmuliță), clasa a IV-a; Artista
anotimpurilor – Primăvara – Ambra Cusaci, clasa a V-a, Artista anotimpurilor –
Tatiana Vancea, clasa a V-a, Vara – Alexandra Rus, clasa a V-a; Chip frumos –
Abel Câmpean (la chitară), clasa a V-a; La un „ceai” floricesc – Lăcrimioara –
Maria Matean, clasa a V-a, Trandafirul – Ambra Cusaci, clasa a V-a; Cucul care
și-a pierdut La-ul – Andrei Dolha, clasa a IV-a.
De curând, trupa de la Palat a
fost anunțată că producătorii emisiunii Next Star sunt interesați într-o primă
fază de protagonista – Ioana Nectaria Bălan, pentru intervenția ei din Cearta
florilor, creație proprie. „Bucuria a fost mare, dar și dezamăgirea pe măsură
–ne declară doamna profesoară îndrumătoare, Ionela-Silvia Nușfelean –.
Indiscutabil, Ioana Nectaria Bălan are un potențial creativ/ expresiv
nemaipomenit. E capabilă să imagineze trasee dintre cele mai năstrușnice, dar
producătorii emisiunii de descoperire de talente/ și de divertisment au cam
sărit peste cal, propunându-i Ioanei un scenariu „Bunica e pe facebook”,
nepotrivit pe alocuri în idei și expresie cu inocența și fragilitatea vârstei
sale. Chiar sub masca parodiei invocate, ni s-a părut un scenariu deplasat.
Să-i lansăm cu bună știință pe copii într-un mediu superficial și riscant mi se
pare o adevărată nebunie. În condițiile date, în primul rând Ioana a decis: „să
așteptăm alte ocazii mai bune”, apoi și părinții și, categoric, și eu am
subscris sub refuzul de a colabora pentru etapa următoare a competiției
amintite. S-a muncit mult, ne-am dat peste cap, suntem mulțumiți pentru
interesul acordat de producătorii emisiunii, dar mai ales ne bucurăm că sunt
copii care, la cei 7 ani de acasă, reușesc să distingă, să discearnă, să nu se
lase manipulați de lumina fosforescentă a reflectoarelor”.
Pas cu pas, învățăm să mizăm pe
lucrurile care rămân. Finalul de an extrașcolar a venit la Palatul Copiilor parcă
prea repede, simțind că anul a trecut ca un vis frumos. Așteptăm cu siguranță
începerea anului școlar viitor, măcar pentru activitatea pe care o vor relua
din toamnă la Palat.
Cristina BRICI, clasa a VII-a,
Jurnalism, Palatul Copiilor Bistrița
Elevii bistriţeni la Sibiu: etapa naţională a Olimpiadei Meşteşugurilor Artistice
În data de 7 august a început a
XIX-a ediţie a Olimpiadei Naţionale „Meşteşuguri Artistice Tradiţionale”,
organizată la Sibiu, în cadrul Complexului Naţional Muzeal ASTRA, sau, mai bine
zis, al „Muzeului Satului”. În fiecare an, această olimpiadă reuneşte
reprezentanţi din toată ţara (dar şi din străinătate) pentru a practica
meşteşuguri tradiţionale în incinta muzeului, purtând costumul popular specific
zonei lor.
Au participat şi elevi din
judeţul nostru, însoţiţi de doamna profesoară Elena Nacu de la Palatul Copiilor
Bistriţa. În cele patru zile ale olimpiadei, ei şi-au folosit îndemânarea şi
experienţa pentru a realiza lucrările de concurs, apreciate atât de vizitatorii
muzeului, cât şi de juriu. La finalul olimpiadei, pe 10 august, s-au acordat şi
numeroase premii. Reprezentantele Palatului Copiilor din Bistriţa au fost
premiate astfel: Bodescu Ştefania, clasa a VIII-a, a obţinut locul II la
pictură naivă, Ioja Sorina din clasa a VIII-a şi Matean Maria, clasa a V-a, au
fost apreciate cu locurile II şi III la secţiunea icoane pe sticlă iar Moronka
Ioana, clasa a X-a, s-a clasat pe locul III la pictură – icoane pe lemn, toate
fiind coordonate de doamna profesoară Elena Nacu. Din Bichigiu a participat
Târgoveţ Andrei, clasa a XII-a, care a obţinut locul II la sculptură în lemn,
meşteşug învăţat de la Târgoveţ Nicolae.
Cele mai mari premii nu sunt
neapărat rezultatele, ci experienţa acumulată de fiecare, cunoştinţele despre
meşteşugurile şi obiceiurile noastre populare şi simpla amintire a olimpiadei
la care, de mai mulţi ani, elevii bistriţeni au bucuria să participe.
Ştefania BODESCU, clasa a VIII-a
Pictură, Palatul Copiilor Bistriţa
Pagină de jurnal meşteşugăresc
Totul a început într-o zi
călduroasă de vară, când pentru prima dată, după multe aşteptări, am pornit
într-o călătorie fascinantă. În sufletul meu exista o cu totul altă lume, o
lume a curiozităţii... Dar, cum mă gândeam eu la „ce poate fi după uşa aceea”,
am ajuns în Sibiu... La început nu ştiam cu ce să încep, dar doamna profesoara
a cercului de pictură, Elena Nacu, a preluat conducerea – cu lăsatul bagajelor,
cu o plimbare; aşa a trecut prima zi. Trei zile la rând am pictat,
străduindu-ne să dăm tot ce-i mai bun. După, PREMIEREA! (sfârşitul călătoriei).
Îmi pare atât de bine că am fost prezentă!
Maria MATEAN, clasa a V-a
Pictură, Palatul Copiilor Bistriţa
Despre rețelele sociale și rolul lor în mediatizarea procesului educațional
Rețelele sociale evoluează rapid
iar rolul nostru ca profesori nu este de a ne feri de nou ci de a valorifica în
interesul procesului de învățare ceea ce reprezintă comunitățile sociale
deoarece acestea sunt utilizate din plin atât de media dar și de ONG-uri,
companii multinaționale, instituții publice, guverne.
Comunicare socială din sec. XXI
cere cadrelor didactice sa fie pregătite pentru a profita la maxim de
oportunitățile și avantajele pe care aceste comunități virtuale ni le oferă în
procesul educațional, dar și prin conștientizarea dezavantajelor , capcanelor
pe care acestea le pot ascunde.
Toate aceste comunități au rolul
de a transmite mesajul la un număr mare de auditori, de a atrage un public nou
și de a oferi în timp real informațiile necesare și utile. Un alt aspect
important al platformelor sociale este faptul ca oferă libertatea de a folosi
anumite facilități gratis, oferindu-se posibilitatea de a se genera un trafic
de date, informații semnificative fără a se achita o anumită sumă de bani. Dar
în același timp rețelele sociale sunt cele care fură din timpul nostru personal
în fiecare zi, așa că‚ în proiectul educațional propus veți avea dumneavoastră
acest rol de mediatizare a rezultatelor sau un coleg din echipa de proiect care
va utiliza unele din cele mai cunoscute instrumente sociale, ca Facebook-ul și
Twitter-ul.
Care este esența rețelelor
sociale, ele sunt cele care facilitează accesul de la monolog în fața unei
comunități restrânse spre dialog în fața unei comunități mereu în mișcare,
mereu în schimbare! Social-media se aseamănă cu o stradă cu două sensuri care
ne oferă posibilitatea de a comunica și a ajunge în contact cu oameni cunoscuți
dar și un loc în care găsim informații, putem organiza evenimente, putem să ne
exprimăm opinii, partajăm fotografii, întâlnim oameni noi, ne promovăm activitatea,
participăm la diverse campanii.
Pentru a înțelege amploarea
acestui fenomen, enumăr câteva date statistice din ianuarie 2014:
Rețeaua Facebook
1.3 miliarde de utilizatori
din care 680 milioane de
utilizatori de telefonie mobilă.
YouTube
900 de milioane de vizitatori în
fiecare lună.
4,2 miliarde de vizualizări pe zi
Twitter
645 de milioane de utilizatori
145 milioane de utilizatori
activi lunar
LinkedIn
277 de milioane de utilizatori
2 membri noi pe secundă.
Rețelele sociale se ghidează după
anumite orientări, utilizatorul contribuie prin partajarea de informații care
pot fi utile și pentru alții sau utilizează pe propria pagina contribuții de la
alți utilizatori, pune în discuție un anumit subiect, contribuie prin
răspunsuri la grupurile care au influența în a răspândi mesajul, construiește
relații on-line cu utilizatori din întreaga lume, găsești subiecte comune,
înveți de la alții dar și alții învață de la tine.
Astfel Facebook-ul oferă
posibilitatea de a vă prezenta grădinița, școala, liceul, proiectul educațional
în care sunteți implicat ca și prezentă unică și autentică, publică. Toată
lumea de pe Internet poate să vizualizeze pagina dumneavoastră, puteți crește
numărul de persoane interesate prin conectarea cu aceștia, prin notificarea
actualizărilor, prin interacționarea cu posibilii fani.
Grupurile din rețea au rolul de
comunicare și de a împărtăși un interes comun din aceeași sferă, din aceeași
activitate. Grupurile permit oamenilor de a discuta o problemă comună, de a
organiza și exprima obiective, de a posta fotografii tematice, de a direcționa
și notifica utilizatorii grupului cu diferite actualizări.( ex. Didactic,
Dascali.ro, Creative Teachers, Teachers for Europe etc)
Twitter-ul îmbină și microblogging-ul
în componența lui, în special pentru transmiterea de informații în timp real.
Textul transmis este limitat la 140 de caractere, iar utilizatorii înregistrați
pot citi și posta aceste informații, care au atașate haștaguri cu informațiile
detaliate despre proiecte educaționale, instituții publice, grupuri
educaționale, universități.
LinkedIn este o rețea
profesională în care utilizatorul își creează un profil detaliat pentru a se
conecta cu oameni sau grupuri cu interese similare, cu grupuri educaționale,
consorții de școli , universități, programe educaționale europene.
Google+ a fost conceput ca și o
extindere a proiectului Google prin introducerea a două servicii gratuite
Hangouts și Cercurile Google. Hangout este un serviciu gratuit video-chat care
permite chat-uri individuale și de grup, chat-uri cu până la 10 utilizatori la
un moment dat. În plus față de video-chat cu serviciul Google Hangouts
,utilizatorii pot partaja documente, scratch-uri, imagini și fișiere video cu
alți utilizatori. Cercurile sunt o modalitate de a grupa oamenii pe baza unei
relații. Este posibil să aveți cercuri pentru diferiți membrii ca și cadre
didactice, membrii într-un proiect educațional, familie alte grupuri de interes
etc.
Instagram reprezintă un mod rapid
și gratuit de partajare a momentelor din viața ta printr-o fotografie sau un
video care devine din ce în ce mai popular printre tinerii Această aplicație
poate fi utilizată împreună cu celelalte rețele sociale.
YouTube reprezintă o rețea
vizuală în care utilizatorii pot încărca și împărtăși clipuri, muzică, video,
conținuturi educaționale, materiale didactice în format virtual, lecții,
diseminări de bună practică a unor proiecte educaționale.. Este utilizat atât
de persoanele fizice cât și de companii private și instituții publice.
Comunicarea socială se bazează pe
câteva reguli pentru ca postările dumneavoastră să fie interesante și să aibă
un aspect util și relevant. Tot ceea ce scriem pe rețelele sociale trebuie să
fie ușor de înțeles și de partajat, să include unele hyper-linkuri astfel încât
persoanele interesate să afle mai multe informații despre site-ul sau blogul
școlii, despre proiectul pe care-l derulăm, conversația să fie prietenoasă,
respectându-se bunul simț.
Un rol important îl are relevanța
postărilor și faptul că informațiile împărtășite contează pentru ei, nu va
pierdeți în detalii, mesaje scurte, clare și atrăgătoare. Limbajul utilizat să
conțină cuvinte simple pe care oamenii pot cu ușurință să le recunoască și să
le înțeleagă, evitați acronimele pentru că vă adresați unei comunități, tonul
postării sa fie natural dar cu aspect profesional pentru a vă susține rolul de
promovare și mediatizare a procesului de învățământ prin rețelele media.
Cadrele didactice sunt cele care
vor identifica cele mai potrivite modalități de mediatizare a acțiunilor,
proceselor, rezultatelor și a activității care se desfășoară atât în cadrul
școlii cât și în afara ei pentru a demonstra calitatea și demersul de a adapta
în favoarea școlii inovațiile din cadrul rețelelor sociale.
Prof. Vasilica GĂZDAC,
Școala Gimnazială „Tiberiu Morariu” Salva
Despre instruire… Oare știm ce vrem?
Se afirmă că instruirea școlară
ne oferă oportunități care nu grevează individul de proceduri standardizate,
algoritmizate, de mare complexitate, capacitate de adaptare și dinamism. Se mai
afirmă că nu este posibilă o identificare, sau izolare și explicare a unor
variabile intrinseci și extrinseci individului decât împrumutând frecvent
secțiuni teoretice, aplicativ-logice într-un context dat, postulate din analiza
activităților școlare. Învățarea nu numai școlară ci încă din în celula de bază
familială, include într-o măsură mai mare sau mai mică aprecieri, taxonomii,
dezaprobări, apartenențe, incluziuni sau excluderi asupra cărora planează
propria noastră structură cognitivă și de personalitate – percepția noastră cu
alte cuvinte. Valorile personale, atitudinile, aptitudinile, procesele psihice
de bază, traumatismele emoționale sau fizice, statutul familial sau controlul
parental sunt deseori incluse involuntar în instruire. Fie suntem raționali fie
emoționali, sau ne susținem o componentă în favoarea sau defavoarea alteia, ne
ghidează în mare măsura atât SMART-ul cât și HEART-ul.
Cunoștințele de care dispune
subiectul, experiența mai amplă sau mai puțin amplă pe care a achiziționat-o
dobândesc o funcție euristică în contextul rezolvării unor probleme.
Prelucrarea informației de la forma brută percepută auditiv - vizual, transpusă
și reprodusă în caiet și până la înțelegerea ei, determină parcurgerea mai multor
etape în care se prelucrează cantitativ și calitativ grupul compact de
informație. Analiza, sinteza, generalizarea, abstractizarea chiar și
reactualizarea informației indică existența unor structuri cognitive, relativ
stabile, existența unor inferențe între premise și concluzie, între ceea ce
știm și ceea ce nu știm. Literatura momentului ne oferă imaginea unor
rezultante a funcționării interactive a tuturor componentelor sistemului
cognitiv, contextul practic invitându-ne la anumite ajustări. Cu alte cuvinte
se întâmplă ca una gândim și alta spunem, sau facem, o emoție puternică având
capacitatea de a influența puternic cuvântul, practic două energii – mișcarea
și sinergia cuvântului – reușind să motiveze sau să demotiveze puternic o
persoană. Se întâmplă frecvent în școală dar nu numai ca, o persoană printr-un
statut special, sau cu o anumită atitudine să încurajeze sau chiar să deprime o
altă persoană chiar dacă acesteia din urmă nu i s-a atras atenția despre nici
un aspect, lucru, conduită, rezultat obținut. Impactul vizual asociat acesteia
prin prisma statutului său, ori care deține o anume competență, poate conduce
la a urî persoana într-o așa măsură încât să declanșeze reacții fiziologice
semnificative (roșeața feței, tremurături, transpirație excesivă, modificări a
tractului respirator asociat unei lentori a limbajului), sau chiar blocarea cel
puțin pentru câteva secunde a abilităților de limbaj scris-citit, sub imaginea
pretinsei sau nu dislexografie. Frecvent sunt prezenți factori psihopedagogici
importanți și aspecte psihosociale atașați acestor factori sesizați la o atentă
analiză axată pe identificarea unor asemenea descriptori.
A propune pe viitor să intervenim
precis în explicarea complexității factorilor ce țin de învățarea matematicii
și coroborarea, plierea pe unele tablouri particulare, prezente în mediul
școlar, considerate ca fiind mai potrivite, mai ales pentru o analiză de itemi
structurați dar și nestructurați. Timiditatea elevului se poate asocia cu
dificultățile de învățare în general, sau în caz particular în învățarea
matematicii? Există în învățarea matematicii momente emoționale traumatizante
pentru elev? Există așadar o relație semnificativă între randamentul școlar la
elevul cu dificultăți de învățare și dezvoltarea aptitudinilor utile în viața
de zi cu zi? Considerăm că aceste propuneri sunt perfectibile? supuse
flexibilității și rezultantelor în competențe și interesului elevului? Cum
influențează notarea stima de sine a elevului și cât este exacerbare în mediul
școlar? Este mediul școlar actual suprasolicitant? Dacă DA… de ce nu schimbăm
asta… Iată propunem teme de discuție la care specialiștii din educație trebuie
sa țină seama pentru buna dezvoltare intelectuală și emoțională a candidatului
la umanitate, pentru că tot ceea ce facem noi influențează destine de oameni,
vieți și răspundem pentru aceasta.
Psih. Gabriel MUREȘAN-CHIRA
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu