„Inteligenţa plus caracterul este scopul adevăratei educaţii.” (Martin
Luther King Jr.)
Dezvoltarea capacității de comunicare în învățământul preșcolar
Comunicarea este modalitatea
fundamentală de interacțiune psihosocială a persoanelor, interacțiune ce
presupune realizarea unor schimburi informaționale, prin intermediul unor
simboluri și semnificații social generalizate, în vederea conservării stabilității
sau, după caz, a obținerii unor modificări atitudinal-comportamentale la
nivelul uni individ sau a unui grup. Comunicarea educațională este cea care
mijlocește realizarea fenomenului educațional în ansamblul său, iar comunicarea
didactică apare ca o formă particulară, obligatorie în vehicularea unor
conținuturi determinate, specifice unui act de învățare sistematică.
La început a fost cuvântul, de
aceea adevărata fațetă a unității se bazează pe omul dialogal, omul care se
află în relație cu altul și cu alții, relație care întemeiază nu numai o
existență colectivă, ci și realizarea individului ca atare. Fiind considerată
starea de grație a existenței umane, comunicarea îți oferă plăcerea de a
relaționa, a comunica „înseamnă a avea partea ta de cer”, afirma C. Noica.
Mihai Eminescu observa că „vorba nu este decât o unealtă pentru a exprima o
gândire”, ca mai târziu T. Arghezi să consemneze că întotdeauna „ comunicarea
începe cu alegerea cuvintelor”.
Din punct de vedere filozofic,
comunicarea este un proces prin care una sau mai multe persoane transmit o
judecată de valoare, o atitudine sau o stare emoțională. Conform teoriei
generale a informației, comunicarea reprezintă un transfer de informații de la
o sursă la alta (de la emițător la receptor), iar, din perspectivă
psiholingvistică, este o transmitere de informație cu ajutorul semnelor.
Din punct de vedere psihologic,
vorbirea este o activitate comunicativă ce se însușește treptat, se învață ți
se sistematizează prin numeroase exersări, experiențe ce debutează în copilărie
și se extind pe parcursul vieții. În sens larg, prin comunicare, se înțelege
contact și colaborare (există și pe cale animală, cu ajutorul sunetelor și a
gesturilor); în sens strict, prin comunicare înțelegem schimbul de idei sau
transmiterea de informații cu ajutorul mesajelor (este un proces specific
uman).
„Limbajul este limba în acțiune”
afirmă S. L. Rubinstein (1962), individualizând psihologic limbajul. Dacă limba
este extraindividuală, limbajul este mijloc de vehiculare a limbii, el presupune
transformarea elementelor limbii în elemente proprii, pentru aceasta însă fiind
necesară conștientizarea laturilor fonetice, grafice și semantice ale
cuvintelor, trecerea de la structuri semantice simple (cuvinte izolate) la
structuri semantice complexe (propoziții, fraze, discursuri, texte).
Dacă diferența dintre limbă și
limbaj este mai slab conturată, nu același lucru se poate spune despre
comunicare și limbaj. Comunicarea se realizează nu numai prin mijloace verbale,
ci și nonverbale. V. Mare (1985) considera că, între comunicare și limbaj
există relații de coincidență parțială a sferelor, cele două noțiuni conținând
și elemente proprii, ireductibile unele la altele. Limbajul depășește limitele
comunicării propriu-zise, desfășurându-se într-un fel sau altul chiar și atunci
când nu are loc comunicarea interumană (atunci când omul nu comunică cu
nimeni). La rândul ei comunicarea depășește limitele limbajului verbal,
angajând o serie de competențe specifice ale vieții psihice a omului (imitația,
contaminarea, competiția etc.). Autorul citat atrage atenția asupra faptului că
distincția, deși reală, este totuși relativă, în realitate cele două fenomene
fiind indisolubil legate între ele. Lucrul acesta devine tot mai evident cu cât
limbajul este mai elaborat.
R. Ghiglione (1986) a introdus
conceptul de „om comunicant”. Omul comunicant, apelând la limbă, se
construiește pe sine într-un context intercomunicațional permanent, atitudinile
lui verbale fiind legate de context, de microsituațiile sociale în care el
trăiește. Ilustrative sunt experimentele făcute pe copii care provin din clase
sociale favorizate și defavorizate. Clasa de apartenență are influență asupra
dezvoltării limbajului. Copiii preșcolari manifestă o deosebită plăcere să-și
însușească cuvinte noi au și să se mândrească pentru că le știu. Ei sunt atenți
la vorbirea celor mari și preiau de la aceștia unele modalități de exprimare,
care tind să se stabilizeze în comunicarea lor verbală și care au fost numite
de specialiști „clișee verbale”. Este vorba despre faptul că preșcolarul se
poate exprima pretențios, fără ca ceea ce spune să aibă un înțeles deplin
pentru el. În ansamblu însă, conținutul de bază al semnificației cuvintelor
este stăpânit de către preșcolari mari, dar sensurile figurate nu sunt
întotdeauna înțelese. Dacă înțeleg însă sensurile, atunci preșcolarii sunt
foarte receptivi la epitete, le folosesc cu plăcere în comunicare și surprind
ceea ce este caracteristic personajelor din poveștile ascultate.
Când copiii nu cunosc cuvinte potrivite
pentru diverse situații din mediu, ei le construiesc pornind de la cele
însușite de la adulți. În ceea ce privește construcția verbală, care propune
respectarea cerințelor gramaticale, se manifestă la copilul preșcolar
transferul modelelor verbale de la cei din jur. Preșcolarul dispune mai mult de
o gramatică implicită, sedimentară în aceste modele pe care el le poate folosi
creator.
La preșcolarul mic, predomină
încă limbajul situativ, dar, în a doua parte a perioadei, preșcolare câștigă
teren din ce în ce mai mult limbajul contextual. Acest lucru îi permite
copilului ca, în comunicare, să se poată referi la o arie mai largă și complexă
de evenimente trăite anterior sau la cele proiectate în viitor. În perioada
preșcolară, crește viteza de comunicare a copilului, crește capacitatea de
verbalizare a tot ce face și vede el și se consolează o anumită flexibilitate
verbală, care face posibilă vorbirea alternativă, atunci când povestește sau se
joacă.
De o mare importanță pentru
organizarea activității psihice și psihocomportamentale a preșcolarului mic
este apariția limbajului interior. Pe baza acestei forme de limbaj, copilul
preșcolar are posibilitatea, de a-și urmări mintal acțiunile pe care le
desfășoară, de a introduce ajustări și de a-și regla conduitele în funcție de
scopurile propuse și de situațiile ivite.
Studiile actuale de
psiholingvistică, privind dezvoltarea cognitivă a limbajului, au remarcat
beneficiile bilingvismului atât în dezvoltarea structurilor cognitive, cât și a
celor lingvistice, ceea ce face oportună învățarea precoce a unei limbi
străine. În vederea formării capacității de comunicare la preșcolari, trebuie
avut în vedere caracteristicile esențiale ale limbajului la vârsta preșcolară.
Printre acestea se numără: sporirea expresivității realizate prin conținutul și
structurarea propoziției, prin epitete, prin comparații; trecerea de la
limbajul interior la cel exterior; dezvoltarea morfologiei și sintaxei.
Dezvoltarea limbajului are loc concomitent cu apariția funcțiilor de comunicare,
de fixare a experienței cognitive și de organizare a activității.
Obiectivul fundamental al
dezvoltării limbajului în învățământul preșcolar îl reprezintă formarea la
copii a deprinderilor de comunicare orală corectă, coerentă și expresivă din
punct de vedere fonetic, lexical și gramatical.
Bibliografie:
Jean-Claude Abric, Psihologia
comunicării
Verza, E., Ferza, F., Introducere
în psihologia specială și asistență socială, Editura Fundația București, 2002;
Popescu-Mihăiești, Alexandru,
Eficiența unor procedee folosite în activitățile de dezvoltare a limbajului în
grădiniță, editată în Revista de pedagogie, București, 1979.
prof. înv. preșcolar Delia BÎGIU
Școala Gimnazială Nr. 2 Leșu-Luncă
Copiii Grădiniței nr. 3 Bistrița sărbătoresc Europa
Preșcolarii de la Grădinița cu
Program Prelungit Nr. 3 Bistrița au sărbătorit marți, 9 mai, Ziua Europei.
Copii de grupe mici, mijlocii și mari, de la program prelungit și normal,
îndrumați de doamnele educatoare au adunat informații și obiecte specifice
țărilor membre ale Uniunii Europene.
Astfel, începând cu ora 10, s-a dat
startul activităților în curtea unității unde am făcut cunoștință cu zeii și
zeițele Greciei, dansatorii de flamenco din Spania, bucătarii pricepuți în
pregătirea pastelor din Italia, românașii și româncuțele îmbrăcați tradițional
alături de vecinii din Ungaria, locuitorii Germaniei (țara de sorginte a
Dunării) sau ai Angliei, promotori ai bunelor maniere, și micii parizieni
care-au adus turnul Eiffel mai aproape de noi. Fiecare grupă și-a prezentat țara,
posterele și stegulețele pregătite și au salutat în limba națiunii alese. La
sfârșit, toți copiii au cântat „Happy birthday, Europe!” și au scandat numele
țărilor prezentate și al Europei.
Sărbătorirea Zilei Europei a
continuat în parcul municipal unde preșcolarii s-au prins într-o horă sau în
sălile de grupe, unde, alături de doamnele educatoare, preșcolarii au pregătit
mici gustări specifice: mămăliguță cu sarmale sau spaghete bolognese. După
masă, întreaga curte s-a transformat într-o mare expoziție de desene pe asfalt
cu steagurilor țărilor membre ale UE.
Activitățile desfășurate alături
de preșcolari au continuat acțiunile planificate de cadrele didactice din
unitate în cadrul proiectului educațional „Colaborare și inovație în grădinițe
prin intermediul proiectelor europene” desfășurat în parteneriat cu Grădinița
cu Program Prelungit din Sîngeorz-Băi, prin care s-a gândit aniversarea a 30 de
ani de proiecte europene în domeniul educației în Europa, 20 de ani de proiecte
în România și 10 ani de aderare a României la Uniunea Europeană.
director prof. Carmen
MUSCARI-SALVAN
și colectivul cadrelor didactice din Grădinița cu Program Prelungit Nr.
3 Bistrița
Aspecte practic-aplicative de realizare a educației outdoor
Educația outdoor este un concept
relativ nou în contextul educativ românesc, însă ea începe din ce în ce mai
mult să capteze interesul actorilor educaționali din sistemul de învățământ
formal. Există numeroase accepțiuni pentru termenul de educație outdoor, însă
pentru a da o definiție simplă putem spune că această formă de educație se
bazează pe învățarea în aer liber. Termenul de educație outdoor, poate include
educația pentru mediu, activități recreative, programe de dezvoltare personală
și socială, drumeții, aventură, etc.
De cele mai multe ori educația
primită la școală are un aspect teoretic (cognitiv). Profesorii au de urmat o
programă încărcată și prea puțin timp la dispoziție ca să o predea unei clase
numeroase. În educația outdoor copiii învață totul în mod practic, activ, prin
experiențe personale la care apoi reflectă pentru a extrage învățăturile. Acest
mod de învățare, se numește experiențial – Înveți cu creierul, mâinile și
inima!
În cadrul domeniului Limbă și
comunicare, la grupele mari de preșcolari, în funcție de nivelul vârstei, activitățile
se pot ține în aer liber și pot îmbrăca diferite modalități de realizare:
- punerea în scena a unei
povești, după ce în prealabil aceasta a fost citită în sala de clasă putem
solicita copiilor, să schimbe firul epic al poveștii (pentru a evita haosul și
dezorganizarea, pregătim copiii pentru activitate cu o zi înainte, sprijinim
preșcolarii în acest proces, fără însă a interveni în deciziile lor pentru
stabilirea unui nou fir epic – activitatea nu presupune o repetiție
propriu-zisă, este indicat să lăsăm copiii să fie spontani, ei se vor gândi în
prealabil cum să schimbe firul epic, însă pentru exemplificare ei vor fi
încurajați să improvizeze)
- identificăm anumite elemente
naturale cu care preșcolarii pot scrie: pe pământ, pe pietre sau frunze
- începem o poveste alegând un
obiect din natură (un copac, o floare etc.) și încurajați elevii să continue
povestea - poveste cu început dat
- creăm împreună cu preșcolarii
un loc sau mai multe locuri de citit (atunci când avem ca mijloc de realizare
Lectura educatoarei la grădiniță, putem merge în acel loc)
- încurajăm preșcolarii să compună
poezii cu diverse obiecte din jur (copaci, iarba etc.).
Matematica oferă și ea
oportunități care mai de care mai diversificate, prin compunerea sau rezolvarea
de probleme, preșcolarii, sunt puși în situația de a evalua în cifre exacte
anumite aspecte, spre exemplu:
- se pot aduna o grămadă de
pietre din care profesorul și fiecare preșcolar își vor alege una, compară
piatra aleasă de noi cu cea a copiilor, cine are piatra cea mai mare sau piatra
cea mai mică, se desenează cu creta (la școală) semnele < > = a pentru a
exemplifica
- în curtea grădiniței copiii
sunt puși să formeze diferite figuri geometrice, astfel vor învăța într-un mod
interactiv
- se poate măsura curtea
grădiniței sau poate grădina cu flori etc.
Există o serie de programe de
educație outdoor care pot fi utile în diferite contexte și în funcție de
nevoile existente/identificate, astfel ca se pot utiliza astfel de programe
axate pe sănătate și educație fizică, știința mediului, management și
psihologie.
Un exemplu de program de educație
outdoor axat pe educație fizică ar putea avea efect
preventiv-educativ-terapeutic, ar putea duce la scăderea numărului de
preșcolari cu obezitate crescută din grădiniță (programul ar putea include
exerciții fizice, plimbări în aer liber, discuții libere cu elevii într-un
cadru relaxant și motivant); un program de educație outdoor axat pe știința
mediului ar avea ca efect informarea preșcolarilor cu privire la problemele de
mediu din comunitatea lor, conștientizarea cu privire la impactul pe care
acțiunile lor le au asupra mediului (se poate organiza o activitate de
ecologizare, sau orice alte activități relevante în abordarea problemei
identificate – o caracteristică importantă a educației outdoor este aceea că
permite un grad ridicat de creativitate).
prof. înv. preșcolar Gabriela
BINDEA
Grădinița cu Program Normal Șieu-Măgheruș
Un altfel de demers didactic
A cultiva bucuria lecturii în
inimile elevilor este pentru profesorul de Limba și Literatura Română o eternă
provocare. Niciun elev un se lasă ușor convins de simplul îndemn de a citi,
fiindcă această deprindere trebuie cultivată cu răbdare, necesită timp,
încurajare și mai ales valorizare a lectorilor. Poate că literatura prezintă
cel mai bine diversitatea și unitatea lumii, de aceea disciplina trebuie folosită
ca suport pentru dezvoltarea competențelor transversale, încurajând deschiderea
înspre cotidian, țesând un liant între trebuințele, doleanțele și visele
elevilor, mai ales în societatea contemporană când marea miză a educației este
de a ancora învățarea în real și social, adică de a realiza o vădită apropiere
a conținuturilor școlare de necesitățile elevilor. Profesorul trebuie să
găsească strategii eficiente pentru a cultiva interesul elevilor pentru această
disciplină, pentru a inocula elevilor bucuria de a citi și convingerea că
lectura trebuie să fie o obișnuință existențială.
O modalitate interesantă de a
explicita farmecul nemărginit al orei de literatură o reprezintă inițierea unei
activități pe grupe în care elevii primesc o temă diferită: să transpună textul
narativ studiat într-un text liric care va fi asociat cu o ilustrare grafică
relevantă pentru conținutul textului literar-suport. Acest tip de cerință
reprezintă o provocare pentru elevii care trebuie să lucreze în echipă, fiecare
se ancorează în acel tip de activitate care îl reprezintă, care îi pune în
valoare abilitățile și tipul de inteligență: cei creativi se vor îndeletnici cu
a realiza cele mai potrivite rime prin care să contureze destinul personajului,
cei cu talent artistic vor desena o secvența relevantă, liderii vor motiva
echipa și se vor asigura de buna încadrare în timp, iar cei cu talent de orator
vor lectura expresiv întregul produs al activității pentru a impresiona
auditoriu. Imaginile asociate evidențiază două din materialele realizate de
elevii clasei a IX-a, având ca suport textul literar La hanul lui Mânjoală de
Ion Luca Caragiale.
Efectele unei activități
didactice reușite se reflectă în entuziasmul și zâmbetul larg al elevilor care
își prezintă cu satisfacție produsele activității, tocmai pentru că fiecare
dintre ei a fost încurajat să realizeze părticica de sarcină la care se pricepe
cel mai bine. Această stare spirituală reprezintă cea mai bună oportunitate
pentru a încuraja elevul să citească, căci inevitabil, se va regăsi acolo,
undeva, printre paginile cărților răsfoite cu sfială, curiozitate și mai apoi
cu patos.
prof. Cristina SUCIU,
Colegiul Național „George Coșbuc” Năsăud
„9 maiImplicați”
Asociația Tineri pentru
Comunitate Bistrița în parteneriat cu Centrul Județean de Resurse și Asistență
Educațională a organizat evenimentul „9 maiImplicați” marți, 9 mai 2017, în
Parcul Municipal Bistrița. Evenimentul a marcat Ziua Europei, 60 de ani de la
înființarea Uniunii Europene, 30 de ani de Program European Erasmus+ și 10 ani
de la integrarea României în Uniunea Europeană.
Organizat în cadrul Proiectului
„Promotori pentru democrație europeană”, coordonat de Biroul de Informare al
Parlamentului European în România, evenimentul a avut scopul de a crește gradul
de informare a tinerilor cu vârsta cuprinsă între 14-18 ani pe tematica
„Democrație europeană” prin implicarea lor în activități recreativ-distractive.
Tinerii au fost implicați într-o
activitate de treasurehunt (vânătoare de comori) și un joc de ștafetă, iar
sarcinile au fost descoperirea valorilor, principiilor și simbolurilor Uniunii
Europene.
Aspecte manageriale recognoscibile la directorii școlari
Ne (re)cunoaștem posibilitățile/ virtuțile și limitele în privința capacității manageriale?
ABSTRACT:
How could we look at others if we
were not aware of our own virtues and limits of our style of running a school?
Through personal observations, experiences, mistakes and success,- we build a
team trying to always find the right man in the right place. In the sketches
here, we have a few situations for possible choices and decisions.
Key words: managerial capacity,
managerial style, cases and troubles
REZUMAT:
Cum am putea privi pe ceilalți
dacă nu am fi conștienți de propriile virtuți și limite ale stilului nostru de
a conduce o școală? Prin observații personale, experiențe, greșeli și reușite
ne construim o echipă încercând a găsi mereu omul potrivit la locul potrivit.
În cele schițate aici, reținem câteva situații pentru opțiuni și decizii
posibile.
Cuvinte cheie: capacitate managerială,
stil managerial, cazuri și necazuri
Deși nu este ca în I Ching,
Cartea schimbărilor, managementul școlar are ceva comun cu aceasta: dorința de
a cunoaște schimbările dorite, cele posibile și cele imprevizibile și a le da
un sens.
În privința capacității
manageriale, orice director ar trebui să aibă deprinderea de organizare a
activității, forța si priceperea de a stabili prognoza și diagnoza instituției
(pe care o conduce prin fluxuri informaționale și feed-back-uri), de a lua decizii
corecte privind parcursul specific al comunității școlare în contextul
aspectelor și evenimentelor previzibile și imprevizibile cu care se confruntă.
Descoperirea și dezvoltarea din mers a unor capacități, cunoștințe, tehnici,
înseamnă învățarea permanentă, din cele ce se întâmplă în mediul școlar la noi,
ca și pretutindeni. Trebuie înțelese responsabilitatea și răspunderea în fața
unor valori din care să nu lipsească moralitatea, omenia și legalitatea
însoțitoare exigențelor lucrului bine făcut, a construirii unei activități
eficiente, performante, asumarea riscului, corectitudinea față de legi și față
de parteneri. Sunt utile analizele SWOT și PESTE, autocunoașterea și
cunoașterea școlii pentru a vedea direcția de acțiune, modul de a organiza o
activități utile, de a motiva colaboratorii, de a coordona și de a controla
procesul, de a crea o imagine exterioara pozitivă, de încredere, de a crește
prestigiul școlii. Pe lângă cunoașterea școlii și cunoașterea de sine, sunt
necesare cunoștințe economice, juridice, tehnice etc. Există deprinderi
practice prin care se exprimă un stil de conducere, adică un mod de exercitare
a funcției manageriale. Fiecare director își formează atitudini și metode de
lucru ce țin de inter-relaționare cu celelalte inteligențe multiple.
Reținem câteva cazuri și necazuri
ale directorului școlar:
- Când se distinge și este
recunoscut drept conducător, este de presupus un talent nativ în luarea
deciziilor, este respectat și respectă , și în funcție de aceasta dobândește
prestigiu si autoritate. Sunt aspecte ce se consideră importante, precum
transparența, consultarea oamenilor, motivarea și împărțirea sarcinilor după
capacități și recompensarea după merit, când e posibil. Există și un mediu
favorizant uneori, când managerul se obișnuiește a lua deciziile singur.
- Când este meticulos în toate și
preocupat de fundamentarea deciziei corecte, evita riscurile si prefera
stabilitatea față de schimbări, trebuind să facă față provocărilor noului și în
funcție de adaptarea sa reușește să construiască ce-și propune, dar soluția nu
este una comună.
- Când vrea cu orice preț noul,
optând pentru modificarea structurilor existente, riscă și are nevoie în acest
sens de specialiști, consilieri, de legi ferme si constructive, dovedind
adaptare în situații de criză.
- Când optează spre schimbări
datorate cerințelor reale ale vieții socio-economice, directorul corespunde
cerințelor dinamice ale progresului tehnico-științific, dar e bine să nu
neglijeze aspectul economic si cel social al inovării, schimbării propuse.
- Când este excesiv în a lua
decizii se poate îndrepta spre dogmatism neglijând alte opțiuni și alte păreri,
care i-ar putea fi de folos în caz că ar greși. S-ar putea să fie nevoie de
acest director atunci când angajații trebuie să urmeze proceduri de o
importanță critică.
- Când se constituie și se
consideră membru al unei echipe e ajutat de ideile, opiniile si punctele de
vedere ale celorlalți și pune accent pe spiritul democratic, dar există riscul
formalismului, activității cronofage (ședințe) și evitarea răspunderii
personale.
- Când fiecare are un spațiu larg
(uneori excesiv) de acțiune și responsabilitate, poate să scadă disciplina,
consensul, coeziunea, directorul întâmpină riscul propriei absențe din rolul de
lider .
- Când domină flexibilitatea și
managerul își adaptează comportamentul după situații, se poate ajunge la
sacrificarea strategiei.
- Când există preocuparea pentru
personal (comunitatea școlară), performanță și strategie iar trăsăturile sale
individuale se pliază pe nevoile reale, directorul poate ajunge la rezultate
bune și foarte bune, învățând și din greșelile inerente funcției ce nu trebuie
să-l separe nici de colegi, nici de idealuri și opțiuni îndrăznețe.
Reținem că directorul școlii
deține un rol important în doritele schimbări educaționale, mereu rămase în
orizontul așteptării. Ar avea șanse mult pomenita reformă, dacă managerii
înșiși n-ar trece prin schimbarea cerută de studiu, cercetare, experiență
probând disponibilitate, competență și adaptabilitate pentru un viitor
acceptabil?
Bibliografie:
1. Andronicescu, A., Managementul
schimbărilor, București: Editura ALL, 1998.
2. Moscovici, S., Psihologia
socială a relațiilor cu celălalt, Iași: Polirom, 1998.
3. Vlăsceanu, M., Organizațiile
si cultura organizării, București: Editura Trei, 2002.
prof. Mioara BOCȘA,
Școala Gimnazială „Ion Pop Reteganul” Reteag
Ziua Eroilor
La sărbătoarea Înălțării Domnului
și a comemorării eroilor, elevii Școlii Gimnaziale „Petru Rareș” din comuna
Ciceu-Mihăiești, îndrumați de cadrele didactice Dudu Neli și Pintea Garofița au
adus prinosul lor de recunoștință înaintașilor și contemporanilor, care s-au
jertfit pentru libertatea și demnitatea țării și a poporului român.
O parte dintre elevi au omagiat
eroii prin imnuri și balade eroice la Monumentul Eroilor de la Ciceu-Corabia,
iar alții au participat la parastasul, oficiat la biserica din Ciceu-Mihăiești.
Ei doresc să perpetueze memoria
eroilor spre generațiile care vor urma.
Dumnezeu să-i odihnească în pace!
ed. Garofița PINTEA,
Școala Gimnazială „Petru Rareș” Ciceu-Mihăiești
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu